. Amoi Chantek Source: http://www.amronbadriza.com/2012/10/cara-membuat-anti-copy-paste-di-blog.html#ixzz2Q2hwp6eP

Thursday 7 January 2016

1.0          Pengenalan

            Tugasan bagi kursus Sejarah Eropah Sehingga Abad 20 pada kali ini berkaitan dengan Zaman Pertengahan dan zaman Renaissance di Eropah. Kedua-dua ini mempunyai perbezaan yang ketara terutamanya dari aspek konsep, ciri-ciri dan kesannya. Malah, daripada tugasan ini juga, kita dapat melihat impak yang ketara daripada zaman pertengahan dan zaman renaissance.

            Tugasan ini berfokuskan kepada perbandingan dari segi konsep, ciri-ciri dan kesan-kesan antara zaman pertengahan dan zaman renaissance di Eropah. Perbandingan bagi ciri-ciri zaman pertengahan dan zaman renaissance ini dapat dilihat dari segi politik, ekonomi dan sosial. Begitu juga dengan perbandingan dari segi kesan-kesan kedua-dua zaman ini yang akan dikupas berdasarkan tiga kateogori iaitu polotik, ekonomi dan sosial.

            Kesimpulannya, tugasan ini berfokuskan kepada perbandingan dari segi konsep, ciri-ciri dan kesan antara zaman pertengahan dan zaman renaissance di Eropah.
















2.0          Perbandingan Zaman Pertengahan Dan Zaman Renaissance

2.1          Konsep

           Secara umumnya, zaman pertengahan merupakan zanan kedua dalam pembahagian traditional sejarah Eropah tiga zaman iaitu Tamadun Klasik Purba, Zaman Pertengahan dan Zaman Moden. Zaman pertengahan ini juga merupakan satu titik yang membawa kepada perubahan besar dalam kebudayaan, politik dan sosial di Eropah. Pada zaman pertengahan ini juga telah berlakunya pembandaran berkekalan pertama di utara dan barat Eropah.

           Tambahan lagi, zaman pertengahan ini juga dapat didefinisikan sebagai zaman perubahan di Eropah. Hal ini kerana, berlakunya kemerosotan pada awal zaman pertengahan iaitu sekitar tahun 476 hingga 1050 M. Pada tempoh masa ini, Negara Eropah berada dalam kemerosotan kualiti hidup. Masyarakat Eropah telah mengalami kemerosotan dari segi politik, ekonomi dan sosial. Selepas zaman awal ini berlalu, sedikit demi sedikit perubahan telah berlaku kepada Negara Eropah.

           Dengan berlalunya zaman pertengahan, zaman Renaissance telah berlaku di Eropah. Berbeza dengan zaman pertengahan, zaman renaissance ialah zaman zaman pergerakan budaya yang bermula dari sekitar kurun ke-14 hingga kurun ke-17. Ia bermula di Itali pada akhir Zaman Pertengahan dan kemudiannya merebak ke seluruh Eropah. Zaman Pembaharuan melambangkan kelahiran semula Eropah dari tempoh ketandusan yang agak lama dengan kebangkitan dari segi perdagangan, penjelajahan, seni ukir, lukisan, muzik dan sains. Bermula dengan zaman pembaharuan di Itali pada abad ke-15, ia membawa era baru di mana berlakunya pelbagai perubahan seperti penyambungan semula dunia Barat dengan bahan kepurbaan klasik, penyerapan ilmu khususnya matematik daripada Dunia Arab, penekanan kearah pengujikajian kesan pengaruh dari Dunia Arab, penumpuan kepada hidup selesa pada masa sekarang (umpamanya humanisme Zaman Pembaharuan), letusan penyebaran pengetahuan yang disebabkan oleh pencetakan dan penciptaan teknik-teknik baru dalam bidang seni, puisi dan seni bina yang menyebabkan pula perubahan-perubahan yang pesat dalam gaya dan isi kandungan seni dan persuratan.

