http://amelan2013.blogspot.com/2013/06/teori-teori-etika.html
eori-teori etika
TEORI ETIKA
Teori etika adalah "a systematic exposition of a particular view
about what is the nature and basis of good or right" (MacKinnon, 1995,
m.s. 8). Teori etika memberikan sebab-sebab atau norma untuk menimbangkan sama
ada satu tindakan betui atau salah dan cuba memberi justifikasi atas norma itu.
la memberikan asas kepada prinsip moral atau garis panduan yang meliputi
beberapa nilai yang tertentu. Prinsip ini pula boleh digunakan untuk menentukan
apakah tindakan harus dipilih dan lakukan dalam sesuatu situasi yang tertentu.
Oleh itu, tugas etika
adalah menyediakan garis panduan kepada tindakan yang tekal dengan anggapan
umum tentang maksud etika atau moral.
Teori
etika terdiri daripada dua pandangan utama, iaitu Teori Teologikal
(Consequentialist Theory) dan Teori Deontologikal (Non-consequentialist
Theory). Pada prinsipnya, kedua-dua teori ini bertentangan antara satu sama
lain dalam menentukan nilai-nilai sesuatu perlakuan moral. Tumpuan Teori
Teologikal ialah hasil atau akibat sesuatu tindakan manakala tumpuan Teori
Deontologikal ialah tindakan atau jenis tindakan itu. Seseorang ahli teologis
akan menentukan sama ada bercakap bohong adalah betul atau salah melalui akibatnya,
tetapi seseorang ahli deontologis akan melihat nilai betul salah sesuatu
tindakan secara intrinsik, iaitu sama ada berbohong itu merupakan tindakan baik
atau buruk tanpa menilai kesannya.
3.2.1 TEORI
TEOLOGIKAL
Perkataan
teologikal berasal daripada perkataan Yunani “telos” yang bermaksud “tujuan”
atau “matlamat”. Teori teologikal menganggap tindakan atau perbuatan yang
membawa kebaikan adalah bermoral manakala yang mendatangkan keburukan adalah
tidak bermoral. Berdasarkan teori ini nilai ‘betul’
atau ‘salah’ bergantung kepada kesan sesuatu perbuatan. Ini bererti
sesuatu tindakan atau perbuatan perlu dilakukan sekiranya ia membawa lebih
banyak atau bertujuan membawa lebih banyak kebaikan daripada keburukan.
Teori teleologikal amat mementingkan hasil akibat sesuatu tindakan. Bagaimanapun, ahli-ahli
teologi mempunyai pandangan yang berbeza tentang apa yang dikatakan baik dan
jahat serta kebaikan siapa yang hendak dimajukan. Ini menyebabkan wujudnya beberapa jenis teori
teologi yang berbeza seperti utilitarianisme dan egoisme.
3.2.1.1
Utilitarianisme
Diasaskan
oleh Jeremy Bentham (1748–1832) dan John Stuart Mill (1806–1873),
utilitarianisme berasal daripada perkataan “utility” yang bermaksud “berguna”
atau “kegunaan”. Teori moral ini berkaitan
dengan tindakan seseorang yang berasaskan tujuan memaksimumkan
kebahagiaan atau keseronokan kepada majoriti.
Etika utilitarianisme
berpegang kepada prinsip bahawa seseorang itu sepatutnya melakukan tindakan
yang akan menghasilkan kebaikan yang paling banyak kepada setiap orang atau
kebahagiaan yang paling banyak kepada sejumlah insan yang paling ramai. Disini, kebahagiaan yang dimaksudkan ialah
keseronokan, iaitu sesuatu yang bukan bersifat moral.
Contoh: Tindakan Amerika menyerang Iraq pada tahun 2003 adalah dianggap
wajar kerana ia menghasilkan kebahagiaan dan kebaikan melebihi kesengsaraan dan
penderitaan yang dialami oleh masyarakat dunia.
Pandangan Utilitarianisme
terbahagi kepada dua iaitu ;
a)
Utilitarianisme Tindakan : setiap orang patut melakukan tindakan yang
akan membawa kebaikan maksima untuk setiap orang yang dipengaruhi oleh tindakan
itu. Peraturan tidak diperlukan untuk tindakan kerana setiap situasi dan orang
adalah berlainan.
b)
Utilitarianisme Peraturan: setiap orang patut membentuk dan mengikut
suatu peraturan atau peraturan-peraturan yang akan membawa kebaikan maksima
bagi semua orang terlibat. Pendukung teori ini percaya terdapat niat, tindakan
dan situasi manusia yang serupa untuk mewajarkan pembentukan peraturan yang
akan diaplikasikan kepada semua orang dalam apa jua situasi. Contohnya, Tindakan membunuh akan membawa lebih
banyak keburukan daripada kebaikan bagi pihak majoriti dan dalam kebanyakan
situasi, maka pembunuhan tidak harus dilakukan kecuali dalam keadaan tertentu
seperti mempertahankan diri.
Kelemahan Teori Utilitarianisme
1. Membenarkan seseorang melakukan kejahatan
untuk mencapai
keseronokan.
2.
Keseronokan dan kebahagiaan tidak boleh disamaertikan kerana dua sifat
ini ada dalam keadaan tertentu bertentangan antara keduanya.
3. Menghadkan
keseronokan dan kebahagian sahaja tidak memadai untuk mencapai matlamat hidup.
Terdapat nilai lain yg lebih baik seperti kebebasan, kesihatan, ilmu
pengetahuan dan lain-lain.
4. Ada
keseronokan yang berbentuk jahat seperti seronok mencuri, membunuh dan menyeksa
orang lain atau membakar harta benda orang.
5. Masochists:
terdapat kepuasan yang dicapai melalui kesakitan orang.
6. Nietzsche:
bagi mencapai kebahagiaan manusia perlu berhadapan dengan rintangan yang
menyakitkan dan terpaksa menempuh halangan.
7. Terlalu
sukar untuk menyukat kuantiti keseronokan dan kesakitan seseorang kerana
berbeza citarasa dan pengalaman orang.
3.2.1.2
Egoisme
Teori
egoisme adalah satu teori yang menyatakan bahawa sesuatu tindakan itu
adalah
“betul” jika ianya membawa kebaikan kepada diri sendiri dan sesuatu itu
“buruk” jika ia membawa keburukan kepada
diri sendiri. Teori egoisme adalah satu
teori yang bertujuan untuk realisasi kendiri (self-realization). Ia
terbahagi kepada egoisme psikologi dan egoisme etika.
Egoisme Psikologikal
Mengikut teori ini,
Mengikut teori ini,
- manusia
sentiasa bertindak demi kepentingan diri kerana dibentuk secara mental
untuk berbuat demikian; dan
- terdapat
orang yang kerap, tetapi tidak selalu, bertindak demi kepentingan.
Egoisme Etika
Egoisme Etika adalah bersifat normatif. Ia terbahagi kepada 3 bentuk iaitu:
Egoisme Etika adalah bersifat normatif. Ia terbahagi kepada 3 bentuk iaitu:
- Egoisme etika individu
Setiap orang patut bertindak untuk kepentingan saya. - Egoisme etika personal
Menentukan apa yang harus dilakukan oleh orang lain. saya patut bertindak untuk kepentingan diri sendiri tetapi saya tidak berhak. - Egoisme
universal
Setiap orang
patut bertindak demi kepentingan diri kecuali kepentingan orang lain juga
memenuhi kepentingannya.
