. Amoi Chantek: RANCANGAN PELAKSANAAN AKTIVITI KOKURIKULUM (SUKAN/PERSATUAN/UNIT BERUNIFORM) Source: http://www.amronbadriza.com/2012/10/cara-membuat-anti-copy-paste-di-blog.html#ixzz2Q2hwp6eP

Thursday 7 September 2017

RANCANGAN PELAKSANAAN AKTIVITI KOKURIKULUM (SUKAN/PERSATUAN/UNIT BERUNIFORM)

RANCANGAN PELAKSANAAN AKTIVITI KOKURIKULUM
(SUKAN/PERSATUAN/UNIT BERUNIFORM)


Nama pelajar

Minggu Ke-
Tarikh/Hari
Masa
Tempat
Bilangan murid

Jenis Kokurikulum
Tajuk

Objektif





Nilai


Peralatan/Bahan
Sumber (BS)

: Darwan Bin Nasir
  Jarau Anak Richard
: 8
: 10 September 2014 (Khamis)
: 3.15 – 4.15 petang
: Dewan Sekolah
: 18 orang

: Sepak Takraw
: Kemahiran Servis secara ansur maju

Pada akhir sesi perjumpaan murid dapat:
1.    Menguasai kemahiran servis buah dengan baik.
2.    Menyatakan bahagian-bahagian otot yang terlibat dalam kemahiran.
3.    Menunjukkan kemahiran servis dengan baik.
4.    Merasa gembira dan seronok semasa menjalankan aktiviti dan dapat merapatkan hubungan silaturrahim.

: Keberanian, bekerjasama, mematuhi arahan

1.    Senarai kehadiran
2.    Laptop
3.    Speaker
4.    Peralatan permainan
(1)
(1)
(1)
(1)

Langkah
Aktiviti Guru/Murid
Catatan
(Nilai/Peralatan/BS)

Permulaan
 ( 5 minit )



1.    Guru penasihat mengambil kehadiran murid.
2.    Guru penasihat memeriksa pakaian dan kekemasan murid.


Senarai kehadiran


Langkah 1
( 14 minit )

1.    Murid dan guru melakukan senaman pemanasan badan.
-       Murid berlari bersama guru mengelilingi padang ( 3 pusingan)
-       Berlari pecut secara serentak.
-       Membuat aktiviti regangan dari bahagian kepala hingga ke bahagian kaki.





Langkah 2
( 15 minit )

1.    Guru menerangkan tajuk kemahiran yang akan dijalankan pada hari ini iaitu kemahiran membuat servis pada permulaan permainan.
2.    Guru menerangkan bagaimana teknik kemahiran membuat servis di lakukan (mengikut lajak).
3.    Guru menunjukkan demonstrasi kemahiran servis buah sekali lagi.



Nilai:
Mematuhi arahan
Keberanian
bekerjasama

Langkah 3
( 21 minit )

1.    Guru menunjukkan demontrasi kemahiran melakuakn servis pada buah takraw sekali lagi kepada murid-murid.
2.    Guru meminta murid untuk menunjukkan kemahiran servis yang telah ditunjukkan oleh guru.
3.    Guru membetulkan kesalahan murid secara serta-merta.
4.    Penguasaan kemahiran dilaksanakan secara ansur maju megikut lajak yang yang telah ditetapkan oleh guru.


Peralatan permainan
(Bola)
(Kayu pemukul)

Nilai :
Keberanian


Penutup
( 5 minit)

1.    Guru membimbing murid merumuskan isi pelajaran, nilai keberanian, bekerjasama dan mematuhi arahan.
2.    Murid dan guru melakukan senaman menyejukkan badan.


Nilai :
Keberanian
Bekerjasama
Mematuhi arahan

Catatan




Disemak oleh Guru Penasihat/Pensyarah Penyelia:




T/tangan:
Nama:


No comments:

Post a Comment