. Amoi Chantek Source: http://www.amronbadriza.com/2012/10/cara-membuat-anti-copy-paste-di-blog.html#ixzz2Q2hwp6eP

Monday, 4 November 2013

Rancangan Pengajaran Harian Pendidikan Jasmani Tahun 2(KSSR)
Tarikh                                     : 23 April 2013 (Selasa)
Masa                                      : 0710 - 0740
Tempat                                   : Dewan SK Sarikei
Tahun (Kelas)                      : Tahun 2B
Bilangan murid                    : 36 orang
Fokus Pembelajaran           : Berkebolehan menangkap bola dengan lakuan yang betul.
Unit                                         : Unit 17
Tajuk                                      : Menangkap Bola
Standard Pembelajaran      : 1.4.4, 2.3.2, 5.2.2 & 5.3.1
Objektif                       : Pada akhir proses p&p ini murid-murid dapat:
           Psikomotor     :   menangkap bola dengan teknik yang betul sejauh 3 meter sebanyak 3 daripada 5 percubaan.
           Kognitif          :   mengenalpasti postur badan semasa melakukan kemahiran menangkap bola.
            Afektif             :   i) menerima cabaran dan berasa seronok semasa melakukan aktiviti;
                                        ii) berkomunikasi antara rakan, guru dan ahli kumpulan semasa melakukan aktiviti fizikal.
Kemahiran Berfikir              : Menaakul
Pengalaman sedia ada      : Murid-murid pernah melambung dan menyambut bola.
Penerapan nilai                   : Bertoleransi, tabah, bekerjasama, semangat kesukanan yang positif
Penggabungjalinan                        : Sains dan matematik
BSPP                         : Bola kertas kecil (36)
                                    : Skital (6)
                                    : Wisel (1)     
Bahagian / Masa
Aktiviti
Butir Mengajar /
Fokus P&P
Organisasi
Alatan /
Catatan
Memanaskan Badan
(3 minit)
1.    Aktiviti memanaskan badan dan rengangan dari kepala ke kaki.







Lakukan perkara-perkara berikut sambil mengira sehingga lapan setiap perlakuan:
1.    Kepala toleh ke kiri dan ke kanan.
2.    Hulur tangan ke tepi dan goyang.
3.    Angkat tangan dan goyangkan tangan.
4.    Pusing bahagian pinggang dari kiri ke kanan dan sebaliknya.
5.    Kemudian goyangkan bahagian pinggang.
6.    Lari perlahan setempat serta hulurkan tangan ke tepi.
7.    Lari laju setempat serta goyang tangan yang dihulurkan ke tepi.
8.    Lompat bintang.
9.    Tarik nafas tiga kali.
Murid-murid dalam keadaan berselerak atau tersusun.
               M     M     M      M
               M     M    M       M  
                M      M    M       M                                     
                            G                   
 
 






Petunjuk:
P – Petunjuk
G – Guru
M – Murid












Perkembangan
(12 minit)
Aktiviti 1:
Melambung dan menangkap bola








Aktiviti 2:
Menghantar paras dada dan tangkap bola





Aktiviti 3:
Menggolek dan tangkap bola


1.    Murid-murid akan diberi kebebasan memilih pasangan masing-masing dalam kiraan 5.
2.    Secara melintang, murid-murid akan menghadap pasangan masing-masing dan setiap pasangan hanya mempunyai sebiji bola sahaja.
3.    Murid A akan melambung ke Murid B manakala Murid B akan menangkap bola dari Murid A.
4.    Kemudian Murid B akan melambung balik bola ke Murid A dan Murid A akan menangkap bola tersebut.
5.    Ulang aktiviti ini sebanyak 10 kali (satu kali dikira apabila murid yang sama telah melambung dan menangkap bola).

1.    Murid-murid masih dalam keadaan yang sama lagi.
2.    Sekarang, Murid A akan menghantar bola ke Murid B manakala Murid B akan menangkap bola dari Murid A.
3.    Kemudian Murid B akan menghantar balik bola ke Murid A dan Murid A akan menangkap bola tersebut.
4.    Ulang aktiviti ini sebanyak 10 kali (satu kali dikira apabila murid yang sama telah menghantar dan menangkap bola).

