TAJUK 1
|
PENYELESAIAN MASALAH
|
§ SINOPSIS
Tajuk ini
merangkumi pendekatan heuristik (bukan mekanikal), memahami masalah,
membincangkan alat atau strategi penyelesaian yang sesuai, menilai kewajaran
penyelesaian untuk analisis lanjutan dan contoh-contoh dalam kehidupan
seharian. Penyelesaian masalah merupakan salah satu fokus utama dalam kurikulum
matematik kini. Menguasai kemahiran dalam penyelesaian masalah adalah penting
bagi seorang individu kerana ia
merupakan proses dimana individu tersebut menggunakan pengetahuan, kemahiran
dan pemahaman sedia ada untuk menyelesaikan masalah baru.
§ HASIL PEMBELAJARAN
- Mendefinisikan
pengertian Penyelesaian Masalah
- Mendefinisikan
pengertian heuristik
- Menyenaraikan
empat langkah model penyelesaian masalah Polya
- Membimbing
pelajar untuk mengenalpasti masalah.
- Menggunakan
cara bukan rutin untuk menyelesaikan masalah.
- Mengembangkan
pendekatan heuristik dalam pernyataan dan penyelesaian masalah.
- Membincangkan
pelbagai strategi dan cara untuk menyelesaikan masalah.
- Mengembangkan
pemahaman tentang penilaian dan kewajaran jawapan.
- Mengaplikasikan
penyelesaian masalah dalam situasi sebenar.
§ KERANGKA TAJUK
1.1 Apakah
Penyelesaian Masalah
Penyelesaian masalah
mempunyai peranan penting di dalam bilik darjah.Ia boleh membantu pelajar
mengembangkan kefahaman konsep matematik dan membolehkan pelajar untuk
mengalami proses pengetahuan matematik yang telah dibina sebelum ini.
“
Solving problems is a practical art, like swimming, or skiing or playing the piano: you can learn it only by imitation and practice…if you wish to learn swimming you have to go into the water, and if you wish to become a problem solver you have to solve the problems.
(Polya, 1962, p.v)
Perkataan
"masalah" mempunyai makna tertentu dalam matematik. Masalah merujuk
kepada kenyataan atau situasi kehidupan seharian yang memerlukan penyelesaian
yang mana jalan penyelesaiannya tidak nyata atau tidak ketara. Anda mungkin perlu menggunakan
pengetahuan sedia ada untuk mendapatkan jawapan. Dengan kata lain, penyelesaian
masalah adalah (a) mencari penyelesaian masalah yang tiada penyelesaian semerta
, atau (b) mencari penyelesaian masalah yang sukar diselesaikan atau (c) mengatasi
halangan dalam menyelesaikan masalah, atau (d ) mencapai matlamat yang
diinginkan dengan menggunakan kaedah yang sesuai . Di sini, penyelesaian
masalah merujuk kepada proses penyelesaian masalah.
Adalah penting untuk membezakan antara mengajar penyelesaian
masalah dengan menggunakan penyelesaian masalah sebagai strategi pengajaran.
Pengajaran penyelesaian masalah mengajar pelajar bagaimana menyelesaikan
masalah. Ini adalah sesuatu yang sering dilakukan guru matematik dan sains. Sebaliknya,
penyelesaian masalah sebagai strategi pengajaran adalah teknik pengajaran yang
mana masalah digunakan sebagai cara untuk membantu pelajar memahami atau memperoleh
kecelikan dalam meneroka matematik.
1.2 Model
Penyelesaian Masalah Polya
Menurut Polya (1957), penyelesaian masalah
terdiri daripada empat langkah. Langkah
pertama ialah memahami
masalah. Tanpa memahami masalah, pelajar tidak akan
dapat mencari penyelesaian
yang tepat. Setelah
pelajar memahami masalah,
mereka merancang strategi penyelesaian.
Langkah ketiga adalah
melaksanakan strategi. Seorang
penyelesai masalah yang baik akan menyemak semula penyelesaian kepada masalah
tersebut.
Langkah
1: Memahami masalah
Berikut adalah soalan yang boleh
digunakan untuk membantu murid memahami masalah:
·
Adakah
anda faham ayat tersebut?
·
Bolehkah
anda menyatakan semula masalah tersebut dengan ayat anda sendiri?
·
Apakah
yang anda cuba cari atau lakukan?
·
Apakah
maklumat yang anda dapat daripada masalah tersebut?
·
Apakah
yang tidak diketahui?
