BAB SATU:
PENGENALAN KEPADA KURIKULUM SEJARAH
LAPAN fokus utama dalam bab ini termasuklah:
1.
Latar Belakang Kurikulum Sejarah
2.
Kurikulum Standard Sekolah Rendah
(KSSR)
3.
Asas Penggubalan KSSR
4.
Bentuk KSSR
5.
Elemen Merentas Kurikulum (EMK)
6.
Kurikulum Berasaskan Standard
7.
Kurikulum Sejarah berkaitan: i.
Huraian dan Perincian; ii. Bentuk Kurikulum;
iii.
Rasional Kurikulum Sejarah; iv. Komponen Kurikulum Sejarah
8.
Kaitan Kurikulum dengan Kehidupan Individu,
Masyarakat dan Negara
|
1.1 LATAR BELAKANG KURIKULUM SEJARAH
§ Di bawah kurikulum baharu iaitu Kurikulum Standard Sekolah Rendah
(KSSR), mata pelajaran Sejarah menjadi mata pelajaran teras yang wajib
dipelajari oleh semua murid mulai Tahun Empat di Tahap II.
Kronologi Pengenalan Kurikulum Sejarah di Sekolah Rendah
14 Oktober 2008:
§ Idea memperkenalkan mata pelajaran Sejarah di sekolah rendah telah
mula diketengahkan oleh YAB Perdana Menteri pada masa tersebut iaitu Datuk Seri
Abdullah Ahmad Badawi dalam satu kenyataannya pada 14 Oktober 2008 ketika
merasmikan Bangunan Wisma Sejarah Persatuan Sejarah Malaysia (PSM) di Kuala
Lumpur.
§ Menurut DS Abdullah, kerajaan mencadangkan mata pelajaran Sejarah
diwajibkan di semua sekolah rendah di seluruh negara bagi mendedahkan para
pelajar kepada sejarah pembangunan negara bermula daripada peringkat umur
rendah.
§ DS Abdullah dipetik sebagai berkata, “Sejarah adalah elemen penting
dalam peradaban bangsa. Generasi muda perlu mendalami pengetahuan mengenai sejarah
bangsa dan pembangunan negara.”
14 Jun 2009:
§ Ketua Pengarah Pelajaran Malaysia, Tan Sri Alimuddin Mohd Dom
mengumumkan hasrat kerajaan menjadikan mata pelajaran Sejarah sebagai salah
satu mata pelajaran wajib di sekolah rendah.
§ Pengenalannya adalah selaras dengan transformasi sistem pendidikan
negara dalam Pelan Induk Pembangunan Pendidikan (PIPP) 2006-2010.
§ Pengenalan mata pelajaran Sejarah akan dimulakan di 500 buah
sekolah perintis di seluruh negara bermula tahun 2010 atau 2011 yang belum dimuktamadkan
pada ketika itu.
§ Mata pelajaran Sejarah akan diajar bermula dari Tahun Satu dan
bakal menggantikan mata pelajaran Kajian Tempatan.
25 Ogos 2010:
§ Timbalan Menteri Pelajaran, Dr. Mohd Puad Zarkashi mengumumkan
bahawa Kementerian Pelajaran telah memutuskan bahawa mata pelajaran Sejarah
akan mula diajar di sekolah rendah bermula tahun 2014.
§ Mata pelajaran Sejarah di sekolah rendah akan diajar menggunakan
pendekatan education is fun menerusi pendekatan seperti kuiz, lawatan ke
tempat bersejarah dan rombongan ke Parlimen.
24 Oktober 2010:
§ YAB Timbalan Perdana Menteri yang juga Menteri Pelajaran, Tan Sri
Muhyiddin Yassin mengumumkan keputusan kerajaan yang akan melaksanakan
pengenalan mata pelajaran Sejarah di bawah Kurikulum Standard Sekolah Rendah
(KSSR) bermula tahun 2014.
§ Tempoh yang agak panjang itu diambil bagi menyelaraskan pusingan
awal KSSR yang dimulakan dengan murid Tahun Satu pada sesi persekolahan 2011
yang hanya akan menjengah ke Tahun Empat pada tahun 2014.
§ Tempoh itu juga adalah mencukupi bagi pihak Kementerian Pelajaran
Malaysia menyediakan latihan dan tenaga guru yang cukup bagi opsyen Sejarah
seiring dengan hasrat kerajaan menjadikan Sejarah sebagai mata pelajaran wajib
lulus dalam Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) bermula tahun 2013.
§ Pengenalan mata pelajaran Sejarah di bawah KSSR akan menggantikan
mata pelajaran Kajian Tempatan yang akan dimansuhkan secara berperingkat
sehingga pusingan pertama KSSR tamat pada tahun 2016.
Latar Belakang Kurikulum Standard Sejarah Sekolah Rendah
§ Di bawah kurikulum baharu iaitu Kurikulum Standard Sekolah Rendah
(KSSR), mata pelajaran Sejarah menjadi mata pelajaran teras yang wajib
dipelajari oleh semua murid mulai Tahun Empat di Tahap II dan dikenali sebagai
Kurikulum Standard Sejarah Sekolah Rendah.
§ Pengenalan mata pelajaran Sejarah di sekolah rendah bermula dari
Tahun Empat adalah bertujuan untuk menyemai kefahaman murid terhadap mata
pelajaran Sejarah di peringkat awal agar murid memperoleh dan menguasai
pengetahuan serta kemahiran sejarah.
§ Pendekatan PdP mata pelajaran Sejarah di sekolah rendah akan
menjurus kepada pemupukan kemahiran berfikir secara kritis, kreatif dan
inovatif melalui aktiviti inkuiri penemuan dan penerokaan bagi mengukuhkan
pemahaman tentang sejarah.
