BAB DUA:
MATA PELAJARAN SEJARAH DI SEKOLAH RENDAH
|
PERSPEKTIF MATA PELAJARAN SEJARAH
§ Kandungan kurikulum Sejarah di sekolah rendah disusun secara
tematik (bertema) mengikut Tahun yang berbeza.
§ Pada Tahun Empat, murid diperkenalkan dengan tema “Sejarah Awal
Negara”, tema “Kedaulatan Negara” di Tahun Lim dan tema “Kemakmuran Negara
Kita” di Tahun Enam.
§ Bagi setiap tema, terdapat beberapa topik yang berkaitan dipelajari
oleh murid. Berikut merupakan topik-topik sejarah yang dipelajari mengikut
tema:
Tahun Empat : Sejarah Awal
Negara
Topik Satu : Mari
Belajar Sejarah
1.1 Apa itu Sejarah
1.2 Sejarah Diri dan Keluarga
1.3 Sejarah Sekolah
1.4 Sejarah Setempat
Topik Dua : Zaman Air
Batu
2.1 Perubahan Zaman Air Batu, pembentukan
benua
Topik Tiga : Zaman
Prasejarah
3.1 Kehidupan Manusia Prasejarah
Topik Empat : Kerajaan
Melayu Awal
4.1 Kedudukan Kerajaan-kerajaan Melayu Awal
Topik Lima : Tokoh
Kesultanan Melayu Melaka
5.1 Tokoh Terbilang (Konsep)
5.2 Parameswara sebagai Pengasas Kesultanan
Melayu Melaka
5.3 Tun Perak Bendahara Melaka
5.4 Hang Tuah Laksamana Melaka
Tahun Lima : Kedaulatan
Negara
Topik Enam : Warisan Negara
Kita
6.1 Institusi Beraja
6.2 Agama Islam
6.3 Bahasa Melayu
Topik Tujuh : Perjuangan
Kemerdekaan Negara
7.1 Penjajahan Kuasa Luar
7.2 Perjuangan Tokoh Tempatan
7.3 Kemerdekaan Negara Kita
Topik Lapan : Yang
di-Pertuan Agong
8.1 Ketua Negara, Cara Perlantikan, Alat
Kebesaran, Bidang Kuasa
Topik Sembilan: Identiti Negara Kita
9.1 Jata Negara
9.2
Bendera Kebangsaan
9.3 Lagu Kebangsaan
9.4 Bahasa Kebangsaan
9.5 Bunga Kebangsaan
Tahun Enam : Kemakmuran
Negara Kita
Topik Sepuluh : Negara Malaysia
10.1 Pembentukan Malaysia
10.2 Negeri-negeri di Malaysia
10.3 Rukun Negara
Topik Sebelas : Kita Rakyat
Malaysia
11.1 Pelbagai Kaum dan Etnik di Malaysia.
(Orang Asli, Melayu, Cina, India,
Senarai kaum,
lokasi Orang Asli), amalan kehidupan harian secara
umum.
11.2 Agama dan Perayaan di Malaysia
11.2.1 Agama dan Kepercayaan
11.2.2 Perayaan
11.3 Kesenian dan Kebudayaan
11.3.1
Cerita Rakyat
11.3.2
Kesenian Tradisional
11.3.3
Pakaian Tradisional
11.3.4
Permainan Tradisional
Topik Dua Belas: Pencapaian dan Kebanggaan Negara
12.1 Keharmonian Kaum dan Perpaduan (sukan
dan kebudayaan)
12.2 Kemajuan Ekonomi
12.3 Pemimpin Negara (Mantan PM, Biodata
Ringkas, Kejayaan)
12.4 Malaysia dan Dunia (PBB, Komanwel,
ASEAN - Definisi, Logo dan
Penglibatan Malaysia)
Perspektif (Gambaran) Mengenai Kandungan Kurikulum Sejarah
TAHUN EMPAT : SEJARAH
AWAL NEGARA
Tajuk Satu :
Mari Belajar Sejarah
ORGANISASI
|
Pengenalan:
Kemahiran Sejarah
|
Fokus:
Konsep Ilmu Sejarah
i. Pengertian; ii. Sejarah Diri dan
Keluarga;
iii. Sejarah Sekolah; iv. Sejarah Tempat Tinggal
|
|
Empati:
§
Menghubungkait peristiwa sejarah
mengikut garis masa;
§
Menghayati sejarah negara;
§
Menjelaskan sebab dan akibat dalam
sejarah;
§
Menghargai diri, keluarga dan
masyarakat.
|
|
SINOPSIS BAB
|
Tajuk ini adalah pengenalan kepada ilmu
sejarah yang berteraskan kepada kajian kemanusiaan yang mencakupi konsep,
istilah dan kepentingan ilmu sejarah.
