. Amoi Chantek: CONTOH RANCANGAN PELAKSANAAN AKTIVITI KOKURIKULUM Source: http://www.amronbadriza.com/2012/10/cara-membuat-anti-copy-paste-di-blog.html#ixzz2Q2hwp6eP

Thursday 7 September 2017

CONTOH RANCANGAN PELAKSANAAN AKTIVITI KOKURIKULUM

RANCANGAN PELAKSANAAN AKTIVITI KOKURIKULUM
(SUKAN/PERSATUAN/UNIT BERUNIFORM)


Nama pelajar
Minggu Ke-
Tarikh/Hari
Masa
Tempat
Bilangan murid

Jenis Kokurikulum
Tajuk

Objektif





Nilai


Peralatan/Bahan
Sumber (BS)

: Darwan Bin Nasir
  Jarau Anak Richard
: 3
: 07 Ogos  2014 (Khamis)
: 2.15 – 3.15 petang
: Dewan Sekolah
: 40 orang

: Pengakap Kanak-kanak (Unit Beruniform)
: Kawad Statik dan Permainan “Kotak Beracun”

Pada akhir sesi perjumpaan murid dapat:
1.    Mengetahui hukuman dalam setiap pergerakan semasa berkawad.
2.    Menyatakan hukuman bagi setiap pergerakan kawad statik.
3.    Merasa menggambarkan keseronokan semasa bermain dan dapat merapatkan hubungan silaturrahim.

: Keberanian, bekerjasama, mematuhi arahan


1.    Senarai kehadiran
2.    Laptop
3.    Speaker
4.    Kotak beracun
(1)
(1)
(1)
(1)

Langkah
Aktiviti Guru/Murid
Catatan
(Nilai/Peralatan/BS)

Permulaan
 ( 5 minit )



1.    Guru membeikan hukuman berdiri tegak dan pandang hadapan.
2.    Guru penasihat mengambil kehadiran murid.
3.    Guru penasihat memeriksa pakaian dan kekemasan murid.

Senarai kehadiran


Langkah 1
( 14 minit )

1.    Laungan agung :
-       Nyanyian lagu Negaraku
-       Nyanyian Ibu Pertiwiku
-       Nyanyian Pengakap Malaysia
-       Nyanyian Undang-undang Pengakap
-       Persetiaan Pengakap



Laptop
Speaker

Langkah 2
( 15 minit )

1.    Guru mengajarkan murid kawad statik dan jenis-jenis hukuman.
2.    Guru menunjukkan pergerakan setiap kawad berdasarkan hukuman yang diberikan.
3.    Guru memberikan arahan kepada murid berada dalam barisan untuk melakukan aktiviti kawad statik.
4.    Guru memberikan hukuman dan murid bergerak.
5.    Guru membuat rumusan aktiviti dan menerapkan nilai mematuhi arahan.



Nilai:
Mematuhi arahan
Keberanian
bekerjasama

Langkah 3
( 21 minit )

1.    Guru meminta murid untuk berada dalam bulatan.
2.    Guru berada ditengah bulatan dan menerangkan peraturan permainan kotak beracun.
3.    Permainan diiringi dengan muzik.


Laptop
Speaker
Kotak beracun

Nilai :
Keberanian


Penutup
( 5 minit)

1.    Guru membimbing murid merumuskan isi pelajaran, nilai keberanian, bekerjasama dan mematuhi arahan.
2.    Murid membuat tepukan Pengakap


Nilai :
Keberanian
Bekerjasama
Mematuhi arahan

Catatan




Disemak oleh Guru Penasihat/Pensyarah Penyelia:




T/tangan:
Nama:


No comments:

Post a Comment