BAB 1. ALAM BELAJAR
·
Memfokuskan kepada 3 aspek utama alam belajar iaitu
fizikal, psikososial dan komuniti pembelajaran.
ü Fizikal –
merujuk kepada persekitaran bilik darjah dan susun atur bilik darjah.
o
Gaya auditorium – menghadap guru
o
Gaya bersemuka – menghadap antara satu sama lain
o
Gaya Off-set – ¾ org duduk semeja tetapi tidak mengadap
o
Gaya seminar – duduk dalam bulatan, segiempat dan bentuk
U
o
Gaya Kluster – 4/8 duduk dalam kumpulan yang dekat dan
rapat
ü Psikososial
– merujuk kepada iklim bilik darjah. Hubungan guru dengan murid.
ü Komuniti
pembelajaran – sekumpulan manusia yang belajar bersama-sama
o
Ciri-ciri komuniti sosial
§ Kolaborasi
sesama murid (pembelajaran koperatif)
§ Penglibatan
murid dalam berkolaborasi
§ Sumber
jaringan sokongan akademik dan sosial
§ Fokus kpd
pembinaan pengetahuan dan hasil pembelajaran
o
Prinsip-prinsip komuniti pembelajaran
§ Tanggungjawab
ke atas pengetahuan yang akan dikongsikan bersama
§ Pembelajaran
menitikberatkan pemahaman
§ Kolaborasi
antara murid dengan guru
§ Guru
menggunakan insentif ekstrinsik
§ Perbezaan
individu tidak menjadi masalah
§ Murid
belajar dalam suasana kondusif
·
Pengalaman langsung–belajar melalui proses membuat,
mengalami atau melalui sendiri apa yang hendak dipelajari.
·
Dilaksanakan dalam dua kaedah iaitu belajar dengan
sendiri dan belajar melalui pengajaran guru.
ü Belajar
dengan sendiri – belajar secara semual jadi
ü Belajar
melalui pengajaran guru – guru sebagai pemudah cara, bertanggungjawab
·
Konsep main – pergerakan yang laju dan berubah-rubah,
rekacipta sesuatu, senaman atau aktiviti rekreasi dan keseronokan atau guaruan
·
Kepentingan bermain
ü
Meningkatkan perkembangan kemahiran bahasa, kecekapan
sosial, kreativiti, imaginasi dan kemahiran berfikir
ü
Memupuk kebolehan kanak-kanak kecil
ü
Meningkatkan kemahiran komunikasi lisan dan bukan lisan
·
Kategori main – main sosial dan main kognitif
·
Main sosial
ü Main
solitari – berseorangan
ü Main
pemerhati – kanak-kanak memerhati kanak-kanak lain ebrmain tanpa terlibat
ü Main
selari – main secara berdikari dengan objek yang sama
ü Main gabungan
– kanak-kanak bergabung tenaga dan memberi sumbangan masing-masing
ü Main
koperatif – bermain mengikut peraturan
·
Main kognitif
ü Main
fungsian – menggunakan tubuh badan atau manipulasi alatan
ü Main
konstruktif – menggunakan objek-objek untuk mencipta struktur
ü Main
fantasi – mencipta aktiviti yang berada di luar dunia berasaskan imaginasi dan
kreativiti
ü Main
dramatik – main peranan (lakon)
ü Main
berperaturan – menentukan dan menggunakan peraturan bagi melancarkan permainan
·
Ciri-ciri main
ü Bermotivasi
secara intrinsik
ü Berfokus
kepada fungsi
ü Berubah-ubah
merentasi situasi dan jenis kanak-kanak
ü Tidak
bermatlamat
ü Mempunyai
kesinambungan
ü Berlaku
di tempat yang selamat
BAB 2. KONSEP PENGAJARAN DAN
PEMBELAJARAN
·
Pengajaran – penyampaian maklumat dalam pelbagai jenis
pendidikan
·
Pembelajaran – perbuatan atau pengalaman seorang
pembelajar yang diperoleh melalui pendidikan
·
Konsep pembelajaran
ü Penambahan
ilmu
ü Penyimpanan
maklumat
ü Perolehan
fakta dan kemahiran
ü Pencarian
makna
ü Pemahaman
tentang realiti dunia
·
Pembelajaran sebagai satu hasil – perubahan tingkah laku
akibat pengalaman
·
Pembelajaran sebagai satu proses.