Pemahaman sejarah turut didedahkan
melalui pengkajian tentang sejarah diri dan keluarga, sejarah sekolah dan
sejarah setempat.
Melalui proses ini, murid dapat
memahami kemahiran sejarah dan mengaplikasikan kemahiran serta nilai-nilai
murni dalam kehidupan seharian.
|
STANDARD KANDUNGAN
|
1.1.Mengetahui dan memahami pengertian sejarah;
1.2.Mengetahui dan memahami diri dan keluarga;
1.3.Mengetahui dan memahami sejarah sekolah;
1.4.Mengetahui dan memahami perihal tempat tinggal murid.
|
Tajuk Dua :
Zaman Air Batu
ORGANISASI
|
Pengenalan:
Zaman Air Batu
|
Fokus:
Perubahan Zaman Air Batu
|
|
Empati:
§
Memahami kejadian alam;
§
Memupuk kesedaran memelihara alam
sekitar;
§
Menanam semangat jati diri dalam
kalangan murid.
|
|
SINOPSIS BAB
|
Tajuk ini menjelaskan tentang Zaman Air
Batu Akhir iaitu Zaman Plestosen dan Zaman Holosen.
Tajuk ini juga menerangkan hubungan
antara ilmu geografi dan sejarah bagi memupuk semangat jati diri, sayang akan
negara dan menghargai alam sekitar.
|
STANDARD KANDUNGAN
|
2.1
Mengetahui dan memahami Zaman Air Batu.
|
Tajuk Tiga :
Zaman Prasejarah
ORGANISASI
|
Pengenalan:
Zaman Prasejarah
|
Fokus:
Kehidupan Manusia Zaman Prasejarah
|
|
Empati:
§
Memupuk perasaan menghargai diri dan
alam sekitar;
§
Memupuk semangat jati diri dalam
kalangan murid;
§
Menghubungkait peristiwa sejarah dengan
geografi.
|
|
SINOPSIS BAB
|
Tajuk ini menjelaskan tentang kehidupan
masyarakat sebelum kewujudan sistem tulisan.
Perbincangan memfokuskan cara
masyarakat prasejarah menyesuaikan diri dengan alam sekitar untuk
kelangsungan hidup.
Di samping itu, tajuk ini juga
memperlihatkan kesungguhan mereka menghadapi cabaran alam. Sikap berani,
kreatif dan inovatif dalam menghadapi cabaran alam ini wajar dicontohi murid.
Tajuk ini juga menghubungkait disiplin
ilmu sejarah dengan geografi.
|
STANDARD KANDUNGAN
|
3.1
Mengetahui dan memahami kehidupan manusia prasejarah.
|
Tajuk Empat :
Kerajaan Melayu Awal
ORGANISASI
|
Pengenalan:
Kerajaan Melayu Awal
|
Fokus:
Kerajaan Melayu Awal
§
Kerajaan-kerajaan Melayu
§
Lokasi
§
Kegiatan Ekonomi
|
|
Empati:
§
Mengagumi kegiatan kerajaan-kerajaan
Melayu awal;
§
Menghayati kegemilangan
kerajaan-kerajaan Melayu awal;
§
Mengagumi kemahiran masyarakat kerajaan
Melayu awal.
|
|
SINOPSIS BAB
|
Tajuk ini membincangkan
Kerajaan-kerajaan Melayu Awal sebelum Kesultanan Melayu Melaka. Melalui
pembelajaran ini murid dapat mengenali keistimewaan dan keunikan
kerajaan-kerajaan Melayu yang dikaitkan dengan kemashyuran jalan laut dan
perdagangan.
|
STANDARD KANDUNGAN
|
4.1
Mengetahui dan memahami kedudukan kerajaan-kerajaan Melayu awal.
