RANCANGAN
PELAJARAN TAHUNAN 2018
MATEMATIK
TAHUN
6
P
ANITIA
MATEMATIK SKPK
BIDANG
: NOMBOR DAN OPERASI TAJUK : 1. NOMBOR DAN OPERASI
|
||||||||||||
MINGGU
|
STANDARD
KANDUNGAN
|
STANDARD
PEMBELAJARAN
|
STANDARD
PRESTASI
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
||||||||
TP
|
TAFSIRAN
|
|||||||||||
1 – 3
2 – 19
JAN
|
1.1 Aplikasikan sebarang nombor.
1.2 Nombor perdana.
1.3 Nombor hingga tujuh digit.
|
(i) Mewakilkan penggunaan kalkulator bagi menyelesaikan
pengiraan termasuk pembundaran dan pola nombor.
(i) Mengenal pasti nombor perdana
dalam lingkungan 100.
(i) Membaca, menyebut dan menulis sebarang nombor hingga tujuh digit dalam
perpuluhan juta yang melibatkan situasi harian.
(ii) Membaca, menyebut dan menulis sebarang nombor hingga tujuh digit dalam
pecahan juta yang penyebutnya 2, 4, 5, 8 dan 10 yang melibatkan situasi
harian.
(iii) Menukar nombor dalam perpuluhan dan pecahan juta kepada nombor bulat dan
sebaliknya.
(iv) Menyelesaikan masalah harian yang melibatkan nombor bulat, perpuluhan dan
pecahan bagi operasi tambah, tolak, darab bahagi dan operasi bergabung
termasuk penggunaan anu dalam situasi yang diberi.
|
1
|
Menyatakan maksud
nombor perdana.
|
KREATIVITI
DAN INOVASI:
Membuat perbandingan melalui
pemerhatian dan menyusun mengikut kriteria. Menghubungkait, menyusun maklumat
serta membuat penghampiran dan membina pemahaman melalui alat yang
bersesuaian dan pemerhatian situasi sekeliling.
NILAI
MURNI DAN SIKAP KEUSAHAWANAN:
Bekerjasama dalam kumpulan dan
berani menyatakan idea, yakin
TMK:
Kalkulator, Power point
BBB:
Petak serratus, kad nombor, garis
nombor dan lembaran kerja
i-THINK
Peta Bulatan, Peta Buih, Peta Buih
Berganda, Peta Pokok, Peta Dakap, Peta Alir, Peta Pelbagai Alir, Peta Titi
KEM.
ABAD KE-21
Kemahiran Komunikasi, Belajar
sepanjang hayat
|
|||||||
2
|
Mengenal
pasti nombor perdana.
|
|||||||||||
3
|
Menyatakan nombor hingga tujuh digit dalam perpuluhan
juta dan pecahan juta.
|
|||||||||||
4
|
Menyelesaikan masalah harian rutin melibatkan nombor dan operasi.
|
|||||||||||
5
|
Menyelesaikan masalah harian rutin melibatkan nombor dan operasi dengan
menggunakan pelbagai strategi.
|
|||||||||||
6
|
Menyelesaikan masalah harian bukan rutin melibatkan nombor dan operasi
secara kreatif dan inovatif.
|
|||||||||||
BIDANG : NOMBOR DAN OPERASI
TAJUK
: 2. PECAHAN
|
||||||||||||
MINGGU
|
STANDARD
KANDUNGAN
|
STANDARD
PEMBELAJARAN
|
STANDARD
PRESTASI
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
||||||||
TP
|
TAFSIRAN
|
|||||||||||
4 – 6
22 JAN –
9 FEB
|
2.1 Darab
pecahan.
2.2 Bahagi
pecahan.
2.3 Penyelesaian
masalah melibatkan pecahan
|
(i) Mendarab sebarang pecahan wajar dan nombor bercampur
dengan pecahan wajar dan nombor bercampur.
