RANCANGAN
PENGAJARAN HARIAN
MATEMATIK
TAHUN 2
Tarikh
|
|
Kelas
|
|
Masa
|
|
Bidang
|
Nombor
dan Operasi
|
Tajuk
|
Nombor
hingga 1000
|
Standard Kandungan
|
1.1
Menama dan menentukan nilai nombor
|
Standard Pembelajaran
|
(i) Menamakan
nilai nombor hingga 1000
a. Membaca sebarang
nombor yang diberi dalam perkataan
b. Menyebut
sebarang nombor yang diberidalam bentuk angka
c. Memadan
angka dengan namanya dalam perkataan
|
Objektif Pembelajaran
|
Di akhir pengajaran dan pembelajaran, murid akan dapat:-
|
Aktiviti
|
Mari
sebut nombor (Buku
teks – Muka surat 2,3)
1.
Murid menyebut nombor
dalam dialog dengan betul. Murid menyebut nombor pada trek laluan secara
berurutan atau secara rawak.
2.
Murid mendengar
penerangan guru tentang isi pelajaran dan kaitannya dengan tajuk pelajaran.
3.
Murid melengkapkan
latihan yang diberi oleh guru. (Buku
aktiviti – Muka surat 1)
4.
Murid mendengar guru
membuat kesimpulan tentang isi
pelajaran.
|
EMK
|
Nilai
Murni: Mendengar arahan guru, keyakinan
EMK:
Keusahawanan
|
BBB
|
Buku teks, buku aktiviti
|
Penilaian P&P
|
Soalan
(Lisan dan bertulis)
|
Refleksi
|
Pada akhir pengajaran;
______ murid dapat mencapai objektif yang ditetapkan
dan ______ murid yang tidak mencapai objektif akan diberi bimbingan khas
dalam sesi akan datang.
PdP ditunda
kerana………………………………………….............................................................
………………………………………………………………………………………………………………….
|
RANCANGAN
PENGAJARAN HARIAN
MATEMATIK
TAHUN 2
Tarikh
|
|
Kelas
|
|
Masa
|
|
Bidang
|
Nombor
dan Operasi
|
Tajuk
|
Nombor
hingga 1000
|
Standard Kandungan
|
1.2
Menulis nombor
|
Standard Pembelajaran
|
(i) Menulis
sebarang nombor hingga 1000 apabila diberi nombor itu dalam perkataan
(ii) Menulis
dalam perkataan sebarang nombor hingga 1000
|
Objektif Pembelajaran
|
Di akhir pengajaran dan pembelajaran, murid akan dapat:-
|
Aktiviti
|
Mari
tulis nombor (Buku teks – Muka surat 4)
1.
Murid menulis nombor
dalam angka dan perkataan dengan betul.
2.
Murid mendengar
penerangan guru tentang isi pelajaran dan kaitannya dengan tajuk pelajaran.
3.
Murid melengkapkan
latihan yang diberi oleh guru. (Buku
aktiviti – Muka surat 2)
4.
Murid mendengar guru
membuat kesimpulan tentang isi
pelajaran.
|
EMK
|
Nilai
Murni: Mendengar arahan guru, keyakinan
EMK:
Keusahawanan
|
BBB
|
Buku teks, buku
aktiviti
|
Penilaian P&P
|
Soalan
(Lisan dan bertulis)
|
Refleksi
|
Pada akhir pengajaran;
______ murid dapat mencapai objektif yang ditetapkan
dan ______ murid yang tidak mencapai objektif akan diberi bimbingan khas
dalam sesi akan datang.
PdP ditunda
kerana………………………………………….............................................................
