. Amoi Chantek Source: http://www.amronbadriza.com/2012/10/cara-membuat-anti-copy-paste-di-blog.html#ixzz2Q2hwp6eP

Monday 4 November 2013

Rancangan Pengajaran Harian Pendidikan Jasmani Tahun 3(KSSR)
Tarikh                                     : 11 April 2013 (Khamis)
Masa                                      : 0710 – 0740
Tempat                                   : Gelanggang Bola Jaring
Tahun (Kelas)                      : Tahun 3A (Mawar)
Bilangan murid                    : 36 orang
Fokus Pembelajaran           : Berkebolehan melakukan kemahiran asas menjaring.
Unit                                         : Unit 15
Tajuk                                      : Mari Menjaring
Standard Pembelajaran      : 1.6.6, 2.6.1, 2.6.4 & 5.2.4
Objektif                       : Pada akhir proses p&p ini murid-murid dapat:
           Psikomotor     :  i) menjaring gol sekurang-kurangnya 3 daripada 5 percubaan menggunakan tangan;
                                       ii) menjaring gol sekurang-kurangnya 3 daripada 5 percubaan menggunakan kaki;
                                       iii) menjaring gol sekurang-kurangnya 3 daripada 5 percubaan menggunakan alatan.
            Kognitif          :  i) mengenal pasti lakuan menghantar dan menerima bola;
                                       ii) mengenal pasti 3 kemahiran lain dalam kategori serangan.
            Afektif             :  i) menerima kemenangan dan kekalahan dalam permainan secara positif.
                                     
Kemahiran Berfikir              : Menaakul
Pengalaman sedia ada      : Murid-murid pernah melakukan kemahiran menjaring.
Penerapan nilai                   : Bertoleransi, tabah, tidak putus asa, bekerjasama, semangat kesukanan yang positif
Penggabungjalinan                        : Sains
BSPP                         : Bola pelbagai saiz dan bentuk (8)
                                    : Skital (24)
                                    : Kayu Hoki (12)
           
Bahagian / Masa
Aktiviti
Butir Mengajar /
Fokus P&P
Organisasi
Alatan /
Catatan
Memanaskan Badan
(3 minit)
1.    Aktiviti rengangan dari kepala ke kaki.












Lakukan perkara-perkara berikut sambil mengira sehingga lapan setiap perlakuan:
1.    Berdiri lurus. Dongak kepala ke atas sambil menekan dagu
2.    Tarik bahagian belakang kepala dengan kedua-dua belah tangan.
3.    Tolak pipi kiri ke kanan dengan tangan kiri.
4.    Tolak pipi kanan ke kiri dengan tangan kanan.
5.    Luruskan tangan kanan dan tarik hujung jari-jari dengan tangan kiri.
6.    Lakukan sebaliknya.
7.    Letakkan tangan kanan di belakang kepala dengan jari-jari menyentuh tulang belikat (skapula) kiri. Tangan kiri menarik (meregang) siku kanan.
8.    Lakukan sebaliknya.
9.    Buka kaki ikut keselesaan, bongkokkan badan dan sentuh tanah.
10. Letak tangan pada bahagian tepi pinggang dan lentik badan sehingga mampu.
11. Angkat kaki kanan dan letak di sebelah pinggang kiri.
12. Lakukan untuk kaki kiri.
13. Berdiri atas hujung kaki.
14. Berdiri menggunakan tepi kaki.
15. Berdiri mengunakan bahagian dalam kaki.
16. Tarik nafas tiga kali.
Separa bulatan
               M     M     M      M   
              M      M     M      M
              M      M     M      M                                     
                              G
 
 






Petunjuk:
P – Petunjuk
G – Guru
M – Murid












Perkembangan
(12 minit)
Aktiviti 1:
Jaringan Bebas









1.    Murid dibahagikan kepada 6 kumpulan (6 orang satu kumpulan).
2.    Stesen pertama adalah menjaring menggunakan tangan, kedua ialah menjaring menggunakan kaki dan ketiga menjaring menggunakan alatan.
3.    Murid akan berdiri 3meter dari kawasan gol dan melakukan jaringan.
4.    Lakukan sebanyak 2 ulangan (1 ulangan = setiap murid melakukan satu jaringan)
5.    Kemudian jarak di antara murid dengan kawasan gol akan dijauhkan kepada 5m.
6.    Tukar stesen ke menjaring menggunakan tangan, kaki dan alatan setiap 3 minit.
   
   M M M                         Tangan
                      
 

   M M M                         Kaki
 

                            
   M M M                     Peralatan
      
M – Murid
P – Pemintas
    - Bola
 
 
                                 
Bola pelbagai saiz (8)
Skital (24)
Kayu Hoki (12)











Kemuncak
(10 minit)
Permainan kecil:
Stesen Menjaring
1.    Murid dibahagikan kepada 6 kumpulan (6 orang satu kumpulan).
2.    Setiap stesen diperbanyakkan jenis gol dan mempunyai mata yang berbeza.
3.    Murid-murid bebas menjaring di mana-mana bahagian gol tersebut.
4.    Kumpulan yang mendapat mata tertinggi dikira sebagai pemenang.
Bola pelbagai saiz dan bentuk (8)
Skital (24)
Kayu Hoki (12)

Penutup
(5 minit)
Menyejukkan badan















1.0 Rumusan Pelajaran

2.1  Rumusan kognitif & Psikomotor








2.2  Rumusan Afektif
-   Penerapan Nilai
-   Pujian / Teguran

  





3. Kerja Susulan
  
1. Aktiviti sama dengan memanaskan
    badan.
2. Bermula dari kaki dan tamat di
    bahagian kepala.
3. Kiraan sehingga empat sahaja.
4. Tarik nafas tiga kali perlahan dan
    hembus panjang yang terakhir.









1.    Semasa ingin menjaring bola, kita haruslah memastikan cara kita melakukan jaringan dan mata kita sentiasa memandang ke gol supaya kita dapat menjaring ke kawasan yang dikehendaki oleh kita.
2.    Guru meminta murid-murid tertentu untuk menunjukkan cara menjaring dan guru akan menerangkan kenapa demikian dan membetulkan sekiranya murid melakukan dengan kurang baik.

1.   Kita perlu bertoleransi dan bersabar dengan rakan-rakan lain yang lambat atau kurang pandai dalam sesuatu aktiviti permainan agar dapat belajar bersama dalam keadaan kondusif dan baik.
2.   Kita perlu bersemangat dalam melakukan setiap aktiviti permainan dan jangan cepat putus asa.

1.    Perhatikan dalam siaran  TV aktiviti sukan yang banyak menjaring bola seperti bola jaring, bola baling, bola keranjang, hoki dan bola sepak.
Dalam barisan.
                         G

A1       B1       C1     D1

A2      B2      C2      D2

A3      B3      C3      D3

A4       B4      C4      D4

A5       B5      C5      D5
Petunjuk:

G      = Guru
A1, B1, B2, C3 dsbnya = murid






No comments:

Post a Comment