(i) Membahagi sebarang pecahan
wajar dan nombor bercampur dengan pecahan wajar dan nombor bulat.
(i) Menyelesaikan masalah harian yang
melibatkan pendaraban dan pembahagian pecahan.
|
1
|
Membaca ayat matematik yang
melibatkan pecahan.
|
KREATIVITI
DAN INOVASI:
Kenal pasti ciri, menterjemah idea,
mnghubung kait dan menganalisis persamaan dan perbezaan
TMK:
Power point
NILAI MURNI DAN SIKAP KEUSAHAWANAN:
Kesungguhan, ketelitian, dan sabar.,
Menghubungkait, bekerjasama,
adil, prihatin,
menghargai masa
dan
tolong-menolong
BBB:
Kertas
A4, pensel warna,
kad pecahan,dan lembaran kerja
i-THINK
Peta Bulatan, Peta Buih, Peta Buih
Berganda, Peta Pokok, Peta Dakap, Peta Alir, Peta Pelbagai Alir, Peta Titi
KEMAHIRAN
ABAD KE-21
Menaakul, Penyelesaian masalah
|
|||||||
2
|
Menyatakan langkah-langkah
penyelesaian melibatkan pecahan.
|
|||||||||||
3
|
Menentukan kewajaran jawapan bagi
penyelesaian ayat matematik melibatkan
pecahan.
|
|||||||||||
4
|
Menyelesaikan masalah harian yang
rutin melibatkan pecahan.
|
|||||||||||
5
|
Menyelesaikan masalah harian yang
rutin melibatkan pecahan dengan menggunakan pelbagai strategi.
|
|||||||||||
6
|
Menyelesaikan masalah harian yang
bukan rutin melibatkan pecahan secara kreatif dan inovatif.
|
|||||||||||
BIDANG : NOMBOR DAN OPERASI
TAJUK : 3. PERPULUHAN
|
||||||||||||
MINGGU
|
STANDARD
KANDUNGAN
|
STANDARD
PEMBELAJARAN
|
STANDARD
PRESTASI
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
||||||||
TP
|
TAFSIRAN
|
|||||||||||
7 – 8
12 – 23 FEB
|
3.1 Operasi
bergabung
perpuluhan.
3.2 Penyelesaian
masalah.
|
(i) Mendarab dan membahagi perpuluhan dengan nombor bulat
dan perpuluhan, hasilnya hingga tiga tempat perpuluhan melibatkan situasi
harian.
(i) Menyelesaikan
masalah harian melibatkan operasi bergabung perpuluhan dan hasilnya hingga
tiga tempat perpuluhan.
|
1
|
Membaca
ayat matematik yang melibatkan perpuluhan.
|
KREATIVITI
DAN INOVASI:
Mengimbas kembali idea, menghubungkait dan
menganalisis, menghasilkan idea melalui pemerhatian, dan menyatakan idea
secara lisan.
TMK:
Power point, kalkulator
NILAI MURNI DAN SIKAP KEUSAHAWANAN:
Bekerjasama,teliti,yakin, berani membuat keputusan
BBB:
Garis nombor, Kad Nombor, Kertas A4
dan Lembaran kerja
i-THINK
Peta Bulatan, Peta Buih, Peta Buih
Berganda, Peta Pokok, Peta Dakap, Peta Alir, Peta Pelbagai Alir, Peta Titi
KEMAHIRAN
ABAD KE-21
Kemahiran komunikasi, Kepimpinan
|
|||||||
2
|
Mendarab dan membahagi perpuluhan dengan nombor bulat
dan perpuluhan.
|
|||||||||||
3
|
Menentukan kewajaran jawapan bagi
menyelesaikan ayat matematik melibatkan perpuluhan.
|
|||||||||||
4
|
Menyelesaikan
masalah harian rutin yang melibatkan perpuluhan.