§ Mata pelajaran Sejarah di peringkat sekolah rendah merupakan
kesinambungan ke peringkat sekolah menengah sebagai suatu disiplin ilmu yang
dinamik.
§ Pembentukan kurikulum Sejarah dalam KSSR memberikan penekanan
kepada domain kognitif, efektif dan psikomotor. Selain itu, pelbagai nilai
tambah lain turut diterapkan dalam Sejarah KSSR termasuklah:
Nilai Tambah Alaf Baru
|
Kemahiran Berfikir;
Kemahiran Teknologi Maklumat dan Komunikasi (TMK);
Kemahiran Pelbagai Kecerdasan;
Kemahiran Kajian Masa Hadapan;
Kemahiran Pembelajaran Sepanjang Hayat.
|
Pemupukan Nilai
|
Nilai-nilai Murni;
Semangat Patriotisme;
Elemen Kewarganegaraan;
Nilai Sivik.
|
§ Kurikulum Sejarah KSSR menyepadukan pengetahuan, kemahiran, elemen
kewarganegaraan dan nilai sivik dalam perlaksanaannya di dalam dan luar bilik
darjah.
SEJARAH KSSR
|
1. Sejarah Awal Negara
2. Kedaulatan Negara
3. Kemakmuran Negara
|
TUJUH
DIMENSI
KEWARGANEGARAAN |
3.
Perkongsian Sejarah
4.
Perkongsian Nilai
5.
Perkongsian Masa Hadapan
6.
Perasaan Kekitaan
7.
Komitmen
|
1.
Kesetiaan
2.
Keterikatan Emosi kepada Negara
|
Asas Kemahiran Pemikiran Sejarah
|
§ Elemen kewarganegaraan dan nilai sivik yang diterapkan dalam
Sejarah KSSR bertujuan untuk dijadikan asas dalam melahirkan warganegara yang
mempunyai identiti kebangsaan. Elemen ini dapat membentuk rakyat Malaysia yang
mempunyai kesepaduan sosial dan integrasi nasional.
§ Pengetahuan dan pemahaman aspek sejarah negara dapat melahirkan
murid yang berjiwa patriotik dengan memberi pendedahan menganalisis dan menilai
fakta-fakta sejarah secara matang.
§ Kandungan mata pelajaran Sejarah di peringkat sekolah rendah
bertujuan mendidik murid untuk memahami latar belakang negara dan sejarahnya
dengan melihat perubahan yang berlaku serta kesinambungannya yang masih
dikekalkan terutamanya dalam kehidupan masyarakat Malaysia.
§ Kandungan mata pelajaran sejarah disusun secara kronologi yang
membincangkan pengenalan sejarah awal negara, kedaulatan dan kemakmuran negara.
Pendekatan ini disusun mengikut tajuk supaya murid dapat menghargai sejarah
tanah air dan kegemilangannya.
§ Bagi menarik minat murid terhadap pembelajaran Sejarah, mata
pelajaran Sejarah KSSR akan menekankan pendekatan pembelajaran yang
menyeronokkan (learning is fun) termasuklah melalui:
1.
Kemahiran berfikir secara Kreatif;
2.
Kritis;
3.
Inovatif;
4.
Aktiviti Inkuiri;
5.
Penerokaan;
6.
Aplikasi Elemen Didik Hibur.
1.2 KURIKULUM STANDARD SEKOLAH RENDAH (KSSR)
§ Penggubalan sebuah kurikulum baharu yang digunapakai di sekolah
rendah bertitik tolak daripada keputusan Mesyuarat Susulan Jemaah Menteri Bil.
6/2008 pada 23 Mei 2008 yang bersetuju untuk melaksanakan Transformasi
Kurikulum Kebangsaan.
§ Transformasi kurikulum di peringkat sekolah rendah telah
dicadangkan dalam usaha melakukan penambahbaikan dalam sistem pendidikan negara
terutamanya di peringkat sekolah rendah supaya kurikulum persekolahan memenuhi
keperluan dan cabaran semasa serta akan datang.
§ Kementerian Pelajaran Malaysia kemudiannya telah melaksanakan satu
kajian dan mendapati wujudnya keperluan untuk melakukan transformasi terhadap
kurikulum sekolah rendah sedia ada iaitu Kurikulum Bersepadu Sekolah Rendah
(KBSR).
§ Hasilnya, Kurikulum Standard Sekolah Rendah (KSSR) telah
diperkenalkan oleh Kementerian Pelajaran Malaysia bermula sesi persekolahan
tahun 2011.
§ Pengenalan KSSR bukannya menggantikan sepenuhnya kurikulum lama di
bawah KBSR, akan tetapi KSSR adalah merupakan penambahbaikan daripada kurikulum
lama sedia ada di bawah KBSR.
§ Antara pembaharuan yang telah dilaksanakan melalui KSSR
termasuklah:
1.
Fokus tiga kemahiran asas utama di bawah
KBSR iaitu membaca, menulis dan mengira (3M) telah ditambah dengan kemahiran
menaakul menjadikannya sebagai membaca, menulis, mengira dan menaakul (4M);
2.
Pengenalan elemen kreativiti, inovasi dan
keusahawanan;
3.
Pengenalan elemen Teknologi Maklumat dan
Komunikasi (TMK)
§ Penambahbaikan kurikulum dalam KSSR adalah merupakan hasil daripada
penandaarasan (benchmarking) yang dibuat ke atas sistem pendidikan di
negara maju serta maklumbalas daripada pelbagai pihak termasuk badan akademik,
pertubuhan-pertubuhan dan orang-orang perseorangan.
Hasrat KSSR
§ Melalui pengenalan KSSR, Kementerian Pelajaran Malaysia berhasrat
untuk melahirkan insan yang seimbang, berfikiran kreatif, kritis dan inovatif
melalui beberapa tunjang yang telah digariskan.
