PENGENALAN
Pada tugasan kali ini, konsep dan latihan
mentrasnkripsikan petikan telah dijadikan tugasan untuk kursus BMM3108. Tugasan
ini memberi peluang kepada saya untuk mengenali lebih mendalam tentang konsep
fonetik dan fonologi yang terdapat dalam bahasa Melayu. Walaupun bahasa Melayu
digunakkan dalam pertuturan seharian, hubungkait struktur bahasa dan cara
bunyi-bunyi bahasa dihasilkan untuk pertuturan tidak diambil berat. Oleh
demikian, bidang fonetik dan fonologi ini memberi peluang kepada saya untuk
mengetahui dan menimba pengalaman perkaitan fonetik dan fonologi dalam bahasa
Melayu. Mentranskripsikan petikan teks menggunakan fonem-fonem yang berkaitan
turut dilakukan dalam tugasan kali ini. Tugasan ini adalah untuk melatih dan
memberi pengalaman dalam menukar petikan teks daripada huruf-huruf biasa kepada
fonem-fonem yang melambangkan bunyi-bunyi sebutan huruf yang sepatutnya. Semoga
dengan tugasan yang berjaya disiapkan ini, saya memperoleh pengalaman yang
bermanfaat untuk digunakan kelak. Maklumat dan cabaran dilalui sepanjang
menyiapkan tugasan ini menjadi pengalaman yang berharga kepada diri saya.
Diharap tugasan yang berjaya disiapkan ini menjawap soalan-soalan yang
dikemukakan.
TUGASAN
1 : PENULISAN ESEI.
FONETIK
Fonetik
ialah satu bidang yang mengkaji bunyi-bunyi yang dihasilkan oleh manusia. Kajian tersebut merangkumi
kajian tentang bunyi-bunyi bahasa atau dikenali sebagai ‘fon’. Selain itu,
fonetik juga merupakan bidang yang terlibat dalam mengkaji bagaimana
bunyi-bunyi yang dihasilkan oleh alat-alat artikulasi manusia sehingga
menghasilkan bunyi-bunyi yang bermakna. Fonetik membantu dalam memahami
penghasilan bunyi-bunyi yang bermakna kepada manusia yang membantu terbentuknya
bahasa untuk digunakan sebagai alat komunikasi untuk manusia.
Fonetik yang berasal daripada bahasa
Greek iaitu ‘phone’ membawa maksud
bunyi, iaitu kajian tentang bunyi-bunyi yang diujarkan oleh manusia (Siti Hajar
Abdul Aziz, Pengajian Melayu 2: Ketrampilan
Bahasa,). Siti Hajar Abdul Aziz turut menyatakan bahawa bidang
fonetik lebih menumpukan kepada kajian ‘fon’ atau bunyi-bunyi bahasa yang
dihasilkan. Selain itu, bidang ini juga melibatkan bagaimana bunyi yang
dihasilkan itu didengar dan diinterprestasikan. Alat-alat artikulasi memainkan
peranan yang penting dalam penghasilan bunyi-bunyi tertentu. Kerosakan pada
alat artikulasi akan mempengaruhi penghasilan bunyi-bunyi yang dihasilkan. Ini
pastinya menyukarkan penghasilan bunyi-bunyi yang bermakna dan menyebabkan
bunyi-bunyi yang diujarkan tidak dapat dihasilkan dengan sempurna. Oleh
demikian, penghasilan bunyi-bunyi oleh alat artikulasi perlulah sempurna kerana
bunyi-bunyi inilah yang membawa kepada penyampaian maklumat dan difahami oleh
komuniti penutur bunyi-bunyi bahasa tersebut.
Indirawati Zahid dan Mardian Shah Omar (2006) dalam buku Fonetik
dan Fonologi: Siri Pengajaran dan Pembelajaran Bahasa Melayu pula
menyatakan fonetik ialah kajian mengenai bunyi-bunyi bahasa yang
dihasilkan oleh manusia iaitu bunyi yang digunakan sebagai alat komunikasi. Bunyi-bunyi
yang dihasilkan oleh manusia perlulah bermakna dan difahami. Penghasilan
bunyi-bunyi yang tidak bermakna ataupun tidak difahami antara dua pihak
pastinya membuatkan bunyi-bunyi yang didengar tidak dapat diinterprestasikan.
Oleh demikian, penghasilan bunyi-bunyi yang diinterprestasi menjadi maklumat adalah tidak bermakna. Alat-alat
artikulasi yang menghasilkan bunyi-bunyi tersebut perlulah bermakna dan
difahami kepada sesebuah komuniti penutur. Bunyi-bunyi bahasa yang dihasilkan
tanpa difahami dan bermakna akan menyebakan komunikasi tidak dapat dicapai
dengan maksimum.
