SJH3123: NOTA TAMBAHAN
1. Maksud sejarah mengikut perspektif Islam.
·
Sejarah merupakan suatu peristiwa atau kejadian yang benar-benar terjadi yang
berkaitan dengan pertumbuhan serta perkembangan agama Islam dalam pelbagai
aspek.
·
Sejarah adalah gambaran masa
lalu tentang manusia dan persekitarannya,
sebagai makhluk sosial, yang disusun secara ilmiah dan lengkap. Ia meliputi
urutan fakta masa tersebut dengan tafsiran dan penjelasan yang memberi
pengertian dan kefahaman tentang apa yang telah berlalu.
·
Sejarah ialah suatu ilmu
mengenai alam yang dicipta Allah SWT yang
mengandungi ruang lingkup masa dan peristiwa yang menjadi objektnya ialah
makhluk itu sendiri terutama manusia dan kesan daripada aktiviti-aktiviti
manusia tersebut yang melahirkan maklumat dan peristiwa.
2. Ciri-ciri masyarakat Zaman Jahiliah.
· Masyarakat tidak ada nabi dan kitab suci sebagai petunjuk
· Tidak mempunyai peradaban
· Tidak berakhlak, angkuh dan bongkak
· Tidak boleh membaca dan menulis
· Berjudi, berzina dan minum arak
· Para wanita berstatus rendah, tidak mewarisi harta dan menjatuhkan
maruah keluarga
· Tidak mempunyai peraturan yang tetap
·
Lelaki boleh berkahwin dengan
beberapa orang wanita
3. Implikasi
Perang Jamal yang berlaku pada zaman
pemerintahan Khalifah Ali bin Abi Talib.
·
Ramai tentera dan rakyat
terkorban termasuk Talhah dan Zubair.
·
Sebanyak 600,000 dirham
diperoleh daripada perbendaharaan Basrah dan dibahagikan sama rata dengan
tentera Khalifah Ali bin Abi Talib
·
Kemenangan peperangan telah
menimbulkan masalah kepada Khalifah Ali bin Abi Talib kerana beliau terikat
dengan kemahuan golongan pemberontak.
·
Orang Basrah terpaksa mengakui
kekuasaan Khalifah Ali bin Abi Talib tetapi mereka mempunyai motif tersendiri
dan Khalifah Ali bin Abi Talib terpaksa berhadapan dengan Muawiyah untuk meneruskan
usaha damai.
4. Sebab-sebab ajaran Nabi Muhammad s.a.w
ditentang oleh orang Arab Quraisy
·
Orang Arab Quraisy berasa
terhina kerana Nabi Muhammad s.a.w menyelar agama berhala iaitu agama nenek
moyang mereka.
·
Orang Arab Quraisy ingin
mengekalkan kuasa dan pengaruh yang dipegang sejak sekian lama di kota Makkah.
·
Agama islam mementingkan
persamaan taraf sesama manusia yang bertentangan dengan konsep sistem sosial
masyarakat jahiliah..
·
Orang Arab Quraisy bimbang
hilang punca pendapatan daripada penjualan berhala yang telah menjadi amalan
sejak nenek moyang.
·
Orang Arab Quraisy takut akan
hari pembalasan kerana mereka telah banyak melakukan dosa di dunia.
·
Orang Arab Quraisy iri hati
dengan kedudukan Nabi Muhammad s.a.w sebagai seorang nabi dan rasul.
5. Reformasi sosial yang
telah dilaksanakan oleh Khalifah Umar bin Abdul Aziz
di Damsyik.
Reformasi Sosial
·
Mewujudkan sebuah masyarakat
baharu yang berlandaskan akidah Islam dan tidak berlandaskan keturunan.
·
Memperbanyakkan tempat ibadat.
·
Membenarkan orang yang baru
memeluk agama Islam berpindah ke bandar-bandar.
·
Menggalakkan asimilasi
perkahwinan di antara orang Arab dengan orang bukan Arab.
·
Memperhebatkan dakwah dan syiar
Islam.
6. Usaha-usaha Abdul
Rahman al-Dakhil menegak Daulah Umaiyah di Andalusia.
·
Mewujudkan sistem pentadbiran yang berkesan
Pentadbiran
negara dibahagikan kepada dua bahagian. Bahagian pertama dipimpin oleh seorang
Amir (Ketua Negara). Bahagian kedua merupakan pemerintahan pusat yang
menyerupai Dewan Negara.