ü Pembelajaran
perolehan – berlaku setiap masa, terhad kepada sesuatu aktiviti khusus
ü Pembelajaran
formal – berlaku secara sedar (belajar sebagai satu tugas) dan berlaku secara
beransur-ansur dan dibimbing
·
Pembelajaran menurut Gagne.
ü Pembelajaran
bersifat kumulatif dimana perkembangan kognitif sebagai pembentukan struktur
yang semakin kompleks
ü Pembelajaran
sebagai satu mekanisme yang membantu untuk menjadi masyarakat yang berguna
ü Pembelajaran
mengakibatkan terhasilnya pelbagai tingkahlaku manusia
·
Prinsip-prinsip pembelajaran
ü Penglibatan
aktif
ü Perkaitan
dan corak/konstruktivisme – dibentuk dan diuji sambil murid-murid mencari makna
situasi pembelajaran
ü Pembelajaran
informal – boleh berlaku di mana-mana
ü Pengalaman
langsung
ü Situasi
mendesak – melangkau pengalaman langsung (extra)
ü Maklum
balas berterusan – diberi oleh guru dan rakan sekelas
ü Suasana
menyeronokkan
ü Refleksi –
menilai kendiri
·
Jenis-jenis pembelajaran.
ü Kemahiran
intelek
ü Strategi
kognitif
ü Maklumat
verbal
ü Kemahiran
motor
ü Sikap
BAB 6. MODEL-MODEL PENGAJARAN
·
Model pengajaran – satu perihal persekitaran pembelajaran
yang dijadikan panduan untuk merancang kurikulum, kursus dan unit pengajaran.
·
Dibahagikan kepada 4 kumpulan.
ü Model
pemprosesan maklumat
ü Model
behavioral
ü Model
sosial
ü Model
personal
·
Model pemprosesan maklumat
ü Berfokuskan
kepada naluri semulajadi.
o
Kepekaan terhadap masalah yang timbul
o
Pemerolehan dan penyusunan maklumat
o
Penjanaan cara-cara penyelesaian yang sesuai
o
Pengembangan konsep yang berkenaan
ü Untuk
meningkatkan kecekapan murid mempelajari dan mengembangkan konsep-konsep. Cara
inkuiri dan ekspositori.
o
Inkuiri - murid-murid akan dibantu untuk mengumpul dan
menganalisi data, menyemak hipotesis dan teori, dan membuat refleksi
o
Ekspositori – menyampaikan isi pelajaran kepada
murid-murid. Tidak menggalakkan murid berfikir dan menyoal apa yang dipelajari.
·
Model Sistem Behavioral
ü Berasaskan
kepada pelaziman klasik Pavlov, pembelajaran berasaskan ganjaran dan juga
pembelajaran sosial.
ü Antara
strategi yang terdapat dalam model ini ialah pengajaran langsung dan
pembelajaran masteri.
o
Pengajaran langsung – guru menyanpaikan isi pengajaran
secara terus dalam masa yang telah ditentukan dan dapat mencapai hasil
pembelajaran. Kemahiran dapat diajar langkah demi langkah.
o
Langkah-langkah melaksanakan pengajaran langsung
§ Kenal
pasti hasil pembelajaran
§ Ransang
minat murid
§ Tinjau
semula pengetahuan dan kemahiran yang perlu dikuasai murid
§ Buat
kuiz. Maklum balas mereka terhadap pengajaran.
§ Bagi
kerja rumah untuk mengukuhkan pengetahuan mereka.
o
Pembelajaran Masteri – pembelajaran disusun daripada
mudah kepada kompleks. Kemudian, ujian diberikan. Berasaskan andaian bahawa
setiap murid berupaya menguasai kemahiran-kemahiran yang terkandung dalam
kurikulum.
§ Pastikan
murid mempunyai kemahiran yang diwajibkan sebelum maju ke unit seterusnya.