Dr. Lufti Abas (1975), mendefinisikan fonetik sebagai
mempelajari segala bunyi yang diucapkan melalui mulut manusia, baik bunyi manusia,
bukan bunyi bahasa, mahu pun bunyi-bunyi marginal, dan memberikan simbol
fonetik untuk setiap bunyi. Nik Safiah Karim dan Wan Malini Ahmad (2006) dalam buku Bahasa Melayu STPM pula
mentakrifkan fonetik sebaga bidang yang mengkaji bunyi-bunyi yang dihasilkan
oleh manusia dan memberikan lambang kepada bunyi-bunyi tersebut.
Lambang-lambang tersebut membolehkan komunikasi berlaku bukan sahaja secara
lisan,tetapi juga berlaku dengan perkataan.
Perkara yang perlu diberi perhatian dalam pengujaran bunyi-bunyi ini
ialah perlulah bermakna dan difahami agar maklumat disampaikan dengan tepat.
FONOLOGI
Fonologi ialah bidang yang mengkaji sistem bunyi bahasa.
Sistem yang dimaksudkan ialah berkaitan dengan senarai bunyi, ciri-ciri bunyi
serta peraturan yang khusus dalam menghubungkait bunyi-bunyi tersebut antara
satu sama lain. Bidang fonetik ini dapat membantu seseorang untuk memahami
dengan lebih mendalam tentang bentuk bunyi yang dihasilkan dalam sesuatu bahasa
dengan lebih terperinci.
Nik Safiah Karim dan Wan Malini Ahmad (2006) mentakrifkan fonologi
sebagai cabang ilmu bahasa yang mengkaji bunyi bahasa sesuatu bahasa dan
fungsinya dalam sistem bahasa tersebut. Berdasarkan pandangan kedua-dua tokoh
ini, fonologi terbahagi kepada dua iaitu fonetik dan fonemik. Fonemik merupakan
bidang yang mengkaji bunyi-bunyi sesuatu, iaitu pengkajian tentang fungsi atau
struktur bunyi bahasa itu. Fonetik pula merupakan bidang
yang mengkaji bunyi-bunyi yang dihasilkan
oleh manusia.
Abdullah Hassan (2005), pula menyatakan fonologi ialah
bidang yang mengkaji sistem bunyi-bunyi dalam bahasa. Sistem bunyi-bunyi yang
tertentu dalam pertuturan inilah yang membentuk struktur yang khusus bagi
sesuatu bahasa. Struktur-struktur bunyi ini akan dipersetujui oleh komuniti
masyarakat di sesebuah tempat untuk digunapakai. Persetujuan ini menghasilkan
bahasa yang seterusnya digunakan oleh sesebuah komuniti masyarakat sebagai alat
komunikasi atau dikenali sebagai bahasa untuk menyampaikan maklumat dan
berkomunikasi.
PERBEZAAN FONETIK DAN FONOLOGI
Fonetik
|
Fonologi
|
Fonetik ialah kajian tentang bunyi yang
dihasilkan oleh berdasarkan fisiologi dan anatomi manusia.
|
Bidang yang mengkaji bunyi bahasa
yang mempunyai kaitan dengan fungsi perlakuan, bunyi dan organisasi bunyi.
|
Fonetik mempunyai tiga cabang kajian
iaitu fonetik akustik, fonetik artikulatori dan fonetik auditori.
|
Mengkaji hubungan antara butir-butir
leksikal lain yang membentuk ayat.
|
Fonetik ialah kajian tentang
sifat-sifat semula jadi, produksi dan persepsi bunyi-bunyi bahasa yang
dihasilkan.
|
Kajian tentang sistem bunyi sesuatu
bahasa dan sifat-sifat semula jadi sistem tersebut secara umum.
|
Fonetik mengkaji unsur setiap bunyi.
|
Fonologi merupakan kajian yang
berkaitan dengan penelitian pola-pola intonasi, jeda, dan panjang-pendek .
|
Transkripsi daripada semua bahasa
yang mempunyai bunyi dapat dihasilkan menggunakan fonetik.
|
Menghasilkan sistem ejaan sesuatu
bahasa.
|
Alat Artikulasi
Alat artikulasi atau
artikulator ialah organ yang menghasilkan bunyi bahasa. Bunyi-bunyi yang
terhasil disebabkan penyekatan udara mengkut kadar tertentu yang dimanipulasi
oleh alat-alat artikulasi. Menurut Faridah Binti Nazir dan Maridah Binti Hj
Alias dalam buku Fonetik & Fonologi Bahasa Melayu, artikulator merupakan
bahagian alat pertuturan yang boleh digerak-gerakkan manakala daerah artikulasi ialah bahagian
alat pertuturan yang tidak boleh digerakkan dan hanya dapat didekati dan
disentuh dalam proses pengeluaran bunyi-bunyi bahasa. Menurut
Siti Hajar Abdul Aziz (2008: 93), alat artikulasi ialah organ atau organ yang
berfungsi untuk mengeluarkan bunyi bahasa. Menurut tokoh-tokoh tersebut,
pergerakan alat-alat artikulasi inilah yang membantu manusia dalam menghasilkan
bunyi-bunyi bahasa untuk tujuan komunikasi. Bunyi-bunyi yang terhasil
ditentukan oleh pergerakan alat artikulasi yang tertentu.