           Secara ringkasnya, zaman pertengahan merupakan zaman kemerosotan bagi Negara Eropah manakala zaman renaissance merupakan zaman kebangkitan kepada Negara Eropah. Kedua-dua zaman ini telah memberikan kesan terhadap Negara dan masyarakat di Eropah pada masa kini.

2.2          Ciri-ciri Zaman Pertengahan dan Zaman Renaissance

           Bermula selepas kejatuhan tamadun Rom,masyarakat dalam keadaan mundur,merupakan peringkat awal Zaman Pertengahan. Semasa zaman ini berlaku, Negara Eropah telah mengalami kemerosotan dalam bidang politik,ekonomi dan sosial.Secara umumnya, ciri-ciri zaman pertengahan dapat dilihat dalam tiga aspek iaitu politik, ekonomi dan sosial. Berbeza dengan zaman Renaissance, dimana terdapat pelbagai perubahan telah berlaku terhadap Negara Eropah. Zaman ini juga boleh di definisikan sebagai zaman kebangkitan atau kelahiran semula dan pemulihan budaya masyarakat Eropah. Perbandingan ciri-ciri zaman pertengahan dan zaman renaissance ini dapat dilihat dalam tiga kateogori iaitu politik, ekonomi dan sosial.

2.2.1      Politik
Zaman pertengahan dan zaman renaissance ini mempunyai perbezaan yang ketara dari segi politik. Hal ini kerana, semasa berlakunya zaman pertengahan di Eropah, masyarakat pada zaman pertengahan ini tidak mempunyai pentadbiran pusat yang berkesan. Masyarakat pada zaman ini tidak terdapat pentadbiran pusat yang berkesan / pentadbiran wilayah musnah. Rentetan daripada sistem politik yang huru hara, masyarakat pada zaman pertengahan ini hidup dalam keadaan yang tidak selamat. Keadaan politik yang tidak stabil ini telah minimbulkan kebimbangan bagi masyarakat Eropah.


           Masyarakat pada zaman pertengahan ini juga mengamalkan sistem feudal. Umumnya, sistem feudal ialah satu bentuk kerajaan yang kuasa politiknya dikuatkuasakan secara tempatan oleh individu persendirian tetapi bukan oleh kerajaan pusat. Pada zaman pertengahan ini, sistem politiknya tidak mempunyai pentadbiran pusat yang berkesan untuk mengawal tingkah laku rakyat serta pembesar di Eropah pada zaman pertengahan  yang memeperlihatkan hubungan  yang saling memerlukan di antara tuan tanah (lords), orang biasa atau petani (Vassals) dan  tanah (fiefs). Malah, dalam sistem ini petani bekerja dan menjadi tentera untuk melindungi seorang bangsawan dan sebagai balasan mereka boleh mengusahakan tanah bangsawan tersebut. Walaupun istilahnya diambil daripada perkataan latin feodum atau feudum (fief), namun konsep feudalism dan sistemnya bukanlah satu sistem politik formal pada zaman itu.

           Berbanding dengan zaman renainssance, muncul monarki baru. Kekuatan monarki baru ini adalah berasaskan kepada Kewujudan kerajaan pusat dan kesatuan kebangsaan. Dengan ini kuasa golongan bangsawan bertambah kurang monarki baru muncul di England, Portugal, Perancis dan Belanda. Sistem monarki ini berasaskan kekuatan kerajaan pusat seperti di Portugal, Castile dan Aragon (Sepanyol), England dan Perancis. Ia diperkukuhkan lagi dengan amalan bayaran cukai secara langsung kepada kerajaan pusat. Kesannya kuasa raja bertambah, sebaliknya kuasa gereja dan bangsawan berkurang.

