1.0
PENGENALAN
Pada tugasan untuk kursus
ELM3103 kali ini, tugasan yang dikehendaki ialah menulis esei lengkap mengenai
pentaksiran formal dan tidak formal dalam pendidikan Moral KBSR. Huraian esei
yang dibuat adalah berdasarkan kefahaman mengenai pentaksiran formal dan tidak
formal. Perbezaan antara pentaksiran
formal dan tidak formal dikenal pasti agar huraian yang lebih mantap dapat
dinyatakan dalam tugasan. Maklumat tambahan juga dimuatkan dalam tugasan.
Tugasan kali ini juga
mengkehendaki saya untuk membina Jadual Spesifikasi Ujian (JSU) Pendidikan
Moral Tahun 6. JSU yang dibina adalah berdasarkan topik pengajaran dan
pembelajaran dalam Sukatan Pelajaran (SP) dan Huraian Sukatan Pelajaran Tahun 6
(HSP). Sukatan Pelajaran dan Huraian
Sukatan Pelajaran dijadikan panduan supaya pembinaan JSU yang dibina dapat
selaras dengan pemilihan topik yang akan dijadikan soalan.
Tugasan yang seterusnya
yang dilaksanakan ialah membina instrument pentaksiran dan item pentaksiran
formal dan tidak formal. Pembinaan instrument pentaksiran formal dan tidak
formal memberi pengalaman dalam membina sesebuah instrument pentaksiran.
Peluang ini digunakan dengan sebaiknya kerana pastinya berguna dalam dunia
perguruan.
Tugasan yang terakhir ialah
membina soalan untuk Pendidikan Moral Tahun 6. Terdiri daripada soalan objektif
dan subjektif yang dibina berdasarkan Taksonomi Bloom. Taksonomi Bloom dijadikan panduan dalam
pembinaan soalan kerana mempunyai aras kesukaran yang berperingkat. Pengalaman
membina soalan amat berharga. Bantuan daripada pensyarah dan rakan-rakan amat
dihargai dalam menambahbaik kelemahan soalan yang dibina.
2.0 PENTAKSIRAN
Menurut Mok (2004),
pentaksiran merupakan proses pembelajaran yang memerlukan aktiviti menghurai,
mengumpul, merekod dan mengintepretasi maklumat. Selain itu, Mok (2004) juga berpendapat kaedah pentaksiran yang
dilaksanakan perlulah telus dan holistik supaya tidak timbul masalah dalam
menambah baik kualiti pengajaran. Penambahbaikan yang dibuat dapat membantu
guru dalam memperkembangkan pemahaman murid dalam pembelajaran.
Menurut Tuan Jah
dan Faridah (2012), pentaksiran ialah satu proses sistematik yang dijalankan
untuk mendapatkan maklumat. Pentaksiran
yang dibuat akan dinilai yang hasilnya akan berkaitan dengan maklumat
yang berguna dalam proses pengajaran dan pembelajaran. Berdasarkan pendapat
Tuan Jah dan Faridah, pentaksiran amat penting dalam mencari maklumat yang
berkaitan dengan pengajaran yang dilakukan oleh guru. Kelemahan dalam proses
mengajar dapat dikesan berdasarkan maklumat yang diperoleh melalui maklum balas
murid. Maklumat seperti prestasi murid biasanya menjadi penanda aras dalam
kejayaan proses pengajaran dan pembelajaran yang dilaksanakan oleh guru.
Kualiti maklumat yang diperoleh pastinya mempengaruhi perancangan pengajaran
dan pembelajaran yang bakal dilaksanakan.
Pentaksiran
sebaiknya dilaksanakan secara berterusan. Pentaksiran yang juga memberi peluang
kepada guru untuk melihat penglibatan murid secara menyeluruh dalam semua
matapelajaran. Menurut Menurut Kamaruddin (1986), pentaksiran dirancang dan
dilaksana oleh guru yang kemudiannya dijadikan panduan dalam memperbaiki proses
pembelajaran murid. Setiap pentaksiran
yang dilaksanakan secara konsisten mampu memperoleh maklumat yang memberi
peluang kepada guru untuk memperbaiki proses pembelajaran murid. Guru memainkan
peranan penting dalam memilih jenis pentaksiran yang digunakan untuk mengumpul
maklumat yang berguna dalam memperbaiki pengajaran yang bakal dilakukan.