Contoh :
Mengikut teori ini, serangan Amerika ke atas Iraq pada tahun 2003 adalah untuk
mendapatkan hak saluran paip minyak. Tindakan ini adalah semata-mata untuk
kepentingan dan keuntungan Amerika sahaja.
3.2.2
TEORI DEONTOLOGIKAL
Deontologi berasal dari perkataan
Yunani “deon” yang bermaksud “yang diharuskan atau diwajibkan”. Teori ini
menegaskan bahawa sesuatu perlakuan sama ada baik atau
buruk, benar atau salah adalah berdasarkan prinsip moral dan kewajipan moral
yang bernilai intrinsik, tidak
berdasarkan atau ditentukan oleh akibat-akibat tindakan tersebut. Teori ini
mempunyai dua aspek iaitu tindakan dan peraturan. Ia menyatakan ada
pertimbangan lain yang boleh menentukan sesuatu tindakan atau peraturan menjadi
baik, betul atau wajib secara moral walaupun ia tidak menghasilkan banyak
kebaikan daripada keburukan bagi individu, masyarakat atau dunia.
1. Teori Deontologi Tindakan
menegaskan bahawa semua pertimbangan keputusan moral bersifat spesifik,
menitikberatkan apa yang telah berlaku atau bertindak dalam situasi tertentu.
Contoh:’Dalam keadaan genting ini aku terpaksa memetik picu senapang ke arah
perompak itu’ Tindakan ini dilakukan untuk menyesuaikan keadaan tanpa
merujuk apa-apa peraturan.
2. Teori Deontologi Peraturan
pula mengatakan bahawa kepiawaian tentang betul atau salah sesuatu tindakan
terdiri daripada satu atau lebih peraturan. Peraturan itu adalah asas dan tidak
berpunca daripada situasi tertentu.
Perbezaan antara kedua-dua teori
ini ialah teori deontologi peraturan menjelaskan bahawa pertimbangan moral
adalah ditentukan dengan merujuk kepada perkara-perkara umum seperti peraturan
masyarakat atau prinsip-prinsip tertentu manakala teori deontologi tindakan
pula menyatakan bahawa tidak perlu untuk membuat rujukan kepada prinsip-prinsip
atau peraturan tetapi menegaskan bahawa tindakan adalah satu persepsi yang
terus terang sama ada sesuatu tindakan itu betul atau salah.
Deontologi selalu dikaitkan
dengan Immanuel Kant, seorang ahli falsafah German (1724-1804) yang pernah
mengajar di University of Konigsberg di bahagian barat Rusia. Kant percaya
bahawa apa yang memberi nilai moral kepada sesuatu tindakan bukan akibatnya
kerana akibat-akibat tindakan kita tidak sentiasa berada di bawah kawalan kita.
Akan tetapi motif (niat) tindakan kita adalah di bawah kawalan kita dan, oleh
itu, kita harus bertanggungjawab secara moral atas motif kita untuk membuat
kebaikan atau keburukan. Teori Deontologi boleh
dibahagikan kepada dua prinsip utama, iaitu Prinsip Kewajipan dan Prinsip Eksistensialisme.
3.2.2.1
Prinsip Kewajipan
Satu prinsip kemoralan dalam
teori deontologikal peraturan yang dikemukakan oleh Immanuel Kant
(1724-1804) ialah prinsip kewajipan (principle of duty) yang menegaskan
“duty for the sake of duty” dan membawa maksud tanggungjawab
dilaksanakan semata-mata kerana amalan itu merupakan satu tanggungjawab.
Tanggungjawab dianggap sebagai satu nilai utama menentukan sama ada tindakan
itu bermoral atau tidak. Bukan semua tanggungjawab adalah tanggungjawab
kemoralan.( Contohnya: tanggungjawab ketepatan masa, sebagai ibu, suami, pemain
dalam pertandingan, walaupun kadang kala ia dianggap tanggungjawab
etika).
Konsep tekad baik (goodwill) adalah sesuatu yang baik tanpa syarat dalam melakukan
susuatu tindakan. Menurut Kant, kita perlu mengambil kira niat, tujuan
seseorang dalam menentukan sama ada suatu tindakan itu adalah baik atau betul. Prinsip
Perintah Mutlak bermaksud satu perintah yang wujud tanpa sebarang
pengecualiaan atau syarat-syarat. Ia mengandungi tiga prinsip utama iaitu
prinsip tersebut mesti diterima secara umum, dapat menghormati manusia dan
pihak yang bertanggungjawab sanggup diperlakukan sedemikian sekiranya dia
berada dalam kedudukan teraniaya.
Kewajipan
Prima Facie
Sir William David Ross (1877–1940) bersetuju dengan Kant bahawa kemoralan pada asasnya tidak patut berdasarkan akibat tindakan kita tetapi beliau tidak bersetuju dengan kemutlakan teori-teori Kant. Ross percaya bahawa terdapat kewajipan prima facie tertentu yang patut kita sentiasa patuhi kecuali apabila keadaan atau alasan yang serius memerlukan kita buat yang berlainan.
Prima facie = (“at first glance”
atau “on the surface of things”)
Seperti Kant, Ross percaya
terdapat peraturan yang patut dipatuhi oleh manusia kerana ini adalah obligasi
manusia melakukannya. Ross menyusun sebuah daftar kewajipan yang semuanya
merupakan kewajipan prima facie:
- Kewajipan
kesetiaan: kita harus menepati janji yang diadakan dengan bebas
- Kewajipa
ganti rugi: kita harus melunasi hutang moral dan material
- Kewajipan
terima kasih: Kita harus berterima kasih kepada orang yang berbuat baik
kepada kita.
- Kewajipan
keadilan: kita harus membahagikan hal-hal yang menyenangkan sesuai dengan
khidmat orang berkaitan.
- Kewajipan
berbuat baik: kita harus membantu orang lain yang memerlukan bantuan kita.
- Kewajipan
mengembangkan dirinya: Kita harus mengembangkan dan meningkatkan bakat
kita di bidang keutamaan, inteligensi, dan sebagainya.
- Kewajipan
untuk tidak merugikan orang lain (satu-satunya kewajipan yang dirumuskan
Ross dalam bentuk negatif)
3.2.2.2
Eksistensialisme
Prinsip
Eksistensialisme menegaskan bahawa nilai baik buruk mesti berasaskan pilihan
individu secara bebas. Menurut Sartre (1905-1980) seorang ahli falsafah Perancis
berpendapat bahawa peraturan dan prinsip kemoralan adalah terlalu abstrak,
subjektif dan berubah-ubah. Beliau juga menyatakan bahawa tidak ada satu
set peraturan yang boleh digunakan oleh manusia untuk menentukan tindakan
bermoral. Tindakan baik atau buruk adalah berasaskan kepada pilihan
individu secara bebas. Individu akan bebas bertindak dan dialah yang
bertanggungjawab terhadap tindakannya sendiri. Sebagai contoh, setiap individu
bertanggungjawab dalam merealisasikan hasrat kerajaan untuk mewujudkan
keharmonian dalam masyarakat dan kemajuan negara. Oleh itu sebarang tindakan
individu yang menggugat keharmonian negara adalah pilihan inividu itu sendiri
secara bebas dan mereka perlu bertanggungjawab atas tindakan mereka. Ini adalah
kerana manusia perlu bertanggungjawab terhadap pertimbangan dan tingkah laku
moralnya sendiri.