·
Apakah
maklumat yang tiada atau tidak diperlukan?
Langkah
2: Merancang strategi
Soalan-soalan berikut boleh
dijadikan panduan ketika merancang strategi penyelesaian masalah:
·
Apakah
perhubungan antara data dengan perkara yang tidak diketahui?
·
Adakah
masalah ini sama dengan masalah yang pernah anda selesaikan sebelum ini?
·
Apakah
strategi yang boleh anda gunakan?
Langkah 3: Melaksanakan strategi.
Berikut adalah panduan yang boleh
digunakan dalam melaksanakan strategi penyelesaian masalah:
·
Laksanakan
strategi yang telah dipilih dan selesaikan masalah tersebut.
·
Semak
setiap langkah yang telah dilaksanakan.
·
Pastikan
langkah-langkah yang dipilih adalah tepat.
Langkah 4: Menyemak
Semula
Langkah ini sering diabaikan dalam
penyelesaian masalah. Sebagai guru matematik , anda perlu sentiasa mengingatkan
pelajar menyemak jawapan mereka. Gunakan panduan berikut ketika melaksanakan langkah
ini:
·
Baca
semula soalan.
·
Adakah
anda menjawab soalan yang dikemukakan?
·
Adakah
jawapan anda betul?
·
Adalah
jawapan anda munasabah?
Sebagai seorang guru matematik,
anda perlu mengajar
pelajar anda cara
untuk menyelesaikan masalah matematik.
Penggunaan model penyelesaian Polya merupakan langkah pertama menyelesaikan
masalah masalah dengan baik.
Pada Langkah 2
model ini, anda harus
mengetahui pelbagai strategi penyelesaikan masalah.
Pada bahagian seterusnya
anda akan mengenalpasti
beberapa strategi yang boleh digunakan.
1.3 Apa itu
Pendekatan Heuristik?
Heuristik merangkumi semua bidang penyelesaian masalah baik masalah teknikal (rutin) dan bukan teknikal (bukan rutin). Ia merupakan satu set cadangan dan soalan yang harus difikirkan oleh pelajar untuk membantunya dalam penyelesaian masalah. Ianya bukan algoritma penyelesaian masalah tetapi satu cara berfikir untuk melihat dan menyelesaikan sesuatu masalah dari pelbagai aspek. Penyelesai masalah mengunakan heuristik untuk meneroka konsep matematik untuk menyelesaikan masalah. Heuristik juga boleh dikatakan sebagai proses memikirkan cara penyelesaian masalah yang kadang kala tidak disedari atau dikenali sebagai heuristik oleh penyelesai masalah tersebut.
Heuristik merangkumi semua bidang penyelesaian masalah baik masalah teknikal (rutin) dan bukan teknikal (bukan rutin). Ia merupakan satu set cadangan dan soalan yang harus difikirkan oleh pelajar untuk membantunya dalam penyelesaian masalah. Ianya bukan algoritma penyelesaian masalah tetapi satu cara berfikir untuk melihat dan menyelesaikan sesuatu masalah dari pelbagai aspek. Penyelesai masalah mengunakan heuristik untuk meneroka konsep matematik untuk menyelesaikan masalah. Heuristik juga boleh dikatakan sebagai proses memikirkan cara penyelesaian masalah yang kadang kala tidak disedari atau dikenali sebagai heuristik oleh penyelesai masalah tersebut.
Berikut adalah beberapa heuristik yang biasa digunakan
dalam Matematik:
- Membentuk masalah yang setara
- Mengubahusuai masalah
- Memilih notasi berkesan
- Meneroka simetri
- Membahagikan kepada kes tertentu
- Menggunakan situasi yang bercanggah
- Menyemak persamaan
- Mempertimbangkan kes ekstrim
- Membuat Generalisasi
1.4 Apakah Masalah yang Baik?
Masalah yang baik mampu mencabar dan memupuk minat pelajar. Guru boleh memberikan masalah yang tidak terlalu sukar tetapi memerlukan cara penyelesaian yang pelbagai. Masalah yang baik bukan saja relevan dengan topik matematik yang diajar tetapi juga berkait rapat dengan pengalaman hidup pelajar itu sendiri. Pelajar akan lebih seronok dan bermotivasi sekiranya masalah itu bermakna dalam kehidupan seharian mereka.
