Teori pembelajaran yang boleh
menghubungkaitkan konsep main dengan proses pembelajaran.
Pengenalan
Main
merupakan satu pengalaman langsung yang paling asas dan semulajadi. Melalui
aktiviti main, proses perkembangan kanak-kanak secara menyeluruh akan terus
berlaku. Main dibahagikan kepada beberapa kategori iaitu permainan sosial dan
permianan kognitif. Berdasarkan kategori tersebut, konsep main ternyata berhubungkait
dengan teori pembelajaran sosial dan sosial kognitif yang diperkenalkan oleh
Albert Bandura. Berdasarkan teori tersebut, main berperanan penting dalam
proses pembelajaran. Teori pembelajaran sosial dan sosial kognitif
berhubungkait dengan main dalam proses pembelajaran. Dalam kehidupan sosial kanak-kanak, bermain adalah pencetus kepada pembentukan
perkembangan serta kemahiran sosial dan emosi kanak. Sebagai contoh kanak-kanak
dari pelbagai umur perlu bersosialisasi, sebagai peyumbang dalam kebudayaan
masing-masing. Kajian (Rubin & Howe 1986; Creasey, Jarvis, & Berk,
1998) menunjukkan bahawa bermain dengan individu lain memberi peluang kepada
kanak-kanak untuk menyesuaikan perlakuan mereka dengan orang lain dan
memberikan pendapat mereka sendiri. Main dikatakan dapat memberi kanak-kanak
pengalaman yang kaya untuk meningkatkan kemahiran bersosial, mempunyai
sensitiviti nilai dan keperluan orang lain, mengawal emosi, belajar mengawal
diri sendiri dan juga boleh berkongsi kuasa.
Morison ( 1995 ) menegaskan bahawa
dalam menjayakan sesuatu permainan di pusat-pusat persekolahan, guru memainkan
peranan yang penting untuk mencipta persekitaran dan juga merangsang serta
memperkembangkan daya berfikir kanak-kanak. Menurut Joan Packer Isenberg dan
Mary Renck Jalongo (2003), sebagai langkah awal, untuk memastikan aktiviti
bermain dapat digunakan dengan lebih berkesan, guru-guru perlu menyediakan diri
terhadap realiti dalam pengajaran seperti menyedari bahawa guru prasekolah akan
dikelilingi oleh budaya yang pelbagai dan kemahuan-kemahuan dari pelbagai
kumpulan kanak-kanak, menyedari bahawa mengurus bilik darjah akan memerlukan
keupayaan untuk melakukan pelbagai perkara serentak, membuat beribu keputusan
serta merta setiap hari dan berupaya menyesuaikan diri secepatnya dan menjadi
fleksible kepada perubahan, memahami bahawa mereka terpaksa meringkaskan pengalaman
yang tidak langsung dan menjadikan ianya berguna dan bermakna serta
menyeronokkan kepada kanak-kanak terutama kanak-kanak yang mempunyai latar
belakang pendidikan yang agak kurang baik dan juga tidak dapat memenuhi
keperluan asas mereka, mengetahui bahawa guru akan memasuki satu profesion yang
kadang-kala mempengaruhi emosi dalam bidang yang mencabar ini terutama dalam
hubungan interpersonal. Mereka mungkin merasa cepat letih terutama dari segi
minda terhadap pelbagai program yang direncana dan dilaksanakan serentak dan harus
diingat bahawa guru yang terbaik adalah yang paling cepat belajar. Kecuali guru
itu seorang yang ‘belajar sepanjang hayat’, di mana sentiasa mengambil berat
terhadap kemajuan dan perkembangan profesionalisma dan menjadi seorang model
pelajar yang mana kanak-kanak akan contohi dan keberkesanan ini lambat laun
akan berkurangan.
Belajar melalui bermain
adalah satu teknik pengajaran dan pembelajaran yang berkesan kepada
kanak-kanak. Melalui teknik ini juga akan mendatangkan keseronokkan dan
kepuasan kepada mereka dalam sesuatu pengajaran yang hendak disampaikan. Dengan
bermain juga kanak-kanak akan dapat menguasai perkembangan dan kemahiran
fizikal dan penguasaan bahasa dari segi perbendaharaan dan peraturan tatabahasa.
