Sejarah
Kerajaan Sarawak Sebelum Kedatangan Brooke
BAB 1
Pengenalan
1.0 Pengenalan
Sejak
membaca sumber bumiputera 36 tahun dahulu melihatkan ketegasan tentang
kesejarahan negeri bernama Sarawak, Samarahan, Sadong, Kalaka, Saribas, Brunei,
Kutei dan negeri-negeri lain sebelum 1400ES sentiasa menjadi persoalan sehingga
saat ini. Terdapat kekosongan dari segi
masa dan ruang dalam pensejarahan negeri Sarawak kini. Kajian yang lebih teliti
terhadap beberapa sumber primer peribumi di Arkipelago Melayu seperti Salasilah
Raja-Raja Brunei dan karya Jawa, Nagarakertagama, telah membongkar beberapa
toponim seperti Sarawak, Samarahan, Saribas, Kalaka dan Malanau yang kini
merupakan pusat pentadbiran negeri itu.
Sumber primer peribumi telah
menyatakan bahawa toponim ini adalah negeri yang pernah menjadi jajahan takluk
Majapahit selepas itu di bawah Brunei pula. Kajian ini pula memaparkan naratif
ringkas seperti pendekatan yang terdapat dalam pensejarahan Asia Tenggara dan
Semenanjung Malaysia. Akhirnya kajian ini mencadangkan negeri kerajaan awal
yang diwarisi oleh negeri Sarawak sekarang sehingga dinobatkan ke dalam buku
sejarah kurikulum sejarah Negara.
Kajian yang dibuat, penulis dapat
mengkaji sejak abad ke-7 sudah muncul beberapa negeri yang mungkin juga
bersifat kota-pelabuhan di dalam apa yang kini menjadi warisan kepada Sarawak. Negeri-negeri
ini pernah wujud dan penting lama sebelum menjadi takluk empayar Brunei dan
Majapahit pada abad ke-14.
1.1 Pemilihan
Tajuk
Membincangkan
dan melihat dengan lebih terperinci dan jelas mengenai “Sejarah Kerajaan Sarawak
sebelum kedatangan Brooke”. Mengkaji latar belakang sejarah 5 Kerajaan Kuno
Sarawak yang pernah menjadi satu peradaban dan ketamadunan Bangsa Sarawak suatu
waktu dahulu.
Mengupas secara ilmiah
Kerajaan-kerajaan kuno ini antaranya Kerajaan Negeri Santubong, Kerajaan Negeri
Samarahan-Sadong, Kerajaan Negeri Kalaka, Kerajaan Negeri Saribas dan Kerajaan
Negeri Malano
1.2 Permasalahan
Kajian
Kajian
ini ditulis disebabkan belum terdapat kajian yang mengkaji kajian ini secara
lebih terpeinci dan jelas. Kajian ini juga sebagai rujukan untuk generasi yang
akan datang supaya mengetahui akan kewujudan kerajaan yang terdahulu sebelum
pemerintahan Brooke.
1.3 Tinjauan
Kajian Lepas
Sebelum
kajian khusus mengenai Kerajaan Sarawak Sebelum Brooke ini di jalankan oleh
penulis, tiada usaha penulisan dalam bentuk ilmiah yang mengfokuskan kepada
sejarah Sarawak sebelum pemerintahan Brooke kecuali beberapa buah penulisan
buku, artikal dan jurnal antaranya yang di tulis oleh Prof. Madya Datu Hj.
Sanib bin Hj. Said, Felo Kanan Kursi Nusantara, Institut Pengajian Asia Timur, Universiti
Malaysia Sarawak, Kota Samarahan, Sarawak yang mengisahkan secara ringkas tentang
Sejarah Sarawak sebelum pemerintahan Brooke. [1]
Selain itu terdapat juga penulisan
Sejarah Sarawak oleh Buyong bin Adil yang ada menekankan secara umum mengenai
sejarah Sarawak. Penulisan beliau banyak menjadi rujukan utama dalam kajian
yang berkaitan dengan sejarah Sarawak. Di dalam penulisan ilmiah, penulisan ini
merupakan pertama kali di lakukan dan sebelum ini hanya penulisan mengenai
sejarah awal yang terdapat di Sarawak sebelum pemerintahan Brooke. Di dalam
penulisan beliau, skop penulisan sejarah yang ditulis oleh beliau sedikit
sebanyak mempunyai hubung kait dengan kajian yang akan dijalankan. [2]
1.4 Objektif
Kajian
Kajian
ini merupakan usaha memperkenalkan sejarah awal yang terdapat di Sarawak
sebelum pemerintahan Brooke dalam bentuk kajian yang ilmiah dan sistematik. Ia
juga menjelaskan tentang sejarah lima kerajaan kuno yang terdapat di Sarawak
sebelum pemerintahan Brooke. Akhir sekali kajian ini meneliti kesan peninggalan
lima kerajaan kuno yang pernah ada di Sarawak.
1.5 Skop
Dan Batasan Kajian
Skop
kajian adalah menjurus kepada sejarah Kerajaan Kuno Sarawak sama seperti Kerajaan
Lembah Bujang di Kedah, Kerajaan Melayu Melaka, Kerajaan Langkasuka dan banyak
lagi sudah tentu nama-nama kerajaan kuno ini diketahui asal-usulnya namun untuk
bab Kerajaan Kuno Sarawak juga mempunyai kerajaan yang telah wujud bukan hanya
bermula ketika zaman pemerintahan Keluarga Brooke yang memerintah 100 tahun di
bumi Sarawak yang dikenali sebagai Sarawak Kingdom.
Namun hakikatnya ada 5 Kerajaan Kuno
Sarawak yang pernah menjadi satu peradaban dan ketamadunan Bangsa Sarawak suatu
waktu dahulu. Kerajaan-kerajaan kuno ini adalah Kerajaan Negeri Santubong,
Kerajaan Negeri Samarahan-Sadong, Kerajaan Negeri Kalaka, Kerajaan Negeri
Saribas dan Kerajaan Negeri Malano.
