PENGENALAN:
Pengkajian akan sistem politik di Sabah
dan Sarawak amat menarik sekali. Kedudukan kedua-dua buah negeri ini berada
pada kepulauan Borneo[1].
Sebelum tahun 1860-an, Negeri Sabah berada dibawah penguasaan Kesultanan Brunei
di bahagian barat Sabah dan penguasaan Kesultanan Sulu di bahgian utara dan
timur Sabah. Kedatangan Kompeni Berpiagam Utara British pada tahun 1881 telah
membawa kepada peralihan kuasa dimana kompeni ini telah mengambil alih
pentadbiran Sabah sehingga kedatangan tentera Jepun[2].
Namun, era pendudukan Jepun tidak begitu
lama di Sabah iaitu dari tahun
1942-1945. Selepas pentadbiran Jepun menyerah kalah kepada pihak British,
sekali lagi pihak British mengambil alih petadbiran di Negeri Sabah sehingga
tahun 1946. Sama juga dengan sejarah negeri Sarawak. Negeri sarawak pada
awalnya dikuasai oleh Kesultanan Brunei. Namun setelah kedatangan James Brooke
pada tahun 1841, pemerintahan Sarawak diambil alih oleh Dinasti Brooke
sampailah kepada pendudukan Jepun pada tahun 1942-1945. selepas pendudukan
jepun berakhir di negeri Sarawak, Vyner Brooke iaitu peneraju pentadbiran
sarawak pada masa itu telah menyerahkan Sarawak kepada pihak british atas
sebab-sebab tertentu. Setelah peralihan kuasa ini berlaku, Sarawak mengalami
perubahan baik dari aspek politik mahupun aspek sosial[3].
Selepas perang dunia ke-2, Sabah dan
Sarawak masih ketinggalan dalam bidang ekonomi dan politik berbanding dengan
Tanah Melayu. Hal ini sedemikian, pihak Tanah Jajahan British hanya menumpukan
kepada aspek kestabilan pentadbiran mereka keatas negeri-negeri tersebut. Jika
diselidiki, diantara kedua-dua buah negeri ini, sarawak lebih maju berbanding
dengan Sabah. Semasa penguasaan Dinasti Brooke, Sarawak telah mempunyai
Perlembagaan yang tersendiri. Perlembagaan ini mula diperkenalkan pada tahun
1941 yang dikelani sebagai Pelembagaan Brooke[4].
Dibawah perlembagaan ini, ianya mempunyai kuasa dan peruntukan untuk penubuhan
Majlis Tertinggi yang mana angotanya terdiri daripada 5 orang. Bagi negeri
sabah, langsung tiada perlembagaan di bawah pentadbiran Chartered Company. Syarikat itu lebih mengutamakan
kepentingan-kepentingan dan anak-anak negeri tidak diberi peluang dalam
pemerintahan. Walaupun satu majlis perundangan telah ditubuhkan pada 1912 yang
terdiri daripada 7 orang ahli rasmi dan 4 ahli tidak rasmi, namun tidak ada
seorangpun Bumiputera yang menjadi ahli.[5]
Dan sebab itulah perkembangan politik Negeri Sabah jauh lebih mundur dari Sarawak.
TAHAP KESEDARAN POLITIK
DI SABAH DAN SARAWAK SEBELUM TAHUN 1963:
NEGERI SABAH:
Jika dikaji dan diselidiki, tahap
kesedaran politik masyarakat Sabah agak ketinggalan berbanding negeri Sarawak.
Namun begitu, bagi saya, tidak semua masyarakat sabah pada masa itu tidak
mengetahui akan kesdaran berpolitik, tetapi ianya tidak serancak denga
negeri-negeri lain yang ada di Semenanjung Tanah Melayu. Ini diakui oleh Sabihah
Osman, sebelum perang dunia ke-2, tidak ada sebarang pertubuhan politik
di sabah yang bergerakdan mengerakkan kegiatan mereka dalam bidang politik,
tetapi tidak bermakna kesedaran politik dalam kalangan penduduk juga tidak
wujud. Sebenarnya, ramai tokoh-tokoh politik Bumiputera yang telah sedar dan bergiat dala organisasi yang bercorak
persuratan dan kebudayaan.[6]
Hal ini dapat dibuktikan dengan kewujudan Persatuan Persaudaraan Sahabat Pena
Malaya ( PASPAM) dan kegiatanya dilaporkan di Jesselton, Tawau dan Labuan
sekitar tahun 1939[7].
Sebenarnya, pertubuhan persatuan ini adalah bertujuan untuk menjaga kepentingan dan menyatukan penduduk
Bumiputera Muslim di sabah serta memupuk kesedaran di kalangan mereka dalam
menghadapi cabaran daripada pihak penjajah Brtish di sabah.
Menjelang awal 40-an, beberapa
pertubuhan yang bersifat persatuan yang bersifat Islam muncul di Sabah.
Diantara persatuan-persatuan tersebut adalah Pesatuan Barisan Pemuda( BARIP)
yang ditubuhkan pada tahun 1946 di Labuan dan Jesselton, Parti Kebangsaan
Melayu (PKM) pada 16 Julai 1946 di Labuan , serta Khairiat Jumaat Muslimin
(KJM) pada tahun 1950 di Jesselton[8].
Kewujudan persatuan-persatuan ini adalah bertujuan untuk menyatukan anak-anak
negeri Sabah dan berkejasama dalam memperbaiki keadaan Politik, Ekonomi, dan
Sosial masyarakat Bumiputera Sabah secara keseluruhan. Namun begitu, di negeri
Sabah juda pada masa ini terdapat persatuan yang bercorak kebudayaan dan
perkauman yang sama dan salah satunya adalah petubuhan orang Kadazan.