Menurut Mak Soon Sang, dalam bukunya Pendekatan dan Strategi Pengajaran, main
merupakan satu teknik mengajar yang memberi peluang kepada murid-murid
melakukan sesuatu aktiviti secara berpura-pura di dalam keadaan terkawal.
Pengajaran dan pembelajaran di bilik darjah berlandaskan prinsip belajar sambil
bermain. Aktiviti bermain adalah kerja kanak-kanak. Menurut Buku Panduan Guru
(Pusat Perkembangan Kurikulum), belajar melalui bermain adalah satu pendekatan
yang terancang dan berstruktur bagi memberi peluang kepada murid belajar dalam
suasana yang bebas dan selamat, menggembirakan dan bermakna. Permainan
merupakan saluran yang boleh mengembangkan perkembangan kanak-kanak ke tahap
yang optima. Oleh kerana permainan merupakan sesuatu kekuatan dan pengalaman
yang penting menjadi asas dalam model pendidikan awal kanak-kanak.
Teori pembelajaran sosial pada awalnya
dikenali sebagai teori pembelajaran sosial. Menurut Albert Bandura, manusia
secara semulajadi belajar melalui proses peniruan atau pemerhatian. Secara
semulajadi manusia belajar melalui proses peniruan. Segala perkara yang dilihat
tidak kira baik mahupun buruk akan ditiru oleh seseorang individu yang dalam
proses pembelajaran. Hal ini disebabkan, pada peringkat awal pembelajaran iaitu
di awal usia kanak-kanak, individu belum mampu untuk menilai perkara yang baik
dan buruk. Kanak-kanak juga meniru tingkah laku yang diperhatikan, terutamanya
tingkah laku yang mendapt peneguhan. Peneguhan yang biasa dibuat ialah
memberikan pujian dan memberikan peneguhan berupa ganjaran. Setiap peneguhan
yang diberikan kepada kanak-kanak akan memberikan motivasi untuk mereka
meneruskan proses pembelajaran yang secara tidak langsung.
Terdapat
pelbagai faktor yang membawa kepada kemerosotan pencapaian akademik murid-murid.
Walau bagaimanapun, terdapat kaedah atau teknik yang boleh dilaksanakan untuk
membantu murid-murid yang merosot dalam pencapaian akademik. Berdasarkan teori
pembelajaran sosial dan sosial kognitif, aktiviti peniruan boleh dilakukan.
Kaedah ini boleh dilakukan dengan menyelitkan aktiviti main dalam proses
pembelajaran. Pembelajaran yang dilaksanakan akan melalui pemerhatian dan
peniruan. Untuk melaksanakan pembelajaran berdasarkan teori ini memerlukan
model. Bagi menerapkan hasil pembelajaran yang positif, model yang digunakan
harus ada ketokohan seperti dipandang tinggi, cekap,baik dan yang mempunyai
ciri-ciri yang boleh dijadikan teladan dalam kelas. Teori pembelajaran sosial
juga dikenali sebagai teori pembelajaran peniruan. Tiga bentuk peniruan yang
diperkenalkan iaitu peniruan secara langsung, peniruan sekat lakuan dan tak
sekat lakuan serta peniruan elisitasi.
Hubungkait
antara konsep main dengan proses pembelajaran adalah sangat ketara jika
diperhatikan secara terperinci. Pembelajaran merupakan satu aktiviti yang
melibatkan kognitif dan perlunya ada komunikasi sosial semasa prosesnya
berlangsung. Teori pembelajaran sosial dan sosial kognitif ternyata boleh
menghubungkaitkan konsep main dengan proses pembelajaran. Perkaitan boleh
dilihat dari kegiatan murid ketika belajar. Main memerlukan penglibatan murid.
Ia melibatkan kemahiran sosial dan mewujudkan kegiatan bersosial memandangkan
pembelajaran melibatkan lebih dari seorang. Ini mempunyai kaitan dengan
kategori main iaitu permainan sosial yang bermaksud kanak-kanak bermain dalam
kumpulan. Permainan sosial bermula sejak kanak-kanak mengenali persekitaran dan
orang-orang yang berada di persekitarannya. Begitu juga dengan pembelajaran.
Pembelajaran bermula dengan mengenali persekitaran tempat pembelajaran berlaku.
