. Amoi Chantek: CONTOH RANCANGAN PELAKSANAAN AKTIVITI KOKURIKULUM (SUKAN/PERSATUAN/UNIT BERUNIFORM) Source: http://www.amronbadriza.com/2012/10/cara-membuat-anti-copy-paste-di-blog.html#ixzz2Q2hwp6eP

Thursday 7 September 2017

CONTOH RANCANGAN PELAKSANAAN AKTIVITI KOKURIKULUM (SUKAN/PERSATUAN/UNIT BERUNIFORM)

RANCANGAN PELAKSANAAN AKTIVITI KOKURIKULUM
(SUKAN/PERSATUAN/UNIT BERUNIFORM)


Nama pelajar
Minggu Ke-
Tarikh/Hari
Masa
Tempat
Bilangan murid

Jenis Kokurikulum
Tajuk

Objektif





Nilai


Peralatan/Bahan
Sumber (BS)

: Mor Eddin bin Mortada
: 11
: 6 April 2016 (Rabu)
: 3.15 – 4.15 petang
: Padang Futsal Sekolah
: 18 orang

: Futsal
: Kemahiran menghantar bola secara beransur

Pada akhir sesi perjumpaan murid dapat:
1.    Menguasai kemahiran menghantar bola  dengan baik.
2.    Menyatakan bahagian-bahagian otot yang terlibat dalam kemahiran.
3.    Menunjukkan kemahiran menghantar dengan baik.
4.    Merasa gembira dan seronok semasa menjalankan aktiviti dan dapat merapatkan hubungan silaturrahim.

: Keberanian, bekerjasama, mematuhi arahan

1.    Senarai kehadiran
2.    Laptop
3.    Speaker
4.    Peralatan permainan
(1)
(1)
(1)
(1)

Langkah
Aktiviti Guru/Murid
Catatan
(Nilai/Peralatan/BS)

Permulaan
 ( 5 minit )



1.    Guru penasihat mengambil kehadiran murid.
2.    Guru penasihat memeriksa pakaian dan kekemasan murid.


Senarai kehadiran


Langkah 1
( 14 minit )

1.    Murid dan guru melakukan senaman pemanasan badan.
-       Murid berlari bersama guru mengelilingi padang ( 3 pusingan)
-       Berlari pecut secara serentak.
-       Membuat aktiviti regangan dari bahagian kepala hingga ke bahagian kaki.






Langkah 2
( 15 minit )

1.    Guru menerangkan tajuk kemahiran yang akan dijalankan pada hari ini iaitu kemahiran memukul.
2.    Guru menerangkan bagaimana teknik kemahiran menghantar di lakukan.
3.    Guru menunjukkan demonstrasi kemahiran menghantar sekali lagi.



Nilai:
Mematuhi arahan
Keberanian
bekerjasama

Langkah 3
( 21 minit )

1.    Guru menunjukkan demontrasi kemahiran menghantar sekali lagi kepada murid-murid.
2.    Guru meminta murid untuk menunjukkan kemahiran menghantar bola yang telah ditunjukkan oleh guru.
3.    Guru membetulkan kesalahan murid secara serta-merta.
4.    Penguasaan kemahiran dilaksanakan secara ansur maju megikut jarak yang berbeza.


Peralatan permainan
(Bola)

Nilai :
Keberanian


Penutup
( 5 minit)

1.    Guru membimbing murid merumuskan isi pelajaran, nilai keberanian, bekerjasama dan mematuhi arahan.
2.    Murid dan guru melakukan senaman penyejukkan badan.


Nilai :
Keberanian
Bekerjasama
Mematuhi arahan

Catatan




Disemak oleh Guru Penasihat/Pensyarah Penyelia:




T/tangan:
Nama:


No comments:

Post a Comment