|
|||||||||||
5
|
Menyelesaikan
masalah harian rutin yang melibatkan perpuluhan dengan menggunakan pelbagai
strategi.
|
|||||||||||
6
|
Menyelesaikan
masalah harian bukan rutin yang melibatkan perpuluhan secara kreatif dan
inovatif.
|
|||||||||||
15 - 19 FEBRUARI 2018 (KHAMIS
– ISNIN) CUTI TAHUN BARU CINA
2018
|
||||||||||||
BIDANG : NOMBOR DAN OPERASI TAJUK : 4. PERATUS
|
||||||
MINGGU
|
STANDARD
KANDUNGAN
|
STANDARD
PEMBELAJARAN
|
STANDARD
PRESTASI
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
||
TP
|
TAFSIRAN
|
|||||
9
26
FEB –
2 MAC
|
4.1 Penyelesaian
masalah melibatkan peratus.
|
(i) Menyelesaikan masalah harian melibatkan simpanan dan pelaburan.
|
1
|
Menyatakan
istilah yang melibatkan peratus bagi simpanan dan pelaburan.
|
KREATIVITI DAN INOVASI:
Menghasilkan idea melalui pemerhatian dan menyatakan idea
secara lisan.
TMK:
Power point, kalkulator
NILAI MURNI DAN SIKAP KEUSAHAWANAN:
Bekerjasama dalam kumpulan, Berani membuat keputusan
BBB:
Kertas A4 dan lembaran kerja .
i-THINK
Peta Bulatan, Peta Buih, Peta Buih Berganda, Peta
Pokok, Peta Dakap, Peta Alir, Peta Pelbagai Alir, Peta Titi
KEMAHIRAN
ABAD KE-21
Belajar
sepanjang hayat, Keusahawanan, Kritis
|
|
2
|
Menjelaskan
kebaikan melakukan simpanan dan pelaburan.
|
|||||
3
|
Menentukan
kewajaran jawapan bagi penyelesaian ayat Matematik melibatkan simpanan dan
pelaburan.
|
|||||
4
|
Menyelesaikan
masalah harian rutin yang melibatkan peratus.
|
|||||
5
|
Menyelesaikan
masalah harian rutin yang melibatkan peratus dengan menggunakan pelbagai
strategi.
|
|||||
6
|
Menyelesaikan
masalah harian bukan rutin yang melibatkan peratus secara kreatif dan
inovatif.
|
|||||
10
|
( 5 – 9 MAC) PPPA
|
|||||
11
|
MENYEMAK
KERTAS PEPERIKSAAN
PERBINCANGAN
JAWAPAN PEPERIKSAAN
|
|||||
17 - 25 MAC CUTI PERTENGAHAN PENGGAL PERTAMA
|
||||||
BIDANG : NOMBOR DAN OPERASI
TAJUK : 5. WANG
|
|||||
MINGGU
|
STANDARD
KANDUNGAN
|
STANDARD
PEMBELAJARAN
|
STANDARD
PRESTASI
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
|
TP
|
TAFSIRAN
|
||||
12
26 – 30
MAC
|
5.1 Penyelesaian masalah
melibatkan wang.
|
(i)
Menyatakan maksud untung dan rugi, diskaun,
harga kos, harga jual, bil, invois, rebet, aset dan liabiliti, faedah dan
cukai perkhidmatan.
(ii)
Menyelesaikan masalah harian melibatkan
untung dan rugi, diskaun, harga kos, harga jual, bil, invois, rebet, aset dan
liabiliti, faedah dan cukai perkhidmatan.
|
1
|
Menyatakan untung dan rugi, diskaun, harga
kos, harga jual, bil, invois, rebet, aset dan liabiliti, faedah dan cukai
perkhidmatan.
|
KREATIVITI
DAN INOVASI:
Mengenalpasti ciri, mewakilkan gabungan wang yang pelbagai
untuk membentuk satu nilai yang sama, menterjemah idea, menghubungkait dan menganalisis
TMK:
Power Point, Kalkulator
NILAI MURNI DAN SIKAP KEUSAHAWANAN:
Bekerjasama, jimat cermat, teliti,
jujur, amanah, dan penggunaan wang dalam aktiviti jual beli.