1.6 Metodologi
Kajian
Kaedah
penulisan dalam kajian ini terbahagi kepada dua iaitu berbentuk deskriptif dan
naratif. Sementara itu, kaedah penyelidikan yang digunakan dalam menghasilkan
latihan ilmiah ini menjurus kepada kualitatif. Kaedah kualitatif merupakan
suatu kaedah yang memberatkan usaha untuk mencari dan memberikan keterangan,
interprestasi, atau makna dalam sesuatu proses komunikasi. Kaedah ini juga
lebih merupakan usaha untuk memberikan keterangan tentang sifat dan keadaan
manusia dengan menggunakan pandangan umum tentang apa-apa sahaja tindakan
sosial. Antara kaedah kajian kualitatif yang digunakan dalam kajian ini ialah
kaedah kajian kes dan interpretatif, dan kajian pemerhatian penyertaan. [3]
Kajian kes dan kajian interprestasi
pula melibatkan pertanyaan intensif tentang peristiwa, pihak, atau unit sosial
tertentu. Pendekatan ini cuba mencari tema atau cerita yang boleh membantu
usaha menginterprestasikan atau memahami perihal yang hendak dirungkaikan.
Sebagai contoh, penulis menemu ramah orang yang mempunyai pengetahuan ataupun
pernah mengkaji peristiwa yang sama, cikgu sejarah dan penduduk kampung di
sekitarnya untuk mendapatkan data yang boleh membantu kajian.
Saya menggunakan kaedah-kaedah
kajian yang berikut antaranya ialah saya mengumpul maklumat tentang kerajaan
kuno yang terdapat di Sarawak dengan menemu bual ahli keluarga saya serta
jiran-jiran saya dan individu yang mempunyai pengetahuan mengenai sejarah
kerajaan kuno yang pernah terdapat di Sarawak. Selain itu, saya telah pergi ke
perpustakaan dan membuat beberapa penyelidikan mengenai kajian yang akan saya
jalankan, saya juga telah meminjam beberapa buah buku yang berkaitan dengan sejarah
awal kerajaan sarawak.
Saya juga menjalankan permerhatian
dijalankan di kawasan tempat tinggal saya sendiri iaitu di Kampung Gedong,
Kampung Gumpey yang mana berhampiran dengan kampung saya. Ia berkaitan dengan
salah satu kawasan kerajaan kuno Sarawak pada satu ketika dahulu. Saya juga
mendapat maklumat daripada pengajaran guru sejarah dan penerangan guru penilai.
Akhir sekali saya menggunakan kaedah penyelidikan dan penyelidikan dijalankan
melalui pembacaan maklumat di internet. Melayari internet dan mencari maklumat
di laman web dapat memberikkan sedikit gambaran yang perlu dinilai semula oleh
pembaca dan seterusnya melawat tempat kajian. Iaitu di kawasan tempat tinggal
saya sendiri dan kawan lain yang berhampiran dengan tempat tinggal saya.
1.7 Signifikan
Kajian
Setelah
menghasilkan satu tajuk penulisan mengenai lima kerajaan kuno di Sarawak
sebelum pemerintahan Brooke dan hasil daripada kajian ini dapat memberikan satu
gambaran dan maklumat kepada umum mengenai sejarah kerajaan yang terdahulu sebelum
Brooke. Ini menambahkan pengetahuan sedia ada dan menjadi rujukan untuk
generasi yang akan datang serta diharap mampu meningkatkan lagi semangat cinta
akan tanah air dalam kalangan generasi muda masa kini apabila mengetahui
mengenai asal usul negeri yang pernah dipimpin oleh pemimpin terdahulu.
BAB
2
Asal
Usul Kerajaan Kuno Sarawak
2.0 Pengenalan
The
Lost Kingdom Of Sarawak atau Kerajaan Kuno Sarawak Yang Hilang. Inilah kajian
yang akan menjadi ruang informasi sejarah untuk kita sebagai Bangsa Sarawak
mengetahuinya. Mungkin ada manfaatnya jika perbincangan mengenai sejarah awal
negara-bangsa. Pendekatan seperti ini difikirkan sesuai bukan sahaja untuk
sejarah awal Sarawak tetapi untuk sejarah nasional secara umumnya yang menjadi
matlamat perbincangan ini. Suatu konsep
asas sejarah yang mantap ialah masa dan ruang di mana perubahan masa sering menyebabkan
perubahan ruang. Sejarawan telah menggunakan konsep masa dengan mencipta
periodisasi seperti dalam maksud “zaman”; manakala konsep ruang pula sejarawan
menamakan wilayah dengan nama dan gelaran sama ada oleh penduduk bumiputera
atau orang luar. Dalam konteks masa sebelum 1400ES belum ada ruang dengan nama
negara-bangsa Malaysia seperti yang kita fahami sekarang yang dibentuk dalam
acuan negara-bangsa Barat.[4]
Oleh yang demikian mungkin kurang manfaatnya dan kurang pemahaman yang boleh
diperolehi jika pendekatan seperti ini tidak diberi perhatian sewajarnya.
Kerajaan Lembah Bujang di Kedah,
Kerajaan Melayu Melaka, Kerajaan Langkasuka dan banyak lagi sudah tentu
nama-nama kerajaan kuno ini diketahui asal-usulnya namun untuk bab Kerajaan
Kuno Sarawak sudah tentu ramai yang terpinga-pinga. Pernah adakah kerajaan ini
wujud di bumi Sarawak? Jawapannya YA cuma sayangnya ianya tidak pernah
diwar-warkan kepada umum dan yang lebih mendukacitakan apa yang kita ketahui
sekarang seperti Sarawak hanya bermula ketika zaman pemerintahan Keluarga
Brooke yang memerintah 100 tahun di bumi Sarawak yang dikenali sebagai Sarawak
Kingdom. Namun hakikatnya ada 5 Kerajaan Kuno Sarawak yang pernah menjadi satu
peradaban dan ketamadunan Bangsa Sarawak suatu waktu dahulu. Kerajaan-kerajaan
kuno ini adalah Kerajaan Negeri Santubong, Kerajaan Negeri Samarahan-Sadong,
Kerajaan Negeri Kalaka, Kerajaan Negeri Saribas dan Kerajaan Negeri Malano.
