1.0 PENDAHULUAN
Tugasan kali ini meminta untuk
membincangkan dan menghuraikan mengenai teori-teori etika. Tam Yeow Kwai (1996;
5), mendefinisikan etika sebagai garis
panduan yang diwujudkan untuk mengawal, menjamin dan melindungi segala tingkah
laku yang bermoral. Etika yang diwujudkan adalah untuk mengawal tingkah laku
seseorang. Secara tidak lansung, etika turut menyentuh tentang moral seseorang.
Dari aspek Islam pula, etika yang telah wujud kepada manusia ialah Al-Quran dan
al-hadith. Pegangan teguh kepada Al-Quran dan al-hadith sebagai panduan kepada
kehidupan tidak dapat dipertikaikan. Ilmuan-ilmuan Islam merumuskan bahawa
manusia memerlukan dua unsur penting
untuk berjaya iaitu unsur jasmani
dan rohani. Kejayaan manusia di dunia
tanpa keredhaan Allah S.W.T adalah sia-sia. Keseimbangan unsur jasmani dan
rohani akan menambahkan keimanan kepada kekuasaan Allah S.W.T dan terus
menjadikan Al-Quran dan al-hadith sebagai etika hidup. Teori etika memberikan
sebab-sebab atau norma untuk menimbangkan sama ada satu tindakan betui atau
salah dan cuba memberi justifikasi atas norma itu. la memberikan asas kepada
prinsip moral atau garis panduan yang meliputi beberapa nilai yang tertentu.
Prinsip ini pula boleh digunakan untuk menentukan apakah tindakan harus dipilih
dan lakukan dalam sesuatu situasi yang tertentu. Oleh itu, tugas etika adalah
menyediakan garis panduan kepada tindakan yang tekal dengan anggapan umum
tentang maksud etika atau moral.
Teori etika terdiri daripada dua pandangan
utama, iaitu Teori Teologikal (Consequentialist Theory) dan Teori Deontologikal
(Non-consequentialist Theory). Pada prinsipnya, kedua-dua teori ini
bertentangan antara satu sama lain dalam menentukan nilai-nilai sesuatu
perlakuan moral. Tumpuan Teori Teologikal ialah hasil atau akibat sesuatu
tindakan manakala tumpuan Teori Deontologikal ialah tindakan atau jenis
tindakan itu. Seseorang ahli teologis akan menentukan sama ada bercakap bohong
adalah betul atau salah melalui akibatnya, tetapi seseorang ahli deontologis
akan melihat nilai betul salah sesuatu tindakan secara intrinsik, iaitu sama
ada berbohong itu merupakan tindakan baik atau buruk tanpa menilai kesannya.
Selain
itu, terdapat juga teori Kemoralan Sosial atau kecenderungan untuk mengaitkan
peraturan masyarakat dengan konsep etika iaitu berkait rapat dengan peraturan
masyarakat yang terdiri daripada tatahukum, tatasusila atau tatatertib
masyarakat. Ia juga menitikberatkan tanggungjawab setiap individu bagi mematuhi
perintah daripada sesebuah autoriti. Teori Kemoralan Sosial mengutamakan
kepentingan dan faedah masyarakat, bukan kepentingan diri seseorang individu.
Peraturan masyarakat biasanya menyerupai
tradisi, norma, kebiasaan atau adat, kod etika, nilai dan pantang
larang. Kesemua ini adalah bagi menjaga kerukunan sosial. Contohnya, setiap
kaum di negara ini mempunyai adat resam dan pantang larang bagi menjamin
keutuhan dan keharmonian sesebuah masyarakat.
Seterusnya
ialah Teori Keperibadian Mulia. Teori ini diperkenalkan oleh Aristotle bahawa “kecenderungan untuk mencapai sesuatu
tujuan akan menjadikan seseorang itu
manusia yang sempurna”. Keperibadian mulia ialah teori yang menekankan sifat
peribadi untuk mencapai kehidupan yang baik. Seseorang individu perlu
mengetahui kualiti dan taraf hidup yang ia inginkan. Matlamat ini akan menjadi
piawai untuk individu itu menentukan keadaan dirinya. Seterusnya, keperibadian mulia
dianggap tidak dihasilkan di dalam diri seseorang oleh alam semulajadi, yakni
tidak dikudratkan atau dilahirkan dengan sifat baik atau jahat. Sebaliknya,
cara untuk memperolehi atau memiliki keperibadian mulia adalah menerusi latihan
dan pengamalan sehingga menjadi satu kebiasaan yang menyenangkan dan
menyeronokkan.
