. Amoi Chantek: CONTOH RPH LENGKAP SEJARAH TAHUN 5 (PRAKTIKUM) Source: http://www.amronbadriza.com/2012/10/cara-membuat-anti-copy-paste-di-blog.html#ixzz2Q2hwp6eP

Thursday 7 September 2017

CONTOH RPH LENGKAP SEJARAH TAHUN 5 (PRAKTIKUM)

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
SEJARAH

Mata Pelajaran dan Kelas
Sejarah  Tahun  5 Berdikari
Tema/Tajuk
Lahirnya Sebuah Negara Baharu
Masa
10.10- 11.10 pagi
Standard Kandungan:  
7.3 Sejarah Kemerdekaan 1957
Standard Pembelajaran:
7.3.2 Menamakan tokoh-tokoh yang berjuang ke arah kemerdekaan.
K7.3.5 Menyatakan pengorbanan tokoh-tokoh pejuang kemerdekaan yang boleh dicontohi.
Objektif
Pada akhir pembelajaran dan pengajaran, murid  akan dapat;
i.      Menamakan tokoh-tokoh yang berjuang ke arah kemerdekaan dengan tepat berdasarkan penerangan guru.
ii.     Menyenaraikan sekurang-kurangya dua pengorbanan tokoh-tokoh pejuang kemerdekaan yang boleh dicontohi.
Aktiviti
1.     Menyanyikan lagu ” Setia”. (TMK)
2.     Mendengar penerangan berkaitan dengan tokoh-tokoh perjuang kemerdekaan.
3.     Membuat aktiviti ”tampal dan lekat” tentang pengorbanan tokoh-tokoh pejuang kemerdekaan yang boleh dicontohi.
Elemen Merentasi Kurikulum (EMK)
Nilai Murni                              :    Cinta akan Negara, Keberanian
Kemahiran Pemikiran Sejarah:   Elemen asas sejarah 
Elemen Kewarganegaraan:        Menghayati peristiwa  
                                                   kemerdekaan negara
TMK                                          : LCD
KBAT :                                      :menganalisis
Bahan Bantu Belajar
Komputer, Speaker,  buku teks, lirik lagu ”setia”,  alat tulis, buku latihan, kertas warna, kertas manila, double tape, gambar-gambar
Penilaian PdP








STRATEGI PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN
AKTIVITI
EMK
CATATAN
Permulaan (5 minit)
Menyanyikan lagu ”Setia”

1. Murid mendengar dan menghayati lirik lagu ” Setia” yang dipaparkan oleh guru di kertas mahjung.
2. Murid bersama dengan guru menyanyikan lagu ”Setia” tersebut.
3. Murid diminta menyatakan tentang mesej yang disampaikan melalui lagu tersebut.
4. Guru mengaitkan jawapan murid dengan
     tajuk pelajaran hari ini.


TMK
NM-  Cinta akan negara
KPS-membuat interpretasi
TKP – muzik
KB -Menjana Idea
      -menghubungkait

BBM
-Komputer riba, Speaker, Lirik Lagu ”Setia”



Aktiviti 1 (30 minit)
1. Kaedah penerangan telah digunakan oleh guru dalam menerangkan isi pelajaran bagi standard pembelajaran 7.3.2 dengan bantuan gambar-gambar.
·         Dato’ Onn
·         Tunku Abdul Rahman
·         Tun Razak
·         Tun Dr Ismail
·         Tun Tan Cheng Lock
·         Tun H.S Lee
·         Tun V. T Sambanthan
·         Dato’ Haji Abdul Wahab
2. Murid-murid mendengar penerangan guru sambil mencatat isi-isi penting dalam buku catatan/ kertas kosong.
3.Murid-murid telah dinilai tahap penguasaan mereka terhadap standard pembelajaran 7.3.2 melalui sesi soal jawab secara rawak.
a) Siapakah tokoh yang diberi nama Panglima Bukit Gantang?
b) Nyatakan satu sumbangan Tun Tan Cheng Lock
c) Nyatakan satu sumbangan Dato’ Onn bin Ja’afar.
d) Siapakah yang dikenali sebagai bapa kemerdekaan?
e)  Siapakah yang mendapatkan kerakyatan untuk masyarakat India?
5. Guru membuat rumusan dan seterusnya menerapkan nilai sanggup berkorban untuk Negara.


TMK
NM- keberanian
TKP – Visual Ruang
KPS- Isu dan Masalah Masa Lalu (Sebab dan Akibat)

BBM
-Gambar-gambar


Aktiviti 2 (20 minit)
1. Murid-murid dibahagikan kepada 6 kumpulan. Setiap kumpulan ada seorang ketua, pelapor, material monitor dan pencatat.
2. Material monitor akan mengambil bahan-bahan dari meja guru.
3. Murid dalam kumpulan berbincang dan memilih jawapan yang tepat untuk ditampal pada manila kad yang disediakan dalam bentuk I-think (peta aliran) melalui pembacaan artikel.
4. Pelapor diminta untuk menyatakan hasil kerja kumpulan iaitu berkaitan pengorbanan tokoh pejuang kemerdekaan yang boleh dicontohi.
5. Guru membuat rumusan dan seterusnya menerapkan nilai kerjasama dan keyakinan.


NM- menghayati peristiwa kemerdekaan Negara
TKP-Kecerdasan Interpersonal
KB- menjana idea


BBM
-manila kad,
-kertas berwarna,
-double tape,
-lembaran artikel


-        

Penutup (5 minit)
1.   Guru merumuskan keseluruhan isi kandungan pelajaran dengan bantuan gambar-gambar.
2.   Guru menimbulkan perasaan pencapaian murid dan memberikan peneguhan positif.
3.   Guru mengaitkan pelajaran hari ini dengan pelajaran yang akan datang.
4.   Ketua kelas mengambil Latihan dari meja guru dan mengedarkannya kepada ahli-ahli kumpulan masing-masing.
5.   Latihan perlu disiapkan dan dihantar kepada guru pada keesokan harinya.



TMK
NM-Tanggungjawab


BBM
-Gambar-gambar
-Latihan


Refleksi













Disemak oleh Guru Pembimbing/ Pensyarah Penyelia

Tandatangan:
Nama:
Tarikh:

Disahkan oleh Guru Besar:



Tandatangan:
Nama:
Tarikh:


No comments:

Post a Comment