1.0 PENDAHULUAN
1.1 Pengenalan
Kajian tindakan adalah satu pendekatan untuk memperbaiki
dan meningkatkan pendidikan melalui perubahan yang menggalakkan guru-guru
menjadi lebih sedar, kritis dan bersedia untuk mengubah amalan-amalannya.
Tindakan ini dilakukan secara berterusan sehingga permasalahan di dalam kelas
itu menemui jalannya. Guru bertindak sebagai penyelidik bagi bilik darjah
mereka sendiri dan cuba membuat penambahbaikkan kepada pembelajaran dan
pengajaran. Sekiranya berkesan, kajian tersebut boleh menjadi sumber kepada
organisasi sekolah itu sendiri.
Menjalankan rutin seharian sebgai seorang guru, amalan ‘research thinking and orientation dan
research-based decision-making’ adala satu pendekatan terbaik untuk
meningkatkan mutu kecemerlangan pendidikan, terutamanya dalam pengajaran. Oleh
itu, kajian tindakan yang dilakukan oleh guru-guru sebenarnya membantu mereka
untuk bertindak secara sistematik berdasarkan tatacara yang telah digariskan
untuk menjalankan kajian (Buku Manual
Kajian Tindakan, 2008).
Berdasarkan kepada usaha untuk menyelesaikan masalah yang
dihadapi di sekolah, pengkaji telah menjalankan inisiatif untuk mencari
penyelesaian terhadap permasalahan yang dihadapi oleh murid-murid khususnya
murid-murid yang diajar oleh pengkaji. Pemerhatian awal pengkaji mendapati
murid-murid mempunyai masalah dalam menunjukkan minat dalam sesi pengajaran dan
pembelajaran Sejarah. Pengkaji melihat bahawa sebahagian murid kurang berminat dalam
melakukan aktiviti yang melibatkan sejarah. Hal ini kerana murid-murid
menganggap sejarah hanyalah hafalan fakta-fakta sejarah sahaja melalui
permerhatian pengkaji. Selain itu, aktiviti yang melibatkan individu mahupun
berkumpulan jelas menunjukkan murid-murid tidak menunjukkan minat yang
memberansangkan melalui permerhatian pengkaji. Masalah minat murid-murid
terhadap mata pelajaran Sejarah jelas perlu diambil perhatian.
Cabaran utama bagi seorang guru dalam proses pembelajaran
ialah, mengenal pasti teknik pengajaran yang dapat memberi kesan ke atas pencapaian
akademik murid . Untuk itu, penyelidik telah mengenal pasti teknik alternatif
bagi meningkatkan minat dan penguasaan pengetahuan murid dalam mata pelajaran
Sejarah. Oleh yang demikian, bagi membantu murid-murid mengatasi masalah murid
kurang berminat, pengkaji telah mencadangkan penggunaan permainan ‘PIZZA BOX’
yang memfokuskan kepada membantu meningkatkan minat murid dalam mata pelajaran
Sejarah.
Kajian tindakan adalah amat sesuai bagi penyelidik yang
ingin mengenal pasti kelemahan dalam amalan pendidikan mereka. Apabila
kelemahan dapat dikenal pasti terlebih awal ke atas masalah yang dihadapi maka
dapatlah diambil tindakan segera. Adalah penting untuk merujuk masalah dalam
konteks kajian tindakan sebagai peluang penambahbaikan.
1.2 Konteks
Pengkaji merupakan
seorang guru pelatih di Institut Pendidikan Guru Kampus Rajang, Bintangor yang
sedang menjalani Praktikum III di Sekolah Kebangsaan Batu 15, Sibu. Pada
semester ketujuh, pengkaji telah menjalani Praktikum Fasa III yang bertempoh
tiga bulan. Dalam praktikum ini, pengkaji telah ditempatkan di sebuah sekolah
di daerah Sibu sebagai sekolah untuk pengkaji melaksanakan latihan mengajar
yang terakhir. Secara umumnya, murid-murid di sekolah ini terdiri daripada kaum
yang berbeza. Walaupun demikian, majoritinya adalah bumiputera. Terdapat dua
dan tiga kelas untuk setiap tahun, dari Tahun Satu hingga ke Tahun Enam. Sejak
Tahun empat, murid-murid akan dikelaskan mengikut pencapaian mereka di mana
akan wujud satu kelas elit untuk setiap tahun. Tiga kelas lain pula terdiri
daripada murid yang berbeza dari segi pencapaian mereka.
Mengikut maklumat
daripada guru besar, murid-murid sekolah ini mengalami masalah seperti yang
dihadapi oleh sekolah lain. Mereka menghadapi masalah dalam menguasai mata
pelajaran Sejarah iaitu daripada sudut menunjukkan minat dengan mata pelajaran
Sejarah. Mata pelajaran yang sering merunsingkan guru-guru sekolah tersebut
adalah Sejarah. Murid-murid tidak berupaya untuk memahami dan mengingati fakta
sejarah. Cara yang digunakan adalah hafalan, tetapi ianya tidak berhasil kerana
murid-murid tidak berminat untuk menghafal mahupun menunjukkan minat dengan
mata pelajaran tersebut.
Sepanjang tempoh masa
praktikum I, praktikum II dan praktikum III, pengkaji telah mendapati bahawa murid-murid
sentiasa mengalami masalah dalam memberikan perhatian dan menumpukan perhatian
semasa guru sedang mengajar, keadaan ini telah menyebabkan kesukaran
murid-murid memahami dan mengingati isi-isi penting untuk sesuatu topik yang telah
diajar. Semasa pengkaji menanya soalan untuk menguji kefahaman mereka tentang
topik yang diajar, hanya segelintir murid yang berupaya memberikan jawapan yang
tepat sahaja. Murid-murid yang tidak dapat menjawab soalan akan menunjukkan
muka yang gelisah dan memberikan jawapan yang tidak berkenaan. Mereka juga
gagal menulis jawapan yang tepat semasa membuat latihan yang diberikan oleh
guru. Ini merupakan peluang saya untuk menimba pengalaman dan meningkatkan
amalan mengajar saya.
1.3 Refleksi
Pengajaran dan Pembelajaran (P&P)
Sebagai seorang guru
pelatih Program Ijazah Sarjana Muda Pendidikan (PISMP) dalam jurusan Sejarah,
pengkaji telah didedahkan dengan pelbagai teori, teknik dan kemahiran yang
dapat pengkaji aplikasikan semasa praktikum. Oleh itu, semasa praktikum,
pengkaji berpeluang untuk mengaplikasikan teknik dan kemahiran yang telah
dipelajari sebelumnya untuk membantu dan mengkaji masalah yang dihadapi oleh
murid-murid. Secara tidak langsung, pengkaji dapat menilai kemampuan diri disamping memperbaiki kelemahan-kelemahan
yang telah dikenalpasti.
Pengkaji telah
mengesan masalah murid kurang berminat dengan mata pelajaran Sejarah sejak
pengkaji menjalani praktikum Fasa satu dan Fasa dua lagi. Masalah yang sama
pengkaji dapat kesan semasa menjalani praktikum kali ini dalam kalangan
murid-murid Tahun 5B di Sekolah Kebangsaan Batu 15, Sibu. Masalah minat
terhadap mata pelajaran Sejarah sangat ketara dihadapi oleh murid-murid dalam
kelas Tahun 5B. Pengkaji mendapati hampir keseluruhan murid-murid dalam kelas
tidak berminat dan kurang memberikan tumpuan dengan baik. (Rujuk LAMPIRAN A)
Pengkaji dapat
memerhatikan minat murid terhadap mata pelajaran Sejarah adalah amat rendah.
Semasa proses pengajaran dan pembelajaran dijalankan, murid-murid mula buat
kerja sendiri atau berbisik dengan rakan yang berada di sebelah ataupun yang
berhampiran dengan mereka. Keadaan ini semakin teruk sehingga menjadi
kebisingan dalam kelas. Ini menjadikan keadaan semasa pengajaran dan
pembelajaran Sejarah tidak terkawal. Selain daripada itu, semasa menjalankan
sebarang aktiviti yang telah dirancang oleh guru, murid-murid bersifat dan
menjalankan aktiviti sambil lewa dan tidak mengikut arahan guru. Pengkaji telah
mengarahkan mereka untuk membawa peralatan yang diperlukan dalam
aktiviti-aktiviti seperti pensil warna, gunting, gam dan sebagainya, mereka
tidak pernah mengambil berat dan menyebabkan proses pengajaran dan pembelajaran
tidak dapat dijalankan dengan lancar mengikut rancangan pengajaran harian.
