KEMAHIRAN PERGERAKAN ASAS
Di dalam pergerakan asas terdapat 3 kemahiran iaitu;
1. Kemahiran Lokomotor.
2. Kemahiran Bukan Lokomotor.
3. Kemahiran Manipulasi Alatan.
A. Kemahiran Lokomotor.
Pergerakan lokomotor bersifat aliran gerakan dari satu tempat ke
tempat yang lain. Pendidikan pergerakan lokomotor menyokong perilaku pergerakan
yang dirancang.
Konsep Pergerakan Lokomotor
Pergerakan lokomotor berkaitan dengan gerakan atau aliran. Jika
pergerakan lokomotor digunakan dalam persembahan kita akan dapat melihat arah
gerakan dalam persembahan itu. Terdapat pelbagai cara pergerakan badan dalam
gerakan lokomotor, gerakan ini melibatkan arah, aliran, haluan dan masa.
ARAH
Arah melibatkan bentuk arah gerakan iaitu ke hadapan atau ke
kiri atau ke kanan
HALUAN
Haluan ialah melibatkan corak gerakan contohnya samada boleh
dalam bentuk lurus, bengkang bengkok, zig zag dan lain-lain
MASA
Masa adalah masa yang digunakan untuk melengkapkan pergerakan,
masa boleh dalam keadaan cepat atau pelahan, dengan cara tiba-tiba atau
terkawal
Bentuk Pergerakan Lokomotor
BERJALAN
Di antara aktiviti berjalan yang selalu dilakukan oleh guru
pendidikan jasmani ialah seperti berikut:
1. Jalan berundur dan kemudian ke hadapan
2. Berjalan dengan melakonkan gaya robot atau askar permainan
berjalan
3. Berjalan dengan melakonkan gaya gegasi berjalan
4. Berjalan dengan melakonkan gaya cara gorila berjalan
5. Berjalan dengan melakunkan gaya meredah semak
6. Berjalan dengan melakunkan gaya gajah berjalan
7. Berjalan dengan melakunkan gaya anjing cedera di kaki
berjalan
8. Berjalan dengan melakunkan gaya patung berjalan
9. Berjalan naik tangga
BERLARI
Di antara aktiviti berlari yang selalu di lakukan oleh guru
pendidikan jasmani ialah seperti berikut:
1. Berlari setempat dengan ayunan tangan yang lurus
2. Berlari dengan pelahan serta lutut diangkat tinggi.
3. Berlari pantas dan beransur-ansur pelahan
4. Berlari dan berhenti apabila syarat di berikan dan berhenti
apabila isyarat
di berikan dan berlari semula
5. Berlari kehadapan serta berundur kesisi
6. Berlari mengikut seorang ketua
7. Berlari dengan pelbagai kelajuan berdasarkan arahan
8. Berlari mengikut arah zig zag
9. Lari
beberapa langkah dan kemudian melompat
MELOMPAT
Di antara aktiviti melompat yang selalu di lakukan oleh guru
pendidikan jasmani ialah seperti berikut:
1. Melompat seperti rusa melompat pagar
2. Melompat tali atau garisan di atas lantai
3. Melompat halangan yang di tinggikan sedikit dari paras lantai
4. Melompat setempat penekanan kepada ketinggian lompatan
5. Melompat melakunkan serta meniru cara kanggaru melompat
6. Melompat melakunkan serta meniru cara katak melompat
7. Melompat melakunkan serta meniru cara kanggaru melompat
8. Melompat melakunkan serta meniru cara katak melompat
9. Melompat sambil mengubah arah lompatan
MELOMPAT KETINGTING
Di antara aktiviti melompat ketinting yang selalu di lakukan
oleh guru pendidikan jasmani ialah seperti berikut:
1. Melompat ketingting setempat tegak diatas sebelah kaki selama
empat
kiraan
2. Melompat ketingting dan pusing badan kekiri dan kekanan
3. Melompat ketingting berarah kehadapan-kebelakang dan
kekiri-kekanan
mengikut isyarat
4.
Melompat ketingting meliputi pelbagai jarak
MERANGKAK
Di antara aktiviti merangkak yang selalu di lakukan oleh guru
pendidikan jasmani ialah seperti berikut:
1. Merangkak melalui pelbagai halangan
2. Merangkak melalui bawah sarang labah-labah
3. Merangkak secara berpasangan dengan kaki pasangan di ikat
4. Merangkak melalui tali
B. Kemahiran Bukan Lokomotor.
Pergerakan bukan lokomotor dilakukan dalam keadaan tidak
bergerak dari satu tempat ke tempat yang lain. Pergerakan bukan lokomotor juga
di ertikan sebagai keupayaan mengerakan bahagian tubuh badan tanpa beralih
tempat.