Pemilihan jenis
pentaksiran mempengaruhi maklumat yang diperoleh. Pentaksiran terdiri daripada
dua jenis iaitu pentaksiran formal dan pentaksiran tidak formal. Walaupun
berbeza dari segi pelaksanaannya, namun kedua-dua jenis pentaksiran ini
bertujuan melihat sama ada guru dapat mencapai objektif pengajaran dan
pembelajaran. Selain itu, pengumpulan maklumat berdasarkan pentaksiran juga melihat jika pengetahuan dan
kemahiran telah diperoleh oleh murid di akhir penggal. Pelaksanaan pentaksiran
bergantung kepada guru dan perlu dilaksanakan dengan sistematik supaya
penambahbaikan yang dilakukan berkualiti.
2.1 PENTAKSIRAN FORMAL
Menurut Abu Bakar Nordin
(1986) terdapat dua jenis pentaksiran secara formal iaitu pentaksiran penilaian
secara formatif dan pentaksiran penilaian secara sumatif. Kedua-dua pentaksiran
ini memerlukan cara sistematik dalam pelaksanaan penilaian. Terdapat peraturan
dan prosedur yang telah ditetapkan dalam pentaksiran formal dan pelu diikut
oleh guru dan murid dalam pelaksanaannya. Selain itu, setiap pentaksiran yang
dilaksanakan adalah berdasarkan objektif pembelajaran yang telah ditetapkan
oleh guru dalam pengajaran.
2.1.1 JENIS PENTAKSIRAN FORMAL
2.1.1.1 PENILAIAN FORMATIF
Penilaian formatif
berkemampuan menguji sesuatu unit kemahiran atau sub kemahiran bahasa yang
diajar.. Selain itu, melalui penilaian secara formatif, guru dapat merangka
pengajaran yang lebih berkesan untuk membimbing murid dalam kemahiran yang
gagal dikuasai. Tidak mementingkan markah, penilaian formatif lebih khusus
dalam mengenal pasti sama ada pengajaran yang dilaksanakan guru dapat difahami
oleh murid-murid. Namun begitu, penilaian formatif Pendidikan Moral lebih melibatkan
perkembangan rohani dan tingkah laku murid. Penilaian terhadap kelakuan murid
biasanya menjadi keutamaan penilaian oleh guru.
Penilaian formatif bertujuan membantu guru dalam
memperbaiki mutu pengajaran dan pembelajaran. Setiap kelemahan dalam
pembelajaran murid dapat dikesan melalui penilaian formatif. Abdul Rahman dan Chang (1994) berpendapat penilaian
formatif bertujuan mengesan penguasaan dan kemajuan murid. Berdasarkan pendapat
kedua-dua tokoh berkenaan, dapat dirumuskan penilaian yang dibuat adalah untuk
membaiki kelemahan dalam pengajaran untuk masa akan datang. Keberkesanan
penilaian yang dibuat juga lebih baik jika dijalankan semasa aktiviti proses
pengajaran dan pembelajaran. Apabila penilaian dapat dibuat semasa proses
pembelajaran, aktiviti pengayaan dan pemulihan dapat disusulkan guru mengajar.
Aktiviti pengayaan dan pemulihan dapat mengukuhkan lagi kemahiran yang murid
cuba kuasai.
Dalam penilaian formatif, hanya unit-unit tertentu dalam matapelajaran yang
diajar dipilih untuk dijadikan soalan yang menguji pemahaman murid. Menurut Ee
(1996), skop pengajaran dan pembelajaran ujian dibina agak terhad dan tidak luas.