Pengkaji telah meminta
mereka untuk terus berdiri sehingga dapat memberikan jawapan yang betul.
Sekiranya murid dipaksa untuk menjawab, mereka memberikan jawapan yang salah
dan tidak tepat. Pengkaji telah memberikan pertolongan kepada mereka untuk
menjawab dan mereka masih tidak dapat menjawab. Keadaaan ini turut berlaku dlam
kerja rumah yang dibagi kepada mereka untuk disiapkan di rumah. Dalam kerja
rumah yang diberikan oleh pengkaji kepada murid, boleh didapati mereka menjawab
soalan secara sesuka hati dan terdapat segelintir yang tidak menyiapkan kerja
rumah yang dibagi. Terdapat segelintir besar adalah tidak menyiapkan kerja
rumah yang dibagi oleh pengkaji.
Pengkaji telah
membuat refleksi dan berpendapat bahawa strategi dan kaedah pengajaran
tradisional adalah tidak sesuai untuk mata pelajaran Sejarah. Pengkaji
menggunakan strategi berpusatkan guru dan kaedah perbualan serta perbincangan
dalam kelas sebelum ini. Semua Isi perbincangan adalah terdapat dalam buku
teks. Walaupun pengkaji ingin wujudkan komunikasi dua hala dengan murid, malah
isi yang dibincangkan adalah membosankan dan tidak menarik minat mereka. Fokus
utama pengkaji dalam menyelesaikan masalah tersebut ialah membantu meningkatkan
minat murid dengan mata pelajaran Sejaran dengan menggunakan permainan ‘Pizza
Box’
1.4 Pengumpulan
Data Awal
1.4.1 Ujian Diagnostik
Ujian diagnostik
ialah ujian yang terpenting dalam menjalankan penyelidikan tindinkan. Ujian ini
digunakan untuk membantu guru mengesan daerah-daerah kelemahan dan kekuatan
yang dihadapi oleh setiap murid. Analisa kesalahan ujian tersebut dapat
membantu guru merancang satu program pengajaran yang khusus kepada seseorang
individu atau kepada satu kumpulan dengan lebih sistematik dan tepat.
Pengkaji telah
menyediakan Ujian yang mengandungi lima soalan. Setelah menjalankan Ujian, pengkaji
telah membuat analisis keputusan bagi kelas untuk peserta kajian yang dipilih. Setelah
menganalisis keputusan ujian pra, pengkaji telah membuat perbandingan
pencapaian markah peserta kajian. Perbandingan ini dijalankan untuk melihat
perbezaan markah peserta sebelum dan selepas kajian dijalankan. Perbandingan
markah peserta secara individu dikira dengan menggunakan perbezaan julat markah
ujian pra dan ujian pasca. Keputusan kajian perbandingan ini telah dapat menunjukkan
dengan jelas keberkesanan kaedah yang telah pengkaji gunakan dalam kajian ini.
1.4.2 Temu bual
Alat kajian lain yang
akan digunakan dalam pengumpulan data awal ialah temu bual dengan guru mata
pelajaran. Tujuan temu bual ini dijalankan adalah untuk mengetahui sama ada
wujud atau tidak masalah yang dikaji terhadap peserta kajian yang dikenal pasti
dan menjadi sokongan kepada data yang sedia ada. Sesi temu bual ini dijalankan
apabila pengkaji menjalankan praktium Fasa tiga. Temu bual ini berlangsung
selama satu jam dengan dua orang responden guru yang mengajar mata pelajaran Sejarah.
Sesi ini dijalankan bagi mengenal pasti punca masalah kekurangan berminat
dengan mata pelajaran Sejarah dalam kalangan murid.
1.4.3 Pemerhatian
Pengkaji telah
membuat pemerhatian ke atas murid-murid Tahun 5 di Sekolah Kebangsaan Batu 15,
Sibu untuk mengkaji masalah murid kurang berminat dengan mata pelajaran Sejarah.
Pemerhatian telah dijalankan pada Februari 2016 semasa pengkaji menjalani
praktikum Fasa tiga di sekolah tersebut. Pengkaji telah membuat pemerhatian
dari segi sikap dan sahsiah murid semasa proses pengajaran dan pembelajaran. Pengkaji
memerhati tingkah laku murid semasa proses pengajaran dan pembelajaran yang
dijalankan didalam kelas. Selain itu, melihat tahap tumpuan dan minat murid
murid untuk bersama-sama mengikuti pengajaran guru.
2.0 FOKUS
KAJIAN
Fokus
kajian ini adalah tindakan yang dirancang atau diambil sebelum melaksanakan
sesuatu tindakan. Fokus kajian adalah penting bagi memudahkan pengkaji membuat
perancangan awal dalam sesuatu tindakan yang selanjutnya. Menurut Rosinah Edinin (2012) fokus kajian adalah tumpuan
penyelidikan yang akan dijalankan hasil daripada refleksi pengajaran dan
pembelajaran yang dijalankan. Fokus kajian ini adalah bahagian yang
menyenaraikan masalah atau isu yang telah dikenal pasti.
Manakala
menurut Bahagian Perancangan dan Penyelidikan Kementerian Pelajaran Malaysia
(2008), fokus kajian ini digunakan untuk
memberikan maklumat mengenai masalah kajian yang dihadapi atau diminati oleh
penyelidik untuk mencari jawapan melalui penyelidikan. Maka, langkah pertama
dalam menentukan bidang fokus kajian adalah mengenal pasti masalah atau isu
yang berpunca daripada kebimbangan dan keprihatinan pengkaji dalam amalannya
2.1 Huraian
Fokus Kajian
Fokus kajian tindakan
ini ialah membantu meningkatkan minat dengan mata pelajaran Sejarah dengan
tumpuan khusus kepada menarik minat murid dengan mata pelajaran Sejarah.
Penggunaan permainan “Pizza Box” dalam mata pelajaran Sejarah adalah pendekatan
yang difikirkan oleh guru untuk mengatasi masalah pelajar yang kurang meminati pembelajaran
sejarah dalam kelas dan kesusahan untuk mengingati fakta dan huraian Sejarah
dalam sesuatu bab yang telah dipelajari. Masalah ini berlaku kerana pelajar kurang
berminat dengan kaedah yang digunakan oleh guru untuk mengajar Sejarah dalam
bilik darjah dan murid juga hanya membuat ulang kaji pada waktu hampir
peperiksaan, serta tidak mempelajari Sejarah secara berterusan. Sekiranya masalah
ini tidak diatasi, pelajar akan mempunyai masalah untuk mengingati fakta dan huraian
Sejarah dalam sesuatu bab dan akan memberi kesan kepada keputusan peperiksaan.
Pengkaji memulakan
kajian setelah mendapati murid kurang berminat dengan mata pelajaran Sejarah. Pengkaji mendapati murid banyak melakukan kerja sendiri atau berbisik dengan rakan yang berada di
sebelah ataupun yang berhampiran dengan mereka. Oleh itu, fokus kajian ini
tertumpu kepada permasalahan murid kurang berminat dengan mata pelajaran.
Pengkaji mendapati masalah minat murid terhadap Sejarah amat rendah apabila
pengkaji meminta murid untuk melakukan kerja berkumpulan dan kerja individu yang
terdapat di dalam lembaran kerja. Pengkaji juga ada meminta respon daripada
murid semasa sesi pengajaran tetapi respon yang diberikan sangat sedikit. Masalah
ini amat membimbangkan kerana jika dibiarkan masalah ini berlanjutan dikhuatiri
akan mempengaruhi pembelajaran murid terutama apabila mempeljari mata pelajaran
Sejarah.
Pengkaji akan membuat
kajian yang berfokuskan kepada untuk meningkatkan minat murid dalam mata
pelajaran Sejarah. Melalui pemerhatian penyelidik semasa pengajaran dan
pembelajaran Sejarah, murid kurang berminat dan kurang bersemangat untuk
mengikuti kelas Sejarah. Semasa murid-murid dikehendaki menjawab soalan-soalan
yang ditanya oleh guru berkenaan dengan tajuk yang telah diajar, respon yang
telah diberikan oleh murid agak kurang memuaskan dan ramai dalam kalangan
mereka memberikan jawapan yang salah. Ternyata bahawa penguasaan pengetahuan
mereka dalam mata pelajaran sejarah berada pada tahan rendah. Masalah ini harus
diatasi dengan segera supaya murid boleh meminati mata pelajaran Sejarah. Seterusnya, diharapkan murid dapat lulus
dengan cemerlang dalam ujian kertas Sejarah.
