Sumber Lisan
1.1 Makna dan
Konsep Sumber Lisan
1.4 Sumber lisan sebagai sumber sejarah
Sumber lisan merupakan sumber yang wujud melalui percakapan atau
pertuturan dari mulut ke mulut oleh seseorang yang terlibat atau menyaksikan
sesuatu peristiwa yang telah berlaku. Ia hanya tersimpan di dalam ingatan
penyaksi dan ianya tidaklah ditulis atau dirakamkan.
Namun begitu, sumber lisan boleh menjadi sumber bertulis apabila ia
dirakam setelah mengalarni proses temu bual, perbincangan, dan temuduga dengan
orang sumber. Pada kebiasaannya, sumber ini turut menjadi rujukan bagi ahli
sejarawan dalam bidang sejarah lisan.
Sumber lisan boleh juga dikategorikan sebagai sumber utama dan sumber
kedua. Lazimnya, sumber utamanya didapati daripada penyaksi-penyaksi atau
orang-orang yang terlibat dalam sesuatu peristiwa sejarah itu. Mereka ini boleh
memberikan maklumat asal tentang peristiwa yang mereka saksikan atan yang
mereka turut terlibat. Jika mereka ini memuatkan maklumat-maklumat ke dalam
pita rakaman ataupun apa-apa perakam suara, maka itu juga boleh dianggap
sebagai sumber utama. Tetapi, jika mereka menulisnya, maka ia akan menjadi
sumber utama yang bertulis dan bukan lisan lagi. Bagi sumber lisan dalam
kategori kedua pula, ia adalah maklumat daripada mereka yang tidak menyaksikan
atau terlibat dalam sesuatu peristiwa yang diterangkan.[1][12]
1.3
Kepentingan Sumber Lisan
Kepentingan
sumber lisan sememangnya tidak boleh dipertikaikan lagi. Tambahan pula dalam situasi
di mana kurangnya sumber utama dan kedua dalam satu-satu peristiwa sejarah.
Contoh yang jelas ialah semasa pendudukan Jepun di Tanah Melayu selama 3
setengah tahun iaitu dari 15 Februari 1942 hinggalah 12 September 1945.
Kebanyakan daripada generasi muda pada masa kini mendapat tahu tentang
peristiwa yang menggambarkan keganasan dan kekejaman pendudukan Jepun di Tanah
Melayu melalui cerita-cerita orang tua yang masill hidup dan telah menempuh
zaman tersebut. Hal ini turut dijelaskan oleh K.Ratnam:
Layanan yang berbeza diberi kepada penduduk tempatan oleh pihak Jepun.
Semua kaum iaitu orang Melayu, Gina dim India mengalami penyeksaan,
penderitaan, kebuluran, ketakutan dan pengangguran. Kaum Gina menderita akibat
kezaliman dan penyeksaan askar-askar Jepun. Akibatnya, ramai orang Cina telah
melarikan diri ke pinggir-pinggir hutan untuk mengelakkan penyeksaan,
kebuluran, dan kezaliman Jepun. Di sini mereka menternak ayam itik. Inii
mewujudkan masyarakat setinggan di Tanah Melayu Kaum Melayu dan India diberi
layanan baik tetapi ramai di antara mereka juga dihantar ke Siam untuk membina
Jalan Kereta Api Maut. Akibatnya ramai orang Melayu, India dan Cina telah
terkorban dalam pembinam jalan kereta api tersebut akibat seksaan dim jangkitan
penyakit tropika.[2][13]
SUMBER
LISAN:
- Percakapan-pertuturan - Temu bual
- Perbincangan
- Temuduga
Senarai Rujukan
K. Ratnam. (1998). Sejarah Kertas
940/2: Malaysia, Asia Tenggara, Asia Selatan dan Asia Timur. Subang Jaya,
Selangor: Pustaka Sarjana.
Muhd Yusof Ibrahim. (1997). llmu
Sejarah: Falsafah, Pengertian dan Kaedah. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan
Pustaka.
No comments:
Post a Comment