Pertubuhan ini dikenali sebagai Kadazan
Cultural Association dan ianya ditubuhkan di kawasan Penampang yang mana
bertujuan untuk menjaga kepentingan orang Kadazan terutama dari segi sosial,
pelajaran dan juga kebudayaan.[9]
Jelas sekali menunjukkan bahawa pertubuhan-pertubuhan yang wujud disabah
sebelum tahun 1961 hanyalah bercorak untuk menjaga kepentingan sosial, budaya
dan agama komuniti yang diwakilinya.
Walaupun telah ada kesedaran politik
masyarakat pada masa itu, tetapi perjuangan pertubuhan-pertubuhan tersebut
terhadap isu-isu politik di Sabah masih tiada. Mereka pada masa itu hanyalah
berjuang untuk kepentingan tersendiri dan masih kurang perhatian terhadap
perkembangan Sabah dan selepas pengumuman Gagasan Malaysia yang telah di buat
oleh Tunku Abdul Rahman Putera Al-Haj pada 27 Mei 1961, barulah nampak bibit
politik di Sabah yang memperjuangkan hak dan kepentingan negeri Sabah[10].
Munculah Parti politik United National
Kadazan Organization (UNKO) pada 27 Mac 1961, kemudian parti United Sabah National Organization (USNO)
pada 23 Disember 1961, diikuti dengan penubuhan parti United National Pasok Momogum Organization (PASOK MOMOGUN pada
tahun 1962, North Borneo Democratic Party
(NBDP) pada Februari 1962 dan North
Borneo Indian Congress (NBIC) pada 14 Oktober 1962[11].
Kemunculan parti-parti politik ini adalah disebabkan oleh beberapa faktor dan
faktor-faktornya akan dibincangkan pada perenggang yang seterusnya.
NEGERI SARAWAK:
Ditinjau pula keadaan ataupun tahap
kesedaran politik masyarakat Sarawak sebelum tahun 1963,
rata-rata masyarakat Sarawak pada masa ini telah mengalami tahap kesedaran
politik yang mana mereka mula bangkit untuk mendapatkan pemerintahan yang
sendiri. Umumnya, Negeri Sarawak telah mengalami tahap kesedaran politik sejak
dari tahun 1900 lagi. Ini dapatdilihat dengan penubuhan Fajar Sawarak pada 1
Februari 1930 yang mana ianya telah diketuai oleh Mohammad Rakawi Yusuf[12].
Gerakan kesedaran ini berusaha membangkitkan semanggat orang melayu tetang
pemerintahan James Brooke yang berusaha untuk meluaskan pengaruhnya serta
menyeru para pemimpn melayu agar memperjuangkan hak dan nasib kaum melayu dan
bukanya berpuashati dengan kemewahan mereka. Golongan ini juga menyedarkan
masyarakat melayu agar bersatu dalam menghadapi musuh dan ancaman kemajuan oleh
bangsa asing serta menkrintik ekonomi di Sarawak hanya menguntungkan kerajaan
Eropah orang Cina sahaja. Pada tahun 1939, rentetan daripada idea yang telah
dibuat oleh pertubuhan Fajar Sarawak, ianya telah menjadi perangsang kepada
penduduk Melayu dan Bumiputera Sarawak untuk menubuhkan Persatuan Melayu
Sarawak yang mana kemudianya telah ditukar kepada Persatuan Kebangsaan Melayu
Sarawak.
Menjelang pada tahun 1946,
pertubuhan ini telah terlibat dan turut serta dalam gerakan Anti-Penyerahan
Sarawak. Dikatakan, sekitar tahun 1946 sehingga 1947, sebanyak 57 pertubuhan
gerakan kesedaran telah muncul di Sarawak. Antaranya, Barisan Pemuda Sarawak (BPS), Pergerakan
Pemuda Melayu ( PPM), Persatuan
Bumiputera Sarawak (PBS), Sulam Mas
Seri, Kesetiaan Kelab Dalat dan lain-lain[13].
Kesemua pertubuhan ini muncul adalah disebabkan untuk menentang penyerahan
Sarawak kepada pihak British yang mana rata-rata masyarakat penduduk merasakan
jika Sarawak diserahkan kepada British, hak mereka sebagai peribumi akan
terhakis dan kebebasan untuk mencapai kemerdekaan akan hilang.
Namun selepas gerakan
Anti-Penyerahan selesai, kerajaan british mula sedar bahawa telah muncul
kesedaran dalam diri masyarakat Sarawak untuk terlibat dalam kegiatan politik
kerajaan sarawak dan dengan ini, pihak british mula mengambil langkah untuk
memberikan taraf berkerjaan sendiri kepada masyarakat Sarawak dan menjajikan
kemerdekaan kepada mereka selepas itu. Pilihan Raya peringkat Tempatan telah
diadakan pada 4 November 1956 bagi Kuching
Municipal Council (KMC) dan seterusnya pilihan raya ke dua diadakan pada
tahun berikutnya di Sibu Urban District
Council (SUDC). Seterusnya Pilihan Raya Umum Pertama diadakan pada tahun
1959 secara tiga peringkat. Ianya dimulakan Dengan Pilihan Raya Majlis Daerah
dan seterusnya Majlis Daerah mengadakan pemilihan wakil ke Majlis Penasihat Bahagian
dan akhirnya ke Majlis Negeri[14].
Daripada pilihan raya inilah telah muncul parti politik yang mana penubuhanya
dimulakan dengan Sarawak United People’s
Party( SUPP) pada 12 Jun 1959 diikuti dengan penubuhan Parti Negara Sarawak (PANAS) pada 9 April 1960. Seterusnya pada 10
April 1961 telah muncul Sarawak National
Party (SNAP), Barisan Rakyat Jati
Sarawak (BARJASA) pada 2 Januari 1962, sarawak chinese association(SCA)
pada tahun Julai 1962 serta Parti Pesaka
Anak Sarawak (PESAKA) yang ditubuhkan pada Ogos 1962. Tahap kesedaran
politik masyarakat Sarawak lebih jelas berbanding dengan masyarakat di Sabah.