Sehubungan itu,
pengkaji akan mengambil langkah bagi mengenal pasti faktor yang menjadi punca
kepada masalah ini. Sebelum itu,
pengkaji perlu mengetahui jumlah murid yang menghadapi masalah ini. Kemudian, pengkaji akan memberi latihan dan
ujian untuk mengenal pasti masalah dengan lebih terperinci untuk melihat
kesilapan yang dilakukan dengan lebih jelas.
Setelah melakukan pemerhatian dan temu bual dengan guru Sejarah kelas
tersebut, pengkaji telah mendapat gambaran tentang masalah yang dihadapi oleh murid. Hasil tinjauan mendapati murid
masih kurang berminat dengan mata pelajran Sejarah. Murid juga tidak memahami
atau tidak menguasai kebanyakkan bab di dalam buku teks Sejarah. Hal ini
demikian, murid hanya menjawab soalan latihan pada satu pengajaran dengan
sambil lewa dan mereka tidak menguasai kemahiran tersebut.
2.2 Tindakan
Berdasarkan
permerhatian penyelidik, sewaktu kelas Sejarah di kelas 5B di sebuah sekolah di
daerah Sibu, murid tidak menumpukan perhatian semasa proses pengajaran dan
pembelajaran berlangsung. Antara perkara yang telah dilakukan oleh murid yang
mengganggu proses pengajaran dan pembelajaran ialah murid bermain dan bercakap
sesama sendiri. Terdapat juga murid yang hanya berdiam diri. Antara lain, murid
menunjukkan reaksi kurang bersemangat mengikuti sesi pengajaran dan
pembelajaran. Sebagai seorang guru, penyelidik peka dengan fenomena ini.
Penyelidik pada
mulanya banyak menggunakan teknik soal jawab dan peta minta sebagai bahan
sumber pengajaran dan pembelajaran. Berdasarkan pemerhatian, kaedah yang telah
digunakan tersebut kurang menarik minat di kelas 5B. Hal ini disebabkan teknik
ini membosankan dan ia tidak memenuhi kriteria yang sesuai untuk tahap
kecergasan murid Tahun 5B.
Peserta kajian iaitu
murid kelas 5B merupakan golongan murid yang slow learners. Murid yang tergolong dalam golongan ini akan lambat
menguasai isi pelajaran sekiranya teknik yang digunakan oleh guru kurang
menyeronokkan dan tidak dapat menarik minat mereka. Hasil kolaberasi dengan
pihak sekolah berkaitan dengan latar belakang murid Tahun 5B, penyelidik dapat
membuat kesimpulan bahawa latar belakang tahap kecergasan dan juga tidak dapat
menarik minat murid merupakan faktor penyebab kepada kegagalan bahan sumber
pengajaran dan pembelajaran yang digunakan oleh penyelidik iaitu soal jawab dan
peta minda dalam meningkatkan minat murid Tahun 5B dalam mata pelajaran
Sejarah.
Aspek pertama yang
perlu dikenalpasti oleh penyelidik ialah siapakah peserta kajian penyelidik.
Adakah peserta kajian merupakan golongan kanak-kanak, remaja, orang dewasa
ataupun warga tua. Golongan-golongan ini mempunyai tahap kematangan yang
berbeza. Bagi menarik minat dan perhatian murid yang merupakan peserta kajian,
penyelidik perlu meletakkan murid mengikut aras kematangan mereka. Peserta
kajian penyelidik dalam kajian ini melibatkan murid Tahun 5B yang berusia 11
tahun. Peserta kajian penyelidik adalah golongan kanak-kanak.
Tindakan yang telah
dilakukan oleh pengkaji ialah menggunakan kaedah permainan berkumpulan untuk
menarik minat murid dalam mata pelajaran Sejarah. Permainan kumpulan ini juga merangsang
emosi kerana ia memberikan keseronokan kepada murid untuk belajar sambil
bermain. Manakala dari aspek sosial, ia menggalakkan murid saling berinteraksi
dan belajar berkumpulan. Melalui kaedah belajar secara berkumpulan ini, secara
tidak langsung, guru telah menerapkan
nilai murni seperti berkerjasama, hormat-menghormati dan sebagainya.
Permainan yang telah
di pilih oleh pengkaji dinamakan Pizza
Box yang diambil sempena dengan permainan yang dijalankan dengan
menggunakan kotak pizza dan isi yang menyerupai pizza yang telah dihasilkan
oleh pengkaji. Permainan berkumpulan ini merupakan sebuah permainan yang
memerlukan murid untuk berbincang bagi melengkapkan jawapan bagi setiap
kepingan pizza tersebut. Jawapan yang diberikan haruslah betul sekiranya mereka
ingin menghasilkan satu pizza lengkap dengan jawapan yang betul. Permainan
berkumpulan menghasilkan pizza ini merupakan sejenis teknik pengajaran dan
pembelajaran yang menyeronokkan murid. Secara tidak langsung ia telah membantu
penglibatan aktif semua murid dalam sesi pengajaran dan pembelajaran Sejarah.
Apabila murid telah melibatkan diri secara aktif dalam sesuatu proses pengajaran
dan pembelajaran, maka minat mereka untuk belajar dan menumpukan perhatian
terhadap mata pelajaran Sejarah akan meningkat.
Selain itu,
penyelidik boleh berkreativiti dengan bahan maujud untuk aktiviti permainan
berkumpulan yang dihasilkan. Bahan yang cantik dan kreatif secara tidak
langsung akan membantu menarik minat murid untuk mengikuti sesi pengajaran dan
pembelajaran yang disampaikan. Bahan yang telah dihasilkan oleh pengkaji
terdiri daripada kepingan pizza yang diperbuat daripada bahan keras seperti kad board, kemudian dilekatkan dengan
gambar pizza sebenar untuk menjadikan ia lebih menarik. Begitu juga dengan
kepingan bahan-bahan untuk membuat pizza telah dipotong dan dilekatkan dengan
gambar sebenar untuk menarik minat murid belajar Sejarah. Antara lain,
kandungan mata pelajaran Sejarah yang berbentuk fakta serta huraian memudahkan
pengkaji untuk mencipta permainan berkumpulan.
3.0 OBJEKTIF
KAJIAN DAN SOALAN KAJIAN
3.1 Objektif
Kajian
Menurut Akhiar Pardi dan Shamsina Shamsuddin (2011), objektif kajian
merupakan sesuatu yang ingin dicapai secara khusus oleh penyelidik melalui
penyelidikannya serta yang berkaitan dengan penyataan masalah. Objektif perlu
dinyatakan dengan jelas untuk memastikan penyelidik akan fokus dengan kajian
yang dilakukan serta untuk mengelakkan penyelidik daripada hilang arah dan
menyimpang daripada hala tuju penyelidikan. Selain itu, objektif juga membolehkan
penyelidik mengelakkan daripada mengumpulkan data serta maklumat yang tidak
perlu dan tidak dikehendaki serta tidak berkaitan dengan pemahaman dan
penyelesaian masalah.
Menurut Chua Yan Piaw (2006), objektif wujud di luar fikiran sebagai objek yang nyata
dan bukannya dalam fikiran sebagai satu idea. Objektif penyelidikan pula
merupakan suatu tujuan khusus yang perlu dicapai dalam menyelesaikan sesuatu
masalah yang dikaji (Bahagian
Perancangan dan Penyelidikan Kementerian Pelajaran Malaysia, 2008). Selepas
kajian ini selesai dijalankan, kajian ini diharapkan akan mencapai objektif seperti
berikut:
i.
Menilai kekuatan Pizza Box dalam meningkatkan minat
murid terhadap mata pelajaran Sejarah.
ii.
Menilai kelemahan Pizza Box dalam meningkatkan minat
murid terhadap mata pelajaran Sejarah.
iii.
Menghuraikan penambahbaikkan yang terdapat pada Pizza
Box untuk meningkatkan minat murid terhadap mata pelajaran Sejarah.
3.2 Soalan
Kajian
Soalan kajian adalah
penting dalam menjalan dan melaksanakan sesuatu kajian. Menurut Akhiar Pardi dan Shamsina Shamsuddin (2011) soalan kajian
merupakan titik permulaan sebagai soalan yang perlu dijawab dalam penyelidikan.