·
Menyebarkan ilmu pengetahuan.
Beliau
menunjukkan minat yang mendalam dalam aktiviti keilmuan dan kesusasteraan.
Beliau telah menjadikan Cordova sebagai pusat perkembangan ilmu di Eropah.
Beliau telah berusaha menjemput ahli fekah, alim ulama, ahli falsafah dan ahli
syair untuk menganjurkan aktiviti keilmuan di Andalusia.
·
Mempertahankan kestabilan Andalusia.
Beliau telah
mengukuhkan pertahanan negara dengan memperkuatkan angkatan tenteranya. Beliau
telah membenarkan negara Kristian mengambil perlindungan daripada penguasaan pimpinan
Islam dengan membayar ufti tahunan kepada kerajaan islam Andalusia.
·
Mengamalkan sikap toleransi antara bangsa dan agama.
Beliau
mengamalkan konsep toleransi agama terhadap penganut Kristian dan Yahudi.
Beliau telah berjaya menyatupadukan rakyat Andalusia yang terdiri daripada
pelbagai kaum. Beliau telah melantik hakim khusus untuk orang Yahudi dan
Kristian bagi menangani masalah yang berkaitan dengan ajaran agama
masing-masing.
·
Melaksanakan projek pembangunan besar-besaran.
Beliau telah
berjaya membina istana yang megah, masjid yang terkenal di Cordova, membina
gedung ilmu, membangunkan bandar-bandar, kedai-kedai serta rumah tumpangan
untuk menaiktaraf kehidupan rakyat.
·
Mewujudkan sistem pengairan yang berkesan.
Sepanjang
pemerintahannya, beliau telah membina empangan dan sistem pengairan yang
berkesan untuk tujuan pertanian dan belakan air bersih.
·
Mengamalkan corak kepimpinan terbaik
Sepanjang
pemerintahannya, beliau telah mengamalkan corak kepimpinan terbaik untuk semua
rakyat. Beliau merupakan seorang pemimpin yang berpegang kuat pada ajaran agama
Islam, amat bertanggungjawab, adil dan bertolak-ansur.
7. Faktor-faktor kejatuhan Daulah Abbassiyah.
·
Kerajaan Bani Abbassiyah terlalu mempercayai bangsa asing terutama
bangsa Turki serta melantik mereka menjawat jawatan tinggi dan penting dalam
kerajaan, yang mana akhirnya menyebabkan tergugatnya Kerajaan Abbassiyah
sendiri.
·
Terdapat sesetengah dalam kerajaan ini terlalu menekan dan memusuhi puak
Syiah yang mengakibatkan berlakunya pemberontakkan disepanjang pemerintahan
Kerajaan ini.
·
Terdapat sesetengah Khalifah telah melantik dan menentukan dua ke tiga
orang anak mereka bakal menjadi Khalifah (secara bergilir) ini mengakibatkan
berlakunya perang saudara seperti di antara Al Amin dengan Al Makmun.
· Pada tahun 656H / 1258M, Kerajaan Bani Abbassiyah
telah diserang oleh tentera Monggol yang dipimpin oleh Holagu Khan, dan
akhirnya Kerajaan Abbassiyah telah dapat digulingkan.
· Rusuhan
dan pemberontakan sering berlaku. Ini telah mengganggu ekonomi kerajaan
Abbassiyah kerana para pedagang tidak lagi berkunjung ke situ.
8. Tindakan yang dibuat oleh Khalifah Abu Jaafar al-Mansur untuk mengukuhkan kuasa kerajaan Abbassiyah.
·
Menghapuskan pemberontak puak Syiah.
Khalifah Abu Jaafar al-Mansur telah menghantar
tenteranya di bawah pimpinan Isa bin Musa dan berjaya menghapuskan pengaruh
golongan Syiah yang telah bangun menentang kerajaan Abbassiyah.
·
Memerangi bapa saudaranya yang bernama Abdullah bin Ali untuk
menghapuskan pengaruhnya.
Abdullah bin Ali merupakan seorang panglima
tentera yang mempunyai pengaruh dan pengikut yang besar di kalangan penduduk
Syam dan Mesir. Oleh itu, beliau mendakwa dirinya berhak menjadi khalifah
menggantikan Khalifah Abu Jaafar al-Mansur. Oleh itu, Khalifah Abu Jaafar al-Mansur
telah mengutuskan seramai 17000 tenteranya untuk menyerang Abdullah bin Ali.