2.0 TEORI
Menurut Mardzelah Makhsin (2007: 93) Teleologikal
berasal daripada perkataan Yunani iaitu ‘telos’ yang bererti sesudah, selepas
ataupun kemudiannya. Menurut Vishalache Balakrishnan (2008: 56) Teori
Teleologikal mengatakan nilai betul atau salah bergantung kepada kesan sesuatu
perbuatan. Ertinya jika perbuatan itu
memberi lebih banyak kebaikkan maka ia perlu dilakukan. Teori ini amat
mementingkan hasil akibat sesuatu tindakan (konsekuensialisme). Bagi ahli
teologi, nilai moral adalah tindakan seseorang bergantung kepada nilai bukan
moral yang dihasilkan mereka. Oleh itu teori ini menetapkan apa yang baik atau
yang wajib secara bukan moral. Maka untuk mengentahui sama ada apa yang dilakukan
itu baik, betul atau wajib secara bukan moral (Frankena,1973).
Teleologis
juga mempunyai pandangan yang berbeza tentang apa yang baik secara bukan moral.
Ada yang berfikir seperti hedonis (mengenal pasti apa yang baik dengan
keseronokan dan yang buruk dengan keseksaan) dan ada yang berfikir bukan
seperti hedonis (mengenal pasti yang baik dengan kuasa, ilmu, kesedaran diri,
ketepatan dan lain-lain). Teleologis juga berbeza pendapat tentang siapa yang
menerima kebaikan atau keburukan. Oleh yang demikian pelbagai teori teleologi
telah wujud. Antaranya ialah
Utilitarianisme dan Egoisme. Utilitarianisme berasal daripada perkataan
“utility” yang bermaksud berguna. Menurut Ahmad Shukri Mohd. Nain dan Rosman
Yusoff (2003: 246) Teori Utilitarianisme menjelaskan kepada manusia bahawa
prinsip asas utiliti ialah memaksimumkan keseluruhan kebaikan, ataupun prinsip
kebaikan tertinggi untuk bilangan yang teramai. Individu patut melakukan
sesuatu tindakan yang menghasilkan kebaikan maksimum kepada setiap orang atau
membawa kebahagiaan maksimum kepada majoriti ataupun sesuatu perlakuan itu
dianggap baik atau benar mengikut kadar atau pertimbangan kebahagiaan yang
diharapkan dapat diperoleh sebagai contoh peperangan dan cara peperangan dianggap
wajar jika ia menghasilkan kebahagiaan dan kebaikan melebihi kesengsaraan dan
penderitaan yang dialami dalam situasi tertentu dibenarkan melakukan perkara
tidak baik demi mengelakkan berlakunya perkara yang lebih buruk. (Vishalache
Balakrishnan, 2008)
Orang
yang mempelopori teori ini menurut Warnock ialah Jeremy Bentham (1748-1832).
Beliau telah memperkenalkan satu kaedah saintifik untuk menganalisis kuantiti
keseronokan iaitu kalkulus hedonistik.
Beliau memperuntukkan setiap faktor dengan satu nilai yang boleh
dianalisis. Berdasarkan analisi tersebut, tingkah laku bermoral dapat di
tentukan. Tingkah laku yang dapat member kegembiraan dan keseronokkan kepada
semua pihak dikatakan satu tingkah laku yang baik dan bermoral. Untuk menentukan tingkah laku bermoral atau
tidak, setiap unsur moral/nilai dianalisis, mengikut kuantiti tertentu dari
segi kesengsaraan dan keseronokannya.
Agak sukar untuk menentukan tahap keseronokkan (nilai betul) dan
kesengsaraan (nilai salah) sesuatu tindakan itu kerana mungkin sesuatu tindakan
itu dianggap betul dan diterima oleh sesuatu masyarakat tetapi dianggap salah
dan tidak diterima oleh masyarakat lain. Bagi menentukan salah atau betul
sesuatu tindakan itu, aspek peraturan moral perlu diambil pertimbangan
sewajarnya. Untuk menentukan
keseronokkan dan kesengsaraan, sesuatu tindakan mestilah bersesuaian dengan
peraturan atau undang-undang moral universal. Undang-undang universal ini mesti
mengandungi tiga elemen penting iaitu yang pertama ialah sesuatu prinsip atau
peraturan mestilah diterima dan dipatuhi setiap masa. Kedua ialah menghormati manusia bukan
memperalatkan manusia. Yang terakhir ialah pihak yang bertanggungjawab menerima
tindakan sekiranya berada di tempat yang teraniaya. Ahmad Shukri Mohd. Nain dan
Rosman Yusoff (2003).