Berdasarkan pandangan Ee, soalan yang dibina untuk ujian formatif berbentuk
khusus dan terhad. Sharifah Alwiah
(1983) berpendapat penilaian formatif ialah penilaian yang melibatkan
penggunaan ujian untuk mengukur kemajuan murid-murid setelah mereka mencapai
hasil pembelajaran tentang sesuatu unit pembelajaran atau satu bab dalam bab
yang berkaitan. Keberkesanan penilaian formatif membantu murid-murid dalam
penguasaan sesuatu kemahiran. Guru perlu fokus dan peka dengan penguasaan
kemahiran murid supaya murid tidak tercicir dalam pembelajaran.
Penilaian formatif biasanya
dijalankan dalam bentuk permerhatian atau dalam satu siri ujian yang pendek
yang meliputi tajuk pembelajaran. Juga dilaksanakan apabila tamatnya satu unit
pembelajaran atau satu kemahiran spesifik. Lee dan Mok (1989) mengatakan bahawa
penilaian formatif ialah pentaksiran yang sistematik. Ee (1996) pula
berpendapat penilaian formatif ialah penilaian yang dijalankan berterusan dalam
proses pengajaran dan pembelajaran. Antara contohnya penilaian formatif ialah ujian
bulanan dan peperiksaan penggal.
Berdasarkan pendapat
tokoh-tokoh berkaitan penilaian formatif boleh dirumuskan bahawa penilaian
formatif amat penting dalam meningkatkan kualiti pembelajaran. Guru perlu melaksanakan
penilaian formatif secara sistematik supaya dapatan maklumat berkualiti. Guru
juga perlu menggunakan item penilaian yang sesuai dalam melaksanakan penilaian
supaya kelemahan kemahiran dalam kalangan murid dapat dikesan. Penambahbaikan
boleh dirancang guru apabila mengetahui kelemahan yang ada dalam proses
pengajaran. Di samping itu, penilaian yang dilaksanakan oleh guru hendaklah berdasarkan
pencapaian murid kepada objektif pengajaran dan pembelajaran serta kriteria
pencapaian yang ditetapkan guru. Objektif yang dipilih akan menjadi panduan
kepada guru dalam melaksanakan penilaian dalam kelas.
2.1.1.2 PENILAIAN SUMATIF
Penilaian sumatif ialah
penilaian yang dibina oleh guru untuk menguji pencapaian murid dalam beberapa
kemahiran yang telah diajar. Kemahiran yang diajar biasanya diuji dalam suatu
tempoh masa yang panjang seperti satu semester atau satu tahun sesi
persekolahan. Penilaian sumatif diasaskan dan dibina secara meluas dan
melibatkan kesemua aspek kemahiran yang diajar. Sebagai contoh ujian sumatif
yang biasa di duduki oleh pelajar di Malaysia ialah ujian akhir semester, Ujian
Penilaian Sekolah Rendah (UPSR), Penilaian Menengah Rendah (PMR), Sijil
Pelajaran Malaysia (SPM), dan Sijil Tinggi Persekolahan Malaysia (STPM).
Penilaian sumatif bertujuan
menentukan pencapaian pembelajaran murid. N. Rajendran
(1995) berpendapat bahawa penilaian sumatif ialah ujian formal yang mengesan
pencapaian murid dalam sesuatu tahap persekolahan berdasarkan beberapa unit
pembelajaran dan pemeringkatkan gred. Ee (1996) pula mengatakan penilaian
sumatif bertujuan untuk mengenal pasti pencapaian pelajar untuk beberapa topik
pembelajaran. Pendapat tokoh-tokoh tersebut disokong kerana penilaian sumatif
biasanya merangkumi skop yang menguji pencapaian murid berdasarkan pembelajaran
dalam suatu jangka masa yang panjang. Gred pencapaian diberi berdasarkan
pencapaian yang diperoleh selepas menduduki ujian penilaian sumatif.
Walaupun dilaksanakan pada akhir sesuatu penggal atau
tahun, penilaian sumatif masih lagi memerlukan sistem yang sistematik dalam
pelaksanaannya. Guru masih perlu menetapkan soalan-soalan yang akan digunakan
dalam menilai murid-murid. Penggunaan Jadual Spesifikasi Ujian (JSU) masih lagi
diperlukan dalam merangka soalan-soalan. Disebabkan melibatkan skop yang luas,
guru perlu memilih topik-topik yang penting untuk menguji kefahaman murid dalam
pencapaian pembelajaran. Selepas soalan dibina berdasarkan JSU, barulah
penilaian sumatif dapat dilaksanakan. Pelaksanaan penilaian sumatif yang formal
biasanya berbentuk ujian penggal atau ujian akhir tahun.