Rajah
1.0 Alat-alat Artikulasi
Alat Artikulasi
|
Alat
Artikulasi
|
1. Bibir atas
2. Bibir bawah
3. Gigi atas
4. Gigi bawah
5. Gusi
6. Lelangit
keras
7. Lelangit
lembut
8. Anak tekak
9. Hujung
lidah
10. Hadapan
lidah
|
11. Tengah
lidah
12. Belakang
lidah
13. Akar lidah
14. Epiglottis
15. Pita suara
16. Rongga
tekak
17. Rongga
hidung
18. Rongga
mulut
19. Rahang
|
Alat-alat
artikulasi amat penting dalam penghasilan bunyi-bunyi huruf untuk pertuturan. Penghasilan bunyi vokal, konsonan dan diftong dalam bahasa Melayu melibatkan
pergerakan yang tertentu untuk menghasilkannya. Pergerakan alat-alat
artikulasi dalam menghasilkan
bunyi-bunyi huruf ini membantu manusia untuk berkomunikasi dengan lebih
berkesan. Bunyi-bunyi yang dihasilkan oleh alat artikulasi memerlukan udara
daripada paru-paru untuk menghasilkan bunyi. Udara tersebut akan disalurkan ke
larinks yang mempunyai kotak suara melalui trakea . Kotak
suara berfungsi sebagai alat penghasilkan bunyi-bunyi mengikut kedudukan yang diubah suai. Kotak suara ini pula mempunyai pita suara yang
mengawal kuantiti udara yang disalurkan melalui pergerakan tertutup rapat
atupun direnggang untuk dibuka luas.
Dalam
penghasilan bunyi sama ada secara sengauan ataupun tidak melibatkan peranan
lelangit. Udara yang diterima daripada pita suara seterusnya dimanipulasi oleh
lelangit untuk menentukan bunyi bahasa yang akan dihasilkan. Lelangit yang
terdiri daripada dua iaitu lelangit keras dan lelangit lembut. Lelangit keras
terletak di antara gusi dan lelangit lembut. Lelangit keras berfungsi sebagai
daerah artikulasi dalam pengeluaran bunyi-bunyi. Lelangit lembut pula terletak
ke dalam sedikit, iaitu selepas lelangit keras dan sebelum anak tekak. Lelangit
lembut boleh diturunnaikkan. Apabila lelangit lembut diturunkan, rongga mulut
akan tertutup dan udara akan keluar melalui rongga hidung yang menyebabkan
bunyi sengauan. Manakala apabila lelangit dinaikkan
bunyi yang keluar bukanlah bunyi sengau dan keluar melalui rongga mulut.
Seterusnya,
bunyi-bunyi yang terhasil akan dipengaruhi oleh pergerakan alat-alat
artikulasi. Alat –alat artikulasi terbahagi kepada dua iaitu alat artikulasi
aktif dan alat artikulasi pasif. Artikulasi aktif adalah alat yang boleh
digerakkan manakala yang pasif pula adalah sebaliknya. Antara alat artikulasi
aktif ialah lidah, lelangit lembut dan gigi bawah. Antara alat arikulasi pasif pula terdiri
daripada gigi, lelangit keras dan alat-alat yang tidak dapat digerakkan.
Selain
itu, lidah juga merupakan alat yang paling aktif dalam menghasilkan bunyi
bahasa. Lidah terbahagi kepada hujung lidah, depan lidah dan belakang lidah.
Hujung lidah dapat digerakkan ke depan dan ke belakang bagi menghasilkan bunyi.
Depan lidah pula boleh diangkat ke atas menyentuh lelangit keras, dan belakang
lidah boleh diangkat menyentuh lelangit lembut. Pergerakan ini membantu
penghasilan bunyi yang berbeza mengikut kedudukan lidah. Penghasilan bunyi juga
dimanipulasi oleh pergerakan bibir. Bibir dapat berfungsi menyekat perjalanan
udara daripada keluar terus daripada rongga mulut. Penyekatan ini yang membantu
penghasilan bunyi huruf yang berbeza.
Alat-alat
artikulasi amat penting dalam penghasilan bunyi-bunyi bahasa. Oleh demikian,
penjagaan alat-alat artikulasi ini amat penting kepada kita. Kecederaan dan
kecacatan pada alat artikulasi dapat mempengaruhi penghasilan bunyi-bunyi
bahasa yang cuba dihasilkan. Ini pastinya menyukarkan proses komunikasi kerana
penghasilan bunyi yang cuba dihasilkan tidak terhasil dengan sempurna
Rajah
2.0 Kedudukan Bunyi Vokal Bahasa Melayu
Vokal
Vokal ialah bunyi
oral tetapi dinasalkan dan juga tergolong sebagai bunyi bersuara (Faridah binti
Nasir & Maridah binti Hj Alias, Fonetik dan Fonologi Bahasa Melayu,
2013:33). Penghasilan bunyi vokal amat penting dalam bahasa Melayu kerana bunyi
vokal banyak digunakan. Vokal terbahagi kepada tiga jenis iaitu vokal hadapan,
vokal tengah dan vokal belakang.