Seterusnya
ialah Teori Egoisme, Menurut Vishalache Balakrishnan, (2008: 58) Egoisme
menekankan bahawa seseorang individu mempunyai obligasi atau kewajipan moral
untuk mengambil keputusan dan bertindak dengan merujuk kepada ukuran moral yang
meningkatkan kebajikan diri sendiri. Teori egoisme adalah satu teori yang
menyatakan bahawa sesuatu tindakan itu adalah “betul” jika ianya membawa
kebaikan kepada diri sendiri dan sesuatu itu “buruk” jika ia membawa keburukan
kepada diri sendiri. Egoisme di bahagikan kepada dua iaitu egoisme psikologi dan egoisme
etika. Egoisme psikologi ialah satu
teori deskriptif mengaitkan bagaimana orang melakukan tindakan. Egoisme etika pula
ialah memberitahu bagaimana mereka perlu bertindak. Ia di takrifkan sebagai
teori yang menganggap nilai baik itu menguntungkan diri sendiri dan nilai buruk
itu merugikan diri sendiri. Faktor egoisme individu ialah pengaruh alam sekitar
sosial sikap mengagumi diri sendiri dan psikologi yang menganggap adanya
ketiadaan jalan dalam motif dan dorongan.
Teori
yang kedua pula ialah Teori Deontologi. Menurut Mardzelah Makhsin (2007: 93)
istilah Deontologi berasal dari perkataan Yunani deontos yang bermaksud tugas atau tanggungjawab. Teori ini
menafikan konsep Teori Teleologikal kerana golongan deontologist ini ialah
golongan yang tidak percaya dengan akibat. Menurut Vishalache Balakrishnan
(2008: 59) teori ini berlandaskan prinsip moral dan kewajipan moral. Teori ini
menegaskan bahawa betul atau salahnya sesuatu tindakan itu tidak berdasarkan
atau ditentukan oleh akibat-akibat tindakan tersebut. Mengikut teori ini, nilai
moral suatu tindakan tidak boleh dinilai ke atas kesudahannya iaitu hasil atau
kebaikan yang akan didapati kerana kesudahan sesuatu tindakan adalah tidak
jelas dan tidak dapat ditentukan hasilnya semasa tindakan tersebut dibuat
tetapi bergantung pada niat seseorang itu yang membuat keputusan atau melakukan
tindakan. Immanuel Kant, seorang ahli falsafah German (1724-1804) yang pernah
mengajar di University of Konigsberg di bahagian barat Rusia merupakan seorang
ahli falsafah yang sering dikaitkan dengan Teori Deontologikal ini. Hal ini
kerana, beliau percaya bahawa apa yang memberi nilai moral kepada sesuatu
tindakan bukan akibatnya kerana akibat-akibat tindakan kita tidak sentiasa
berada di bawah kawalan kita tetapi motif atau niat tindakan kita adalah di
bawah kawalan kita. Oleh itu, kita harus bertanggungjawab secara moral atas
motif kita untuk membuat kebaikan atau keburukan.
Teori
Deontologikal ini terbahagi kepada dua aspek iaitu deontologikal tindakan
(eksistensialisme) dan deontologikal peraturan (prinsip kewajipan).
Eksistensialisme bermaksud kebebasan moral bertindak tanpa amanah, paksaan dan
larangan iaitu merangkumi aspek kebebasan; kebebasan jasmani, kebebasan
kehendak dan kebebasan moral. Eksistensialisme berasal daripada perkataan
existent yang bermaksud wujud atau ada. Deontologikal tindakan ini dipelopori
oleh Jean Paul Satre yang menekankan kebebasan iaitu manusia bebas memilih
tindakannya. Individu bebas buat pilihan
atau keputusan moral dan tidak
membenarkan pilihan atau keputusannya dipengaruhi orang lain. Eksistensialisme
juga dikaitkan dengan pilihan moral (First Hand Choice) iaitu membuat pilihan terus
dari akal rasional berdasarkan kepada sesuatu keputusan moral yang sentiasa
berubah, tidak universal, bersifat subjektif, tidak mutlak, tidak kekal dan
individualistik. Contohnya, seseorang individu tidak dilahirkan terus untuk
menjadi guru, tetapi merupakan pilihan individu tersebut untuk menjadi guru
atau pekerjaan lain. Begitu juga dengan pelaksaan tindakan lain oleh seseorang
yang dirasakan yakin dan betul untuk dilaksanakan. Aspek ini mementingkan
kebebasan individu untuk memilih tanpa dipengaruhi oleh faktor lain tetapi
masih dalam konteks rasional membuat pemilihan (Vishalache Balakrishnan, 2008:
63).
