. Amoi Chantek Source: http://www.amronbadriza.com/2012/10/cara-membuat-anti-copy-paste-di-blog.html#ixzz2Q2hwp6eP

Monday 4 November 2013

Rancangan Pengajaran Harian Pendidikan Jasmani Tahun 3(KSSR)
Tarikh                                     : 18 April 2013 (Khamis)
Masa                                      : 0710 – 0740
Tempat                                   : Dewan Sekolah
Tahun (Kelas)                      : Tahun 3A (Mawar)
Bilangan murid                    : 36 orang
Fokus Pembelajaran           : Melakukan servis menggunakan kaki
Unit                                         : Unit 17
Tajuk                                      : Kaki servis
Standard Pembelajaran      : 1.7.1, 2.7.1, 2.7.4, 5.3.1 & 5.4.3
Objektif                       : Pada akhir proses p&p ini murid-murid dapat:
           Psikomotor     :  i) melakukan servis menggunakan kaki dengan teknik yang betul sekurang-kurangnya 3
                                       daripada 5 percubaan dalam jarak 3 meter dan 5 meter.
            Kognitif          :  i) mengenal pasti lakuan servis menggunakan kaki;
                                       ii) mengenal pasti titik kontak pada objek yang dihantar.
            Afektif             :  i) berkomunikasi antara rakan, guru dan ahli kumpulan semasa melakukan aktiviti fizikal;
                                       ii) bekerjasama semasa melakukan aktiviti fizikal.
                                     
Kemahiran Berfikir              : Menaakul
Pengalaman sedia ada      : Murid-murid pernah melakukan lambungan, menyambut dan juga servis ke atas bola mainan.
Penerapan nilai                   : Bertoleransi, tabah, tidak putus asa, bekerjasama, semangat kesukanan yang positif
Penggabungjalinan                        : Sains dan matematik
BSPP                         : Bola kertas (36)
                                    : Kotak (6)
                                    : Skital (8)

Bahagian / Masa
Aktiviti
Butir Mengajar /
Fokus P&P
Organisasi
Alatan /
Catatan
Memanaskan Badan
(3 minit)
1.    Aktiviti memanaskan badan dan rengangan dari kepala ke kaki.








Lakukan perkara-perkara berikut sambil mengira sehingga lapan setiap perlakuan:
1.    Kepala toleh ke kiri dan ke kanan.
2.    Hulur tangan ke tepi dan goyang.
3.    Angkat tangan dan goyangkan tangan.
4.    Pusing bahagian pinggang dari kiri ke kanan dan sebaliknya.
5.    Kemudian goyangkan bahagian pinggang.
6.    Lari perlahan setempat serta hulurkan tangan ke tepi.
7.    Lari laju setempat serta goyang tangan yang dihulurkan ke tepi.
8.    Lompat bintang (hadapan, tepi, belakang, tepi dan hadapan).
9.    Tarik nafas tiga kali.
Murid-murid dalam keadaan tersusun atau berselerak.
M     M     M      M
M      M     M      M
M      M     M      M
G
 
 






Petunjuk:
G – Guru
M – Murid












Perkembangan
(12 minit)
Pengenalan Servis menggunakan kaki.
(Demonstrasi oleh guru)











Aktiviti 1:
Servis dan lepas skital.










Aktiviti 2:
Servis Betul dan Tepat.





1.    Guru akan memperkenalkan bola takraw kepada murid-murid.
2.    Guru kemudian memperkenalkan servis menggunakan kaki melalui bola takraw.
3.    Guru akan menunjukkan cara melakukan servis menggunakan kaki kepada murid-murid.
4.    Guru memilih secara rawak beberapa orang murid untuk menunjukkan servis menggunakan kaki.
5.    Guru memperkenalkan aktiviti seterusnya.






