1.1
Pengenalan
Tugasan kali ini telah meminta kami untuk menyiapkan dan
memahami tajuk yang telah diberikan iaitu berkenaan dengan Dasar Luar Negara.
Terlebih dahulu sebelum kita melangkah dengan lebih dalam lagi, apakah yang
dimaksudkan dengan Dasar Luar Negara? Dasar luar Negara bermaksud dasar
kerajaan terhadap negara-negara lain. Negara juga boleh diibaratkan sebagai
seorang manusia. Oleh itu, sesebuah negara perlulah menjaga keselamatannya.
Kita semua ingin menjalankan tugas rutin harian tanpa diganggu atau diancam
oleh pihak-pihak tertentu. Begitu juga sesebuah negara perlu mengekalkan
kedaulatannya serta menjamin keselamatannya daripada serangan musuh.
Hal ini lebih diutamakan
bagi sesebuah negara yang kecil seperti Malaysia. Kadangkala negara-negara
kecil ini terpaksa mencari perlindungan daripada kuasa-kuasa besar, atau
bekerjasama dengan negara lain untuk mempertahankan kepentingan bersama.
Keperluan asas negara yang berikutnya ialah mencari sumber pendapatan.
Berdasarkan hal ini, sesebuah negara perlulah menjamin kepentingan ekonomi
perdagangan yang menjadi punca pendapatannya. Terdapat banyak definisi atau
pendapat yang diutarakan oleh penulis berkenaan Dasar Luar Malaysia. Menurut
Lew Hee Men, et al. (2005), Dasar Luar bermaksud “berbaik-baik dengan semua
negara demi keamanan dan kesejahteraan dunia”. Menurut beliau juga, dasar luar
dibahagikan kepada dua bentuk, iaitu Hubungan Bilateral (hubungan secara terus
dengan negara-negara tertentu, dan Hubungan Multilateral (hubungan dalam bentuk
kumpulan dan pertubuhan).
Negara-negara yang
bergantung kepada perdagangan tentu akan memelihara hubungan yang baik dengan
negara-negara lain bagi memasarkan barangannya atau bagi mendapatkan bahan
mentah yang diperlukannya. Oleh itu, sekiranya kita ingin memahami dasar luar
sesebuah negara, kita mesti mengetahui keperluan asas negara itu dari segi
keselamatan ekonomi dan politik. Di samping itu pula, kita mesti mengetahui
tentang latar belakang sejarah dan kebudayaan masyarakat tersebut.
Selain itu, Mohd. Nor Mat
Yazid (1994) pula menyatakan, “dasar luar dapat diertikan sebagai matlamat,
rancangan dan tindakan yang dilakukan oleh sesebuah negara dalam usaha
berhubung dengan sesebuah negara lain. Hubungan di antara sebuah negara dengan
negara lain adalah perlu dan penting dalam menjaga kepentingan, keselamatan dan
kemakmuran sesebuah negara”. Akhir sekali, definisi yang dikeluarkan oleh OUM
adalah, Dasar luar negera merangkumi matlamat, perancangan dan tindakan yang
diambil oleh sesebuah negara sehubungan dengan negara-negara lain. Dasar luar
negera mengutamakan aspek tindakan yang diambil oleh sesebuah negara bagi
mempengaruhi keadaan-keadaan diluar bidang kuasanya.
Berdasarkan kepada beberapa
definisi yang dikemukan oleh penulis di atas, dapatlah saya rumuskan bahawa
dasar luar merupakan satu dasar yang dirangka dan dilaksanakan oleh Malaysia
bertujuan untuk mengadakan hubungan baik dengan negara-negara luar bagi tujuan
mewujudkan dan mengekalkan keselamatan, kedamaian, keharmonian serta
kesejahteraan dari aspek ekonomi, politik, sosial dan lain-lain isu yang
mempunyai kepentingan-kepentingan bersama. Bagi menjaga kepentingan, keamanan dan
keselamatan sesebuah negara, hubungan di antara sebuah negara dengan sesebuah
negara yang lain adalah perlu dan penting. Hal ini demikian kerana kebanyakan
negara bergantung antara satu sama lain dalam pelbagai aspek seperti politik,
ekonomi, teknologi dan keselamatan. Negara maju perlu mengadakan hubungan
dengan negara membangun khususnya dalam bidang perdagangan.
1.2 Matlamat Dasar Luar Negara
Dasar Luar Negara ini diwujudkan adalah mempunyai
matlamat dan objektifnya yang tersendiri di mana ia diperlukan untuk menjaga
kepentingan bersama dalam menjamin kehidupan yang lebih lancar dan teratur.