Soalan kajian mesti dibina dengan jelas dan tepat serta elemen utama untuk
sesebuah penyelidikan baik kualittatif dan kuantitatif. Pemilihan soalan kajian
yang tepat dapat membantu membina kerangka konseptual penyelidikan yang
menunjukkan apa yang penyelidik ingin tahu. Menurut Chua Yan Piaw (2006) pula, masalah kajian dinyatakan dalam
soalan kajian. Dalam sesebuah kajian, masalah kajian mungkin dinyatakan secara
am atau secara khas. Untuk mencapai objektif kajian ini, pengkaji akan
mendapatkan jawapan berdasarkan soalan-soalan yang berikut:
i.
Apakah kekuatan Pizza Box dalam meningkatkan minat
murid dalam mata pelajaran Sejarah.
ii.
Apakah kelemahan Pizza Box untuk meningkatkan minat
murid dalam mata pelajaran Sejarah.
iii.
Apakah cadangan tindakan susulan boleh dibuat pada Pizza
Box untuk meningkatkan minat murid dalam mata pelajaran Sejarah.
4.0 PESERTA
KAJIAN
Shamsina Shamsuddin (2013), kumpulan sasaran
atau peserta kajian terdiri daripada manusia (guru, murid atau rakan sekerja),
peristiwa (tingkah laku), konsep (motivasi, sikap) atau objek (bahan bantu dan
prasarana) yang ingin dikaji. Manakala menurut Rosinah Edinin (2012) kumpulan sasaran ini adalah responden yang
terdiri daripada kanak-kanak, murid atau pelajar yang dilibatkan dalam
penyelidikan. Selain itu, bahagian ini menyatakan secara terperinci bilangan
responden, jantina, kelas, jawatan, prestasi akademik dan ciri-ciri unik yang
mempengaruhi penyelidikan yang dijalankan. Semua maklumat yang berkaitan
hendaklah dinyatakan dengan jelas kerana maklumat ini boleh mempengaruhi hasil
penyelidikan yang diperolehi.
Pengkaji menjalankan
kajian ini di Sekolah Kebangsaan Batu 15, Sibu dalam kalangan murid Tahun Lima Begonia
yang terdiri daripada 19 lelaki dan sembilan orang murid perempuan. Pengkaji
telah memilih peserta kajian untuk kajian ini melalui proses pemerhatian dan ujian
saringan yang dijalankan oleh pengkaji selepas mengambil alih kelas tersebut
daripada guru pembimbing. Melalui proses-proses yang dijalankan, pengkaji
mendapati bahawa hampir semua murid yang terdapat di dalam kelas tersebut tidak
memberikan tumpuan dan menunjukkan minat dengan mata pelajaran Sejarah. Berikut
adalah jumlah peserta kajian mengikut jantina:
Rajah 4.1 Jantina Peserta Kajian
Rajah 4.1 menunjukkan
jantina peserta kajian. Berdasarkan Rajah 4.1, jumlah murid lelaki yang
dijadikan sebagai peserta kajian iaitu 19 orang (68%) manakala murid perempuan
yang dipilih sebagai responden iaitu 9 orang (32%). Jumlah keseluruhan murid
mengikut jantina yang telah dipilih sebagai peserta kajian ialah 28 orang. Pemilihan
murid adalah berdasarkan kesesuaian kajian yang dipilih pengkaji iaitu
permainan berkumpulan. Dalam kajian ini peserta kajian yang dipilih melalui
markah ujian saringan yang telah dijalankan oleh pengkaji. Bilangan peserta
kajian juga dilihat kepada jumlah responden yang mendapat markah yang hampir
semua mendapat markah yang rendah rendah di dalam ujian saringan yang
dijalankan oleh pengkaji.
Rajah 4.2 Taburan Kaum Peserta Kajian
Rajah 4.2 menunjukkan
taburan kaum peserta kajian. Berdasarkan data yang diperoleh, responden terdiri
daripada empat kaum. Kaum Melayu terdiri daripada empat orang peserta kajian
dengan peratus sebanyak 14%. Peserta kajian bagi kaum Iban pula terdiri
daripada 17 orang iaitu sebanyak 61% dan peserta kajian bagi kaum Bidayuh pula
terdiri daripada 5 orang iaitu sebanyak 18% manakala kaum Melanau hanya terdiri
daripada dua orang sahaja iaitu sebanyak 7%. Murid-murid dalam kelas ini
terdiri daripada pelbagai kecerdasan akademik. Semua murid boleh berkomunikasi
dalam Bahasa Melayu. Kelebihan murid Tahun 5B ini iaitu mereka mampu menerima arahan
guru dengan jelas dan sentiasa menunjukkan sikap ingin tahu dalam mata pelajaran
Sejarah. Secara keseluruhannya, peserta kajian yang dipilih adalah berdasarkan
masalah kajian yang dikenal pasti dalam mata pelajaran Sejarah.
5.0 PERANCANGAN
PELAKSANAAN KAJIAN
5.1 Langkah-Langkah Tindakan
Dalam melaksanakan
kajian ini, pengkaji akan merangka beberapa langkah dan aktiviti bagi menangani
masalah murid kurang berminat dengan mata pelajaran Sejarah. Fokus utama
pengkaji adalah murid tahun 5B seramai 28 orang peserta kajian yang telah
dipilih untuk mengaplikasikan “Permainan Pizza Box” untuk membantu meningkatkan
minat murid terhadap mata pelajaran Sejarah.
Menurut Rosinah Edinin (2012) tindakan yang
dicadangkan ini adalah tindakan intervensi yang akan dilaksanakan untuk mengatasi
masalah atau isu dalam proses pengajaran dan pembelajaran penyelidik. Tindakan
intervensi ini dirancang secara terperinci dengan mengambil kira segala aspek
yang berkaitan dengan masalah atau isu yang dihadapi dalam kajian. Cadangan
tindakan intervensi yang tersusun dapat membantu pengkaji memperolehi maklumat
yang tepat selaras dengan objektif yang telah ditetapkan.
Tindakan yang
dirancang akan dijalankan dalam jangka masa 4 minggu dan menggunakan masa satu
jam pengajaran mata pelajaran Sejarah untuk mengaplikasikan permainan Pizza Box
dalam pengajaran. Bagi aktiviti yang dicadangkan dalam Kajian Penyelidikan
Tindakan ini, pengkaji akan merancang aktiviti yang bertepatan dengan objektif
dan soalan kajian. Pengkaji telah menyediakan dan menyusun beberapa langkah
dalam usaha membantu murid meningkatkan minat terhadap mata pelajaran Sejarah.
Langkah
|
Aktiviti
Pengajaran dan Pembelajaran
|
Langkah 1
(30 minit)
|
1.
Murid-murid dalam keadaan bersedia di dalam empat
kumpulan masing-masing.
2.
Setiap kumpulan akan menghantar seorang wakil untuk
mengambil satu kotak pizza yang berada di meja guru.
3.
Murid mendengar arahan guru kemudian melengkapkan pizza
yang terdapat di dalam kotak pizza tersebut.
4.
Murid akan belajar dan mengingat negeri yang dijajah
dan campur tangan yang berlaku dibantu dengan bahan bantú mengajar.
5.
Kemudian guru bersama-sama murid akan menyemak pizza
yang telah disiapkan sambil memberikan penerangan.
6.
Murid mendengar penerangan daripada guru sambil
mencatat isi-isi penting dalam buku catatan Sejarah masing-masing.
7.
Guru menilai tahap penguasaan pelajar terhadap standard
pembelajaran 7.1.1 dan 7.1.2 melalui soalan-soalan kuiz yang diletakkan di
dalam sampul berwarna.
|
Jadual 5.1: Perancangan
Senarai Tindakan
Berdasarkan jadual 5.1
di atas, pengkaji akan melaksanakan satu permainan dengan menggunakan Pizza Box
untuk membantu murid meningkatkan minat dalam mata pelajaran Sejarah. Seperti
yang terdapat dalam jadual pelaksanaan yang telah dirancang oleh pengkaji,
terdapat beberapa aktiviti yang harus dijalankan dalam masa 30 minit pengajaran
pada langkah 1. Aktiviti yang pertama iaitu murid-murid dalam keadaan bersedia
di dalam empat kumpulan masing-masing.