Malah, pada zaman ini rakyat mula melibatkan diri dalam urusan politik Negara Eropah.
Rakyat mula terlibat dalam urusan politik / memberi hak politik kepada rakyat
Parlimen diwujudkan bagi memenuhi tuntutan rakyat
Wujud hubungan antara rakyat dengan pemerintah

2.2.2      Ekonomi

Dari segi ekonomi, masyarakat semasa zaman pertengahan mengalami gangguan orang gasar. Gangguan daripada serangan orang gasar seperti Viking dan Magyar ini telah menyebabkan kegiatan perdagangan mengalami sekatan dan tidak meluas. Hal ini telah menyebabkan ekonomi Negara Eropah agak ketinggalan daripada orang Islam pada zaman itu.  Kegiatan perdagangan ke Timur Jauh tidak dapat dijalankan kerana tidak berupaya menyaingi penguasaan orang islam di Mediterranean.

           Melainkan itu, sistem ekonomi semasa zaman pertengahan juga hanya tertumpu kepada aktiviti pertanian sahaja. Mereka terpaksa menumpukan kegiatan ekonomi mereka kepada sektor pertanian. Iklim di Eropah pada zaman itu membolehkan negara ini mengusahakan tanaman gandum, anggur dan zaitun. Perniagaan juga dijalankan secara kecil-kecilan dan berlakunya sistem barter semasa menjalankan perniagaan. Sistem barter ialah amalan pertukaran barang tanpa melibatkan mata wang. Sistem barter berlaku kerana mata wang di pasaran amat terhad. Hal ini telah menyebabkan pembangunan di Eropah terganggu.

           Berbeza dengan zaman renainssance, ekonomi pada zaman ini mengalami peningkatan. Aktiviti pertanian yang telah mula dijalankan semasa zaman pertengahan mengalami peningkatan. Kegiatan sara diri yang diusahakan selama ini kian pupus. Peristiwa ini berlaku kerana perdagangan tempatan dan antarabangsa berkembang dengan maju. Mereka juga telah menjajah suatu kawasan untuk dijadikan tempat mendapatkan bekalan makanan terutamanya rempah ratus. Kemajuan perdagangan ini telah mencetuskan penjelajahan dan penerokaan oleh orang-orang Eropah. Kemajuan dalam bidang matematik, geografi, kartografi dan astronomi turut berkembang seiring dengannya. Penekanan dalam keobjektifan dan eksperimen pula telah mengakibatkan perkembangan dalam bidang biologi, fizik, kimia dan perubatan.

           Peningkatan sektor ekonomi semasa zaman renaissance ini juga dipengaruhi oleh faktor pertambahan penduduk, peningkatan aktiviti pertanian dan kemunculan perdagangan di Eropah. Rentetan daripada kemajuan aktiviti perdagangan di Eropah, bandar baru seperti Venice,Milan, dan Florence.

2.2.3      Sosial

           Dari segi sosial pula, perbandingan antara zaman pertengahan dan zaman renainssance di Eropah dapat dilihat dengan jelas apabila terlihatnya sifat gereja yang mengongkong semasa zaman pertengahan berlaku. Pada era ini, Gereja Katholik merupakan institusi yang amat berkuasa dan memiliki banyak tanah. Pihak gereja sering dianggap mengongkong kehidupan masyarakat kerana terlalu mementingkan amalan agama dan pmbelajaran ilmu keakhiratan.

           Manakala bagi berbeza dengan zaman Renainnsancen, manusia pada masa itu telah berupaya menggunakan pemikiran masing-masing untuk memajukan kehidupan. Sistem pendidikan semakin meningkat dan pelbagai ilmu baharu telah dikembangkan. Contohnya bidang sains seperti biologi, fizik dan kimia.

           Manusia pada zaman Renissance juga telah banyak melahirkan perasaan dan emosi mereka dengan cara melukis dan mengukir. Daripada zaman Rennaissance ini juga lahirnya ramai tokoh-tokoh yang terkenal dengan budang seni seperti Leonardo da Vinci, Niccolo Machievelli, Thomas More, Michelangelo, Giovani Baccaccio, Francis Bacon, Francesco Petrarch, William Shakespeare, Johnn Sebastian Boch dan Nicholas Copemicus.



