BAB LIMA:
PENGURUSAN PANITIA SEJARAH SEKOLAH RENDAH
|
STRUKTUR ORGANISASI PANITIA SEJARAH
§ Secara umumnya, keperluan penubuhan panitia mata pelajaran di
setiap sekolah adalah berdasarkan ketetapan yang telah diselaraskan di bawah Surat
Pekeliling Ikhtisas Bil. 4/1986 Kementerian Pelajaran Malaysia yang
bertajuk “Panitia Mata Pelajaran”.
§ Pekeliling ini telah dikeluarkan atas saranan Jemaah Nazir
Kementerian Pelajaran Malaysia kerana sebelum tahun 1986, terdapat beberapa
masalah utama berkait dengan panitia mata pelajaran di sekolah-sekolah yang
telah dikenalpasti termasuklah:
1.
Ketiadaan dasar dan garis panduan yang
mewajibkan penubuhan panitia mata pelajaran;
2.
Penubuhan dan perjalanan panitia-panitia
mata pelajaran di sekolah tidak diselaraskan;
3.
Ketiadaan arahan dan panduan yang jelas
tentang fungsi, peranan dan tanggungjawab sesebuah panitia;
4.
Terdapat sekolah yang tidak menubuhkan
panitia mata pelajaran;
5.
Terdapat sekolah yang tidak mengaktifkan
peranan panitia mata pelajaran.
Keperluan Penubuhan Panitia Mata Pelajaran di Sekolah
§ Penubuhan panitia mata pelajaran di sekolah adalah PERLU
berdasarkan Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 4/1986.
§ Sebuah “panitia” (committee) yang dianggotai dalam kalangan
guru yang mengajar sesuatu mata pelajaran yang sama hendaklah ditubuhkan
sebagai sebuah badan ikhtisas.
§ Menurut Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 4/1986, kewajaran penubuhan
panitia di sesebuah sekolah termasuklah:
“Menyedari hakikat ini, maka adalah wajar
bagi guru-guru yang terlibat atau mengajar sesuatu mata pelajaran yang sama menggembelingkan
tenaga mereka menyelaraskan aktiviti-aktiviti dan/atau tugas-tugas
mengajar mereka sebagai pendidik.
Mereka juga harus mempunyai semangat
berkerjasama, saling membantu dan berkongsi fikiran, pengalaman
serta kepakaran untuk memperbaiki lagi kecekapan dan kekesanan
mereka. Dengan demikian, guru-guru yang mengajar sesuatu mata pelajaran
berpeluang untuk berkerjasama dan menyelaraskan usaha mereka dengan lebih
terkelola dan bersepadu.
Dengan wujudnya badan ikhtisas seumpama
ini, guru-guru yang menganggotainya berpeluang untuk mencari penyelesaian
kepada masalah-masalah bukan sahaja dalam bidang pengajaran, bahkan juga
masalah yang berhubung dengan motivasi, sikap dan tabiat belajar
pelajar-pelajar.”
Struktur dan Organisasi Panitia Sejarah
Pengetua / Guru
Besar
Jawatankuasa Kurikulum Sekolah
Panitia Mata Pelajaran Sejarah
§ Panitia Mata Pelajaran Sejarah adalah sebuah badan ikhtisas yang
dianggotai oleh kesemua guru yang terlibat atau mengajar mata pelajaran Sejarah
di sesebuah sekolah.
§ Di peringkat sekolah rendah misalnya, penubuhan Panitia Mata
Pelajaran Sejarah adalah dianggotai oleh guru-guru yang mengajar mata pelajaran
Kurikulum Standard Sejarah Tahun Empat hingga Enam bermula Tahun 2014.
§ Bermula tahun 2016, Panitia Sejarah ini akan menggantikan
sepenuhnya Panitia Kajian Tempatan dan Panitia Pendidikan Sivik dan
Kewarganegaraan selaras dengan pemansuhan mata pelajaran tersebut secara
berperingkat sehingga tahun 2016.