§ Antara hasrat yang disasarkan oleh kerajaan melalui pengenalan KSSR
termasuklah:
1.
Warganegara Bertanggungjawab:
ú Berbudi
ú Bersatu padu
ú Patriotik
ú Adil
ú Penyayang
ú Berbakti
2.
Pekerja Berilmu:
ú Inovatif
ú Kreatif
ú Dahagakan Ilmu
ú Menguasai Kemahiran TMK
ú Pencipta Teknologi
ú Pembelajaran Sepanjang Hayat
3.
Global Player:
ú Berdaya Saing
ú Berdaya Tahan
ú Kemahiran Berkomunikasi
ú Jati Diri
4.
Murid yang Seimbang dari Segi Intelek,
Rohani, Emosi, Jasmani dan Sosial:
ú Berilmu pengetahuan
ú Berketrampilan
ú Percaya kepada Tuhan
ú Berakhlak mulia
ú Berkeyakinan
ú Berdikari
1.3 ASAS PENGGUBALAN KSSR
§ Dalam merangka Kurikulum Standard Sekolah Rendah, beberapa teras
utama telah dijadikan asas dalam menggubal sebuah kurikulum yang holistik dan
mapan.
§ Antara teras-teras utama yang dijadikan asas dalam pembangunan
kurikulum di bawah KSSR termasuklah:
1.
Falsafah Pendidikan Kebangsaan
2.
Dasar Pendidikan Kebangsaan
3.
Wawasan 2020
4.
Rancangan Jangka Panjang
5.
Cabaran Abad ke-21
6.
Model Baru Ekonomi
7.
Teori Pembelajaran (terkini)
8.
4 Tonggak UNESCO
i.
Belajar untuk Mengetahui (Learn to
know)
ii.
Belajar untuk Bertindak (Learn to Do)
iii.
Belajar untuk Hidup Bersama (Learn to
Leaving Together)
iv.
Belajar untuk Membentuk Peribadi (Learn
to Be)
9.
Sumber Ilmu yang Muktabar
§ Selain itu, dalam menggubal KSSR, beberapa prinsip utama turut
digunakan dalam menggubal sebuah kurikulum yang mampu melahirkan insan yang
seimbang dan holistik.
§ Secara prinsipnya juga, KSSR telah mengekalkan kesemua prinsip
KBSR. Antara prinsip yang dijadikan asas dalam menggubal KSSR termasuklah:
1.
Pendekatan Bersepadu:
Tumpuan utama
diberikan kepada pendekatan bersepadu. Unsur-unsur pengetahuan, kemahiran dan
nilai digabungkan supaya wujud kesepaduan dari segi intelek, rohani, emosi,
jasmani dan sosial.
Perkaitan dengan
Kurikulum Sejarah KSSR:
Kurikulum Sejarah
KSSR digubal dengan menggabungkan unsur pengetahuan, kemahiran dan nilai iaitu
-
Pengetahuan :Mengetahui asas sejarah perkembangan
negara
Kemahiran :Mengaplikasi Kemahiran Pemikiran
Sejarah (KPS)
Nilai :Menerapkan Elemen
Kewarganegaraan dan Nilai Sivik
2.
Perkembangan Individu Secara Menyeluruh:
KSSR digubal untuk
memastikan semua mata pelajaran berperanan untuk memenuhi keperluan intelek,
rohani, emosi, jasmani dan sosial. Setiap potensi murid dikembangkan secara
bersepadu.
Perkaitan dengan
Kurikulum Sejarah KSSR:
Kurikulum Sejarah
KSSR penting dalam memenuhi keperluan intelek, emosi dan sosial kepada setiap
individu murid.
Intelek : Memahami dan menilai setiap peristiwa
sejarah dan
kesinambungannya dalam
kehidupan masa kini.
Emosi : Mewujudkan keterikatan emosi kepada
negara (dimensi
ketujuh dalam dimensi
kewarganegaraan).
Sosial : Mewujudkan persekitaran sosial yang
baik di antara
masyarakat pelbagai kaum
melalui perpaduan nasional.
3.
Pendidikan Saksama untuk Semua Murid:
KSSR memberi peluang
yang luas dan saksama kepada semua murid untuk mendapatkan ilmu pengetahuan
yang menyeluruh dan seimbang.
Perkaitan dengan
Kurikulum Sejarah KSSR:
Mata pelajaran
Sejarah KSSR telah dijadikan mata pelajaran teras bagi murid-murid Tahap Dua
yang wajib dipelajari oleh semua individu murid.
4.
Pendidikan Seumur Hidup:
KSSR menyediakan
pengetahuan dan kemahiran yang diperlukan oleh semua murid sebagai asas untuk
menghadapi cabaran kehidupan seharian dan pendidikan sepanjang hayat.
Perkaitan dengan
Kurikulum Sejarah KSSR:
Asas Kemahiran Pemikiran Sejarah (KPS)
merupakan satu alat berfikir yang mampu diamal dan diaplikasikan sepanjang
hayat dalam memahami dan menilai setiap peristiwa bersejarah dalam kehidupan.
4. BENTUK KSSR
§ Kurikulum Standard Sekolah Rendah menggunapakai konsep “tunjang”
yang merupakan satu bentuk pengklasifikasian bidang ilmu, kemahiran dan nilai.
Konsep ini berfokus kepada pembentukan modal insan yang seimbang dari segi
intelek, rohami, emosi, jasmani dan sosial.
§ ENAM tunjang telah diperkenalkan di bawah KSSR yang mewakili bidang
ilmu, kemahiran dan nilai yang menjadi asas kepada pembangunan insan yang
berfikiran kreatif, kritis dan inovatif.
§ Tunjang-tunjang tersebut menggambarkan pengstrukturan secara
eksplisit bidang ilmu, kemahiran dan nilai yang perlu dikuasai oleh murid.