………………………………………………………………………………………………………………….
|
RANCANGAN
PENGAJARAN HARIAN
MATEMATIK
TAHUN 2
Tarikh
|
|
Kelas
|
|
Masa
|
|
Bidang
|
Nombor
dan Operasi
|
Tajuk
|
Nombor
hingga 1000
|
Standard Kandungan
|
1.1
Nilai nombor
|
Standard Pembelajaran
|
(ii) Menentukan
nilai nombor hingga 1000
|
Objektif Pembelajaran
|
Di akhir pengajaran dan pembelajaran, murid akan dapat:-
|
Aktiviti
|
Nilai
nombor (Buku teks – Muka
surat 5-6)
1.
Murid memahami nilai
nombor dengan menggunakan blok asas, pelbagai jenis pembilang dan garis
nombor.
2.
Murid memadankan objek
dengan nombor.
3.
Murid mendengar
penerangan guru tentang isi pelajaran dan kaitannya dengan tajuk pelajaran.
4.
Murid melengkapkan
latihan yang diberi oleh guru. (Buku
aktiviti – Muka surat 3)
5.
Murid mendengar guru
membuat kesimpulan tentang isi
pelajaran.
|
EMK
|
Nilai
Murni: Mendengar arahan guru, keyakinan
EMK:
Keusahawanan
|
BBB
|
Buku teks, buku
aktiviti
|
Penilaian P&P
|
Soalan
(Lisan dan bertulis)
|
Refleksi
|
Pada akhir pengajaran;
______ murid dapat mencapai objektif yang ditetapkan
dan ______ murid yang tidak mencapai objektif akan diberi bimbingan khas
dalam sesi akan datang.
PdP ditunda
kerana………………………………………….............................................................
………………………………………………………………………………………………………………….
|
RANCANGAN
PENGAJARAN HARIAN
MATEMATIK
TAHUN 2
Tarikh
|
|
Kelas
|
|
Masa
|
|
Bidang
|
Nombor
dan Operasi
|
Tajuk
|
Nombor
hingga 1000
|
Standard Kandungan
|
1.1
Nilai nombor
|
Standard Pembelajaran
|
(ii) Menentukan
nilai nombor hingga 1000
|
Objektif Pembelajaran
|
Di akhir pengajaran dan pembelajaran, murid akan dapat:-
1.
Menyusun kumpulan objek, kad gambar dan kad
angka mengikut tertib menaik dan tertib menurun
2.
Membandingkan dua nombor dan menyebut sebarang
nombor yang terletak di antaranya
|
Aktiviti
|
Mari
Susun Nombor (Buku teks – Muka surat 7)
1.
Murid menyebut nombor
dengan tertib menaik dan menurun.
2.
Murid mendengar
penerangan guru tentang isi pelajaran dan kaitannya dengan tajuk pelajaran.
3.
Murid menjalankan
aktiviti secara terkawal dan dengan bimbingan guru.
4.
Murid melengkapkan
latihan yang diberi oleh guru. (Buku
aktiviti – Muka surat 4)
5.
Murid mendengar guru membuat
kesimpulan tentang isi pelajaran.
|
EMK
|
Nilai
Murni: Mendengar arahan guru, keyakinan
EMK:
Keusahawanan
|
BBB
|
Buku teks, buku
aktiviti
|
Penilaian P&P
|
Soalan
(Lisan dan bertulis)
|
Refleksi
|
Pada akhir pengajaran;
______ murid dapat mencapai objektif yang ditetapkan
dan ______ murid yang tidak mencapai objektif akan diberi bimbingan khas
dalam sesi akan datang.
PdP ditunda
kerana………………………………………….............................................................
………………………………………………………………………………………………………………….
|
RANCANGAN
PENGAJARAN HARIAN
MATEMATIK
TAHUN 2
Tarikh
|
|
Kelas
|
|
Masa
|
|
Bidang
|
Nombor
dan Operasi
|
Tajuk
|
Nombor
hingga 1000
|
Standard Kandungan
|
1.3
Melengkapkan sebarang rangkaian nombor
|
Standard Pembelajaran
|
(i) Membilang nombor dalam lingkungan 1000 secara :
(a) seratus-seratus
(b) sepuluh-sepuluh
(c) satu-satu
(d) dua-dua
(e) lima-lima
tertib menaik dan menurun
(ii) Melengkapkan sebarang rangkaian nombor dalam lingkungan 1000
secara:
(a) seratus-seratus
(b) sepuluh-sepuluh
(c) satu-satu
(d) dua-dua
(e) lima-lima
tertib menaik dan menurun
|
Objektif Pembelajaran
|
Di akhir pengajaran dan pembelajaran, murid akan dapat:-
1.