3.2.3
TEORI KEMORALAN SOSIAL
Kemoralan Sosial (atau
kecenderungan untuk mengaitkan peraturan masyarakat dengan konsep etika)
berkait rapat dengan peraturan masyarakat yang terdiri daripada tatahukum,
tatasusila atau tatatertib masyarakat. Ia juga menitikberatkan tanggungjawab
setiap individu bagi mematuhi perintah daripada sesebuah autoriti. Teori
Kemoralan Sosial mengutamakan kepentingan dan faedah masyarakat, bukan
kepentingan diri seseorang individu. Peraturan masyarakat biasanya menyerupai
tradisi, norma, kebiasaan atau adat, kod etika, nilai dan pantang larang.
Kesemua ini adalah bagi menjaga kerukunan sosial. Contohnya, setiap kaum di
negara ini mempunyai adat resam dan pantang larang bagi menjamin keutuhan dan
keharmonian sesebuah masyarakat.
Ciri-ciri kemoralan Sosial
1.
Peraturan moral dijadikan sebagai satu
kewajipan dan dikuatkuasakan oleh pemerintah supaya wajib dipatuhi.
2.
Peraturan ini lebih mementingkan masyarakat
secara umum, bukan individu sebagai matlamat etika.
3.
Peraturan ini juga tidak membenarkan seseorang menilai dan mengkritik peraturan
moral yang telah ditetapkan oleh masyarakatnya.
Kelemahan kemoralan sosial ialah
:
a) Ia bersifat relatif, dimana
semua masyarakat atau komuniti mempunyai peraturan moral masing-masing.
Peraturan moral satu masyarakat boleh bertentangan dengan yang lain. Ini boleh
mengakibatkan berlakunya pepecahan dan membawa kepada ketegangan dan konflik
sekiranya setiap masyarakat terlalu agresif mempertahankan peraturan moral
masing-masing.
b) Kemoralan sosial juga mungkin
menjadi terlalu ketat dan tidak fleksibel, contohnya kesukaran menyesuaikan
peraturan masyarakat dengan situasi baru dan semasa. Peraturan yang konservatif
dan mutlak tidak dapat membantu dan membimbing seseorang menghadapi semua
dilema moral baru kerana masa dan keadaan sentiasa berubah.
c) Menyekat
kebebasan individu yang terpaksa tunduk kepada peraturan yg dibuat oleh
masyarakat.
d) Kesukaran masyarakat baru menyesuaikan
diri dengan sistem moral.
e) Mementingkan kepatuhan individu kepada
autoriti walaupun bertentangan dengan kehendak hati mereka
f) Perubahan zaman yg lebih mementingkan
budaya lain dan adat resam ditinggalkan
g) Tidak semua peraturan yang dibuat oleh
masyarakat adalah baik. Terdapat peraturan yang dibuat oleh masyarakat bersifat
negatif dan membawa keburukan. Contoh: diskriminasi kaum dan lain-lain.
3.2.4
TEORI KEPERIBADIAN MULIA (VIRTUE)
Teori ini
diperkenalkan oleh Aristotle bahawa “kecenderungan untuk mencapai sesuatu
tujuan akan menjadikan seseorang itu manusia yang sempurna”. Keperibadian
mulia ialah teori yang menekankan sifat peribadi untuk mencapai kehidupan yang
baik. Seseorang individu perlu mengetahui kualiti dan taraf hidup yang ia
inginkan. Matlamat ini akan menjadi piawai untuk individu itu menentukan
keadaan dirinya. Seterusnya, keperibadian mulia dianggap tidak dihasilkan di
dalam diri seseorang oleh alam semulajadi, yakni tidak dikudratkan atau
dilahirkan dengan sifat baik atau jahat. Sebaliknya, cara untuk memperolehi
atau memiliki keperibadian mulia adalah menerusi latihan dan pengamalan
sehingga menjadi satu kebiasaan yang menyenangkan dan menyeronokkan.
Konsep keperibadian mulia bermula
dengan masyarakat Yunani pada abad ke-4 SM dan salah seorang pelopornya ialah
Aristotle. Keperibadian mulia didefinisikan sebagai kualiti terbaik atau
istimewa (excellence). Terdapat dua jenis keperibadian mulia:
- Keperibadian
mulia intelektual; dan
- Keperibadian
mulia moral.
Keperibadian mulia intelektual
adalah kebaikan atau keistimewaan akal seperti kebolehan memahami dan membuat
taakulan yang baik. Aristotle menganggap bahawa sifat intelektual ini boleh
dipelajari daripada seorang guru. Sementara itu, keperibadian mulia moral tidak
terhasil dalam seorang individu secara semula jadi, iaitu seseorang itu tidak
dilahirkan dengan sifat baik dan jahat. Mengikut Aristotle, keperibadian mulia
mewajibkan kita bertingkah laku baik. Sifat-sifat ini tidak dipelajari melalui
ajaran seorang guru tetapi menerusi latihan, tindakan-tindakan yang kerap
diulang sehingga menjadi satu kebiasaan, menyenangkan serta menyeronokkan.
Ciri-ciri Keperibadian Mulia
Seseorang dianggap berkeperibadian mulia sekiranya
mempunyai ciri-ciri berikut:
- Menyedari
moral adalah satu kewajipan yang tidak boleh dipersoalkan;
- Mempunyai
keikhlasan dan kejujuran dari segi nilai;
- Sentiasa
berusaha bersungguh-sungguh melakukan kebaikan dan mengelakkan keburukan;
- Berpegang
kepada prinsip;
- Tidak
mengharapkan balasan atas apa yang dilakukan; dan
- Sedia
menerima dengan tenang sesuatu yang dianggap kesusahan dan kesengsaraan.
Penjelasan Aristotle menerima
banyak kritikan kerana beliau berpendapat bahawa keperibadian mulia itu bukan
sesuatu yang semula jadi ditentang oleh golongan yang percaya kepada Tuhan.
Mereka percaya bahawa sesetengah insan, seperti para nabi dan rasul, memiliki
keperibadian mulia secara semula jadi kerana pemberian dan keredaan Tuhan.
Pemerolehan keperibadian mulia juga boleh diperoleh menerusi pemerhatian dan
pergaulan rapat dengan mereka yang mempunyai sifat-sifat mulia kerana manusia
dikatakan suka meniru atau mengikut teladan.
Satu lagi ciri kepribadian mulia
yang dinyatakan oleh Aristotle ialah setiap keperibadian itu merupakan suatu
‘jalan tengah’ iaitu tidak berlebihan dan tidak terlalu kurang. Tindakan yang
berlebihan atau terlalu kurang itu adalah tindakan yang salah, jahat, buruk dan
boleh dicela. Jadual di bawah menerangkan tentang konsep ‘Jalan Tengah’.