Menurut
Abdul Rahman Aroff (1986) prinsip kewajipan pula membawa maksud sesuatu
tindakan dianggap bermoral jika dilakukan dengan kerelaan hati atau
tanggungjawab yang diakui. Erti kata lain, prinsip ini menegaskan tanggungjawab
dilaksanakan semata-mata kerana amalan itu merupakan kewajipan. Sebagi contoh,
menunaikan janji yang telah dikotakan. Seorang ayah yang telah berjanji akan
memberi hadiah atau ganjaran kepada anaknya sekiranya berjaya di dalam
peperiksaan, perlu menunaikan janjinya. Jika tidak si anak akan hilang
kepercayaan terhadap ayahnya dan berputus asa untuk meneruskan kejayaannya
kerana janji yang dikotakan tidak dilaksanakan. Bagi mengambil sesuatu tindakan
bermoral, kita perlu mempraktikkan formula berikut (Kebebasan + Keadilan +
Kebijaksanaan + Pilihan (rujukan Maxim) =Tindakan Bermoral.) Tekad baik dapat
diterangkan lebih jelas dengan tindakan manusia dalam melakukan tugas dan tanggungjawabnya
semata-mata kerana desakan nilai dalaman yang dipanggil ‘good will’ atau tekad
baik dan bukan disebabkan oleh motif-motif lain seperti ganjaran, hukuman atau
tekanan. Jika seseorang melakukan tugas dan tanggungjawabnya disebabkan
keseronokan, simpati atau kasihan tetapi bukan disebabkan ‘good will’, maka
tindakannya dikatakan tidak mempunyai nilai moral walaupun mendapat sanjungan
dan pujian. (Ahmad Shukri Mohd. Nain dan Rosman Yusoff, 2003).
Prinsip
kewajipan terbahagi kepada dua kategori iaitu categorikal imperative (perintah
mutlak) dan practical imperative. Categorical imperative atau perintah mutlak
menerangkan perintah yang wujud tanpa sebarang pengecualian atau syarat-syarat.
Terdapat tiga prinsip utama dalam perintah mutlak ini iaitu prinsip tersebut
mestilah diterima secara umum, dapat menghormati manusia dan pihak yang
bertanggungjawab sanggup diperlakukan sedemikian sekiranya dia berada dalam
kedudukan teraniaya. Practical imperative (Praktikal Imperatif) menyatakan
bahawa kemanusiaan hendaklah sentiasa menjadi matlamat dan bukan alat perlakuan
individu. Malah, kemanusiaan adalah suatu nilai intrinsik manusia. Contoh yang
berkaitan dengan kehidupan seharian yang boleh dikaitkan dengan categorical
imperative atau perintah mutlak ialah situasi semasa peperiksaan. Ramai yang
mengetahui meniru atau menipu di dalam peperiksaan merupakan satu tindakan yang
salah, namun atas sifat mementingkan diri dan ingin mencapai kejayaan dengan
mudah masih ramai yang berani meniru atau menipu di dalam peperiksaan.
Perlakuan ini akan sentiasa dihina kerana ia merupakan satu perbuatan yang
tidak adil bagi individu yang jujur dan berusaha untuk mencapai kejayaan.
(Abdul Rahman Md. Aroff dan Chang Lee Hoon 1994).