§ Analisis
tugas agar bersedia
§ Nyatakan
hasil pembelajaran terlebih dahulu
§ Sediakan
pelbagai bahan pengajaran
§ Sediakan ujian
·
Model Sosial
ü Pengajaran
dan pembelajaran yang memerlukan interaksi sosial bagi mencapai matlamat.
ü Model-model
yang terkandung di dalam model sosial
o
Pembelajaran Koperatif – perkembangan konsep dan
kemahiran melalui kerja berkumpulan.
§ Murid
belajar bersama-sama dan memikirkan menyelesaikan masalah
§ Bersaing
antara satu sama lain secara kondusif
o
Main peranan – murid-murid memahami tingkahlaku sosial,
peranan mereka dan cara-cara menyelesaikan masalah dengan berkesan
§ Murid-murid
berlakon watak – peka terhadap masalah sosial
o
Simulasi – menggabungkan maklumat mengenai satu-satu
kemahiran melalui demonstrasi, praktis dan latihan khusus sehingga kemahiran
tersebut berjaya dikuasai
§ Membantu
murid melihat perwakilan objek yang sebenar
·
Model Personal
ü Berpegang
kepada unsur keperibadian individu.
ü Lebih
kepada memahami diri kita, tanggungjawab terhadap pendidikan.
ü Menekankan
perspektif individu serta menggalakkan sifat berdikari.
ü Model-model
yang terdapat dalam model ini
o
Pengajaran fasilitatif – berasaskan kaedah berpusatkan
murid.
o
Peningkatan kesedaran kendiri – bertumpu kepada kesedaran
dan penuaian potensi masing-masing
o
Synetics – memberi perhatian kepada perkembangan dan
aplikasi kreativiti
·
Implikasi model-model pengajaran.
ü Dijadikan
sebagai panduan guru untuk menjalankan pengajaran dan pembelajaran
ü Mempunyai
aspek pembelajaran yang berlainan dan hasil pembelajaran akan berlainan.
BAB 7. PENDEKATAN, STRATEGI, KAEDAH
DAN TEKNIK.
·
Kerangka Pengajaran – tujuan mengalakkan guru mengkaji
amalan pengajaran masing-masing.
·
Kerangka pengajaran mengandungi 4 aras iaitu
ü Model
pengajaran – sebagai panduan untuk memilih strategi, kaedah, kemahiran dan
aktiviti pengajaran
ü Strategi
pengajaran – menentukan pendekatan yang akan kita gunakan untuk mencapai hasil
pembelajaran
ü Kaedah
pengajaran – bertujuan merekabentuk persekitaran pembelajaran serta menyatakan
secara khusus jenis aktiviti yang akan dilibatkan oleh guru dan murid
ü Kemahiran
pengajaran – kemahiran menyoal, berbincang, memberi arahan, menerang dan
membuat demonstrasi
·
Pendekatan - terbahagi kepada 5 iaitu
ü Induktif
– khusus kepada umum.
o
Membantu murid membuktikan fakta, membentuk soalan yang
relevan dan memberi keterangan.
ü Deduktif
– umum kepada khusus
o
Menguji dan mengkaji sesuatu dan meneroka hubungan antara
elemen-elemen yang khusus
ü Integratif
– mewujudkan persekitaran pengajaran yang merangsang murid untuk menggunakan
kemahiran asas, memahami hubungan antara disiplin, menghargai unsur
kepelbagaian dan berusaha mencapai matlamat yang sama.
o
Memerlukan murid untuk berfikir terhadap apa yang diajar
o
Tumpuan diberi kepada pemusatan murid.
o
Penggunaan pembelajaran aktif
o
Peranan guru sebagai fasilitator
o
Keutamaan kepada kemahiran asas
o
Peluang untuk kerja berpasukan
o
Penggunaan teknologi dalam pengajaran
ü Eklektik
–
ü Tematik –
digunakan dalam program pendidikan awal kanak-kanak.
o
Pembelajaran mengikut tema, daripada yang biasa kepada
yang kurang biasa.
o
Perancangan aktiviti pengajaran yang bersesuaian dan
tersusun.
o
Aktiviti yang pelbagai dan mencabar pemikiran
kanak-kanak.