Jadual
konsep ‘jalan tengah’ atau virtues Aristotle
Bidang
lakuan atau perasaan
|
Berlebihan
|
Jalan
Tengah
|
Terlalu
kurang
|
kegentaran atau ketakutan dan keyakinan
|
Kegopohan
|
Keberanian
|
Perasaan atau perlakuan pengcut atau penakut
|
Perasaan malu
|
Terlalu
malu
|
Sopan
|
Muka tebal
|
Perasaan marah
|
Panas hati
|
Sabar
|
Kurang semangat
|
Ucapan diri
|
Cakap
besar / sombong
|
Ketulusan
/ Kebenaran
|
Kata-kata rendah diri
|
Perbuatan kasar
|
Kelakar
|
Bijak
|
Canggung
|
Kelakuan sosial
|
Hampakan
diri
|
Ramah
tamah
|
Suka gaduh
|
Kritikan terhadap Teori
Keperibadian Mulia.
- Terdapat
manusia seperti nabi memiliki keperibadian mulia secara semulajadi.
- Keperibadian
mulia juga diperoleh melalui pemerhatian dan pergaulan.
- Teori
jalan tengah sukar untuk ditentu dan dipraktikkan. Ini kerana
perbuatan”sederhana” berbeza antara individu dengan individu yg lain.
- Emosi
manusia tidak boleh dianggap sebagai suatu kuantiti yang boleh diukur
secara berterusan.
Terdapat beberapa nilai
yang tidak boleh diambil secara pertengahan, cth keadilan, mengumpat, bercakap
benar dll
http://payung.tripod.com/etika.htm
TEORI KEBAIKAN DALAM ETIKA
Rorzali Salleh MSc. (HRD) UNIMAS
PENGENALAN
Etika
merupakan teori yang berkaitan dengan tindakan,hujah dan tujuan yang mengarah
kepada makna sesuatu tindakan.Etika adalah bukan yang bersangkutan dengan fakta
atau fizikal manusia tetapi merupakan suatu falsafah moral yang mengambilkira
tindakan atau tingkahlaku manusia.Etika juga merupakan satu disiplin ilmu yang
mengkaji tentang moral,prinsip moral,kaedah moral dan tindakan serta kelakuan
manusia yang betul.
Etika
berasal daripada perkataan ‘ethics’ yang diambil daripada perkataan ‘ethos’
yang membawa maksud sikap dan adat yang menentukan tingkahlaku sesuatu
golongan.Etika boleh dibahagikan kepada 2 iaitu Normatik yang merujuk kepada
panduan dan peraturan yang berkaitan dengan tingkahlaku yang baik dan jahat; manakala
Metaethic pula dibahagikan kepada dua iaitu Analitik yang berkaitan dengan
menganalisis semua peraturan yang berkaitan tingkahlaku baik dan jahat, dan
Kritikal yang berkaitan dengan mengkritik terhadap apa-apa yang telah
dianalisis.Dengan lain perkataan,etika dapat didefinisikan sebagai sains moral
dan prinsip-prinsip moral.
Etika
menurut French dan Granrose (1995) adalah : "A set of normative guidelines
directed towards resolving conflicts of interest,so as to enhance societal
well-being". Untuk membentuk etika yang baik,tingkahlaku seseorang itu
adalah penting dan seseorang itu perlu ada panduan dan peraturan yang berkaitan
dengan tingkahlaku bagi mengawal dirinya dalam setiap tindakan yang
dilakukan.Dengan berasaskan kepada etika yang ada maka konflik terhadap
keinginan boleh diselesaikan dan seterusnya meningkatkan fungsi sosial
seseorang itu.
Buchnolz
(1989) pula mendefinisikan etika sebagai: "…… is a systematical
attempt,through the use of reason,to make sense of our individual and social
moral experience in such a way as to determined the rules that ought to
governed human conduct and the values worth pursuing in life".
Bagi
memberi makna kepada perjalanan moral sosial dan individu,perlu ada satu sistem
yang boleh menggunakan alasan-alasan dan bertindak sebagai satu panduan yang
boleh memberi kebaikan kepada tingkahlaku manusia dan seterusnya menjadi
kehidupan itu lebih bermakna.
White
(1993) pula mengatakan etika adalah cabang falsafah yang berkaitan dengan
kebaikan moral(virtue moral) dan menilai tindakan manusia.Falsafah etika adalah
berbeza daripada undang-undang,keagamaan,budaya dan pendekatan secara peribadi
kepada etika adalah menerusi kajian tingkahlaku tentang moraliti melalui
rasional yang dilihat kepada kehidupan manusia.
Etika
bermula di zaman purba Greek apabila ahli-ahli falsafah hanya memberikan
tumpuan kepada kebaikan moral.Socrates(469-399B.C.) menggunakan pendekatan yang
mencabar dan menggalakkan rakan-rakannya untuk berfikir tentang
kebaikan(virtue) dan kesihatan roh (health of the soul).Idea utama Socrates
tentang etika adalah berhubung dengan menyakinkan orang agar menjadi berakhlak
mulia(virtuous).Socrates mengatakan bahawa kebahagian adalah mustahil
diperolehi tanpa memiliki moral kebaikan dan tindakan yang tidak beretika akan menggangu
orang lain malah beliau menganggap orang yang tidak beretika sebagai orang yang
lemah dan mempunyai psikologi yang tidak sihat.
Hubungan
etika dan personaliti manusia dilanjutkan oleh anak muridnya iaitu
Plato(428-348B.C.) yang mengatakan bahawa moral kebaikan adalah suatu imbangan
dan harmoni di kalangan perbezaan yang wujud dalam roh(soul) dan alasan(reason)
akan mengamblalih keperluan fizikal dengan dibantu oleh emosi.Sepertimana
Socrates,Plato melihat moral kebaikan sebagai suatu keperluan terhadap
kesihatan roh tetapi kebaikan yang sejati adalah sukar dicapai dan bergantung
sepenuhnya kepada peringkat pembelajaran falsafah yang tinggi dan kebenaran
metafizik yang memerlukan kajian yang lama.Oleh itu,mengikut Plato kebaikan
moral adalah berada di bahagian dalaman intelektual.Bagi
Aristotle(384-322B.C.)pula,beliau melihat kebaikan moral agak berbeza daripada
Plato dan Socrates di mana beliau menyatakan bahawa kebaikan moral mempunyai
hubungan yang sedikit dengan intelektual tetapi lebih kepada sifat(character)
atau personaliti.Aristotle mendefinisikan kebaikan moral (virtue moral)
sebagai: "not…… according to the nature of the actions,but according to
the dispositions of the doer". Aristotle juga mempertikaikan tentang
kebaikan moral dikembangkan sepertimana kemahiran fizikal iaitu menerusi
latihan dan tabiat.Bagi Aristotle,beretika adalah merupakan dimensi dalaman
dalam tindakan seseorang dan kebaikan(virtue) bergantung kepada sifat bukan
perbuatan(deeds) dan sifat seseorang itu dibentuk oleh setiap tindakan yang
dipamerkan.Plato dan Socrates pula mengatakan beretika itu mempunyai hubungan
yang rapat antara kebaikan moral dan personaliti yang sihat.Walau bagaimanapun
ketiga-tiga ahli falsafah ini berpendapat bahawa kebajikan seseorang itu
bergantung sepenuhnya dan berada di dalam tangan seseorang itu.
