. Amoi Chantek: RPH Sejarah tahun 4 Source: http://www.amronbadriza.com/2012/10/cara-membuat-anti-copy-paste-di-blog.html#ixzz2Q2hwp6eP

Tuesday, 1 April 2014

RPH Sejarah tahun 4

Description: H:\D\M4600 DESKTOP\LOGO IPG.pngText Box: INSTITUT PENDIDIKAN GURU KAMPUS RAJANG
96509 BINTANGOR
SARAWAK
Text Box: PRAKTIKUM FASA 1  MINGGU KE-








RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
S E J A R A H
TAHUN EMPAT



DISEDIAKAN OLEH
PELAJAR







.................................................
PISMP (SEJARAH) JAN. 2013
SEMESTER 5



DISEMAK OLEH
GURU PEMBIMBING


DISAHKAN OLEH
GURU BESAR

          DISEMAK OLEH
PENSYARAH PENYELIA

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN (RPH) SEJARAH TAHUN EMPAT


Tarikh (Hari)
Masa
Tahun / Kelas
Bilangan Murid
:
10 Januari 2014 (Jumaat)
0830 – 0900 (30 minit)
4 Merah
25 orang

Tema
Tajuk
Standard Kandungan
Standard Pembelajaran
:
:
:
:
SEJARAH AWAL NEGARA
3.   ZAMAN PRASEJARAH
3.1   Kehidupan manusia prasejarah
3.1.5 dan K 3.1.8

Objektif Pembelajaran
:
Pada akhir pelajaran murid dapat:
1.      Menyatakan dan menerangkan kepercayaan manusia prasejarah.
2.      Menyenaraikan dan menyatakan sekurang-kurangnya enam sikap manusia prasejarah yang boleh dicontohi berdasarkan video dan slaid pengajaran dan pembelajan yang dipaparkan oleh guru.

Kemahiran Pemikiran Sejarah (KPS)
:

Isu dan masalah masa lalu
      mengkaji sebab-musabab
      melihat perubahan dan kesinambungan
      melihat sebab dan akibat

Elemen Merentas Kurikulum (EMK)

:
:
Teknologi Maklumat dan Komunikasi (TMK)
Nilai Murni    : Kerjasama, kerajinan dan bertanggungjawab
Aplikasi TKP : Interpersonal, verbal linguistik dan visual ruang

Bahan Bantu Mengajar (BBM)
:

Laptop dan LCD Projektor,
Pakej Slaid Pengajaran dan Pembelajaran,
Lembaran Kerja





PROSEDUR PELAKSANAAN PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN


Langkah

Standard Pembelajaran /
Isi Pelajaran
Aktiviti Pengajaran
dan Pembelajaran
BBM / EMK / KPS
Catatan


Set Induksi
(5 minit)


Menayangkan klip video berkaitan dengan manusia zaman prasejarah. “Zaman Prasejarah”

  • Menunjukan setiap peringkat zaman prasejarah di Malaysia
-       Paleolitik
-       Neolitik
-       Logam
  • Pengukuhan kepada pembelajaran lalu iaitu ciri-ciri penempatan, kegiatan dan peralatan dan penempatan zaman prasejarah di Malaysia
  • Menunjukan kepercayaan setiap peringkat zaman prasejarah di Malaysia

Tajuk Pelajaran: Zaman Prasejarah
Isi Pelajaran:
·Kepercayaan manusia prasejarah
·Sikap manusia prasejarah

1.  Guru memastikan semua murid dalam keadaan sedia memberi tumpuan  dan perhatian.

2.  Guru menerangkan dengan lebih lanjut mengenai isi kandungan video yang telah di tunjukkan sebentar tadi.
-       Menerangkan kegiatan dan peralatan yang digunakan dan mengaitkan dengan nilai kerajinan, berdikari, berusaha dan lain-lain
-       menjelaskan kepercayaan yang telah diamalkan oleh mereka

3.  Guru mengaitkan isi kandungan video dengan tajuk pelajaran.dan seterusnya memperkenalkan tajuk pelajaran






BBM
Laptop
LCD Projektor
Pakej Slaid P&P

EMK
Teknologi maklumat dan komunikasi
Nilai kerjasama dan bertanggungjawab
Kecerdasan Visual Ruang


Langkah 1
(10 minit)


1.   Menyatakan kepercayaan manusia prasejarah

a.   Kepercayaan manusia prasejarah
  • Mempunyai 4 peringkat zaman prasejarah

  • Di Malaysia melalui 3 peringkat zaman prasejarah iaitu zaman Paleolitik, Neolitik dan Logam