Wujudnya Dasar Luar Negara yang mempunyai matlamat dari segi keselamatan,
ekonom, politik mahupun sosial sesebuah negara. Lew Hee Man, et. Al (2005) pula
menyenaraikan beberapa objektif dan matlamat dasar luar Malaysia iaitu:
Dasar Luar Negara ini menjamin
keselamatan rakyat dan negara ini kerana keselamatan mempunyai hubung kait yang
rapat dengan pengiktirafan. Negara perlu wujud sebagai satu kesatuan. Sesebuah
negara akan dapat mempertahankan diri dari ancaman luar pada bila-bila masa
walaupun terpaksa melalui kekerasan atau peperangan. Oleh sebab itu sesebuah
negara amat memerlukan hubungan yang baik dan erat antara setiap negara untuk
memastikan perkara yang tidak diingini berlaku.
Selain itu, Dasar Luar
Malaysia ini akan memelihara kepentingan nasional dan mengekalkan kedaulatan negara.
Pengiktirafan yang merujuk kepada keinginan sesebuah negara untuk diterima oleh
negara lain sebagai sebuah negara merdeka dan berdaulat serta mempunyai sistem
pentadbiran sendiri. Dasar luar ini
perlu terkawal serta berjaya membawa pembangunan dan keamanan kepada rakyat.
Ia juga menggalakkan pembangunan
dan kemajuan ekonomi dan mewujudkan keamanan sejagat melalui kerjasama
antarabangsa. Setelah wujudnya kerjasama antarabangsa antara negara ia akan menjalinkan
kerjasama dua hala erat dikalangan negara jiran dan serantau serta meningkat
kerjasama di kalangan negara lain yang mempunyai matlamat yang sama dalam
pelbagai aspek ekonomi, politik, keselamatan dan sosial.
Objektif asas dan utama
Dasar Luar Malaysia adalah bertujuan untuk melindungi kepentingan nasional di
arena antarabangsa sekaligus di pentas dunia. Menurut pernyataan mantan Menteri
Luar Negeri, Dato’ Seri Syed Hamid Albar, antara objektif-objektif paling utama
dasar luar negara Malaysia adalah menjaga, mempertahankan dan memajukan
kepentingan-kepentingan Malaysia di peringkat global. Selain itu, dasar ini
turut menjaga dan mempertahankan kemerdekaan, kedaulatan dan keselamatan
Malaysia seterusnya mempertahankan prinsip menghormati kemerdekaan dan
kedaulatan sesebuah wilayah melalui dasar tidak campur tangan dalam hal ehwal
dan masalah dalaman negara lain.
Tambahan lagi, objektif
seterusnya adalah untuk menangani perkembangan dan cabaran politik, ekonomi,
keselamatan dan sosial di pentas dunia. Dasar ini juga dapat memupuk hubungan
baik serta dapat mengeratkan kerjasama dengan negar-negara lain. Selain itu,
pendirian serta kepentingan negara-negara membangun dapat dipertahankan di
peringkat antarabangsa.
Disamping itu terdapat
beberapa objektif dasar luar Malaysia, yang pernah dikemukakan, di antaranya
ialah kepentingan pengujudan kedamaian dan keharmonian adalah penting dan ini
terpancar dalam dasar luar Malaysia yang merupakan kesinambungan kepada dasar
dalam negeri bertujuan untuk menjaga dan mengekalkan keselamatan, keamanan,
keharmonian, kesejahteraan ekonomi dan lain-lain kepentingan-kepentingan negara
dan persekitaran. Ini ialah penting bagi menjamin keselamatan yang lebih
berkesan jika dilakukan dengan bersama dan lebih kerap lagi.
Kebanyakan pembentukan dasar
luar Malaysia secara lazimnya berusaha keras bagi membantu perkembangan ekonomi
dalam negeri dengan membawa masuk seberapa ramai pelabur-pelabur asing. Sebagai
contoh dengan menjemput pelabur-pelabur dari luar negara untuk melihat dan
meyakinkan mereka untuk turut melabur ke dalam industri mahupun ke dalam
sektor-sektor lain yang dapat memberi pulangan yang berpatutan kepada mereka.
Dengan ini, ia akan mengembangkan lagi ekonomi negara dengan melancarkan dan
melicinkan lagi proses pembangunan negara.
Meskipun terdapat sedikit
perbezaan dari segi matlamat dan objektif yang dinyatakan oleh penulis di atas,
kita dapat rumuskan bahawa objektif Dasar luar yang paling utama adalah sama,
iaitu ke arah menjaga kedamaian, keharmonian dan mengekalkan kepentingan
Malaysia di arena antarabangsa seterusnya berusaha memakmurkan negara jiran.
Ini juga menjamin ekomoni yang terus berkembang dalam pembangunan negara.
