1.0
Pengenalan
Bidang lingusitik merupakan bidang yang lama dikaji oleh
pengkaji bahasa di Malaysia dan serata dunia. Pengkajian bidang ini adalah
penting sejak dahulu hingga kini. Tidak hairanlah, subjek ini diajar di
peringkat tinggi seperti di institusi pengajian tinggi, institut
perguruan, hingga ke peringkat yang lebih rendah, iaitu di sekolah-sekolah.
Jelasnya, subjek ini terus menjadi penting, walaupun negara telah menuju ke
arah globalisasi yang menjadikan teknologi sebagai fokus utama. Walaupun pada
masa ini, bidang teknologi diberi perhatian oleh kerajaan, namun ilmu
linguistik terus diberi perhatian untuk mengimbangi keperluan rohaniah di
kalangan rakyat.
Pengantar
Linguistik Bahasa Melayu merupakan salah satu bidang yang mengkaji ilmu linguistik
secara amnya. Menurut Menurut Kamus Dewan Edisi Keempat (2005), linguistik
ialah kajian saintifik tentang bahasa dan berkaitan dengan bahasa. Menurut
Kamus Dwibahasa (1981), linguistik merupakan bidang pengajian ilmu bahasa. Linguistik
juga merupakan pengkajian sains mengenai bahasa kerana linguistik memenuhi
syarat yang diperlukan seperti pengkajian sains yang lain.
Konsep
pemikiran dalam linguistik merujuk kepada bagaimana ilmu bahasa dan tatabahasa
dihuraikan oleh ahli-ahli linguistik. Dengan perkataan lain, perbincangan
tentang pemikiran dalam linguistik difokuskan kepada aliran yang menjadi
pegangan tokoh-tokoh bahasa. Oleh itu, pemikiran dalam linguistik ini terbahagi
kepada tiga orang tokoh iaitu Ferdinand de Saussure, Edward Sapir dan Leonard
Bloomfield.
Dalam
tugasan kali ini, penulis telah diminta membandingbezakan pemikiran antara
Edward Sapir, Leonard Bloomfield dan Ferdinand de Saussure kepada perkembangan
ilmu bahasa melalui hasil kajian empirikal mereka serta membincangkan sejauhmana
sumbangan ketiga-tiga tokoh tersebut kepada perkembangan ilmu linguistik
sehingga kini. Penulis juga diminta membincangkan dan menghuraikan tentang
ciri-ciri bahasa Melayu Saintifik dengan menunjukkan contoh-contoh yang sesuai.
2.0
Bandingbeza Pemikiran Antara Edward Sapir, Leonard Bloomfield Dan Ferdinand De
Saussure Dan Sumbangan Mereka Dalam Perkembangan Ilmu Linguistik
2.1
Edward Sapir
Edward Sapir dilahirkan pada tahun 1884 di Lauenberg,
Germany. Beliau dan keluarganya berhijrah ke Amerika Syarikat pada tahun 1889
lalu menetap di New York. Berkelulusan Ijazah Sarjana Muda pada tahun 1904 dan
kemudiannya mendapat Ph.D pada tahun 1909 dari Columbia Universiti. Di
universiti inilah pemikiran Edward Sapir telah diilhamkan daripada seorang ahli
antropologi iaitu Franz Boas (1858-1942). Karya terkemuka Franz Boas ialah Handbook of American Indian Languages (1911-1922)
yang menghuraikan tentang fonetik, kategori makna dan proses gramatikal yang
digunakan untuk mengungkapkan makna. Sehubungan dengan itu, Edward Sapir
(1884-1939) merupakan pengikut Boas yang berpendidikan Amerika yang juga
seorang ahli antropologi yang teah berjaya menghasilkan karya-karya bermutu
dalam bidang fonologi. Dalam buku Pengantar Linguistik Bahasa Melayu (2013:53)
menerangkan bahawa karya terulung Edward Sapir ialah Language (1921) yang menghuraikan tentang tipologi bahasa. Beliau
telah diberi gelaran sebagai Bapa Linguistik Moden dan merupakan sarjana
linguistik struktural dan antropologi.