Abdullah bin Ali berjaya ditangkap dan dipenjarakan.
·
Menghapuskan pengaruh Abu Muslim al-Khurasani.
Walaupun pada mulanya Abu Muslim
al-Khurasani banyak berjasa kepada Khalifah Abu Jaafar al-Mansur seperti dalam
membangunkan kerajaan Abbasiyah dan menghapuskan pemberontakan Abdullah bin
Ali, Abu Muslim kemudiannya tidak lagi mematuhi arahan khalifah kerana beliau
sedar mempunyai pengaruh yang besar. Khalifah menjemput Abu Muslim ke istana
kemudian beliau dicerca. Oleh kerana Abu Muslim tidak tahan dicerca dan cuba
melawan, beliau akhirnya dibunuh kerana dianggap menentang khalifah.
·
Memerangi Abdul Rahman al-Dakhil di Sepanyol.
Abdul Rahman al-Dakhil adalah dari keturunan
Umaiyah. beliau berjaya melarikan diri ke Sepanyol semasa gerakan Abbasiyah
menghapuskan Bani Umaiyah. Abdul Rahman mendapat sambutan untuk menubuhkan
kerajaan Umaiyah II di Sepanyol dan ini dianggap akan memberi ancaman kepada
kerajaan Abbasiyah. Oleh itu, Khalifah Abu Jaafar telah menghantar tenteranya
memerangi Abdul Rahman al-Dakhil. Beliau berjaya dikalahkan dan kepalanya
dipotong kemudian dikirimkan kepada khalifah sebagai tanda amaran kepada pihak
yang mahu menentang kerajaan Abbassiyah.
9. Bentuk agama serta amalan dalam masyarakat Arab Jahiliah.
Zaman sebelum kedatangan Islam dikenali sebagai zaman Jahiliah, iaitu
bermula dari tempoh keruntuhan empangan maarib sehingga zaman kedatangan
Islam ( 610 M). Ciri-ciri masyarakat Jahiliah, tidak mempunyai nabi dan rasul
serta kitab suci sebagai panduan. Nabi Muhammad s.a.w menerima wahyu yang
pertama pad 610 M. Perkataan Jahiliah yang bererti bodoh menepati ciri-ciri
masyarakat pada tempoh masa tersebut dalam semua aspek kehidupan.Kepercayaan masyarakat
Jahiliah terbahagi kepada 2 iaitu, kepercayaan agama dan kepercayaan adat.
Kepercayaan agama ialah bentuk-bentuk agama yang diamalkan oleh bangsa Arab,
sementara kepercayaan adat lebih merupakan kepercayaan tahyul dan tradisi lama
yang diwarisi. Kepercayaan adat tidak mempunyai konsep penyembahan sebaliknya
membentuk sebahagian daripada budaya hidup mereka.
Kepercayaan agama terbahagi dua iaitu Agama Samawi ( agama langit ) yang
diturunkan oleh Allah melalui nabi-nabi dan mempunyai kitab, dan agama ardhi (agama
ciptaan ) yang direka oleh manusia sendiri.
· Agama Hanif
Agama yang diturunkan kepada Nabi Ibrahim. Penganutnya digelar Hunafa”.
Agama ini tidak mempunyai kitab tetapi suhuf. Agama ini mentauhidkan Allah
sebagai Tuhan yang Esa. Antara tokoh yang menganut agama ini ialah Waraqah bin
Naufal dan Nabi Muhammad s.a.w sendiri.
·
Agama Yahudi
Agama yang dianuti oleh masyarakat arab sebelum Islam. Agama ini dibawa
oleh Nabi Musa serta mempunyai kitab suci, iaitu kitab Taurat. Walau
bagaimanapun golongan Bani Israel telah mengubah kandungan kitab ini demi
kepentingan peribadi sehingga agama ini dianggap syirik kerana menduakan Allah.
·
Agama Nasrani
Agama ini juga telah diselewengkan oleh golongan pendeta agama tersebut.
Meskipun Allah telah menurunkan kitab Injil kepada Nabi Isa, namun penganut
agama ini telah mengubah kandungan asalnya. Penganut agama asal agama Nasrani
dikenali dengan gelaran ahli kitab.