Sekiranya
etika dahulu menekankan kebaikan moral dan rasionalnya,etika moden banyak
menfokuskan kepada menentukan sifat-sifat beretika menerusi tindakan dan telah
membentuk 2 persaingan iaitu tindakan yang mempunyai sifat etika dalaman dan
memerlukan status moral daripada akibat(consequences) yang dibuat dan tindakan
itu samada betul atau salah.Dahulunya ia dikenali sebagai Teologikal dan
sekarang dikenali dengan Deontological iaitu pendekatan kepada etika.
Etika
bukan sahaja terdiri daripada satu set peraturan atau huraian yang menentukan
bagaimana seseorang seharusnya bertindak tetapi ia terdiri daripada tindakan
dan motif orang yang beretika dalam melakukan sesuatu yang betul(right) dalam
semua situasi yang dihadapi.Tindakan beretika datang dari seorang yang
berakhlak mulia(virtuous) yang mengambil berat tentang melakukan sesuatu yang
baik dan bukannya menjadi hamba kepada satu set peraturan yang difikirkan
mempunyai kaitan dengan kebaikan dalam keadaan yang tertentu.
Teori
Etika Teologikal dan Deontologikal adalah berkaitan dengan prinsip dan
peraturan yang memperkatakan tentang apa yang sepatutnya dilakukan dan bukannya
apakah jenis manusia yang hendak dibentuk.Teori Etika Teologikal yang juga
dikenali dengan ‘consequentialism’ adalah sejenis teori yang mendakwa bahawa
samada sesuatu tindakan secara moral itu betul atau salah adalah bergantung
sepenuhnya kepada akibat(consequences) atau hasil daripada sesuatu
tindakan.Sementara Teori Etika Deontologikal pula adalah sejenis etika
kepercayaan yang mendakwa atau menyatakan bahawa kewajipan atau tugas adalah
asas kepada betul(right) atau salah(wrong).Tugas etika adalah menyediakan
garispanduan kepada tindakan (action) yang tekal dengan anggapan umum tentang maksud
etika atau moral.
Dalam
membuat pertimbangan tentang etika dan moral,seseorang itu tidak sahaja membuat
penilaian terhadap tindakan seseorang samada betul atau salah,ia juga perlu
membuat penilaian dari segi perwatakan yang baik atau buruk.Kritikan dibuat
adalah secara positif atau negatif dan bukan setakat berdasarkan kepada apa
yang dilakukan tetapi siapa mereka dan apakah perwatakan dalaman yang
dipamerkan.Sebagai contoh, dalam satu insiden kemalangan kapalterbang yang
jatuh terhempas ke dalam laut dan terdapat beberapa mangsa yang terselamat
dalam tragedi tersebut.Salah seorang daripada mangsa tersebut telah menjumpai
tali dan menjalankan proses menyelamat dengan tujuan untuk mengumpul
mangsa-mangsa yang berselerakan.Tanpa menghiraukan keselamatan dirinya,mangsa
tersebut telah menyelamatkan mangsa-mangsa yang lain ke tempat yang selamat dan
akhirnya dia sendiri telah tenggelam ke dasar laut.Tindakan mangsa yang mati
tadi seharusnya dipuji kerana disifatkan sebagai seorang yang berhati baik
kerana tidak mementingkan diri sendiri dan berkesanggupan untuk menggorbankan
nyawa bagi menyelamatkan orang lain.
Etika
kebaikan(virtue) memperkatakan tentang penyemaian tret berakhlak
mulia(virtuous) dalam sifat seseorang sebagai antara fungsi asas perlakuan moral.Pilihan
yang betul yang dibuat adalah berdasarkan kepada perasaan tanggungjawab tetapi
tidak semestinya menentukan seseorang itu sebagai seorang yang berakhlak
mulia(virtuous).Seseorang yang memiliki ‘ethical egoism’ bertindak kerana hanya
melaksanakan tanggungjawab kadangkala dianggap sebagai tidak ikhlas dan lebih
kepada memenuhi keperluan moralnya.Oleh yang demikian,kita tidak boleh
menganggap mangsa yang mati tadi sebagai seorang yang berakhlak mulia dan
memiliki sifat yang baik dan bermoral.Mangsa yang mati tadi boleh dipuji kerana
tindakannya tetapi tidak kepada tindakan yang dibuatnya dari segi individu itu
sendiri.
Dalam kes
mangsa yang mati kerana untuk menyelamatkan orang lain,maklumat lain tentang
mangsa tersebut tidak diketahui melainkan tindakan yang telah diambilnya untuk
menyelamatkan orang lain.Sebaliknya pula dia dianggap sebagai seorang yang
berakhlak mulia kerana tidak mementingkan diri sendiri dan berani dengan
tindakan yang diambilnya.Samada dia melakukannya kerana tanggungjawab atau tidak,adalah
tidak diketahui dan mungkin tindakannya itu tidak membawa sebarang makna.Kita
menganggapnya sebagai seorang hero kerana tindakannya dan menganggap dia
memiliki ciri-ciri tret yang tekal dengan tindakannya.Kita percaya bahawa
terdapat hubungan dengan tindakan yang diambilnya,yang mana kita boleh
mempertikaikan tindakan moralnya dan dirinya sendiri daripada mengatakan etika
itu adalah apa yang telah dilakukannya.Malah kita boleh katakan bahawa etika
itu terdiri daripada tindakan moral yang diambil atau dilakukan oleh seseorang
yang bermoral.
Mangsa
yang mati kerana menyelamatkan orang lain boleh katakan sebagai seorang yang
mempunyai egoism jenis ‘psychological egoism’ iaitu tingkahlaku seseorang itu
dimotivasikan oleh kehendak sendiri.Adalah sukar untuk diterima bahawa mangsa
itu telah meletakkan keutamaan orang lain daripada keselamatan dirinya sendiri
dan mengorbankan nyawa sendiri untuk membolehkan orang lain hidup.Menerusi
tindakannya itu tidak seorangpun boleh mengatakan bahawa dia melakukan tindakan
tersebut kerana keinginannya sendiri.Tetapi sekiranya dikaji secara mendalam,ia
akan dapat melihat bahawa tindakan mangsa tersebut mempunyai unsur-unsur
keinginan sendiri(self-interest).Mangsa yang membantu dalam menyelamat tadi
mungkin telah wujud di dalam dirinya perasaan integriti yang menyebabkan ia
berkorban dalam situasi tersebut.Untuk ia melakukan sesuatu yang lain adalah
mustahil kerana ini akan merosakkan imej dan integriti dirinya
sendiri.Sekiranya dia membiarkan dirinya diselamatkan dan menyebabkan orang
lain mati,dia mungkin tidak dapat meneruskan hidup kerana merasa malu kepada
keluarga,rakan dan seterusnya timbul perasaan menyesal sepanjang hidupnya.Jadi
dia tidak mempunyai pilihan selain daripada bertindak berdasarkan imej yang
telah dibentuk untuk sekian lama.Dia samada boleh membiarkan orang lain
menyelamatkannya dan ini akan merosakkan psikologinya atau dia menyelamatkan
orang lain dan merosakkan dirinya secara fizikal.
Mangsa
tersebut juga mungkin membuat satu andaian secara tidak sedar tentang kebaikan
selepas mati di mana dia menerima pujian daripada rakan-rakannya dan dianggap
sebagai seorang yang tidak mementingkan diri sendiri.Mangsa tadi mungkin juga
mempunyai sifat ethical egoism iaitu melakukan sesuatu untuk kepentingan peribadi
dan dalam keadaan ini dia menganggap tindakannya itu sebagai satu ganjaran
kepada sifat superegonya itu di mana sekiranya dia tidak melakukan tindakan
tersebut dia mungkin menyesal kerana tidak bertindak dan seterusnya menjadi
hero dalam situasi tersebut.