Setelah
mengkaji tokoh linguistik yang terkenal iaitu Edward Sapir, pelbagai maklumat
mengenai diri dan pemikiran beliau telah diketahui. Edward Sapir merupakan
tokoh yang terkemuka dalam linguistik struktur Amerika. Beliau adalah orang
pertama yang memeriksa dengan teliti hubungan-hubungan antara kajian bahasa
dengan antropologi. Perkaedahannya mempunyai pengaruh yang kuat kepada semua
penggantinya. Linguistik Sapir tidak terhenti pada struktur bahasa, tetapi juga
meliputi kawasan budaya, sastera, mitologi, dan agama. Beliau telah
memperkenalkan Hipotesis Sapir-Whorf hasil gabungan pemikiran beliau dan anak
muridnya Whorf.
Hipotesis
Sapir-Whorf menyatakan bahawa pemikiran dan tingkah laku ditentukan (ataupun
sekurang-kurangnya dipengaruhi) oleh bahasa. Sekiranya ini benar, kemungkinan
bahawa budaya ditentukan oleh “newspeak” atau bahasa lain bukanlah fiksyen
sains semata-mata. Sejak permulaannya pada 1920-an dan 1930-an, teori Sapir-Whorf
telah mengundang kontroversi dan menggalakkan penyelidikan dalam pelbagai
bidang termasuk linguistik, psikologi, falsafah dan pendidikan. Sehingga hari
ini hipotesis itu masih belum dapat disanggah dan dipertahankan, tetapi
menggalakkan penyelidik diseluruh dunia.
Edward
Sapir dan Benjamin Lee Whorf telah menekankan hubungan antara bahasa,
pemikiran, dan budaya. Kedua-duanya tidak menulis hipotesis secara formal
berserta formula empirik, tetapi melalui kajian yang mendalam melalui penulisan
mereka tentang linguistik, penyelidik telah menemui dua idea. Pertama, satu
teori linguistik penentuan (determinism) yang menyatakan bahawa bahasa yang
kita gunakan menentukan bagaimana kita akan mengintepretasi dunia sekeliling.
Kedua, satu teori linguistik relatif (relativism) yang lebih lemah menyatakan
bahawa bahasa mempunyai sedikit kesan dalam mempengaruhi pemikiran kita
terhadap realiti dunia.
Selain
itu, Sapir juga menekankan fonem sebagai satuan psikologis. Ini bermakna
daripada bahasa dapat melahirkan perkataan-perkataan lain. Bahasa juga bersifat
distingtif yang boleh membezaka makna. Sapir turut mengkaji tentang perkaitan
bahasa dengan makna. Bahasa lahir daripada interprestasi individu terhadap
persekitaran manusia. Dalam menjalankan kajian, Sapir juga mengemukakan teori
struktural tentang struktur bahasa. Ia merangkumi pola dan binaan ayat.
Dasar
teori Sapir menyatakan bahawa bahasa itu merupakan aktiviti rohani, proses
kejiwaan yang berulang-ulang untuk membentuk gagasan atau pemikiran melalui
bunyi yang berartikulasi. Setiap bahasa memiliki keistimewaan iaitu lambang
jiwa, tabiat dan sifat bangsa. Akibatnya timbul keragaman bahasa dan
perbezaannya. Seterusnya prinsip dasarnya menyebutkan bahawa bahasa milik suatu
bangsa menentukan pandangannya terhadap dunia dan lingkungan sekitarnya melalui
kategori gramatikal dan klasifikasi semantik yang mungkin dalam bahasa yang
diwarisinya bersama kebudayaannya.
Beliau mengkaji hubungan bahasa dengan pemikiran manusia dari
aspek psikologi.
|
i.
Beliau berpendapat psikologi mendasari pengkajian bahasa dalam
sains. Kesimpulan kajian beliau mendapati bahawa struktur bahasa merupakan
unsur yang menentukan struktur pemikiran manusia.
|
Merumuskan hasil pemikiran beliau ialah tiada bahasa yang
sempurna kerana bahasa akan sentiasa berubah.
|
Menurut beliau, bahasa ialah sistem manusiawi yang instingtif,
iaitu bersifat arbitrari untuk menyampaikan perasaan dan fikiran. Buku
beliau bertajuk Language berbeza dengan Bloomfield kerana menggunakan
pendekatan antropologi yang melihat bahasa dari segi fungsinya dalam
masyarakat.
|
ii.
iii.
iv.