§ Panitia Sejarah dipimpin dan
dikendalikan oleh seorang Guru Kanan yang dilantik sebagai Ketua
Panitia oleh Guru Besar. Menurut Ismail Said & Rosadah Nik Ali (2013),
Ketua Panitia perlulah dilantik dalam kalangan guru kanan yang beropsyen
Sejarah di sesebuah sekolah.
Organisasi Panitia
Sejarah di Sesebuah Sekolah
Penasihat
Guru Besar
Ketua Panitia
Guru Kanan Sejarah
(berdasarkan
lantikan Guru Besar)
Setiausaha Panitia
(berdasarkan lantikan dalam kalangan ahli panitia)
Ahli-ahli Panitia
(dianggotai oleh kesemua guru mata pelajaran Sejarah)
§ Ketua Panitia Sejarah secara automatiknya akan dilantik menjadi
ahli kepada Jawatankuasa Kurikulum Sekolah. Jawatankuasa ini berperanan sebagai
penghubung di antara ahli-ahli di dalam setiap panitia dengan Guru Besar dan
pihak pentadbiran sekolah.
§ Setiap panitia haruslah mengadakan mesyuarat panitia secara berkala
sekurang-kurangnya sekali bagi setiap penggal persekolahan dan sekiranya
terdapat keperluan untuk mengadakan mesyuarat.
§ Setiap keputusan yang dibuat dalam mesyuarat panitia berhubung isu
atau masalah berkaitan dengan kurikulum dan pengajaran perlu dibawa oleh Ketua
Panitia kepada Guru Besar atau Penolong Kanannya untuk mendapatkan penyelesaian
atau untuk dimaklumkan.
TUJUAN PANITIA SEJARAH
§ Penubuhan sesebuah panitia mata pelajaran berdasarkan Surat
Pekeliling Ikhtisas Bil. 4/1986 termasuklah:
1.
Memperbaiki dan meningkatkan mutu dan
kekesanan pengajaran-pembelajaran;
2.
Berikhtiar dan berusaha untuk mendapatkan
strategi-strategi mengajar yang inovatif dan boleh mendorong serta menggerakkan
kecenderungan para pelajar terhadap pembelajaran;
3.
Memperbaiki prestasi pelajar-pelajar
dalam peperiksaan (berasaskan sekolah dan awam) dalam mata pelajaran berkenaan
berpandukan atau berasaskan kepada prestasi/target yang ditunjukkan dalam
rancangan akademik sekolah;
4.
Mewujudkan semangat berkerjasama di antara
panitia mata pelajaran dengan persatuan atau kelab akademik.
PENGURUSAN PANITIA SEJARAH
§ Sesebuah Panitia Sejarah yang baik perlulah diuruskan dan
dikelolakan dengan baik. Pengurusan panitia yang baik termasuklah melalui
pengurusan rekod yang bersistematik serta penetapan hala tuju dan perancangan
panitia yang tersusun.
§ Di bawah pengurusan sesebuah Panitia Sejarah, dua aspek penting
perlu ditekankan termasuklah:
1.
Sistem Fail
2.
Perancangan Aktiviti
1. Sistem Fail
§ Sistem Fail merujuk kepada proses menyimpan segala
rekod dan dokumen untuk rujukan dengan selamat, mudah diperolehi dengan cepat bila
dikehendaki, dan proses ini meliputi klasifikasi, penyusunan, penyimpanan, dan
pelupusan rekod.
§ Penggunaan sistem fail dalam pengurusan sesebuah panitia mata
pelajaran di sekolah adalah berdasarkan panduan yang dikeluarkan oleh
Suruhanjaya Perkhidmatan Awam melalui Arahan Perkhidmatan Bab 4: Fail
Memfail.