Membilang nombor dalam lingkungan 1000
2.
Melengkapkan sebarang rangkaian nombor dalam
lingkungan 1000
|
Aktiviti
|
Mari
bilang (Buku teks – Muka surat 8-9)
1.
Murid membilang secara
menaik dan menurun dengan menggunakan garis nombor.
2.
Murid mendengar
penerangan guru tentang isi pelajaran dan kaitannya dengan tajuk pelajaran.
3.
Murid melakukan aktiviti
melengkapkan pola nombor mengikut tertib menaik dan menurun.
4.
Murid menjalankan
aktiviti secara terkawal dan dengan bimbingan guru.
5.
Murid melengkapkan
latihan yang diberi oleh guru. (Buku
aktiviti – Muka surat 5-6)
6.
Murid mendengar guru
membuat kesimpulan tentang isi
pelajaran.
|
EMK
|
Nilai
Murni: Mendengar arahan guru, keyakinan
EMK:
Keusahawanan
|
BBB
|
Buku teks, buku
aktiviti
|
Penilaian P&P
|
Soalan
(Lisan dan bertulis)
|
Refleksi
|
Pada akhir pengajaran;
______ murid dapat mencapai objektif yang ditetapkan
dan ______ murid yang tidak mencapai objektif akan diberi bimbingan khas
dalam sesi akan datang.
PdP ditunda
kerana………………………………………….............................................................
|
RANCANGAN
PENGAJARAN HARIAN
MATEMATIK
TAHUN 2
Tarikh
|
|
Kelas
|
|
Masa
|
|
Bidang
|
Nombor
dan Operasi
|
Tajuk
|
Nombor
hingga 1000
|
Standard Kandungan
|
1.4
Menentukan nilai tempat bagi sebarang nombor
|
Standard Pembelajaran
|
(i)
Menamakan nilai tempat bagi setiap digit dalam
sebarang nombor hingga 1000
(ii)
Menyatakan nilai digit bagi sebarang nombor
hingga 1000
(iii)
Menyatakan nilai tempat dan nilai digit bagi
sebarang nombor dengan menggunakan abakus 4:1
|
Objektif Pembelajaran
|
Di akhir pengajaran dan pembelajaran, murid akan dapat:-
1.
Menamakan nilai tempat bagi setiap digit dalam
sebarang nombor hingga 1000
2.
Menyatakan nilai digit bagi sebarang nombor
hingga 1000
3.
Menyatakan nilai tempat dan nilai digit bagi
sebarang nombor dengan menggunakan abakus 4:1
|
Aktiviti
|
Nilai
tempat dan nilai digit (Buku teks – Muka surat 10-11)
1.
Murid memahami nilai
tempat dengan menggunakan dekak-dekak dan carta nilai tempat.
2.
Murid memahani nilai
digit dengan menggunakan dekak-dekak.
3.
Murid mendengar
penerangan guru tentang isi pelajaran dan kaitannya dengan tajuk pelajaran.
4.
Murid melengkapkan
latihan yang diberi oleh guru. (Buku
aktiviti – Muka surat 7-8)
5.
Murid mendengar guru
membuat kesimpulan tentang isi
pelajaran.
|
EMK
|
Nilai
Murni: Mendengar arahan guru, keyakinan
EMK:
Keusahawanan
|
BBB
|
Buku teks, buku
aktiviti
|
Penilaian P&P
|
Soalan
(Lisan dan bertulis)
|
Refleksi
|
Pada akhir pengajaran;
______ murid dapat mencapai objektif yang ditetapkan
dan ______ murid yang tidak mencapai objektif akan diberi bimbingan khas
dalam sesi akan datang.