Huruf
|
Fonem
|
Jenis
Vokal
|
Bunyi
Vokal
|
Penggunaan
Fonem Vokal
|
||
|
|
Awal
|
Tengah
|
Akhir
|
||
ɑ
|
/ɑ/
|
Vokal hadapan
|
Vokal hadapan luas
|
[ɑwɑl]
|
[tukɑr]
|
[kirɑ]
|
i
|
/i/
|
Vokal hadapan sempit
|
[ikɑn]
|
[lihɑt]
|
[tɑli]
|
|
e
|
/ɛ/
|
Vokal hadapan separuh
sempit
|
-
|
[kɛcɛk]
(cakap)
|
[Kawɛ]
(saya)
|
|
e
|
/e/
|
Vokal hadapan separuh
luas
|
[eloʔ]
|
[keju]
|
[tɑuge]
|
|
|
||||||
e
|
/ә/
|
Vokal
Tengah
|
Vokal tengah pendek
|
[әmɑʔ ]
|
[lәmɑŋ]
|
[nɑsionɑlismә]
|
e
|
/з/
|
Vokal tengah panjang
|
-
|
-
|
[manjз]
(manja)
|
|
|
||||||
o
|
/o/
|
Vokal belakang
Vokal
Belakang
|
Vokal belakang separuh
sempit
|
[obor]
|
[rodɑ]
|
[kilo]
|
u
|
/u/
|
Vokal belakang sempit
|
[ulɑr]
|
[butɑng]
|
[bɑju]
|
|
|
/ɔ/
|
Vokal belakang separuh luas
|
[ɔrang]
(orang)
|
[bɔrɔng]
(borong)
|
[tekɔ]
(teko)
|
|
|
/D/
|
Vokal belakang luas
|
-
|
-
|
[gulD]
(gulai)
|
Konsonan
Konsonan ialah
bunyi-bunyi bahasa yang dikeluarkan menerima sekatan, sempitan dan geseran sama
ada di bahagian rongga mulut, tekak atau hidung (Faridah binti Nasir &
Maridah binti Hj Alias, Fonetik dan Fonologi Bahasa Melayu, 2013:33). Berikut
merupakan konsonan yang terdapat dalam bahasa Melayu:
Huruf
|
Fonem
|
Jenis
Konsonan
|
Penggunaan
Fonem Konsonan
|
||
Awal
|
Tengah
|
Akhir
|
|||
b
|
/b/
|
Konsonan Letupan
|
[bolɑ]
|
[lobɑʔ]
|
[kitɑb]
|
p
|
/p/
|
[pisɑh]
|
[kepɑh]
|
[ɑtɑp]
|
|
t
|
/t/
|
[tidur]
|
[putɑr]
|
[kilɑt]
|
|
d
|
/d/
|
[dɑpur]
|
[dɑdɑ]
|
[ɑhɑd]
|
|
k
|
/k/
|
[kursus]
|
[pәkɑʔ]
|
[rәtɑʔ]
|
|
g
|
/g/
|
[gɑjɑh]
|
[gigi]
|
[beg]
|
|
k
|
[ʔ]
|
-
|
-
|
[kataʔ]
|
|
|
|||||
c
|
/c/
|
Konsonan Letusan
|
[cɑntiʔ]
|
[bɑcɑ]
|
[mɑc]
|
j
|
/ĵ/
|
[jɑguh]
|
[rajah]
|
[gɑrɑj]
|
|
|
|||||
m
|
/m/
|
Konsonan Sengauan
|
[mintɑ]
|
[sɑmɑ]
|
[tikɑm]
|
n
|
/n/
|
[nɑsi]
|
[ɛnaʔ]
|
[pәlɑn]
|
|
ng
|
/ŋ/
|
[ŋɑŋɑ]
|
[buŋɑ]
|
[#ɑlɑŋ]
|
|
ny
|
/ɲ/
|
[ɲɑriŋ]
|
[kәɲɑŋ]
|
-
|
|
|
|||||
l
|
/l/
|
Konsonan Sisian
|
[lihɑt]
|
[sәlipar]
|
[botol]
|
|
|||||
h
|
/h/
|
Konsonan
Geseran
|
[hɑri]
|
[lihɑt]
|
[kɑlɑh]
|
f
|
/f/
|
[filәm]
|
[sifɑt]
|
[wakaf]
|
|
s
|
/s/
|
[sɑkit]
|
[pusɑt]
|
[lipɑs]
|
|
sy
|
/š/
|
[šɑbɑs]
|
[mәšuɑrɑt]
|
[skuaš ]
|
|
v
|
/v/
|
[vɑn]
|
[lɑvɑ]
|
[petrov]
|
|
z
|
/z/
|
[zɑlim]
|
[uzu]
|
-
|
|
|
|||||
w
|
/w/
|
Konsonan Malaran
|
[wɑtɑʔ]
|
[kɑwɑn]
|
[tɑkrɑw]
|
y
|
/j/
|
[yurɑn]
|
[wɑyɑng]
|
-
|
|
|
|||||
r
|
/r/
|
Konsonan Getaran
|
[rodɑ]
|
[kirɑ]
|
[putɑr]
|
Konsonan letupan ialah konsonan yang menghasilkan bunyi
letupan hasil daripada hentian sepenuhnya. Sekatan sepenuhnya yang disalurkan
daripada paru-paru dilakukan oleh alat-alat artikulasi. Sekatan yang dilakukan
berlaku sama ada pada bahagian bibir, lelangit keras, lelangit ataupun pita
suara. Antara fonem konsonan letupan ialah
[p], [b], [t], [d], [k], [g], [ʔ] . Berbeza dengan konsonan letupan yang
menyekat udara tanpa dilepaskan, konsonan letusan melepaskan udara secara
perlahan-lahan setelah sekatan penuh dilakukan terhadap udara daripada
paru-paru. Udara yang dilepaskan ini
membantu penghasilan bunyi [c] dan [j].