Walaupun telah muncul parti pada tahun 1959, sarawak lebih menyedari bahawa
tidak selamanya negeri mereka ingin diperintah oleh bangsa asing, maka dengan
pengenalan Gagasan Malaysia Mei 1961 telah menghangatkan lagi kemunculan
parti-parti politik disarawak[15].
Dan pembentukan parti-parti tersebut mempunyai sifat dan faktor yang tersendiri
yang mana akan diperjelaskan dengan lebih terperinci pada perengang yang
seterusnya nanti.
FAKTOR-FAKTOR YANG
MEMPENGARUHI KEMUNCULAN PARTI-PARTI POLITIK DI SABAH DAN SARAWAK ANTARA TAHUN
1959-1963.
1) PENUBUHAN GAGASAN
MALAYSIA:
Negeri Sabah :
Gagasan Malaysia telah dikemukakan
oleh Tunku Abdul Rahman dalam persindangan dengan Persatuan Wartawan Luar
Negeri Asia Tenggara di Hotel Adelphi, Sigapura. Didalam ucapannya yang
berbunyi, “Lambat laun Tanah Melayu harus
bersefahaman dengan Britain dan rakyat-rakyat Singapura, Borneo Utara, Brunei
dan Sarawak. Adalah terlalu awal untuk saya menyebut untuk cara persefahaman
itu dapat dicapai, namun kita perlu mencapai objektif ini dan memikirkan satu
rancangan supaya wilayah-wilayah ini dapat dibawa kepada satu kerjasama politik
dan ekonomi yang rapat”[16].
Dengan usul yang dikeluarkan oleh Tunku telah membangkitkan kesedaran
berpolitik dikalangan pemimpin Sabah dan memberi rangsangan kepada mereka untuk
menubuhkan parti-parti politik yang formal dalam proses kearah kemerdekaan
negeri Sabah. Jika dikaji, kemunculan kepada parti-parti politik adalah
disebabkan oleh rasa bimbang para penduduk tempatan akan pembentukan gagasan
tersebut. Kebimbangan penduduk Sabah adalah kerana jika sabah dimasukkan
kedalam Tanah Melayu, keistemewaan mereka sebagai penduduk peribumi akan hilang
dan malah penguasaan mereka dalam ekonomi juga akan terhakis
Pada masa ini, parti politik yang
pertama muncul di Sabah adalah United
National Kadazan Organization (UNKO) yang dipengerusikan oleh Donald
Stephens[17].
Parti ini ditubuhkan pada 26 Mac 1961 yang mana ianya bertujuan untuk menyatukan
dan memperkuatkan hubungan di antara orang Kadazan Dusun bagi memperjuangkan
cita-cita dalam Politik, Ekonomi dan Sosial di Sabah. Pada awalnya, parti ini
tidak menyokong petubuhan Gagasan Malaysia. Bagi mereka, jika sabah dimasukkan
kedalam Persekutuan Tanah Melayu, hak penduduk peribumi Kadazan di Sabah akan
hilang dan terhakis. Melihat kepada kemunculan parti UNKO[18]
ini, para pemimpin Islam di Sabah mula melihat ini satu bentuk pertubuhan yang
bakal menjejaskan mereka dan Agama Islam. Maka dengan ini, mereka mula mencari
jalan untuk menubuhkan parti politik mereka sendiri. pada 23 Disember
1961, United Sabah National Organization (USNO) ditubuhkan. Parti ini
dipimpin oleh Datu Mustapha Bin Datu Harun. Penubuhan parti ini lahir daripada
rasa kesedaran Komuniti Melayu yang menganuti Agama Islam di Sabah terhadap
penubuhan parti UNKO. Mereka mahukan kermerdekaan Sabah. Oleh itu, mereka menyokong
Penubuhan Malaysia, maka hak komuniti masyrakat Melayu akan terjamin.
Melihat kepada penubuhan parti-parti
tersebut, Komuniti Orang Cina di Sabah mula merasa bimbang akan hak ekonomi
mereka di Sabah akan terhakis jika sekiranya Sabah dimasukkan kedalam
Persekutuan Tanah Melayu. Maka dengan ini, merek bertindak untuk menubuhkan
parti mereka sendiri yang dikenali sebagai North Borneo Democratic Party(NBDP).
Parti ini dibentuk di Kota Kinabalu yang dipimpin oleh Peter Chin dan United
Party(UP) di Sandakan pada Februari 1962 yang di ketuai oleh Khoo Siak Chiew[19].
Jika diteliti, penubuhan malaysia
pada awalnya tidaklah mendapat sokongan yang menyeluruh daripada semua parti
yang ada di Sabah pada masa ini. Terdapat beberapa parti politik di Sabah yang muncul
dan tidak menyokong akan Gagasan tersebut. Hal ini dapat dilihat dengan parti
UNKO. Pada awalnya, mereka tidak setuju dengan pembentukan gagasan tersebut.
Namun, setelah meneliti penyertaan parti-parti lain yang ada di Sabah pada masa
itu seperti Parti North Borneo Indian
Congress (NBIC) 1963, NBDP, dan USNO
yang membentuk Parti Perikatan Sabah, akhirnya parti UNKO bersetuju untuk
menyertai Gagasan Malaysia dan Perikatan Sabah dengan sebab-sebap yang
tertentu.
Negeri Sarawak:
Sebelum pengenalan kepada Gagasan
Malaysia, Negeri Sarawak telah pun ada 3 buah parti politik yang sah. Diantara
Parti-Parti ini adalah seperti SUPP,PANAS dan SNAP. Melihat kepada pengumuman
yang telah dibuat oleh Tunku mengenai pembentukan Gagasan Malaysia, muncul lagi
3 buah parti politik di Sarawak. Kewujudan parti ini adalah respon kepada
kesedaran masyarakat Sarawak bahawa pentingnya ada sebuah parti politik agar
mereka tidak lagi terus ketinggalan dalam arus politik di Sarawak. Maka dengan
ini, muncul parti BARJASA, SCA dan PESAKA.