·
Strategi – terbahagi kepada 4.
ü Pemusatan
guru – peranan guru meyampaikan maklumat yang akan dipelajari oleh murid-murid.
Pembelajaran yang ingin disampaikan dan cara melaksanakan pengajaran.
o
Prinsip pemusatan guru :
§ Guru
mengarah proses pembelajaran dan mengawal hak murid-murid untuk menerima
maklumat
§ Murid-murid
ibarat kosong dan pembelajaran sebagai proses penambahan ilmu
§ Pengajaran
mengutamakan murid-murid yang sederhana
§ Semua
murid berkembang pada kadar yang sama
o
Terdapat 3 kaedah dalam pemusatan guru iaitu
§ Pengajaran
langsung
§ Kuliah
§ Perbincangan
kuliah
ü Pemusatan
murid – guru berperanan sebagai fasilitator yang membimbing murid untuk membina
dan memperoleh kefahaman masing-masing mengenai isi pengajaran yang disampaikan
o
Prinsip pemusatan murid :
§ Setiap murid
mempunyai gaya pembelajaran tersendiri
§ Pembelajaran
adalah proses aktif
§ Murid-murid
membina makna melalui percakapan, pendengaran, penulisan, bacaan dan refleksi
yang terkandung di dalam pengajaran yang disampaikan
o
Kaedah yang dapat digunakan :
§ Pusat
pembelajaran – persekitaran pembelajaran.
§ Pembelajaran
berasaskan masalah – murid menggunakan kaedah inkuiri. Guru memberikan satu
masalah kepada murid-murid dan murid menyelesaikan masalah tersebut.
§ Tahu apa
yang ingin diketahui & dipelajari – ingat kembali apa yang telah dipelajari
dan melaksanakan apa yang ingin diketahui
ü Berasaskan
bahan – terbahagi kepada dua iaitu :
o
Bahan audio-visual
o
Buku dan bahan cetak
ü Berasaskan
tugasan/aktiviti – merujuk kepada tugasan merupakan masalah yang perlu
diselesaikan.
o
5 komponen prinsip
§ Demonstrasi
– murid-murid membuat pemerhatian ke atas demonstrasi yang ditunjukkan guru
§ Aplikasi
– murid-murid mengaplikasi pengetahuan baru
§ Pengaktifan
– mengaktifkan pengetahuan atau pengalaman lalu
§ Integrasi
– menyepadukan pengetahuan baru dalam kehidupan seharian
§ Pemusatan
tugasan – mengambil bahagian dalam strategi pengajaran pemusatan tugasan
·
Kaedah Dan Teknik
ü Sumbangsaran
– aktiviti yang dilaksanakan secara kumpulan kecil atau besar.
o
Menggalakkan murid menyumbang idea pada satu tajuk yang
diberikan tanpa halangan
o
Tujuan :
§ Menarik
perhatian murid terhadap satu topik
§ Menarik
peluang mereka untuk menjana idea
§ Mengajar
mereka untuk menerima dan menghormati orang lain
§ Menggalakkan
mereka berkongsi idea
§ Menunjukkan
sumbangan idea mereka dihargai
ü Bercerita
o
Mengembangkan kemahiran mendengar, meningkatkan
kefahaman, mewujudkan imej mental dan memupuk penaakulan verbal
o
Penambahbaikan kebolehan mendefinisi, mengkategori dan
mnegaitkan perkataan
o
Meningkatkan kemahiran menggunakan kamus
o
Membekalkan murid-murid dengan satu kerangka dimana
mereka boleh memain peranan sebagai pendengar atau tukang cerita
o
Berpeluang masuk ke dalam alam naratif dan belajar
mengenai watak, masalah, reaksi dan sebagainya.