2.1 Kerajaan
Negeri Santubong
Kerajaan
Negeri Santubong sebenarnya wujud pada kurun ke 10 hinggalah kurun ke 13. Di
ketika itu ianya dibawah kekuasaan kerajaan Srivijaya dan setelah
kemerosotannya ianya jatuh dibawah kekuasaan kerajaan Majapahit. Lokasi
kerajaan kuno ini adalah di muara Sungai Sarawak yang mana lokasi strategik ini
yang menghadap Laut China Selatan telah menjadikan ianya sebuah bandar
pelabuhan entreport terpenting di nusantara pada waktu itu. Penghijrahan
masyarakat Melayu dari Sumatera ke kawasan Santubong telah membenarkan seorang
putera raja yang telah diusir oleh nendanya iaitu Raden Merpati Dipati Jipang
mengasaskan kerajaan kuno ini. Diriwayatkan bahawa Raden Merpati Dipati Jipang
telah terdampar di sebuah tanjung di persisiran muara Sungai Sarawak kerana
isterinya hendak bersalin. Dengan pertolongan daripada daripada Datuk Kuli atau
Datuk Kuali, rombongan Raden Merpati Dipati Jipang telah mendapat perlindungan
di kawasan yang dikenali sebagai Pasir Kuning. Seerusnya disebabkan baiknya
tingkah laku Raden Merpati Dipati Jipang maka kehadirannya amat disenangi oleh
penduduk tempatan dan akhirnya beliau diangkat menjadi ketua di Pasir Kuning
iaitu nama lama kepada Santubong suatu waktu dahulu. [5]
Dengan berkembangnya pengaruh Datu Merpati ini maka berkembanglah juga Kerajaan
Santubong menjadi antara pelabuhan terpenting dan gah namanya sehingga
saudagar-saudagar dari Negara Tembok China juga singgah ke Santubong untuk
berniaga.
Jika dilihat kepada konteks
peradaban, sememangnya Santubong merupakan sebuah kerajaan lama suatu waktu
dahulu. Rajah James Brooke selepas sahaja bergelar Rajah Sarawak telah membuat
eksplorasi artifak di sini. Tanda-tanda tentang pentingnya kawasan Santubong
sebenar dicetuskan oleh penemuan Nandi dan Yoni oleh James Brooke tidak lama
setelah menjadi “raja” Sarawak, sebelum berlakunya pemberontakan pelombong Cina
pada tahun 1857.[6]
Selain daripada jumpaan batu besar ini James Brooke juga mengumpulkan artifak-artifak
emas. Penemuan artifak yang diperbuat dari emas ini menunjukkan bahawa kawasan
ini menarik perhatian orang asing, khususnya orang dari India pada peringkat
awal. Mungkin oleh kerana adanya emas, bukan saja di lembah Sungai Sarawak
tetapi juga di bahagian barat-daya Borneo, kawasan yang terbanyak mengandungi
emas daripada tempat-tempat lain di kepulauan Melayu, telah dikaitkan dengan
nama-tempat Survanabhumi (Bumi Emas) oleh orang India dan juga sebagai Iabadiou
oleh Ptolemy pada c.150ES. [7]
(Sila rujuk gambar dalam lampiran 1)
Penemuan awal ini telah memberi
perangsang kepada Muzium Sarawak untuk melakukan kajian arkeologi. Pada tahun
1949, di bawah pimpinan Tom Harrisson, telah berhasil mengumpulkan ribuan
pecahan tembikar China di Santubong. [8]
Hasil dari kajian yang dilakukan ke atas tembikar ini serta artifak-artifak
keagamaan Hindu mereka berpendapat bahawa Santubong sebagai penempatan sudah
wujud sejak abad ke 7 lagi dan terus kekal hingga abad ke-10 atau abad ke-14.
Di samping itu adanya tahi besi (iron-slag yang dianggarkan sebanyak 40,000 tan
menguatkan pendapat bahawa kawasan Santubong ini merupakan kota-pelabuhan yang
besar dan penting. Setelah dikaji oleh kedua orang pakar ini mereka berpendapat
bahawa industri ini wujud di antara tahun 900ES hingga 1350ES. Bagaimanapun
mengikut O.W. Wolters, seorang sejarawan Asia Tenggara tua, China mungkin telah
mengetahui tahi besi ini sejak abad ke 3 lagi dengan mentafsirkan bahawa pulau
Tan-lan yang disebut dalam laporan China itu terletak di barat-daya Sarawak.
Jika tafsiran sejarawan terkenal ini betul mungkin Tan-lan yang menghasilkan
besi ini ialah Pulau Talang-Talang tetapi ahli arkeologi, mahupun Muzium
Sarawak tidak pernah mengaitkan pulau ini dengan penemuan tahi besi di kawasan
Santubong walaupun pulau ini tidaklah begitu jauh dari tempat tersebut.
Selepas itu terdapat pula pusat
petempatan lain di sekitar Santubong seperti Bongkissam. Bagaimanapun
dinyatakan bahawa kawasan ini juga dikuasai oleh Santubong yang menjadi sebuah
negeri pada waktu itu. Dari kajian yang dilakukan ke atas ribuan serpihan
tembikar China negeri Santubong ini terus wujud hingga ke abad ke 14. Pendapat
ini dikuatkan lagi dengan tulisan China Nan-hai-chih yang menyenaraikan
kerajaan-kerajaan tua di Borneo pada tahun 1304. Pada masa ini Brunei yang
ditulis oleh China sebagai Tung-yang Fo ini jelas sekali menguasai keseluruhan
utara Borneo. Melalui teks sejarah lama Jawa iaitu Negarakartagama yang ditulis
pada tahun 1365 menunjukkan bahawa Brunei (Bo-ni) telah dikuasai pula oleh
Majapahit. Permulaan perluasan Majapahit ini dipercayai berlaku pada tahun 1350
dan ini menyebabkan perdagangan dengan China di Santubong terhenti seperti yang
terbukti dengan tembikar-tembikar yang dijumpai tidak menunjukkan tembikar
Ming. Santubong sebagai nama kerajaan juga turut hilang dan digantikan oleh
nama baru, iaitu Sawaku (Sarawak) di dalam Negarakartagama. Kehadiran Majapahit
mungkin telah menyebabkan perpindahan penduduk Kerajaan Santubong ini ke
kawasan-kawasan lain seperti Sadong dan Gedong.