Kesimpulan bagi penilaian
sumatif ialah penilaian yang dilaksanakan selepas satu peringkat pengajaran dan
pembelajaran dalam satu jangka masa panjang seperti akhir penggal, akhir tahun
atau sesi persekolahan. Penilaian
sumatif meliputi seluruh sukatan pelajaran. Pemilihan soalan untuk soalan
penilaian sumatif adalah berdasarkan JSU yang ditetapkan oleh guru. Guru dapat
melihat sejauh mana objektif pengajaran yang dapat dicapai oleh murid
berdasarkan penilaian sumatif. Secara tidak lansung, guru dapat membandingkan
pencapaian antara murid untuk menentukan taraf kedudukan kelas berdasarkan pencapaian
penilaian.
2.1.2 ITEM PENTAKSIRAN FORMAL
2.1.2.1 UJIAN OBJEKTIF
Menurut
Kamaruddin (1986), ujian objektif ialah ujian yang menghendaki jawapan yang
tepat. Berdasarkan pendapat Kamaruddin, ujian objektif memerlukan satu jawapan
yang betul. Jawapan yang paling tepat dan sesuai dipilih oleh murid sebagai
jawapan yang terbaik. Pemilihan jawapan
adalah berdasarkan penilaian dan keputusan yang dibuat oleh murid. Namun
begitu, jawapan yang dipilih adalah terhad. Terdapat pelbagai pilihan jawapan
yang akan mengelirukan murid dalam memilih jawapan. Oleh demikian, murid perlu
menilai berdasarkan pengetahuan dan kefahaman yang jelas sebelum memilih
jawapan soalan objektif.
Dalam ujian objektif, terdapat dua
item yang digunakan untuk menilai jawapan murid. Item tesebut ialah item respons
bebas dan item respons tetap. Item respons bebas memerlukan murid menulis
jawapan yang difikirkan sesuai pada ruang yang disediakan. Jawapan yang diberi
biasanya perlulah pendek dan ringkas. Antara contoh item respons bebas ialah
jawapan pendek dan melengkapkan ayat. Bagi item betul-salah, padanan,
pengelasan, jawapan terbaik, jawapan
positif-negatif dan cantuman tergolong dalam item respons tetap. Item respons
tetap memerlukan murid memilih jawapan
paling tepat yang dipilih daripada beberapa pilihan jawapan. Kedua-dua item
respons boleh digunakan dalam pembinaan soalan objektif bagi menguji tahap
penguasaan kemahiran dan kefahaman murid dalam pembelajaran.
Murid perlu menanda,
membulat atau menggaris jawapan yang tepat dalam menjawab soalan objektif. Oleh
demikian, ujian objektif mempunyai ciri-ciri keobjektifan dan kebolehpercayaan
yang tinggi. Guru juga lebih mudah menyemak jawapan yang diberikan oleh murid.
Guru hanya perlu menyemak jawapan yang betul dimana murid akan menanda jawapan
yang dijawap. Markah yang diberikan juga tetap kerana jawapan yang dikehendaki
adalah tetap. Jawapan murid adalah berdasarkan penilaian dan bukanlah luahan
idea yang memerlukan mereka menulis.
Jika disedia dgn baik,
ujian objektif menjadi efisien dalam menguji kelas-kelas yang ada bilangan
murid yang ramai. Ujian objektif membantu guru mengesan kelemahan murid dalam
pembelajaran dengan lebih mudah jika bilangan murid dalam sesebuah kelas ramai.
Sebagai langkah susulan, guru boleh mengesyorkan aktiviti pemulihan atau pengayaan
berdasarkan pencapaian yang diperoleh dalam soalan objektif. Pemilihan soalan
yang dipilih guru untuk membina ujian objektif berdasarkan JSU memberi kesan
dalam pencapaian murid.