Bagi aktiviti yang
kedua pula, setiap
kumpulan akan menghantar seorang wakil untuk mengambil satu kotak pizza yang
berada di meja guru pengkaji akan bersoal jawab mengenai ayat lengkap, peta dakap dan pola
ayat OAK. Aktiviti soal jawab ini dijalankan supaya murid dapat mengingat
mengenai konsep ayat lengkap, peta dakap dan pola ayat OAK. Bagi aktiviti yang
ketiga pula, pengkaji akan memberi arahan tentang lembaran ataupun latihan yang
akan diedarkan kepada responden dan membuat perbincangan dengan responden
dengan memberikan contoh. Aktiviti ini akan membantu murid untuk meningkatkan
ingatan dan kemahiran mereka dalam membina ayat.
Bagi aktiviti
keempat, lembaran kerja membina ayat lengkap berpandukan gambar tunggal akan
diedarkan kepada responden dan responden akan diberi masa 10 minit untuk
menjawap lembaran kerja tersebut. Masa 10 minit merupakan masa yang dicadangkan
untuk menyiapkan soalan membina ayat ini.
5.2 Perancangan Kaedah Mengumpul Data
Menurut Chow Fook Meng dan Jaizah Mahamud (2011) setelah pengkaji mengenal pasti
fokus kajian, maklumat-maklumat yang relevan dan cukup perlu dikumpul daripada
pelbagai sumber untuk dijadikan asas analisis dan refleksi. Dalam masa yang
sama, penyelidik hendaklah menumpukan perhatian terhadap bahan-bahan yang sedia
ada seperti rekod prestasi murid, hasil kerja murid, kertas jawapan peperiksaan,
pekeliling-pekeliling dan dokumen lain yang berkaitan.
Menurut Rosinah Edinin (2012) pula, data dikumpulkan
menggunakan pelbagai alat kajian. Alat kajian yang digunakan ialah soal
selidik, pemerhatian, temu bual dan penelitian dokumen. Data-data dikumpul bagi
menentukan keberkesanan hasil tindakan intervensi yang dijalankan untuk
penambahbaikan kepada tindakan yang dilaksanakan. Dalam kajian ini, pengkaji
akan menggunakan beberapa kaedah pengumpulan data bagi menghasilkan data
deskriptif dan yang berkualiti sepanjang proses melaksanakan kajian ini.
Berikut merupakan kaedah pengumpulan data yang akan digunakan oleh pengkaji:
5.2.1 Pemerhatian
Kaedah pemerhatian ini menurut Akhiar Pardi dan Shamsina Shamsuddin (2011)
melibatkan pemerhatian yang dibuat oleh penyelidik atau sekumpulan penyelidik
ke atas aktiviti populasi. Pemerhatian lazimnya bersifat luwes dan tidak
semestinya distrukturkan sekitar hipotesis walaupuun hipotesis merupakan
penyataan mengenai apa yang ingin diperhatikan.
Chow
Fook Meng dan Jaizah Mahamud (2011)
menyatakan bahawa kaedah pemerhatian merupakan suatu aktiviti pengumpulan data
dalam proses pengajaran pembelajaran. Melalui kaedah pemerhatian ini, pengkaji
hendaklah berusaha untuk melakukan pemerhatian tanpa bias terhadap responden.
Melalui kaedah pemerhatian yang terancang dan sistematik, pelbagai data yang
berguna dapat diperoleh untuk membantu penyelidik memahami tindakan yang hendak
dilaksanakan. Dalam kaedah pemerhatian ini, terdapat dua cara iaitu pemerhatian
berstruktur dan tidak berstruktur.
Dalam kajian ini, pengkaji akan menjalankan
pemerhatian dengan menggunakan pemerhatian berstruktur. Melalui pemerhatian
berstruktur, pengkaji akan mengenal pasti punca-punca yang menyebabkan murid
Tahun 5B tidak menunjukkan minat dalam mata pelajaran Sejarah. Seterusnya
pemerhatian berstruktur ini juga akan digunakan oleh pengkaji untuk
mengaplikasikan permainan Pizza Box bagi menangani masalah minat murid dalam
mata pelajaran Sejarah. Berikut merupakan contoh jadual senarai semak
pemerhatian berstruktur yang akan dijalankan oleh pengkaji: (Rujuk LAMPIRAN B)
Bil
|
Item-item Tingkah Laku Negatif
|
1.
|
Tidak
menumpukan perhatian sepenuhnya semasa guru mengajar.
|
2.
|
Berbual
dengan rakan yang lain semasa guru mengajar di hadapan.
|
3.
|
Malas
membuat latihan pengukuhan selepas sesi pengajaran yang diberikan oleh guru.
|
4.
|
Meniru
jawapan rakan yang lain semasa membuat latihan yang diberikan oleh guru.
|
Jadual 5.2: Senarai Semak Pemerhatian
Berstruktur
5.2.2 Temu Bual
Kaedah
temu bual ini merupakan salah satu kaedah yang akan digunakan oleh pengkaji
untuk menemu bual responden. Temu bual merupakan kaedah yang terbaik untuk
pengkaji mendapatkan maklumat yang mendalam serta menyediakan pengalaman yang
baik untuk pengkaji. Shamsina Shamsuddin
(2013) menyatakan bahawa temu bual merupakan kaedah pengumpulan data yang
paling biasa digunakan dalam kajian tindakan. Umumnya, temu bual melibatkan
soalan-soalan, mendengar kepada individu dan merakamkan respons mereka. Temu
bual boleh dilakukan dalam dua situasi iaitu formal mahupun tidak formal.
Untuk
menjalankan kaedah temu bual ini, pengkaji akan menggunakan kaedah temu bual
secara berstruktur. Melalui kaedah ini, pengkaji akan menyoal berpandukan
soalan-soalan yang telah disediakan dan akan mencatatkan jawapan responden.
Kemahiran menyoal dan mendengar yang baik adalah kunci utama dalam kaedah temu
bual berstruktur ini. Pengkaji juga akan membuat temu bual terhadap seorang
responden guru yang mengajar mata pelajaran Sejarah bagi kelas 5B. Kaedah temu
bual ini dijalankan oleh pengkaji terhadap responden guru bertujuan untuk
mencapai objektif pertama dalam kajian ini iaitu mengenal pasti punca masalah murid
kurang berminat dengan mata pelajaran Sejarah dalam kalangan murid Tahun 5. Berikut
merupakan contoh soalan temu bual yang akan dijalankan dengan responden: (Rujuk LAMPIRAN C)
Soalan
|
Pernyataan
Temu Bual
|
1. Berapa
lamakah pengalaman cikgu mengajar Sejarah di sekolah ini?
|
Jawapan:
|
2. Adakah
cikgu mengambil opsyen Sejarah?
|
Jawapan:
|
Jadual 5.3: Soalan Temu Bual
5.2.3 Analisis Dokumen
Pengkaji juga akan membuat pengumpulan data
dengan membuat analisis dokumen yang diperolehi melalui guru mata pelajaran
Bahasa Malaysia. Menurut Shamsina
Shamsuddin (2013) dokumen dapat memberikan maklumat yang relevan kepada isu
dan masalah yang dikaji. Dokumen ialah sumber paling mudah kepada guru kerana
maklumat yang diperlukan telah sedia ada. Manakala, menurut Rosinah Edinin (2012) pula penelitian
dokumen digunakan apabila penyelidik ingin mendapatkan data daripada
dokumen-dokumen yang berkaitan. Tujuannya adalah untuk menyokong dapatan yang
sedia ada. Data daripada dokumen boleh diperoleh dengan menggunakan borang
senarai semak. Data dianalisis menggunakan kekerapan atau peratus mengikut
keperluan. Selain itu, dokumen juga boleh dianalisis menggunakan tema-tema dan
secara naratif.
Dalam analisis dokumen ini, pengkaji akan
menyemak buku latihan dan lembaran kerja murid sebagai data tambahan dalam
kajian ini. Hal ini bertujuan untuk mencapai objektif iaitu, mengaplikasikan permainan
Pizza Box untuk membantu meningkatkan minat murid dengan mata pelajaran Sejarah.
Analisis dokumen ini dijalankan sepanjang intervensi melalui lembaran kerja
yang diberi oleh pengkaji kepada responden semasa dan selepas menjalankan
intervensi untuk mengetahui tahap perkembangan setiap responden dari semasa ke
semasa. Melalui analisis dokumen yang dijalankan oleh pengkaji ini dapat
melihat sama ada teknik ini berkesan atau tidak dalam meningkatkan minat murid
terhadap mata pelajaran Sejarah.