·
Agama Wathani
Majoriti masyarakat Jahiliah menganut agama wathani, iaitu agama sembah
berhala yang diperbuat daripada batu, kayu atau emas. Sesetengah Arab percaya
berhala dapat memberikan manafaat dan mudarat, mempunyai keberkatan dan
sebagainya. Terdapat 360 buah berhala disekeliling kaabah. Antara yang
popular ialah Al-Uzza, Al-Manat, dan Al-Hubal.
·
Agama Majusi
Agama ini juga digelar Zoroaster dan berasal dari Farsi. Mereka menyembah
matahari dan api. Pendeta-pendeta Majusi menyembah matahari 4 kali dalam satu
hari. Agama ini banyak mengandungi cerita khayal dan turut menghalalkan
perkahwinan ibu dengan anak serta adik beradik.
·
Agama penyembahan Cekarawala
Mereka menyembah matahari, bulan dan bintang serta
beranggapan semua cekarawala merupakan sumber tenaga dan kekuatan.
·
Agama Animisme
Mereka menyembah objek-objek alam sekeliling seperti
pokok, mereka percaya air dan pokok merupakan sumber kehidupan dan padang pasir
yang kering sebagai tempat kediaman tuhan yang jahat.
·
Agama Penyembahan
Makhluk Halus (Polydemonisme)
Mereka menyembah malaikat, Jin, roh nenek moyang dan
sebagainya. Makhluk makhluk ini dianggap mempunyai kuasa ghaib dan boleh
menjadi perantaraan dengan Tuhan, dan menjamin keselamatan mereka.
·
Penyembahan Tuhan Padang
Pasir
Penganutnya digelar Ahl-al-Saf ( ‘ahlil-saf’ ). Mereka
percaya bahawa padang pasir wujud tetapi tidak pernah ditemui. Amalan mereka
membawa api pada waktu malam dan berjalan-jalan di tengah padang pasir sambil
menyanyi.
·
Kepercayaan tahyul
Kepercayaan pada tangkal azimat
Percaya bahawa roh orang mati menjadi burung.
Percaya kepada ahli nujum dan ahli sihir
Percaya kepada binatang yang melintas di tengah-tengah
perjalanan- Jika ke kiri membawa kepada keburukan, manakala ke kanan akan
membawa kebaikan.
Mengorbankan anak perempuan merupakan perbuatan yang
mulia.
Mengikat tali pada mana-mana pokok, jika ikatan terlerai sekembalinya suami
dari perantauan, ini bermakna isterinya telah berlaku curang.
Membuat keputusan melalui anak panah.
10. Sumbangan Khalifah Abu Bakar al-Siddiq pada zaman
pemerintahannya dalam usaha menyelamatkan umat Islam selepas kewafatan Nabi
Muhammad s.a.w.
Sejak
kecil, Abu Bakar terkenal dengan kejujurannya, berbudi pekerti mulia dan
bersifat terpuji. Beliau digelar al-Siddiq kerana telah membenarkan setiap
percakapan dan perbuatan Nabi. Beliau juga telah bersama-sama Rasulullah s.a.w.
berhijrah ke Madinah dan tinggal bersama di dalam Gua Thur. Antara
sahabat-sahabat Nabi, Abu Bakar adalah orang yang paling rapat dengan Nabi
Muhammad s.a.w. Jadi, beliau menjadi lelaki dewasa pertama yang memeluk agama
Islam. Abu Bakar bekerja dalam bidang perniagaan. Khalifah Abu Bakar
al-Siddiq telah memberi banyak sumbangan yang besar kepada umat Islam sepanjang
zaman pemerintahannya.
·
Usaha dalam aktiviti dakwah
Selepas Abu Bakar As-Siddiq
memeluk Islam, beliau mula berdakwah. Peribadi Abu Bakar telah dikenali oleh
kaumnya sebagai seorang yang mulia dan selalu menolong orang lain. Oleh sebab
itu, banyak orang yang selalu datang kepadanya untuk meminta tolong dan
disebabkan oleh keperluan perdagangan. Dalam kesempatan baik seperti ini,
beliau selalu mengajak teman akrabnya untuk masuk Islam. Antara teman akrabnya
yang memeluk Islam dari dakwahnya adalah Zubair bin Awwam, Usman bin Affan,
Talha bin Ubaidah, Saad bin Abi Wakas dan Abdurahman bin Auf r.a.