Kajian akan penerimaan Negeri
Sarawak akan kemasukannya kedalam Malaysia mula mendapat reaksi yang berbeza
dari setiap parti yang muncul pada masa itu. Tentangan dan reaksi masyarakat
sarawak akan pembentukan Malaysia ini dapat dilihat dari parti SUPP.
Sememangnya diketahui bahawa SUPP telah ditubuhkan pada tahun 1959 iaitu
sebelum pengenalan Gagasan Malaysia. Jadi mereka menentang penubuhan malaysia
kerana bagi mereka, Penubuhan Malaysia adalah satu bentuk pemindahan kuasa
politik daripada tangan pihak British kepada satu bentuk entiti lain, bukanya
kepada penduduk negeri Sarawak sendiri[20]. Begitu juga dengan parti SNAP yang diketuai
oleh Stephen Kalong Ningkan menyatakan
ketidaksetujuan mereka akan pembentukan ini. Hal ini kerana, mereka menyatakan
bahawa “Sarawak tidak memerlukan orang
luar atau kerajaan luar campur tangan dalam mencapai kemerdekaan Sarawak”.
Namun sebaliknya yang berlaku dengan parti PANAS yang menyatakan bahawa jika
sekiranya negeri Sarawak memasuki Tanah Melayu, Sarawak akan mendapat
kemerdekaan dengan aman dan selamat.
Walaupun penubuhan Gagasan Malaysia
ini mendapat reaksi yang pelbagai dari
semua parti yang muncul pada masa itu, namun akhirnya mereka bersetuju dengan
penubuhan Gagasan tersebut di atas sebab tertentu seperti hak kewarganegaraan,
ekonomi dan status sosial yang sama dengan Tanah Melayu. Namun yang sedemikian,
SUPP masih terus menentang penubuhan Gagasan tersebut. Akhirnya, melihat kepada
pengaruh SUPP yang mendapat pengaruh yang ramai dari Orang Cina, kata sepakat
telah diambil dimana setiap parti-parti yang mewakili komuniti kaum di Sarawak
pada masa itu bersetuju untuk bekerjasama dalam menangani penentangan parti
SUPP. Mereka telah bergabung dan membentuk Sarawak
Alliance Party (SAP[21]).
Antara parti yang dalam SAP adalah parti PANAS, BARJASA,SNAP, PESAKA dan SCA.
Pada hakikatnya, walaupun kesemua parti-parti yang mewakili komuniti kaum
masing-masing bergabung, namun kesemuanya masih tidak lagi bersatu dan mereka
hanya mencapai persetujuan dalam soal Malaysia serta bagi mendapatkan
kemerdekaan negeri Sarawak melalui Malaysia serta ingin memecahbelahkan
dominasi parti SUPP dalam parti politik Sarawak.
Jadi, dengan ini pengenalan gagasan
malaysia ini, kesedaran politik masyarakat Sarawak mula timbul. Rata-rata kaum
yang di negeri Sarawak mula melihat bahawa perlunya mereka bangkit dan
memperjuangkan hak mereka sebagai masyarakat Peribumi Sarawak dalam soal
kemerdekaan Sarawak, komuniti mereka serta hala tuju masa depan kaum mereka.
2) SEMANGGAT PERKAUMAN:
Negeri Sabah:
Sememangnya diketahui bahawa Negeri
Sabah mempunyai masyarakat yang berlainan kaum, bangsa dan agama. Maka dengan
ini, tidah hairanlah jika kalau saya katakan bahawa faktor yang membawa kepada
penubuhan setiap parti politik di Sabah pada masa ini adalah bersifat
perkauman. Setiap masyarakat Sabah mempunyai niat dan tujuan masing-masing
dalam menubuhkan sesuatu parti politik. Bagi suku kaum kadazan, mereka telah
menubuhkan parti mereka sendiri iaitu UNKO yang bertujuan untuk menjaga
kepentingan kaum mereka sahaja. Hal ini telah menyebabkan rasa kebimbangan
dalam kalangan penduduk Bumiputera Islam di Sabah. Kaum bumiputera telah
menubuhkan parti politik mereka sendiri iaitu
United Sabah National Organization (USNO). Penubuhan parti ini bertujuan
untuk menjaga kepentingan Melayu Muslim di Sabah dan bekerja untuk berkerajaan
sendiri serta kemerdekaan Sabah melalui Malaysia.
Melihat kepada keadaan ini, kaum
Murut di Sabah bimbang bahawa kemungkinan mereka akan ketinggalan dalam arus
perubahan yang pesat di Sabah berbandin dengan orang kadazan dan melayu
muslim.Hal yang demikian menyebabkan, G.S Sundang keluar dari UNKO dan
menubuhkan United National Pasok Momogun
Organization (Pasok Momogun) pada 4 Jan. 1962 bersama dengan Orang
Kaya-Kaya Sedomon[22].
Parti ini bertujuan untuk melindungi hak kaum Bumiputera di kawasan pedalaman
dan mendapat sokongan daripada segelintir orang cina yang bimbang tentang
kedudukan ekonomi mereka apabila Sabah menyertai malaysia nanti.
Memandangkan setiap kaum pada masa
itu telah menubuhkan parti masing-masing, komuniti India juga telah menubuhkan
sebuah parti mereka sendiri bagi mengelakkan kaum mereka dari diabaikan dalam
arus politik di Sabah. Pada tahun 1962, North
Borneo Indian Congress (NBIC)[23]
telah berjaya ditubuhkan yang mana Presiden awalnya adalah Kehar Singh.