5.2.4 Ujian
Menurut Rosinah Edinin (2012)
ujian merupakan salah satu alat kajian yang digunakan untuk menentukan
pencapaian dan keupayaan murid dalam pembelajarannya. Kaedah ujian ini
disediakan oleh pengkaji dalam pelbagai bentuk untuk menguji kognitif, afektif
dan psikomotor. Beberapa jenis ujian ialah pencapaian (kuiz, ujian bulanan,
ujian penggal), ujian diagnostik (ujian untuk mengenal pasti kelemahan murid),
ujian personaliti (sikap, nilai, motivasi) dan ujian kecergasan (IQ, ujian
Binet-simon). Menurut Rosinah Edinin
lagi, ujian yang biasa digunakan di sekolah ialah ujian pencapaian dan
ujian diagnostik. Item dalam soalan ujian dibina mengikut tujuan ujian,
objektif ujian, jenis ujian, kandungan ujian dan yang paling penting soalan
berkenaan dibina untuk menjawab persoalan kajian.
Dalam
kajian ini, pengkaji akan menggunakan dua jenis ujian, iaitu ujian pra dan
ujian pasca. Dua jenis ujian yang digunakan oleh pengkaji ini bertujuan untuk
membandingkan prestasi murid sebelum dan selepas intervensi dijalankan ke atas
responden. Ujian pra merupakan satu kaedah dalam pengukuran dan dijalankan
secara sistematik bagi mengesan murid yang lemah dalam masalah yang ingin
dikaji. Manakala, ujian pasca pula ialah ujian yang dilaksanakan bagi mengesan
keberkesanan teknik ataupun pendekatan yang digunakan untuk mengatasi masalah
yang dihadapi. Jika keputusan ujian pasca menunjukkan peningkatan yang
signifikan berbanding ujian pra, maka objektif kajian tercapai (Bahagian Perancangan dan Penyelidikan
Dasar Pendidikan, 2008).
5.2.5 Soal Selidik
Soal
selidik merupakan sejenis temu bual berstruktur yang dijalankan secara
bertulis. Soalan-soalan yang spesifik disusun secara sistematik mengikut suatu
pengaliran pemikiran yang tertentu. Responden hanya perlu memberi jawapan yang
ringkas ataupun memilih jawapan-jawapan yang telah disediakan. Soal selidik
adalah satu daripada alat pengumpulan data yang sering digunakan dalam
penyelidikan (Chow Fook Meng dan Jaizah
2011).
Selain
itu, soal selidik mudah dikendalikan dan sesuai untuk bilangan responden yang
banyak serta penting sekiranya penilaian kuantitatif diperlukan untuk membuat
refleksi. Untuk mencapai objektif kedua dan ketiga, pengkaji akan menggunakan
kaedah soal selidik sebagai salah satu kaedah pengumpulan data dalam kajian
ini. Pengkaji akan menggunakan skala likert dan menggunakan pilihan jawapan
‘Ya’ atau ‘tidak’ bagi mendapatkan maklum balas responden terhadap keberkesanan
permainan Pizza Box setiap kali selepas intervensi dijalankan. Berikut
merupakan contoh set soalan soal selidik yang digunakan oleh pengkaji dalam
kajian ini: (Rujuk LAMPIRAN D)
Skala
Item
1. Amat
tidak setuju
2. Tidak
setuju
3. Kurang
setuju
4. Bersetuju
5. Amat
setuju
Bil
|
Perkara
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
1.
|
Saya suka belajar
menggunakan “Permainan Pizza Box”.
|
|
|
|
|
|
2.
|
Saya lebih mudah faham dengan
sesuatu topik sejarah dengan menggunakan “Permainan Pizza Box”.
|
|
|
|
|
|
3.
|
Saya boleh membuat latihan
memadankan fakta dengan menggunakan “Permainan Pizza Box”.
|
|
|
|
|
|
4.
|
“Permainan Pizza Box” dalam
pengajaran Sejarah membantu saya untuk menumpukan perhatian dengan baik.
|
|
|
|
|
|
5.
|
Saya dapat bekerjasama
dengan rakan-rakan semasa melengkapkan kepingan pizza dengan menggunakan “Permainan
Pizza Box”.
|
|
|
|
|
|
Jadual
5.4: Contoh Set Soalan Soal Selidik
5.3 Perancangan Cara Menganalisis Data
Menurut Shamsina Shamsuddin
(2013) data yang telah dikumpulkan dalam sesuatu
projek kajian tindakan perlu dianalisis dan dibuat penafsiran ke atasnya.
Daripada data yang telah dianalisis dan dibuat penafsiran, guru boleh membuat
laporan hasil kajian berdasarkan bukti-bukti yang diperoleh daripada responden.
Terdapat dua jenis data yang biasa diperoleh iaitu data dalam bentuk nombor dan
data dalam bentuk teks. Kedua-dua jenis data ini boleh dianalisis secara manual
atau menggunakan komputer.
Akhiar Pardi dan Shamsina
Shamsuddin (2011) menyatakan bahawa data yang
diperolehi akan dibuat analisis data atau menggunakan analisis stastikal yang
sebenarnya bergantung sama ada data tersebut merupakan data kualitatif atau
kuantitatif. Data kuantitatif meliputi kuantiti, peratus dan statistik, manakala
data kualitatif merupakan maklumat bukan numerik seperti perbualan, teks, audio
dan video. Berikut merupakan perancangan dan cara menganalisis data yang akan
digunakan oleh pengkaji:
5.3.1 Analisis ke Atas Pemerhatian yang dijalankan
Dalam
melaksanakan kajian ini, pengkaji telah memilih akan melaksanakan pemerhatian
berstruktur. Melalui pemerhatian ini, pengkaji melibatkan diri secara langsung
dalam aktiviti yang hendak diperhatikan. Pengkaji memilih pemerhatian
berstruktur ini kerana lebih mudah menganalisis pemerhatian menggunakan senarai
semak jika dibandingkan dengan pemerhatian tidak berstruktur. Selain itu,
pemerhatian berstruktur ini lebih terancang dan dianalisis menggunakan
frekuensi dan peratus senarai semak yang disediakan.
5.3.2 Analisis Data Temu Bual
Dalam
kajian ini, pengkaji akan menemu bual seorang responden yang mengajar mata
pelajaran Sejarah bagi kelas 5B untuk mengkaji punca permasalahan yang
menyebabkan murid-murid mengadapi masalah untuk menumpukah perhatian dan
menunjukkan minat terhadap mata pelajaran Sejarah. Pengkaji merancang akan
menggunakan teknik temu bual secara berstruktur untuk mendapatkan data-data
yang diinginkan. (Rujuk LAMPIRAN C)
5.3.3 Analisis Data Dokumen (Ujian dan Latihan)
Analisis
data kajian ujian dan latihan ini akan dijalankan oleh pengkaji untuk
meningkatkan kebolehpercayaan dan kesahan data bagi menjawab soalan kajian
dalam kajian kualitatif. Analisis data yang akan dianalisis oleh pengkaji
adalah data daripada ujian pra dan ujian pasca serta latihan kendiri murid
seperti lembaran kerja yang dilaksanakan di dalam bilik darjah. Analisis data
dokumen ini perlu dibuat oleh pengkaji dengan teliti dan semakan yang betul
supaya tidak berlakunya kesalahan dalam analisis data.
5.3.4 Analisis Data Ujian
Untuk
analisis data ujian ini, pengkaji akan membuat analisis data terhadap ujian pra
dan ujian pasca untuk mendapatkan maklumat mengenai keberkesanan “Permainan
Pizza Box”. Pengkaji akan melaksanakan ujian pra ke atas semua peserta kajian
seramai 28 orang yang telah dipilih terlebih dahulu. Selesai ujian pra
tersebut, pengkaji akan menyemak jawapan peserta kajian berdasarkan skema
pemarkahan yang ditetapkan oleh pengkaji dalam kajian ini. Selepas selesai
semua intervensi yang dirancang, pengkaji memberi ujian pasca kepada peserta
kajian. Ujian pasca ini bertujuan untuk melihat dan mendapatkan data mengenai
keberkesanan “Permainan Pizza Box” dalam kalangan murid tahun 5B yang telah
menjalani beberapa intervensi. Berikut
merupakan contoh analisis ujian pra yang digunakan oleh pengkaji:
Responden
|
Markah
|
Peratus
(%)
|
Prestasi
|
|
1
|
|
|
|
|
2
|
|
|
|
|
3
|
|
|
|
|
4
|
|
|
|
|
5
|
|
|
|
|
6
|
|
|
|
|
|
Jadual
5.5: Contoh Jadual Analisis Ujian Pra dan Pasca
5.3.5 Analisis Data Soal Selidik
Set
soalan soal selidik ini akan diberi oleh pengkaji kepada 28 orang peserta
kajian untuk mengkaji punca-punca yang menyebabkan murid-murid menghadapi
masalah menunjukkan minat dalam mata pelajaran Sejarah dan keberkesanan “Permainan
Pizza Box”. Seterusnya, pengkaji akan membuat analisis terhadap data yang telah
dikumpul berdasarkan maklum balas yang telah dibuat terhadap responden bagi
mengkaji sejauh mana keberkesanan “Permianan Pizza Box” dalam meningkatkan minat
murid dengan mata pelajaran Sejarah. Pengkaji akan menganalisis data soal
selidik ini secara manual ataupun melalui komputer dan data tersebut akan
dirumus dengan menggunakan jadual, carta dan rumusan.