Setiap tunjang adalah saling berhubung kait dan bersepadu.
Komunikasi
|
Perkembangan Fizikal dan Estetika
|
Kemanusiaan
|
Ketrampilan Diri
|
Sains dan Teknologi
|
Kerohanian, Sikap dan Nilai
|
1. Tunjang Komunikasi:
ú Tunjang Komunikasi memberi penekanan kepada proses menggabung jalin
kemahiran berbahasa dalam bentuk lisan dan bukan lisan semasa berinteraksi.
ú Tunjang ini memberi fokus kepada kemahiran bahasa seperti mendengar
dan bertutur, membaca dan menulis, serta nilai tambah menaakul.
ú Murid perlu menguasai kemahiran ini bagi membantu mereka dalam
proses pemerolehan ilmu pengetahuan, kemahiran dan nilai dalam tunjang-tunjang
yang lain. Penguasaan kemahiran berbahasa menyediakan murid untuk membuat
pemilihan bahasa yang bertepatan dan sistematik dalam interaksi sosial.
ú Disiplin ilmu dalam Tunjang Komunikasi ialah Bahasa Malaysia,
Bahasa Inggeris, Bahasa Cina, Bahasa Tamil, Bahasa Arab, Bahasa Cina Sekolah
Kebangsaan, Bahasa Tamil Sekolah Kebangsaan, Bahasa Iban, Bahasa Kadazandusun
dan Bahasa Semai.
2. Tunjang Perkembangan Fizikal dan Estetika:
ú Tunjang Perkembangan Fizikal dan Estetika memberi penekanan kepada
perkembangan jasmani dan kesihatan untuk kesejahteraan diri dan pemupukan daya
imaginasi, kreativiti, bakat dan apresiasi.
ú Disiplin ilmu yang membangunkan aspek fizikal ialah Pendidikan
Jasmani dan Pendidikan Kesihatan. Kreativiti, bakat dan apresiasi dipupuk
melalui Pendidikan Seni Visual dan Pendidikan Muzik.
3. Tunjang Kemanusiaan:
ú Tunjang Kemanusiaan memberi penekanan kepada penguasaan ilmu
dan amalan tentang kemasyarakatan dan alam sekitar setempat, negara dan
global, serta penghayatan semangat patriotisme dan perpaduan.
ú Disiplin ilmu yang terdapat dalam Tunjang Kemanusiaan ialah Sejarah
yang diperkenalkan mulai Tahap II persekolahan.
4. Tunjang Keterampilan Diri:
ú Tunjang Keterampilan diri memberi penekanan kepada pemupukan
kepimpinan dan sahsiah diri melalui aktiviti kurikulum dan kokurikulum.
ú Murid diberi peluang menyepadukan pengetahuan, kemahiran dan nilai
yang dipelajari di bilik darjah dan mengamalkannya dalam kegiatan kokurikulum.
ú Penglibatan dalam kegiatan kokurikulum seperti persatuan, badan
beruniform dan sukan memberi peluang kepada murid meningkatkan potensi diri
sebagai pemimpin kepada diri, rakan sebaya, keluarga dan masyarakat.
5. Tunjang Sains dan Teknologi:
ú Tunjang Sains dan Teknologi memberi penekanan kepada penguasaan:
·
Pengetahuan sains, kemahiran dan sikap
saintifik;
·
Pengetahuan, kemahiran dan nilai dalam
matematik;
·
Pengetahuan dan kemahiran berasaskan
teknologi
ú Disiplin ilmu yang terdapat dalam Tunjang Literasi Sains dan
Teknologi ialah Sains, Matematik, Reka Bentuk dan Teknologi (RBT) serta
Teknologi Maklumat dan Komunikasi (TMK).
6. Tunjang Kerohanian, Sikap Dan Nilai:
ú Tunjang Kerohanian, Sikap dan Nilai memberi penekanan kepada bidang
pembelajaran yang berfokus kepada penghayatan amalan agama, kepercayaan, sikap
dan nilai.
ú Disiplin ilmu dalam tunjang ini merangkumi Pendidikan Islam
bagi murid Islam dan Pendidikan Moral bagi murid bukan Islam.
- - - - - - - - - - - -
§ Selain memperkenalkan konsep tunjang dalam pengklasifikasian bidang
pengetahuan, kemahiran dan nilai dalam KSSR, bentuk kurikulum KSSR juga dibina
secara berfokus.
§ Melalui enam tahun persekolahan di peringkat rendah, fokus KSSR
adalah untuk memastikan murid mencapai standard pengetahuan, kemahiran dan
nilai yang ditetapkan bagi setiap tahap.
§ KSSR memberi penekanan kepada 4M iaitu kemahiran membaca, menulis,
mengira dan menaakul. Kemahiran menaakul adalah keupayaan membuat pertimbangan
dan penilaian dengan menggunakan akal atau logik.
§ Pada Tahap I, pengajaran dan pembelajaran menekankan
penguasaan asas 4M. Penekanan diberikan untuk literasi dan numerasi bagi
membolehkan murid menguasai kemahiran tersebut.
§ Penekanan juga diberikan kepada kemahiran nilai tambah iaitu
kreativiti dan inovasi, keusahawanan dan TMK.
§ Pada Tahap II, penekanan diberikan kepada pengukuhan dan
aplikasi kemahiran 4M di samping menguasai kemahiran TMK, penguasaan kemahiran
yang lebih kompleks, pemerolehan pengetahuan, dan perkembangan sahsiah.
§ Bermula Tahap II di Tahun Empat juga, murid-murid mula didedahkan
dengan mata pelajaran Sejarah yang merupakan mata pelajaran di bawah tunjang
kemanusiaan.
