Rancangan Pengajaran Harian
Pendidikan Jasmani Tahun 3(KSSR)
Tarikh : 11 April 2013 (Khamis)
Masa :
0710 – 0740
Tempat : Gelanggang Bola Jaring
Tahun (Kelas) : Tahun 3A (Mawar)
Bilangan murid : 36 orang
Fokus Pembelajaran : Berkebolehan melakukan kemahiran
asas menjaring.
Unit :
Unit 15
Tajuk : Mari Menjaring
Standard Pembelajaran : 1.6.6, 2.6.1, 2.6.4 & 5.2.4
Objektif : Pada akhir proses p&p ini murid-murid
dapat:
Psikomotor : i) menjaring gol sekurang-kurangnya
3 daripada 5 percubaan menggunakan tangan;
ii) menjaring gol sekurang-kurangnya 3
daripada 5 percubaan menggunakan kaki;
iii) menjaring gol sekurang-kurangnya 3
daripada 5 percubaan menggunakan alatan.
Kognitif :
i) mengenal pasti lakuan menghantar dan menerima bola;
ii) mengenal pasti 3 kemahiran lain dalam
kategori serangan.
Afektif :
i) menerima kemenangan dan kekalahan dalam permainan secara positif.
Kemahiran Berfikir : Menaakul
Pengalaman sedia ada : Murid-murid pernah melakukan kemahiran
menjaring.
Penerapan nilai : Bertoleransi, tabah, tidak
putus asa, bekerjasama, semangat kesukanan yang positif
Penggabungjalinan :
Sains
BSPP :
Bola pelbagai saiz dan bentuk (8)
:
Skital (24)
:
Kayu Hoki (12)
Bahagian / Masa
|
Aktiviti
|
Butir Mengajar /
Fokus P&P
|
Organisasi
|
Alatan /
Catatan
|
|||
Memanaskan Badan
(3 minit)
|
1.
Aktiviti rengangan dari kepala ke kaki.
|
Lakukan
perkara-perkara berikut sambil mengira sehingga lapan setiap perlakuan:
1.
Berdiri lurus. Dongak kepala ke atas sambil menekan
dagu
2.
Tarik bahagian belakang kepala dengan kedua-dua belah
tangan.
3.
Tolak pipi kiri ke kanan dengan tangan kiri.
4.
Tolak pipi kanan ke kiri dengan tangan kanan.
5.
Luruskan tangan kanan dan tarik hujung jari-jari dengan
tangan kiri.
6.
Lakukan sebaliknya.
7.
Letakkan tangan kanan di belakang kepala dengan
jari-jari menyentuh tulang belikat (skapula) kiri. Tangan kiri menarik
(meregang) siku kanan.
8.
Lakukan sebaliknya.
9.
Buka kaki ikut keselesaan, bongkokkan badan dan sentuh
tanah.
10.
Letak tangan pada bahagian tepi pinggang dan lentik
badan sehingga mampu.
11.
Angkat kaki kanan dan letak di sebelah pinggang kiri.
12.
Lakukan untuk kaki kiri.
13.
Berdiri atas hujung kaki.
14.
Berdiri menggunakan tepi kaki.
15.
Berdiri mengunakan bahagian dalam kaki.
16.
Tarik nafas tiga kali.
|
Separa bulatan
Petunjuk:
P – Petunjuk
G – Guru
M – Murid
|
|
|||
Perkembangan
(12 minit)
|
Aktiviti 1:
Jaringan Bebas
|
1. Murid dibahagikan kepada 6 kumpulan (6 orang satu kumpulan).
2. Stesen pertama adalah menjaring menggunakan tangan, kedua ialah menjaring
menggunakan kaki dan ketiga menjaring menggunakan alatan.
3. Murid akan berdiri 3meter dari kawasan gol dan melakukan jaringan.
4. Lakukan sebanyak 2 ulangan (1 ulangan = setiap murid melakukan satu
jaringan)
5. Kemudian jarak di antara murid dengan kawasan gol akan dijauhkan kepada
5m.
6. Tukar stesen ke menjaring menggunakan tangan, kaki dan alatan setiap 3
minit.
|
M M M Tangan
M M M Kaki
M M M
Peralatan
M – Murid
P – Pemintas
- Bola
|
Bola pelbagai saiz (8)
Skital (24)
Kayu Hoki (12)
|
|||
Kemuncak
(10 minit)
|
Permainan kecil:
Stesen Menjaring
|
1. Murid dibahagikan kepada 6 kumpulan (6 orang satu kumpulan).
2. Setiap stesen diperbanyakkan jenis gol dan mempunyai
mata yang berbeza.
3. Murid-murid bebas menjaring di mana-mana bahagian gol
tersebut.
4. Kumpulan yang mendapat mata tertinggi dikira sebagai
pemenang.
|
|
Bola pelbagai saiz dan bentuk (8)
Skital (24)
Kayu Hoki (12)
|
|||
Penutup
(5 minit)
|
Menyejukkan badan
1.0 Rumusan Pelajaran
2.1
Rumusan kognitif & Psikomotor
2.2
Rumusan Afektif
-
Penerapan Nilai
-
Pujian / Teguran
3. Kerja Susulan
|
1. Aktiviti sama dengan memanaskan
badan.
2. Bermula dari kaki dan tamat di
bahagian kepala.
3. Kiraan sehingga empat sahaja.
4. Tarik nafas tiga kali perlahan dan
hembus panjang yang terakhir.
1. Semasa ingin menjaring bola, kita haruslah memastikan cara kita melakukan
jaringan dan mata kita sentiasa memandang ke gol supaya kita dapat menjaring
ke kawasan yang dikehendaki oleh kita.
2. Guru meminta murid-murid tertentu untuk menunjukkan cara menjaring dan
guru akan menerangkan kenapa demikian dan membetulkan sekiranya murid
melakukan dengan kurang baik.
1. Kita perlu bertoleransi dan bersabar dengan rakan-rakan
lain yang lambat atau kurang pandai dalam sesuatu aktiviti permainan agar
dapat belajar bersama dalam keadaan kondusif dan baik.
2. Kita perlu bersemangat dalam melakukan setiap aktiviti
permainan dan jangan cepat putus asa.
1. Perhatikan dalam siaran
TV aktiviti sukan yang banyak menjaring bola seperti bola jaring, bola
baling, bola keranjang, hoki dan bola sepak.
|
Dalam barisan.
G
A1 B1 C1
D1
A2 B2
C2 D2
A3 B3
C3 D3
A4 B4
C4 D4
A5 B5
C5 D5
Petunjuk:
G
= Guru
A1, B1, B2, C3 dsbnya = murid
|
|
No comments:
Post a Comment