Penubuhan parti politik ini hasil daripada mesyuarat yang diadakan di Batu
Tiga, Kota Kinabalu. Oleh yang sedemikian mereka masing-masing bersaing dan
berikhtiar untuk menubuhkan parti mereka sendiri bagi menjaga kaum dan komuniti
masing. Dengan kata lain, penubuhan parti-parti politik di Sabah bercorak Etnik dan Perkauman.
Negeri Sarawak:
Begitu juga dengan negeri sarawak,
semanggat kesedaran berpolitik dalam kalangan masyarakat Sarawak pada masa itu
masih lagi bersifat perkauman. Bagi mereka, sudah menjdai kewajipan bagi
sesebuah kaum mempunyai sebuah parti politik yang sah bagi menjamin keuntuhan
sesuatu kaum mereka. Melihat kepada persepsei sedemikian, setiap parti politik
yang muncul diSarawak pada masa itu lebih condong kepada hak mereka sendiri dan
langsung tiada pakatan yang sama bagi menuju kepada misi permuafaktan melainkan
selepas daripada pengenalan Gagasan Malaysia. Hal yang sedemikian telah menarik
minat semua kaum dan masyarakat diSarawak untuk menubuhkan parti-parti politik
mereka daripada terus ketinggalan dari belakan kaum yang ada pada masa itu.
Ini dapat dilihat dengan penubuhan Sarawak United People’s Party (SUPP)
pada 12 Jun 1959. Penubuhan parti ini diketuai oleh Ong Kee Hui dengan 3 orang
Timbalan Pengerusi, iaitu Jonathan Bangau Anak Renang, Francis Umpi Rantai dan
Wan Abdul Rahman, manakala Stephen Yong sebagai Setiausahanya[24].
Motif penubuhan parti ini adalah bertujuan untuk menyatukan seluruh penduduk
Sarawak bagi mewujudkan suasana harmoni supaya dapat membentuk satu unit
politik yang besar dan kukuh. Hakikat yang sebenarnya dalam parti ini dikuasai
oleh Orang Cina. Melihat kepada keadaan ini, masyarakat Melayu mula risau dan
bimbang jika sekiranya Orang Cina menguasai ekonomi Sarawak, masyarakat Melayu
Sarawak akan terus di ketinggalan dibelakang Orang Cina. Menjelang April 1960 Parti Negara Sarawak (PANAS) ditubuhkan[25].
Penubuhan parti ini dibuat oleh Kaum Melayu di Sarawak adalah bertujuan untuk
menyatukan semua kaum di Sarawak tanpa membezakan keturunan, warna kulit, agama
dan kepercayaan. Dengan kata lain parti ini berkonsepkan perpaduan semua kaum di
Sarawak.
Sememangnya diakui bahawa setiap
kaum di Sarawak pada masa sebelum dan selepas Gagasan Malaysia diperkenalkan,
masing-masing kaum di Sarawak telah mempunyai 2 buah parti politik yang sah.
Dari satu sudut, timbul persoalan akan “sebab kenapa kaum atau masyarakat di
Sarawak pada masa itu mempunyai 2 buah parti?. Hal ini dapat dilihat dimana
bagi kaum cina, walaupun telah ada parti SUPP, namun muncul lagi sebuah parti
baru yang dikenali sebagai Sarawak
Chinese Association (SCA). Kemunculan parti ini adalah disebabkan
ketidakhaluan mereka terhadap SUPP yang mana mereka mahukan negeri Sarawak
mencapai kemerdekaan melalui Malaysia. Sebaliknya parti SUPP masih lagi
menentang akan penubuhan Malaysia.
Sama juga dengan kaum Melayu di
Sarawak. Kemunculan Barisan Rakyat Jati
Sarawak (BARJASA) adalah rententan daripada rasa tidak setuju mereka
terhadap perjuangan parti PANAS. Walau hakikatnya kedua-dua parti ini mempunyai
persetujuan untuk menyokong penubuhan Gagasan Malaysia, namun dari sudut yang
berbeza, mereka masih tidak dapat bersatu kerana perjuangan mereka yang
berbeza. Jika ditinjau pula kaum Dayak Sarawak, walaupun telah ada parti SNAP,
namun parti ini menolak akan Gagasan Malaysia. Maka dengan ini, kaum dayak yang
tinggal di bahagian ke-3 membentuk sebuah lagi parti baru yang dipimpin oleh
Temenggung Jugah iaitu Parti Pesaka Anak
Sarawak (PESAKA)[26].
Dengan hal yang sedemikian, dapat dinyatakan bahawa kemunculan parti-parti
tersebut adalah disebabkan oleh sifat perkauman yang menebal dalam diri masyarakat
Sarawak. Walaupun mereka telah ada kesedaran akan berpolitik, namun kesedaran
ini hanyalah sekadar untuk kepentingan peribadi mereka sahaja. Mereka hanya
mementingkan kaum mereka dan semanggat untuk bersatu masih belum ada. Perasaan
bimbang akan penguasaan sesebuah kaum lain keatas kaum yang ada di Sarawak
telah menjadi kunci kepada kemunculan parti-parti di Sarawak.
3) KEGIATAN ORANG CINA:
Pada awalnya, kedatangan orang cina
ke negeri Sarawak pada adalah bekerja sebagai Pelombong Emas di kawasan
Perlombongan, Kalimantan. Selain melombong emas di Bau dan Marup, tanaman
gambir dan lada untuk tujuan eksport juga menjadi daya penarik. Sehingga tahun
1857 adalah dianggarkan terdapat sebanyak 4,000 orang Cina di barat Sarawak.
Perusahaan tanaman lada hitam secara meluas hanya bermula pada tahun 1876
apabila Raja Brooke menawarkan pelayaran percuma kepada penanam lada dari
Singapura dan menguntukkan tanah bagi ladang lada hitam kepada saudagar Cina.