ü Perbincangan
o
Membantu murid memahami dunia ini
o
Merangsang pemikiran, keterangan, refleksi dan mengingat
kembali
o
Memberi peluang murid untuk menjelaskan dan meluaskan
idea masing-masing
o
Menggalakkan interaksi dan perbualan secara kumpulan
o
Jenis-jenis perbincangan :
§ Perbincangan
terbuka
§ Perbincangan
terbimbing
§ Bulatan
atau perbincangan jenis ‘kayu bercakap’
§ Perbincangan
balang ikan
ü Demonstrasi
o
Murid-murid berpeluang melihat, memahami apa yang berlaku
dan mendengar keterangan daripada guru.
o
Sesuai semasa murid-murid belajar mengenai kemahiran atau
proses
ü Penyelesaian
masalah
·
Elemen-elemen bestari
ü Pengurusan
sekolah – berasaskan penggunaan teknologi maklumat.
ü Kurikulum
– menggalakkan pembelajaran holistik, murid-murid berkembang mengikut tahap
pencapaian masing-masing, kurikulum yang lebih bermakna dan terbuka.
ü Proses
pengajaran dan pembelajaran – bercorak ke arah kendiri mengikut kadar individu.
Lebih berpusatkan murid. Lebih kepada penggunaan teknologi (perbincangan jarak
jauh)
ü Sistem
penilaian – membenarkan murid bekerja pada aras yang berlainan dalam
matapelajaran yang sama. Guru dapat memfokuskan kepada murid yang lemah.
ü Peranan
guru – guru sebagai pembimbing murid. Memberi sokongan psikologi dan
bertanggungjawab menyediakan suasana yang menggalakkan pembelajaran ke arah
kendiri
ü Peranan
murid – pembelajaran aktif, berpusatkan budaya berfikir dan memanfaatkan ilmu
yang berbantukan teknologi
BAB 8. PERBEZAAN INDIVIDU DAN GAYA
PEMBELAJARAN
·
Perbezaan individu – variasi antara individu
·
Perbezaan individu dari segi kecerdasan
·
Kecerdasan ialah kebolehan belajar, memahami dan
berinteraksi dengan persekitaran.
·
Pandangan tradisional terhadap kecerdasan.
ü Kecerdasan
merujuk kepada kecerdasan jenis logikal/matematikal dan linguistik/verbal
sepertimana yang diberi keutamaan dan penekanan oleh institusi.
ü Kecerdasan
boleh diukur
·
Pandangan moden terhadap kecerdasan
ü Teori
kecerdasan triarchic Sternberg – tingkahlaku yang cerdas muncul hasil daripada
imbangan antara kebolehan analitikal, kreatif dan praktikal.
o
Kebolehan analitikal – kebolehan menilai, menganalisis
dan membandingbeza maklumat yang diterima
o
Kebolehan kreatif – kebolehan untuk merekacipta, membuat
penerokaan dan usaha-usaha kreatif yang lain
o
Kebolehan praktikal – kebolehan mengaplikasikan apa yang
kita pelajari
ü Teori
kecerdasan pelbagai Gardner – setiap individu mempunyai pelbagai kecerdasan
yang diaplikasikan pada tahap yang berbeza-beza
ü Jenis-jenis
kecerdasan pelbagai
o
Bodily-kinesthetic – kemahiran pergerakan motor halus
o
Verbal-linguistic – kemahiran membaca, menulis,bercerita
o
Visual-spatial – kemahiran seni
o
Musical – kemahiran terhadap bunyi
o
Logico-mathematical – kemahiran berkaitan nombor,
menyukat, mengukur dan mengumpul data
o
Intrapersonal – gemar kerja perseorangan
o
Interpersonal – kemahiran berinteraksi
o
Naturalistic – peka terhadap alam semulajadi, gemar
bertanam
o
Eksistential – kemahiran membuat refleksi dan menimbulkan
persoalan
ü
Kecerdasan Emosi Goleman – merujuk kepada kemampuan kita
untuk mengenalpasti perasaan kita, memotivasi diri dan membina ketahanan
dalaman.