2.2 Kerajaan
Negeri Samarahan-Sadong
Ketiadaan
peninggalan sejarah Kerajaan Santubong selepas kurun ke-14 membuktikan bahawa
kerajaan negeri Santubong telah hilang pada waktu itu. Pelbagai pendapat telah
diutarakan mengenai kehilangan Kerajaan Negeri Santubong ini. Mungkin pendapat
yang mengatakan bahawa telah berlaku peperangan tempatan diantara Puteri
Santubong dan Puteri Sejinjang telah memainkan peranan utama sehingga mendesak
Datu Merpati Jepang untuk melarikan diri ke kawasan pedalaman Sarawak. Sejarah
ini dapat dipastikan dengan wujudnya sebuah tugu di Kampung Mawang Taup,
Samarahan yang dinamakan dengan Batu Datu Merpati. Datu Merpati diceritakan
telah membina kesinambungan peradapan Kerajaan negeri Santubong di Samarahan
pada waktu itu. Disinilah bermulanya perpindahan masyarakat dari kerajaan
negeri Santubong ke daerah-daerah seperti Gedong dan Sadong selain daripada
daerah Lidah Tanah. [9]
Adanya penemuan tembikar China abad
ke 14 dan 15 di dua buah tempat di lembah Sungai Sadong menunjukkan terdapatnya
kesinambungan dengan sejarah Kerajaan Negeri Santubong yang wujud di kawasan
pendalaman. Di Gedong yang terletak 40 batu dari Santubong telah dijumpai
79,754 pecahan tembikar dan beratus-ratus artifak lain seperti manik, duit
siling dan emas.[10]
Berdasarkan terdapatnya pecahan tembikar dan benda-benda lain dengan begitu
besar berkemungkinan Gedong ini merupakan antara daerah yang memainkan peranan
yang agak besar di dalam urusan perniagaan di daerah pedalaman Sarawak.
Penemuan beberapa artifak sejarah di Bukit Sandong iaitu 15 batu ke pendalaman
Gedong telah menguatkan lagi andaian bahawa telah wujud satu peradaban besar di
bahagian Samarahan. Di Bukit Sandong telah dijumpai 30,000 serpihan tembikar
yang mempunyai asal dan ketuaan seperti yang terdapat di Santubong dan Gedong.
Ketulan emas yang dijumpai oleh orang awam di kawasan Kampung Gumpey pada tahun
2008 juga adalah satu lagi bukti Samarahan merupakan satu kawasan yang penting
di zaman dahulu kala. (Sila rujuk lampiran 1)
Jika dilihat dari konteks Samarahan
sebagai sebuah negeri di bawah jajahan kekuasaan Kesultanan Brunei yang
memerintah lebih kurang 500 tahun keatas Sarawak, ianya bermula sejak daripada
sultan pertama Kesultanan Brunei lagi iaitu Awang Alak Betatar. Awang Alak Betatar
yang memeluk Islam dengan nama Sultan Muhamad dikatakan telah menerima ufti
saban tahun daripada kerajaan negeri Samarahan. Di bawah pemerintahan
Kesultanan Brunei, Samarahan menjadi sebuah jajahan yang penting. Menurut orang
sumber yang telah saya temui, beliau mengatakan bahawa pada masa dahulu Lembah
Sungai Sadong merupakan sebuah kawasan tanah subur yang sesuai untuk pertanian
khususnya penanaman padi. Gedong yang terletak hampir di pertengahan sungai
telah menjadi sebuah pusat pentadbiran dengan menjadikan Gedung sebagai satu
pusat pengumpulkan hasil dan barangan yang melalui Sungai Sadong. Mungkin
disini timbulnya nama Gedung pada waktu itu. [11]
Bertitik tolak betapa pentingnya
Samarahan kepada kesultanan Brunei pada masa itu, maka ramai masyarakat Melayu
Brunei yang telah berpindah ke kerajaan negeri Samarahan termasuklah golongan
bangsawan Brunei yang antaranya Pengiran Kasuma Yuda Pengiran Sharifuddin yang
mangkat pada tahun 1832. Pengiran Kasuma Yuda adalah ayahanda kepada Pengiran
Indera Mahkota Muhamad Salleh iaitu wakil Sultan Brunei yang telah membuka
Kuching suatu waktu dahulu. Jejak warisan keturunan golongan bangsawan ini
dapat dibuktikan apabila terdapatnya sebuah Makam Pengiran Anak Sabtu di Muara
Tuang, Samarahan yang masih kekal hingga ke hari ini. Antara bukti lain yang
mengaitkan kekuasaan dan kewujudan sebuah kerajaan negeri bergelar Kerajaan
Negeri Samarahan dinyatakan di dalam sebuah manuskrip kuno Brunei yang
dituliskan di dalam huruf Jawi di dalam bahasa melayu Brunei yang berjudul
Alamat Zaman Ketakhtaan Negeri Baruni:
“
…… Dan pada masa itu Melaka di atas Kerajaan Negeri Juhur, Awang Alah Betatar
beristeri ke Juhur lalu digalar Awang Alak Betatar. Adapun Seri Sultan Muhamad
dan saudaranya patih berbai jadi Bendahara Seri Maharaja permaisuri digalar dan
pengiringnya yang lain itu digalar Damang/Temenggung Da Patih Damong.
Bermacam-macam nama pengawa dianugerahi oleh baginda di Johor. Empat menteri
dan askar dengan beberapa dayang-dayangnya dianugerahi nobat nagaragenta alamat
serta sakalian alat-alat kerajaan yang berbagai-berbagai dan dianugerahi…buah
nagari iaitu Kalaka dan Saribas dan Rajang dan Sadong dan Samarahan dan Sarawak
karana di pulau…Johor pun memarintah juga ialah….”