2.2 Leonard Bloomfield
Selain daripada Edward Sapir, seorang lagi ahli
linguistik Amerika yang menyumbang dalam pemodenan ini, iaitu Leonard
Bloomfield. Leonard Bloomfield dilahirkan pada 1 April 1887 di Chicago, Amerika
Syarikat. Beliau merupakan ahli linguistik dan menjadi pengasas kepada
Persatuan Linguistik Amerika Syarikat. Bloomfield merupakan ahli linguistik
yang mempelopori teori behaviourisme yang berkait rapat dengan fahaman ahli psikologi
dalam menghuraikan bahasa. Bloomfield ialah pengikut yang amat terpengaruh
dengan pemikiran Sapir yang melalui kuliah dan karyanya mendominasi dunia
linguistik hingga akhir hayatnya.
Leonard
Bloomfield (1887-1949) merupakan salah seorang ahli linguistik struktural yang
terkenal di Amerika Syarikat pada zamannya. Bloomfield menggunakan konsep
Ferdinand de Saussure sebagai asas pengkajian, iaitu dalam struktur bahasa.
Beliau turut meneliti dua kejadian sejarah di Amerika sehingga mencetuskan
pemesatan perkembangan aliran struktural.
Selain
menjadi seorang ahli linguistik, Bloomfield juga terkenal dengan teori
behaviorisme yang berakar daripada pemikiran Plato yang percaya bahawa proses
bahasa ini berpunca daripada proses peniruan atau mimetic. Setiap perkataan
yang dilafazkan pasti mempunyai struktur. Sebagai contoh, sekiranya seseorang
individu itu menyebut rumah, strukturnya mesti rumah, bukan hamur atau maruh.
Beliau lebih mengutamakan bahasa lisan sebagai objek kajian dan menyebabkan
wujudnya Linguistik Deskriptif.
Pada
tahun 1914, Bloomfield telah menulis buku An
Introduction to Linguistic Science. Artikel beliau banyak diterbitkan dalam
jurnal Language yang dihasilkan oleh Linguistic Society of America tahun
1924. Pada tahun 1933, Bloomfield menerbitkan buku Language yang mengungkapkan pandangan behaviourismenya berkaitan
dengan fakta bahasa iaitu stimulus-response
ataupun ransangan dan tindak balas. Teori ini dimanfaatkan oleh Skinner
(1957) dari Universiti Harvard dalam pengajaran bahasa melalui teknik drill.
Pemikiran
linguistik Bloomfield bertentangan dengan Sapir kerana Sapir berpendapat fonem
sebagai satuan psikologis, manakala Bloomfield berpendapat fonem merupakan
satuan behavioral (Faridah Nasir dan Tuan Jah Yusof, 2013: 54). Beliau
melakukan penelitian atas dasar struktur bahasa yang diteliti, kerana itu
mereka disebut kaum strukturalisme dan pandangannya disebut strukturalis.
Selain itu, pemikiran linguistik beliau turut mengemukakan fonologi, morfologi
dan sintaksis sebagai bidang yang tiada kaitan antara satu sama lain.
Menurut
teori Bloomfield, sebuah fonem adalah bahagian yang beraneka ragam dari
propertifonetik, iaitu unit minimum daripada sebuah identiti suara tertentu,
yang ketika diinterpretasikan, mempunyai satu set elemen tersendiri secara
fonetik. Selain itu, Bloomfield beranggapan morfem adalah unit tatabahasa
terkecil. Morfem terdiri dari serangkaian fonem, dan fonem-fonem tersebut
membentuk sebuah representasi, iaitu bentuk dasar dan morfem tanpa perlu adanya
penerangan.
Beliau beranggapan bahawa bahasa sebagai pangkalan data ucapan
yang boleh mengeluarkan segala unit bahasa. Dengan perkataan lain,
ayat-ayat itu tersusun dalam otak dan dikeluarkan apabila adanya
rangsangan.
|
i.
Rumusan beliau, sekiranya tingkah laku manusia lain berpunca
daripada adanya rangsangan atau stimulus, maka bahasa pun dapat dilahirkan
sebagai gerak balas atau respons terhadap rangsangan itu.
|
Bloomfield turut berharap beranggapan bahawa bahasa ialah satu
tingkah laku manusia. Beliau memperlihatkan konsep saintifik dalam
kajiannya, iaitu suatu kenyataan yang menunjukkan bahawa semua bahan kajian
hendaklah dapat diperhatikan dan dianalisis secara empirikal. Buku beliau
yang popular ialah Language (1933).
|
ii.
iii.