.
2.1.2.2 UJIAN SUBJEKTIF
Ujian subjektif merupakan ujian
yang memerlukan murid bertindak balas terhadap soalan. Mok (2004)
berpendapat ujian subjektif ialah ujian esei dan murid dikehendaki menulis
jawapan dengan perkataan sendiri. Murid bebas memberi idea berdasarkan pendapat
asalkan berkaitan dengan kehendak soalan. Soalan subjektif biasanya dalam
bentuk soalan esei, soalan struktur dan soalan jawapan pendek. Jawapan murid
ditulis di ruang jawapan yang disediakan.
Tuan Jah dan
Faridah (2012) mendefinisikan ujian subjektif
sebagai ujian yang terdiri daripada soalan yang memerlukan murid
memberikan tindak balas secara lisan atau bertulis. Selain itu, pendapat Tuan
Jah dan Faridah (2012) juga menyatakan tindak balas murid terhadap soalan
subjektif terdiri daripada bebas atau terhad. Tidak balas bebas ialah tindak
balas seperti jawapan dalam karangan. Tindak balas terhad pula ialah jawapan
dalam bentuk satu ayat sahaja. Tindak balas yang diberi adalah berdasarkan
tahap penaakulan murid.
Berdasarkan pendapat tokoh-tokoh, rumusan yang diperoleh
berkaitan ujian subjektif ialah jawapan dalam ujian subjektif menggunakan ayat atau
perkataan yang dibina sendiri oleh murid. Guru juga perlu mempertimbangkan jawapan
murid. Asalkan jawapan sesuai dengan kehendak soalan, jawapan berkenaan
diterima. Kriteria markah yang diberi oleh guru perlulah sesuai dan berdasarkan
kesesuaian jawapan yang diberi oleh murid. Idea dan hujah murid dalam jawapan
ujian subjektif menggambarkan tahap pemahaman murid dalam pembelajaran.
2.2 PENTAKSIRAN TIDAK FORMAL
Pentaksiran tidak
formal ialah pentaksiran yang dijalankan untuk memperoleh gambaran nilai dan
sikap murid dalam sesebuah aktiviti. Pemerhatian guru memainkan peranan penting
dalam pentaksiran formal. Pelaksanaan pentaksiran tidak formal biasanya dalam
jangka masa yang panjang dan berterusan. Pentaksiran tidak formal terdiri
daripada pemerhatian, senarai semak dan skala pemerhatian, temubual, rekod
anekdot dan hasil kerja murid.
2.2.1 PEMERHATIAN
Pemerhatian merupakan salah
satu instrument yang ada dalam pentaksiran tidak formal. Kaedah pemerhatian membantu
guru membimbing murid-murid meningkatkan keupayaan secara individu. Kaedah
pemerhatian mudah dilaksanakan oleh guru. Namun begitu, kesahihan dalam kaedeh
pemerhatian amat sukar dipastikan. Penilaian yang dibuat adalah berdasarkan
penilaian oleh guru berdasarkan pengamatan, pengetahuan serta pengalaman
sebenar guru. Sifat berat sebelah mungkin berlaku tetapi guru harus bersikap
professional dalam menilai. Guru seharusnya menilai murid berdasarkan potensi dan
kemahiran yang ada pada murid.
Pemerhatian yang
dilaksanakan bertujuan untuk mengikuti perkembangan individu atau kumpulan sasaran
iaitu murid-murid dalam kemahiran pembelajaran yang diajar. Pelbagai kemahiran
pembelajaran diajar dan perkembangan dalam penguasaan kemahiran perlu guru
ikuti supaya potensi murid dapat dikembangkan dengan lebih baik. Selain itu,
pemerhatian oleh guru juga dapat membantu mengesan tahap pencapaian murid-murid
yang melibatkan aktiviti berkumpulan. Guru boleh melihat perbezaan tahap
pencapaian murid berdasarkan perbandingan dengan murid yang lain. Ini
memudahkan guru mengesan dan merangka pembelajaran yang lebih efisien kepada
murid yang gagal menguasai sesuatu kemahiran.