·
Memerangi tentera Rom
Abu bakar menjadi khalifah
pertama dalam kerajaan Khulafa al-Rasyidin. Beliau memerintah selama dua tahun
iaitu dari 11 hingga 13 Hijrah atau 632 hingga 634 Masihi. Perintah pertama
yang dikeluarkan sesudah Abu Bakar diangkat menjadi khalifah ialah mengerahkan
dan meneruskan perjalanan tentera Usamah bin Zaid. Pasukan Usamah ialah pasukan
yang telah disiapkan Rasulullah untuk menggempur barisan tentera Rom di
Perbatasan Utara.
·
Membebaskan negeri-negeri dari cengkaman Rom dan Parsi
Sumbangan lain ialah
membebaskan negeri-negeri yang berada di bawah cengkaman Rom dan Parsi. Beliau
telah berjaya membebaskan negeri-negeri di bawah naungan Rom dan Parsi. Tentera
Islam yang diketuai panglima Khalid bin al-Walid turut berjaya mempertahankan
Madinah daripada ancaman kuasa luar seperti Parsi di sebelah Timur dan serangan
kerajaan Byzantine (Rom Timur) di sebelah Barat
·
Memerangi golongan murtad
Selain itu, Abu Bakar juga
menghapuskan golongan murtad dan nabi palsu sekaligus mendaulatkan kerajaan
Islam Madinah. Saidina Abu Bakar menegaskan bahawa mereka bukan sahaja
menyatakan taat sembah kepada seorang pemimpin,malah ada di antara mereka
mendakwa bahawa mereka ialah nabi dan rasul. Bagi menumpaskan penghinaan dan
perbuatan murtad ini maka Saidina Abu Bakar melancarkan perang terhadap
golongan yang digelar golongan Riddah. Hal ini merupakan permulaan siri
Peperangan Islam-Riddah. Antara orang yang mengaku menjadi nabi ialah
Musailamah al-Kazzab. Khalid Al-Walid berjaya menumpaskan Musailimah dalam
suatu pertempuran.
·
Memerangi golongan yang enggan membayar zakat
Abu Bakar dalam dakwahnya
ialah menghapuskan kaum yang enggan membayar zakat. Pemberontakan dan kekacauan
itu sangat hebat sehingga mengakibatkan terdapat kabilah-kabilah Arab yang
hampir murtad habis-habisan, melepaskan kepercayaan Islam seluruhnya manakala
ada di antaranya yang masih tetap di dalam Islam tetapi enggan memenuhi salah
satu daripada rukun Islam yang kelima iaitu zakat.
·
Membahagikan Tanah Arab kepada sepuluh wilayah
Di samping itu, beliau
turut berusaha untuk melicinkan lagi pentadbiran kerajaan Islam dengan
membahagikan lagi Tanah Arab kepada sepuluh wilayah iaitu Mekah, Taif, Yaman,
al-Jund, Khalwan, Bahrin, Jarsh, Zabid, Hadhramaut dan Nijran. Dalam dasar
pemerintahannya, beliau turut melantik seorang amir atau ketua untuk mentadbir wilayah-wilayah
tersebut.
·
Memperkenalkan sistem bayaran gaji
kepada tentera
Saidina Abu Bakar as-Siddiq
turut memperkenalkan bayaran gaji untuk tentera melalui Ghanimah atau harta
rampasan perang. Malah undang-undang tanah seperti bayaran cukai al-Kharaj atau
cukai tanah dan Jizyah atau cukai perlindungan bagi orang kafir dan melindungi
golongan mawali iaitu orang bukan Arab yang memeluk Islam.
·
Menggerakkan usaha pengumpulan Al-Quran
Sumbangan terbesar Saidina
Abu Bakar als-Siddiq ialah beliau telah mengumpul semula semua naskah al-Quran
dan mengkitab mukjizat Rasullullah itu menjadi panduan umat Islam sehingga
kini. Hal ini kerana beliau telah mula runsing dengan kemunculan golongan murtad dan nabi palsu, maka beliau telah
mengarahkan Zaid bin Thabit supaya mengumpulkan semua tulisan ayat al-Quran
serta menyalinnya semula. Salinan tersebut telah disimpan olehnya dan telah
diamanahkan kepada Saidina Umar bin al-Khattab, Hafsah (isteri kepada Nabi
Muhammad) dan Saidina Uthman bin Affan. Sebagai pengiktirafan kepada jasanya
itu, beliau telah digelar sebagai Penyelamat Umat Islam.