2.0 Prinsip-prinsip penentuan Dasar Luar Malaysia
Malaysia mempunyai beberapa prinsip atau tafsiran yang menjadi
panduan dalam melaksanakan dan membentuk dasar luarnya. Terdapat beberapa
prinsip yang menentukan corak dan arah
dasar luar negara. Antaranya ialah, geopolitik, sejarah, ekonomi, sistem antarabangsa,
demografi, dan agama. Bermula dengan prinsip dari segi geopolitik iaitu negara
kita yang terletak dalam kawasan yang mustahak dari sudut geopolitik di rantau
Asia-Pasifik. Sebagai sebuah negara yang terletak di persimpangan dua jalan
yang penting, iaitu Lautan India dan Lautan Pasifik yang kaya dengan sumber
galian seperti minyak, bererti kedudukan negara kita adalah penting dari segi
kestabilan dan keselamatan di rantau Asia- Pasifik.
Perinsip
yang kedua adalah dari segi sejarah. Sejak
zaman Kesultanan Melayu Melaka telah terjalin hubungan dengan negara luar
seperti China, Arab, Siam dan juga negeri-negeri di Kepulauan Melayu. Hubungan
luar ini lebih berbentuk hubungan perdagangan. Pada masa ini telah terjalin
hubungan Melayu serumpun di Kepulauan Melayu termasuklah negara-negara yang ada
pada hari ini dikenali sebagai Indonesia, Brunei, Singapura dan Malaysia.
Setelah mencapai kemerdekaan, Malaysia menyertai pertubuhan Komanwel dan
meneruskan hubungan diplomatik dengan Britain dan negara Komanwel lain seperti
Australia dan New Zealand.
Pada masa itu,
Malaysia sedang diancam oleh fahaman komunis yang disebarkan oleh Parti Komunis
Malaya (PKM). Ancaman komunis ini menggugat keselamatan negara Malaysia dan
dengan ini mendorong Malaysia mengamalkan dasar luar yang pro-Barat dan
antikomunis. Pada masa yang sama, Malaysia masih bergantung kepada kuasa Barat
kerana Malaysia belum mempunyai keupayaan pertahanan
Selain
itu, dari segi ekonomi pula Malaysia merupakan
negara yang mengamalkan pasaran bebas dan dengan ini menjalin hubungan baik
dengan negara-negara lain di dunia dalam usaha memajukan ekonominya. Sejak
zaman penjajahan British lagi, Malaysia merupakan antara negara pengeluar utama
bijih timah dan getah. Pada masa ini telah terjalin hubungan ekonomi antara
Malaysia dengan negara-negara maju seperti Britain dan Amerika Syarikat.
Setelah
Malaysia mencapai kemerdekaan, Malaysia masih mengharapkan pasaran dan juga
modal dari negara-negara tersebut. Malaysia sendiri mempunyai kekayaan yang
agak menarik dan ekonominya adalah berlandaskan keupayaan dan kebolehan
mengeksport bahan-bahan mentah serta barangan yang diproses. Ini membantu
meningkatkan taraf hidup dan ekonomi yang kukuh di Asia. Namun begitu,
persekitaran Asia Tenggara sentiasa bergolak dengan permasalahan politik yang
boleh mengancam kedudukan ekonomi dan politik negara.
Prinsip
keempat pula adalah dari segi sistem antarabangsa. Malaysia yang sentiasa
menghormati kemerdekaan dan kedaulatan sesebuah negara serta terhindar daripada
penindasan adalah sangat penting dalam menentukan dasar luar negara. Berdasarkan
prinsip ini, Malaysia amat berpegang teguh dengan konsep Pertubuhan Bangsa-Bangsa
Bersatu (PBB), iaitu kewujudan sistem antarabangsa di mana semua masyarakat di
dunia ini dapat hidup dengan aman dan harmoni serta terhindar daripada
penindasan. Dalam hal ini, Malaysia telah memainkan peranan aktif dan
memberikan sumbangan yang bermakna terhadap PBB melalui penyertaan penuh
semangat dalam agensi-agensi PBB seperti UNESCO dan UNCTA D. Sebagai contoh,
Malaysia telah menghantar tentera pendamai ke Congo, Afrika (Zaire) pada tahun
1960 bagi menamatkan perang saudara di sana. Malaysia juga memberikan sokongan
terhadap orde baru Ekonomi Antarabangsa dan kegiatan-kegiatan Negara-Negara 77
untuk mencapai keadilan dalam sistem perdagangan yang selama ini memihak kepada
negara maju sahaja.
Yang
kelima adalah dari faktor demografi iaitu Malaysia
telah menjalinkan hubungan diplomatik yang baik dengan negara-negara Islam
sejajar dengan penduduknya yang majority beragama Islam. Malaysia tidak
mengadakan hubungan diplomatik dengan negara Israel disebabkan dasar negara
berkenaan yang menceroboh dan menindas peribumi Palestin. Rakyat Malaysia yang
terdiri daripada pelbagai kaum dan agama juga diberikan kebebasan sepenuhnya
untuk mengamalkan budaya hidup dan agama masing-masing. Amalan konsep perpaduan
dan sikap komited terhadap hak asasi manusia meneybabkan Malaysia menentang
keras Dasar Apartheid yang diamalkan di Afrika Selatan. Malaysia juga tidak
mengadakan sebarang hubungan diplomatik dengan negara berkenaan sehinggalah
undang-undang dasar apartheid itu dihapuskan oleh kerajaan Afrika Selatan. Oleh
itu, faktor kepelbagaian kaum di negara ini amat mempengaruhi pembentukan dasar
luar Malaysia.