§ Selain itu, panduan sistem fail yang selaras dengan perkhidmatan
awam turut digunakan dalam pengurusan fail panitia yang tertakluk kepada Sistem
Fail Arkib Negara Malaysia seperti yang terkandung di bawah Akta Arkib
Negara Malaysia 2003.
§ Di peringkat panitia mata pelajaran, fail berwarna putih
akan digunakan yang diklasifikasikan sebagai fail terbuka dan terhad.
§ Sistem fail yang digunakan dalam sektor perkhidmatan awam di
Malaysia hadir bersama-sama dengan kod dan nombor panggilannya. Berikut adalah
contoh kod fail bagi sistem fail sesebuah panitia mata pelajaran di sesebuah
sekolah:
TBCXXXX / 06
/ 06 / XXX
(Kod Sekolah) / (Kurikulum) / (Panitia) /
(Mata Pelajaran)
* Kod
Fail di bawah Kod Kurikulum:
06/01
- Laporan Lawatan
06/02
- Jadual Waktu
06/03
- Kursus Pengajian
06/04
- Pelbagai
06/05
- Ujian/Peperiksaan
06/06
- Panitia
§ Dalam Sistem Fail sesebuah panitia mata pelajaran, terdapat SEPULUH
kandungan yang perlu diuruskan termasuklah:
Bil.
|
Kod
|
Tajuk
|
Isi
Kandungan Fail
|
1.
|
06/06/XXXA
|
Fail Induk
|
1.
Surat-surat Perhubungan luar
|
2.
|
06/06/XXXB
|
Sukatan Pelajaran
|
1.
Sukatan Pelajaran;
2.
Huraian Sukatan Pelajaran ;
3.
Rancangan Pelajaran Tahunan;
4.
Senarai Buku Rujukan Guru/Murid;
5.
Pekeliling Ikhtisas yang berkait dengan
Kurikulum
|
3.
|
06/06/XXXC
|
Mesyuarat Panitia
|
1.
Surat panggilan mesyuarat panitia;
2.
Minit mesyuarat;
|
4.
|
06/06/XXXD
|
Program Kecemerlangan
|
1.
Perancangan Program
2.
Perlaksanaan Program
|
5.
|
06/06/XXXE
|
Keputusan Ujian dan Peperiksaan
|
1.
Analisa Keputusan Peperiksaan Awam
(UPSR) peringkat sekolah;
2.
Analisa Keputusan Peperiksaan Mata
Pelajaran dalam peperiksaan awam;
3.
Analisa pencapaian mata pelajaran
peringkat sekolah (bulanan/penggal);
4.
Headcount;
5.
Post-mortem.
|
6.
|
06/06/XXXF
|
Penyeliaan
|
1.
Jadual Penyeliaan/ Pencerapan;
2.
Laporan Penyeliaan PdP oleh Guru Besar;
3.
Laporan Penyeliaan PdP oleh GPK;
4.
Laporan Penyeliaan PdP oleh Guru Kanan
Panitia;
5.
Laporan Penyeliaan PdP oleh rakan
sejawat.
|
7.
|
06/06/XXXG
|
Pemeriksaan Buku Latihan
|
1.
Jadual Pemeriksaan Buku Latihan/
Rampaian;
2.
Jaduan Pemeriksaan Buku Program/Buku
Kerja/Buku Nota.
|
8.
|
06/06/XXXH
|
Aktiviti Ko-Kurikulum
|
1.
Surat-menyurat Ko-kurikulum Akademik;
2.
Laporan ringkas aktiviti.
|
9.
|
06/06/XXXI
|
Fail Bank Soalan
|
1.
Koleksi soalan ujian/ peperiksaan yang
dibina mengikut tahap murid di sekolah;
2.
Koleksi soalan dari Daerah/Negeri lain;
3.
Koleksi soalan yang telah dianalisis
(Bank Soalan)
|
10.
|
06/06/XXXJ
|
Fail Maklumat Guru Mata Pelajaran
|
1.