Daripada laporan seorang pengkaji
sejarah yang membuat pengkajian tentang artifak-artifak sejarah di Bahagian
Samarahan khususnya di Lembah Sungai Sadong iaitu Lucas Chin pula membuat satu
kesimpulan iaitu apa yang ditemui di Gedong dan Bukit Sandung telah menyatakan
bahawa terdapat satu peradaban yang bertindak sebagai pelabuhan di kawasan
pedalaman suatu masa dahulu. [12]
2.3 Kerajaan
Negeri Kalaka
Jika
Kerajaan Negeri Santubong dan Kerajaan Samarahan-Sadong mempunyai pertalian
yang kuat diantara satu sama lain namun ianya tidak kepada satu lagi kerajaan
kuno yang hilang iaitu Kerajaan Negeri Kalaka. Tetapi Kalaka mempunyai
hubungkait secara langsung dengan sejarah Datuk Godam dan Pengiran Temenggung
Abdul Kadir. Kedua-duanya bukanlah pemerintah untuk Kalaka pada waktu itu
tetapi Kerajaan Negeri Saribas yang berpusat di Tandang Sari adalah jiran
kepada Kalaka. Ini dapat dibuktikan di dalam Syair Tarsilah Cetera Dato’ Godam
dan Temenggung Kadir Negeri Saribas yang dikatakan sebagai sebuah naskah agung
yang mempunyai episod di dalam pensyairannya. Syair Tarsilah Negeri Saribas;
“Terhenti dulu kisah itu ..Tersebutlah pula habar suatu..Di Negeri Kalaka
habarnya tentu .Dayang Hubu’ Dayangnya Ruku…..”. Inilah bait-bait syair yang
mengaitkan bahawa suatu waktu dulu Kerajaan Negeri Kalaka diperintah oleh 2 orang
puteri bersaudara yang bernama Dayang Hubu dan Dayang Ruku. [13]
Di dalam konteks sejarah lama
Sarawak yang kebanyakkan kerajaan lamanya adalah dibawah pengaruh Kerajaan
Srivijaya dan Kerajaan Majapahit, nama Kalaka juga dinyatakan di dalam sebuah
manuskrip lama berjudul Negarakartagama yang dikarang pada tahun 1365 ada
mencatatkan bahawa “Kalka” adalah salah satu daripada kerajaan yang menjadi jajahan
empayar besar Majapahit.[14]
Selepas kemerosotan empayar Majapahit, Kalaka dikatakan di bawah kekuasaan Kesultanan
Melayu Johor dan diserahkan kepada Brunei sebagai satu hadiah kepada rajanya
yang pertama iaitu Awang Alak Bertatar yang mengahwini kerabat diraja Johor.
Ini dapat dibuktikan melalui sebuah manuskrip bertulisan Jawi Melayu Brunei
berjudul Alamat Zaman Ketahtaan Nagari Baruni.
”
Maka Awang Alak Batatar dangan Patih Barbai asal raja datang ghaib …. Pengawa
jadi Pangiran ialah yang sangat gagah barani pada zamannya itu. Dan pada masa
Ratu Malaka di atas karajaan Nagari Juhur, Awang Alak Batatar baristeri ka
Juhur ialah digalarkan Awang Alak Batatar ada Seri Sultan Muhamad dan
saudaranya Patih Barbai jadi Bendahara Seri Maharaja Permaisuara digalar dan
pengiringnya yang lain itu digalar jadi Panggawa dan dianugerahi oleh Baginda
di Juhur empat menteri yang basar2 dan babarapa pagawai dan ngaskar dangan
babarapa dayang2nya dianugerahi nobat nagara ganta alamat sarta sakalian
alat-alat karajaan yang barbagai-bagai. Dan dianugerahi nagari iaitu Kalaka dan
Saribas dan Rajang dan Sabangan dan Samarahan dan Sarawak karana di pulau,
Juhur pun mamarintah juga. Dianugerahkan sakali kapada anak baginda manjadi
milik sapanjang-panjang rantau itu di bawah parintah Sultan Barunai damikianlah
riwayatnya pada zaman dahulukala.”
Rajah 1
Untuk konteks bukti peradaban moden
seperti penyelidikan atas artifak-artifak sejarah pula, banyak penyelidikan ke
atas artifak sejarah yang ditemui menuju ke arah Kalaka sebagai sebuah negeri.
Lembah Sungai Kalaka yang tidak jauh dari Lembah Sungai Sadong iaitu sekitar 10
batu ke sebelah timur Santubong telah ditemui 9,469 serpihan tembikar China
termasuk jenis Sawankhalok dan “blue and white ware”. Dari pengkajian yang
dijalankan oleh Lucas Chin menunjukkan bahawa tembikar ini adalah tembikar abad
ke 16 dan ke 17. [15]
Terdapat juga penemuan artifak bersejarah di Tebing Tinggi yang mana di kawasan
ini telah ditemui 41,762 serpihan tembikar yang seusia dan setua artifak yang
ditemui di Nanga Kalaka. Dengan penemuan ini sudah cukup membukti bahawa Kalaka
juga adalah antara kawasan yang penting di suatu waktu dahulu sehingga saudagar
dari Tanah Besar China turut datang berniaga. [16]
2.4 Kerajaan
Negeri Saribas
Kerajaan
Negeri Saribas sebenarnya berkongsi muara Batang Saribas dengan ibu kota
Kerajaan Negeri Kalaka yang diperintah oleh 2 orang ratu bersaudara iaitu
Dayang Hubu dan Dayang Ruku. Kerajaan Negeri Saribas jajahan takluknya adalah
lebih besar daripada Kerajaan Negeri Kalaka iaitu ianya mencakupi pertemuan
Batang Saribas dengan Sungai Rimbas di sebelahnya. Pusat ibu kota Kerajaan
Negeri Saribas adalah Tandang Sari atau pada masa sekarang digelar Pusa. Di
dalam manuskrip lama dinyatakan bahawa Kerajaan Negeri Saribas ini wujud
sekitar abad ke-17 lagi. Kerajaan Negeri Saribas ini dinyatakan bahawa ianya
diperintah oleh seorang pembesar Kesultanan Brunei iaitu Pengiran Temenggong
Datu Abdul Kadir. Dikatakan Pengiran Temenggung ini telah membawa diri daripada
Brunei memandangkan anak tunggalnya Dang Chi’ atau Dayang Esah telah diambil
oleh Sultan Brunei untuk menjadi isteri yang ke-3. Sewaktu beliau menjadi
pemerintah Saribas beliau telah bertemu dengan seorang putera dari Pagaruyung,
Minangkabau iaitu Dato Gudam atau Raja Umar yang menyamar sebagai saudagar
penjual kain. [17]
Dato Gudam merupakan putera kepada
Bendahara Harun, pembesar di Pagaruyung. Ketibaannya ke Saribas adalah kerana
membawa hati yang kecewa setelah ditidakkan hak untuk menggantikan ayahandanya
kerana dikatakan bukan bangsa Minang sejati kerana ibunya adalah berketurunan
Belanda. Setelah mengenali Pengiran Temenggong, beliau telah bersetuju untuk
membantu Pengiran Temenggong mengambil anaknya semula daripada menjadi isteri
ketiga kepada Sultan Brunei pada masa itu. Sopan santun dan kepintaran Dato
Godam telah memikat hati Sultan Brunei sehingga beliau menjadi orang penting di
Brunei dan dikahwinkah oleh Sultan Brunei dengan Dayang Esah atas permintaan
Dato Godam sendiri. Sebelum beliau berangkat pulang ke Pagaruyung atas
permintaan ayahandanya, Sultan Brunei telah meminta beliau meninggalkan salah
seorang anaknya di Brunei maka ditinggalkannya Datu Mantri anak keduanya dan
disinilah permulaannya asal-keturunan. “Awang Damit-damit” iaitu asal keturunan
Awang dan Dayang di dalam masyarakat Melayu Sarawak.