Prinsip yang terakhir pula adalah dari
segi agama. Malaysia sebagai sebuah
negara yang menjadikan Islam sebagai agama rasmi telah berkemampuan untuk menjalinkan hubungan erat dengan negara-negara
Islam. Malaysia telah memainkan peranan yang penting dalam Pertubuhan
Negara-Negara Islam (OIC). Malah, YTM Tunku Abdul Rahman telah dialntik sebagai
Setiausaha Agung pertama OIC. Malaysia telah memberikan komitmen yang tinggi
terhadap hubungan dengan negara-negara Islam sebagai salah satu asas hubungan
luarnya.
Tuntasnya, prinsip-prinsip penentuan
dasar luar negara dari segi geopolitik, ekonomi, sistem antarabangsa, demografi
dan agama hanya merupakan sebahagian kecil daripada prinsip yang dapat menjadi
asas kepada pelaksanaan dasar luar Malaysia. Ini kerana dasar luar negara
adalah berbentuk dinamik iaitu akan sentiasa mengalami perubahan berikutan
dengan dasar yang diamalkan oleh pemimpin-pemimipin semasa.
3.0 Dasar Luar Negara Tanah Melayu dan Malaysia
Dasar luar negara merupakan polisi sesebuah Negara dalam
menjalinkan hubungan antarabangsa dengan negara lain. Menurut buku Dasar Luar
Era Mahathir, ada menyatakan bahawa dasar luar ialah alat atau instrumen yang
diperlukan oleh sebuah negara untuk berinteraksi dengan sebuah negara yang
lain, baik yang berjiran dengannya atau yang berada jauh darinya. Melalui dasar
luar ini, sesebuah negara menyatakan pendirian mereka terhadap perkembangan dan
perolakan yang berlaku di luar sempadan negara dalam hubungan antarabangsa.
(Chairil Wariya, 1989) Selain itu, dalam buku Perhubungan Antarabangsa: Konsep
dan Konteks juga ada menyebut bahawa dasar luar adalah dasar yang diamalkan
oleh sesebuah negara dalam menjalin hubungan dengan sebuah negara yang lain.
Dasar luar merujuk kepada tindakan atau idea yang dibuat oleh pembuat dasar
untuk menyelesaikan sesuatu masalah atau membawa perubahan suasana politik
antarabangsa (Mokhtar Muhammad, 2005). Kesimpulannya, definisi dan konsep dasar
luar negara adalah merujuk kepada langkah-langkah atau peranan yang diambil
oleh pemimpin negara bagi menjaga keamanan dan kestabilan politik, ekonomi dan
sosial negara di peringkat antarabangsa.
Dasar Luar Malaysia sentiasa berubah
mengikut peredaran masa setelah mencapai kemerdekaan.Menurut buku Malaysia
Kita, sejak dari tahun 1957, iaitu selepas Persekutuan Tanah Melayu merdeka,
negara ini telah mengamalkan dasar luar yang serdehana. Dasar ini telah
mengutamakan semangat setiakawan dan menjalin hubungan yang baik dengan semua
negara tanpa mengira kedudukan ideologi mereka. Perkambangan dasar luar
Malaysia dapat dibahagikan kepada empat tahap, iaitu berdasarkan era
pemerintahan kelima-lima Perdana Menteri Malaysia. Pada
era pemerintahan Tunku Adbul Rahman Putera AL-Haj (1957-1970) adalah merupakan
Dasar Luar Malaysia tahap pertama. Bagi tahap kedua pula merupakan era
pemerintahan Tun Abdul Razak (1972-1976).Era pemerintahan Tun Hussien Onn
(1976-1981)pula berada pada tahap ketiga. Seterusnya adalah tahap keempat iaitu
pada era pemerintahan Tun Dr. Mahathir bin Mohamad (1981-2003). Tahap yang
terakhir iaitu tahap kelima adalah pada era pemerintahan Datuk Seri Abdullah
Ahmad Badawi iaitu dari 2003 tahun sehingga hari ini.