BBB:
Kad
wang, Catalog barang,
Lembaran kerja.
i-THINK
Peta Bulatan, Peta Buih, Peta Buih
Berganda, Peta Pokok, Peta Dakap, Peta Alir, Peta Pelbagai Alir, Peta Titi
KEMAHIRAN
ABAD KE-21
Keusahawanan, Kemahiran komunikasi,
Keluwesan
|
2
|
Menyelesaikan ayat matemaik melibatkan
wang.
|
||||
3
|
Menentukan kewajaran jawapan bagi penyelesaian ayat matematik melibatkan wang.
|
||||
4
|
Menyelesaikan masalah harian rutin yang
melibatkan wang.
|
||||
5
|
Menyelesaikan masalah harian rutin yang
melibatkan wang dengan menggunakan pelbagai strategi.
|
||||
6
|
Menyelesaikan masalah harian bukan rutin
yang melibatkan wang secara kreatif dan inovatif.
|
BIDANG : SUKATAN DAN GEOMETRI
TAJUK : 6. MASA DAN WAKTU
|
|||||||
MINGGU
|
STANDARD
KANDUNGAN
|
STANDARD
PEMBELAJARAN
|
STANDARD
PRESTASI
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
|||
TP
|
TAFSIRAN
|
||||||
13
2 – 6
APRIL
|
6.1 Sistem 24 jam.
6.2 Tempoh
masa.
6.3 Penyelesaian
masalah
melibatkan masa.
|
(i)
Hubungan antara sistem 12 jam dengan 24 jam.
(i) Mengira
tempoh masa dalam sebarang unit masa.
(i) Menyelesaikan
masalah harian melibatkan masa termasuk zon masa.
|
1
|
Menyatakan
dan mengenal pasti sistem 24 jam.
|
KREATIVITI DAN INOVASI:
Mengenalpasti ciri dan situasi, menghasilkan idea melalui pemerhatian,
dan menjana idea serta membuat sekuen.
TMK:
Paparan Power Point, kalkulator
NILAI MURNI DAN SIKAP KEUSAHAWANAN:
Menghargai masa, disiplin, berdaya saing, menghormati orang tua
dan melakukan kerja yang berfaedah.
BBB:
Kad gambar, Petikan Teks,
i-THINK
Peta Bulatan, Peta Buih, Peta Buih
Berganda, Peta Pokok, Peta Dakap, Peta Alir, Peta Pelbagai Alir, Peta Titi
KEMAHIRAN
ABAD KE-21
Belajar
sepanjang hayat, Kemampuan menyesuaikan diri
|
||
2
|
Perkaitan hubungan antara sistema 12 jam dengan sistema
24 jam dan mengira tempoh masa dalam sebarang unit masa.
|
||||||
3
|
Menentukan kewajaran jawapan bagi penyelesaian ayat
matematik melibatkan masa.
|
||||||
4
|
Menyelesaikan masalah harian rutin yang melibatkan masa.
|
||||||
5
|
Menyelesaikan masalah harian rutin yang melibatkan masa
menggunakan pelbagai strategi.
|
||||||
6
|
Menyelesaikan masalah harian bukan rutin yang
melibatkan masa secara kreatif dan inovatif.
|
||||||
BIDANG : SUKATAN DAN GEOMETRI
TAJUK : 7. PANJANG,
JISIM DAN ISI PADU CECAIR
|
|||||||
MINGGU
|
STANDARD
KANDUNGAN
|
STANDARD
PEMBELAJARAN
|
STANDARD
PRESTASI
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
|||
TP
|
TAFSIRAN
|
||||||
14
9 – 13
APRIL
|
7.1 Penyelesaian masalah melibatkan panjang, jisim dan isi padu cecair.
|
(i)
Menyelesaikan masalah
harian melibatkan panjang, jisim dan isi padu cecair.