Malah, semasa zaman renainssance peranan pihak gereja telah berubah kepada lebih baik. Gereja telah memainkan peranan sebagai institusi yang universal. Malah, pihak gereja juga mula memainkan peranan sebagai ejen penyatuan masyarakat di Eropah pada ketika itu.


2.3          Kesan-kesan Zaman Pertengahan dan Zaman Renaissance terhadap Negara Eropah sehingga munculnya Eropah Moden.

Peredaran zaman pertengahan dan zaman renaissance ini memberikan kesan terhadap Negara Eropah sehingga munculnya Eropah Moden. Perubahan ini berlaku mengikut peredaran zaman dan telah didorong semangat inkuiri yang tinggi dalam masyarakat Eropah. Kesan-kesan zaman pertengahan dan zaman renaissance terhadap Negara Eropah sehingga munculnya Eropah Moden ini boleh dibahagikan kepada tiga aspek iaitu politik, ekonomi dan sosial.

Sumbangan Renaissance Kepada Eropah :
Kemunculan aliran pemikiran yang mementingkan kebebasan akal seperti alirn baru Eropah hingga abad ke 18 seperti Humanisme, rsionalisme, nasionalisme dan absolutisme berani mempersoalkan kepercayaan dan cara pemikiran lama yang diamalkan selama ini secara langsung melemhkan kekuasaan golongan feudal.
Itali telah menjadi pusat ilmu yang terkenal di Eropah pada abad ke 15. Hal ini terjadi apabila Kota constntinople dikuasai oleh Islam telah jatuh ke tangan orang Barat pada tahun 1453. Keadaan ini telah menyebabkan ramai para ilmuan Islam berhijrah ke pusat-pusat perdagangan di Itali. Ini menyebabkan Itali menjadi pusat intelektual terkenal di Eropah pada masa itu.
Renaissance telah membentuk masyarakat perdagangan yang berdaya maju. Keadaan ini telah melemahkan kedudukan dn kekuasaan golongan feudal yang sentiasa berusaha menyekat perkembangan ilmu dan masyarakat di Eropah.
Melahirkan tokoh-tokoh pemikir seperti Leonardo de Vinci yang terkenal sebagi pelukis, pemuzik dan ahli falsafah serta jurutera. Michelangelo merupakan tokoh seni, arkitek, jurutera, penyair dan ahli anotomi.
Melahirkan ahli-ahli sains terkenal seperti Copernicus dan Galileo.
Melahirkan ahli matematik seperti Tartaglia dan Cardan yang berusaha menghuraikan persamaan ganda tiga. Tartaglia orang pertama yang menggunakan konsep matematik dalam ketenteraan iaitu mengukur tembakan peluru mariam. Cardan terlibat dalam penghasilan ilmu algebra.
Selain itu, Renaissance telah melahirkan tokoh-tokoh perubatan di Eropah. Antara tokoh perubatan terkenal iaitu William Harvey yang telah memberi sumbangan dalam kajian peredaran darah.
Renaissance telah melahirkan masyarakat yang lebih progresif dan wujud semangat inquiri sehingga membawa kepada aktiviti penjelajahan dan penerokaan.

Kesan-Kesan Zaman Renaissance


Zaman Renaissance telah banyak merubah manusia pada abadnya. Kesan ini didorong oleh semangatinkuiri yang tinggi. Banyak bidang yang telah berkembang dengan pesatnya. Antaranya ialah bidang seni lukis, seni ukir, politik, persuratan, ekonomi dan sosial.

Perubahan yang berlaku dalam bidang politik ialah munculnya satu monarki baru. Monarki Baru yang di maksudkan berasaskan kewujudan kerajaan pusat dan kesatuan kebangsaan. Sistem ini bertambah kuat dengan amalan pembayaran cukai kepada pusat pentadbiran. Apabila pentadbiran berjalan lancar dan kuasa raja dipulihkan, dengan automatik kuasa gereja dan kuasa golongan bangsawan dapat dikurangkan. Monarki Baru ini dapat dilihat di negara-negara seperti Portugal, Castile dan Sepanyol (Aragon), England, Belanda dan Perancis.



