TAJUK
4
|
RUANG
|
- SINOPSIS
Kesedaran
ruang adalah intuisi individu terhadap bentuk, dan perkaitan yang ujud antara
pelbagai jenis bentuk. Individu yang mempunyai kesedaran ruang tahu tentang
aspek geometri yang ada, dan pelbagai bentuk yang terhasil daripada objek-objek
yang terdapat di persekitarannya.
Selain
itu individu yang mempunyai kesedaran ruang mempunyai keupayaan untuk membuat
gambaran mental tentang hubungan antara sesuatu objek, dan ruang yang
berkaitan. Mereka selesa apabila memberi penerangan tentang konsep geometri
sesuatu objek, dan menghargai bentuk
geometri yang terdapat dalam lukisan, senibina, atau alam semulajadi.
Sebagai
guru matematik, kita perlu menerapkan
kesedaran tentang ruang dalam kalangan murid. Contoh bentuk geometri yang ada
di persekitaran kita perlu dikaitkan apabila menjelaskan tentang konsep
geometri.
- HASIL PEMBELAJARAN
Pada akhir
tajuk ini, anda dijangka akan dapat:
- Mengenal
pasti bentuk dua matra seperti poligon, segitiga, dan sisi empat; dalam satah
geometri.
- Mengenal
pasti pepejal tiga matra seperti kubus, kuboid, silinder, kon, piramid,
dan prisma.
- Menggunakan
bahasa dan perbendaharaan kata yang ada kaitan dengan geometri.
- Menggunakan
bahan manipulatif untuk menyiasat ciri-ciri pepejal tiga matra.
- Membina objek dua matra dan tiga matra
menggunakan bahan-bahan mudah atau alat konvensional.
- Menggunakan konsep geometri dalam kehidupan seharian.
§ Kerangka Tajuk-tajuk
4.1 Pepejal
Tiga Matra dan Bentuk Dua Matra
|
Bentuk geometri yang telah anda kenalpasti daripada aktiviti
1 dapat dikelompokkan kepada dua kumpulan utama, iaitu objek dua matra dan tiga
matra. Objek dua matra disebut juga sebagai 2-D, dan tiga matra sebagai 3-D. Antara bentuk geometri yang dapat
dikelompokkan adalah seperti berikut.
Apakah ciri-ciri yang ada pada objek dalam Rajah 4 dan
Rajah 5?
4.1.1 Bentuk
Dua Matra
Objek seperti yang ditunjukkan dalam Rajah 4 dikenali
sebagai bentuk dua matra atau 2-D. Ia hanya mempunyai dua dimensi, iaitu
panjang dan lebar. Kesemua objek ini berada dalam satu satah, dan tidak
mempunyai ketebalan.
Beberapa lagi contoh bagi bentuk dua matra ditunjukkan dalam Rajah 6.
Setiap poligon segitiga yang terdapat dalam Rajah 6
mempunyai ciri-cirinya yang tertentu. Berpandukan bahan manipulatif yang
sesuai, perihalkan setiap segitiga berdasarkan ciri-ciri yang telah
disenaraikan dalam Jadual 1.
Jadual 1
Jenis Segitiga
|
Bilangan sisi sama panjang
|
Bilangan garis simetri
|
Saiz sudut
|
Segitiga sama sisi
|
|
|
|
Segitiga kaki sama
|
|
|
|
Segitiga tak sama kaki
|
|
|
|
Segiempat tepat, segiempat sama, segiempat selari,
trapezium, rombus, lelayang adalah contoh bagi bentuk sisi empat. Apakah
perbezaan antara setiap bentuk ini? Lakukan aktiviti 2 seterusnya untuk
mengenali pelbagai bentuk sisi empat dengan lebih dekat.
|
Poligon boleh mempunyai lebih daripada empat sisi.
Perhatikan bentuk dalam Rajah 7, dan tentukan bilangan sisi bagi setiap
satunya. Poligon dinamakan berdasarkan bilangan sisinya. Buat rujukan dan
lengkapkan Jadual 2 di bawah.
Jadual 2
Jenis Poligon
|
Bilangan sisi poligon
|
Pentagon
|
5
|
|
6
|
|
7
|
Octagon
|
8
|
|
9
|
|
10
|
|
11
|
Dodecagon
|
12
|
4.1.2 Pepejal Tiga Matra
Objek seperti yang terdapat dalam Rajah 5 di kenali
sebagai pepejal tiga matra atau 3-D. Kesemua objek ini mempunyai tiga dimensi
iaitu panjang (atau ketinggian), lebar, dan ketebalan (atau kedalaman).