Kepulangan Dato Godam yang singgah
sebentar di Saribas telah memberi perkhabaran gembira kepada Pengiran Dato
Temenggung Abdul Kadir yang akhirnya mangkat dan Dato Godam menjadi pengganti
pemerintah kepada Kerajaan Negeri Saribas. Anak sulungnya Dato Uban pula telah
menggantikan beliau dengan mewarisi nama Abang dan Dayang di dalam salsilah
keturunannya. Dan disinilah bermulanya asal-keturunan Melayu Sarawak yang
menggunapakai nama Abang dan Dayang. Di dalam Kerajaan Negeri Saribas inilah
gelaran jawatan seperti Datu Patinggi, Datu Bandar, Aulaksamana, Datu Imam dan
Datu Hakim bermula iaitu mengikut acuan jawatan dan gelaran bagi Kesultanan
Brunei pada zaman itu. Dan kerana itulah banyak jawatan gelaran di dalam
pemimpin masyarakat Melayu Sarawak masih lagi menggunakan Datu Patinggi, Datu
Bandar sehinggalah sekarang. Kewujudan Dato Gudam ini dapat disahihkan dalam
beberapa segi seperti wujudnya sebuah makam lama di Pusa yang masih menjadi
tanda sejarah untuk Kerajaan Negeri Saribas. Makam Dato Gudam adalah hanya
selang beberapa meter daripada Makam Pengiran Temenggung Abdul Kadir dan juga
Dayang Esah. [18]
Keberadaan Kerajaan Negeri Saribas
ini juga dicatatkan di dalam jurnal pengembaraan James Brooke yang mana di
dalam jurnalnya ada mengatakan beliau telah singgah di sebuah negeri di dalam
kawasan Sungai Saribas yang mempunyai banyak persamaan dengan jawatan pembesar
di Brunei dan beliau berkesempatan berkenalan dengan seorang Aulaksamana
Saribas yang berusia 90 tahun.
2.5 Kerajaan
Negeri Malano
Untuk
Kerajaan Negeri Malano ianya tiada kaitan langsung dengan mana-mana kerajaan
negeri yang dimaksudkan. Politi kerajaan yang hilang ini terletak di Kuala
Sungai Rejang, iaitu sungai selepas Sungai Kalaka. Jika dilihat kepada
kewujudan nama Melanau itu sendiri mengikut sejarahnya adalah diberikan oleh
Sultan Brunei keatas satu masyarakat yang menggelar diri mereka Likao iaitu
masyarakat yang tinggal di persisiran Sungai Rejang. Kewujudan politi kerajaan
ini dikatakan telah wujud sejak kurun Ke-13 lagi. Berkemungkinan besar Tugau
iaitu seorang raja yang penuh dengan kesaktian itu adalah raja pemerintah
kepada Kerajaan Negeri Melano ini yang pertama.
Rajah 2
Ini
dapat disahihkan di dalam manuskrip sejarah kerajaan Brunei yang menyatakan
bahawa di awal pemerintahan raja pertama Kerajaan Bo-ni iaitu sewaktu
kemerosotan pengaruh kerajaan Majapahit ke atas wilayah di Borneo sewaktu
pemerintahan Sultan Muhammad Shah iaitu sultan yang pertama Kerajaan Kesultanan
Melayu Brunei, wilayah Tutong yang ketika itu dibawah pentadbiran pembesar
kerajaan Melanau iaitu Mawanga telah diserang oleh orang-orang kanan Sultan
iaitu Awang Semaun, Awang Jeramabak dan Pateh Damang Sari. Pertempuran untuk
perluasan kuasa Kerajaan Brunei ini telah juga sampai sehingga ke Igan iaitu
satu lagi jajahan Kerajaan Melano dibawah Basiung iaitu ipar kepada Raja Tugau.
Walau bagaimanapun, Basiung dan Raja Tugau yang mendapat bantuan daripada Kerajaan
Sambas dan juga jajahannya yang lain tidak dapat menandingi jumlah tentera
pimpinan Awang Semaun ini ditambahlagi kerajaan Brunei telah mendapat sokongan
daripada masyarakat Iban Sarawak yang mengambil peluang untuk menjalankan
tradisi ngayau kepada masyarakat Melanau pada waktu itu. Setelah kekalahan di
dalam pentempuran itu maka banyak wilayah Kerajaan Melano telah jatuh kepada
kerajaan Kesultanan Brunei selepas itu. [19]
Satu lagi manuskrip kuno yang
membenarkan bahawa ada satu kerajaan wujud satu ketika dahulu adalah ianya
tertulis di manuskrip sejarah kuno Nagarakertagama yang ditulis pada tahun
1365. Di dalam manuskrip ini menyatakan ketika zaman kerajaan Majapahit
mencapai puncak kegemilangannya iaitu sewaktu Hayam Wuruk memerintah ada
menyebut Malano dan Brunei sebagai sebahagian daripada pembayar ufti kepada
kerajaan Majapahit tersebut. Jika Malano membayar ufti bermakna Malano bukanlah
satu jajahan kecil sebaliknya sebagai sebuah kerajaan besar yang mencakupi
beberapa jajahan kecil yang lain. [20]
Jika dilihat daripada konteks
jurnal-jurnal pengembaraan kuno sememangnya banyak tercatat bahawa Malano
adalah sebuah peradapan suatu ketika dahulu. Catalan Atlas yang diwartakan pada
tahun 1375 ada menunjukkan peta Kerajaan Malano di dalamnya malah ianya
disahihkan di dalam peta orang Portugis yang menyatakan bahawa wujud sebuah
politi bernama Malao di dalam peta pengembaraan mereka. Manakala di Florence,
Italy sebuah peta lama bertarikh 1595 ada mencatatkan bahawa kawasan persisiran
barat Sarawak yang kini dikenali sebagai daerah Oya, Balingian dan Daerah Mukah
juga ditandakan sebagai Malano. Malah ada rekod di dalam jurnal pengembaraan
Negara Tembok Besar China iaitu Nan-hai-chih ada menyebut Achen atau Igan
sebagai sebuah peradapan suatu ketika dahulu dan membuktikan bahawa
saudagar-saudagar China juga pernah berkunjung ke Kerajaan Negeri Malano untuk
berurus niaga.