PdP ditunda
kerana………………………………………….............................................................
|
RANCANGAN
PENGAJARAN HARIAN
MATEMATIK
TAHUN 2
Tarikh
|
|
Kelas
|
|
Masa
|
|
Bidang
|
Nombor
dan Operasi
|
Tajuk
|
Nombor
hingga 1000
|
Standard Kandungan
|
1.4
Menentukan nilai tempat bagi sebarang nombor
|
Standard Pembelajaran
|
(iv)Mencerakinkan
sebarang nombor dalam:
a. sebutan
ratus, puluh dan sa
b. bentuk
panjang yang menunjukkan nilai setiap digit
|
Objektif Pembelajaran
|
Di akhir pengajaran dan pembelajaran, murid akan dapat:-
1.
Mencerakinkan sebarang nombor
|
Aktiviti
|
Mari
cerakinkan nombor (Buku teks – Muka surat 13)
1.
Murid mencerakinkan nombor
dengan mengasingkan nombor mengikut nilai tempat atau nilai digitnya.
2.
Murid mendengar
penerangan guru tentang isi pelajaran dan kaitannya dengan tajuk pelajaran.
3.
Murid melengkapkan
latihan yang diberi oleh guru. (Buku
aktiviti – Muka surat 9)
4.
Murid mendengar guru
membuat kesimpulan tentang isi
pelajaran.
|
EMK
|
Nilai
Murni: Mendengar arahan guru, keyakinan
EMK:
Keusahawanan
|
BBB
|
Buku teks, buku
aktiviti
|
Penilaian P&P
|
Soalan
(Lisan dan bertulis)
|
Refleksi
|
Pada akhir pengajaran;
______ murid dapat mencapai objektif yang ditetapkan
dan ______ murid yang tidak mencapai objektif akan diberi bimbingan khas
dalam sesi akan datang.
PdP ditunda
kerana………………………………………….............................................................
|
RANCANGAN
PENGAJARAN HARIAN
MATEMATIK
TAHUN 2
Tarikh
|
|
Kelas
|
|
Masa
|
|
Bidang
|
Nombor
dan Operasi
|
Tajuk
|
Nombor
hingga 1000
|
Standard Kandungan
|
1.5
Membundarkan sebarang nombor kepada puluh dan ratus terdekat
|
Standard Pembelajaran
|
(i)
Membundarkan sebarang nombor hingga 1000 kepada puluh dan ratus yang terdekat
|
Objektif Pembelajaran
|
Di akhir pengajaran dan pembelajaran, murid akan dapat:-
1.
Membundarkan sebarang nombor hingga 1000 kepada
puluh dan ratus yang terdekat
|
Aktiviti
|
Mari bundarkan nombor (Buku
teks – Muka surat 14-15)
1.
Murid membundarkan
nombor kepada puluh dan ratus terdekat.
2.
Murid mendengar
penerangan guru tentang isi pelajaran dan kaitannya dengan tajuk pelajaran.
3.
Murid melengkapkan
latihan yang diberi oleh guru. (Buku
aktiviti – Muka surat 10)
4.
Murid mendengar guru
membuat kesimpulan tentang isi
pelajaran.
|
EMK
|
Nilai
Murni: Mendengar arahan guru, keyakinan
EMK:
Keusahawanan
|
BBB
|
|
Penilaian P&P
|
Soalan
(Lisan dan bertulis)
|
Refleksi
|
Pada akhir pengajaran;
______ murid dapat mencapai objektif yang ditetapkan
dan ______ murid yang tidak mencapai objektif akan diberi bimbingan khas
dalam sesi akan datang.
PdP ditunda
kerana………………………………………….............................................................
|
No comments:
Post a Comment