RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
S E J A R A H
TAHUN EMPAT
DISEDIAKAN OLEH
PELAJAR
.................................................
PISMP (SEJARAH) JAN. 2013
SEMESTER 5
|
DISEMAK OLEH
GURU PEMBIMBING
|
DISAHKAN OLEH
GURU BESAR
|
DISEMAK OLEH
PENSYARAH PENYELIA
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN (RPH) SEJARAH TAHUN EMPAT
Tarikh (Hari)
Masa
Tahun / Kelas
Bilangan Murid
|
:
|
10 Januari 2014
(Jumaat)
0830 – 0900 (30
minit)
4 Merah
25 orang
|
Tema
Tajuk
Standard
Kandungan
Standard Pembelajaran
|
:
:
:
:
|
SEJARAH AWAL NEGARA
3. ZAMAN
PRASEJARAH
3.1 Kehidupan
manusia prasejarah
3.1.5 dan K 3.1.8
|
Objektif
Pembelajaran
|
:
|
Pada akhir pelajaran murid dapat:
1. Menyatakan dan menerangkan kepercayaan manusia prasejarah.
2. Menyenaraikan dan menyatakan sekurang-kurangnya enam sikap manusia
prasejarah yang boleh dicontohi berdasarkan video dan slaid pengajaran dan pembelajan
yang dipaparkan oleh guru.
|
Kemahiran Pemikiran Sejarah (KPS)
|
:
|
Isu dan masalah
masa lalu
– mengkaji sebab-musabab
– melihat perubahan dan kesinambungan
– melihat sebab dan akibat
|
Elemen Merentas
Kurikulum (EMK)
|
:
:
|
Teknologi
Maklumat dan Komunikasi (TMK)
Nilai Murni : Kerjasama, kerajinan dan
bertanggungjawab
Aplikasi TKP : Interpersonal,
verbal linguistik dan visual ruang
|
Bahan Bantu
Mengajar (BBM)
|
:
|
Laptop dan LCD
Projektor,
Pakej Slaid
Pengajaran dan Pembelajaran,
Lembaran Kerja
|
|
PROSEDUR
PELAKSANAAN PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN
Langkah
|
Standard Pembelajaran /
Isi Pelajaran
|
Aktiviti Pengajaran
dan Pembelajaran
|
BBM / EMK / KPS
Catatan
|
Set Induksi
(5 minit)
|
Menayangkan klip
video berkaitan dengan manusia zaman prasejarah. “Zaman Prasejarah”
- Paleolitik
- Neolitik
- Logam
Tajuk Pelajaran: Zaman Prasejarah
Isi Pelajaran:
·Kepercayaan manusia prasejarah
·Sikap manusia prasejarah
|
1.
Guru memastikan
semua murid dalam keadaan sedia memberi tumpuan dan perhatian.
2.
Guru menerangkan
dengan lebih lanjut mengenai isi kandungan video yang telah di tunjukkan
sebentar tadi.
-
Menerangkan
kegiatan dan peralatan yang digunakan dan mengaitkan dengan nilai kerajinan,
berdikari, berusaha dan lain-lain
-
menjelaskan
kepercayaan yang telah diamalkan oleh mereka
3.
Guru mengaitkan isi
kandungan video dengan tajuk pelajaran.dan seterusnya memperkenalkan tajuk
pelajaran
|
BBM
Laptop
LCD Projektor
Pakej Slaid P&P
EMK
Teknologi
maklumat dan komunikasi
Nilai kerjasama
dan bertanggungjawab
Kecerdasan
Visual Ruang
|
Langkah 1
(10 minit)
|
1. Menyatakan kepercayaan manusia
prasejarah
a. Kepercayaan manusia prasejarah
- kepercayaan animisme
- upacara perkuburan
- mayat dikebumikan bersama barang-barang
- manusia perak dikebumikan kaki
berlipat
- Kepercayaan animisme (menyembah batu,
matahari, pokok dan lain-lain)
- upacara perkuburan
- mempunyai adat resam, kepercayaan dan
pegangan hidup
- menjalankan penebumian menggunakan
kepingan batu
|
1.
