. Amoi Chantek: CONTOH PROPOSAL PERTANDINGAN AMALAN TERBAIK PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN ABAD KE-21 PERINGKAT KEBANGSAAN Source: http://www.amronbadriza.com/2012/10/cara-membuat-anti-copy-paste-di-blog.html#ixzz2Q2hwp6eP

Wednesday 6 September 2017

CONTOH PROPOSAL PERTANDINGAN AMALAN TERBAIK PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN ABAD KE-21 PERINGKAT KEBANGSAAN

PERTANDINGAN AMALAN TERBAIK PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN ABAD KE-21 PERINGKAT KEBANGSAAN

TAJUK:
PENGGUNAAN PERMAINAN PIZZA SEJARAH UNTUK MENINGKATKAN MINAT MURID DALAM MATA PELAJARAN SEJARAH
OLEH :
MOR EDDIN BIN MORTADA

1.0       OBJEKTIF
Mengkaji bagaimana penggunaan permainan Pizza Sejarah dapat membantu meningkatkan minat murid dalam mata pelajaran Sejarah.
Matlamat projek ini ialah membangkitkan minat murid dalam mata pelajaran Sejarah melalui proses barmain. Seterusnya memudahkan Pdp terhadap aktiviti Sejarah dan meningkatkan pemahaman murid tentang fakta Sejarah.

2.0       SINOPSIS
Pemerhatian awal pengkaji mendapati murid-murid mempunyai masalah dalam menunjukkan minat dalam sesi pengajaran dan pembelajaran Sejarah. Pengkaji melihat bahawa sebahagian murid kurang berminat dalam melakukan aktiviti yang melibatkan sejarah. Hal ini kerana murid-murid menganggap sejarah hanyalah hafalan fakta-fakta sejarah sahaja melalui permerhatian pengkaji. Selain itu, aktiviti yang melibatkan individu mahupun berkumpulan jelas menunjukkan murid-murid tidak menunjukkan minat yang memberangsangkan melalui permerhatian pengkaji. Masalah minat murid-murid terhadap mata pelajaran Sejarah jelas perlu diambil perhatian.
Cabaran utama bagi seorang guru dalam proses pembelajaran ialah mengenal pasti teknik pengajaran yang dapat memberi kesan ke atas pencapaian akademik murid. Dengan itu, penyelidik telah mengenal pasti teknik alternatif bagi meningkatkan minat dan penguasaan pengetahuan murid dalam mata pelajaran Sejarah. Oleh yang demikian, bagi membantu murid-murid mengatasi masalah murid kurang berminat, pengkaji telah mencadangkan penggunaan permainan ‘Pizza Sejarah’ yang memfokuskan kepada membantu meningkatkan minat murid dalam mata pelajaran Sejarah.
Projek ini mendapat sumber ilham daripada kanak-kanak yang mengemari pizza dan permainan puzzle yang ada dipasaran.
Kaum
Bil
Jantina
Bil
Melayu
2
Lelaki
8
Iban
7
Perempuan
4
Melanau
3
Sumber ilham

Kumpulan sasaran ialah murid-murid Tahun 5 yang dipilih berdasarkan ujian penilaian dan permerhatian guru seramai 12 orang.
Kumpulan sasaran


Text Box: Alat&Bahan :-
Ø Kotak pizza (percuma) ataukotak pizza terpakai
Ø Kadboard (RM5.00)
Ø Kertas A4 putih, Kertas laminate (RM2.00)
Ø Polystyrene (RM3.00)
Ø Double tape (RM2.00)
Jumlah: RM12
 




Kos
Perlaksanaan

Pelaksanaan aktiviti
Pelaksanaan aktiviti
Pelaksanaan aktiviti

3.0       SIGNIFIKAN
Kepentingan projek permainan pizza Sejarah mampu memberikan keseronokan disamping menambah ilmu pengetahuan kepada murid. Proses pdp yang tradisional seperti sistem “kuliah” dan “chalk and talk” membosankan murid dalam kelas untuk belajar. Manakala proses pdp akan lebih berkesan dan menarik minat pelajar dengan penggunaan permainan pizza Sejarah ini dalam kelas. Murid-murid akan mudah tertarik kepada proses pembelajaran dan pengajaran kerana proses untuk mengingat fakta melibatkan aktiviti iaitu bermain dan perbincangan.

Kemahiran abad ke-21 ialah kemahiran-kemahiran yang meliputi kemahiran berkomunikasi, kemahiran 3M (Membaca, Mengira dan Menulis), kemahiran sains dan teknologi, kemahiran interpersonal dan intrapersonal dan sebagainya. Bagi mencapai hasrat negara untuk membangunkan generasi yang mempunyai kemahiran abad-21, seseorang guru perlu menguasai pelbagai bidang, mengikuti perkembangan tentang dasar dan isu pendidikan, mahir dalam pedagogi (pengajaran dan pembelajaran), menggunakan teknologi terkini dan menerapkan nilai-nilai murni bagi tujuan pembentukkan akhlak dan sahsiah yang baik.

Dalam menjalani abad ke-21, kemahiran pedagogi seseorang guru perlu memiliki kemahiran pembelajaran dan inovasi, kemahiran maklumat, media dan teknologi, dan kemahiran hidup. Selain itu terdapat pelbagai elemen yang perlu diberi perhatian dalam menguasai kemahiran abad ke-21 ini antaranya ialah kreativiti dan Inovasi, pemikiran kritis dan penyelesaian masalah, komunikasi dan Kolaborasi.