|
1
|
Menyatakan ukuran atau sukatan bagi sesuatu kuantiti.
|
KREATIVITI
DAN INOVASI:
Membuat perbandingan, membuat
pemerhatian dengan menggunakan alat dan prosedur tertentu
TMK:
Power Point, Kalkulator
NILAI
MURNI DAN SIKAP KEUSAHAWANAN:
Bekerjasama,teliti, berani,
bekerjasama dalam kumpulan
BBB:
Kertas
A4 dan lembaran kerja
i-THINK
Peta Bulatan, Peta Buih, Peta Buih
Berganda, Peta Pokok, Peta Dakap, Peta Alir, Peta Pelbagai Alir, Peta Titi
KEMAHIRAN
ABAD KE-21
Kepimpinan, Menaakul, Penyelesaian
masalah
|
||
2
|
Menyatakan ayat matematik melibatkan panjang, jisim dan
isi padu cecair.
|
||||||
3
|
Menentukan kewajaran jawapan bagi penyelesaian ayat
matematik melibatkan panjang, jisim dan isi padu cecair.
|
||||||
4
|
Menyelesaikan masalah harian rutin melibatkan panjang,
jisim dan isi padu cecair.
|
||||||
5
|
Menyelesaikan masalah harian rutin melibatkan panjang,
jisim dan isi padu cecair dengan pelbagai strategi.
|
||||||
6
|
Menyelesaikan masalah harian bukan rutin melibatkan panjang,
jisim dan isi padu cecair secara kreatif dan inovatif.
|
||||||
BIDANG : SUKATAN DAN GEOMETRI
TAJUK : 8. RUANG
|
|||||||
MINGGU
|
STANDARD
KANDUNGAN
|
STANDARD
PEMBELAJARAN
|
STANDARD
PRESTASI
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
|||
TP
|
TAFSIRAN
|
||||||
15 & 16
16 – 27
APRIL
|
8.1 Sudut
8.2 Bentuk dua
dimensi.
8.3 Bentuk tiga
dimensi.
|
(i) Melukis bentuk poligon hingga lapan sisi pada petak segiempat sama
dan segitiga sisi serta mengukur sudut-sudut yang terbentuk.
(ii) Menyatakan ciri-ciri poligon.
(i)
Menyelesaikan
masalah harian yang melibatkan perimeter dan luas gabungan bentuk dua
dimensi.
(i)
Menyelesaikan
masalah harian yang melibatkan luas permukaan dan isi padu gabungan bentuk
tiga dimensi.
|
1
|
Menyatakan bentuk poligon.
|
KREATIVITI
DAN INOVASI:
Mengenalpasti ciri, mengimbas kembali idea, beri
pelbagai contoh, mempraktikkan proses kreatif untuk menghasilkan idea secara
spontan.
TMK:
Excel, Power Point, Words, Kalkulator.
NILAI
MURNI DAN SIKAP KEUSAHAWANAN:
Kreatif, berani mencuba, tidak putus asa, peka terhadap
persekitaran.
BBB:
Petak
segiempat, petak segitiga, jangka sudut, kertas A4 lembaran kerja
i-THINK
Peta Bulatan, Peta Buih, Peta Buih Berganda, Peta
Pokok, Peta Dakap, Peta Alir, Peta Pelbagai Alir, Peta Titi
KEMAHIRAN
ABAD KE-21
Penyelesaian masalah, Kritis, Menaakul
|
||
2
|
Melukis bentuk poligon
pada petak segiempat sama dan segitiga sama sisi.
|
||||||
3
|
Mengukur sudut-sudut
pada bentuk segitiga, segiempat dan poligon dengan tepat.