ü
Komponen kecerdasan emosi Goleman
o
Kompetensi peribadi
§ Kesedaran
kendiri – tahu kekuatan dan kelemahan
§ Pengurusan
kendiri – kawal emosi
§ Motivasi
kendiri – inisiatif, pencapaian
o
Kompetensi sosial
§ Kesedaran
sosial – empati, hormat
§ Kemahiran
sosial – berinteraksi, kepimpinan, berkolaboratif, berpasukan
·
Gaya Pembelajaran – cara-cara yang lebih disukai murid
untuk memproses maklumat yang diterima dalam proses pengajaran dan pembelajaran
bilik darjah
ü Field
Dependence (FD)
o
Persepsi secara global (menyeluruh)
o
Mengkategorikan konsep secara umum
o
Berorientasikan sosial
o
Memerlukan penentuan matlamat dan pengukuhan luaran
ü Field
Independence (FI)
o
Persepsi secara analitikal
o
Mengkategorikan konsep secara khusus
o
Orientasi yang tidak bersifat peribadi
o
Mempunyai matlamat dan pengukuhan yang ditentukan sendiri
ü Gaya
pembelajaran Kolb
o
Divergers
§ Boleh
menjana banyak idea
§ Mempunyai
imaginasi tinggi
§ Berfikiran
terbuka
§ Berinteraksi
dengan orang lain
§ Berupaya
mengamisilasi pelbagai maklumat untuk dijadikan satu entiti yang bersepadu
o
Converges
§ Cekap
menyelesaikan masalah terutama tugasan teknikal
§ Cekap
membuat penaakulan deduktif
§ Fokus dan
boleh membuat keputusan
§ Berupaya
mengaplikasikan idea terhadap situasi praktikal
o
Assimilator
§ Bersifat
logikal dan tidak berputar belit
§ Sistematik
§ Cekap melakukan
tugasan berbentuk kuantitatif
§ Cekap
membina teori
§ Cekap
membuat penaakulan induktif
o
Accomodator
§ Gemar
menimba pengalaman baru
§ Suka
ambil risiko
§ Berfikiran
terbuka
§ Berupaya
menyesuaikan diri terhadap situasi baru
ü Gaya
pembelajaran berdasarkan kecerdasan pelbagai
BAB 9. MOTIVASI PEMBELAJARAN
·
Motivasi adalah sesuatu yang menggerakkan kita untuk
mengambil sesuatu tindakan
·
Motivasi terbahagi kepada dua jenis iaitu :
ü Motivasi
Ekstrinsik – penggerak yang mendorong kita untuk melakukan sesuatu kerana kita
inginkan ganjaran nyata yang disediakan.
ü Motivasi
Intrinsik – menggerakkan kita untuk melakukan sesuatu kerana kita percaya ia
adalah tindakan yang betul dan baik.
o
Cara untuk mewujudkan motivasi intrinsik :
§ Matlamat
dan ganjaran pembelajaran yang bermakna dan boleh dicapai, tetapi bukan
terjamin perolehannya
§ Pembelajaran
membantu mereka mencapai prestasi yang diinginkan
§ Mereka
berupaya mengawal kadar pembelajaran masing-masing
§ Pengalaman
pembelajaran mencabar kebolehan mereka, menimbulkan rasa ingin tahu dan memberi
peluang mereka untuk melibatkan diri dalam kegiatan fantasi dan kreatif
ü Perbezaan
motivasi ekstrinsik dan motivasi intrinsik
o
Ekstrinsik berebntuk luaran dan intrinsik berbentuk
dalaman
o
Ektrinsik (murid melaksanakan aktiviti semata-mata ganjaran),
intrinsik (murid belajar bersungguh-sungguh demi menimba ilmu atau mencapai
matlamat yang telah ditetapkan)
·
Pendekatan Motivasi – terbahagi kepada 4 :
ü Pendekatan
behavioris – motivasi merujuk kepada perubahan tingkahlaku akibat interaksi
pengalaman seseorang dengan persekitaran
o
Motivasi Ekstrinsik Skinner – konsep ganjaran dan
insentif
§ Ganjaran
– objek atau peristiwa yang diberi akibat kelihatan atau manifestasi sesuatu
tingkah laku yang diingini
§ Insentif
– objek atau peristiwa yang menggalakkan atau tidak menggalakkan tingkahlaku
yang diingini
ü Pendekatan
Humanistik – memfokuskan kepada motivasi intrinsik
o
(hirarki keperluan Maslow)
§ Fizikal –
keselamatan, perlindungan, fisiologi
§ Sosial –
keperluan untuk mempunyai dan dipunyai
§ Emosi –
keperluan harga diri
§ Intelek –
pencapaian intelektual, penyempurnaan kendiri
o
Carl Rogers dan penerimaan positif tanpa syarat
§ Penerimaan
atau kepercayaan kita bahawa orang lain haruslah diterima secara holistik
walaupun mempunyai kekurangan tertentu dari segi tingkahlaku.