Murid-murid akan belajar bergaul dengan rakan-rakan beru dan mengenali guru
kemudian membiasakan diri dengan kelas tempat belajar. Permainan sosial terdiri
daripada main Unoccupied di mana kanak-kanak tidak bermain dengan apa-apa
alatan atau dengan sesiapa tetapi hanya berada dalam kawasan permainan, main
solitary, main onlooker, main parallel, main associative dan main cooperative.
Antara ciri-ciri main yang mempunyai kaitan secara langsung dengan
pembelajaran ialah proses penyesuaian
dan penerokan. Pembelajaran memerpukan murid menyesuaikan diri dengan
persekitaran yang terdiri daripada lokasi pusat pembelajaran, masyarakat di
dalam dan luar pusat pembelajaran dan proses pembelajaran yang berlaku.
Pembelajaran melibatkan penerokaan ilmu-ilmu baharu yang mungkin tidak pernah
wujud dalam minda seseorang. Penerokaan juga merupakan satu ciri main.
Kategori
main yang kedua ialah main kognitif. Ternyata main melibatkan aspek sosial dan
kognitif. Maka, ia bersesuaian dengan teori pembelajaran sosial dan sosial
kognitif. Main juga sangat penting peranannya dalam pembelajaran. Permainan
kognitif telah dikemukakan oleh Jean Piaget (1962). Permainan kognitif berlaku
melalui peringkat-peringkat iaitu berfungsi, konstruktif, simbolik dan
berperaturan. Permainan kognitif kanak-kanak bermula sejak kanak-kanak berusia
dua tahun. Gaya permainan juga berkembang selaras dengan tahap umur
kanak-kanak. Permainan kognitif adalah sangat bersesuaian digunakan sebagai
pendekatan pengajaran dan pembelajaran memandangkan main merupakan proses
belajar yang paling berkesan. Berdasarkan konsep main yang telah dikaji, ia
ternyata mempunyai kaitan dengan pembelajaran. Antara prinsip-prinsip
pembelajaran yang mempunyai persamaan atau kaitan dengan main ialah penglibatan
aktif, pengalaman langsung dan suasana yang menyeronokkan. Perkaitan yang jelas
menunjukkan hubungkait konsep main dengan proses pembelajaran oleh teori
pembelajaran sosial dan sosial kognitif ialah melalui implikasi teori
pembelajaran sosial dalam pengajaran dan pembelajaran. Antara implikasi yang
dinyatakan ialah pembelajaran berlaku melalui pemerhatian dan peniruan, guna
model sebenar dalam aktiviti pembelajaran yang dilaksanakan. Pemerhatian dan
peniruan akan berlaku secara tidak dirancang dalam diri murid yang baru
melangkah ke alam belajar. Ia berkaitan dengan penerokaan seperti dalam
ciri-ciri main dan juga proses pembelajaran. Teori pembejalaran sosial juga
menggalakkan pembelajaran berasaskan realiti sebagai model atau contoh. Maka
pembelajaran yang dilaksanakan lebih berkesan. Contoh model yang boleh
digunakan ialah rakan kelas murid, pekerja am sekolah dan guru sendiri.
Justeru, proses pembelajaran melibatkan persekitaran. Ia berkaitan dengan
sosial pelajar dengan persekitarannya. Pelajar mampu menggunakan
persekitarannya dan mmepelajarinya secara tidak langsung.
Kesimpulannya,
teori pembelajaran sosial dan sosial kognitif sangat bersesuaian untuk
menunjukkan hubungkait antara konsep main dengan proses pembelajaran. Hal ini
disebabkan, proses pembelajaran melibatkan sosial dan kognitif sepenuhnya. Pembelajaran sudah tentu memerlukan kehidupan
bersosial. Tanpa sosial dalam pembelajaran, ia adalah mustahil untuk
dilaksanakan. Berdasarkan hubungan konsep main dengan proses pembelajaran, ia
menunjukkan kita cara untuk menambahbaik sistem pendidikan untuk membantu
meningkatkan prestasi pelajar. Berdasarkan teori ini, sudah tentu,perkara yng
harus diambil kira ialah kreativiti guru dalam menghasilkan aktiviti dalam
melaksanakan proses pengajaran dan pembelajaran. Guru juga harus bijak
memanipulasikan persekitaran sosial untuk diterapkan dalam proses pembelajaran
yang dilaksanakan. Dengan itu, jika ada usaha berterusan, ia dapat membantu
meningkatkan prestasi murid dan secara tidak langsung meningkatkan kualiti
pendidikan.
No comments:
Post a Comment