Selain orang Hakka, pada tahun 1900 banyak imigran Foochow masuk ke Sarawak
untuk menanam lada di Sibu, Sarikei-Binatang dan Serian. Tanaman getah mula
diperkenalkan di Sarawak pada tahun 1881. Hasilnya menjadi eksport penting
Sarawak mulai tahun 1906 apabila harga getah melambung naik.
Getah dimajukan dengan cara
menggalakkan pekebun kecil bumiputera dan orang Foochow menanam tanaman ini.
Kenaikkan harga getah pada tahun 1920-an telah menyebabkan, banyak imigran Cina
masuk dan mengusahakannya secara ladang. Perangkaan tentang bilangan imigran
yang meningkat di Sarawak adalah jelas, pada tahun 1908 dianggarkan terdapat
45,000 orang Cina - lebih kurang 10 peratus daripada penduduk Sarawak. Walau
bagaimanapun pada tahun 1960 jumlahnya menjadi 229,154 orang atau 32 peratus
dari jumlah penduduk Sarawak. Pertambahan pesat berlaku di antara tahun 1939
hingga 1960. Dengan itu adalah jelas faktor ekonomi menjadi pendorong
kedatangan imigran Cina. Malahan dasar keluarga Brooke yang memberikan pelbagai
kemudahan seperti pemilikan tanah, bantuan kewangan, dan tambang pelayaran
telah memesatkan lagi kedatangan mereka. Raja Brooke kedua pula secara peribadi
menggalakkan orang Foochow datang ke Sarawak. Negeri Sabah mengalami
pertambahan jumlah penduduk yang pesat di antara tahun 1901 hingga 1911. Banci
penduduk pertama pada tahun 1891 menunjukkan penduduknya berjumlah 67,062
orang. Narnun jumlah ini meningkat kepada 208,183 orang pada tahun 1911.
Semasa pemerintahan keluarga Brooke
yang ke -2 iaitu Charles Brooke, beliau telah menggalakkan lagi kemasukan orang
cina di Sarawak secara beramai-ramai. Namun sedemikian, sehingga Perang Dunia
ke-2, masyarakat Cina yang mendiami kawasan Sarawak masih lagi melihat Negara
China sebagai tanah air mereka dan masih berpegang kepada prinsip asal mereka
yang mana tujuan mereka datang ke sini adalah untuk mengumpulkan kekayaan di
negara asing. Sebaliknya, selepas Perang Dunia ke-2, pandangan dan pemikiran
masyarakat Cina di Sarawak mula beralih kepada masa depan mereka di Sarawak dan
melihat negeri Sarawak sebagai sebuah negeri mereka sendiri. Hal ini dimana,
mereka telah mendapat seruan daripada Ketua Orang Cina yang ada di Sarawak pada
masa itu yang mahukan orang-orang Cina yang ada di Sarawak hidup berdikari dan
tidak lagi bergantung kepada Tanah Besar China lagi. Persepsi mereka mula
beralih dan mula berfikir bahawa sudah tiba masanya untuk mereka berubah dan
menjadikan Sarawak ini sebagai tempat untuk mereka kuasai.
Pada masa yang sama, mereka mula
menceburi dan mengambil bahagian dalam perkembangan yang berlaku di Sarawak. Sekitar
tahun 1950-an, ramai diantara orang cina di sarawak mula terlibat dalam Parti
Komunis. Kebimbangan di pihak pentadbir dan para pemimpin temparan mula jelas
kelihatan. Mereka bimbang jika sekiranya Orang Cina terlibat dengan Parti
Komunis, secara tidak langsung mereka akan menentang British. Maka dengan
sedemikian, pihak British mula mengantur langkah dengan menggalakkan orang Cina
untuk mengambil bahagian dalam politik di Sarawak bagi mengelakkan pengaruh
Komunis tersebar luas kedalam masyarakat Cina di Sarawak. Galakkan yang dibuat
oleh pihak British adalah dengan harapan Orang Cina di Sarawak mula mengubah
perhatian daripada Parti Komunis kepada politik tempatan dan kerjasama dengan
pihaknya. Maka dengan faktor kegiatan Orang Cina ini telah membawa kepada
pembentukan parti politik di Sarawak.
4) PENGARUH DARI
NEGARA-NEGARA JIRAN:
Faktor yang membawa kepada
kemunculan parti politik di Sabah dan Sarawak pada tahun 1959-1963 adalah
disebabkan oleh terdapatnya pengaruh dari negara-negara jiran seperti di Tanah
Melayu, Singapura, Indonesia dan Brunei. Berikutan daripada pengaruh tersebut,
masyarakat di keperluan Borneo mula mendapat rangsangan baru bahawa perlunya
ada kesedaran dalam diri mereka untuk membentuk kerajaan sendiri serta
memerdekakan Negeri mereka daripada Kuasa Asing.
Reaksi akan penubuhan parti politik
di kepulauan Borneo dapat dikatakan berkait rapat dengan penubuhan parti UMNO
di Tanah Melayu. Pengaruh parti UMNO begitu dalam keatas diri masyarakat Borneo
pada masa itu kerana melalui penubuhan UMNO ini, mereka merasakan satu
semanggat untuk menegakkan keadilan dan memperjuangkan apa yang patut dilakukan
oleh mereka bagi memajukan komuniti setiap kaum yang ada serta untuk
memperjuangkan kemerdekaan negeri mereka sendiri. Apa yang berlaku dengan pernubuhan
parti UMNO di Tanah Melayu pada tahun 1946 adalah bertujuan untuk menentang
penubuhan Malayan Union yang telah dibuat oleh pihak British di Tanah Melayu[27].