ü Pendekatan
Kognitif – secara semulajadi, kita akan dimotivasikan untuk belajar apabila
mendapati tiada keserasian antara pengalaman dengan pemahaman masa kini
o
Teori Atribusi (Bernard Weiner)
o
Teori Expectancy x Value Vroom
ü Pendekatan
Sosio-Budaya – motivasi sebagai sesuatu yang bersifat sosial
o
Murid-murid mengambil bahagian dalam aktiviti yang
disediakan.
BAB 10. PEMBENTUKAN PERSEKITARAN
PEMBELAJARAN YANG KONDUSIF
·
Strategi Umum
ü Menggunakan
strategi autoritatif
o
Sentiasa memantau tingkahlaku murid-murid.
o
Menggalakkan berdikari dari segi pemikiran dan perlakuan
o
Memupuk sikap tolak ansur
ü Mengurus
aktiviti kumpulan secara berkesan
o
Menyedari apa yang berlaku di dalam bilik darjah
o
Mampu menangani situasi dalam bilik darjah yang bertindan
tindih
o
Mengekalkan kesinambungan isi pelajaran yang disampaikan
o
Libatkan murid-murid dalam aktiviti pembelajaran yang
mencabar tetapi berada dalam kebolehan mereka dan skop sukatan pelajaran
·
Membentuk dan mengekalkan prosedur dan peraturan – bagi
menjamin perjalanan pengajaran dan pembelajaran yang lancar.
ü Prosedur
o
Mengambil kehadiran
o
Pergerakan murid-murid di dalam kelas
o
Pengurusan bilik darjah
o
Rutin pengajaran dan pembelajaran termasuk mengutip
tugasan
o
Interaksi antara guru dan murid
o
Interaksi antara murid
ü Peraturan
o
Bersopan sepanjang masa
o
Hormati harta benda orang lain
o
Dengar apabila orang lain sedang bercakap
o
Jangan tolak, pukul dan cederakan orang lain
o
Patuhi peraturan sekolah dalam bilik darjah
·
Meningkatkan Sifat Kerjasama
ü Membina
hubungan positif dengan murid
ü Berkongsi
dan memikul tanggungjawab bersama
ü Memberi
ganjaran bagi tingkahlaku yang sesuai
BAB 3. TEORI PEMBELAJARAN
BEHAVIORISME
·
Teori behaviorisme – memerihalkan tentang tingkahlaku
yang bersifat objektif dan boleh diperhatikan sehingga mengenepikan
aktiviti-aktiviti mental.
·
Watson (Little Albert)
ü Pelaziman
klasik – gerakbalas semulajadi àproses
berpasangan àberlakunya
pembelajaran.
ü Ransangan
menimbulkan satu gerakbalas secara refleksi
·
Pavlov (Anjing dan makanan)
·
Throndike (Kotak Ajaib + Kucing)
·
Skinner (Tikus dalam kotak)
ü Pelaziman
Operan – satu proses yang beroperasi ke atas persekitaran
ü Sesuatu
organisma akan menemui satu ransangan khas yang dikenali sebagai pengukuh
ü Kecenderungan
organisma mengulang tingkahlaku yang sama pada masa depan sememangnya
bergantung kepada akibat yang terhasil.