Maklumat Peribadi Guru;
2.
Jadual Waktu Mengajar Guru;
3.
Carta Organisasi Kurikulum/Panitia;
4.
Jawatankuasa Panitia.
|
* XXX adalah kod kepada mata pelajaran.
Contohnya 002.
§ Dalam pengurusan sesebuah sistem fail, perkara-perkara tersebut
turut diambilkira termasuklah:
1. Minit (Doket) : Rekod
pergerakan keluar masuk surat dan dokumen dalam
sesebuah fail
(diletak di sebelah kiri dalam fail)
2. Isi Kandungan :
Diletakkan pada sebelah kanan dalam fail; Disusun dengan surat
baharu di
bahagian atas.
*(minit dan isi kandungan diikat menggunakan
tali hijau pada fail yang ditebuk)
3. Rekod Pergerakan :
Sebuah buku rekod (buku log) berkaitan dengan rekod
pergerakan fail diwujudkan.
4. Simpanan Fail :
Fail Induk Panitia (berwarna putih) disimpan di pejabat; Fail-
fail
lain disimpan oleh Ketua Panitia.
2. Perancangan Aktiviti
§ Sesebuah panitia mata pelajaran yang baik haruslah mempunyai
perancangan aktivitinya tersendiri yang akan menjadi penentu hala tuju sesebuah
panitia bagi sesebuah tahun atau tempoh tertentu.
§ Sebagai cadangan, setiap panitia haruslah mempunyai “Buku
Perancangan Tahunan” yang terancang. Buku perancangan ini haruslah meliputi:
1.
Pengurusan dan pentadbiran panitia;
2.
Perancangan akademik panitia;
3.
Perancangan persatuan/kelab akademik;
4.
Dokumen sokongan
KANDUNGAN
BUKU PERANCANGAN TAHUNAN PANITIA
|
|
BAHAGIAN
|
KANDUNGAN
|
SATU:
Pengurusan dan Pentadbiran
|
1.
Visi, Misi dan Matlamat Sekolah;
2.
Carta Organisasi Sekolah;
3.
Carta Organisasi JK Kurikulum Sekolah;
4.
Carta Organisasi Panitia;
5.
Senarai Guru Panitia dan Biodata;
6.
Senarai Penyedia Soalan
Ujian/Peperiksaan;
7.
Data Pelajar Tahun Semasa;
8.
Perancangan Aktiviti Tahunan (Carta
Gantt);
9.
Anggaran Pendapatan dan Perbelanjaan.
|
DUA:
Perancangan Akademik
|
1.
Prestasi Semasa Mata Pelajaran Tahun
Sebelum bagi setiap Darjah dan Peperiksaan Awam;
2.
Data/Rekod Peperiksaan UPSR bagi Mata
Pelajaran (sekiranya ada) hingga Tahun Terkini;
3.
Data/Rekod Ujian Kecergasan/UDTA;
4.
Perancangan Strategik Semua Darjah:
§ Keputusan peperiksaan terakhir;
§ Sasaran tahun semasa;
§ Strategi/aktiviti peningkatan prestasi.
|
TIGA
Perancangan Kelab/ Persatuan Akademik
|
1.
Menubuhkan kelab/persatuan akademik
yang berkait dengan mata pelajaran (cth: Persatuan Sejarah);
2.
Merancang aktiviti untuk
kelab/persatuan akademik;
3.
Melaksana aktiviti untuk
kelab/persatuan akademik yang terbabit.
|
EMPAT
Dokumen Sokongan
|
1.
Penetapan kuota latihan bagi setiap
Darjah;
2.
Panduan penentuan gred peperiksaan atau
ujian;
3.
Pemeriksaan buku
latihan/nota/kerja/projek murid;
4.
Laporan Pemantauan Kurikulum
Berkualiti;
5.
Sistem Fail Panitia;
6.