3.1 Fasa I (1957-1969)
Dasar Luar Malaysia pada tahap pertama adalah di bawah
kepimpinan Tunku Abdul Rahman. Tunku Abdul Rahman merupakan Ketua Menteri
Persekutuan Tanah Melayu dari 1955, dan Perdana Menteri pertama sejak
kemerdekaan pada tahun 1957 sehingga 1970. Beliau dilahirkan di Istana Tiga Tingkat, Alor Setar, Kedah yang lebih
dikenali sebagai Istana Pelamin, Tunku merupakan anak lelaki yang ketujuh
kepada Sultan Abdul Hamid Halim Shah iaitu Sultan Kedah yang ke-24. Menurut
buku Tunku Abdul Rahman Putera Al-Haj, Tunku Abdul Rahman sebagai seorang
putera raja, beliau dibesarkan dalam suasana diraja. Beliau dididik tentang
disiplin, adab sopan serta menghormati adat dan budaya Melayu. Hasilnya beliau
membesar menjadi seorang yang menerima unsure-unsur adat tradisional Melayu. Pembentukan Malaysia pada tahun 1963
merupakan satu daripada pencapaiannya yang teragung. Menuru buku
Tunku Abdul Rahman Putera Al-Haj, hasil kebijaksanaan beliau, memungkinkan
Tanah Melayu mencapai kemerdekaan dengan aman dan secara diplomasi. (Siti Mariam
Daud,1996) Beliau juga dikenali sebagai “Bapa Kemerdekaan” dan “Bapa Malaysia” Pada
era pemerintahan beliau telah terdapat tiga corak dasar luar luar Malaysia,
iaitu dasar luar Malaysia yang bercorak
dasar pro-Barat, anti komunis dan menjalinkan hubungan baik dengan
negara-negara Komanwel.
Menurut
buku Malaysia Melangkah ke Hadapan, dunia pada ketika itu sedang mengalami
konflik Perang Dingin antara Blok Barat yang diketuai Amerika Syarikat dengan
Blok Komunis pimpinan Soviet Union dan Republik Rakyat China. Persekutuan Tanah
Melayu pula masih berada dalam keadaan darurat akibat pemberontakan Parti
Komunis Malaya (PKM) yang bertujuan mengambil alih kuasa kerajaan secara
kekerasan. Perjuangan PKM mendapat sokongan Parti Komunis China. Oleh itu adalah
tidak hairan jika Persekutuan Tanah Melayu yang baru mencapai kemerdekaan
daripada Britain dan sedang mengalami pemberontakan komunis mengamalkan dasar
luar yang pro-Barat dan anti-komunis.
Malaysia
sebagai sebuah negara kecil sebenarnya tidak mempunyai banyak pilihan.
Pertahanan negara pada masa itu amat bergantung kepada Britain, dan sekutunya
Amerika Syarikat. Sejajar dengan dasar pro-Barat, Tunku Abdul Rahman telah
menandatangani Perjanjian Pertahanan Anglo-Malaya 1957 atau Anglo-Malaya Defence Agreement (AMDA) di mana British menjamin
bantuan ketenteraan sekiranya Tanah Melayu diserang oleh mana-mana negara luar.
AMDA merupakan tulang belakang dasar keselamatan Tanah Melayu.
Ini bermakna bahawa Malaya terpaksa bersifat
pro-Barat dalam hubungan luarnya demi menjamin keselamatannya. Tunku Abdul
Rahman telah menyedari bahawa sekiranya Malaya bersifat pro-Rusia atau China
adalah merupakan satu tindakan yang akan mengancam kedudukan Malaya dari segi
keselamatan. Seterusnya, pendirian anti-komunis kerajaan adalah jelas menonjol
sewaktu Tunku Abdul Rahman memberikan sokongan penuh kepada Amerika Syarikat
demi menangani perluasan kuasa komunis di Vietnam Selatan.
Selain daripada
dasar pro-Barat dan anti-Komunis, dasar luar negara pada tahap ini juga ada
mewujudkan kerjasama serantau dan berbaik-baik dengan negara jiran. Langkah ini
dilakukan ekoran daripada beberapa krisis yang dihadapi oleh negara selepas
penubuhan Malaysia. Antara krisis-krissi yang berlaku adalah Konfrontasi dengan
Indonesia (1963-1965) dan terputusnya hubungan diplomatik dengan Filipina
(1963-1965). Menurut buku Mengenal Malaysia dari perspektif kenegaraan,
pembentukan Malaysia telah membawa tentangan dari Filipina dengan Indonesia.
Filipina menuntut Sabah sebagai sebahagian daripada wilayahnya. Manakala
Indonesia di bawah pimpinan Presiden Sukarno, melancarkan konfrontasi. Ini
telah membawa kepada tergendalanya hubungan Malaysia dengan kedua-dua negara
(Lim Kim Hui.et al, 1988). Di samping itu, pemisahan Singapura dari Malaysia
pada tahun 1965 juga merupakan salah satu krisis selepas penubuhan Malaysia.
Rentetan itu,
Malaysia telah berusaha untuk berbaik-baik semula dengan negara jiran ini.