Perkembangan ilmu pengetahuan tanpa kongkongan pihak gereja juga merupakan kesan yang jelas kelihatan sehingga ke hari ini. Mereka telah menghasilkan penemuan-penemuan yang bermanfaat dalam bidang sains dan teknologi, sastera, dan pemikiran yang bernas. Namun perkembangan dalam bidang sains dan teknologi telah menafikan adanya Pencipta atau menggalakkan manusia melupakan PenciptaNya; (Sulaiman Noordin.:1999:63).
2.3.1      Politik
enaissance turut membentuk masyarakat untuk berdagang dan semangat untuk berdaya saing untuk maju. Walaupun begitu, kedudukan dan kuasa golongan feudal semakin lemah apabila perkembangan ilmu dan masyarakat di Eropah sudah tidak mampu disekat seperti sebelum ini. Selain itu, telah melahirkan ramai tokoh terkenal seperti pelukis, pemuzik, ahli falsafah, jurutera, seni, arkitek, jurutera, penyair dan ahli anotomi seperti Leonardo de Vinci dan Michelangelo. Zaman Renaissance turut melahirkan ahli-ahli sains terkenal seperti Copernicus dan Galileo, melahirkan ahli matematik seperti Tartaglia dan Cardan yang berusaha menghuraikan persamaan ganda tiga. Tartaglia adalah orang pertama yang menggunakan konsep matematik dalam ketenteraan iaitu mengukur tembakan peluru Mariam dan Cardan terlibat dalam penghasilan ilmu algebra. Selain itu,zaman Renaissance telah melahirkan tokoh-tokoh perubatan di Eropah. Antara tokoh perubatan terkenal iaitu William Harvey yang telah memberi sumbangan dalam kajian peredaran darah. Zaman Renaissance turut melahirkan masyarakat yang lebih progresif dan wujud semangat ingin tahu yang sangat kuat hingga membawa kepada aktiviti penjelajahan dan penerokaan. Kesimpulannya, Zaman Renaissance (Pertengahan Akhir) memberi impak yang sangat besar dalam politik apabila muncul monarki baru yang berasaskan kekuatan kerajaan pusat seperti di Portugal, castile dan Aragon (Sepanyol), England, Perancis. Ia diperkukuhkan lagi dengan amalan bayaran cukai secara langsung kepada kerajaan pusat. Kesannya kuasa raja bertambah, sebaliknya kuasa gereja dan pemerintahan secara monarki berkurangan. Selain itu, ekonomi berasakan sara diri berkurangan sebaliknya perlaku peningkatan dalam aktiviti perdagangan secara meluas. Hal ini berlaku apabila pertambahan dalam aktiviti penjelajahan dan kemajuan dalam bidang ilmu seperti matematik, geografi, astronomi. Ciri ciri zaman ini adalah manusia mempunyai perasaan ingin tahu yang sangat kuat, objektif dan eksperiman memajukan ilmu sains seperti bologi, fizik, kimia, perubatan dan dari segi sosial Berlaku perubahan dalam pemikiran apabila masyarakat lebih berani untuk menzahirkan emosi dan keinginan peribadi. Maka lahirlah muzik, lukisan, ukiran dan membentuk budaya yakin. Pemikiran logik, sainstifik, falsafah dan metafizik. Selain itu, melahirkan manusia yang menggunakan sepenuhnya minda mereka untuk memajukan manusia lain
2.3.2      Ekonomi

2.3.3      Sosial
Dari sudut sosial pula, kesan yang dapat dilihat di zaman ini adalah perubahan dalam pemikiran dan gaya hidup manusia. Manusia pada zaman ini dapat menzahirkan emosi mereka dengan baik dan ia diluahkan melalui muzik, lukisan dan ukiran. Selain itu, masyarakat juga lebih menekankan pendidikan yang dalam aspek pemikiran, logik, saintifik, falsafah dan metafizik; (Nik Hassaan Suhaimi bin Nik Abdul Rahman.:219-220).
3.0          Penutup




No comments:

Post a Comment