2.3 Ferdinand De Saussure
Ferdinand Mongin de Saussure atau dengan panggilan
nama yang terkenal Ferdinand de Saussure merupakan salah seorang tokoh
linguistik yang terkenal berbangsa Swiss. Hasil-hasil kajian beliau masih
digunakan sehingga kini. Beliau juga dikenali sebagai “Bapa Linguistik Moden”
kerana beliau merupakan pengasas kepada linguistik moden. Beliau telah
dilahirkan di Geneva pada 26 November 1857 dan menghembuskan nafas terakhir
pada 22 Februari 1913.
Beliau daripada
keluarga protestan Perancis yang berhijrah dari daerah Lorraine ketika perang
agama pada akhir abad ke-16. Pada tahun 1870, beliau belajar di Institut
Martine, di Paris. Essai sur les langues
merupakan karya pertama beliau yang dipersembahkan kepada Pictet pada tahun
1872. Mula belajar bahasa Sanskrit dan akhirnya, Saussure semakin tertarik pada
kajian terhadap bahasa dan mempelajarinya di Leipzig. Di institut tersebutlah
beliau telah menimba ilmu daripada tokoh linguistik iaitu Brugmann dan
Hubschmann.
Melalui pemikiran
linguistik, beliau telah membuat kajian dalam linguistik, antaranya ialah
linguistik perbandingan, linguistik deskriptif struktur dan lingustik secara
sinkronik serta diakronik. Beliau mempunyai dua pengaruh besar dalam linguistik
moden. Pengaruh beliau yang pertama adalah dari segi penulisannya yang telah
dikarang oleh beliau di antara 1878-1924 dalam bentuk memoir. Beliau telah
membicarakan darihal sistem vokal primitif dalam bahasa proto Indo-Eropah.
Kedua pula ialah beliau telah membezakan di
antara langue dan parole. Langue merupakan keseluruhan yang terkumpul dalam
sesuatu bahasa, iaitu suatu sistem yang abstrak yang digunakan sebagai rujukan
oleh setiap penutur dalam sesuatu masyarakat bahasa. Parole pula merupakan
tingkah laku pertuturan sebenarnya yang dilakukan oleh penuturnya, iaitu suatu
bentuk bahasa yang dikawal oleh seseorang dan wujud pada suatu masa dan tempat
tertentu.
De Saussure membezakan antara langue dan parole kerana bagi beliau,
apabila seseorang pengkaji bahasa cuba mengaitkan apa-apa bidang yang berkaitan
dengan linguistik untuk mengkaji bahasa, keadaan akan menjadi sangat bercelaru.
Maka objek yang koheren perlu disisihkan untuk memudahkan pengkajian linguistik
dilakukan.
Dalam hal ini,
apabila seseorang pengkaji hanya menumpukan pengkajian terhadap satu objek
sahaja, misalnya Langue yang merupakan satu sistem yang mempunyai satu set
rumus yang mengawal penghasilan ayat yang gramatis, maka para pengkaji bahasa
akan tahu apa yang cuba direkonstruksikannya.
Seterusnya
beliau mencontohkan metaforanya yang amat terkenal tentang buah catur dan
kereta api yang masing-masing dikenal pasti dan diketahui kedudukannya dalam
sistem keseluruhan , iaitu sistem permainan itu atau sistem rangkaian kereta
api, dan bukannya daripada kandungan yang sebenar.
Beliau
juga berpendapat bahawa bahasa memiliki bahan dan bentuk. Bunyi yang dituturkan
merupakan bunyi garis-garis lakar yang dikatakan sebagai bahan grafik dan
lain-lain bagi sesuatu bahasa itu. Bentuk pula merupakan pola-pola perhubungan
yang abstrak (ditentukan oleh bahasa ke atas bahannya).