Konsonan sengauan terhasil daripada sekatan sepenuhnya
terhadap udara yang disebabkan oleh anak tekak diturunkan untuk menutup rongga
mulut. Udara keluar melalui rongga hidung dan menghasilkan bunyi sengauan.
Antara konsonan sengauan ialah [m], [n], [ŋ], dan [ɲ]. Konsonan sisian iaitu [l] mengalami
penyekatan arus udara di bahagian lelangit keras oleh hujung lidah yang
menyebabkan udara hanya melalui kawasan sisi di kiri dan kanan rongga mulut
untuk ketika menghasilkan bunyi konsonan ini. Hentian sebahagian berlaku untuk
menghasilkan bunyi konsonan sisian.
Konsonan geseran terhasil apabila saluran udara disempitkan yang menyebabkan
udara bergeser dan terhasilnya bunyi geseran . [f], [v], [s], [z], [š], dan [h] merupakan konsonan
geseran yang terdapat dalam bahasa Melayu. Konsonan malaran iaitu [w] dan [y]
merupakan konsonan yang penghasilannya dikenali sebagai bunyi separuh vokal.
Penghasilan bunyi konsonan malaran terhasil seperti bunyi konsonan geseran,
tetapi dihasilkan secara lebih lemah daripada bunyi geseran. Bunyi konsonan
malaran juga menghasilkan bunyi-bunyi vokal seperti [w]. Konsonan getaran
berlaku apabila sekatan sekejap-sekejap dilakukan terhadap udara yang keluar
dari rongga mulut. Hujung lidah digetarkan di lelangit keras untuk penghasilan
bunyi konsonan getaran iaitu [r].
Konsonan
Pinjaman
Konsonan pinjaman
ialah konsonan yang dimasukkan ke dalam bahasa Melayu. Konsonan-konsonan pinjaman ini dipinjam
daripada bahasa asing yang kemudiannya digantikan dengan konsonan Melayu.
Berikut merupakan konsonan pinjaman dalam konsonan Melayu:
Huruf
|
Fonem
|
Jenis
Konsonan Pinjaman
|
Penggunaan
Fonem
|
||
|
Awal
|
Tengah
|
Akhir
|
||
f
|
/f/
|
Konsonan geseran bibir-gigi
|
[filәm]
|
[sifɑt]
|
[wakaf]
|
v
|
/v/
|
[vɑn]
|
[lɑvɑ]
|
[petrov]
|
|
th
|
/ө/
|
Konsonan geseran gigi
|
[өɑlɑөɑ]
|
[miөɑli]
|
[hɑdiө]
|
dh
|
/ð/
|
[ðɑrɑb]
|
[rɛðɑ]
|
-
|
|
dz
|
/z/
|
Konsonan geseran gusi
|
[zɑlim]
|
[uzu]
|
-
|
sy
|
/š/
|
Konsonan geseran gusi-lelangit keras
|
[šɑbɑs]
|
[mәšuɑrɑt ]
|
[skuaš ]
|
kh
|
/x/
|
Konsonan geseran lelangit lembut
|
[xɑmis]
|
[bɑxil]
|
[tɑrix]
|
gh
|
/ɤ/
|
[ɤɑib]
|
[loɤɑt]
|
[mubɑliɤ]
|
Kebanyakkan
fonem pinjaman dihasilkan daripada bunyi-bunyi geseran. Geseran –geseran ini
yang terdapat dalam fonem pinjaman ialah konsonan geseran bibir-gigi, konsonan
geseran gigi, konsonan geseran gusi, konsonan geseran gusi-lelangit keras dan
konsonan geseran lelangit lembut.
Diftong
Diftong ialah huruf
gabungan vokal yang hadir dalam perkataan secar bergandingan. Terdapat tiga
jenis diftong dalam bahasa Melayu [ai], [au] dan [oi].