Sesuatu
etika yang berasaskan kepada kebaikan adalah bergantung kepada penilaian
daripada beberapa tret sifat yang terpilih dan seharusnya tidak terkeliru
dengan prinsip atau kenyataan tentang apa yang sepatutnya dilakukan.Etika
kebaikan adalah berkaitan dengan sifat-sifat semulajadi,tabiat atau tret yang
dimiliki oleh seseorang atau keinginan yang dimilikinya.Moral kebaikan boleh
dikatakan sebagai sifat semulajadi yang kekal,tabiat atau tret yang berkaitan
dengan moral yang terpuji.Dengan kata lain,kebaikan(virtue) adalah berhubung
dengan kualiti dalaman yang dimiliki oleh seseorang dan dilihat menerusi
aktiviti sehariannya.Etika kebaikan adalah berasaskan kepada keadaan semulajadi
daripada apa yang telah dilakukan.
Falsafah
tentang kebaikan adalah berbeza dan bergantung kepada kewujudan dalam kehidupan
moral seseorang itu.Agama Kristian menyatakan bahawa kebaikan kesetiaan(virtue
of faith),pengharapan(hope) dan kasih sayang(love) sebagai tret utama dalam
sifat-sifat yang bermoral.Ini boleh ditambahkan lagi dengan kearifan
(wisdom),keberanian(courage),kesederhanaan(temperance) dan keadilan(justice)
yang mana merupakan kebaikan yang diperkenalkan oleh para ahli falsafah purba
Greek.Kearifan, keberanian, kesederhanaan dan keadilan merupakan kebaikan utama
dan tidak boleh dipisahkan antara satu sama lain serta moral kebaikan yang lain
dipercayai sebagai cabang daripada kebaikan-kebaikan di atas.Kebaikan yang
berkaitan dengan keadilan(fairness),kesetiaan(faithfulness) dan mengenang
budi(gratefulness) juga dipercayai atau merupakan kualiti yang seharusnya
dimiliki dan ditunjukkan oleh seseorang yang bermoral.Dalam islam,kesanggupan
meniru sifat-sifat ketuhanan seperti takwa,keimanan,sabar,ikhlas,jujur,zuhud
dan segala sifat kesempurnaan Allah S.W.T. yang lain merupakan syarat
kesempurnaan etika.Pembentukan etika yang berkesan adalah menerusi hati
daripada sebarang perkara lain melainkan Allah S.W.T. dan pencetusan etika yang
terpuji adalah yang bersumberkan Al-Quran dan As-Sunnah serta bertunjangkan
akidah,syariah dan akhlak.
Aristotle
mengatakan bahawa moral kebaikan secara umumnya adalah ciri-ciri terpuji yang
dimiliki oleh sifat seseorang dan telah wujud dalam diri seseorang.Seorang yang
berakhlak mulia(virtuous) adalah seorang yang mempunyai matlamat dan berada
dipertengahan dan tidak keterlaluan serta mengelakkan tindakan yang berlebihan
atau berkurangan.Imbangan sifat keterlaluan ini ditentukan menerusi tindakan
kearifan(wisdom) oleh seseorang yang mempunyai pengalaman dan mempunyai
kemahiran pertimbangan(judgement) dalam menghadapi sesuatu situasi yang
baru.Seseorang yang memiliki wisdom tahu akan matlamat yang hendak dituju dan
apa yang hendak dicapai dengan memelihara emosi dengan baik dan di samping
memperlihatkan imbangan yang sesuai di antara taakulan(reasoning),perasaan(feeling)
dan kemahuan(desire).
Dengan
yang demikian terdapat sedikit perbezaan antara kebaikan dalam etika dengan
dalam prinsip etika di mana kebaikan dalam etika menfokuskan kepada tret-tret
sifat yang seharusnya dimiliki oleh seseorang dan berpegang kepadanya serta
diperlukan dalam mengarah seseorang itu ke arah tindakan yang beretika dan apa
yang seseorang akan menjadi kelak.Seseorang yang berpegang kepada etika
kebaikan seharusnya mempercayai teori etika bahawa kebaikan yang dilakukan oleh
seseorang yang berakhlak mulia bukan satu yang dapat melambangkan kewajipan
manusia.
Memandangkan
Teori Kebaikan(Virtue) tidak menfokuskan kepada tindakan,timbul satu persoalan:
Bagaimanakah teori ini boleh menentukan betul atau salah sesuatu tindakan itu?.
Sebagai contoh,terdapat dua orang yang dianggap sebagai berakhlak mulia dalam
semua tindakan seharian mereka dan kedua-duanya mempunyai pendapat yang berbeza
tentang sesuatu masalah.Keadaan ini banyak wujud dalam kehidupan seharian di
mana seseorang yang dianggap sebagai berakhlak mulia seringkali memegang
pendapat yang berbeza tentang sesuatu tindakan berhubung dengan sesuatu
perkara.Isu rokok merupakan contoh yang baik di mana terdapat ulama yang
mengatakan merokok adalah haram sedangkan terdapat ulama yang merokok.Dengan
kata lain,seseorang yang berakhlak mulia yang membuat keputusan memilih sesuatu
tindakan sedangkan dia sendiri tidak melakukan tindakan yang bermoral.Jadi
tindakan yang manakah yang betul dan bagaimanakah ditentukan perbezaan kedua-dua
tindakan berasaskan Teori Kebaikan.
Seseorang
yang berakhlak mulia kadangkala tidak tahu apa yang seharusnya dilakukan dalam
situasi tertentu kerana dia mungkin tidak tahu akan adanya alternatif lain
ataupun tidak mempunyai maklumat yang mencukupi tentang sesuatu perkara.Membuat
penilaian tentang kualiti moral terhadap sesuatu tindakan dengan menilai
kualiti moral seseorang adalah kurang tepat.Malah seseorang yang berakhlak
mulia boleh bertindak di luar sifatnya dan melakukan tindakan moral yang salah dan
ini tidak bermakna seseorang yang berakhlak mulia boleh melakukan kesalahan dan
kesalahan tersebut dibenarkan.Tetapi sekiranya seseorang itu benar-benar
berpegang kepada etika kebaikan maka adalah sukar untuk mengetahui samada
tindakan tersebut salah atau tidak.
Etika
kebaikan dan prinsip etika saling berkait.Teori etika yang lengkap memerlukan
prinsip yang boleh digunakan untuk menilai tindakan yang bermoral dan
mengkhususkan kebaikan tersebut akan boleh memaparkan ciri-ciri seseorang
itu.Berdasarkan kepada kedua-dua pendekatan,kita boleh mengetahui seseorang itu
berakhlak mulia menerusi tindakannya.Sekiranya untuk melihat kebaikan,kita
boleh melihat menerusi tindakan yang diambil terhadap sesuatu dan dalam
persekitarannya.