Masalah yang baik mampu mencabar dan memupuk minat pelajar. Guru boleh memberikan masalah yang tidak terlalu sukar tetapi memerlukan cara penyelesaian yang pelbagai. Masalah yang baik bukan saja relevan dengan topik matematik yang diajar tetapi juga berkait rapat dengan pengalaman hidup pelajar itu sendiri. Pelajar akan lebih seronok dan bermotivasi sekiranya masalah itu bermakna dalam kehidupan seharian mereka.
1.4.1 Peryataan Masalah: Permulaan kepada Penyelesaian
Masalah.
Kadangkala sesuatu pernyataan
masalah itu sendiri merupakan penyebab utama pelajar mengalami kesulitan dalam
menyelesaikan masalah. Ini disebabkan pelajar keliru dengan perkataan ‘jika’,
‘sekiranya’, ‘katakan’, ‘anggapkan’. Ini disebabkan oleh kekangan dalam
memori pelajar yang tidak dapat menerima terlalu banyak maklumat pada suatu
masa. Untuk membantu mengurangkan masalah ini soalan berbentuk ‘sekiranya’ boleh
diabaikan/dikurangkan dan lebih berfokus kepada apa yang diminta dalam masalah
tersebut.
Penyataan masalah hanyalah sumber
maklumat. Pelajar tidak perlu menghurai, menyusun, menyenarai, menyatakan
semula, menafsirkan atau menganalisis pernyataan
masalah tersebut. Peringkat awal penyelesaian masalah hanya melibatkan proses mengenalpasti
apa yang diminta oleh soalan. Inilah yang dimaksudkan sebagai memahami masalah.
1.4.2 Kaedah untuk Membantu Pelajar yang Lemah
Guru boleh
mengurangkan kerisauan pelajar dalam penyelesaian masalah dengan menggalakkan
komunikasi dan kerjasama di kalangan pelajar. Seterusnya, masalah yang
diutarakan boleh dipermudahkan. Guru harus tahu bila ia perlu membantu murid
dalam tugasannya tetapi perlu diingatkan bahawa matlamat akhirnya ialah murid
boleh meneroka sendiri pelbagai strategi yang diperlukan untuk membantu dirinya
menyelesaikan masalah tersebut
Seorang guru harus mengelak
daripada memberikan jawapan kepada pelajar. Guru boleh meminta pelajar
menerangkan jalan penyelesaian yang telah difikirkannya dan menanyakan soalan
yang boleh membimbing kepada pelajar
menemui apa yang tidak dilihat sebelumnya atau menyarankan idea-idea baru untuk
diteroka.
Sebagai seorang guru, anda boleh menggunakan
soalan-soalan seperti berikut:
• "Apa yang akan terjadi
sekiranya ....?"
• Jika anda memikirkan sedemikian
...?"
"Bagaimana
anda mencari.?"
1.4.3 Masalah
Rutin dan Bukan Rutin
Secara umum,
masalah boleh diklasifikasikan sebagai masalah rutin dan masalah bukan rutin.
Masalah rutin hanya memerlukan beberapa prosedur seperti operasi aritmetik
untuk mendapatkan penyelesaian. Contoh masalah rutin adalah seperti berikut:
"Berapa luaskah tempat letak kereta yang
berukuran 100 m kali 100 m?"
Sebaliknya,
jika situasi masalah itu tidak boleh
diselesaikan mengikut kaedah pengiraan biasa maka ia dikenali sebagai masalah
bukan rutin. Dalam situasi seperti itu, pelajar
meneroka cara penyelesaian yang lebih mendalam untuk menyelesaikan masalah tersebut. Contoh
masalah bukan rutin adalah seperti berikut:
"Anggarkan bilangan rambut yang ada di
kepala anda?"
1.5 Strategi
Penyelesaian Masalah
Strategi umum
merujuk kepada prosedur yang akan membantu anda untuk memilih pengetahuan dan
kemahiran yang digunakan di semua langkah penyelesaian masalah. Strategi yang dipilih
harus fleksibel agar dapat digunakan untuk menyelesaikan pelbagai masalah. Berikut
adalah beberapa strategi yang boleh digunakan.
Strategi
1 : Teka dan Uji
Strategi teka
dan uji merupakan strategi penyelesaian masalah yang paling asas. Strategi ini
menggalakkan kita membuat tekaan dan menguji samada jawapan kita betul atau
salah. Proses ini diulang sehingga jawapan yang betul ditemui. Langkah-langkah dalam
strategi ini adalah seperti berikut:
- Teka jawapan
- Semak jawapan yang diteka. Adakah ia penyelesaian
kepada masalah tersebut?
- Gunakan maklumat yang disemak untuk meneka jawapan
lain.