Hasil
daripada pembacaan dan pemahaman saya berkaitan Teori Deontologikal ini, dapat
saya ulaskan bahawa setiap tindakan yang dilakukan diletakkan atas niat, tujuan
dan motif, bukan pada apa yang dilakukannya atau kesan dan akibat hasil
daripada tindakannya. Setiap tindakan yang diambil akan mempunyai nilai moral
yang baik jika dilakukan atas kerelaan hati dan motif tindakannya ialah satu
tanggungjawab kepada masyarakat bukan kerana paksaan atau desakan. Sekiranya
disebabkan desakan atau paksaan, tindakan tersebut mempunyai nilai moral yang
buruk. Selain itu, setiap tindakan yang dianggap betul dari segi moral tidak
dianggap memadai jika dilakukan semata-mata untuk kepentingan diri. Contohnya
seperti menderma, menderma merupakan satu tindakan yang baik dan setiap
individu digalakkan untuk menderma. Menderma juga dikatakan salah satu tindakan
yang bermoral dan mempunyai nilai yang baik jika dilakukan dengan penuh
keikhlasan serta kerelaan hati penderma. Namun, menderma masih menjadi tindakan
bermoral tetapi mempunyai nilai yang buruk jika berlaku desakan yang memaksa
penderma untuk menderma.
Seterusnya
ialah Teori Kemoralan Sosial, menurut Vishalache Balakrishnan (2008: 47) Kemoralan
Sosial merujuk kepada standard atau ukuran moral dalam sesebuah masyarakat
berdasarkan norma dan pantang larang dalam masyarakat untuk menjaga kerukunan
sosial. Ia juga menitikberatkan tanggungjawab setiap individu bagi mematuhi
perintah daripada sesebuah autoriti. Teori Kemoralan Sosial mengutamakan mementingkan
masyarakat secara umum, bukan individu sebagai matlamat etika. Peraturan
masyarakat biasanya menyerupai tradisi,
norma, kebiasaan atau adat, kod etika, nilai dan pantang larang. Kesemua ini
adalah bagi menjaga kerukunan sosial. Contohnya, setiap kaum di negara ini
mempunyai adat resam dan pantang larang bagi menjamin keutuhan dan keharmonian
sesebuah masyarakat. Bagi saya, ia banyak melibatkan amalan masyarakat. Teori
ini banyak mementingkan nilai yang pentingkan masyarakat dan bukan individu
dalam mencapai matlamat moral. Teori ini juga boleh dimaksudkan dengan
peraturan moral yang dijadikan sebagai satu kewajipan dan dikuatkuasakan oleh
pemerintah supaya wajib diketahui. Peraturan ini juga tidak membenarkan
seseorang menilai dan mengkritik peraturan moral yang telah ditetapkan oleh
masyarakatnya.
Menurut Abdul Rahman Md. Aroff dan Chang Lee
Hoon (1994), teori ini banyak memberikan keburukan daripada memberikan
kebaikan. Antaranya ialah ia banyak menyekat kebebasan individu yang terpaksa
tunduk kepada peraturan yang dibuat oleh masyarakat. Selain itu juga, banyak
berlaku salah faham, konflik dan ketegangan kerana setiap masyarakat mempunyai
pandangan yang berbeza. Teori ini juga memberikan kesukaran masyarakat baru
untuk menyesuaikan diri dengan moral yang sedia ada kerana masa dan keadaan
telah banyak berlaku perubahan. Tambahan pula, teori ini mementingkan kepatuhan
individu kepada autoriti walaupun perkara itu bertentangan dengan kehendak hati
mereka. Perkara yang paling penting sekali ialah tidak semua peraturan yang
dibuat oleh masyarakat adalah baik dan bersesuaian. Tidak semua peraturan yang
dibuat oleh masyarakat adalah baik, terdapat juga peraturan yang dibuat oleh masyarakat
bersifat negatif dan membawa keburukan. Ini bermaksud, jika peraturan itu dibuat dengan keadaan yang
akan memberikan kesan yang positif, maka masyarakat akan banyak menerima.
Tetapi selalunya, perkara seperti itu sukar untuk berlaku. (Vishalache
Balakrishnan, 2008: 50)
Selain
itu, Ia bersifat relatif, dimana semua masyarakat atau komuniti mempunyai
peraturan moral masing-masing. Peraturan moral satu masyarakat boleh
bertentangan dengan yang lain. Ini boleh mengakibatkan berlakunya pepecahan dan
membawa kepada ketegangan dan konflik sekiranya setiap masyarakat terlalu
agresif mempertahankan peraturan moral masing-masing. kedua, kemoralan sosial
juga mungkin menjadi terlalu ketat dan tidak fleksibel, contohnya kesukaran
menyesuaikan peraturan masyarakat dengan situasi baru dan semasa. Peraturan
yang konservatif dan mutlak tidak dapat membantu dan membimbing seseorang
menghadapi semua dilema moral baru kerana masa dan keadaan sentiasa berubah. Menyekat
kebebasan individu yang terpaksa tunduk kepada peraturan yg dibuat oleh
masyarakat.