Rajah 8 berikut menunjukkan beberapa lagi contoh pepejal
tiga matra.
4.1.3 Ciri Pepejal Tiga Matra
Rajah 9 menunjukkan pelbagai jenis pepejal tiga matra iaitu
kubus, sfera, prisma, kon dan lain-lain. Setiap pepejal ini mempunyai
ciri-cirinya yang tertentu seperti berpermukaan mendatar atau berpermukaan
melengkung, atau gabungan kedua-duanya. Ada pepejal mempunyai tapak berbentuk segiempat
sama, segiempat tepat, bulatan, heksagon dan lain-lain. Bilangan tepi dan bucu
juga berbeza mengikut objek.
Prisma
bertapak segitiga dalam Rajah 10 mempunyai enam bucu dan sembilan tepi. Pepejal
ini juga mempunyai tiga permukaan berbentuk segiempat tepat dan dua permukaan
berbentuk segitiga.
4.2 MEMBINA
BENTUK DUA MATRA DAN PEPEJAL TIGA MATRA
Pelbagai bentuk dua matra boleh dibina dengan
menggunakan geobod (Rajah 11). Bina beberapa bentuk lagi bagi mengukuhkan
pemahaman anda tentang ciri-ciri bentuk dua matra.
Seterusnya bina bentuk dua matra seperti yang
terdapat dalam Rajah 6, dengan
menggunakan alat geometri seperti jangka lukis, sesiku dan pembaris.
Sudah selesai aktiviti 4 dan 5? Berehat sebentar sebelum
ke topik seterusnya.
ICT
boleh dimanfaatkan untuk membina bentuk dua matra. Rajah 12 menunjukkan
beberapa contoh bentuk yang dibina dengan menggunakan Geometer’s Sketchpad
(GSP).
|
||||||
Rangka
pepejal tiga matra boleh dibina dengan menggunakan lidi dan plastisin. Rajah 13
menunjukkan contoh bagi kuboid dan prisma.
Bina
rangka bagi pepejal yang lain bersama rakan dalam kumpulan anda.
Rajah 14 menunjukkan
bentangan(net) bagi kubus.
|
.
4.2 KONSEP
RUANG DAN HUBUNGANNYA DENGAN AKTIVITI
Tidak semua orang berfikir tentang konsep dan
idea ruang dalam cara yang sama. Kajian yang telah dijalankan oleh dua orang
penyelidik, Pierre van Hiele dan Dina van Hiele-Geldof pada tahun 1959 telah
memberi maklumat kepada kita tentang perbezaan pemikiran geometri dalam kalangan
individu.
4.2.1 Peringkat
Pemikiran Geometri Model van Hiele
Model van Hiele menjelaskan bahawa terdapat
lima peringkat berhirarki bagaimana individu memahami konsep atau idea ruang.
Lima peringkat tersebut ialah penggambaran (visualization),
analisis, deduksi tak formal, deduksi, dan rapi (rigor) Setiap lima peringkat menjelaskan proses bagaimana seseorang
itu berfikir, dan apakah jenis idea geometri yang dimiliki.
Peringkat
0: Penggambaran (Visualization)
Idea pemikiran pada peringkat 0 ialah tentang bentuk dan bagaimana rupa
sesuatu bentuk.
Pada peringkat ini, seseorang dapat mengenali dan
menamakan bentuk berdasarkan pandangan dan ciri-cirinya yang umum.
Hasil daripada pemikiran peringkat 0 ialah seseorang dapat kelompokkan
bentuk yang dilihatnya sebagai ”serupa”.
Peringkat
1: Analisis
Idea pemikiran pada peringkat 1 ialah kemampuan melihat bentuk secara berkelompok
dan bukannya secara berasingan.
Pada peringkat analisis, seseorang berupaya
untuk memikirkan semua bentuk dalam kategori yang sama, dan tidak terhad kepada
satu bentuk sahaja. Sebagai contoh, dia bukan sahaja dapat memberi tumpuan
kepada hanya satu bentuk segiempat tepat, tetapi beberapa jenis segiempat tepat yang berlainan saiz dan posisi.
Justeru dia dapat membuat perbandingan mengapa sesuatu bentuk itu dikatakan
segiempat tepat dengan melihat kepada bilangan sisi, sisi bertentangan yang
selari dan sama panjang, mempunyai empat sudut tegak, dan lain-lain.
Hasil daripada pemikiran peringkat 1 ialah seseorang dapat memperihalkan ciri-ciri
sesuatu bentuk.