Penambahbaikan kurikulum daripada KBSR dalam KSSR
5. ELEMEN MERENTAS KURIKULUM (EMK)
§ Elemen Merentas Kurikulum ialah unsur nilai tambah yang diterapkan
dalam proses pengajaran dan pembelajaran selain yang ditetapkan dalam standard
kandungan.
§ Elemen-elemen ini diterapkan bertujuan mengukuhkan kemahiran dan
keterampilan modal insan yang dihasratkan serta dapat menangani cabaran semasa
dan masa hadapan.
§ Elemen merentas kurikulum yang sedia ada adalah
seperti Bahasa, Sains dan Teknologi, Pendidikan Alam
Sekitar, Nilai Murni dan Patriotisme.
§ Elemen merentas kurikulum yang baharu, iaitu Kreativiti dan
Inovasi, Keusahawanan, serta Teknologi Maklumat dan
Komunikasi dikenal pasti sebagai pelengkap kepada usaha memantapkan
kualiti pelaksanaan KSSR.
§ Guru hendaklah memastikan kesemua elemen merentas kurikulum
diterapkan secara efektif dalam proses pengajaran dan pembelajaran demi
melahirkan insan yang dihasratkan oleh Falsafah Pendidikan Kebangsaan.
ELEMEN
MERENTAS KURIKULUM (EMK)
|
|
ELEMEN
SEDIA ADA
|
ELEMEN
BAHARU DALAM KSSR
|
1.
Bahasa;
2.
Pendidikan Alam Sekitar;
3.
Nilai Murni;
4.
Sains dan Teknologi;
5.
Patriotisme;
6.
Kemahiran Berfikir;
7.
Kepimpinan;
8.
Kemahiran Belajar Cara Belajar;
9.
Pendidikan Kesihatan Reproduktif dan
Sosial;
10.
Pencegahan Rasuah;
11.
Kajian Masa Depan;
12.
Pendidikan Pengguna;
13.
Keselamatan Jalan Raya
|
1.
Kreativiti dan Inovasi;
2.
Keusahawanan;
3.
Teknologi Maklumat dan Komunikasi.
|
§ Elemen Merentas Kurikulum (EMK) yang boleh diterapkan dalam mata
pelajaran Sejarah KSSR termasuklah elemen:
ELEMEN EMK
|
CONTOH
PENGGUNAAN DALAM SEJARAH
|
Bahasa
|
§ Kemahiran berbahasa dalam proses PdP;
§ Aktiviti bahasa seperti pidato, debat, deklamasi sajak dsb;
§ Kemahiran menyebut dan memahami makna istilah-istilah tertentu
dalam Sejarah.
|
Pendidikan Alam Sekitar
|
§ Kepentingan menghayati alam sekitar;
§ Penghargaan ke atas alam sekitar;
§ Berkait dengan Bab Zaman Air Batu (Tahun Empat)
|
Nilai Murni
|
§ Penerapan nilai-nilai murni melalui penghayatan peristiwa
sejarah;
§ Penekanan terhadap nilai-nilai bersama dalam masyarakat berbilang
kaum di Malaysia;
§ Dipupuk melalui tujuh dimensi kewarganegaraan
|
Sains dan Teknologi/
Teknologi Maklumat dan Komunikasi (TMK)
|
§ Penggunaan elemen teknologi dalam proses PdP;
§ Inkuiri dan penerokaan maklumat menggunakan TMK
|
Kemahiran Berfikir
|
§ Kemahiran Berfikir secara Kreatif dan Kritis (KBKK);
§ Kemahiran Berfikir Aras Tinggi (KBAT);
§ Kemahiran Pemikiran Sejarah (KPS)
|
Patriotisme
|
§ Elemen terpenting dalam Sejarah KSSR;
§ Dipupuk melalui tujuh dimensi kewarganegaraan;
§ Penghayatan terhadap kandungan kurikulum Sejarah dalam menanam
semangat patriotisme;
§ Ditekankan secara langsung dan tidak langsung
|
Kepimpinan
|
§ Murid diberi peluang memimpin dalam melaksanakan aktiviti PdP;
§ Murid mengkagumi tokoh-tokoh terbilang dalam sejarah negara.
|
Kemahiran Belajar Cara Belajar
|
§ Asas Kemahiran Pemikiran Sejarah (KPS) menjadi satu alat berfikir
dan alat belajar kepada murid dalam meneroka dan menghayati setiap peristiwa
di sekeliling mereka dari konteks sejarah.
|
Kajian Masa Depan
|
§ Menjadikan pengetahuan sejarah sebagai asas dalam menentukan masa
hadapan;
§ Berfikir tentang masa hadapan melalui iktibar sejarah masa lalu;
§ Mengaitkan kegemilangan masa lalu dalam usaha memajukan masa
hadapan.
|
Kreativiti dan Inovasi
|
§ Murid menghayati kreativiti masyarakat terdahulu (Zaman
Prasejarah);
§ Murid diberi peluang mereka cipta alat-alat zaman batu yang
mudah;
§ Murid diberi peluang mempersembahkan kandungan sejarah mengikut
kreativiti masing-masing.
|
Keusahawanan
|
§ Murid diajak berfikir mengenai faktor-faktor dan
tindakan-tindakan para pemimpin zaman Kesultanan Melayu Melaka sehingga mampu
mewujudkan empayar perdagangan terkemuka di dunia.
|
Elemen Merentas Kurikulum (EMK) Baharu dalam KSSR
§ Tiga Elemen Merentas Kurikulum (EMK) baharu yang diperkenalkan
dalam KSSR termasuklah:
1.
Kreativiti dan Inovasi
2.
Keusahawanan
3.
Teknologi Maklumat dan Komunikasi
1. Kreativiti dan Inovasi:
ú Kreativiti merupakan kebolehan minda berimaginasi dan mencernakan
sesuatu maklumat untuk penyelesaian masalah, cabaran, soalan atau tugasan.
