. Amoi Chantek: Proses Pengumpulan Sumber Source: http://www.amronbadriza.com/2012/10/cara-membuat-anti-copy-paste-di-blog.html#ixzz2Q2hwp6eP

Sunday, 3 November 2013

Proses Pengumpulan Sumber

3.3       Proses Pengumpulan Sumber
Menurut Rozeman Abu Hassan (2004), proses pengumpulan sumber boleh dibahagikan kepada tiga tahap iaitu proses persediaan, teknik mengumpul sumber lisan, dan tahap memproses pita rakaman. Dalam setiap tahap terdapat kaedah-kaedah tertentu yang digunakan oleh pengkaji untuk mengumpul sumber lisan.

3.3.1   Tahap Proses Persediaan
Proses persediaan merupakan peringkat awal yang perlu dilakukan oleh pengkaji. Pengkaji perlu membuat persiapan dengan menumpukan beberapa perkara seperti melantik penasihat projek, menentukan skop kajian, menentukan siapakah informan atau orang sumber yang akan ditemu ramah dan pemilihan kaedah sejarah.  Metod untuk persediaan awal adalah dengan mengumpul maklumat melalui kaedah pemerhatian. Pemerhatian merupakan proses pengutipan sumber melalui memerhati tingkah laku subjek atau tempat kajian yang dikaji secara langsung (Subandi 2012). Ini adalah amat penting untuk pengkaji membuat penilaian. Sebagai contoh, pengkaji ingin mengkaji sejarah tempatan sesebuah tempat. Pemerhatian atau tinjauan perlu dibuat sebagai pendedahan kepada pengkaji.
Seterusnya, pengkaji juga perlu melakukan ‘literature review’ dan ‘library research’ iaitu kajian perpustakaan (Rozeman Abu Hassan, 2004). Kajian perpustakaan merupakan kajian di mana pengkaji melakukan pengumpulan sumber dengan merujuk bahan-bahan di perpustakaan seperti buku, jurnal, laporan penyelidikan, literature dalam kajian seperti tesis, internet, dan akhbar berkenaan dengan tajuk dan bidang kajian yang hendak dilakukan (Mok Soon Sang, 2009). Bahan-bahan di perpustakaan dapat membantu pengkaji untuk mendapatkan gambaran tentang sesuatu kajian dan menambah pengetahuan tentang hal yang akan ditanya kepada orang sumber.
Berdasarkan skop kajian yang telah ditentukan, pengkaji perlu membuat senarai nama orang sumber berdasarkan latar belakang, peranan, pengetahuan terhadap sesuatu peristiwa dan alamat tempat tinggal. Pengkaji jug perlu menitikberatkan usia saksi agar dapat mengukuhkan lagi sesuatu fakta atau peristiwa yang dikaji (P.Sivagrajan dan S.Malar Arasi, 2012:86).
            Langkah seterusnya ialah menentukan dan mengenal pasti berapa ramai orang sumber yang akan di temu ramah serta menghubungi mereka secara terus. Dalam usaha menjejaki orang sumber yang tepat akan membantu mengumpul sumber lisan dengan baik. Sekiranya berlaku kesulitan, kaedah orang perantaraan perlu digunakan seperti ketua kampung, pemimpin tempatan, saudara mara dan kenalan rapat. Pertemuan awal antara pengkaji dengan orang sumber adalah sangat penting kerana ia melibatkan proses perkenalan tanpa melibatkan proses rakaman. Perkenalan inilah akan membantu pengkaji dalam menentukan tarikh, masa, hari, tempat dan skop soalan yang akan dikaji (Rozeman Abu Hassan, 2004).
            Pengkaji juga perlu tahu bahawa tidak semua orang sumber boleh ditemu ramah kerana terdapat beberapa halangan seperti masalah kesihatan, kurang fasih dan lemah daya ingatan. Tujuan, tatacara, tajuk-tajuk kandungan, kaedah temu ramah, penyimpanan dan penggunaan sumber lisan perlu diberitahu kepada orang sumber. Mereka juga berhak menentukan syarat-syarat penggunaan bahan-bahan lisan tersebut.