Huruf
Diftong
|
Fonem
|
Cara
Penghasilan Bunyi Diftong
|
Penggunaan
Fonem
|
||
|
Awal
|
Tengah
|
Akhir
|
||
ai
|
/ai/
|
Vokal depan luas digelunsurkan ke vokal depan sempit
|
[ɑir]
|
[ɤɑib]
|
[pɑndɑi]
|
au
|
/au/
|
Vokal depan luas digelunsurkan ke vokal belakang sempit
|
[ɑurɑt]
|
[dɑulɑt]
|
[bɑŋɑu]
|
oi
|
/oi/
|
Vokal belakang separuh sempit digelunsurkan ke vokal depan sempit
|
-
|
[boikot]
|
[kɑloi]
|
FONEM SUPRASEGMENTAL
Suprasegmental
ialah cara menuturkan pelbagai konsonan, vokal dan diftong dengan pelbagai
tekanan dan nada. Intonasi nada, jeda,
tekanan, dan panjang-pendek sesuatu segmen perkataan akan membawa maksud yang
tertentu mengikut cara penghasilannya. Suprasegemental terdiri daripada
tekanan, panjang pendek (mora), jeda, nada dan intonasi. Berikut merupakan
fonem-fonem suprasegemental yang terdapat dalam bahasa Melayu:
SIMBOL
|
MAKSUD SIMBOL
|
|
/
|
Tanda koma (,).
|
Tekanan
|
/
/
|
Tandah
noktah (.).
|
|
1
(rendah), 2 (biasa), 3 (tinggi), 4 (tinggi sekali)
|
Kadar
meninggi atau menurun pengucupan sesuatu suku kata.
|
Nada
|
#
|
Memisahkan
sama ada perkataan, ayat atau rangkai kata. Tanda kesenyapan digunakan untuk
memulakan ayat dan mengakhiri ayat.
|
Jeda
|
[:],
[::]
|
Panjang
sebutan sama ada satu mora ataupun dua mora
|
Panjang-pendek
|
[
]
|
Digunakan
untuk satu perkataan atau ayat.
|
|
Akronim
dieja. Contoh nya RTM menjadi [ar.ti.em]. Penggunaan nombor juga dieja contoh
nya 50 menjadi [li.ma.pu.luh]
|
||
Kata
Nama Khas dieja menggunakan huruf kecil.
|
Penggunaan
fonem suprasegmental amat penting dalam fonetik dan fonologi bahasa Melayu.
Tanpa fonem suprasegmental, intonasi
nada, jeda, tekanan, dan panjang-pendek sesebuah ayat ataupun perkataan
pastinya tidak dapat dikenal pasti. Fonem suprasegmental juga membantu
seseorang untuk memahami cara sesebuah perkataan disuarakan dengan cara yang
betul. Perbezaan intonasi, nada, jeda, tekanan mahupun panjang-pendek sesuatu
ayat ataupun perkataan membawa maksud yang berlainan. Oleh itu, kepentingan
penggunaan fonem suprasegmental membantu seseorang menyuarakan bunyi-bunyi
bahasa dengan lebih mudah dan betul.
TUGASAN
2: TRANSKRIPSI FONETIK
Bukan mahu menuding jari kepada individu atau pihak yang terlibat, tetapi sepatutnya
sistem latihan sepak takraw ini disusun secara rapi di peringkat sekolah lagi,
barulah negara tidak ketandusan pemain yang berbakat. Secara logiknya mustahil
dalam kalangan ratusan ribu orang pelajar sekolah di negara ini tidak ada
pelajar yang benar-benar berbakat untuk dilatih menjadi seorang pemain yang
hebat. Sepak takraw sebagai sukan tradisional di negara ini bukanlah sukan yang
asing dalam kalangan masyarakat. Namun, muthakhir ini Malaysia semakin
ketinggalan dengan kehebatan Thailand yang mempamerkan permainan serta
kemunculan pelapisnya yang hebat.
Ekoran kehebatan Thailand yang masih belum
ditemui formula terbaik untuk menewaskannya, timbul pula cadangan daripada
pengurusan tertinggi PSM yang mahu mendapatkan “sentuhan” jurulatih dari
Thailand. Baru sahaja di peringkat cadangan, hasrat tersebut terus dikecam oleh
beberapa individu yang merasakan pembaziran jika menggunakan khidmat jurulatih
asing. Dari sudut positif, ada baiknya menggunakan khidmat jurulatih luar
negara. Hal ini demikian kerana mereka lebih fokus terhadap pembinaan serta
kemahiran pemain dan bukannya sibuk menjaga “periuk nasi” sendiri. Masalah ini
yang kerap terjadi dalam mana-mana persatuan di negara ini. Konsep mengutamakan
“kepentingan diri sendiri” berbanding dengan kemajuan dan prestasi pemain
sering menjadi punca kegagalan.