Pada masa yang sama, pengumuman
Gagasan Malaysai oleh Tunku telah menyebabkan reaksi yang negatif kepada
Negara-Negara jiran pada masa itu. Filipina tidak bersetuju dengan kemasukkan
Negeri Borneo kedalam Persekutuan Tanah Melayu kerana mendakwa Sabah adalah
sebahagian daripada Tanah Jajahan Filipina. Hal yang sedemikian adalah
disebabkan faktor sejarah lampau dimana Filipina dibawah pemerintahan Kuasa
Sepanyol telah memajakkan Sabah kepada Sultan Sulu[28].
Mereka juga menyatakan hak Sultan Sulu adalah hak Filipina yang mana mereka
mahukan Sabah menjadi jajahan milik Filipina. Ekoran daripada itu, Presiden
Filipina iaitu Macapagal telah membuat satu bantahan yang mana beliau mahukan
Sabah menjadi milik Filipina sepenuhnya. Ekoran daripada ini, masyarakat Sabah
merasakan perlunya mereka menubuhkan sebuah parti politik untuk bersatu dan
memasuki Malaysia. Bagi pihak Sabah, jika mereka menyertai Malaysia, hak-hak
mereka lebih terjamin dan jika menyertai Filipina, mereka tidak pasti dengan
masa depan mereka.
Jika ditinjau akan Negara Indonesia
pada masa itu, pengaruh Parti Komunis
Indonesia begitu menebal di sana. Pada masa yang sama, Presiden Indonesia
yang pertama, Sukarno telah menyatakan kemahuan untuk menubuhkan Melayu Raya
yang mana melibatkan pergabungan antara negeri-negeri di Borneo pada masa itu.
Melihat akan pengaruh PKI ini, masyarakat Sabah mula bimbang akan kemasukan PKI
dalam negeri mereka akan mengugat mereka sebagai penduduk peribumi di Sabah.
Selain itu juga, tindakan Indonesia yang melakukan pencerobohan tentera di
Tanah Melayu, Singapura, Sarawak dan negeri mereka sendiri telah menambahkan
lagi keinginan mereka untuk membentuk parti sendiri bagi menghalang kemungkinan
yang akan berlaku nanti. Bertepatan dengan pengumuman Gagasan Malaysia itu,
kesedaran mereka terhadap politik semakin bertambah dan akhirnya mereka berjaya
membentuk parti mereka sendiri seperti UNKO, USNO, dan PANAS. Manakala di
Brunei, Parti Rakyat Brunei (PRB) dibawah
pimpinan A,M Azahari yang ditubuhkan pada tahun 1956 adalah bertujuan untuk
memperjuangkan kemerdekaan negeri Brunei. Pada PRB ini telah bekerjasama dengan
para pemimpin dari Sabah dan Sarawak. Secara tidak lagsung, para pemimpin
tempatan telah didedahkan dengan cara pentadbiran dan perjuangan serta memimpin
satu gerakan bagi memperjuangkan sesuatu hak dan kebebasan yang bakal dikecapi
oleh semua rakyat. Pada tahun 1962, A.M Azahari telah mengumumkan pembentukan
negara Kalimantan Utara dan Beliau menjadi Perdana Menteri. Melihat keadaan
ini, masyarakat Sabah dan Sarawak mula sedar bahawa perjuangan sebenar PRB
bukanlah untuk memberi keuntungan kepada mereka, bahkan untuk mempergunakan
mereka demi kepentingan peribadi A.M Azahari. Oleh yang sedemikian, jelas
menunjukkan bahawa pengaruh dari negara-negara jiran telah menjadi pemangkin
kepada kewujudan parti-parti politik di Sabah dan Sarawak pada masa itu.
5) PENGARUH KERAJAAN
BRITISH:
Negeri Sabah:
Di Sabah, semasa Sabah
berada dibawah pengaruh Kompeni Borneo
Utara British (1881-1946)[29],
negeri Sabah langsung tiada Perlembagaan yang khusus malahan pada masa yang
sama, rata-rata rakyat Sabah langsung tidak diberi peluang untuk menceburi
bidang pentadbiran dan pemerintahan di Sabah. Semasa pemerintahan Kompeni ini,
mereka lebih mengutamakan kepentingan walaupun ketika itu Majlis Perundangan
telah ditubuhkan. Penubuhan Majlis Perundangan
dibuat pada tahun 1912. Namun begitu, penubuhan majlis ini langsung
tiada wakil anak negeri untuk memegang jawatan yang tinggi dalam Majlis
tersebut.
Keadaan ini telah berlanjutan
sehingga zaman pendudukan jepun dan selepas Sabah menjadi tanah jajahan
British. Beberapa perubahan telah diperkenalkan dan Negeri Sabah telah
dibahagian kepada beberapa kawasan yang dikenali sebagai Residensi, Daerah dan
Kampung[30].
Selepas pendudukan jepun di Sabah, pentadbiran Sabah di ambil alih kerajaan
British. Pada masa pemerintahan kerajaan British, Majlis-Majlis Tempatan
seperti Majlis Perbandaran dan Majlis Daerah telah ditubuhkan pada tahun 1951.
Kebanyakan ahli-ahlinya terdiri daripada pembesar-pembesar Melayu dan juga
wakil-wakil tempatan. Penubuhan ini
adalah berfungsi dan mempunyai kuasa dalam membuat perancangan pembadaran,
memperihal akan kesihatan, mengutip cukai serta mengeluarkan lesen ,permit dan
sebagainya lagi. Dengan perlibatan penduduk Sabah dalam pentadbiran telah
memberi mereka pengalaman dan salah satu faktor dalam membuat persediaan untuk
mereka bergerak kearah kesedaran dalam pembentukan parti-parti politik sabah
yang sah bagi mencapai sebuah negeri menjelang kemerdekaan.