- Ulang langkah di atas sehingga anda mendapat jawapan
yang betul.
Contoh
1:
|
s
|
u
|
n
|
+
|
f
|
u
|
n
|
s
|
w
|
i
|
m
|
sun dan fun mewakili dua
nombor tiga digit dan swim adalah hasiltambah empat digit bagi kedua
nombor tersebut. Dengan menggunakan digit 0, 1, 2, 3, 6, 7 dan 9 sebagai
mewakili satu abjad di atas, cari nilai bagi setiap abjad.
Penyelesaian:
Langkah 1 : Memahami masalah
Setiap
abjad dalam sun, fun dan swim hendaklah
digantikan dengan digit 0, 1, 2, 3, 6, 7 dan 9 untuk mendapatkan jumlah yang
tepat. Dua digit terakhir sun dan fun adalah sama.
Langkah 2: Merancang penyelesaian
Gunakan strategi teka dan uji. Apabila abjad n digantikan dengan salah salah daripada
digit maka, n + n mesti m atau 10 + m.
Memandangkan 1 + 1 = 2, 3 + 3 = 6 dan 6 + 6 = 12,
terdapat 3 nilai yang mungkin bagi n
iaitu 1, 3 atau 6.
Langkah
3: Melaksanakan penyelesaian
Jika n = 1, maka n + n = 1 + 1 = 2. Oleh itu, m = 2
Jika n = 3, maka n + n = 3 + 3 = 6. Oleh itu, m = 6
Jika n = 6, maka n + n = 6 + 6 = 12. Oleh itu, 10 + m
= 12, maka m = 2.
Perhatikan
bahawa sun dan fun adalah nombor 3 digit manakala swim ialah nombor empat digit. Oleh itu, apabila s dan f ditambah nilainya sudah menjadi ribu. Maka, nilai untuk s dalam swim adalah 1. Ini memberikan hanya dua pilihan untuk n iaitu 3 atau 6. Memandangkan s + f
adalah nombor dua digit dan s = 1,
maka f = 9. Terdapat dua kemungkinan:
(a)
|
|
1
|
u
|
3
|
(b)
|
|
|
1
|
u
|
6
|
|
+
|
9
|
u
|
3
|
|
|
+
|
9
|
u
|
6
|
|
1
|
w
|
i
|
6
|
|
|
1
|
w
|
i
|
2
|
Dalam (a), jika u
= 0, 2 atau 7, tiada nilai yang mungkin bagi i dalam digit yang tinggal.
Dalam (b), jika u
= 3, maka u + u ditambah dengan digit puluh dari 6 + 6 memberikan i = 7. Ini bermakna w = 0. Oleh itu, jawapannya ialah s = 1, n = 6, f = 9, I = 7 dan w = 0.
Langkah 4: Menyemak Semula
Semak semula jawapan dengan menggantikan nilai yang
diperolehi tadi untuk memastikan bahawa jawapan itu betul.
|
s
|
u
|
n
|
|
|
|
1
|
3
|
6
|
+
|
f
|
u
|
n
|
|
|
+
|
9
|
3
|
6
|
s
|
w
|
i
|
m
|
|
|
1
|
0
|
7
|
2
|
Dalam rajah di bawah, nombor di dalam segiempat adalah
hasiltambah nombor di dalam bulatan
di sebelah kiri dan kanannya.
Cari nombor di dalam setiap bulatan dengan menggunakan
strategi
teka dan uji.
41 49
36
Strategi
2: Mengurus Maklumat dalam Carta, Jadual atau Graf.
Strategi ini
membantu mempamerkan maklumat dalam bentuk carta, jadual dan graf supaya ia
boleh dibaca dan ditafsirkan dengan cepat dan mudah.
Graf boleh
digunakan untuk menunjukkan perhubungan antara dua atau lebih set kumpulan
fakta atau maklumat. Maklumat ini boleh dipamerkan sebagai piktograf, carta bar
atau graf garis.
Anda perlu
mahir membaca carta, jadual ataupun graf untuk mendapatkan maklumat dan kemudian
belajar bagaimana membina carta tersebut untuk melaporkan maklumat. Membaca dan
membina graf adalah kemahiran yang perlu dikuasai sebelum mentafsir,
menganalisis dan menggunakan maklumat. Strategi ini membolehkan anda melihat
hubungan dan pola maklumat.
Contoh
2:
Keluasan suatu
segiempat tepat ialah 120 cm2. Panjang dan lebarnya adalah nombor
bulat. Apakah dua nilai yang mungkin bagi panjang dan lebar nya? Apakah nilai
yang akan memberikan perimeter yang terkecil?