Terdapat tiga
jenis pemerhatian iaitu pemerhatian proses, pemerhatian sistematik dan
pemerhatian tidak sistematik. Pemerhatian proses ialah pemerhatian yang
melibatkan hasil kerja murid yang menunjukkan tahap penguasaan murid terhadap
sesuatu topik pembelajaran. Jenis pemerhatian yang kedua ialah pemerhatian sistematik.
Pemerhatian sistematik memerlukan penetapan tingkah laku yang ingin
diperhatikan guru sebelum menjalankan pemerhatian. suatu tempoh tertentu
ditetapkan untuk melihat pengulangan sesuatu tingkah laku. Pemerhatian tidak
sistematik pula merujuk kepada pemerhatian secara rawak atau terbuka yang tidak
tertumpu kepada tingkah laku tertentu. Penilaian pemerhatian boleh direkod menggunakan
instrumen seperti skala kadar, senarai semak, dan rekod anekdot.
Kaedah pemerhatian biasanya
dilakukan secara berterusan. Jangka masa yang ditetapkan dalam pemerhatian
terbahagi kepada dua iaitu jangka masa pendek dan jangka masa panjang. Pemerhatian
jangka masa panjang biasanya melibatkan perubahan tingkah laku murid dalam
bilik darjah. Pemerhatian melibatkan jangka masa pendek biasanya dibuat guru
untuk mengesan kemahiran yang dikuasai murid berdasarkan pembelajaran. Setiap
pemerhatian yang dilaksanakan hendaklah dibuat selaras dengan objektif yang
ditetapkan. Guru perlu menjadikan objektif pemerhatian sebagai panduan supaya
penilaian menjadi lebih berkesan. Maklumat yang jelas dapat diperoleh jika
objektif pemerhatian dicapai dengan baik.
2.2.2 SENARAI SEMAK DAN SKALA PEMERHATIAN
Senarai semak ialah
alat pentaksiran yang digunakan untuk mengukur perlakuan moral murid selepas
suatu pemerhatian dilakukan. Senarai semak juga mengandungi
senarai item yang mengenal pasti perkembangan murid yang meliputi kemahiran bahasa,
fizikal, kognitif dan interaksi sosial. Selain itu, senarai semak turut mempunyai
item yang menilai tahap pengetahuan, kemahiran, sikap dan tingkah laku murid. Setiap perkembangan diri
murid perlu guru kenal pasti melalui pemerhatian dan direkodkan dalam senarai
semak sebagai bukti penguasaan murid dalam sesuatu kemahiran. Rekod yang dibuat
dalam senarai semak memudahkan guru untuk merancang pembelajaran yang lebih
berkesan dan berkualiti.
Dalam penilaian
berdasarkan senarai semak, guru perlu menyemak rekod prestasi murid berasaskan
tingkah laku. Prestasi tersebut adalah berdasarkan suatu tempoh masa yang
ditetapkan. Prestasi tingkah laku murid bergantung kepada markah yang diperoleh
berdasarkan tingkah laku positif murid. Keberkesanan senarai semak bergantung
kepada persediaan yang rapi supaya tingkah laku yang positif dan negatif dapat
dikesan dengan lebih mudah. Setiap tingkah laku yang dikenal pasti dinyatakan
dengan jelas dan mudah difahami. Di samping itu, senarai semak juga perlu
disusun rapi mengikut perkembangan tingkah laku murid.
Menurut Tuan Jah dan
Faridah (2012), skala pemerhatian merupakan salah satu cara instrumen yang
digunakan ketika menggunakan senarai semak. Hubungkait antara senarai semak
dengan skala pemerhatian berlaku apabila melibatkan penilaian tingkah laku
murid berdasarkan skala. Penilaian tingkah laku berdasarkan skala bermaksud menilai
tingkah laku murid berasaskan amalan dan penghayatan nilai. Amalan dan
penghayatan nilai seseorang murid adalah berbeza mengikut pengalaman individu.
Oleh demikian, skala pemerhatian digunakan untuk menilai tingkah laku murid.