Negeri Sarawak:
Di Sarawak, jika dilihat pada masa
ini telah wujud wakil-wakil tempatan untuk mengangotai Majlis Negeri dan Majlis
Tertinggi. Pihak penjajah telah memberi pengalaman pentadbiran kepada
pembesar-pembesar Sarawak untuk menangotai Majlis Negeri dan Majlis Tertinggi
Sarawak. Dikatakan, menjelang pada tahun 1957 hampir seluruh Sarawak
ditadbirkan dibawah Kerajaan Tempatan yang mana ianya terdidri daripada
pelbagai Kaum. Seterusnya pada 2 tahun kemudian iaitu tahun 1959, pilihanraya
pertama diadakan untuk memilih ahli-ahli Majlis Daerah. Namun sedemikian, jika
dikaji, sebenarnya pilihanraya ini telah wujud sejak dari tahun 1956 dimana
ianya hanyalah bersifat Tempatan. Pilihanraya pertama diadakan pada 4 November
1956 di Kuching Municipal Council
(KMC)[31]. Setelah menjelang tahun 1959, pilihanraya
umum mula diadakan dan bagi memastikan rancangan ini berjalan lancar, pilihanraya
secara berperingkat telah diperkenalkan.
Dengan hal yang sedemikian, pihak
British mula melihat masyarakat Sarawak mula sedar akan keinginan untuk
berkerajaan sendiri dan memerdekakan negeri Sarawak[32].
Oleh itu, galakkan terus diberikan kepada masyarakat Sarawak yang mana setiap
kaum di Sarawak dibenarkan untuk menubuhkan parti politik masing-masing dan
parti-parti yang awal muncul adalah seperti SUPP, PANAS, SNAP, BARJASA, SCA dan
PESAKA.
KESIMPULAN:
Secara keseluruhannya dapat dilihat
bahawa perkembangan kesedaran kearah berpolitik masih lagi kurang dalam
kalangan masyarakat Sabah dan Sarawak. Walaupun telah wujud
pertubuhan-pertubuhan awal yang ada pada masa itu seperti Fajar Sarawak, namun
ianya tidaklah bertujuan untuk memperjuangkan kearah kemerdekaan ataupun
berkerajaan sendiri bahkan hanya untuk kebudayaan, kaum, agama dan hak-hak komuniti
mereka sahaja. Daripada hasil bacaan yang telah saya lakukan, saya merasakan
semanggat kesedaran antara masyarakat Sabah dan Sarawak terhadap parti politik agak
berbeza. Ianya dapat dibuktikan bahawa negeri Sarawak lebih maju sedikit
berbanding dengan negeri Sabah. Terbukti sebelum pengenalan Gagasan Malaysia,
Sabah masih belum ada parti politik yang sah berbanding dengan Sarawak yang
mana pada masa itu telah muncul 3 buah parti Politik iaitu, SUPP, PANAS dan
SNAP. Namun selepas Pengumuman Gagasan Malaysia, kegiatan politik Sarawak
menjadi lebih rancak lagi dengan munculnya parti BARJASA, SCA dan PESAKA.
Dengan ini, dapatlah dinyatakan
bahawa faktor Gagasan Malaysia, Perkauman, Peranan Orang Cina, Peranan British
serta Pengaruh Dari Negara Jiran telah mempengaruhi kemunculan Parti-Parti
Politik di Negeri Sabah dan Sarawak antara tahun 1959 hingga tahun 1963. Jika
dikaji dan diselidiki, faktor utama yang menjadi pemangkin kepada penubuhan
parti-parti politik di Sabah dan Sarawak pada masa itu adalah pengumuman
Gagasan Malaysia Oleh Tunku Abdul Rahman pada 27 Mei 1962. Namun begitu, tidak
kurang juga dengan faktor semanggat perkauman dan keagamaan yang menebal dalam
setiap masyarakat di Sabah dan Sarawak pada masa itu telah mendorong kepada
pembentukan parti-parti politik mereka. Perasaan bimbang akan kaum lain kunci
kepada penubuhan sesebuah parti politik di kedua-dua buah negeri ini pada masa
itu. Oleh yang sedemikian, semuanya berubah dan bersatu dibawah pemerintahan
dan pentadbiran yang sama selepas negeri Sabah dan Sarawak memasuki Malaysia
pada tahun 1963[33].
BIBLIOGRAFI:
1. Arkib
Negara Malaysia, Malaysia Kita, Penubuhan
Negara Malaysia, Kuala Lumpur: Arkib Negara Malaysia, 1994.
2. Ho
Hui Ling, , Gagasan Malaysia: Satu Kajian
Mengenai Perananya Terhadap Perkembangan Parti Politik Di Sabah, 1961-1963: Mohd Sarim Hj Mustajab, G. Anantha Raman,
Sabah Dalam Konteks Pembinaan Nasion Malaysia, Prosinding Seminar Kebangsaan
Dan Pembinaan Nasion Malaysia: Penerbit , Universiti Malaysia Sabah, 2003.
3. Ho
Hui Ling, Kemunculan Kesedaran Kebangsaan,
Politik Dan Kemerdekaan Di Negeri Sabah Dan Sarawak: Satu Tinjauan, Jurnal
Persatuan Muzium Malaysia, Bil 27, 2008.
4. Ishak
Saat, Malaysia 1945-2000: Penerbit,Utusan
Publications & Distibutors Sdn Bhd.
5. Noor
Bin Abdullah B.A (Hons), Kemasukan Sabah dan Sarawak Ke Dalam Persekutuan
Malaysia, Dari Segi Perlembagaan Malaysia:
Penerbit, Dewan Bahasa Dan Pustaka Kementerian Pelajaran Malaysia, Kuala
Lumpur, 1976.
6. Nik
Anuar Nik Mahmud, Tuntuntan Filipina Ke
Atas Borneo Utara: Penerbit, Universiti Kebangsaan Malaysia Bangi, 2009.
7. Sumber
Dari Internet dan Nota-Nota Kuliah.
amoi cantek...blh tak email kan saya nota nie...plez..
ReplyDeletebg email?
ReplyDelete