PENUTUP
Tanggungjawab(duty)
dan prinsip moral dan kebaikan bermoral atau ciri-ciri tret bukanlah suatu yang
bertentangan antaranya untuk dibuat pilihan tetapi merupakan perkaitan dalam
aspek bermoral.Biarpun apa bentuk falsafah yang dipegang etika dan kebaikan
moral merupakan dua entiti yang mempunyai perkaitan yang rapat dan saling
bertimbal-balik.Memiliki ciri-ciri tret kebaikan yang berlandaskan kepada
panduan dan peraturan etika membolehkan seseorang itu untuk membentuk dirinya
mencapai peringkat berakhlak mulia dan seterusnya dapat bertindak ke arah
kebaikan menerusi alasan-alasan dan berdasarkan persekitaran yang wujud.
BIBLIOGRAFI
1.
Buchnolz,R.A.(1989),Fundamental Concepts and Problems in Business
Ethics,Prentice Hall,Englewood Cliffs,N.Jersey. 2. French,W.A. & John
Granrose(1995),Practical Business Ethics,Prentice Hall,Englewood
Cliffs,N.Jersey 3. Hosmer,L.R.T.(1994),Moral Leadership in Business,Irwin
Inc.,Boston 4. Hosmer,L.R.T.(1991),The Ethics in Management,Irwin Inc.,Boston
5. Mustaffa Daud(1996),Etika Pengurusan,Utusan Pub.&Dist.Sdn.Bhd.,K.L. 6.
Myra Windwiller,Nadine Lambert & Elliot Turiel(1980),Moral Development and
Socialization,Allyn and Bacon Inc.,U.S.A. 7. White,T.I.(1993),Busines Ethics: A
Phylosophyical Reader, MacMiller Pub.Co.,N.York
Disediakan
oleh: Rorzali Salleh MSc. (HRD) UNIMAS
http://irmalamyangbaik.blogspot.com/2010/07/etika-teori-etika.html
ETIKA PROFESIONAL
DEFINISI ETIKA
1. Berasal daripada perkataan Inggeris (ethic) yang diambil daripada
perkataan Greek iaitu ETHOS (sikap dan adat yang menentukan tingkah laku
sesuatu golongan);(Garner, 1986 ).
2. Suatu set prinsip-prinsip moral yang membezakan betul dan salah (Bauman,
1987).
3. Sebagai sains sosial dan prinsip-prinsip moral. Bertanggungjawab
menentukan tindakan seseorang itu baik atau buruk (Iwabuchi, 1990).
4. Suatu disiplin ilmu yang mengkaji tentang moral, kaedah moral dan
tindakan serta kelakuan manusia yang betul (Uthman, 1986).
DEFINISI MORAL
1. Berasal daripada perkataan Inggeris (moral) yang diambil daripada
perkataan Greek iaitu MORAS (adat dan kebiasaan). Ia adalah idea umum
yang diterima oleh masyarakat tentang sesuatu tingkah laku yang baik dan buruk
oleh manusia (Garner, 1986 ).
2. Kod tingkah laku yang terdiri daripada nilai adat dan aspirasi yang
diterima oleh sesuatu masyarakat terhadap tingkah laku yang baik atau jahat.
Etika dan moral berbeza dari segi sebutan tetapi membawa erti yang satu. Etika
lebih bersifat teori dan moral lebih bersifat amalan (Shaw, 1991).
DEFINISI AKHLAK
1. Iaitu budi pekerti, watak, pegetahuan berkaitan kelakuan
manusia sama ada baik atau jahat (Kamus Dewan, 1984).
2. Berasal daripada perkataan Arab KHULUQUN yang bermaksud budi
pekerti dan tabiat (Uthman, 1984).
3. Ilmu yang menentukan batas baik dan buruk, lahir dari batin yang
bersumberkan wahyu (Al Quran) dan As Sunnah (Mustafa, 1996).
PROFESION, PROFESIONAL DAN PROFESIONALISME
1. Profesion : difahami
sebagai pekerjaan.
2. Profesional
: orang yang menganggap profesion individu itu sebagai suatu pekerjaan
dan sumber pendapatan utamanya.
3. Profesionalisme : tahap kecekapan dan akauntabiliti yang seharusnya didukung oleh
seseorang profesional.
4. Martin & Schiuzer (1996) : Profesion dan profesional hanya boleh
digunakan untuk bidang pekerjaan tertentu yang mempunyai kriteria berikut :
• Ilmu pengetahuan : pengetahuan dan kemahiran tinggi (know how).
• Latihan intensif dan berterusan : belajar hingga ke IPT seperti doktor,
jurutera, peguam dan lain-lain.
• Perkhidmatan penting untuk masyarakat : diperlukan masyarakat setiap
masa, segenap lapisan, di semua kawasan.
• Badan Profesional : Di Malaysia – Doktor (Persatuan Perubatan Malaysia),
Peguam (Majlis Peguam Malaysia), Jurutera (Lembaga Jurutera Malaysia), Arkitek
(Pertubuhan Arkitek Malaysia), Akauntan (Institut Perakaunan Malaysia).
• Pensijilan (pentauliahan) : perlu mendapatkan sijil atau lesen yang
dikeluarkan oleh Badan Profesional masing-masing.
• Bersifat autonomi : membuat keputusan penting dalam hal-hal berkaitan
profesionnya.
PROFESIONAL
1. Profesional terbahagi 2
i. Profesional Perunding : bekerja sendiri.
ii. Profesional Bergaji : bekerja dengan majikan.
2. Etika profesional
i. Alat kawalan sosial terhadap gol profesional.
ii. Etika profesional ialah nilai-nilai atau tingkah laku murni yang harus
dihayati oleh profesional mengikut profesion masing-masing.
iii. Ia menjelaskan tindakan-tindakan betul yang perlu diikuti dan
tindakan-tindakan salah yang perlu dihindari.
iv. Tujuan etika diadakan adalah untuk mengekalkan intergriti moral
seseorang profesional itu.
3. 3 isu yang dikaitkan dengan kajian etika
profesional :
i. Memberi perkhidmatan tanpa diskriminasi.
ii. Hubungan di antara profesional – pelanggan.
iii. Kesan tingkah laku profesional terhadap pelanggan.
4. Secara kususnya etika profesional menekankan
perkara berikut :
i. Menjaga kepentingan individu, masyarakat dan alam sekitar secara
berterusan.
ii. Mengelak daripada berlakunya konflik antara kepentingan diri dengan
masyarakat.
iii. Mengelak penyalahgunaan kuasa akibat pangkat, kedudukan dan maklumat
tertentu untuk kepentingan diri.
5. Perubahan yang dialami oleh golongan profesional :
i. Pengamalan secara individu bertukar kepada secara berkumpulan.
ii. Penggunaan ilmu dalam satu disiplin bertukar kepada pelbagai disiplin
ilmu.
iii. Perkhidmatan secara percuma kepada secara berbayar.
iv. Peluang penilaian daripada rakan semakin bertambah.
v. Kebersendirian dalam hubungan profesional-klien mula berkurangan.
6. Kepentingan kajian etika professional
i. Menyedarkan gol profesional tentang kepentingan amalan etika dalam
profesion mereka.
ii. Mewujudkan autonomi moral iaitu kebolehan menggunakan pandangan moral
yang sesuai dengan asas kemanusiaan.
iii. Membina kemahiran tertentu yangg membantu profesional mengikuti
langkah-langkah tersebut dengan lebih yakin.