Kesan halo sebaiknya dielakkan dalam penilaian yang dilakukan oleh guru.
Kesan halo
berlaku apabila sesuatu ciri positif atau negatif lebih menonjol daripada ciri
yang lain dan memberi kesan terhadap penilaian terhadap murid. Jika kesan halo
berlaku, penilaian yang dilakukan terhadap seseorang murid itu akan menjadi
tidak adil. Bagi mengelakkan kesan halo berlaku dalam penilaian, guru perlu
membuat pemerhatian yang menyeluruh dan konsisten terhadap tingkah laku murid.
Maklumat yang terkumpul hendaklah direkod dengan praktikal dan sistematik
supaya tidak berlaku kekeliruan dalam menganalisis tingkah laku murid. Justeru,
guru perlu fokus dalam membuat pemerhatian tingkah laku murid yang dinilai supaya maklumat yang diperoleh berkualiti
dan bebas daripada kesan halo.
2.2.3 TEMUBUAL
Temubual merupakan kaedah
pengumpulan data yang memerlukan interaksi antara dua pihak atau lebih.
Temubual dilakukan antara guru dan murid-murid yang melibatkan soalan-soalan
yang berkaitan dengan objektif temubual. Interaksi verbal yang berlaku antara
murid dengan guru memberi peluang kepada mereka untuk memberi pendapat
berdasarkan idea-idea mereka tanpa terikat dengan sebarang peraturan. Menurut N. Rajendran dan
Ee (1995), salah satu teknik penilaian yang berkesan kerana menggalakkan murid
menyatakan perasaan berdasarkan sikap mereka.. Oleh demikian, pendapat
N.Rajendran dan Ee dipersetujui kerana luahan pendapat dan idea murid adalah
berdasarkan pengalaman hidup yang dilalui oleh murid. Jawapan yang diberi oleh
murid pastinya berbeza berdasarkan pengalaman murid.
Temubual terdiri
daripada tiga jenis iaitu temubual berstruktur, temu bual separa berstruktur
dan temubual tidak berstruktur. Temubual berstruktur ialah sesi soal jawab yang
kandungan soalan-soalan terhad kepada sesuatu tajuk atau bidang yang tertentu. Temubual
separa berstruktur pula memerlukan skrip sebagai topik perbualan tetapi idea yang
disampaikan boleh dibincangkan dengan lebih terperinci. Jenis temubual yang
ketiga iaitu temubual tidak berstruktur mementingkan penerokaan idea, pendapat
dan perasaan individu yang ditemubual. Ketiga-tiga jenis temubual ini
mementingkan penyampaian maklumat berdasarkan pandangan individu tanpa terikat
dengan sebarang syarat-syarat tertentu.
Penilaian menggunakan kaedah
temubual memerlukan daya kreativiti guru untuk menyediakan soalan yang mampu
memberi impak kepada daya pemikiran murid. Maksudnya, setiap soalan yang
diajukan kepada murid memerlukan mereka berfikir secara kritis dan kreatif
untuk menjawab soalan yang dibincangkan. Guru juga perlu merancang strategi
dalam merangka soalan temubual seperti memulakan temubual dengan soalan mudah
terlebih dahulu dan meningkat ke aras yang lebih sukar dalam memberi pandangan.
Oleh itu, pelaksanaan penilaian secara temubual perlu dilaksanakan secara
berperingkat dan berterusan agar maklumat berkaitan masalah pembelajaran
daripada murid dapat diperoleh dengan lebih jelas.
2.2.4 REKOD ANEKDOT
Sharifah Alwiyah
(1983) mendefinisikan rekod anekdot sebagai suatu penulisan yang ringkas, tepat
dan padat mengenai peristiwa dan perubahan yang signifikan yang berlaku pada
seseorang murid. Pendapat Sharifah Alwiyah dikukuhkan lagi dengan pandangan Ee
(1996) yang mentafsirkan rekod anekdot sebagai suatu rekod peristiwa. Berdasarkan
pandangan kedua-dua tokoh ini, boleh dirumuskan bahawa rekod anekdot ialah
suatu cara penilaian oleh guru berdasarkan pemerhatian yang direkod dalam suatu
penulisan ringkas. Guru perlu membuat pemerhatian berdasarkan objektif. Hasil
maklumat pemerhatian yang direkodkan akan menjadi panduan sebagai
penambahbaikan dalam perancangan pembelajaran berkesan.