·
Sistem pengurusan jemaah Haji.
Selain itu,beliau juga
merupakan sahabat awal yang mendapat gelaran Amirul Hajj. Ini berlaku pada
tahun ke-9Hijrah. Tugas Amirul Hajj adalah memimpin jemaah haji ke Mekah
sehingga kepulangan mereka di samping memberikan pengawalan dan menjaga
keamanan mereka. Tugas sebagai Amirul Hajj juga adalah sebagai pembimbing
pelaksanaan syiar ibadah haji di Mekah, Arafah dan di pelbagai daerah-daerah
tanah suci.
Khalifah Abu Bakar
al-Siddiq boleh diumpakan sebagai seorang yang amat penting dalam hidup Nabi
Muhammad s.a.w. Beliau merupakan seorang yang sanggup berjihad dan mengorbankan
nyawa serta harta demi memperoleh keredaan Allah. Oleh yang demikian, kita
sebagai umat Islam seharusnya hidup berlandaskan syariat Islam. Kita perlu
berusaha dalam membebaskan manusia daripada belenggu syirik. Pembangunan
ekonomi juga patut dilaksanakan untuk perluasan dakwah dan kemajuan negara kita
sendiri. Selain itu,pihak kerajaan juga perlu sama-sama berganding bahu dengan
rakyat untuk menyebarkan dakwah Islamiah. Pengaruh Islam semakin tersebar
apabila Khalifah Abu Bakar berjaya memerangi golongan murtad dan nabi-nabi
palsu dalam kalangan kabilah-kabilah. Kebijaksanaan politik Abu Bakar itu
membawa perkembangan masyarakat Arab ke arah kesatuan politik dan menjadikan
mereka melihat Madinah sebagai ibu kota negara mereka dan sumber segala
kebijakan mereka
11. Usaha-usaha kerajaan dalam mendaulatkan kedudukan agama
Islam sebagai agama rasmi di Malaysia.
Agama Islam telah banyak
menyumbang terhadap kecemerlangan pembangunan Malaysia dalam pelbagai bidang
sejak Zaman Kesultanan Melayu Melaka sehingga sekarang. Ia telah menjadikan
Malaysia sebagai negara Islam yang banyak dicontohi oleh negara-negara Islam
lain diseluruh dunia.
·
Islam sebagai agama rasmi persekutuan
Agama Islam telah dimartabatkan ketempat paling tinggi dan
terhormat iaitu dengan meletakkan Islam sebagai agama rasmi negara seperti yang
telah termaktub di bawah Perkara 3 Perlembagaan Persekutuan semenjak merdeka
lagi. Perkara 11 Perlembagaan Malaysia menyatakan bahawa Islam merupakan agama Persekutuan Malaysia. Sungguh
pun begitu agama-agama lain boleh diamalkan dengan aman dan damai di mana-mana
Bahagian Persekutuan.
·
Budaya Ilmu
Islam
amat mementingkan ilmu dalam pembangunan ummah. Kepentingan
budaya ilmu amat dititik beratkan dalam islam dalam segenap aspek kehidupan.Ia
memberi panduan jelas bagi membolehkan manusia menimbang dengan wajar di antara
ilmu yang manfaat atau tidak dalam pembangunan tamadun Islam. Budaya ilmu merupakan satu aspek
yang tidak boleh dipisahkan dengan islam,melalui ilmu ulama-ulama serta
cendikiawan islam mengorek khazanah-khazanah hukum,teori-teori serta
method-method ilmiah untuk dijadikan panduan serta garis panduan buat umat
manusia keseluruhan.