Usaha-usaha Malaysia dapat dilihat melalui beberapa perjanjian yang
ditandatangani. Dalam konteks Asia Tenggara, Persekutuan Tanah Melayu telah
memainkan peranan aktif daalm penubuhan Persatuan Negeri-negeri Asia Tenggara/
Association of Southeast Asian States (ASA) pada tahun 1951 bersama-sama dengan
Thailand dan Filipina. (Nadzan Haron, 2001) Seterusnya, penubuhan MAPHILINDO
pada tahun 1961 yang melibatkan Filipina dan Indonesia juga salah satu usaha
Malaysia yang cuba berbaik-baik dengan negara jiran. Hal ini dikatakan demikian
kerana menurut buku Malaysia Kita, matlamat penubuhan MAPHILINDO adalah untuk
menjaga dan mengekalkan keamanan serantau, mewujudkan persefahaman di kalangan
negara-negara anggota dan mewujudkan kerjasama serantau dalam bidang
ekonomi.(Hj. Dr Syed Ibrahim) Selain itu, terdapat juga penubuhan ASEAN yang
diwartakan melalui Deklarasi Bangkok pada 8 Ogos 1967 yang bersama-sama dengan
Thailand, Indonesia, Filipina dan Singapura.(Looi Lin Eng et.al, 1988) Penubuhan ini telah memberi penekanan kepada
kerjasama ekonomi serantau dan kestabilan sosial. Justeru, tidak dapat
dinafikan bahawa penubuhan ASEAN ini telah membawa persahabatan yang lebih
kukuh dalam hubungan luar Malaysia dengan negara-negara anggotanya.
DASAR LUAR MALAYSIA
DI BAWAH KEPIMPINAN ALLAHYARHAM TUN ABDUL RAZAK HUSEIN
Di bawah kepimpinan Tun Razak, terdapat sedikit perubahan telah dilakukan
terhadap Dasar Luar Malaysia. Dasar berkecuali
Asia Tenggara telah menjadi satu matlamat yang dijuruskan dalam
pelaksanaan dasar luar Malaysia. Ini adalah selaras dengan komitmen Malaysia terhadap penglibatannya
dalam pakatan ASEAN iaitu Persatuan Negara-Negara Asia Tenggara. Dasar ASEAN adalah jelas iaitu
kuasa-kuasa besar perlu mengiktiraf ASEAN sebagai sebuah kawasan atau zon yang
aman, bebas dan berkecuali. Sewaktu zaman peralihan kuasa, Malaysia telah mengadakan hubungan
diplomatik dengan Rusia.
Permulaannya,
Malaysia telah membuat usul bahawa kawasan serantau harus dikecualikan dari
pengaruh Kuasa-kuasa besar. Kuasa-kuasa besar haruslah berjanji agar tidak
campur tangan dalam hal ehwal serantau dan syarat pelaksanaan konsep ini ialah
semua negara di Asia Tenggara hendaklah mengiktiraf dan menerima konsep ini.
Pada peringkat awal, Malaysia mengharapkan ketiga-tiga Kuasa-kuasa Besar yakni
Amerika Syarikat, China dan Rusia akan mengiktiraf konsep ini bagi menjamin
keselamatan kawasan serantau. Namun demikian, Malaysia terpaksa meminda konsep
ini dan Kuasa-kuasa Besar tidak lagi diseru untuk menjamin dasar berkecuali
Asia Tenggara tetapi harus menghormati kawasan serantau dan mengiktiraf kawasan
serantau sebagai sebuah zon yang aman, bebas dan berkecuali ( Zone Of Peace, Freedom And Neutrality – ZOPFAN
). Malaysia dibawah kepimpinan Tun Abdul Razak telah mengambil usaha untuk
menaja konsep ini dan menjelaskan bahawa konsep ini adalah amat sesuai bagi memelihara dan mengekalkan kestabilan kawasan serantau.
Dasar berkecuali ini jelas memperlihatkan dasar luar
negara dibawah pimpinan Tunku Abdul Razak adalah berbeza berbanding dasar
Malaysia dibawah pimpinan Tunku Abdul Rahman. Tunku Abdul Rahman telah
membentuk dasar pro – Amerika dan menyokong negara itu dalam persaingannya
dengan kuasa-kuasa Besar lain terutamanya negara China. Manakala dasar luar
yang dibentuk oleh Tun Abdul Razak tidak menyokong mana-mana Kuasa Besar.
Beliau berpendapat Malaysia harus berkecuali dalam sebarang Kuasa-kuasa Besar
tersebut. Malaysia telah menjalin hubungan dengan negara Rusia ketika pucuk
pimpinan negara ini bertukar tangan. Namun demikian, negara China merupakan
negara Kuasa Besar yang tidak diiktiraf Malaysia ketika itu. Dasar berkecuali
bermakna Malaysia harus mengubah sikap dan penderiannya terhadap China. Jika
perkara ini berterusan, China tidak akan menyokong dasar berkecuali Malaysia
kecuali Malaysia berbaik-baik dengan China. Malaysia berharap dapat menjalinkan
hubungan dengan China agar ancaman terhadap komunis dapat dikurangkan. Hubungan
diplomatik Malaysia-China telah terjalin apabila Tun Abdul Razak membuat lawatan
rasmi ke China pada tahun 1974.