5.4 Perancangan Cara Menyemak Data
Menurut Akhiar Pardi dan Shamsina Shamsuddin (2011) triangulasi merupakan cara untuk
memastikan kesahan dapatan penyelidik melalui penggunaan beberapa kaedah dan
pendekatan mengumpulkan maklumat atau data. Ia merupakan cara untuk mengatasi
kelemahan dan bias yang mungkin berlaku dengan hanya menggunakan satu kaedah
atau pendekatan sahaja. Contohnya, penyelidik mungkin akan menggunakan temu
bual pada peringkat awal penyelidikan. Ini diikuti pula dengan soal selidik dan
permerhatian atau sebagainya.
Tujuan triangulasi adalah
untuk meningkatkan kesahan dan kebolehpercayaan data kualitatif iaitu dengan
mendapatkan data daripada punca yang berbeza. Terdapat empat jenis triangulasi
iaitu yang pertama membandingkan pelbagai punca data yang melibatkan manusia,
masa dan ruang. Seterusnya membandingkan pelbagai keputusan pemerhati untuk
merakamkan data daripada peristiwa yang sama. Membandingkan pelbagai cara
menganalisis data iaitu merupakan gabungan beberapa kaedah dan yang terakhir
sekali menggunakan beberapa teori yang berlainan untuk menjelaskan kesimpulan
penyelidik.
Pelbagai punca data
menggunakan alat kajian yang sama pada masa yang berbeza. Triangulasi ruang
adalah data yang dikutip lebih daripada satu tempat mana kala triangulasi manusia
adalah data yang diperoleh daripada perbagai peserta kajian iaitu daripada
seseorang atau kumpulan. Pelbagai keputusan peserta kajian bermaksud terdapat
beberapa orang peserta kajian memberi maklumat atau fakta bagi menjawab soalan
kajian yang sama. Pelbagai cara menganalisis data bermaksud pelbagai alat
kajian digunakan untuk mandapatkan data yang berbeza tetapi untuk menjawab
soalan kajian yang sama. Kesemua kaedah yang digunakan adalah untuk
meningkatkan kesahan dan kebolehpercayaan data kualitatif.
5.5 Jadual Pelaksanaan Kajian
Perancangan pelaksanaan kajian ini sangat
penting supaya kajian yang akan dilaksanakan lebih jelas dan tersusun. Menurut Chow Fook Meng dan Jaizah Mahamud
(2011) perancangan tindakan ini boleh diubah suai semasa tindakan
dilaksanakan terutamanya apabila tindakan yang mula-mula dirancang tidak sesuai
dengan keadaan yang dihadapi. Selain itu, kajian yang mempunyai fokus yang
jelas, mudah untuk melaksanakan langkah merancang tindakan. Rancangan
pelaksanaan kajian yang dipilih adalah bergantung kepada pembacaan daripada
sorotan kajian dan pengalaman guru berkenaan.
Rosinah
Edinin (2012) bahagian ini juga
menerangkan perancangan langkah-langkah tindakan intervensi iaitu menyatakan
pendekatan, program atau aktiviti yang digunakan untuk penambahaikan amalan.
Bahagian ini juga menerangkan cara pelaksanaan tindakan intervensi secara
terperinci dan berperingkat-peringkat. Dalam bahagian ini juga, turut
dinyatakan bahan atau alat yang digunakan, bahan bantu mengajar dan bahan bantu
belajar yang terlibat dalam pelaksanaan tindakan intervensi untuk meningkatkan
keberkesanan amalan pengajaran dan pembelajaran. Perancangan yang dibuat perlu
diselaraskan dengan objektif kajian supaya aktiviti, kaedah, teknik dan program
dapat mencapai objektif kajian.
Bahagian
ini menyatakan jadual pelaksanaan kajian tindakan yang akan dijalankan oleh
pengkaji. Jadual berikut merangkumi beberapa perkara yang akan pengkaji
jalankan:
Bil
|
Aktiviti
|
Cadangan Tarikh Pelaksanaan
|
1.
|
Mengenal pasti masalah
Pemerhatian:
Dijalankan semasa sesi pengajaran dan pembelajaran serta semakan buku latihan
dan lembaran kerja.
|
05 Februari 2016
|
2.
|
Pengumpulan data tinjauan awal
28
orang peserta kajian telah dikenal pasti iaitu pelajar Tahun 5B yang
mempunyai masalah murid kurang berminat dengan mata pelajaran Sejarah.
|
08 Februari 2016
|
3.
|
Menentukan objektif dan soalan kajian
|
09 Februari 2016
|
4.
|
Merancang tindakan
|
12 Februari 2015
|
5.
|
Menulis proposal kajian
|
16 Februari 2016
|
6.
|
Melaksanakan tindakan (minggu pertama)
i.
Pemerhatian
menggunakan borang senarai semak
ii.
Temu
bual
iii.
Ujian
pra
iv.
Mengedar
borang soal selidik punca-punca masalah
|
Semasa Menjalani Intensif
|
7.
|
Melaksanakan tindakan (minggu kedua)
i.
Intervensi
pertama: Pengkaji akan membuat penerangan berkaitan dengan apa itu “Permainan
Pizza Box” kepada peserta kajian.
ii.
Intervensi
kedua: Pengkaji menerangkan penggunaan “Permainan Pizza Box” kepada peserta
kajian.
iii.
Intervensi
ketiga: Peserta kajian menggunakan “Permainan Pizza Box” dalam meningkatkan
minat terhadap mata pelajaran Sejarah.
iv.
Intervensi
keempat: Peserta kajian menyenaraikan apa yang terdapat di dalam kepingan
pizza dengan menggunakan “Permainan Pizza Box”.
|
Semasa Menjalani Intensif
|
8.
|
Melaksanakan tindakan (minggu ketiga)
i.
Intervensi
kelima: Peserta kajian menggunakan “Permainan Pizza Box” dalam meningkatkan
minat terhadap mata pelajaran Sejarah.
ii.
Intervensi
keenam: Peserta kajian menyenaraikan apa yang terdapat di dalam kepingan
pizza dengan menggunakan “Permainan Pizza Box”.
|
Semasa Menjalani Intensif
|
9.
|
Melaksanakan tindakan (minggu keempat)
i.
Ujian
Pasca
ii.
Mengedar
borang soal selidik keberkesanan Permainan Pizza Box.
|
Semasa Menjalani Intensif
|
10.
|
Ujian Pasca: Untuk mengesan keberkesanan “Permainan Pizza Box”
dalam kalangan peserta kajian.
|
Semasa Menjalani Intensif
|
11.
|
Menganalisis tindakan
|
Selepas Menjalani Intensif
|
12.
|
Membuat refleksi kajian
|
Ogos 2106
|
13.
|
Menulis laporan kajian
|
Ogos 2106
|
14.
|
Pembentangan dapatan kajian
|
Oktober 2016
|
Jadual
5.6: Jadual Perancangan Pelaksanaan Kajian
5.6 Anggaran Perbelanjaan
Bahagian kos kajian ini pengkaji
menyenaraikan semua bahan dan anggaran kos yang akan digunakan dalam
pelaksanaan kajian tindakan ini. Berikut merupakan jadual bahan dan kos anggaran
yang sudah disediakan oleh pengkaji:
Bil
|
Item/Perkara
|
Kuantiti
|
Harga Seunit
|
Jumlah
|
1.
|
Kertas Putih A4
|
1
|
RM 12.00
|
RM 12.00
|
2.
|
Dakwat Printer
|
1
|
RM 40.00
|
RM 40.00
|
3.
|
Laminating Film
|
1
|
RM 10.00
|
RM 10.00
|
4.
|
Kad Board
|
2
|
RM 5.00
|
RM 10.00
|
5.
|
Blue Tick
|
2
|
RM 5.00
|
RM 10.00
|
Jumlah Keseluruhan
|
RM 82.00
|
Jadual 5.7: Jadual Bahan dan Kos Anggaran
RUJUKAN
Abdul Latip Abd
Rahman & Nor Azam Ariffin (2015). Panduan Penulisan Laporan Penyelidikan
Tindakan. Jabatan Pengajian Melayu, IPG Kampus Pulau Pinang
Abdullah Hassan, Seri
Lanang Jaya Rohani, Razali Ayob & Zulkifli Osman (2006). Sintaksis Siri
Pengajaran dan Pembelajaran Bahasa Melayu. PTS Professional Publishing Sdn.