Pergerakan bukan lokomotor adalah pergerakan dalam keadaan
statik dan memberi penekanan kepada keseimbangan. Pergerakan bukan lokomotor
membantu kita menjaga dan menjadikan bentuk badan yang menarik badan seharusnya
berada dalam keadaan fleksibel dan seimbang. Gerakan dalam aktiviti ini
perlulah di buat dalam keadaan tenang dan kurang tekanan.
Bentuk Pergerakan Bukan Lokomotor
DUDUK
Di antara aktiviti berjalan yang selalu di lakukan oleh guru
pendidikan jasmani
ialah seperti berikut:
1. Duduk dalam keadaan bersila
2. Duduk dalam keadaan melunjur
3. Duduk dalam keadaan mengilas kekiri dan kekanan
4. Duduk dengan mengangkat kaki keatas sedikit
5. Duduk dalam keadaan kaki keatas dengan gaya mengayuh basikal
6. Duduk dengan tangan menyentuh jari kaki
7. Duduk melutut
8.
Duduk mendekam
BERDIRI
Di antara aktiviti berdiri yang selalu di lakukan oleh guru
pendidikan jasmani
ialah seperti berikut:
1. Berdiri lurus
2. Berdiri dengan membongkok ke hadapan
3. Berdiri sambil menghayun kaki kiri ke kiri dan kanan serta
diulang caranya
dengan kaki kanan
4. Berdiri dengan memusing pada paras pinggang
5. Berdiri dengan mengilas ke kiri dan ke kanan
6. Berdiri dengan keadaan tangan kanan lurus menyentuh sisi
lutut kanan
seterusnya berdiri dengan keadaan tangan kiri lurus menyentuh
sisi lutut
kiri
7. Berdiri membongkok sambil jari tangan menyentuh jari kaki
8.
Berdiri dengan memusing tangan ke kiri dan ke kanan
C. Kemahiran Manipulasi Alatan
Kemahiran ini merupakan kemahiran asas yang dapat menyediakan
diri pelajar
untuk mempelajari asas sukan dan seterusnya menguasai kemahiran
sukan yang pelbagai. Pembelajaran manipulasi alat mesti melibatkan objek
seperti pundi kacang, bola kecil,bola besar, gelung, rotan, batang rotan, tali
dan relang getah.
Konsep Kemahiran Manipulasi Alatan
Manupulasi alat ialah bagaimana cara kita mengayakan atau
mempergunakan alatan dengan cara yang betul dan cekap untuk membentuk
gerakan.Kemahiran manipulasi alat hendaklah di bina di peringkat umur pra
sekolah atau sekolah rendah. Kemahiran ini memerlukan penggunaan angota badan
untuk mengawal,mengawasi atau menangani sesuatu.objek.
Kemahiran manipulasi alat merupakan asas kepada kemahiran sukan
yang perlu dibina daripada peringkat kanak-kanak. Kemahiran asas manipulasi
alat dapat meningkatkan kordinasi angota badan contohnya tangan- mata, kaki
mata dan lain-lain.
Bentuk Pergerakan Manipulasi Alat
Kemahiran manipulasi alat yang diajar di peringkat pra dan
sekolah rendah ialah:
MEMBALING DAN MELAMBUNG
Di antara aktiviti membaling yang selalu di lakukan oleh guru
pendidikan
jasmani ialah seperti berikut:
1. Melambung sebiji bola keudara dan menyambut semula
2. Melambung setinggi bola setinggi yang boleh dan menyambut
semula
3. Melambung serendah yang mana bola dan menyambut semula
4.
Meleretkan bola kedinding dan menahan semula
MENYAMBUT
Di antara aktiviti menyambut yang selalu di lakukan oleh guru
pendidikan jasmani ialah seperti berikut:
1. Melambung pundi kacang keudara dan menyambut semula
2. Melambung setinggi bola setinggi yang boleh dan menyambut
semula
3. Melantunkan bola di dinding dan menangkap semula
4. Menyambut pundi kacang yang di lempar oleh pasangan
5. Membaling dan menangkap bola bergilir dengan pasangan
MEMUKUL
Di antara aktiviti memukul yang selalu di lakukan oleh guru
pendidikan jasmani
ialah seperti berikut:
1. Memukul alatan dengan tangan
2. Memukul alatan dengan gengaman
3. Memukul alatan kearah pasangan atau sasaran
4. Melambung belon keudara dan kemudian memukul
No comments:
Post a Comment