ú Kreativiti juga merujuk kepada kemampuan atau kebolehan mencipta
sesuatu yang asli dan sesuai.
ú Inovasi pula merujuk kepada keupayaan menghasilkan sesuatu yang
bersifat baharu (belum ada sebelumnya) yang dilakukan berdasarkan modifikasi
atau adaptasi daripada perkara yang sedia ada.
ú Pengenalan elemen kreativiti dan inovasi dalam KSSR adalah
bertujuan untuk menghasilkan modal insan berdaya cipta dan berkeupayaan
menghasilkan idea dan ciptaan berkualiti yang menjadi amalan dan budaya dalam
kehidupan serta mampu menyumbang ke arah pembangunan masyarakat, bangsa, agama
dan negara.
ú Strategi PdP yang boleh dilaksanakan dalam menggunapakai elemen
kreativiti dan inovasi termasuklah melalui:
1.
Kemahiran Berfikir Secara Kreatif dan
Kritis;
2.
Kemahiran Berfikir Aras Tinggi;
3.
Pembelajaran Konstruktivisme;
4.
Inkuiri Penemuan;
5.
Pembelajaran Kontekstual;
6.
Pembelajaran Berasaskan Projek;
7.
Pembelajaran Berasaskan Penyelesaian
Masalah;
8.
Kajian Masa Depan
2. Keusahawanan:
ú Pengenalan elemen keusahawanan di bawah KSSR ditekankan melalui
lima aspek iaitu:
1.
Mengamalkan sikap keusahawanan;
2.
Mengamalkan cara berfikir ke arah
keusahawanan;
3.
Mengamalkan pengetahuan dan kemahiran
pengurusan asas jual beli;
4.
Menghasilkan produk berasaskan
pengetahuan dan kemahiran berasaskan teknologi dan vokasional;
5.
Nilai moral dan etika keusahawanan.
3. Teknologi Maklumat dan Komunikasi:
ú Teknologi Maklumat dan Komunikasi (TMK) adalah merupakan teknologi
yang digunakan khasnya dalam penggunaan komputer, peralatan komunikasi, dan
perisian aplikasi untuk memperoleh, memproses, menyimpan, menghantar,
mendapatkan semula, menukar, dan melindungi maklumat di mana saja dan pada bila-bila
masa.
ú Matlamat TMK dalam Elemen Merentas Kurikulum (EMK) adalah bagi
memastikan murid dapat mengaplikasi dan mengukuhkan pengetahuan dan kemahiran
asas TMK yang dipelajari, menggalakkan kreativiti dan menyediakan pembelajaran
yang menarik dan menyeronokkan serta menjana pemikiran kritis dan kreatif,
berinovatif serta meningkatkan kualiti pembelajaran.
ú Fokus TMK dalam KSSR termasuklah:
1.
Belajar Mengenai TMK:
Mengenali dan memperolehi pengetahuan tentang
Teknologi Maklumat dan Komunikasi termasuklah mengenali gajet-gajet IT,
perisian, perkakasan input dan output dsb.
2.
Belajar Dengan TMK:
Perisian komputer dalam TMK digunakan sebagai
alat pengupaya untuk mengajar dan belajar contohnya melalui penggunaan perisian
Power Point dan Slideshow oleh guru.
3.
Belajar Melalui TMK:
Menggunakan media-media dalam TMK seperti
internet, CD-rom, portal E-bahan, EduWebTV dsb dalam usaha mencari maklumat dan
ilmu pengetahuan berkaitan sesuatu perkara atau topik.
6. KURIKULUM BERASASKAN STANDARD
§ Melalui Kurikulum Standard Sekolah Rendah (KSSR), pihak Kementerian
Pelajaran Malaysia telah memperkenalkan “standard” iaitu satu pencapaian atau
penanda aras yang perlu dicapai oleh setiap individu murid dalam satu-satu
tempoh tertentu sepanjang berada di sekolah rendah.
§ Terdapat dua jenis pernyataan standard yang diperkenalkan menerusi
KSSR yang dikenali sebagai Standard Kandungan dan Standard
Pembelajaran.
§ Bagi tujuan penilaian pula, Pentaksiran Berasaskan Sekolah (PBS)
telah diperkenalkan sebagai satu langkah pentaksiran secara berterusan oleh
guru ke atas setiap individu murid. Penilaian ini juga dibuat menggunakan
standard yang dikenali sebagai Standard Prestasi.
KOMPONEN STANDARD
|
HURAIAN
|
Standard Kandungan
|
Penyataan spesifik tentang perkara yang
murid patut ketahui dan boleh lakukan dalam suatu tempoh persekolahan
merangkumi aspek pengetahuan, kemahiran dan nilai.
|
Standard Pembelajaran
|
Satu penetapan kriteria atau petunjuk (indicator)
kualiti pembelajaran dan pencapaian yang boleh diukur bagi setiap standard
kandungan.
|
Standard Prestasi
|
Satu set kriteria umum yang menunjukkan
tahap prestasi yang perlu murid pamerkan sebagai tanda bahawa sesuatu perkara
itu telah dikuasai oleh murid (indicator of success).
|
Contoh Standard Kandungan dalam Sejarah KSSR:
Bab Satu: Mari Belajar Sejarah
Standard Kandungan:
1.1 - Mengetahui dan memahami pengertian dan kemahiran sejarah;
1.2 - Mengetahui dan memahami diri dan keluarga;
1.3 - Mengetahui dan memahami sejarah sekolah;
1.4 - Mengetahui dan memahami perihal kawasan tempat tinggal murid.