Guru menerangkan perkara-perkara berikut kepada murid
dengan bantuan Slaid Pengajaran dan Pembelajaran yang dipaparkan melalui LCD
Projektor
2.
Murid mendengar penerangan guru sambil mencatat isi-isi
penting dalam buku catatan atau pada kertas kosong.
3.
Murid melihat gambar-gambar yang terdapat di dalam
slide
|
BBM
Laptop
LCD Projektor
Pakej Slaid P&P
KAEDAH/TEKNIK
Model Ekspositori
(Kaedah Penerangan)
EMK
Teknologi
maklumat dan komunikasi
Nilai Bertanggungjawab
Kecerdasan
Visual Ruang
KPS
Isu dan masalah
masa lalu
– mengkaji sebab-musabab
– melihat perubahan dan kesinambungan
– melihat sebab dan akibat
|
Langkah 2
(5 minit)
|
2. Menyatakan sikap manusia
prasejarah yang boleh dicontohi
|
1. Murid dibahagikan kepada beberapa
kumpulan kecil
2. Murid diminta menyebut contoh sikap
manusia prasejarah yang dikenalpasti melalui penerangan guru dan gambar pada
slide penerangan guru
3. Murid bergilir-gilir memberikan contoh sikap yang mereka perolehi
daripada slide penerangan kehidupan manusia zaman prasejarah.
4. Wakil kumpulan melaporkan hasil kerja
dengan bantuan peta minda/
pengurusan grafik.
5. Guru membuat rumusan isi pelajaran
dan seterusnya menerapkan nilai tersebut di dalam kehidupan seharian.
|
BBM
Laptop
LCD Projektor
Pakej Slaid P&P
KAEDAH/TEKNIK
Perbincangan
Kumpulan (Roundtable)
EMK
Teknologi maklumat
dan komunikasi
Nilai Bekerjasama
Kecerdasan Interpersonal
& verbal linguistik
|
Langkah 3
(5 minit)
|
Pentaksiran Formatif
Aktiviti soal
jawab tentang:
·Kepercayaan manusia prasejarah
|
Contoh-contoh Soalan
a)
Berikan empat
tahap Zaman Prasejarah di dunia?
b) Apakah peringkat zaman prasejarah
yang dilalui oleh Malaysia?
c) Nyatakan contoh kepercayaan manusia
zaman prasejarah?
d) Apakah yang dimaksudkan dengan
kepercayaan animisme?
e) Nyatakan empat contoh sikap manusia prasejarah
yang boleh dicontohi
|
BBM
Laptop
LCD Projektor
Pakej Slaid
P&P
(Soalan-soalan)
EMK
Teknologi
maklumat dan komunikasi
Nilai Bertanggungjawab
Kecerdasan
Verbal-Linguistik
|
Penutup
(5 minit)
|
1. Penutup Kognitif
1.1 Rumusan Isi Pelajaran
·Kepercayaan manusia prasejarah
1.2 Aktiviti
Susulan
Lembaran Kerja sebagai aktiviti susulan
dan
pengukuhan
2. Penutup Sosial
|
1.
Guru merumuskan isi kandungan pelajaran yang telah
dipelajari dengan bantuan persembahan powerpoint.
2.
Ketua kumpulan diminta mengedarkan lembaran kerja
kepada ahli-ahli pasukan masing-masing.
3.
Guru menimbulkan perasaan pencapaian murid dan
memberikan peneguhan positif
4.
Guru mengaitkan pelajaran hari ini dengan pelajaran yang
akan datang.
|
BBM
Laptop
LCD Projektor
Pakej Slaid P&P
Lembaran Kerja
EMK
Teknologi
maklumat dan komunikasi
Nilai
Bertanggungjawab
|
Disemak oleh Guru Pembimbing / Pensyarah Penyelia
Tandatangan :
Nama :
Tarikh :
|
Disahkan oleh Guru Besar
Tandatangan :
Nama :
Tarikh :
|
No comments:
Post a Comment