1.    Murid-murid masih dalam keadaan yang sama lagi.
2.    Sekarang, Murid A akan menggolek bola ke Murid B manakala Murid B akan menangkap bola yang bergolek di atas lantai.
3.    Kemudian Murid B akan menggolek balik bola ke Murid A dan Murid A akan menangkap bola tersebut.
4.    Ulang aktiviti ini sebanyak 10 kali (satu kali dikira apabila murid yang sama telah menggolek dan menangkap bola).
 M  M  M  M  M  M  M  M 
                                                    G
 M  M  M M  M  M  M  M           
         
                              G


 
 
 




Petunjuk:
G – Guru           
M – Murid
     - Bola    
         - Arah lambungan bola






 M  M  M  M  M  M  M  M 
                                                    G
 M  M  M M  M  M  M  M          
         
                              G


 
 
 




Petunjuk:
G – Guru           
M – Murid
     - Bola    
         - Arah lambungan bola

 M  M  M  M  M  M  M  M 
                                                    G
 M  M  M M  M  M  M  M          
         
                              G


 
 
 




Petunjuk:
G – Guru           
M – Murid
     - Bola    
         - Arah golekkan bola
Bola kertas kecil (18)
Wisel (1)












Bola Kertas Kecil (18)
Wisel (1)





Bola Kertas Kecil (18)
Wisel (1)




Kemuncak
(10 minit)
Permainan kecil:
Tangkap-tangkap
1.    Murid dibahagikan kepada 6 kumpulan. (6 orang satu kumpulan).
2.    Dalam kumpulan masing-masing, murid-murid akan berpasangan dan menghadap antara satu sama lain.
3.    Murid A akan menghantar bola menggunakan dua belah tangan kepada murid B sambil berlari dan murid B akan menangkap bola tersebut dan menghantar balik ke murid A dan murid A akan menangkap bola.
4.    Murid-murid akan melakukan hantaran dan tangkapan bola sepanjang jarak 8 – 10 meter secara ulang-alik.
5.    Kumpulan yang terpantas serta melakukan tangkapan yang baik dikira sebagai pemenang.
 M  M  M           

  M  M  M           

                              G


 
 
 




Petunjuk:
G – Guru
M – Murid
     - Bola    
         - Arah hantaran bola
      - Skital








Bola Kertas kecil (6)
Skital(6)
Wisel (1)

Penutup
(5 minit)
Menyejukkan badan






1.0 Rumusan Pelajaran

2.1  Rumusan kognitif & Psikomotor




2.2  Rumusan Afektif
-   Penerapan Nilai
-   Pujian / Teguran

  




3. Kerja Susulan
  
1. Aktiviti sama dengan memanaskan
    badan.
2. Bermula dari kaki dan tamat di
    bahagian kepala.
3. Kiraan sehingga empat sahaja.
4. Tarik nafas tiga kali perlahan dan
    hembus panjang yang terakhir.

1.    Semasa ingin menangkap bola, kita harus mempunyai koordinasi mata dan tangan untuk menangkap bola.
2.    Meminta beberapa orang murid-murid menangkap bola yang diberi oleh guru dan memberi penghargaan bagi yang baik dan membetulkan bagi yang kurang baik ataupun postur badan yang kurang baik.

1.   Kita perlu bertoleransi dan bersabar dengan rakan-rakan lain yang lambat atau kurang pandai dalam sesuatu aktiviti permainan agar dapat belajar dalam keadaan kondusif dan baik.
2.   Kita perlu bersemangat dalam melakukan setiap aktiviti permainan.

1.    Perhatikan dalam siaran  TV aktiviti sukan yang banyak menangkap bola seperti penjaga gol dalam bola sepak dan bola baling dan juga permainan softbol.
Dalam barisan.
                         G

A1       B1       C1     D1

A2      B2      C2      D2

A3      B3      C3      D3

A4       B4      C4      D4

A5       B5      C5      D5
Petunjuk:

G      = Guru
A1, B1, B2, C3 dsbnya = murid







No comments:

Post a Comment