Bab
3
Kesan
Lima kerajaan Kuno di Sarawak
3.1 Sosial
Selepas
saya membuat pembacaan dan penelitian terhadap kajian dan penyelidikan yang
telah saya jalankan terhadap kerajaan kuno yang terdapat di Sarawak, saya
mendapati beberapa kesan yang nampak telah ditinggalkan oleh kerajaan kuno
tersebut kepada kewujudan penempatan yang ada sekarang ini. Antaranya ialah
daripada aspek sosial ialah telah wujudnya sistem pendidikan awal diperkenalkan
oleh pemerintah ke atas kawasan yang dijajah tetapi terhad kepada kawasan tertentu
sahaja. Pendidikan ini bertujuan menyediakan golongan pemerintah sahaja.
Mereka yang mendapat pendidikan
peluang masa hadapan yang lebih cerah dalam bidang pemerintahan yang mempunyai
kemahiran dan ilmu yang tinggi akan diangkat sebagai pemerintah. Sesetengah
golongan rakyat tempatan pula terpengaruh dengan fikiran, budaya dan sikap lama
sehingga masih mempercayai kepercayaan karut pada ketika itu. Kepincangan dalam
sistem pendidikan ini telah memaksa kerajaan peribumi memperbaikinya secara
berperingkat-peringkat selama beberapa tahun. Pekembangan pesat ekonomi berasaskan
perdagangan telah menyebabkan perkembangan hubungan antara sesuatu kawansan ke
kawasan yang lain bagi memenuhi keperluan permintaan barangan yang diperlukan.
Kedudukan sosial pula telah mengubah komposisi kaum di kawasan yang terdapat di
Sarawak sehingga mewujudkan jurang yang ketara dengan penduduk peribumi akibat
perbezaan agama, bahasa, budaya, dan adat.
3.2 Ekonomi
Kewujudan
kerajaan kuno yang terdapat di Sarawak telah merubah keadaan ekonomi kawasan
yang dijajah. Di sesetengah tempat kegiatan pertanian, penternakan dan nelayan telah
dijalankan secara tradisional bagi
memenuhi keperluan di sesetengah kawasan di sekitar kawasan yang berhampiran.
Bentuk ekonomi masyarakat yang pada dulunya bersifat sara diri telah berubah
kepada sektor berorientasikan perdagangan dan mula untuk berjual di antara
kawasan yang berhampiran. Masyarakat tempatan tinggal kebanyakkan tinggal
dikawasan berhampiran sungai bagi memudahkankan urusan seharian mereka untuk
pengangkutan dan ekonomi seperti nelayan.
Kebanyakkan ekonomi tradisional
penduduk peribumi yang bergantung kepada kawasan sungai sebagai alat
pengangkutan telah terpinggir dengan pembinaan jalan raya dan kereta api pada
ketika itu. Kebanyakkan kawasan di kerajaan Sarawak kuno juga adalah merupakan
salah satu tradisi negara-negara Asia
Tenggara yang berpusat di muara sungai juga turut terpinggir akibat pertumbuhan
bandar baru yang kemudiannya menjadi nadi penggerak kepada pembangunan ekonomi
penjajah luar yang tertarik dengan sumber yang ada pada ketika itu.
Wujud dua jenis ekonomi, ekonomi
moden yang berorientasikan perdagangan dan ekonomi tradisional yang dijalankan
untuk tujuan sara diri. Ekonomi moden dikuasai oleh golongan tertentu iaitu
mereka yang mempunyai lebihan bahan untuk diperdagangkan manakala penduduk
tempatan menjalankan ekonomi sara diri. Perkembangan ekonomi berdasarkan sistem
mata wang telah menyebabkan wujud jurang perbezaan antara sistem ekonomi
tersebut.
3.3 Politik
Pada
mulanya segala aspek pemerintahan dan pentadbiran yang dahulunya diterajui oleh
orang tempatan dengan memerintah kawasan mereka sendiri dan berkembang ke
kawasan di sekitar mereka. Kewujudan pentakbiran pada kerajaan Sarawak kuno
sedikit sebanyak memberikan kesan terhadap tampuk kepimpinan yang seterusnya
memimpin kawasan tersebut sehinggalah kedatangan orang luar dan kepimpinan telah
diambil oleh penasihat dan pentadbir orang luar. Perubahan dalam bidang
pemerintahan oleh pentadbir Barat selari dengan pengenalan sistem perundangan
Barat sesuai dengan anggapan mereka bahawa sistem pentadbiran masyarakat
peribumi adalah ketinggalan zaman dan tidak sesuai dipraktikkan lagi.
Ini dapat dilihat apabila banyak
negara Asia Tenggara diperintah melalui secara lansung oleh pihak penjajah
melalui sistem birokrasi yang dimonopoli oleh orang Barat. Bagi meningkatkan
soal-soal agama dan adat istiadat, pemimpin tempatan dilantik semata-mata
bertujuan bahawa, penjajah Barat masih lagi memerlukan dan menghargai
kepimpinan mereka. Wujud persaingan antara kuasa-kuasa Barat dalam usaha mereka
mendapatkan kawasan tanah jajahan baru lantas persaingan ini dapat diselesaikan
dengan menetapkan kawasan pengaruh masing-masing supaya tidak tercetus
peperangan di Asia Tenggara.