Penyelesaian:
Langkah
1: Memahami masalah
Maklumat yang
diberikan, Luas = 120 cm2. Luas = panjang x lebar.
Langkah
2: Merancang penyelesaian
Untuk
menyelesaikan masalah, cuba cari semua nilai panjang dan lebar yang mana
hasildarabnya ialah 120.
Langkah
3: Melaksanakan penyelesaian
Bina satu
jadual panjang dan lebar seperti berikut:
Lebar
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
8
|
10
|
Panjang
|
60
|
40
|
30
|
24
|
20
|
15
|
12
|
Perimeter
|
124
|
86
|
68
|
58
|
52
|
46
|
44
|
Dari jadual di atas, perimeter yang terkecil ialah 44 cm.
Langkah 4: Menyemak semula
Semak jawapan anda untuk memastikan bahawa jawapan anda
betul
Panjang = 12, Lebar = 10.
Luas = panjang x
lebar = 12 x 10
Perimeter = 2 (12 + 10) = 4
|
Strategi
3: Mencari Pola
Apabila anda
menggunakan strategi ini, anda dikehendaki mencari pola dalam data atau
maklumat yang diberikan. Seterusnya, buat ramalan dan generalisasi berdasarkan
analisis anda. Suatu pola ialah pengulangan sistematik yang
tetap. Ia mungkin dalam bentuk angka, visual atau perlakuan. Dengan mengenalpasti pola,
anda boleh meramalkan apa akan berlaku
seterusnya. Mencari pola ialah satu strategi yang
penting dalam penyelesaian masalah , dan boleh digunakan
untuk menyelesaikan pelbagai jenis masalah. Kadang-kadang anda
boleh menyelesaikan masalah hanya dengan mengecam pola,
tetapi selalunya anda perlu melanjutkan pola untuk mencari
penyelesaian. Selalunya membina jadual dari maklumat akan
mendedahkan suatu pola, dan strategi membina jadual kerap
digunakan bersama dengan strategi ini.
Contoh
3:
Cari dua
nombor seterusnya dalam siri berikut:
7
|
10
|
14
|
19
|
25
|
|
|
Penyelesaian:
Perhatikan
nombor dalam siri berikut. Apakah hubungan di antara dua nombor berturutan.
Cari pola untuk mencari nombor-nombor yang
seterusnya.
7
|
10
|
14
|
19
|
25
|
32
|
40
|
+3 +4
Oleh
itu, dua nombor yang seterusnya ialah 32 dan 40.
+5 +6 +7 +8
Strategi 4: Memudahkan Masalah
Strategi memudahkan masalah selalunya digunakan dengan
strategi lain. Memudahkan masalah ialah satu cara memudahkan proses
penyelesaian masalah. Menulis semula masalah, menggunakan nombor-nombor yang
lebih kecil atau menukarkan masalah kepada bentuk yang lebih bermakna akan
membantu menentukan penyelesaian sesuatu masalah. Kebanyakan masalah boleh
dipecahkan kepada masalah yang lebih kecil dan apabila digabungkan kemudian
akan memberikan penyelesaian. Ada masalah yang boleh diselesaikan dengan
bekerja secara songsang. Bagi masalah yang tidak boleh diselesaikan dalam satu
langkah, ianya boleh dipecahkan kepada beberapa kes dan diselesaikan secara
berasingan.
Contoh
4:
Berapakah
segiempat tempat yang terdapat dalam grid 7 kali 7.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Penyelesaian:
Anda boleh menyelesaikan masalah ini dengan mengira
bilangan segiempat. Walau bagaimana pun proses pengiraan ini mengambil masa
yang lama. Segiempat tersebut boleh dipecahkan kepada beberapa segiempat dan
dengan mencari pola akan membantu menyelesaikan masalah dengan pantas.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Sekiranya saiz grid itu adalah n x n maka jumlah
segiempat sama diperolehi dengan menambah nombor yang dikuasa dua dari 12
hingga n2.
Oleh itu, grid 7 x 7 terdiri daripada 1+4+9+16+25+36+49 = 140 segiempat
sama.
Menara Hanoi
Satu daripada tiga menara di atas
mempunyai 10 cakera mengikut peningkatan saiz Berapakah kiraan yang paling
minima untuk memindahkan kesemua 10 cakera dari satu menara ke menara yang lain
yang mana hanya satu cakera boleh dipindahkan pada satu masa dan cakera yang
besar tidak boleh diletakkan di atas cakera yang kecil.