Guru perlu
membuat pemerhatian terhadap tingkah laku murid ketika melaksanakan penilaian
berdasarkan rekod anekdot. Setiap maklumat yang diperoleh akan direkod oleh
guru. Maklumat yang direkodkan guru dalam rekod anekdot perlulah ringkas, mudah
difahami dan berdasarkan objektif pemerhatian tingkah laku. Secara tidak
lansung, guru memperoleh maklumat yang sangat membantu dalam merangka pembelajaran
yang lebih berkesan terhadap murid-murid. Justeru, pemerhatian guru perlulah
dibuat secara menyeluruh supaya guru dapat mentafsir tingkah laku murid dalam
bilik darjah dengan lebih berkesan.
Rekod anekdot murid
direkod secara individu walaupun aktiviti dilaksanakan dalam kumpulan. Maklumat
yang dimasukkan dalam rekod anekdot biasanya berkaitan dengan perkembangan
bahasa, interaksi sosial dan kemahiran menyelesaikan masalah. Penilaian
menggunakan rekod anekdot memerlukan guru memberi maklum balas kepada murid
secara individu selepas dinilai melalui pemerhatian. Maklum balas yang diberi
mempunyai maklumat berkaitan perkembangan kemahiran yang dicapai murid
berdasarkan objektif pembelajaran.
2.2.5 HASIL KERJA MURID
Hasil kerja murid
merupakan instrumen yang digunakan untuk menilai tahap pencapaian kemajuan
murid di bawah pentaksiran tidak formal. Penilaian rasional terhadap tahap
penguasaan dan kemajuan yang seseorang murid perlu dibuat oleh guru selaras
dengan perkembangan murid. Penilaian yang dibuat adalah berdasarkan hasil kerja
murid seperti tugasan, latihan ataupun projek yang dilaksanakan oleh
murid-murid dalam sesuatu matapelajaran. Penilaian biasanya menekankan aspek
bagaimana murid mencari
bahan berkaitan, menjawab soalan serta cara pelaksanaan hasil kerja dibuat.
Pelaksanaan hasil kerja biasanya melibatkan perbincangan dan bimbingan daripada
guru dan rakan-rakan.
Hasil
kerja murid tidak terikat dengan instrumen penilaian lembaran kerja tetapi juga
boleh dinilai melalui instrumen penilaian seperti buku skrap, kraf tangan dan
kerja projek. Perkembangan murid dalam melaksanakan instrumen penilaian ini
membantu guru untuk menilai murid dalam aspek yang lebih luas seperti
bekerjasama, pencarian bahan, berkolaborasi dengan guru dan pelaksanaan kerja.
Murid akan lebih berdaya saing dan bermotivasi apabila hasil kerja mereka
dihargai oleh guru. Oleh demikian, hasil kerja murid sebaiknya dipamerkan dalam
suatu pameran yang melibatkan semua murid-murid di sekolah ataupun disimpan
dalam portfolio sebagai rujukan hasil kerja kepada murid-murid lain.
Guru dapat
memperoleh banyak maklumat berdasarkan hasil kerja murid. Murid boleh
menggunakan pelbagai bahan rujukan asalkan berkaitan dengan matapelajaran yang
diajar. Cara murid menghubungkait bahan yang digunakan dengan tajuk
pembelajaran yang diajar membolehkan guru mengetahui kefahaman murid berkaitan
pembelajaran yang dilalui. Perkembangan murid juga dapat dinilai oleh guru
berdasarkan kematangan pemilihan bahan dengan hasil kerja murid. Guru sebaiknya
memberi pujian dan memotivasikan murid. Motivasi yang positif akan membantu
dalam perkembangan murid yang lebih positif dan berkualiti.
No comments:
Post a Comment