Selain itu, Ferdinand
De Saussure juga berjaya membezakan antara kajian
bahasa secara sinkronik dan kajian bahasa secara diakronik. Kajian bahasa
secara sinkronik ialah kajian bahasa yang dilakukan dalam satu jangka masa
tertentu sahaja. Manakala, kajian bahasa secara diakronik pula ialah kajian
yang cuba mencari evolusi pensejarahannya melalui pelbagai peringkat. Alkisahnya,
menurut Ferdinand de Saussure, pengkajian sesuatu bahasa itu perlu dilakukan
secara sinkronik sebab sistem item dalam sesuatu bahasa adalah berkaitan dan
item itu pula ditentukan oleh tempatnya, dan bukan sejarahnya. Kemudian, impak
daripada idea se Saussure ini, muncul 2 aliran pemikiran iaitu satu di Eropah,
dan satu lagi di Amerika.
Ketokohan beliau sebagai ‘Bapa Ilmu Linguistik Moden’ telah
terbukti melalui penemuan-penemuan konsep dan pendekatan baharu dalam
bidang bahasa secara moden.
|
i.
Tokoh pertama yang mengemukakan dan menekankan pentingnya kajian
bahasa dilakukan dari sudut yang berbeza-beza, iaitu secara sinkronis
(mengkaji bahasa pada suatu masa tertentu) dan diakronis (mengkaji bahasa
dari segi sejarah yang dilalui oleh bahasa serta perubahan-perubahan yang
dialami oleh sesuatu bahasa tertentu).
|
Orang pertama yang mengemukakan konsep ‘langue’ dan ‘parole’.
Langue bermaksud loghat atau dialek dan parole bermaksud ciri-ciri bahasa
yang dituturkan atau diucapkan oleh individu dalam masyarakat.
|
ii.
iii.
3.0 Ciri-ciri Bahasa Melayu Saintifik
Bahasa Melayu Saintifik tidak hanya terhad kepada
pengertian Sains (Fizik, Kimia, Matematik, Biologi dan sebagainya) tetapi juga
bidang sains sosial. Sehubungan dengan otu, perkataan “saintifik” mempunyai
maksud yang sama dengan perkataan “akademik”. Bahasa saintifik juga turut
dikenali sebagai bahasa akademik merupakan bahasa yang wujud dengan munculnya
pelbagai bidang bahasa. Bahasa ilmu ialah bahasa yang digunakan untuk
mengungkap ilmu dan memiliki ciri-ciri yang tersendiri. Sehubungan dengan itu, terdapat
bukti bahawa bahasa Melayu sudah menjadi bahasa ilmu yang mampu memperkatakan
pelbagai bidang ilmu sejak abad ke-7 Masihi lagi.
Kemudian,
pada abad ke-14 Masihi, selepas kedatangan Islam ke Alam Melayu terdapat banyak
manuskrip dan buku atau kitab Melayu yang menunjukkan kewujudan ilmu SAKTI
(sains, kesihatan, kejuruteraan dan teknologi). Seterusnya, pada zaman moden
ini, bahasa Melayu mampu untuk membahas pelbagai lagi bidang ilmu seperti
falsafah, agama, sains dan teknologi.
Bahasa
Melayu saintifik sebenarnya ialah bahasa akademik atau bahasa ilmu sebab
keupayaannya mengungkapkan pelbagai bidang ilmu seperti ilmu sains (sains
tabii, sains fizikal, sains perubatan, sains sosial) dan bidang ilmu yang lain,
Menurut Asmah Haji Omar (1987), konsep saintifik tidak terhad kepada pengertian
sains seperti fizik, kimia, biologi, dan matematik, malah merangkumi juga
bidang-bidang seperti sains sosial. Justeru, konsep bahasa Melayu saintifik
mempunyai pengertian yang sama dengan konsep bahasa akademik atau ilmu.
Sebagai
bahasa akademik, bahasa Melayu saintifik mempunyai laras bahasa khususnya untuk
memperkatakan pelbagai bidang ilmu misalnya, bidang perubatan. Sebagai bahasa
ilmu bahasa Melayu saintifik juga mempunyai perbendaharaan kata, istilah dan
bahasa yang sesuai untuk mengungkapkan konsep dan pemikiran tentang hal-hal
perdagangan antarabangsa, perindustrian ringan dan berat, perniagaan saham,
pengurusan perakaunan dan perangkaan. Selain itu, bahasa Melayu saintifik juga
mempunyai ciri-ciri keintelektualan dan kesempurnaan bahasa melalui
perbendaharaan kata dan sistem tatabahasanya yang mantap.
No comments:
Post a Comment