4.0       IMPAK
Kreativiti Inovasi
Bahan 3D yang diperbuat menggunakan konsep pizza merupakan idea baru yang belum pernah diguna pakai sebelum ini. Konsep pizza yang telah digunakan sememangnya dapat menarik minat murid untuk belajar.
Impak Inovasi
Signifikan mengatasi masalah
Mampu menarik minat murid untuk mengikuti sesi PdP dan terbukti mampu memberikan faedah kepada murid
Keberkesanan
Markah menunjukkan skor murid meningkat sebanyak 40% setelah murid melaksanakan permainan Pizza Sejarah.
Keberkesanan Kos
Nilai inovasi yang hanya memerlukan sebanyak RM12 dan boleh diguna pakai secara berterusan dan boleh diubah suai mengikut keperluan tajuk

5.0       SUMBANGAN DAN POTENSI
Pendidikan yang berkualiti dan cemerlang merupakan wahana usaha membangunkan generasi alaf baru, yang akan menjelang dua tahun akan datang. Sistem pendidikan negara memerlukan usaha-usaha yang strategi yang boleh meningkatkan keupayaan dan kemampuan amalannya ke tahap kualiti yang tinggi dan cemerlang agar dapat menangani cabaran-cabaran abad ke-21. Salah satu projek yang dijalankan untuk menyokong usaha kerajaan bagi menangani cabaran-cabaran abad ke-21 ialah dengan menjalankan projek permainan Pizza Sejarah yang bertujuan untuk membekalkan murid dengan ciri-ciri murid abad ke-21 antaranya ialah berupaya membuat hubung-kait, yakin berkomunikasi, dahagakan ilmu, ingin tahu, menjana idea, fleksibel, tidak berputus asa, berani mencuba, mampu berfikir sendiri, mampu bekerja dengan orang lain dan lain-lain.

Pengajaran dan pembelajaran abad ke-21 mempunyai ciri-ciri yang berbeza dengan pendidikan masa lampau. Jika suatu ketika dahulu, komunikasi dua hala antara guru dan murid-murid sudah memadai, namun tahap pendidikan masa kini menuntut kemahiran berfikir di luar kotak, kehendak jawapan pula memerlukan cara berfikir aras tinggi. Pengenalan kepada projek ini juga Transformasi pendidikan kepada KBAT adalah sesuai dengan keadaan semasa kerana guru-guru juga berhadapan dengan murid-murid yang jauh berbeza dengan murid-murid masa lalu.

Murid-murid kini lebih terdedah dengan maklumat yang diperoleh daripada pelbagai sumber dan mempunyai kecenderungan untuk mengetahui dan bertanya dengan lebih mendalam. Penerapan KBAT dalam pendidikan menggunakan pendekatan menyeluruh dan sistematik yang merangkumi tujuh elemen, terdiri daripada tiga elemen utama iaitu kurikulum, pentaksiran dan pedagogi serta empat elemen sokongan seperti kokurikulum, sokongan komuniti dan swasta, sumber dan bina upaya. Maka projek ini dilihat mampu untuk menarik minat dan berpotensi digunakan dalam pdp dan penggunaan bahan maujud dalam pengajaran agar murid boleh sentuh, lihat dan rasa.



RUJUKAN
Dokumen Rasmi
Huraian Sukatan Pelajaran Sejarah Tahun 5
Buku
Abdul Latip Abd Rahman & Nor Azam Ariffin (2015). Panduan Penulisan
Laporan Penyelidikan Tindakan. Jabatan Pengajian Melayu, IPG Kampus Pulau Pinang

Akhiar Pardi & Shamsina Shamsuddin (2011). Pengantar Penyelidikan
Tindakan dalam Penyelidikan Pendidikan. Penerbitan Multimedia Sdn. Bhd, Selangor Darul Ehsan.

Bahagian Perancangan dan Penyelidikan Kementerian Pelajaran Malaysia.
(2008). Buku Manual Kajian Tindakan. Percetakan Nasional Malaysia Berhad, Kuala Lumpur

Chow Fook Meng & Jaizah Mahamud (2011). Kajian Tindakan: Konsep &
Amalan dalam Pengajaran. Penerbitan Multimedia Sdn. Bhd, Selangor Darul Ehsan 

Chua Yan Piaw (2006). Buku 1: Kaedah Penyelidikan. Mc Graw Hill
Education (Asia), Kuala Lumpur

Khairuddin et. al. (2014). Penyelididkan Dalam Pendidikan Malaysia.
Selangor: Penerbitan Multimedia Sdn. Bhd.
Nik Safiah Karim, Farid M. Onn, Hashim Hj Musa & Abdul Hamid Mahmood
(2004). Tatabahasa Dewan Edisi Baharu. Dawama Sdn. Bhd, Selangor Darul Ehsan

Rosinah Edinin (2012). Penyelidikan Tindakan Kaedah Dan Penulisan
Freemind Horizons Sdn. Bhd, Kuala Lumpur

Shamsina Shamsuddin (2013). Panduan Melaksanakan Kajian Tindakan di

Sekolah. Freemind Horizons Sdn. Bhd, Kuala Lumpur

No comments:

Post a Comment