Kesimpulannya, dengan terlaksananya dasar berkecuali ini,
secara tidak langsung keselamatan Malaysia terjamin serta kestabilab politik
terjaga. Langkah bijak ini juga telah membuka banyak peluang kepada rakyat
tempatan agar mengambil kesempatan dalam memajukan diri dari segi politik,
sosial dan ekonomi.
DASAR LUAR MALAYSIA
DI BAWAH KEPIMPINAN ALLAHYARHAM TUN HUSSEIN ONN
Dasar luar Malaysia telah diteruskan oleh Tun Hussein Onn
selepas kematian Tun Abdul Razak pada 14 Januari 1976 tetapi hanya untuk masa
lebih kurang lima tahun sahaja. Beliau dalam dasar luarnya telah mengeratkan
lagi kerjasama serantau dan hubungan dengan negara-negara Islam serta dengan
negara-negara Dunia Ketiga.
Pada
masa ini, dasar yang dibentuk oleh Malaysia yang dipimpin Tun Hussein Onn ialah
dasar luar yang mempunyai objektif berkecuali dan berpendirian sama tanpa
mengira ideologi atau system sosial negara tersebut. Dasar yang dibentuk oleh Malaysia adalah
dasar berasaskan persahabatan dan saling hormat-menghormati, tidak ebrcampur
tangan dan mengekalkan prinsip kewilayahan serantau. Hasilnya, negara Malaysia
mempunyai hubungan yang erat dengan negara-negara di Asia Tenggara dan
Indochina terutamanya Republik Demokratik Vietnam. Hubungan demokratik
Malaysia-Vietnam adalah sebagai satu sumbangan terhadap perkembangan dan
keteguhan kerjasama serantau. Malaysia bukan sahaja menaja konsep ZOPFAN tetapi
juga mempertahankan Deklarasi Berkecuali ( 1971 ) ASEAN. Di luar ASEAN dan dari
aspek kerjasama serantau, dasar luar Malaysia telah ditumpukan kepada hubungan
persahabatan yang teguh terutamanya negara Vietnam.
Pada tahun 1975, Malaysia telah memperbaharui hubungan
rasmi dengan negara Vietnam Selatan. Namun begitu, pada awal tahun 1976,
Malaysia telah menjalinkan hubungan rasmi dengan negara baru Republik Sosialis
Vietnam ( penyatuan Negara Vietnam Selatan dan Utara ). Pembentukan ini adalah
penting untuk jangka masa panjang kerana bagi mengekalkan konsep zon
berkecuali.usaha Malaysia ke arah mewujudkan hubungan diplomatik dengan dengan
Hanoi adalah azam Kuala Lumpur yang bertindak sebagai “jambatan” bagi
menghubungkan ASEAN dengan Vietnam. Hubungan Kuala Lumpur-Hanoi telah
termaterai pada tahun 1978 iaitu sebelum pencerobohan Vietnam terhadap
Cambodia. Malaysia telah memberikan perjanjian untuk menghulurkan bantuan
pembangunan untuk Hanoi. Lawatan Perdana Menteri Vietnam, Pham Van dong ke
Malaysia dan dua buah negara ASEAN yang lain merupakan isyarat bahawa Vietnam
akan mengekalkan persahabatan dengan Malaysia dan ASEAN. Memandangkan hubungan
Hanoi dengan China dan Kampuchea kian merosot, Vietnam bersedia berbincang
mengenai konsep ZOPFAN dengan ASEAN. Di samping itu juga, Perdana Menteri
Vietnam pada masa itu telah membuat pengumuman rasmi bahawa Vietnam tidak akan
membantu gerakan pengganas komunis di Thailand dan Malaysia.
Sengketa China-Vietnam dan Vietnam-Kompuchea semakin
meruncing akibat pertikaian China-Soviet dan Union ( Rusia ). Dalam keadaan ini
Moscow telah memberi bantuan kepada Vietnam. Beijing pula meneguhkan
sokongannya terhadap Kompuchea. Manakala hubungan Malaysia-China di sekitar
tahun 1975-1978 secara perbandingan tidak begitu mesra. Hal ini kerana sokongan
berterusan oleh China kepada gerakan komunis di negara ini. Situasi ini telah
menyebabkan Malaysia berwaspada untuk menjalinkan hubungan mesra dengan China.
Lawatan Perdana Menteri China ke Malaysia merupakan kunjungan balas Tun Abdul
Razak ke Beijing pada tahun 1974. Namun begitu, tujuan utama di sebalik lawatan
ialah untuk mengetepikan pengaruh Vietnam dan Rusia di kawasan serantau.