Strategi 5: Simulasi/ melakonkan
Kadangkala sesuatu masalah itu sukar digambarkan atau
dikenalpasti prosedur yang sesuai untuk menyelesaikannya. Melakonkan situasi
masalah itu mungkin boleh membantu menyelesaikan masalah tersebut. Anda boleh
menggunakan orang atau objek sebenar seperti yang diceritakan dalam masalah
tersebut atau mewakilinya dengan objek lain. Melakonkan semula masalah akan
membantu menyelesaikan masalah tersebut atau pun membantunya menjumpai strategi
lain yang boleh menentukan penyelesaian masalah tersebut. Strategi ini sangat
efektif untuk kanak-kanak.
Contoh
5:
Ada 5 orang
dalam sebuah bilik dan setiap orang akan berjabat tangan dengan setiap orang
sekali. Berapakah bilangan ‘jabat tangan’ yang dibuat dalam bilik tersebut.?
Dengan bantuan
empat orang sahabat, lakonkan situasi masalah ini. Dua orang akan berjabat
tangan, ini akan dikira sebagai jabat tangan pertama. Kemudian tiga orang akan
berjabat tangan sesama mereka. Perhatikan berapa bilangan jabat tangan yang
dibuat apabila 3 orang melakukannya. Seterusnya, ulang proses yang sama untuk
empat orang. Catatkan bilangan jabat tangan yang berlaku.
Setelah
melakonkan semula situasi masalah tersebut didapati berlaku 1 jabat tangan
untuk 2 orang, 3 jabat tangan untuk 3 orang dan 6 jabat tangan untuk 4 orang.
Sekiranya anda orang yang kelima, anda akan berjabat tangan dengan setiap daripada 4 orang tadi.
Maka, jumlah jabat tangan ialah 6 + 4 = 10.
Sebuah keluarga ingin menyeberang
sebuah sungai dengan sampan. Keluarga tersebut terdiri dari ayah, ibu, anak
lelaki dan anak perempuan. Sampan itu hanya boleh membawa seorang dewasa dan
satu atau dua kanak-kanak pada satu masa. Dengan menggunakan strategi simulasi,
cari bilangan minimum keluarga itu boleh menyeberang.
|
Sumber :
Fisher, R. & Vince, A. (1998). Investigating maths
Book
1.Oxford : Blackwell Education.
Strategi
6: Melukis Gambarajah
Melakar dan melukis gambarajah
adalah satu strategi yang boleh membantu dalam penyelesaian masalah. Pelajar
dapat menterjemahkan masalah dalam bentuk matematik dengan melukis rajah atau
gambar yang sesuai kerana gambarajah menjadi perantara antara konkrit dan
abstrak. Gambarajah yang dilukis haruslah kemas, tepat dan mengikut skala.
Contoh
6:
Yuran keahlian
kelab bagi lelaki dan wanita adalah dalam nisbah 4:3. Sekumpulan 2 lelaki dan 5
wanita membayar sejumlah RM4600 sebagai yuran keahlian. Berapakah yuran
keahlian untuk seorang lelaki?
Penyelesaian
Masalah ini
boleh diselesaikan dengan menggunakan algebra. Walau bagaimana pun ianya juga
mudah diselesaikan dengan menggunakan gambarajah.
2 lelaki 5
wanita
Lelaki = 8 bahagian Perempuan
= 15 bahagian
Jumlah kesemua bahagian = 8 + 15 = 23
Jumlah yuran keahlian = RM 4600
|
|
Oleh, itu,
setiap bahagian =
RM 4600 = RM 200
RM 4600 = RM 200
23
Strategi 7: Bekerja Secara Songsang
Bagi
sesetengah masalah, adalah lebih mudah bekerja secara songsang, iaitu dengan
menggunakan penyelesaian akhir untuk melihat bagaimanakah proses di awal
penyelesaian tersebut untuk mendapatkan jawapannya. Contoh di bawah menunjukkan
strategi iini.
Contoh
7:
Amira
mengambil sekumpulan jubin berwarna dari sebuah kotak. Grace mengambil 13 jubin
dari kumpulan jubin Amira. Ken mengambil separuh daripada jubin yang tinggal.
Ada 11 jubin yang tinggal untuk Amira. Berapakah jumlah asal bilangan jubin
yang diambil oleh Amira pada awalnya?