|
||||||
4
|
Menyelesaikan masalah harian rutin yang melibatkan
bentuk dua dimensi dan tiga dimensi.
|
||||||
5
|
Menyelesaikan masalah harian rutin yang melibatkan bentuk dua dimensi dan tiga dimensi dengan
pelbagai strategi.
|
||||||
6
|
Menyelesaikan masalah harian bukan rutin yang
melibatkan bentuk dua dimensi dan tiga
dimensi secara kreatif dan inovatif.
|
||||||
BIDANG : PERKAITAN DAN ALGEBRA
TAJUK : 9. KOORDINAT
|
|||||||
MINGGU
|
STANDARD
KANDUNGAN
|
STANDARD
PEMBELAJARAN
|
STANDARD
PRESTASI
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
|||
TP
|
TAFSIRAN
|
||||||
17
30 APRIL – 4 MEI
|
9.1 Mengaplikasi
koordinat pada sukuan pertama.
|
(i)
Menentukan jarak mengufuk dan jarak mencancang antara
dua titik.
|
1
|
Menyatakan kedudukan paksi-x, paksi-y pada sukuan pertama.
|
KREATIVITI
DAN INOVASI:
Membuat perbandingan, membuat
pemerhatian dengan menggunakan prosedur tertentu, menjana idea dan
menghubungkait idea dengan pengetahuan sedia ada.
TMK:
Excel, kalkulator
NILAI
MURNI DAN SIKAP KEUSAHAWANAN:
Bekerjasama,teliti, berani,
bekerjasama dalam kumpulan
BBB:
Kertas
berpetak, komputer dan lembaran kerja
i-THINK
Peta Bulatan, Peta Buih, Peta Buih
Berganda, Peta Pokok, Peta Dakap, Peta Alir, Peta Pelbagai Alir, Peta Titi
KEMAHIRAN
ABAD KE-21
Keluwesan, Kepimpinan, Keusahawanan
|
||
2
|
Menyatakan jarak objek paksi-x, dan
jarak paksi-y.
|
||||||
3
|
Menentukan kewajaran jawapan bagi
penyelesaian yang melibatkan jarak mengufuk dan jarak mencancang antara dua
titik.
|
||||||
4
|
Menyelesaikan masalah harian rutin yang
melibatkan koordinat.
|
||||||
5
|
Menyelesaikan masalah harian rutin yang melibatkan
koordinat menggunakan pelbagai strategi.
|
||||||
6
|
Menyelesaikan masalah harian bukan rutin yang
melibatkan koordinat secara kreatif dan inovatif.
|
||||||
BIDANG : PERKAITAN DAN ALGEBRA
TAJUK : 10. NISBAH DAN KADARAN
|
||||||||||
MINGGU
|
STANDARD
KANDUNGAN
|
STANDARD
PEMBELAJARAN
|
STANDARD
PRESTASI
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
||||||
TP
|
TAFSIRAN
|
|||||||||
18
|
PPPP ( 7 – 11 MEI )
|
|||||||||
20
21 – 25
MEI
|
MENYEMAK
KERTAS PEPERIKSAAN
MENYEDIAKAN
MARKAH PEPERIKSAAN
PERBINCANGAN JAWAPAN PPPP
|
|||||||||
21
28 MEI
–
1 JUN
|
10.1
Nisbah dan kadaran.
|
(i) Mewakilkan nisbah dua kuantiti dalam bentuk a:b atau a, yang
b
melibatkan nisbah:
a. bahagian kepada bahagian
b. bahagian kepada keseluruhan
dan
c. keseluruhan kepada bahagian.