PEMIKIRAN DAN TEORI
ETIKA
TEORI TELEOLOGIS
1. Berasal daripada perkataan Yunani ‘telos’ (tujuan atau akibat).
2. Diasaskan oleh Bentham (1832) dan Mill (1873).
3. Tindakan dianggap betul jika bawa akibat dihajati iaitu kebaikan.
4. Sebelum melakukan sesuatu tindakan perlu fikirkan akibat baik dan buruk.
5. Ada 2 aliran :
i. Aliran utilitarianisme tindakan :
• tindakan yang bawa kesan baik lebih besar daripada kesan buruk.
• eg: mencuri roti untuk diberikan kepada pengemis yang kelaparan.
ii. Aliran utiliarianisme peraturan :
• tindakan dianggap betul jika selari dengan peraturan sedia ada.
• eg : elak ambil rasuah kerana kesannya tidak baik kepada penerima (boleh
ditangkap berdasarkan peraturan / undang-undang).
6. Kelemahan teori teleologis :
· Memerlukan kita mencari dan menentukan semua akibat daripada sesuatu
tindakan atau peraturan.
· Sukar menilai sesuatu akibat kerana tidak boleh meninjau masa hadapan.
· Ramai tiada pengetahuan yang cukup untuk menilai apa yang mendatangkan
akibat baik atau buruk daripada sesuatu tindakan.
TEORI DEONTOLOGIS
1. Berasal daripada perkataan yunani ‘deon’ (diharuskan atau
diwajibkan).
2. Diasaskan oleh Kant (1804).
3. Tindakan berasaskan tangungjawab dan bukan kesan daripada sesuatu
tindakan.
4. Betul atau salah ditentukan oleh pegangan seseorang berdasarkan ajaran
agamanya.
5. Mesti sentiasa buat baik dan jangan fikirkan kesan sesuatu tindakan
kepada diri atau orang lain.
6. Kelemahan Teori Deontologis :
· Kita tidak boleh ketepikan secara langsung kesan sesuatu tindakan kita.
· Kita tidak dapat buat garis panduan untuk halang pertimbangan akibat
sebelum ambil sesuatu tindakan.
· Apakah faedah sesuatu tindakan jika tidak boleh membawa kesan baik
kepada diri, org lain atau kedua-duanya.
TEORI HAK ASASI
1. “Sesuatu tangungjawab perlu dilaksanakan kerana setiap orang punya hak
tertentu”.
2. Diasaskan oleh John Locke ( 1704 ).
3. Setiap manusia ada tangungjawab terhadap orang lain kerana orang lain
ada hak yang sepatutnya dihormati.
4. Kelemahan Teori Hak Asasi :
· Terlalu fokus kepada hak kebebasan yang individulistik.
TEORI KEPERIBADIAN
MULIA
1. Diasaskan oleh Arsitotle ( 332 sm ).
2. Kebaikan dianggap sebagai kecenderungan mencari ‘Golden Mean’.
3. Ada 4 kebaikan :
i. Kebaikan diri sendiri.
ii. Kebaikan untuk masyarakat.
iii. Kebaikan kepada kumpulan.
iv. Kebaikan kemahiran.
4. Keperibadian mulia dikaitkan dengan :
· Integriti.
· Kejujuran.
· Pertimbangan.
· Menghormati diri.
· Rasa tangungjawab.
KEGUNAAN TEORI ETIKA
1. Menyelesaikan dilema etika.
2. Mengenalpasti obligasi etika.
KESEDARAN ETIKA
Unsur2 utama
kesedaran etika
1. Kemutlakan kewajipan
i. Manusia suka baik dan benci yang buruk.
ii. Kewajipan : tiada tawar menawar, tidak berdasarkan untung/ rugi, senang/
susah (MUTLAK).
iii. Perlu pengorbanan kepentingan, keinginan & perasaan.
iv. Kebaikan / keburukan itu tidak tersembunyi atau perlu dicari, tetapi :
· Kewajipan buat baik kepada semua.
· Melakukan keadilan kepada semua.
2. Kerasionalan
i. Etika bukan bersifat perasaan atau emosi tetapi merupakan satu pernyataan.
eg: pinjam wang, mesti pulangkan.
ii. Diterima akal, bersifat umum, difahami dan dipersetujui oleh semua.
iii. Nilai itu diterima umum. eg : durian itu sedap.
iv. Satu nilai sahaja yang diterima : baik atau buruk.
3. Kebebasan pelaku
i. Pelaku berhadapan dengan kewajipan yang perlu dilakukan.
ii. Penting buat keputusan (bebas boleh laksanakan atau tidak).
iii. Keputusan muktamad pada diri sendiri.
iv. Kemampuan bertindak tanpa paksaan.
v. Jika buat kerana org lain maka dipanggil PERANGKAP
ETIKA.
vi. Ianya dianggap hak autonomi (kuasa mentaati diri sendiri / disiplin).
vii. Kebebasan & tanggungjawab berkait rapat (mengurangkan tangunggjawab
– mengurangkan kebebasan).
PERANGKAP ETIKA
1. Satu kepercayaan seseorang yang mematuhi sesuatu peraturan kerana orang
lain.
2. Kebebasan seseorang terhalang.
3. Persoalan yang ditekankan ialah :
- “ mengapa kita melakukan sesuatu itu daripada apa yang dilakukan “
- eg : memberi derma kepada anak yatim kerana adalah salah untuk
mementingkan diri sendiri.
- eg : pergi gotong royong membersihkan kawasan taman perumahan
kerana adalah tidak baik hidup memencilkan diri.
4. Mungkin apa yang dilakukan betul dan baik tetapi mengapa kita lakukan
janganlah kepada “ nanti apa yang orang lain kata”.
5. Sepatutnya ia lahir daripada kesedaran dan tangungjawab etika yang
datang dari diri sendiri.
Kesedaran Etika Ynag Tinggi
1. Menyedari sebagai satu kewajipan.
- sendiri sedar bukan disedarkan oleh orang atau faktor lain.
2. Betul dari segi niat, tujuan dan cara.
3. Bersungguh-sungguh elak keburukan dan berusaha lebih buat kebaikan.
- tolong hingga selesai dan tidak separuh jalan sahaja.
4. Berprinsipkan “ jangan buat apa yang kita tidak suka orang lain buat
kapada kita”.
5. Jangan harapkan balasan daripada kebaikan yang dilakukan.
- buat dengan ikhlas.
6. Terima dengan tenang segala kesusahan dan keburukan yang menimpa.
- Redha.
Kesedaran Etika Yang Tidak
Mencukupi
1. Legalisme : bertindak hanya ikut peraturan atau kebiasaan.
- eg : pakai tali pinggang keledar kerana takut polis.
2. Melihat perlakuan lahir sahaja : maksud, tujuan dan niat juga penting.
- front stage & back stage.
3. Tidak merealisasikan maksud baik : maksud baik yang dilaksanakan tetapi
hanya merupakan satu keinginan (tiada ertinya).
4. Menganggap tindakan moral sebagai soal peribadi dan bukan soal bersama.
- eg : merompak bank, dadah.
- etika hak semua orang dan bukannya hak peribadi
- eg : ikut peraturan main bolasepak dan tidak boleh buat sesuka hati.
5. Anggap soal etika sebagai satu perkara sensitif.
- tidak berani menegur kesalahan kawan.
No comments:
Post a Comment