Rancangan Pengajaran Harian
Pendidikan Jasmani Tahun 2(KSSR)
Tarikh : 23 April 2013 (Selasa)
Masa :
0710 - 0740
Tempat : Dewan SK Sarikei
Tahun (Kelas) : Tahun 2B
Bilangan murid : 36 orang
Fokus Pembelajaran : Berkebolehan menangkap bola dengan lakuan
yang betul.
Unit :
Unit 17
Tajuk : Menangkap Bola
Standard Pembelajaran : 1.4.4, 2.3.2, 5.2.2 & 5.3.1
Objektif : Pada akhir proses p&p ini murid-murid
dapat:
Psikomotor : menangkap bola dengan teknik yang betul sejauh
3 meter sebanyak 3 daripada 5 percubaan.
Kognitif : mengenalpasti
postur badan semasa melakukan kemahiran menangkap bola.
Afektif :
i) menerima cabaran dan berasa seronok semasa melakukan aktiviti;
ii) berkomunikasi antara rakan, guru dan
ahli kumpulan semasa melakukan aktiviti fizikal.
Kemahiran Berfikir :
Menaakul
Pengalaman sedia ada :
Murid-murid pernah melambung dan menyambut bola.
Penerapan nilai :
Bertoleransi, tabah, bekerjasama, semangat kesukanan yang positif
Penggabungjalinan : Sains dan matematik
BSPP :
Bola kertas kecil (36)
:
Skital (6)
:
Wisel (1)
Bahagian / Masa
|
Aktiviti
|
Butir Mengajar /
Fokus P&P
|
Organisasi
|
Alatan /
Catatan
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Memanaskan Badan
(3 minit)
|
1.
Aktiviti memanaskan badan dan rengangan dari kepala ke
kaki.
|
Lakukan
perkara-perkara berikut sambil mengira sehingga lapan setiap perlakuan:
1.
Kepala toleh ke kiri dan ke kanan.
2.
Hulur tangan ke tepi dan goyang.
3.
Angkat tangan dan goyangkan tangan.
4.
Pusing bahagian pinggang dari kiri ke kanan dan
sebaliknya.
5.
Kemudian goyangkan bahagian pinggang.
6.
Lari perlahan setempat serta hulurkan tangan ke tepi.
7.
Lari laju setempat serta goyang tangan yang dihulurkan
ke tepi.
8.
Lompat bintang.
9.
Tarik nafas tiga kali.
|
Murid-murid dalam
keadaan berselerak atau tersusun.
Petunjuk:
P – Petunjuk
G – Guru
M – Murid
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Perkembangan
(12 minit)
|
Aktiviti 1:
Melambung dan
menangkap bola
Aktiviti 2:
Menghantar paras dada
dan tangkap bola
Aktiviti 3:
Menggolek dan tangkap
bola
|
1. Murid-murid akan diberi kebebasan memilih pasangan masing-masing dalam
kiraan 5.
2. Secara melintang, murid-murid akan menghadap pasangan masing-masing dan
setiap pasangan hanya mempunyai sebiji bola sahaja.
3. Murid A akan melambung ke Murid B manakala Murid B akan menangkap bola dari
Murid A.
4. Kemudian Murid B akan melambung balik bola ke Murid A dan Murid A akan
menangkap bola tersebut.
5. Ulang aktiviti ini sebanyak 10 kali (satu kali dikira apabila murid yang
sama telah melambung dan menangkap bola).
1. Murid-murid masih dalam keadaan yang sama lagi.
2. Sekarang, Murid A akan menghantar bola ke Murid B manakala Murid B akan
menangkap bola dari Murid A.
3. Kemudian Murid B akan menghantar balik bola ke Murid A dan Murid A akan
menangkap bola tersebut.
4. Ulang aktiviti ini sebanyak 10 kali (satu kali dikira apabila murid yang
sama telah menghantar dan menangkap bola).
1. Murid-murid masih dalam keadaan yang sama lagi.
2. Sekarang, Murid A akan menggolek bola ke Murid B manakala Murid B akan
menangkap bola yang bergolek di atas lantai.
3. Kemudian Murid B akan menggolek balik bola ke Murid A dan Murid A akan
menangkap bola tersebut.
4. Ulang aktiviti ini sebanyak 10 kali (satu kali dikira apabila murid yang
sama telah menggolek dan menangkap bola).
|
Petunjuk:
G – Guru
M – Murid
- Bola
- Arah
lambungan bola
Petunjuk:
G – Guru
M – Murid
- Bola
- Arah
lambungan bola
Petunjuk:
G – Guru
M – Murid
- Bola
- Arah
golekkan bola
|
Bola kertas kecil (18)
Wisel (1)
Bola Kertas Kecil (18)
Wisel (1)
Bola Kertas Kecil (18)
Wisel (1)
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kemuncak
(10 minit)
|
Permainan kecil:
Tangkap-tangkap
|
1. Murid dibahagikan kepada 6 kumpulan. (6 orang satu
kumpulan).
2.
Dalam kumpulan masing-masing, murid-murid akan
berpasangan dan menghadap antara satu sama lain.
3.
Murid A akan menghantar bola menggunakan dua belah
tangan kepada murid B sambil berlari dan murid B akan menangkap bola tersebut
dan menghantar balik ke murid A dan murid A akan menangkap bola.
4.
Murid-murid akan melakukan hantaran dan tangkapan bola
sepanjang jarak 8 – 10 meter secara ulang-alik.
5.
Kumpulan yang terpantas serta melakukan tangkapan yang
baik dikira sebagai pemenang.
|
Petunjuk:
G – Guru
M – Murid
- Bola
- Arah
hantaran bola
- Skital
|
Bola Kertas kecil (6)
Skital(6)
Wisel (1)
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Penutup
(5 minit)
|
Menyejukkan badan
1.0 Rumusan Pelajaran
2.1
Rumusan kognitif & Psikomotor
2.2
Rumusan Afektif
-
Penerapan Nilai
-
Pujian / Teguran
3. Kerja Susulan
|
1. Aktiviti sama dengan memanaskan
badan.
2. Bermula dari kaki dan tamat di
bahagian kepala.
3. Kiraan sehingga empat sahaja.
4. Tarik nafas tiga kali perlahan dan
hembus panjang yang terakhir.
1. Semasa ingin menangkap bola, kita harus mempunyai koordinasi mata dan
tangan untuk menangkap bola.
2. Meminta beberapa orang murid-murid menangkap bola yang diberi oleh guru
dan memberi penghargaan bagi yang baik dan membetulkan bagi yang kurang baik
ataupun postur badan yang kurang baik.
1. Kita perlu bertoleransi dan bersabar dengan rakan-rakan
lain yang lambat atau kurang pandai dalam sesuatu aktiviti permainan agar
dapat belajar dalam keadaan kondusif dan baik.
2. Kita perlu bersemangat dalam melakukan setiap aktiviti
permainan.
1. Perhatikan dalam siaran
TV aktiviti sukan yang banyak menangkap bola seperti penjaga gol dalam
bola sepak dan bola baling dan juga permainan softbol.
|
Dalam barisan.
G
A1 B1 C1
D1
A2 B2
C2 D2
A3 B3
C3 D3
A4 B4
C4 D4
A5 B5
C5 D5
Petunjuk:
G
= Guru
A1, B1, B2, C3 dsbnya = murid
|
|
No comments:
Post a Comment