1.    Murid-murid dibahagikan kepada 6 kumpulan (6 orang satu kumpulan).
2.    Murid-murid akan berbaris dalam kumpulan masing-masing.
3.    Murid pertama setiap kumpulan akan berlari ke hadapan dan mengambil sebiji bola yang disusun di atas lantai dan berdiri di belakang garisan yang disediakan.
4.    Kemudian mereka akan melambung dan membuat servis menggunakan kaki melepasi kon yang di susun melintang sebagai tanda garisan untuk murid-murid melakukan servis untuk melepasi skital tersebut.
5.    Ulang aktiviti sehingga setiap murid-murid melakukan servis tersebut baris demi baris.
1.    Murid-murid dibahagikan kepada 6 kumpulan (6 orang satu kumpulan).
2.    Murid-murid akan berdiri di belakang garisan yang telah ditetapkan oleh guru.
3.    Murid pertama setiap kumpulan akan berlari ke kon dan mengambil sebiji bola dan berdiri di belakang satu lagi garisan yang disediakan.
4.    Kemudian murid tersebut akan lambung dan melakukan servis menggunakan kaki untuk memasukkan bola ke dalam kotak yang berada di hadapan mereka dalam jarak 3 meter.
5.    Ulang aktiviti untuk murid kedua, ketiga dan seterusnya untuk semua kumpulan.
6.    Ulang aktiviti ini dengan mengubah jarak 5 meter.
Murid-murid duduk dalam barisan dan mendengar serta melihat demonstrasi guru.
M     M     M      M
M      M     M      M
M      M     M      M
G
 
 






Petunjuk:
G – Guru
M – Murid
  



 
 

 M M                        
 

 M M                    
Petunjuk:
G   = Guru
M  = Murid          
     = Bola
      = arah servis  
     = arah larian
     = skital
   
     






 
 M M                        
 

 M M                    

Petunjuk:     
M – Murid
    - Bola kertas
           - arah servis
        - Kotak              
       - Garisan mula
     - Kon

Bola kertas (1)
















Bola kertas (36)
Skital (8)









Bola kertas (36)
Kotak (6)
Kon (8)



Kemuncak
(10 minit)
Permainan kecil:
Lari dan servis

1.    Murid-murid dibahagikan kepada 6 kumpulan (6 orang satu kumpulan).
2.    Murid-murid akan berdiri di belakang garisan yang telah ditetapkan oleh guru.
3.    Murid pertama setiap kumpulan akan berlari ke kon dan mengambil sebiji bola dan berdiri di belakang satu lagi garisan yang disediakan.
4.    Kemudian murid tersebut akan lambung dan melakukan servis menggunakan kaki untuk memasukkan bola ke dalam kotak yang berada di hadapan mereka dalam jarak 3 meter.
5.    Ulang aktiviti untuk murid kedua, ketiga dan seterusnya untuk semua kumpulan.
6.    Ulang aktiviti ini dengan mengubah jarak 5 meter.
7.    Kumpulan yang melakukan servis dengan tepat dan betul serta mempunyai bola yang terbanyak dalam kotak dikira pemenang.




 
 M M                        
 

 M M                    

Petunjuk:     
M – Murid
    - Bola kertas
           - arah servis
        - Kotak              
       - Garisan mula
     - Kon

Bola Kertas (6)
Kotak (6)
Kon (8)


Penutup
(5 minit)
Menyejukkan badan








1.0 Rumusan Pelajaran

2.1Rumusan kognitif & Psikomotor





2.2  Rumusan Afektif
-   Penerapan Nilai
-   Pujian / Teguran

  



3. Kerja Susulan
  
1. Aktiviti sama dengan memanaskan
    badan.
2. Bermula dari kaki dan tamat di
    bahagian kepala.
3. Kiraan sehingga empat sahaja.
4. Tarik nafas tiga kali perlahan dan
    hembus panjang yang terakhir.


1.    Untuk melakukan servis menggunakan kaki, kita memerlukan koordinasi mata, badan dan kaki supaya boleh melakukan servis yang tepat dan teknik yang betul.
2.    Guru meminta murid-murid tertentu untuk menunjukkan cara servis menggunakan kaki dan guru akan menerangkan kenapa demikian dan membetulkan sekiranya murid melakukan dengan kurang baik.

1.   Kita perlu bertoleransi dan bersabar dengan rakan-rakan lain yang lambat atau kurang pandai dalam sesuatu aktiviti permainan agar dapat belajar bersama dalam keadaan kondusif dan baik.
2.   Kita perlu bersemangat dalam melakukan setiap aktiviti permainan dan jangan cepat putus asa.

1.    Perhatikan dalam siaran  TV aktiviti sukan yang banyak menggunakan kaki untuk melakukan servis seperti sepak takraw.
Dalam barisan.
                         G

A1       B1       C1     D1

A2      B2      C2      D2

A3      B3      C3      D3

A4       B4      C4      D4

A5       B5      C5      D5
Petunjuk:

G      = Guru
A1, B1, B2, C3 dsbnya = murid






No comments:

Post a Comment