Rancangan Pengajaran Harian
Pendidikan Jasmani Tahun 2(KSSR)
Tarikh : 19 April 2013 (Jumaat)
Masa :
0910 - 0940
Tempat : Dewan SK Sarikei
Tahun (Kelas) : Tahun 2B
Bilangan murid : 36 orang
Fokus Pembelajaran : Berkebolehan membaling bola pada satu
jarak dengan lakuan yang betul.
Unit :
Unit 16
Tajuk : Membaling Bola
Standard Pembelajaran : 1.4.3, 2.3.1, 5.4.2
Objektif : Pada akhir proses p&p ini murid-murid
dapat:
Psikomotor : membaling bola dengan teknik yang betul sejauh
3 meter sebanyak 3 daripada 5 percubaan.
Kognitif : menyatakan
perkaitan antara aplikasi daya dengan pergerakan objek.
Afektif :
melakukan aktiviti secara berpasangan dan berkumpulan dengan seronok.
Kemahiran Berfikir :
Menaakul
Pengalaman sedia ada :
Murid-murid pernah membaling alat permainan atau bola.
Penerapan nilai :
Bertoleransi, tabah, bekerjasama, semangat kesukanan yang positif
Penggabungjalinan : Sains dan matematik
BSPP :
Bola kertas kecil (36)
:
Bola Besar (3)
:
Skital (12)
:
Wisel (1)
Bahagian / Masa
|
Aktiviti
|
Butir Mengajar /
Fokus P&P
|
Organisasi
|
Alatan /
Catatan
|
||
Memanaskan Badan
(3 minit)
|
1.
Aktiviti memanaskan badan dan rengangan dari kepala ke
kaki.
|
Lakukan
perkara-perkara berikut sambil mengira sehingga lapan setiap perlakuan:
1.
Kepala toleh ke kiri dan ke kanan.
2.
Hulur tangan ke tepi dan goyang.
3.
Angkat tangan dan goyangkan tangan.
4.
Pusing bahagian pinggang dari kiri ke kanan dan
sebaliknya.
5.
Kemudian goyangkan bahagian pinggang.
6.
Lari perlahan setempat serta hulurkan tangan ke tepi.
7.
Lari laju setempat serta goyang tangan yang dihulurkan
ke tepi.
8.
Lompat bintang.
9.
Tarik nafas tiga kali.
|
Murid-murid dalam
keadaan berselerak atau tersusun.
Petunjuk:
P – Petunjuk
G – Guru
M – Murid
|
|
||
Perkembangan
(12 minit)
|
Aktiviti 1:
Membaling Bola
Aktiviti 2:
Baling dan Lari
|
1. Murid-murid akan dibahagikan kepada 6 kumpulan (6 orang satu kumpulan).
2. Murid-murid akan berbaris dalam kumpulan masing-masing.
3. Murid pertama setiap kumpulan akan berlari ke hadapan dan mengambil
sebiji bola yang disusun di atas lantai dan berdiri di belakang garisan yang
disediakan.
4. Kemudian mereka akan melakukan balingan melepasi kon yang di susun
melintang sebagai tanda garisan untuk murid-murid melakukan balingan untuk
melepasi skital tersebut.
5. Ulang aktiviti sehingga setiap murid-murid melakukan balingan tersebut
baris demi baris.
1. Murid-murid dibahagikan kepada 6 kumpulan (6 orang satu kumpulan).
2. Murid pertama, M1 setiap kumpulan akan berdiri di
hadapan kumpulan masing-masing.
3. M1 akan membaling bola kepada murid kedua dan murid
kedua akan membaling balik bola kepada murid pertama. Kemudian lari ke
belakang murid pertama.
4. Ulang sehingga semua murid habis membaling.
|
Petunjuk:
G – Guru
M – Murid
-
Petunjuk:
G – Guru
M – Murid
-
|
Bola kertas kecil (36)
Skital (2)
Wisel (1)
Bola Kertas Kecil (6)
Wisel (1)
|
||
Kemuncak
(10 minit)
|
Permainan kecil:
Menolak Bola
|
1. Murid masih dibahagikan kepada 6 kumpulan. (6 orang
satu kumpulan).
2. Kumpulan 1 akan berlawan dengan kumpulan 2, kumpulan 3
dengan kumpulan 4 dan seterusnya.
3. Murid-murid membaling bola kertas kecil untuk menolak
bola besar yang berada di tengah melepasi garisan pihak lawan.
4.
Kumpulan yang berjaya menggerakkan bola besar melepasi
garisan pihak lawan dikira pemenang.
|
|
Bola Kertas kecil (36)
Bola Besar (3)
Skital(12)
Wisel (1)
|
||
Penutup
(5 minit)
|
Menyejukkan badan
1.0 Rumusan Pelajaran
2.1
Rumusan kognitif & Psikomotor
2.2
Rumusan Afektif
- Penerapan
Nilai
-
Pujian / Teguran
3. Kerja Susulan
|
1. Aktiviti sama dengan memanaskan
badan.
2. Bermula dari kaki dan tamat di
bahagian kepala.
3. Kiraan sehingga empat sahaja.
4. Tarik nafas tiga kali perlahan dan
hembus panjang yang terakhir.
1. Semasa ingin membaling bola, kita harus mempunyai koordinasi mata, kaki
dan tangan untuk membaling bola ke sasaran.
2. Meminta beberapa orang murid-murid membaling bola dan memberi penghargaan
bagi yang baik dan membetulkan bagi yang kurang baik ataupun postur badan
yang kurang baik.
1. Kita perlu bertoleransi dan bersabar dengan rakan-rakan
lain yang lambat atau kurang pandai dalam sesuatu aktiviti permainan agar
dapat belajar dalam keadaan kondusif dan baik.
2. Kita perlu bersemangat dalam melakukan setiap aktiviti
permainan.
1. Perhatikan dalam siaran
TV aktiviti sukan yang banyak menggolek seperti bola baling.
|
Dalam barisan.
G
A1 B1 C1
D1
A2 B2
C2 D2
A3 B3
C3 D3
A4 B4
C4 D4
A5 B5
C5 D5
Petunjuk:
G
= Guru
A1, B1, B2, C3 dsbnya = murid
|
|
No comments:
Post a Comment