Senarai Buku Rujukan/CD/BBM untuk guru.
|
Perancangan Mesyuarat Panitia
§ Selain itu, setiap panitia haruslah merancang untuk mengadakan
mesyuarat panitia sekurang-kurangnya sekali bagi setiap penggal persekolahan
seperti yang disyaratkan melalui Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 4/1986.
§ Tarikh mesyuarat panitia haruslah ditetapkan selaras dengan tarikh
yang dicadangkan dalam Takwim Tahunan Sekolah. Ketua Panitia dan Setiausahanya
haruslah menentukan penetapan tarikh dan tempat mesyuarat, mengeluarkan surat
panggilan mesyuarat serta menetapkan agenda bagi sesebuah mesyuarat.
§ Setiap kali selesai bermesyuarat, satu minit mesyuarat hendaklah
disediakan oleh Setiausaha Panitia dan difailkan.
Perancangan Pengajaran dan Pembelajaran (PdP)
§ Sesebuah panitia mata pelajaran berperanan dalam menetapkan guru
yang akan mengajar mengikut kelas.
§ Dalam menetapkan guru yang mengajar, bidang pengkhususan guru
mengikut tahap keupayaan murid atau darjah perlu diambilkira.
§ Ketua Panitia bertanggungjawab memanjangkan permohonan guru mata
pelajaran kepada Guru Besar sekiranya guru opsyen adalah tidak
mencukupi.
§ Pihak panitia juga bertanggungjawab menyediakan Rancangan
Pengajaran Tahunan (RPT) mengikut format Kurikulum Berkualiti. Selain itu,
semakan berkala dan analisa ke atas RPT juga perlu dilakukan oleh panitia bagi
mendapatkan hasilan yang terbaik.
§ Selain itu, pihak panitia haruslah menekankan aspek-aspek berikut
dalam melakukan perancangan pengajaran dan pembelajaran (PdP) termasuklah:
1.
Menyedia dan menyimpan data murid
2.
Menyimpan data peperiksaan dan penilaian
3.
Menetapkan buku rujukan guru
4.
Menyenaraikan buku teks/rujukan/kerja
murid
5.
Menetapkan kekerapan jumlah latihan dan
semakan latihan
6.
Menentukan standard pemeriksaan buku
nota/latihan murid
7.
Merangka strategi PdP untuk kelas
peperiksaan (jika ada)
8.
Merancang kajian tindakan
Perancangan Program Sokongan Panitia
§ Sesebuah panitia yang berkesan juga perlu merangka dan merancang
perlaksanaan pelbagai program sokongan yang berupaya meningkatkan kualiti
pengajaran dan pembelajaran (PdP) bagi sesuatu mata pelajaran termasuklah:
1.
Kelas bimbingan Sejarah
2.
Klinik Sejarah
3.
Minggu Sejarah
4.
Program Motivasi dan Kemahiran Belajar
5.
Hadiah Motivasi
6.
Program Restu Ilmu (Kelas Peperiksaan)
7.
Sudut Khas Sejarah
Perancangan Pembangunan Guru/Staf
§ Bagi meningkatkan lagi kualiti para guru atau staf bagi sesebuah
panitia, perancangan pembangunan guru dan staf juga perlu dirangka.
§ Antara program pembangunan yang boleh dirangka termasuklah:
1.
Kursus Dalaman
2.
Meningkatkan Keilmuan Guru:
§ Teori pedagogi
§ Kaedah P&P terkini
§ Pengurusan Panitia
§ Kemahiran ICT
§ Kemahiran mengguna BBM terkini
§ Isu-isu semasa pendidikan dan kerjaya mata
pelajaran
§ Pembinaan profil pelajar
§ Pengurusan bilik darjah
§ Kaedah P&P berkesan
§ Kemahiran belajar
§ Membuat kajian tindakan
3.