Bhd, Selangor Darul Ehsan
Akhiar Pardi &
Shamsina Shamsuddin (2012). Pengantar Penyelidikan Tindakan dalam Penyelidikan
Pendidikan. Penerbitan Multimedia Sdn. Bhd, Selangor Darul Ehsan.
Bahagian Perancangan dan Penyelidikan Kementerian
Pelajaran Malaysia. (2008). Buku Manual Kajian Tindakan. Percetakan Nasional
Malaysia Berhad, Kuala Lumpur
Chow Fook Meng &
Jaizah Mahamud (2011). Kajian Tindakan: Konsep & Amalan dalam Pengajaran.
Penerbitan Multimedia Sdn. Bhd, Selangor Darul Ehsan
Chua Yan Piaw (2006).
Buku 1: Kaedah Penyelidikan. Mc Graw Hill Education (Asia), Kuala Lumpur
Faridah Nazir &
Tuan Jah Tuan Yusof (2013). Pengajian Sukatan Pelajaran Bahasa Melayu Sekolah
Rendah. Penerbitan Multimedia Sdn. Bhd, Selangor Darul Ehsan
Juliana Mahbab &
Mohd Puad Johar (2013). Meningkatkan Kemahiran Murid dalam Membina Ayat yang
Gramatis Menggunakan Teknik 3P Bagi Murid-murid Tahun 5A. Seminar Penyelidikan
Kajian Tindakan PPG 2013. Jabatan Penyelidikan Inovasi dan Profesionalisme
Keguruan, Institut Pendidikan Guru Kampus Perempuan Melayu
Kementerian Pelajaran
Malaysia (2012). Dokumen Standard Kurikulum Sekolah Rendah (KSSR) Modul Teras
Asas Bahasa Malaysia Sekolah Kebangsaan Tahap 1. Bahagian Pembangunan
Kurikulum, Putrajaya
Khairuddin Mohamad,
Wan Zaliha Wan Othman & Amanah Mohd. Noor (2014). Genre Kesusasteraan
Melayu dalam Bahasa Melayu. Penerbitan Multimedia Sdn. Bhd, Selangor Darul
Ehsan
Lilies Suryanti Azemi
(2012). Meningkatkan Kemahiran Membina Ayat Majmuk dalam Kalangan Murid Tahun 3
Cemerlang
Masni Mohamad Saidi
(2010). Meningkatkan Kebolehan Membina Ayat Majmuk Tentang Sesuatu Topik dengan
Teknik S-R8W1H
Muhammad Nor Hisham
& Md Taib (2013). Meningkatkan Kemahiran Membina ayat Berdasarkan Gambar
Tunggal dalam Kalangan Murid Tahun 5 Menggunakan Teknik “SABDiBa”. Seminar
Penyelidikan Kajian Tindakan PPG 2013. Jabatan Penyelidikan Inovasi dan
Profesionalisme Keguruan, Institut Pendidikan Guru Kampus Perempuan Melayu
Nik Safiah Karim,
Farid M. Onn, Hashim Hj Musa & Abdul Hamid Mahmood (2004). Tatabahasa Dewan
Edisi Baharu. Dawama Sdn. Bhd, Selangor Darul Ehsan
Norhaliza Hussin
& Ramly Abu (2013). Meningkatkan Kemahiran Membina Ayat Menggunakan Jadual
Maklumat „Sak-Mata‟. Seminar Penyelidikan Kajian Tindakan PPG 2013. Jabatan
Penyelidikan Inovasi dan Profesionalisme Keguruan, Institut Pendidikan Guru
Kampus Perempuan Melayu
Norhaliza Md Thaib
& Harun Aminarrrashed Nik Mahmood (2013). Menguasai Kemahiran Membina Ayat
Berdasarkan Gambar Murid Tahun Empat Menggunakan Modul Membina Ayat [MoMaA].
Seminar Penyelidikan Tindakan PISMP 2013
Rosinah Edinin (2012). Penyelidikan Tindakan Kaedah
Dan Penulisan Freemind Horizons Sdn. Bhd, Kuala Lumpur
Rukimin Abu Kahar
& Sarimah Ahmad. (2013). Peningkatan Membina Ayat Majmuk Melalui
Pembelajaran Secara Berkumpulan. Seminar Penyelidikan Kajian Tindakan PPG
2013Jabatan Penyelidikan Inovasi dan Profesionalisme Keguruan, Institut
Pendidikan Guru Kampus Perempuan Melayu
Shamsina Shamsuddin
(2013). Panduan Melaksanakan Kajian Tindakan di Sekolah. Freemind Horizons Sdn.
Bhd, Kuala Lumpur
Siti Junaidah Supah
& Robiah Mohamad (2013). Meningkatkan Kemahiran Membina Ayat Berdasarkan
Gambar Menggunakan Teknik Saloma. Seminar Penyelidikan Kajian Tindakan PPG
2013. Jabatan Penyelidikan Inovasi dan Profesionalisme Keguruan, Institut
Pendidikan Guru Kampus Perempuan Melayu
Stella Sigi (2013).
Penggunaan Teknk WAK dalam Meningkatkan Kemahiran Membina Ayat Lengkap
Berdasarkan Gambar Tunggal. Latihan Ilmiah Pensiswazahan Guru Sekolah Rendah
Kohort 3 Amiblan Januari 2010
Syed Ismail Syed
Mustapa & Ahmad Subki Miskon (2014). Asas Kepimpinan & Perkembangan
Profesional. Penerbitan Multimedia Sdn. Bhd, Selangor Darul Ehsan
Wan Nurulhawani
Arifin & Mohd Asri Harun (2013). Meningkatkan Kemahiran Membina Ayat
Gramatis Murid 5 Bestari Menggunakan Teknik SiBuDam. Seminar Penyelidikan
Tindakan PISM 2013.
Zahratul Nadirah
Ibrahim (2012). Kesan Rumus “WAT” dalam Membantu Murid Tahun Lima Membina Ayat
Gambar Tunggal Bahasa Melayu. Koleksi Artikel Penyelidikan Tindakan PISMP
Bahasa Melayu amb. Januari 2009, Seminar Penyelidikan Tindakan IPG KBL Tahun
2012
Zainah Alis &
Robiah Mohamad (2013). Meningkatkan Penguasaan Pembinaan Ayat Majmuk dengan
Teknik Baris Sedia Bagi Murid Tahun 3. Seminar Penyelidikan Kajian Tindakan PPG
2013. Jabatan Penyelidikan Inovasi dan Profesionalisme Keguruan, Institut
Pendidikan Guru Kampus Perempuan Melayu
Zashila Aziz &
Mohd Rafi Ghazali (2013). Meningkatkan Penguasaan Membina Ayat Majmuk dalam
Kalangan Murid Tahun 5 Melalui Kaedah Permainan Bahasa. Seminar Penyelidikan
Kajian Tindakan PPG 2013. Jabatan Penyelidikan Inovasi dan Profesionalisme
Keguruan, Institut Pendidikan Guru Kampus Perempuan Melayu
Zubaiyah Abu Bakar
& Ismaik Hasbullah(2013). Meningkatkan Kemahiran Perluasan Predikat dalam
Ayat dengan Menggunakan Rumus “WAH” Bagi Murid Tahun 4. Seminar Penyelidikan
Kajian Tindakan PPG 2013. Jabatan Penyelidikan Inovasi dan Profesionalisme
Keguruan, Institut Pendidikan Guru Kampus Perempuan Melayu
No comments:
Post a Comment