|
Tajuk Lima :
Tokoh-tokoh Terbilang Kesultanan Melayu Melaka
ORGANISASI
|
Pengenalan:
Tokoh-tokoh Terbilang Kesultanan Melayu
Melaka
|
Fokus:
Tokoh Terbilang
§
Parameswara
§
Bendahara Tun Perak
§
Laksamana Hang Tuah
|
|
Empati:
§
Memupuk perasaan menghargai diri dan
alam sekitar;
§
Memupuk semangat jati diri dalam
kalangan murid;
§
Menghubungkait peristiwa sejarah dengan
geografi.
|
|
SINOPSIS BAB
|
Kesultanan Melayu Melaka adalah
kerajaan yang telah melahirkan beberapa orang tokoh terbilang. Di antara
tokoh-tokoh ini terdiri daripada Parameswara, Bendahara Tun Perak dan
Laksamana Hang Tuah yang telah memainkan peranan penting dalam membina
keagungan Kesultanan Melayu Melaka.
Peranan mereka yang boleh dirujuk dalam
Sejarah Melayu dan Hikayat Hang Tuah boleh menjadi iktibar dan
contoh kepada murid-murid dalam membina sahsiah, jati diri dan kepimpinan
mereka pada masa hadapan.
Nilai-nilai murni masyarakat lalu dapat
juga dijadikan panduan oleh murid-murid untuk melahirkan sebuah masyarakat
yang beretika mulia.
|
STANDARD KANDUNGAN
|
5.1 Tokoh Terbilang (Konsep)
5.2 Parameswara sebagai Pengasas Kesultanan Melayu
Melaka
5.3 Tun Perak Bendahara Melaka
5.4 Hang Tuah Laksamana Melaka
|
TAHUN LIMA :
KEDAULATAN NEGARA
Tajuk Enam :
Warisan Negara Kita
ORGANISASI
|
Pengenalan:
Warisan Negara Kita
|
Fokus:
Warisan Negara Kita
§
Institusi Beraja
§
Agama Islam
§
Bahasa Melayu
§
|
|
Empati:
§
Memupuk semangat jati diri dalam
kalangan murid;
§
Menghubungkait kesinambungan sejarah
lalu yang kekal sebagai warisan negara;
§
Menanamkan semangat mempertahankan
warisan-warisan negara.
|
|
SINOPSIS BAB
|
Tajuk ini membincangkan tentang
asas-asas penting warisan negara yang dijamin oleh Perlembagaan Persekutuan.
Warisan-warisan ini meliputi institusi
beraja, agama Islam dan bahasa Melayu yang merupakan identiti penting kepada
negara bangsa Malaysia.
Tajuk ini juga mengupas tentang sejarah
institusi beraja, kedatangan agama Islam dan sejarah kegemilangan bahasa
Melayu sebagai salah satu bahasa lingua franca.
Seterusnya, tajuk ini juga menjelaskan
tentang kesinambungan warisan ini yang berkekalan sehingga ke hari ini.
|
STANDARD KANDUNGAN
|
6.1 Institusi
Beraja
6.2 Agama Islam
6.3 Bahasa Melayu
|
Tajuk Tujuh :
Perjuangan Kemerdekaan Negara
ORGANISASI
|
Pengenalan:
Perjuangan Kemerdekaan Negara
|
Fokus:
Perjuangan Kemerdekaan Negara
§
Penjajahan Kuasa Luar
§
Perjuangan Tokoh Tempatan
§
Kemerdekaan Negara Kita
|
|
Empati:
§
Memupuk semangat jati diri dalam
kalangan murid;
§
Menghargai keamanan dan kemakmuran
negara pada masa kini;
§
Menanamkan semangat mempertahankan
negara dari sebarang ancaman.
|
|
SINOPSIS BAB
|
Tajuk ini membincangkan tentang perjuangan
ke arah membebaskan negara dari cengkaman penjajah.
Di awal tajuk, fokus terhadap
penjajahan oleh kuasa-kuasa luar seperti Portugis, Belanda, British dan Jepun
diperkenalkan kepada murid.
Seterusnya, tajuk ini menjelaskan
tentang perjuangan tokoh-tokoh seperti Tok Janggut, Mat Kilau dll dalam
membebaskan negara dari cengkaman penjajah.