Akhir
Sekali ialah Teori Keperibadian Mulia, Menurut Ee Ah Meng (1996) keperibadian
mulia telah didefinisikan sebagai kualiti terbaik atau istimewa dan
mengutamakan sifat peribadi terhadap suatu kehidupan yang bermoral. Teori ini
diperkenalkan oleh Aristotle bahawa
“kecenderungan untuk mencapai sesuatu tujuan akan menjadikan seseorang itu manusia yang sempurna”. Keperibadian
mulia ialah teori yang menekankan sifat peribadi untuk mencapai kehidupan yang
baik. Seseorang individu perlu mengetahui kualiti dan taraf hidup yang ia
inginkan. Matlamat ini akan menjadi piawai untuk individu itu menentukan
keadaan dirinya. Seterusnya, keperibadian mulia dianggap tidak dihasilkan di
dalam diri seseorang oleh alam semulajadi, yakni tidak dikudratkan atau
dilahirkan dengan sifat baik atau jahat. Sebaliknya, cara untuk memperolehi
atau memiliki keperibadian mulia adalah menerusi latihan dan pengamalan
sehingga menjadi satu kebiasaan yang menyenangkan dan menyeronokkan.
(Vishalache Balakrishnan, 2008: 51).
Menurut
Abdul Rahman Aroff (1986) konsep keperibadian mulia bermula dengan masyarakat
Yunani pada abad ke-4 SM dan salah seorang pelopornya ialah Aristotle.
Keperibadian mulia didefinisikan sebagai kualiti terbaik atau istimewa
(excellence). Terdapat dua jenis keperibadian mulia iaitu keperibadian mulia
intelektual dan keperibadian mulia moral. Keperibadian mulia intelektual adalah
kebaikan atau keistimewaan akal seperti kebolehan memahami dan membuat taakulan
yang baik. Aristotle menganggap bahawa sifat intelektual ini boleh dipelajari
daripada seorang guru. Sementara itu, keperibadian mulia moral tidak terhasil
dalam seorang individu secara semula jadi, iaitu seseorang itu tidak dilahirkan
dengan sifat baik dan jahat. Mengikut Aristotle, keperibadian mulia mewajibkan
kita bertingkah laku baik. Sifat-sifat ini tidak dipelajari melalui ajaran
seorang guru tetapi menerusi latihan, tindakan-tindakan yang kerap diulang
sehingga menjadi satu kebiasaan, menyenangkan serta menyeronokkan.
Keperibadian
mulia ialah teori yang menekankan sifat peribadi untuk mencapai kehidupan yang
baik. Teori ini berkait rapat dengan ”kaedah sikap baik” dan sifat-sifat
seorang insan bermoral. Keperibadian mulia ialah kecenderungan untuk sesuatu
tujuan. Ia bukanlah perasaan atau kebolehan dan kekuasaan manusia merasai kerana
seseorang itu tidak boleh dipuji atau dikeji dan dikatakan baik atau
jahat hanya sebab perasaannya atau kerana dia berupaya merasai. Keperibadian
mulia dianggap tidak dihasilkan oleh alam semulajadi. Sebaliknya cara untuk
memperoleh keperibadian mulia adalah menerusi latihan dan pengamalan sehingga
menjadi satu kebiasaan yang menyenangkan dan menyeronokan. Peribadi mulia tidak
berlaku secara semulajadi, akan tetapi menerusi latihan hingga menjadi satu
kebiasaan dan menyeronokkan. Setiap keperibadian mulia merupakan jalan tengah
iaitu bermaksud tidak keterlaluan dan tidak terlalu kurang. Tindakan yang
berlebihan dan terlalu kurang adalah tindakan yang salah, jahat buruk dan
tercela. Cara yang betul ialah mengambil pendekatan secara sederhana dan
pertengahan. (Ahmad Shukri Mohd. Nain dan Rosman Yusoff, 2003: 113).