[# bukɑn mɑhu mənuding jɑri kəpɑdɑ individu ɑtɑw pihɑʔ yɑŋ
tərlibɑt/ tətɑpi
səpɑtutɲɑ
sistəm lɑtihɑn
sɛpɑk tɑkrɑw
ini disusun səcɑrɑ
rɑpi di pəriŋkɑt
səkolɑh lɑgi/
bɑrulɑh
nəgɑrɑ
tidɑʔ kətɑndusɑn
pəmɑin yɑŋ
berbɑkɑt
// # səcɑrɑ
logiʔɲɑ
mustɑhil dɑlɑm
kɑlɑŋɑn
rɑtusɑn
ribu orɑŋ pəlɑjɑr
səkolɑh di nəgɑrɑ
ini tidɑʔ ɑdɑ pəlɑjɑr
yɑŋ bənɑr-bənɑr
bərbɑkɑt
untuʔ dilɑtih mənjɑdi
səorɑŋ pəmɑʸin
yɑŋ həbɑt//
səpɑk tɑʔrɑw
səbɑgɑy
sukɑn trɑdisiʸonɑl
di nəgɑrɑ
ini bukɑnlɑh
sukɑn yɑŋ
ɑsiŋ dɑlɑm
kɑlɑngɑn
mɑšɑrɑkɑt// #nɑmun/ muɵɑxir
ini Mɑlɑysiʸɑ səmɑkin
kətinggɑlɑn
dəngɑn kəhɛbɑtɑn
ɵɑylɑnd yɑŋ məmpɑmɛrkɑn
pərmaʸinan sərta kəmunculɑn
pəlɑpisɲɑ
yɑŋ hɛbɑt//#]
[# ɛkorɑn kəhɛbɑtɑn
ɵaylɑnd yɑŋ
mɑsih bəlum ditəmuʸi formulɑ
tərbɑʸiʔ
untuʔ mənɛwɑskɑnɲɑ/
timbul pulɑ cɑdɑŋɑn
dɑripɑdɑ
pəngurusɑn tərtiŋgi pi.es.em yɑŋ
mɑhu məndɑpɑtkɑn
“səntuhɑn”
jurulɑtih dɑri
ɵaylɑnd// #bɑru sɑhɑjɑ di pəriŋkɑt
cɑdɑŋɑn/
hɑsrɑt
tərsəbut tərus dikəcɑm olɛh
bəbərɑpɑ
individu yɑŋ mərɑsɑkɑn
pəmbɑzirɑn
jikɑ mənggunɑkɑn
xidmɑt jurulɑtih
ɑsiŋ// dɑri
sudut positif/ ɑdɑ
jugɑ bɑiʔɲɑ
məŋgunɑkɑn
xidmɑt jurulɑtih
luʷɑr negɑrɑ//
# hɑl ini dəmikiʸɑn
kərɑnɑ
mərɛkɑ
ləbih fokus tərhɑdɑp
pəmbinɑɑn pəmɑin
dɑn bukɑŋɑ
sibuʔ mənjɑgɑ
‘pəriʸuʔ nɑsi’ səndiri/
mɑsɑlɑh
ini yɑŋ kərɑp
tərjɑdi dɑlɑm
mɑnɑ-mɑnɑ
pərsɑtuʷɑn
di nəgɑrɑ
ini// # konsep məngutɑmɑkɑn
‘kəpəntingɑn diri səndiri’ bərbɑndiŋ
dəŋɑn kəmɑjuʷɑn
dɑn prɛstɑsi
pəmɑʸin
səriŋ mənjɑdi puncɑ
kəgɑgɑlɑn//#]
PENUTUP
Fonetik dan fonologi merupakan bidang yang
menarik untuk dikaji. Penghasilan bunyi-bunyi bahasa dan struktur bahasa yang dihasilkan melalui alat-alat artikulasi
manusia menjadikan bidang fonetik dan fonologi lebih bermakna kerana manusia
menggunakan alat-alat artikulasi untuk berkomunikasi setiap hari. Alat-alat
artikulasi memainkan peranan penting dalam penghasilan bunyi-bunyi yang
dikehendaki. Kerosakan atau kegagalan alat artikulasi untuk berfungsi dengan
baik akan menyebabkan penghasilan bunyi yang berlainan dan mungkin menyebabkan
makna bunyi yang lain. Disamping itu, kajian dalam bidang fonetik dan fonologi
juga merangkumi fonem yang dilambangkan melalui simbol-simbol tertentu yang
melambangkan bunyi-bunyi tertentu. Simbol-simbol yang digunakkan membolehkan
perkataan dibaca dengan bunyi yang betul. Latihan mentranskripsi petikan teks
menggunakan simbol-simbol ini membolehkan saya memahami dengan lebih mudah
penggunaan simbol-simbol fonem dalam sesebuah ayat. Pemahaman yang diperoleh
melalui tugasan ini amat bermakna untuk digunakan dalam bidang bahasa Melayu.
Semoga ilmu yang diperoleh dapat dimanfaatkan sepenuhnya.
TUGASAN 3:
PENULISAN REFLEKSI
Terlebih dahulu saya
ingin menyatakan rasa syukur kepada Allah S.W.T dengan limpahan kurniaNya,
tugasan menyiapkan kerja kursus ini dipermudahkan. Segala rahmat dan
kurniaanNya memudahkan segala urusan dalam tanggungjawab yang diamanahkan.