·
Pemikiran masyarakat
Kedatangan Islam nyata telah melakukan satu perubahan
dalam aspek kepercayaan daripada alam tahyul dan khurafat, masyarakat telah
diperkenalkan satu konsep akidah yang jelas iaitu akidah tauhid, ajaran tauhid
yang bersifat metafizik ini menyelit unsur-unsur intelektualisme serta akidah
kedalam pemikiran masyarakat. Ia telah menyebabkan timbulnya rasionalisme yang
tidak pernah wujud sebelumnya. Fenomena inilah yang telah mencetuskan satu
semangat hebat yang mampu menggerakkan perubahan falsafah hidup masyarakat di
nusantara ini. Masyarakat mula meniggalkan alam mitos dan khayalan menuju alam
pemikiran, akal serta peraturan-peraturan hidup yang jelas. Mereka mula percaya
kepada rukun-rukun Iman dan Islam serta beribadat kepada Yang Maha Esa.
·
Penerapan nilai-nilai Islam
Penerapan nilai-nilai Islam seperti amanah,
ikhlas, tekun, dedikasi dan sebagainya telah berjaya membentuk sebuah masyarakat Malaysia yang bermaruah, beridentiti, kukuh
dan disegani oleh masyarakat lain. Ia juga telah menubuhkan sebuah
'negara bahagia, menghapuskan sikap yang negatif dalam menjalankan tugas
yang dipertanggungjawabkan dan menghasilkan perkhidmatan yang
bermutu.
·
Masyarakat Madani
Masyarakat madani adalah
masyarakat beradab yang mengacu pada nilai-nilai kebajikan dengan mengembangkan
dan menerapkan prinsip-prinsip interaksi sosial yang kondusif bagi penciptaan
amalan demokrasi dalam kehidupan bermasyarakat dan bernegara. Masyarakat madani
merupakan masyarakat yang terbuka dan toleran atas landasan nilai-nilai murni
yang bersumber dari wahyu Allah SWT, dan beradab, menjunjung tinggi nilai-nilai
kemanusiaan, masyarakat yang maju dalam penguasaan ilmu pengetahuan dan
teknologi.
·
Islam Hadhari
Islam Hadhari merupakan suatu pendekatan
anjakan paradigma untuk mengubah persepsi ummah terhadap ajaran Islam,
sebagaimana yang telah diajarkan oleh Nabi Muhammad S.A.W. Pendekatan Islam Hadhari
akan membuktikan bahawa ajaran Islam dapat mendorong penganutnya menjadi umat
yang maju bagi mencapai kejayaan di dunia dan akhirat. Ia memberi penekanan
kepada aspek pembangunan dan pembinaan peradaban yang didasarkan pandangan
semesta Islam dengan memberi tumpuan kepada usaha mempertingkatkan mutu
kehidupan melalui penguasaan ilmu, pembangunan insan serta pembangunan fizikal.
Islam Hadhari membawa maksud ajaran Islam yang membawa fokus kepada kehidupan
untuk meningkatkan kualiti hidup masyarakat bertamadun dan mempunyai peradaban
yang unggul bagi menghadapi cabaran alaf baru seperti ledakan maklumat, dunia
tanpa sempadan, ekonomi global, budaya meterialisme, krisis identiti, jati diri
serta penjajahan pemikiran.
·
Konsep kesederhanaan (Wassatiyah)
Keserdahanaan atau Wasatiyyah adalah satu sikap dan perbuatan yang baik
dan sangat digalakkan oleh Islam, kerana melakukan perbuatan yang lebih dari
sepatutnya dianggap melampau, begitu juga perbuatan yang kurang dari sepatutnya
dianggap suatu kecuaian.Justeru, orang Islam tidak boleh rigid dan ekstrem,
begitu juga tidak boleh terlalu bebas lepas tanpa ikatan dan sempadan.
Wasatiyyah memerlukan orang yang menyeru dan mengajak manusia kepada kebaikan
prinsip ini supaya ianya dapat mendatangkan manfaat kepada orang ramai.
Masyarakat Islam di Nusantara umumnya dan masyarakat di Malaysia khususnya
telah sekian lama mengamalkan konsep kesederhanaan ini dalam kehidupan mereka
di pelbagai bidang. Kita boleh melihat konsep ini diamalkan dengan lebih nyata
lagi oleh masyarakat Malaysia setelah kita mencapai kemerdekaan pada tahun
1957. Terutama isu-isu berkaitan dengan agama.
Sesungguhnya, agama Islam
telah banyak memberi sumbangan terhadap pembangunan Malaysia dalam pelbagai
bidang seperti yang telah dibincangkan di atas. Ia telah menjadikan negara
Malaysia sebagai negara Islam contoh dalam banyak bidang.
No comments:
Post a Comment