Peringkat
2: Deduksi Tak Formal
Idea pemikiran pada peringkat 2 ialah ciri-ciri bentuk.
Setelah dapat berfikir tentang ciri-ciri
objek geometri, seseorang akan dapat mengembangkan pemikirannya berkaitan
dengan hubungan antara ciri-ciri bentuk, dan juga dalam kalangan ciri-ciri
bentuk.
Dia berupaya untuk membuat penaakulan ”jika
... maka”. Sebagai contoh, ”Jika semua sudut bagi suatu bentuk adalah bersudut
tegak, maka bentuk itu mestilah segiempat tepat. Jika suatu bentuk adalah segiempat
sama, maka bentuk itu juga adalah segiempat tepat.”
Hasil daripada pemikiran peringkat 2 ialah seseorang dapat memperihalkan hubungan
antara ciri-ciri geometri sesuatu bentuk.
Peringkat
3: Deduksi
Idea pemikiran pada peringkat 3 ialah kemampuan memperihalkan hubungan
antara ciri-ciri geometri sesuatu bentuk.
Pada peringkat deduksi, seseorang dapat
meneroka lebih daripada ciri-ciri geometri sesuatu bentuk. Individu mula
berfikir tentang struktur sistem yang terdiri daripada aksiom, definisi,
teorem, dan postulat. Pemikiran begini akan beransur matang menggantikan
pemikiran sebelumnya yang hanya konjektur
tentang hubungan antara ciri-ciri geometri. Pada peringkat deduksi, individu
boleh menggunakan pernyataan yang abstrak tentang ciri-ciri geometri yang
berasaskan logik, bukan lagi sekadar intuisi.
Sebagai contoh, ia boleh melihat dengan mudah
bahawa pepenjuru-pepenjuru segiempat tepat, membahagi dua sama antaranya, dan
dalam masa yang sama menghargai pembuktiaannya melalui hujah-hujah deduksian.
Hasil daripada pemikiran peringkat 3 ialah sistem deduksian aksiom tentang
geometri.
Peringkat
4: Rapi (Rigor)
Idea pemikiran pada peringkat 4 ialah sistem deduksian aksiom tentang
geometri.
Pada peringkat paling tinggi dalam hirarki
van Hiele, tumpuan adalah tentang sistem aksiom. Individu boleh membanding dan
melihat hubungan antara sistem aksiom yang berbeza.
Sebagai contoh, geometri sfera adalah
berasaskan garisan yang dibina atas sfera, berbeza dengan geometri satah.
Hasil daripada pemikiran peringkat 4 ialah membanding dan membezakan sistem
aksiom yang berbeza tentang geometri.
Berdasarkan teori van Hiele, pemikiran
geometri pelajar sekolah rendah perlu dibangunkan sekurang-kurangnya hingga ke peringkat
2. Sebagai guru, pelajar perlu dibantu dengan memberi pengalaman dan aktiviti
yang bersesuaian supaya mereka mempunyai kesediaan yang baik apabila belajar
tentang geometri di peringkat kolej atau universiti.
|
||||
4.2.2 Konsep
Geometri dan Kehidupan Seharian
Kemahiran dalam geometri dapat menghasilkan
corak yang menarik. Kefahaman tentang ciri-ciri yang ada bagi sesuatu bentuk,
seperti simetri dan transformasi bentuk dapat dimanfaatkan seperti yang
ditunjukkan dalam Rajah 15.
Kemahiran dalam geometri juga diperlukan
dalam mereka bentuk bangunan, dan membina corak yang terdapat pada bangunan. Bentuk dan corak dapat menghasilkan
suatu yang menarik seperti yang ditunjukkan dalam Rajah 16.
Perhatikan alam semula jadi di sekeliling
kita. Aspek geometri dapat diperhatikan sebagaimana contoh yang ditunjukkan
dalam Rajah 17.
|
||||||
Van de Walle, J.A. (2007). Elementary and middle schools mathematics:
teaching developmentally (6th Ed.). Boston: Pearson Education, Inc.
Cheong,
Q. L. & Teh, W. L. (2008). Essential
mathematics. Form 2. Petaling Jaya:
Pearson Malaysia.
Haylock, D. (2006). Mathematics explained for primary teachers. (3rd ed.).
London: Sage.
Baca isi kandungan topik Bentuk 2-D dan Bentuk
3-D dalam Spesifikasi Kurikulum Matematik KBSR dan KSSR yang boleh diperolehi
dari URL Bahagian Pembangunan Kurikulum Kementerian Pelajaran Malaysia di www.moe.gov.my/bpk/
.
No comments:
Post a Comment