Penyelesaian:
Masalah ini
boleh diselesaikan dengan bermula daripada bilangan jubin yang tinggal dan
bekerja secara songsang unuk mendapatkan jawapannya. Oleh itu, semua jubin yang
telah diambil daripada Amira perlulah di’ambil’ balik untuk mendapatkan
bilangan Jubin yang asal.
Bilangan jubin yang tinggal
|
=
|
11
|
|
|
Tambah jubin yang diambil oleh Ken
|
|
=
|
11 +
11
|
= 22
|
Tambah jubin yang diambil oleh Grace
|
|
=
|
22 +
13
|
= 35
|
Oleh itu,
pada awalnya Amira ada 35 jubin
|
1.6 Penilaian
dan Kewajaran Jawapan
Perkara yang penting dalam
penyelesaian masalah ialah menilai soalan yang dikemukakan dan mencari jalan
bagaimana menyelesaian masalah tersebut. Guru digalakkan mencungkil jawapan
daripada pelajar dengan menjalankan sesi sumbangsaran dan perbincangan dalam
pembelajaran koperatif. Sesi soal jawab boleh membantu dalam mendapatkan
jawapan yang diperlukan. Inkuiri, penyelidikan, penerokaan dan menjalankan
eksperimen adalah teknik-teknik yang melibatkan pelajar dan ini memberikan
mereka peluang untuk memberikan idea, pandangan dan cara penyelesaian masalah
yang diteroka sendiri. Secara tidak langsung pelajar juga membina kemahiran
menyusun, mengkategori, membanding beza dan menganalisis masalah yang diberikan
kepadanya. Rujuk kepada situasi di bawah:
“Benarkah ada
204 segiempat di atas papan catur?”
Baca
masalah dengan teliti, fikirkan strategi yang sesuai untuk menyelesaikan
masalah tersebut dan selesaikan masalah. Seterusnya, semak jawapan anda dan
pastikan jawapan anda tepat. Gunakan terma dan unit yang sama dalam jawapan
anda.
Soalan
ini memerlukan anda berfikir. Fikirkan berapa banyakkah segiempat yang ada di
atas papan catur. Adakah anda mengira 8 baris untuk 8 segiempat tersebut? Ini
adalah 8 x 8 atau 64 segiempat. Bagaimana dengan segiempat yang mewalikili
papan catur tersebut? Kini ada 65 segiempat.
Seperti ini,
|
|
|
|
|
|
|
|
||
|
|
|
|
|
|
|
|
||
|
|
|
|
|
|
|
|
||
|
|
|
|
|
|
|
|
||
|
|
|
|
|
|
|
|
||
|
|
|
|
|
|
|
|
||
|
|
|
|
|
|
|
|
||
|
|
|
|
|
|
|
|
Dan seperti ini,
|
|
|
|
|
|
|
|
||
|
|
|
|
|
|
|
|
||
|
|
|
|
|
|
|
|
||
|
|
|
|
|
|
|
|
||
|
|
|
|
|
|
|
|
||
|
|
|
|
|
|
|
|
||
|
|
|
|
|
|
|
|
||
|
|
|
|
|
|
|
|
Sekiranya anda hendak mencari semua
segiempat yang ada, banyak masa yang diperlukan untuk mencarinya.
|
Sebelum melukis atau menulis anda perlu memikirkan mengenai apa yang
anda mahu lukiskan atau ceritakan terlebih dahulu. Begitu juga dengan
penyelesaian masalah. Anda perlu berfikir dengan mendalam ketika menyelesaikan
sesuatu masalah.
Membacanya
dan benar-benar memahaminya
Dalam masalah papan catur, ada 204 segiempat sama. Anda perlu membaca
masalah tersebut dengan teliti supaya benar-benar memahami maksudnya.
Mulakan
dengan menulis atau melukis sesuatu
Walaupun anda
tidak pasti jalan penyelesaian seterusnya, tuliskan apa yang anda tahu mengenai
masalah tersebut dan apa yang anda perlu lakukan.
Lakukan
perkara ini sekarang!
Mungkin
anda telah menulis seperti ini:
APA YANG SAYA
TAHU
64
segiempat kecil
Satu
segiempat di luar
2
x 2
Saiz (2
x 2, 3 x 3,
4 x 4 dsb)
APA YANG
SAYA PERLU LAKUKAN
·
Mengira
semua segiempat
·
Mengira
segiempat pelbagai saiz.