Contoh Standard Pembelajaran dalam Sejarah KSSR:
Standard Kandungan 1.1 Mengetahui dan
memahami pengertian dan kemahiran sejarah
Standard Pembelajaran:
1.1.1 Menyatakan pengertian sejarah dan sumber sejarah
1.1.2 Mengenalpasti konsep masa silam dan ruang berdasarkan garis
masa dan kronologi
1.1.3 Mengenalpasti peristiwa sejarah mengikut garis masa
Standard Prestasi dalam Sejarah
§ Standard prestasi merupakan satu bentuk pentaksiran standard yang
dibuat ke atas setiap individu murid menerusi Pentaksiran Berasaskan Sekolah
(PBS).
§ Pentaksiran ini merupakan satu proses untuk mendapatkan maklumat
tentang sejauh mana murid tahu, faham dan boleh buat atau telah menguasai apa
yang telah dipelajari berdasarkan pernyataan standard prestasi yang ditetapkan
mengikut tahap-tahap pencapaian seperti yang dihasratkan dalam dokumen
kurikulum.
§ Pentaksiran standard prestasi ini dibuat menggunakan “band” di mana
“band” merupakan pengkelasan terhadap tahap penguasaan murid terhadap standard
kandungan dan standard pembelajaran yang telah dipelajari.
§ Tafsiran prestasi murid mengikut “band” adalah seperti berikut:
TAFSIRAN
UMUM DALAM PERNYATAAN STANDARD PRESTASI
|
|
BAND
|
TAFSIRAN
|
1
|
Murid tahu perkara asas, atau boleh
melakukan kemahiran asas atau respons terhadap perkara yang asas.
|
2
|
Murid menunjukkan kefahaman untuk
menukar bentuk komunikasi atau menterjemah serta menjelaskan apa yang yang
telah dipelajari.
|
3
|
Murid boleh menggunakan pengetahuan
untuk melaksanakan sesuatu kemahiran pada suatu situasi.
|
4
|
Murid melakukan suatu kemahiran dengan
beradab, iaitu mengikut prosedur atau secara sistematik.
|
5
|
Murid melaksanakan sesuatu kemahiran
pada situasi baharu, dengan mengikut prosedur atau secara sistematik, serta
tekal dan bersikap positif.
|
6
|
Murid berupaya menggunakan pengetahuan
dan kemahiran sedia ada untuk digunakan pada situasi baru secara sistematik,
bersikap positif, kreatif dan inovatif serta boleh dicontohi.
|
§ Walaubagaimanapun, Kurikulum Standard Sejarah Sekolah Rendah yang
diperkenalkan pada tahun 2014 menggunakan tafsiran pernyataan standard
prestasinya yang tersendiri.
TAFSIRAN
PERNYATAAN STANDARD PRESTASI
KURIKULUM
STANDARD SEJARAH SEKOLAH RENDAH
|
|
BAND
|
TAFSIRAN
|
1
|
Mengetahui perkara asas berdasarkan
ilmu sejarah dan nilai yang dipelajari.
|
2
|
Memahami perkara asas berdasarkan ilmu
sejarah dan nilai yang dipelajari.
|
3
|
Menerangkan perkara asas berdasarkan
ilmu sejarah dan nilai yang dipelajari.
|
4
|
Menguasai pengetahuan dan kemahiran
secara tersusun berdasarkan ilmu sejarah dan nilai yang dipelajari.
|
5
|
Membuat penilaian berdasarkan ilmu
sejarah dan nilai yang dipelajari.
|
6
|
Melahirkan idea berdasarkan ilmu
sejarah dan nilai yang dipelajari.
|
Contoh Tafsiran Standard Prestasi Berdasarkan Standard Kandungan:
Standard Kandungan:
5.2 Mengetahui dan memahami Parameswara sebagai pengasas Kesultanan
Melayu Melaka.
Tafsiran Standard Prestasi:
TAFSIRAN
PERNYATAAN STANDARD PRESTASI
BAGI
STANDARD KANDUNGAN 5.2
|
|
BAND
|
TAFSIRAN
|
1
|
Murid mengetahui tentang Parameswara
sebagai pengasas Kesultanan Melayu Melaka.
|
2
|
Murid mengetahui tentang Parameswara
sebagai pengasas Kesultanan Melayu Melaka.
|
3
|
Murid boleh menerangkan tentang
Parameswara sebagai pengasas Kesultanan Melayu Melaka dengan contoh.
|
4
|
Murid boleh menguasai maklumat tentang
Parameswara sebagai pengasas Kesultanan Melayu Melaka untuk diteladani.
|
5
|
Murid boleh membuat penilaian tentang
Parameswara sebagai pengasas Kesultanan Melayu Melaka dan dihubungkait dengan
kehidupan masa kini.
|
6
|
Murid boleh menzahirkan idea yang
rasional tentang warisan Kesultanan Melayu Melaka dengan institusi beraja.
|
7. KURIKULUM SEJARAH SEKOLAH RENDAH
Huraian dan Perincian Kurikulum Sejarah
§ Kurikulum Standard Sejarah Sekolah Rendah melibatkan tiga tahap
bermula dari Tahun Empat di Tahap II hingga ke Tahun Enam.
§ Kandungan dan tema kurikulum Sejarah adalah berbeza mengikut tahun
di mana murid di Tahun Empat diperkenalkan dengan tema “Sejarah Awal Negara”,
tema “Kedaulatan Negara” di Tahun Lima dan “Kemakmuran Negara Kita” di Tahun
Enam.
§ Antara topik-topik yang dipelajari melalui Sejarah KSSR
termasuklah:
1.
Mari Belajar Sejarah
2.
Kehidupan Zaman Air Batu
3.
Kehidupan Zaman Prasejarah
4.
Kerajaan-kerajaan Melayu Sebelum
Kesultanan Melayu Melaka
5.
Zaman Kesultanan Melayu Melaka
6.
Tokoh-tokoh Terbilang Kesultanan Melayu
Melaka
7.
Negeri-negeri di Malaysia
8.