  • Setiap peringkat zaman mempunyai kepercayaan yang tersendiri

  • Paleolitik
-       kepercayaan animisme
-       upacara perkuburan
-       mayat dikebumikan bersama barang-barang
-       manusia perak dikebumikan kaki berlipat
  • Neolitik
-       Kepercayaan animisme (menyembah batu, matahari, pokok dan lain-lain)
-       upacara perkuburan
  • Logam
-       mempunyai adat resam, kepercayaan dan pegangan hidup
-       menjalankan penebumian menggunakan kepingan batu

  • Menjelaskan maksud kepercayaan animisme


1.   Guru menerangkan perkara-perkara berikut kepada murid dengan bantuan Slaid Pengajaran dan Pembelajaran yang dipaparkan melalui LCD Projektor

  • Kepercayaan manusia prasejarah
  • sikap manusia prasejarah yang boleh dicontohi

2.   Murid mendengar penerangan guru sambil mencatat isi-isi penting dalam buku catatan atau pada kertas kosong.

3.   Murid melihat gambar-gambar yang terdapat di dalam slide















BBM
Laptop
LCD Projektor
Pakej Slaid P&P

KAEDAH/TEKNIK
Model Ekspositori
(Kaedah Penerangan)

EMK
Teknologi maklumat dan komunikasi
Nilai Bertanggungjawab
Kecerdasan Visual Ruang

KPS
Isu dan masalah masa lalu
      mengkaji sebab-musabab
      melihat perubahan dan kesinambungan
      melihat sebab dan akibat



Langkah 2
(5 minit)


2.  Menyatakan sikap manusia prasejarah yang boleh dicontohi

  • rajin
  • berkerjasama
  • tekun
  • berdikari
  • berusaha
  • berani
  • bersyukur
  • bekerja keras
  • Semangat gigih



1.      Murid dibahagikan kepada beberapa kumpulan kecil

2.      Murid diminta menyebut contoh sikap manusia prasejarah yang dikenalpasti melalui penerangan guru dan gambar pada slide penerangan guru

3.      Murid bergilir-gilir memberikan contoh sikap yang mereka perolehi daripada slide penerangan kehidupan manusia zaman prasejarah.

4.      Wakil kumpulan melaporkan hasil kerja dengan bantuan peta minda/
pengurusan grafik.

5.      Guru membuat rumusan isi pelajaran dan seterusnya menerapkan nilai tersebut di dalam kehidupan seharian.


BBM
Laptop
LCD Projektor
Pakej Slaid P&P

KAEDAH/TEKNIK
Perbincangan Kumpulan (Roundtable)

EMK
Teknologi maklumat dan komunikasi
Nilai Bekerjasama
Kecerdasan Interpersonal & verbal linguistik


Langkah 3
(5 minit)


Pentaksiran Formatif

Aktiviti soal jawab tentang:
·Kepercayaan manusia prasejarah
  • Sikap manusia prasejarah








Contoh-contoh Soalan

a)     Berikan empat tahap Zaman Prasejarah di dunia?
b)     Apakah peringkat zaman prasejarah yang dilalui oleh Malaysia?
c)     Nyatakan contoh kepercayaan manusia zaman prasejarah?
d)     Apakah yang dimaksudkan dengan kepercayaan animisme?
e)     Nyatakan empat contoh sikap manusia prasejarah yang boleh dicontohi

BBM
Laptop
LCD Projektor
Pakej Slaid P&P
(Soalan-soalan)

EMK
Teknologi maklumat dan komunikasi
Nilai Bertanggungjawab
Kecerdasan Verbal-Linguistik


Penutup
(5 minit)

1.   Penutup Kognitif

1.1 Rumusan Isi Pelajaran
·Kepercayaan manusia prasejarah
  • Sikap manusia prasejarah

1.2 Aktiviti Susulan
      Lembaran Kerja sebagai aktiviti susulan dan
      pengukuhan

2.  Penutup Sosial
  • Perasaan pencapaian
  • Peneguhan positif
  • Membuat perkaitan
  • Perasaan ingin tahu
  • Menarik perhatian


1.   Guru merumuskan isi kandungan pelajaran yang telah dipelajari dengan bantuan persembahan powerpoint.

2.   Ketua kumpulan diminta mengedarkan lembaran kerja kepada ahli-ahli pasukan masing-masing.

3.   Guru menimbulkan perasaan pencapaian murid dan memberikan peneguhan positif

4.   Guru mengaitkan pelajaran hari ini dengan pelajaran yang akan datang.


BBM
Laptop
LCD Projektor
Pakej Slaid P&P
Lembaran Kerja

EMK
Teknologi maklumat dan komunikasi
Nilai Bertanggungjawab




Disemak oleh Guru Pembimbing / Pensyarah Penyelia





Tandatangan :
Nama            :
Tarikh            :

Disahkan oleh Guru Besar





Tandatangan :
Nama            :
Tarikh            :


No comments:

Post a Comment