Bab
4
Rumusan
Inilah
sekelumit ruang penulisan The Lost Kingdom Of Sarawak – Untold History ataupun
kerajaan di Sarawak sebelum Brook yang mana ianya mempunyai bukti-bukti kukuh
samada daripada penemuan tembikar atau barangan purba di kawasan sekitarnya
serta beberapa dokumen sejarah lama yang membenarkan bahawa sarawak mempunyai 5
kerajaan kuno yang tidak didendangkan untuk pengetahuan sejarah anak bangsa
Sarawak sekalian. Sesungguhnya inilah sejarah asal kita yang seharusnya dilupakan
kerana disinilah bermula peradaban untuk bangsa Sarawak sekalian.
Sejak abad ke-7 sudah muncul
beberapa negeri-negeri kota-pelabuhan di dalam apa yang dicadangkan sebagai
kawasan kebudayaan Sarawak. Negeri-negeri ini terus wujud dan penting walaupun
pernah dijajah oleh Brunei dan Majapahit.
Penjajahan Brunei yang begitu lama tidak boleh dinafikan tetapi pengaruh
Brunei itu tidak merobah kesemua aspek kehidupan dan tidak juga menjadi
sebahagian daripada kebudayaan Brunei.
Negeri ini tetap menjadi politi yang tersendiri dan mempunyai aspirasi
tersendiri walaupun memancarkan ketamadunan Melayu dalam keupayaan mendirikan
negeri dan mentadbir negeri mengikut panduan kitab-kitab Melayu utama seperti
Tajul al-Muluk dan Taj al-Salatin sehigga memungkinkan wujudnya the Malay
Mediterranean.
[1] Penulis telah cuba
mengetengahkan penulisan seperti ini, lihat Sanib Said, 1993, "Early
Port-Cities of Sarawak: Formation of Sarawak's Polity", Borneo Research
Council Conference, Kuching, Sarawak; "The History of Sarawak: Where Do We
Begin?, Sarawak Museum Journal, 1999, hal.211-255; 2006,
[2] Penulis Buyong bin Adil yang telah menggunakan konsep sejarah awal
yang diperkenalkannya di dalam penulisannya yang bertajuk Sejarah Sarawak.
sekadar sebagai rekod untuk sumber rujukan. Buyong Adil (Haji). 1981. Sejarah Sarawak. Kuala Lumpur: Dewan
Bahasa dan Pustaka.
[3] Aini Hassan. 2007. Kualitatif
Atau Kuantitatif ?: Memahami Andaian Asas Yang Mendasari Penyelidikan
Pendidikan. Masalah Pendidikan. 30 (1). Halaman 7-16.
[4] Sejarawan mengaitkan konsep ini
dengan sejarah nasionalisme di Eropah, contohnya lihat Hans Kohn, Craig J.
Calhoun, The idea of nationalism: a study in its origins and background Edition 60, reprint,Transaction
Publishers, 2005; Natiodari
perkataan Latin bererti "that which has been born", lahir
berdarah sesuatu race dan sememangnya diterjemahkan sebagai
“bangsa” seperti konsep “negara-bangsa”, negara adalah “ruang” dan bangsa
adalah “penduduk sedarah”.
[5] Mohammad Tahir bin Abdul Ghani,
Haji, Hikayat Datuk Merpati,
Dewan Bahasa dan Pustaka, Kuala Lumpur, 1989.
[6] Temu bual bersama orang kampung iaitu Encik Abu Sufian. Beliau
merupakan seorang guru. Saya telah menjalankan penyelidikan temubual bersama
orang sumber di kawasan saya sendiri dan telah membuat ulasan mengenai perkara
ini.
[7] Mohammad Tahir bin Abdul Ghani,
Haji, Hikayat Datuk Merpati,
Dewan Bahasa dan Pustaka, Kuala Lumpur, 1989.
[8] Lucas Chin, “Trade Pottery
Discovered in Sarawak from 1948 – 1969”, XXV, 1975, 1-7, with R. Nyandoh, “A
Progress Report on Archaeological Work at Gedong”, SMJ, XVII, 1969, hal. 80-88.
[9] Temu bual bersama orang kampung iaitu Encik Hatle. Beliau merupakan
seorang guru. Saya telah menjalankan
penyelidikan temubual bersama orang sumber di kawasan saya sendiri dan telah
membuat ulasan mengenai perkara ini.
[10] Lucas Chin, “Trade Pottery
Discovered in Sarawak from 1948 to 1978”, op cit., hal. 4.
[11] Temu bual bersama orang kampung iaitu Encik Abu Sufian. Beliau
merupakan seorang guru. Saya telah menjalankan penyelidikan temubual bersama
orang sumber di kawasan saya sendiri dan telah membuat ulasan mengenai perkara
ini.
[12] Lucas Chin, “Trade Pottery
Discovered in Sarawak from 1948 to 1978”, op cit.
[13] Syair ini telah ditemui semula pada
tahun 2005 melalui dua versi salinan yang sedang dikaji untuk keperluan
pasca-siswazah.
[14] Th. Pigeaud, op cit.
[15] Lucas Chin, “Trade Pottery
Discovered in Sarawak from 1948 to 1978”, op cit.
[16] Temu bual bersama orang kampung iaitu Encik Hatle. Beliau merupakan
seorang guru. Saya telah menjalankan
penyelidikan temubual bersama orang sumber di kawasan saya sendiri dan telah
membuat ulasan mengenai perkara ini.
[17] North Borneo Historical
Society, 17 Februari 2015, <http://www.northborneohistory.com>
[18] H.
R. Hughes, “A Sketch of the History of Brunei” in Cheah Boon Kheng (E.), Papers Relating to Brunei,
JMBRAS, Kuala Lumpur, 1998, hlm. 29.
[19] Sanib Said, Introduction: A Survey of Works on Malay-Jawi
Manuscripts in the Eastern Malay Archipelago, dalam The Sarawak Museum, Malay Historical Writings, Sarawak
Museum, Kuching, 2005, hlm. 1-12.
[20] Ibid. hlm 1-12
No comments:
Post a Comment