Jutaan terima kasih ingin
saya ucapkan kepada Puan Hajah Noor Zila Binti Md Yusuf Sebagai pensyarah yang
mengajar subjek Fonetik dan Fonologi, bantuan dan bimbingan beliau amat saya
hargai. Kolaborasi yang berlaku banyak membantu saya dalam memperbaiki
kelemahan yang ada dalam kerja kursus yang dibuat. Beliau juga banyak memberi
idea dan panduan sepanjang proses saya menyiapkan kerja kursus ini. Sekali lagi
ucapkan jutaan terima kasih kepada Puan Hajah Noor Zila Binti Md Yusuf kerana
membantu dan membimbing saya tanpa berasa jemu dan bosan.
Sepanjang proses menyiapkan tugasan ini, pelbagai cabaran
dan pengalaman yang dihadapi. Berdasarkan pengalaman yang lepas, sebaik sahaja
mendapat tajuk tugasan, saya dengan sedaya upaya cuba untuk mencari maklumat
berkaitan tajuk tugasan. Tugasan kali ini mencabar kerana berkaitan dengan
konsep fonetik dan fonologi serta mentranskripsikan petikan teks.
Penggunaan simbol-simbol fonem ada kalanya mengelirukan saya. Oleh
demikian, pencarian maklumat tambahan amat diperlukan untuk mengatasi masalah
tersebut. Disebabkan kurang berpengalaman berkaitan penggunaan simbol-simbol
fonem dalam transkripsi teks, saya kerap melakukan kesalahan mentranskripsikan
teks petikan yang dipilih. Maklumat
tambahan berkaitan penggunaan fonem dicari untuk mengatasi masalah ini.
Penambahbaikan terhadap pencarian maklumat seperti capaian dari laman sesawang
dan maklumat dari pusat sumber yang berada luar dari kampus dilakukan. Semoga
penambahbaikan ini dapat dilakukan untuk masa akan datang.
Kolaborasi turut berlaku sepanjang melaksanakan kerja
kursus ini. Walaupun kolaborasi bersama pensyarah berlaku, kolaborasi bersama
rakan-rakan turut dilakukan untuk menyelesaikan masalah yang timbul. Kolaborasi
bersama rakan-rakan turut membantu saya dalam menambah maklumat. Kami saling
bertukar maklumat dalam usaha memudahkan pencarian maklumat. Disebabkan subjek
fonetik dan fonologi mempunyai sumber rujukan yang yang luas, kerjasama dalam
mencari dan menganalisis maklumat amat penting. Kerjasama ini mengajar saya
untuk belajar bekerja dalam satu kumpulan.
Pengurusan masa memainkan peranan yang penting dalam
menyiapkan tugasan yang diberi. Saya berusaha sebaik mungkin dalam mengurus
masa sepanjang menyiapkan kerja kursus ini kerana tanggungjawab dalam
melaksanakan tugasan yang lain juga. Jadual pelaksanaan tugas membantu
mendisiplinkan diri saya untuk bekerja mengikut tempoh masa yang ditetapkan.
Walaupun kadang-kadang leka dengan kerja lain, tetapi kerja yang perlu
dilaksanakan perlu dilakukan mengikut perancangan. Sebagai penambahbaikan,
semoga saya dapat membaiki diri dalam menjadi seorang yang berdisiplin dalam
menguruskan serta mengikut masa yang telah ditetapkan.
Tekanan kerja yang banyak
kadang-kadang melemahkan semangat saya untuk menyiapkan tugasan ini. Rasa lemah
dan malas menguasai diri apabila rasa letih menguasai diri. Itulah kelemahan
yang sering dihadapi sepanjang menyiapkan tugasan kali ini. Mujurlah dengan
bimbingan dan motivasi daripada pensyarah pembimbing, perkara ini sedikit
sebanyak dapat diatasi. Demi menyiapkan tugasan yang penting untuk pengalaman
yang bermakna, saya berusaha memotivasikan diri menggunakan kata-kata nasihat dan tunjuk ajar yang diberikan oleh
Puan Hajah Noor Zila Binti Md Yusuf untuk memotivasikan kami. Alhamdullilah,
masalah ini dapat diatasi. Semoga saya sentiasa dapat memotivasikan diri pada
masa akan datang tanpa rasa letih dan jemu lagi dengan cabaran yang menimpa.
Pengalaman dan cabaran
dalam menyiapkan tugasan kerja kursus ini menjadikan saya lebih matang dalam
melaksanakan sesuatu kerja. Kepentingan komunikasi dengan orang disekeliling
kita amat penting dalam kehidupan kerana komunikasi ini membantu dalam
memperbaiki kelemahan diri. Semoga kerja kursus yang berjaya disiapkan ini
mendapat menjadi contoh dan permulaan kepada kejayaan yang lebih baik kepada
diri saya. Kelemahan diri akan saya cuba perbaiki dengan adanya pelaksanaan
penambahbaikan terhadap masalah yang ada. Segala keburukan adalah dari
kelemahan diri ini dan segala kebaikan adalah daripada Allah S.W.T.
No comments:
Post a Comment