Pada bahagian akhir tajuk ini juga,
perjuangan ke arah kemerdekaan negara dan bagaimana Malaysia memperoleh
kemerdekaan melalui usaha Tunku Abdul Rahman dijelaskan.
|
STANDARD KANDUNGAN
|
7.1 Penjajahan
Kuasa Luar
7.2 Perjuangan Tokoh Tempatan
7.3 Kemerdekaan Negara Kita
|
Tajuk Lapan :
Yang di-Pertuan Agong
ORGANISASI
|
Pengenalan:
Yang di-Pertuan Agong
|
Fokus:
Yang di-Pertuan Agong
§
Konsep
§
Peranan - Ketua Negara
§
Cara Perlantikan
§
Alat Kebesaran
§
Bidang Kuasa
|
|
Empati:
§
Menjunjung konsep Raja Berperlembagaan
di Malaysia;
§
Menyatakan perasaan taat setia kepada Yang
di-Pertuan Agong sebagai institusi pemerintahan tertinggi negara.
|
|
SINOPSIS BAB
|
Tajuk ini membincangkan tentang Yang
di-Pertuan Agong yang berperanan sebagai Ketua Negara Malaysia.
Tajuk ini berfokus kepada cara
perlantikan Yang di-Pertuan Agong yang dilantik dalam kalangan sembilan orang
Raja-raja Melayu secara bergilir-gilir setiap lima tahun sekali.
Selain itu, alat-alat kebesaran Yang
di-Pertuan Agong dan bidang-bidang kuasa baginda turut disentuh dalam tajuk
ini.
|
STANDARD KANDUNGAN
|
8.1 Ketua Negara, Cara
Perlantikan, Alat Kebesaran,
Bidang Kuasa.
|
Tajuk Sembilan : Identiti
Negara Kita
ORGANISASI
|
Pengenalan:
Identiti Negara Kita
|
Fokus:
Identiti Negara Kita
§
Jata Negara
§
Bendera Kebangsaan
§
Lagu Kebangsaan
§
Bahasa Kebangsaan
§
Bunga Kebangsaan
|
|
Empati:
§
Memupuk semangat jati diri dalam
kalangan murid;
§
Menghargai dan berbangga dengan
identiti negara;
§
Menanam semangat mempertahankan
identiti negara.
|
|
SINOPSIS BAB
|
Tajuk ini membincangkan tentang
identiti-identiti rasmi negara Malaysia yang termaktub dalam Perlembagaan
Negara.
Antaranya termasuklah Jata Negara
Malaysia, Bendera Jalur Gemilang sebagai Bendera Kebangsaan, Lagu Negaraku
sebagai Lagu Kebangsaan, bahasa Melayu sebagai Bahasa Kebangsaan dan Bunga
Raya sebagai Bunga Kebangsaan.
|
STANDARD KANDUNGAN
|
9.1 Jata Negara
9.2 Bendera Kebangsaan
9.3 Lagu Kebangsaan
9.4 Bahasa Kebangsaan
9.5 Bunga Kebangsaan
|
TAHUN ENAM :
KEMAKMURAN NEGARA KITA
Tajuk Sepuluh :
Negara Malaysia
ORGANISASI
|
Pengenalan:
Negara Malaysia
|
Fokus:
Negara Malaysia
§
Pembentukan Malaysia
§
Negeri-negeri di Malaysia
§
Rukun Negara
|
|
Empati:
§
Memupuk semangat jati diri dalam
kalangan murid;
§
Memupuk semangat kebersamaan dan
kekitaan merentasi negeri dan wilayah di Malaysia;
§
Menghayati dan mengamalkan lima prinsip
Rukun Negara.
|
|
SINOPSIS BAB
|
Tajuk ini membincangkan tentang negara
kita iaitu Malaysia dari sudut sejarah pembentukan negara Malaysia, latar
belakang sejarah negeri-negeri di Malaysia serta Rukun Negara sebagai lambang
ikrar taat setia rakyat di negara ini.
Pada bahagian awal tajuk ini, fokus
diberikan kepada usaha ke arah pembentukan sebuah negara Persekutuan yang
dinamakan Malaysia di antara Persekutuan Tanah Melayu, Sabah, Sarawak,
Singapura dan Brunei.
Seterusnya, tajuk ini juga akan
menjelaskan tentang latar belakang 13 buah negeri dan tiga Wilayah
Persekutuan yang membentuk Persekutuan Malaysia.
