Menyusun semula dalam laras ayat
yang menepati pelbagai konsep sejarah.
Proses
rakaman (mentranskrip)
Penulisan
rencana biasanya menyajikan bahan-bahan bercorak ilmiah. Segala keteranga yang
disajikan dalam rencana perlulah jelas. Bahan yang terkandung di dalamnya
adalah sesuatu yang benar. Sajian yang dipaparkan adalah berpijak dibumi yang
nyata.Pengarang rencana itu kerapkali mengetahui secara mendalam tajuk yang
dipilihnya itu. Bahan tersebut menjadi panduan dan dapat digunakan pada masa hadapan.
Oleh itu, penyelidikan dan kajian yang rapi dilakukan untuk mendapatkan
bahan-bahan tersebut. Bahan
tersebut boleh di dapati di perpustakaan, muzium, Arkib Negara dan secara lisan
daripada orang sumber yang mengetahui dan arif tentang bahan sejarah tersebut. (Omardin
Ashaari dan Yunus Mohamad, 2002: 151)
Dalam
penjelasan sesuatu fakta itu, pengarang boleh memasukan pendapatnya sendiri
mengenai tajuk yang dibincangkannya itu dan fakta dihuraikan dengan ilmiah. Menurut
Rozeman Abu Hassan, (2004: 162) Selain daripada mengenalpasti kebenaran sesuatu
peristiwa sejarah, ahli sejarah juga bertanggungjawab membetulkan kesilapan
yang berlaku dalam maklumat lisan yang diperolehi. Kesilapan yang sering
berlaku fakta-fakta yang tidak tepat, kurang pasti, agak-agak dan juga menurut
cerita orang tua-tua. Perkara-perkara ini akan menjejaskan sedikit sebanyak
kesasihan peristiwa-peristiwasejarah yang diceritakan oleh informan kepada ahli
sejarah. Sebagai langkah berhati-hati ahli sejarah sentiasa membuat
perbandingan dan pertimbangan keatas maklumat-maklumat yang mereka perolehi.
Apabila
menyusun semula dalam laras ayat yang menepati konsep sejarah pengarang menulis
sesuatu rencana menggunakan lenggang bahasa yang mudah diikuti, tepat, jelas
dan ringkas. Penggunaan bahasa yang berbunga-bunga dan berliang-liuk tidak
sesuai digunakan dalam bentuk karangan yang bercorak rencana. Penggunaan bahasa
yang meleret-leret juga tidak sesuai untuk karangan berbentuk fakta. Selain
itu, penyusunannya juga hendaklah teratur iaitu penerangan yang diberikan oleh
pengarang perlu dipaparkan dengan kemas. Fakta yang dimasukkan dalam bentuk
urutan. Dengan itu, pembaca dapat mengikut dengan jelas, mudah difahami dan
penuh makna. (Omardin Ashaari dan Yunus Mohamad, 2002: 152)
SENARAI RUJUKAN
Omardin
Ashaari dan Yunus Mohamad. (2002). Kaedah Pengajaran Sejarah. Kuala Lumpur: Utusan Publications &
Distributors Sdn Bhd.
Rozeman
Abu Hassan. (2004). Mengenali dan Mentafsir Sumber Sejarah. Shah Alam: Karisma Publications Sdn Bhd.
Universiti
Teknologi Mara. (2013). Transkrip Temubual Mengenai Peristiwa Darurat. Dimuat turun pada 19
julai 2013 daripada http://www.uitm.edu.my
No comments:
Post a Comment