Post-Mortem/Kajian Tindakan:
§ Penilaian Kendiri – refleksi diri:
ú Menyemak kelemahan dan kekuatan P&P guru
ú Mencadangkan program pembaikan
§ Post-Mortem Jadual Spesifkasi Ujian:
ú Aras Soalan :
Pengetahuan
: Kefahaman
: aplikasi
: analisis
: sintisis
: penilaian
§ Analisis Item
§ Analisis Keputusan Ujian/Peperiksaan
§ Analisis Pencapaian Ujian/ Peperiksaan
§ Pemulihan dan Pengayaan
PERANAN PANITIA SEJARAH
§ Peranan sesebuah panitia mata pelajaran ada dijelaskan secara
terperinci melalui Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 4/1986. Antara peranan
sesebuah panitia mata pelajaran termasuklah:
1.
Memperolehi sukatan mata pelajaran
terbaru atau kemaskini untuk kegunaan ahli-ahli panitia;
2.
Menyediakan rancangan mengajar untuk
ketiga-tiga penggal dalam tahun persekolahan. *(takwim sekarang - hanya dua
penggal) Rancangan mengajar ini diselaraskan di antara guru dalam suatu
tingkatan/darjah dan di antara tingkatan/darjah di mana ada kaitan;
3.
Memilih dan mencadangkan kepada pentadbir
sekolah buku teks untuk digunakan oleh pelajar-pelajar berdasarkan kepada
kesesuaian buku itu dari segi kehendak sukatan pelajaran dan tahap kebolehan
mereka;
4.
Memilih dan mencadangkan buku-buku
rujukan atau bahan-bahan bacaan tambahan yang sesuai dengan keperluan
pembelajaran pelajar dan kegunaan guru-guru untuk dibekalkan di pusat sumber
sekolah;
5.
Menyelaraskan soalan-soalan ujian dan
peperiksaan (berasaskan sekolah) yang disediakan bagi tiap-tiap tingkatan atau
darjah dan jika perlu menubuhkan bank soalan;
6.
Mengkaji dan menganalisis keputusan
peperiksaan pelajar dalam tiap-tiap peperiksaan berasaskan sekolah (khususnya
peperiksaan pertengahan dan akhir tahun) dan mengambil langkah-langkah untuk
mengatasi kelemahan-kelemahan pengajaran dan pembelajaran;
7.
Mengadakan mesyuarat panitia secara
berkala, sekurang-kurangnya sekali sepenggal dan mengadakan
perjumpaan-perjumpaan secara ad hoc bila dan jika perlu;
8.
Mengatur perjumpaan atau mesyuarat dengan
ahli-ahli panitia (secara formal atau tidak formal) untuk memikir dan
membincangkan masalah-masalah atau isu-isu berkaitan, seperti masalah yang
berhubung dengan kaedah mengajar serta mencari penyelesaian kepada masalah
tersebut;
9.
Bertukar-tukar pengalaman dan pengetahuan
baru yang diperolehi setelah mengikuti kursus atau seminar dengan ahli-ahli
lain;
10. Mewujudkan semangat saling berkerjasama dengan persatuan di sekolah
dan menjalinkan hubungan kerja yang boleh membantu bagi mencapai matlamat
pengajaran dan pembelajaran;
11. Berkerjasama dan bertukar-tukar fikiran, pengalaman dan kepakaran
dengan panitia-panitia di sekolah berhampiran atau sekawasan;
12. Berkerjasama dengan lain-lain panitia dan membantunya dalam usaha
ke arah memajukan pelajar yang lemah dalam mata pelajaran tertentu;
13. Melantik seorang setiausaha dalam kalangan ahli untuk menyediakan
minit mesyuarat dan mengedarkan minit itu kepada semua ahli panitia;
14. Menyelenggara fail-fail panitia dan semua minit atau laporan mesyuarat, surat-menyurat dan rekod-rekod
yang berkaitan.
No comments:
Post a Comment