Sejarah Sabah dan Sarawak
9.
Identiti Negara Kita
10. Sejarah Awal Negara Kita
11. Kedaulatan Negara Kita
Bentuk Kurikulum
§ Reka bentuk Kurikulum Standard Sejarah Sekolah Rendah dibuat secara
modular di bawah Tunjang Kemanusiaan.
§ Melalui tunjang kemanusiaan, murid diberi penekanan kepada penguasaan
ilmu dan amalan tentang kemasyarakatan dan alam sekitar setempat, negara
dan global, serta penghayatan semangat patriotisme dan perpaduan.
§ Kurikulum Standard Sejarah Sekolah Rendah dilaksanakan berpandukan
kepada beberapa dokumen kurikulum termasuklah:
1.
Dokumen Standard Kurikulum
2.
Dokumen Standard Pentaksiran
3.
Buku Teks
§ Kurikulum Standard Sejarah Sekolah Rendah disusun berdasarkan
beberapa kriteria termasuklah:
1.
Kronologi
2.
Tematik
§ Penyusunan kandungan sejarah secara kronologi bermaksud penyusunan
kurikulum mengikut perkembangan tahun dan abad. (Abdul Rahim Abdul Rashid,
1989)
§ Penyusunan secara berkronologi ini akan dimulakan dengan pernyataan
tentang peristiwa sejarah yang berlaku terlebih dahulu berbanding peristiwa
selepasnya.
§ Penyusunan mengikut kronologi membolehkan penceritaan peristiwa
sejarah disampaikan dengan lebih tersusun dan kukuh mengikut rentetan waktu
yang berkesan. (Omardin&Yunus, 1996)
§ Penyusunan berkronologi ini akan memudahkan lagi pemahaman murid
yang melihat kesinambungan di antara satu peristiwa dengan peristiwa yang
lainnya.
§ Selain itu, reka bentuk susunan kurikulum Sejarah KSSR juga dibuat
secara tematik iaitu mengikut tema-tema tertentu.
§ Terdapat tiga tema yang telah dipilih dalam Sejarah KSSR iaitu
“Sejarah Awal Negara”, “Kedaulatan Negara” dan “Kemakmuran Negara Kita”.
§ Penyusunan kandungan kurikulum sejarah secara bertema, berkronologi
dan disusun mengikut tajuk membolehkan murid menghayati dan menghargai sejarah
tanah air dan kegemilangannya. (Bahagian Pembangunan Kurikulum, 2013)
Rasional Kurikulum Sejarah
§ Pengenalan Kurikulum Standard Sejarah Sekolah Rendah adalah
bertujuan untuk menyemai ilmu pengetahuan dan asas Kemahiran Pemikiran Sejarah
di samping penerapan semangat patriotik melalui pengetahuan masa lalu yang
mempengaruhi masa kini.
§ Melalui pembelajaran Sejarah, murid dapat membina kerangka
kronologi tentang pengetahuan sesuatu peristiwa penting dan tokoh-tokoh
terlibat. Murid dapat membuat perbandingan pengalaman manusia dan seterusnya
berupaya memahami diri mereka secara individu serta sebagai ahli dalam sesebuah
masyarakat.
§ Pemahaman asas tentang sejarah negara dapat melahirkan perasaan
cintakan negara dan melahirkan perasaan bangga sebagai rakyat Malaysia.
Komponen Kurikulum Sejarah
ú Dalam menggubal Kurikulum Standard Sejarah Sekolah Rendah, terdapat
tiga komponen utama yang ditekankan dalam pembinaan kurikulum ini iaitu:
1.
Organisasi Kurikulum;
2.
Pengajaran dan Pembelajaran Sejarah;
3.
Penilaian.
1. Organisasi Kurikulum:
ú Kurikulum Sejarah Sekolah Rendah mencakupi ilmu pengetahuan
(kandungan), asas Kemahiran Pemikiran Sejarah (Kemahiran), penerapan elemen
kewarganegaraan dan nilai sivik bagi memupuk minat murid terhadap sejarah.
2. Pengajaran dan Pembelajaran Sejarah:
ú Terdapat beberapa kaedah PdP Sejarah yang telah dicadangkan dalam
Dokumen Standard Kurikulum Sejarah termasuklah:
1.
Kajian Kes
2.
Kemahiran Berfikir
3.
Belajar Cara Belajar
4.
Pembelajaran Masteri
5.
Pembelajaran Akses Kendiri
6.
Pembelajaran Luar Bilik Darjah
7.
Pembelajaran Secara Kontekstual
8.
Pembelajaran Secara Kontruktivisme
9.
Aplikasi Teori Kecerdasan Pelbagai
10. Pembelajaran Berasaskan Kajian Masa Depan
11. Penggunaan Teknologi Maklumat dan Komunikasi
12. Aplikasi Teknik Theory of Constraints
13. Belajar Sambil Bermain
14. Experiental Activities Planner
15. i-Think
3. Penilaian:
ú Penilaian dalam Kurikulum Standard Sejarah Sekolah Rendah adalah
berdasarkan Pentaksiran Berasaskan Sekolah (PBS).
* Sudah dibincangkan dalam bahagian sebelumnya.
8. KAITAN KURIKULUM SEJARAH DENGAN KEHIDUPAN INDIVIDU, MASYARAKAT
DAN NEGARA
§ Bagi melahirkan individu, masyarakat dan negara yang patriotik,
terdapat beberapa elemen yang telah diperkenalkan dalam Sejarah KSSR yang mampu
memupuk patriotisme dalam kalangan individu, masyarakat dan negara termasuklah:
1.
Tujuh Dimensi Kewarganegaraan
2.
Nilai Sivik
3.
Asas Kemahiran Pemikiran Sejarah
4.
Pendekatan PdP
5.
Standard Prestasi
No comments:
Post a Comment