Malaysia pula tidak mahu diserat dalam kancah politik antarabangsa China.
Kenyataan Perdana Menteri China mengenai isu sensitif iaitu rakyat keterunan
cina di Malaysia dan keengganan beliau untuk memberi jaminan bahawa China
menghentikan sokongan moral kepada Parti Komunis Malaya di Malaysia bukan
sahaja menimbulkan sikap tidak senang tetapi juga membimbangkan Malaysia.
Perdana Menteri China juga menegaskan bahawa beliau tidak akan mengiktiraf
kewarganegaraan kembar kepada rakyat China yang bermastautin di Malaysia.
Selain itu juga, Malaysia tidak senang dengan penderian
Perdana Menteri China terhadap Parti Komunis China dengan Parti komunis Malaya.
Perdana Menteri China berpendapat bahawa hubungan antara parti adalah berlainan
dengan hubungan dengan negara. Hal ini menyebabkan Malaysia mengamalkan dasar
berwaspada terhadap Beijing, China.
Kesimpulannya, dasar Malaysia di bawah tapuk pimpinan Tun
Hussein Onn adalah lebih bertumpu kepada Hanoi. Namun begitu, negara China
hanya memperoleh kepentingan dan faedah yang sedikit sekali daripada hubungan
diplomatiknya dengan Malaysia pada masa itu.
1.3 Penutup
Kepentingan pengwujudan kedamaian dan keharmonian adalah
penting dan ini terpancar dalam dasar luar Malaysia yang merupakan kesinambungan
kepada dasar dalam negeri bertujuan untuk menjaga dan mengekalkan keselamatan,
keharmonian, keharmonian, kesejahteraan ekonomi dan lain-lain
kepentingan-kepentingan negara dan persekitaran.
Kepelbagaian faktor
geografi, sejarah, sosial dan politik menyumbang kepada pembentukan dan
hala-tuju hubungan antarabangsa Malaysia dengan negara-negara lain. Selain
daripada faktor-faktor tersebut, faktor globalisasi di ambang perkembangan era
komunikasi dan teknologi maklumat juga memainkan peranan yang semakin penting.
Walau apa pun
prinsip-prinsipnya, objektif dasarnya adalah sama iaitu ke arah menjaga
kedamaian, keharmonian dan mengekalkan kepentingan Malaysia di arena
antarabangsa seterusnya berusaha memakmurkan jiran. Pengwujudan kedamaian dan
keharmonian boleh diteliti sejak zaman pucuk pimpinan politik negara pertama
iaitu Tunku Abdul Rahman. Perdana Menteri Malaysia yang pertama, telah
mengamalkan dasar anti-Komunis dan sikap pro-Barat dengan mengadakan hubungan
yang rapat dengan negara-negara Komanwel. Beliau juga telah merintis usaha
kepada dasar berkecuali, neutral dan keamanan bersama.
Akhir kata, Dasar Luar
Malaysia yang mengutamakan kesejahteraan
dan keamanan seluruh dunia banyak memberi kesan yang positif kepada
Malaysia sendiri. Ketokohan para pemimpin yang dimiliki oleh Malaysia telah
banyak membantu Malaysia terkenal di mata dunia. Malaysia kini mampu
meneruskan cabarannya sebagai sebuah negara yang membangun untuk
menjadi negara maju yang aman damai, cemerlang, gemilang dan terbilang.
dan keamanan seluruh dunia banyak memberi kesan yang positif kepada
Malaysia sendiri. Ketokohan para pemimpin yang dimiliki oleh Malaysia telah
banyak membantu Malaysia terkenal di mata dunia. Malaysia kini mampu
meneruskan cabarannya sebagai sebuah negara yang membangun untuk
menjadi negara maju yang aman damai, cemerlang, gemilang dan terbilang.
RUJUKAN
Bibliografi
Chairil Wariya (1989), Dasar Luar Era Mahatir, Penerbit Fajar Bakti: Petaling Jaya
Lim Kin Hui et.al (1988), Mengenal Malaysia dari perspektif kenegaraan, Penerbit Elman: Kuala Lumpur
Nadzan Haron et.al (2001), Malaysia Melangkah ke Hadapan, Penerbitan Multimedia Sdn.Bhd: Selangor
Mokhtar Muhammad (2005), Perhubungan Antarabangsa: Konteks dan Konsep, Anzagain: Kuala Lumpur
Siti Mariam Daud et.al (1996), Tunku Abdul Rahman Putera Al-Haj, Jade Green Publications: Kuala Lumpur
Malaysia Kita (2000), Hj.Dr. Syed Ibrahim, International Law Book Services: Petaling Jaya
Chairil Wariya, 1989. Dasar
luar era Mahathir. Petaling Jaya: Penerbit Fajar Bakti.
Lew He Men, et. al. 2005.
Sejarah Dunia, Selangor: Penerbit Fajar Bakti.
No comments:
Post a Comment