Walaubagaimanapun, banyak kritikan
yang diberikan terhadap teori ini. Pertama sekali, terdapat manusia seperti
nabi memiliki keperibadian mulia secara semulajadi. Keperibadian mulia juga
diperoleh melalui pemerhatian dan pergaulan. Teori jalan tengah sukar untuk
ditentu dan dipraktikkan. Hal ini demikian perbuatan sederhana berbeza antara
setiap individu. Selain itu, emosi manusia tidak boleh dianggap sebagai suatu
kuantiti yang boleh diukur secara berterusan. Sebagai contoh, dapat saya
berikan disini ialah dalam permainan bola sepak. Keperibadian yang mulia yang
ada pada setiap pemain dapat memastikan kelebihan pasukan itu. Kemahiran adalah
kebolehan seseorang itu melakukan tendangan yang bagus dan baik. Sebelum
menjadi tendangan yang bagus, setiap pemain perlu melakukan latihan yang banyak
dan betul. Jadi, sikap pemain perlulah positif dan berdisiplin. Pemain juga
perlu bersikap sederhana dan tidak berlagak. Jika berlagak selepas memenangi
sesuatu perlawanan, ia akan memberikan kesan yang buruk.
3.0 KESIMPULAN
Kesimpulannya, etika yang wujud dalam
manusia merupakan alat bagi sesuatu masyarakat untuk memimpin individu dan
kumpulan kecil dalam kehidupan mereka. Etika juga menjadi batu pengukur bagi
kelompok masyarakat untuk menilai seseorang dalam tingkah lakunya. Selain itu,
aspek etika bukan sahaja mewujudkan institusi kehidupan sosial yang seimbang
malahan dapat membantu membimbing individu berfikir secara rasional dalam
kalangan masyarakat supaya masyarakat dapat menerima perbuatan atau pandangan
seseorang individu. Penerimaan masyarakat dalam sesuatu perkara amatlah perlu
dan penilaian seseorang yang dipengaruhi etika yang seimbang mewujudkan situasi
yang harmoni. Selain itu, komuniti masyarakat akan lebih berkembang dengan positif.
Secara
keseluruhannya, tugasan ini mencakupi kesemua teori-teori etika. Teori
Teleologikal mengatakan nilai betul atau salah bergantung kepada kesan sesuatu
perbuatan. Ertinya jika perbuatan itu
member lebih banyak kebaikkan maka ia perlu dilakukan. Selain itu, Teori ini
amat mementingkan hasil akibat sesuatu tindakan (konsekuensialisme). Bagi ahli
teologi, nilai moral adalah tindakan seseorang bergantung kepada nilai bukan
moral yang dihasilkan mereka. Seterusnya ialah teori Deontologikal, teori ini
menafikan konsep Teori Teleologikal kerana golongan deontologist ini ialah
golongan yang tidak percaya dengan akibat. Teori ini menegaskan bahawa betul
atau salahnya sesuatu tindakan itu tidak berdasarkan atau ditentukan oleh
akibat-akibat tindakan tersebut. Mengikut teori ini, nilai moral suatu tindakan
tidak boleh dinilai ke atas kesudahannya iaitu hasil atau kebaikan yang akan
didapati kerana kesudahan sesuatu tindakan adalah tidak jelas dan tidak dapat
ditentukan hasilnya semasa tindakan tersebut dibuat tetapi bergantung pada niat
seseorang itu yang membuat keputusan atau melakukan tindakan.
Teori
seterusnya ialah Kemoralan Sosial (atau kecenderungan untuk mengaitkan
peraturan masyarakat dengan konsep etika) berkait rapat dengan peraturan
masyarakat yang terdiri daripada tatahukum, tatasusila atau tatatertib
masyarakat. Ia juga menitikberatkan tanggungjawab setiap individu bagi mematuhi
perintah daripada sesebuah autoriti. Manakala yang terakhir sekali ialah
Keperibadian mulia iaitu teori yang menekankan sifat peribadi untuk mencapai
kehidupan yang baik. Maksudnya di sini ialah Keperibadian mulia didefinisikan
sebagai kualiti terbaik atau istimewa (excellence). Seseorang individu perlu
mengetahui kualiti dan taraf hidup yang ia inginkan. Matlamat ini akan menjadi
piawai untuk individu itu menentukan keadaan dirinya. Kesimpulannya, teori-teori
etika ini sangat penting dalam kehidupan seharian kerana untuk mengetahui dan
memahami sikap seseorang kita perlu mengetahui etika-etika yang patut diamalkan
dan diterapkan. Sebagai seorang guru, kita janganlah mengamalkan etika-etika
yang membawa keburukan kepada pelajar yang dididik kerana peranan guru dalam
membentuk modal insan sangat penting.
No comments:
Post a Comment