·
Melengkapkan
jadual berikut:
Saiz
squares
|
1 by 1
|
2 by 2
|
3 by 3
|
4 by 4
|
5 by 5
|
6 by 6
|
7 by 7
|
8 by 8
|
Bil
segi-
empat sama
|
64
|
?
|
?
|
?
|
?
|
?
|
?
|
1
|
Langkah
seterusnya adalah lebih jelas. Anda perlu mencari berapakah bilangan segiempat
bersaiz 2 x 2.
Selesaikan
masalah berikut dalam 30 minit.
|
1.6.1 Pelbagai Aspek Penyelesaian Masalah
Penyelesaian
masalah boleh dilihat daripada tiga aspek yang berbeza bergantung kepada apa
yang ditekankan:
- Mengajar untuk penyelesaian masalah
- Mengajar mengenai penyelesaian masalah
- Mengajar melalui penyelesian masalah
Aspek pertama
memberikan pengalaman kepada pelajar menyelesaikan masalah bukan rutin. Pelajar
kurang diberikan peluang untuk menyelesaikan masalah sebenar yang tiada cara
yang jelas untuk menyelesaikannya. Pengalaman sebegini kurang didedahkan oleh
guru dalam pengajaran konvensional.
Aspek kedua
merujuk kepada strategi dan kemahiran penyelesaian masalah secara eksplisit.
Ianya juga dikenali sebagai proses dalam penyelesaian masalah matematik.
Kedua-dua aspek yang dinyatakan di atas tidak boleh diajar
secara berasingan. Untuk mengajar murid menyelesaikan masalah secara efektif di
dalam bilik darjah, pelajar harus melalui pengalaman menyelesaikan masalah dan
diberikan strategi dan kemahiran penyelesaian itu sendiri. Pelajar belajar
melalui pengalaman menyelesaikan masalah dengan menstrukturkan proses
penyelesaiannya dengan cara yang bermakna.
Aspek ketiga merujuk kepada
pengajaran sesuatu topik dalam Matematik dengan menggunakan pendekatan
penyelesaian masalah.
1.7 Masalah
Kehidupan Sebenar
Masalah kehidupan
sebenar merujuk kepada persoalan yang membolehkan pelajar memperoleh ilmu dan
kefahaman mengenai apa yang berlaku dalam kehidupan seharian mereka. Seringkali
ini disalahertikan sebagai soalan buku teks seperti “Jenny ada sembilan biji
epal. Jika dia makan empat biji epal, berapakan yang tinggal?”
Contoh masalah
kehidupan seharian adalah sepeti membuat soal selidik mengenai hobi atau
rancangan televisyen yang digemari pelajar atau membandingkan hobi atau
rancangan yang digemari antara pelajar lelaki dan perempuan.
Tugasan seperti
ini boleh dijadikan masalah kehidupan seharian sekiranya pelajar diminta
berfikir apakah yang boleh ditafsirkan daripada data yang diperolehi. Meneroka
data dengan menggunakan pendekatan ‘penyiasatan’ seperti ini dianggap sebagai
penting dalam mengajar tajuk berkaitan pengumpulan data dan kebarangkalian di
sekolah.
Tugasan
merancang dan membuat bajet untuk sesuatu program di sekolah juga melatih
pelajar menyelesaikan masalah berkaitan dengan kehidupan seharian.
|
1.Rujuk
pada bahan bacaan dan baca Burwood State College, Beginning to Tackle Real
Problem – 2ndPilot Version: pp. 1 – 60 and Deakin University,
Problem Solving and Mathematical Modelling – Study Guide: pp. 1 – 44, 73 – 95
2.
Cari bahan bacaan tambahan mengenai sub topik di atas dari pelbagai sumber.
Anda digalakkan melayari laman web yang berkaitan dengan tajuk Penyelesaian
Masalah
3.
Buat nota ringkas
|
Rujuk pada
bahan bacaan dan baca Excellence and Enjoyment: Teaching and Learning in
Primary Years – Primary National Strategy: pp. 8 – 21. Heinemann. Words
Problems: pp.5 – 48 dan Alfred S.Posamentier, Stephen Krulik (1998). Problem
Solving Strategies for Efficient and Elegant Solutions: A Resource for the
Mathematics Teacher.
Peringatan: Simpan
semua nota dan bahan bercetak termasuk jawapan di
dalam portfolio anda.
David
Coles and Tim Copeland (2002). Numeracy and Mathematics
Across the Primary Curriculum. London. David Fulton Publishers
Valsa
Koshy and Jean Murray (2002). Unlocking numeracy.
London. David Fulton Publishers.
No comments:
Post a Comment