(ii) Menyelesaikan masalah harian
yang melibatkan nisbah dan
kadaran yang mudah.
|
1
|
Membaca
nisbah yang diberi.
|
KREATIVITI
DAN INOVASI:
Menghasilkan idea dari pemerhatian, menilai idea secara
kritis, fenomena dapatan makna, Mengimbas kembali idea, membuat perkaitan,
mengubahsuai idea
TMK:
Power Point, Excel, Kalkulator
NILAI
MURNI DAN SIKAP KEUSAHAWANAN:
Kerjasama, tolong-menolong, rajin, yakin, adil, fokus
BBB:
Bahan
maujud, gambar, kertas A4 dan lembaran kerja
i-THINK
Peta Bulatan, Peta Buih, Peta Buih Berganda, Peta
Pokok, Peta Dakap, Peta Alir, Peta Pelbagai Alir, Peta Titi
KEMAHIRAN
ABAD KE-21
Keluwesan, Membuat keputusan, Kritis
|
|||||
2
|
Mewakilkan nisbah dua kuantiti.
|
|||||||||
3
|
Menentukan
kewajaran jawapan bagi perwakilan nisbah dua kuantiti.
|
|||||||||
4
|
Menyelesaikan
masalah harian rutin yang melibatkan nisbah dan kadaran.
|
|||||||||
5
|
Menyelesaikan masalah harian rutin yang melibatkan nisbah dan kadaran menggunakan
pelbagai strategi.
|
|||||||||
6
|
Menyelesaikan
masalah harian bukan rutin yang
melibatkan nisbah dan kadaran secara kreatif dan inovatif.
|
|||||||||
BIDANG : STATISTIK DAN KEBARANGKALIAN
TAJUK : 11. PENGURUSAN DATA
|
||||||||||
MINGGU
|
STANDARD
KANDUNGAN
|
STANDARD
PEMBELAJARAN
|
STANDARD
PRESTASI
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
||||||
TP
|
TAFSIRAN
|
|||||||||
22
4 – 8
JUN
23
25 – 29
JUN
|
11.1 Data.
|
(i) Mentafsir data dari piktograf, carta palang dan carta
pai.
(ii) Menyelesaikan masalah harian yang melibatkan:
a. Mod, median, min dan julat.
b. Piktograf, carta palang dan carta pai bagi sekumpulan
data.
|
1
|
Menyatakan maksud mentafsir data.
|
KREATIVITI DAN INOVASI
Membuat pemerhatian, menghubungkait maklumat dengan
pengetahuan sedia ada, Kreatif mengelas dan membuat
perbandingan
TMK:
Power Point, Excel, kalkulator
NILAI MURNI DAN SIKAP KEUSAHAWANAN
Bekerjasama, ketelitian, berani
mencuba, tidak putus asa
BBB
Gambar carta palang, gambar carta pai
kertas A4, lembaran kerja
i-THINK
Peta Bulatan, Peta Buih, Peta Buih Berganda, Peta
Pokok, Peta Dakap, Peta Alir, Peta Pelbagai Alir, Peta Titi
KEMAHIRAN
ABAD KE-21
Belajar sepanjang hayat, inovatif, penyelesaian masalah
|
|||||
2
|
Menerangkan langkah-langkah yang perlu bagi mentafsir data.
|
|||||||||
3
|
Menentukan kewajaran jawapan bagi
penyelesaian melibatkan pentafsiran data.
|
|||||||||
4
|
Menyelesaikan masalah harian rutin yang melibatkan perwakilan data.
|
|||||||||
5
|
Menyelesaikan masalah harian rutin yang melibatkan perwakilan
data menggunakan pelbagai strategi.
|
|||||||||
6
|
Menyelesaikan masalah harian bukan rutin yang melibatkan
perwakilan data secara kreatif dan inovatif.
|
|||||||||
9 – 24
JUN CUTI PERTENGAHAN TAHUN ( 15 & 16 JUN
HARI RAYA PUASA)
|
||||||||||
BIDANG : STATISTIK DAN KEBARANGKALIAN
TAJUK : 12. KEBOLEHJADIAN
|
||||||||||
MINGGU
|
STANDARD
KANDUNGAN
|
STANDARD
PEMBELAJARAN
|
STANDARD
PRESTASI
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
||||||
TP
|
TAFSIRAN
|
|||||||||
24
2 – 6
JUL
|
12.1Kebolehjadian.
|
(i) Menyatakan sama ada suatu
peristiwa dalam kehidupan
harian yang mungkin berlaku
atau tidak mungkin berlaku..