3.3.2  Teknik Mengumpul Sumber Lisan
Dalam sumber lisan, teknik atau kaedah yang sering digunakan oleh pengkaji ialah temu ramah atau wawancara. Temu ramah adalah elemen penting dalam mengumpul sejarah lisan. Sesi temu ramah melibatkan dua pihak iaitu antara pengkaji dengan orang sumber. Semasa sesi temu ramah, pengkaji sangat memainkan peranan kerana terdapat pelbagai halangan untuk memperolehi sumber lisan yang baik.
            Pertama, pengkaji mestilah memiliki kemahiran berkomunikasi yang baik (www.ukm.edu.my). Walaubagaimana pun, terdapat pengkaji yang tidak mempunyai kemahiran komunikasi secara semula jadi. Oleh itu, latihan perlu diberi kepada mereka agar dapat memperoleh sumber lisan dengan baik. Kedua, faktor personaliti juga memainkan peranan. Seorang pengkaji yang menemu ramah orang sumber haruslah bersifat mesra dengan orang ramai. Seorang penemu ramah yang gementar akan merosakkan tujuan temu ramah tersebut.
            Selain itu, menurut Rozeman Abu Hassan, (2004), penemu ramah juga hendaklah bijak mengemukakan soalan dalam pelbagai perkataan dan dapat mengenal pasti tahap dan keupayaan orang sumber. Penemu ramah juga mestilah sorang pendengar yang baik dan bertutur secara sopan. Seterusnya, proses penyediaan soalan-soalan untuk dijadikan garis panduan semasa sesi temu ramah. Halangan yang biasa dihadapi oleh penemu ramah ialah terdapat orang sumber yang tidak ingin memberi kerjasama kerana takut maklumat akan disalahgunakan. Oleh itu, pengkaji perlu meyakinkan orang sumber dan menghormati sikap tersebut dan memberi peluang kepada orang sumber untuk meletakkan syarat terhadap penggunaan sumber lisan tersebut.
            Kemudian, penemu ramah perlu mewujudkan suasana yang baik dengan orang sumber supaya memberi kerjasama sepanjang temu ramah dijalankan. Adakalanya, orang sumber bersikap kebiasaan dan cuba berselindung dalam memberikan sesuatu keterangan. Ini akan menyulitkan penemu ramah untuk mengesan kesalahan-kesalahan dalam keterangan tersebut. Oleh itu, kajian awal perlu dilakukan sebelum memulakan sesi temu ramah dijalankan. Akhir sekali, bagi mencapai tujuan kajian, penemu ramah hendaklah mengemukakan soalan secara spontan dan tidak digalakkan membaca soalan pada kertas. Soalan yang dikemukan pula perlulah tepat, ringkas dan tidak terlalu panjang.

3.3.3  Tahap Memproses Pita Rakaman
Pada peringkat akhir ini, pengkaji perlu menyalin semula, mengedit dan membuat salinan kekal. Sumber sejarah lisan akan diproses dalam dua bentuk iaitu rakaman dan transkrip.
Kaedah memproses bahan tersebut bukan sahaja tertumpu dengan menyalin semula dalam bentuk transkrip tetapi juga dalam dengan teknik keterangan lisan. Pita-pita rakaman yang diproses hendaklah dilabelkan dengan rekod-rekod tertentu seperti nama orang sumber, nama penemu ramah, tempat dengan alamat lengkap, tarikh dan masa, nombor rujukan fail, nombor semakan dan nombor setiap pita rakaman.

Semasa proses pemindahan pita-pita rakaman dibuat, pengkaji akan menghadapi pelbagai masalah seperti pendengaran audio yang kurang jelas dan gangguan persekitaran seperti percakapan orang lain, bunyi kenderaan, bunyi binatang dan termasuklah masalah orang sumber yang kurang pendengaran dan pertuturan mereka yang perlahan. Tugas pengkaji yang paling penting ialah memastikan bahan-bahan lisan yang dirakam dalam bentuk audio dipindahkan dalam bentuk catatan. Oleh itu, kemahiran mendengar dengan baik, mencatat dan meneliti bahan-bahan perlu diberi perhatian oleh pengkaji.
Namun demikian, bukan semua pita rakaman dijadikan bahan bukti. Oleh itu, pengkaji  perlu membuat penelitian bahan rakaman yang benar-benar  mempunyai nilai kesahan yang tinggi untuk disalin semula dalam bentuk catatan. Para pengkaji juga perlu bertanggungjawab membetulkan kesalahan yang berlaku dalam maklumat lisan yang diperoleh semasa melakukan penulisan sejarah.
  

Senarai Rujukan
Buku
P. Sivarajan dan S. Malar Arasi. (2012). Pengantar Sejarah. Puchong : Penerbitan          Multimedia Sdn Bhd.
Rozeman Abu Hassan. (2004). Mengenali dan Mentafsir Sumber Sejarah. Shah Alam : Karisma Publications Sdn Bhd.
Mok Soon Sang. (2009). Literatur dan Kaedah Penyelidikan. Puchong : Penerbitan        Multimedia Sdn Bhd.
Subandi bin Kasidan. (2012). Nota Kursus Kajian Tindakan 3113. IPG Kampus               Rajang : Bintangor, Sarawak.

Internet

Universiti Kebangsaan Malaysia. (2007). Kaedah Dokumentasi Sejarah Lisan.    Dimuat turun pada 18 Julai 2013 daripada http://www.ukm.my

No comments:

Post a Comment