·
Konsep penting teori Behavioris
ü Pengukuhan
o
Pengukuhan positif – peningkatan berlaku sesuatu
tingkahlaku disebabkan pemberian sesuatu ransangan berikutan tindakbalas yang
ditunjukkan
o
Pengukuhan negatif – peningkatan berlaku sesuatu
tingkahlaku disebabkan penghapusan sesuatu ransangan berikutan tindakbalas yang
ditunjukkan
o
Pengukuh primer (ransangan tidak terlazim) – air, udara,
makanan
o
Pengukuh sekunder (ransangan terlazim) – loceng, lampu
o
Dendaan positif – mengurang kebarangkalian berlakunya
tingkahlaku yang tidak diingini melalui pemberian sesuatu ransangan
o
Dendaan negatif – mengurang kebarangkalian berlaku
tingkahlaku yang tidak diingini melalui penarikan semula sesuatu ransangan
ü Pengukuhan
berjadual
o
Nisbah tetap
o
Sela tetap
o
Variable nisbah
o
Variable Sela
ü Shaping –
pengajaran langkah demi langkah
ü Modifikasi
tingkahlaku – menghapuskan tingkahlaku yang tidak diingini dan menggantikan
dengan yang baru
BAB 4. TEORI PEMBELAJARAN KOGNITIF
DAN KONSTRUKTIVIS
·
Teori kognitif – lebih memfokuskan kepada proses mental
seperti penyelasaian masalah, ingatan dan bahasa
·
Kohler (pembelajaran celik akal)
ü Eksperiman
Sultan (monyet) untuk dapatkan pisang
o
Pembelajaran banyak bergantung kepada persepsi terhadap
penyelesaian yang sesuai
o
Pembelajaran tidak bergantung kepada ganjaran semata-mata
o
Setelah satu masalah dapat diselesaikan, maka lebih mudah
untuk menyelesaikan masalah yang serupa
ü Prinsip
pembelajaran celik akal
o
Memperoleh penyelesaian terhadap masalah yang kita hadapi
dengan cara yang mendadak (kurang memikirkan masalah)
o
Berfikir ditakrifkan sebagai mencari dab berpegang kepada
perhubungan antara dua perkara
·
Bruner (pembelajaran penemuan) – prinsip pembelajaran :
ü pembelajaran
adalah satu proses sosial yang aktif di mana murid akan membina idea atau
konsep baru berasaskan pengetahuan sedia ada
ü berlaku
mengikut 3 langkah
o
enaktif (berasaskan tindakan) – manipulasi objek maujud
o
ikonik (berasaskan imej) – mewakilkan bahan secara grafik
dan mental
o
simbolik (berasaskan bahasa) – menggunakan logik dan
sistem simbol
ü menggalakkan
murid untuk menggunakan intuisi, imaginasi dan kreativiti secara aktif
ü menggunakan
penaakulan induktif.
·
Ausubel (Pembelajaran bermakna)
ü Prinsip
pembelajaran
o
Menyampaikan bahan baru dengan berkesan, terlebih dahulu,
meningkatkan stabiliti dan kejelasan struktur kognitif murid
o
Kurikulum disusun mengikut urutan di mana setiap
pembelajaran yang berikutan adalah berhubungkait dengan yang sebelumnya.
ü Terbahagi
kepada dua proses :
o
Derivative subsumption
o
Correlative subsumption
·
Teori konstruktivis – lanjutan daripada refleksi
pengalaman kita, kita boleh membina makna tentang dunia kita
·
Pembelajaran – satu proses di mana kita mengubahsuaikan
model mental kita untuk mengakomodasi pengalaman baru
·
J.Piaget (konstruktivis kognitif) – kognitif kanak-kanak
semakin bertambah kompleks selaras dengan perkembangan yang dilalui
ü Asimilasi
– proses memuatkan maklumat baru dalam struktur kognitif sedia ada.
ü Akomodasi
– kita berdepan dengan pengalaman baru, skema baru wujud untuk menempatkan
maklumat dan mengubahsuai skema sedia ada
·
Vygotsky (Konstruktivis sosial) – pemikiran, bahasa dan
proses penaakulan berkembang melalui interaksi sosial.
ü Zon
Perkembangan Proximal
ü Konsep
Perancah (Scaffolding)
No comments:
Post a Comment