(ii) Menyatakan kebolehjadian sutau
peristiwa sebagai mustahil, kecil
kemungkinan, sama
kemungkinan, besar
kemungkinan atau pasti.
|
1
|
Menyatakan maksud kebolehjadian.
|
KREATIVITI DAN INOVASI
Membuat pemerhatian, menghubungkait maklumat dengan
pengetahuan sedia ada, Kreatif mengelas dan membuat
perbandingan
TMK:
Power Point
NILAI MURNI DAN SIKAP KEUSAHAWANAN
Bekerjasama, ketelitian, berani
mencuba, tidak putus asa, yakin
BBB
kertas A4, lembaran kerja
i-THINK
Peta Bulatan, Peta Buih, Peta Buih Berganda, Peta
Pokok, Peta Dakap, Peta Alir, Peta Pelbagai Alir, Peta Titi
KEMAHIRAN
ABAD KE-21
Belajar sepanjang hayat, inovatif, penyelesaian masalah
|
|||||
2
|
Menyatakan kebolehjadian bagi sesuatu peristiwa.
|
|||||||||
3
|
Menentukan kewajaran jawapan bagi sesuatu kebolehjadian.
|
|||||||||
4
|
Menyelesaikan masalah harian rutin yang melibatkan kebolehjadian.
|
|||||||||
5
|
Menyelesaikan masalah harian rutin yang melibatkan kebolehjadian menggunakan pelbagai strategi.
|
|||||||||
6
|
Menyelesaikan masalah harian bukan rutin yang melibatkan kebolehjadian secara kreatif dan inovatif.
|
|||||||||
9 – 20
JULAI 2018 ULANGKAJI & LATIH TUBI SOALAN
|
||||||||||
23 – 27 JULAI
PERCUBAAN UPSR 2018
|
||||||||||
30 JULAI – 17 OGOS 2018 GEMPUR TAHUN 6
|
||||||||||
18 - 26 OGOS CUTI PERTENGAHAN PENGGAL 2
|
||||||||||
27 OGOS – 7 SEPTEMBER 2018 GEMPUR
TAHUN 6
|
||||||||||
10 – 14 SEPTEMBER UPSR 2018
|
||||||||||
17 SEPTEMBER – 5 OKTOBER 2018 AKTIVITI PASCA UPSR
|
||||||||||
MINGGU 37
( 8 – 12 OKTOBER )
|
PEPERIKSAAN AKHIR TAHUN
|
|||||||||
MINGGU 38 - 40
( 15 OKTOBER – 2
NOVEMBER)
|
MENYEMAK KERTAS PEPERIKSAAN
PERBINCANGAN
JAWAPAN PEPERIKSAAN AKHIR TAHUN
AKTIVITI PASCA UPSR
|
|||||||||
(3 –
7 NOVEMBER)
|
DEEPAVALI
|
|||||||||
MINGGU 41 – 43
( 8 – 23 NOVEMBER )
|
AKTIVITI PASCA UPSR
HARI
ANUGERAH CEMERLANG 2018
PEMULANGAN BUKU
TEKS 2018
PENGAGIHAN
BUKU TEKS 2019
PENGUMUMAN
KEPUTUSAN UPSR
PENYERAHAN
PELAPORAN SEKOLAH RENDAH
GOTONG
ROYONG PEMBERSIHAN KELAS
|
|||||||||
24 NOVEMBER 2018 –
1 JANUARI 2019
|
CUTI AKHIR TAHUN
|
|||||||||
No comments:
Post a Comment