Pada bahagian akhir bab ini, pengenalan
kepada konsep dan lima prinsip Rukun Negara turut ditekankan.
|
STANDARD KANDUNGAN
|
10.1 Pembentukan
Malaysia
10.2 Negeri-negeri di Malaysia
10.3 Rukun Negara
|
Tajuk Sebelas :
Kita Rakyat Malaysia
ORGANISASI
|
Pengenalan:
Kita Rakyat Malaysia
|
Fokus:
Kita Rakyat Malaysia
§
Pelbagai Kaum dan Etnik di Malaysia
§
Agama dan Perayaan di Malaysia
§
Keseniaan dan Kebudayaan
|
|
Empati:
§
Memupuk semangat jati diri dalam
kalangan murid;
§
Memupuk semangat perpaduan dan
toleransi dalam kalangan masyarakat berbilang kaum di Malaysia;
§
Memahami, menerima dan meraikan
kepelbagaian yang ada di Malaysia.
|
|
SINOPSIS BAB
|
Tajuk ini membincangkan tentang sejarah
sosial masyarakat di negara ini. Antaranya termasuklah kaum-kaum dan etnik
yang terdapat di Malaysia dari segi amalan kehidupan, budaya dan kepercayaan
mereka. Kaum dan etnik ini termasuklah Orang Asli, Melayu, Cina, India,
Bumiputera Sabah dan Sarawak dll.
Seterusnya, tajuk ini turut menjelaskan
tentang agama dan kepercayaan utama yang terdapat di Malaysia serta perayaan-perayaan
keagamaan yang utama di Malaysia.
Pada bahagian akhir tajuk ii, kesenian
dan kebudayaan rakyat meliputi cerita rakyat, kesenian tradisional, pakaian
tradisional dan permainan tradisional turut diperkenalkan kepada murid.
|
STANDARD KANDUNGAN
|
11.1 Pelbagai Kaum dan Etnik di Malaysia.
(Orang Asli,
Melayu, Cina, India, Senarai kaum,
lokasi Orang Asli),
amalan kehidupan harian secara
umum.
11.2 Agama dan Perayaan di Malaysia
11.2.1 Agama dan Kepercayaan
11.2.2 Perayaan
11.3 Kesenian dan Kebudayaan
11.3.1 Cerita Rakyat
11.3.2 Kesenian Tradisional
11.3.3 Pakaian Tradisional
11.3.4 Permainan Tradisional
|
Tajuk Dua Belas :
Pencapaian dan Kebanggaan Negara
ORGANISASI
|
Pengenalan:
Pencapaian dan Kebanggaan Negara
|
Fokus:
Pencapaian dan Kebanggaan Negara
§
Keharmonian Kaum dan Perpaduan;
§
Kemajuan Ekonomi;
§
Pemimpin Negara
§
Malaysia dan Dunia
|
|
Empati:
§
Memupuk semangat jati diri dalam
kalangan murid;
§
Memupuk semangat perpaduan dan
toleransi dalam kalangan masyarakat berbilang kaum di Malaysia;
§
Menanam perasaan bangga terhadap
pencapaian dan kejayaan negara.
|
|
SINOPSIS BAB
|
Tajuk ini membincangkan tentang kejayaan-kejayaan
dan pencapaian-pencapaian yang menjadi kebanggaan negara.
Antaranya termasuklah kemampuan negara
ini dalam mewujudkan sebuah negara yang aman dan harmoni di bawah masyarakat
yang berbilang kaum.
Seterusnya, kejayaan negara dalam
bidang ekonomi termasuklah dari segi hasil bumi, perdagangan, perindustrian
dan pertanian turut disentuh dalam bab ini.
Selain itu, senarai pemimpin utama
Malaysia di bawah enam orang Perdana Menteri turut dijelaskan dalam bahagian
ini dari sudut biodata ringkas para Perdana Menteri dan kejayaan-kejayaan
yang dikecapi di bawah pentadbiran mereka.
Dalam bahagian akhir tajuk ini juga,
peranan dan penglibatan Malaysia di peringkat antarabangsa turut dijelaskan
termasuklah di peringkat PBB, Komanwel dan ASEAN.
|
STANDARD KANDUNGAN
|
12.1 Keharmonian Kaum dan Perpaduan (sukan dan
kebudayaan)
12.2 Kemajuan Ekonomi
12.3 Pemimpin Negara (Mantan PM, Biodata Ringkas,
Kejayaan)
12.4 Malaysia dan Dunia (PBB, Komanwel, ASEAN -
Definisi, Logo dan Penglibatan
Malaysia)
|
No comments:
Post a Comment