SEKOLAH KEBANGSAAN PAYA KELADI
JALAN PAYA KELADI,
13200 KEPALA BATAS, SPU
RANCANGAN PELAJARAN TAHUNAN 2018
MATEMATIK
TAHUN 3
Disediakan oleh:
PANITIA MATEMATIK SKPK
BIDANG :
NOMBOR DAN OPERASI TAJUK : 1. NOMBOR
BULAT DALAM LINGKUNGAN 10 000
|
||||
MINGGU / TARIKH
|
STANDARD KANDUNGAN
Murid dibimbing untuk...
|
STANDARD PEMBELAJARAN
Murid berupaya untuk…
|
BAND
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
1 – 3
2 – 19
JAN
|
1.1
Menama dan menentukan nilai nombor.
|
(i) Menamakan nilai nombor hingga 10 000:
(a) Membaca sebarang nombor yang diberi dalam perkataan.
(b) Menyebut sebarang nombor yang diberi dalam bentuk angka.
(c) Memadan angka dengan namanya dalam perkataan.
(a)
Menunjukkan kuantiti bagi nombor yang
disebut dengan menggunakan perwakilan objek, gambar, garis nombor dan abakus
4:1.
(b) Memadankan kumpulan objek dengan nombor.
(c)
Menyusun kumpulan objek, kad gambar dan
kad angka mengikut tertib menaik dan tertib menurun.
(d) Membandingkan dua nombor dan menyebut sebarang nombor yang terletak di
antaranya.
(e) Menyatakan nombor sebelum dan selepas bagi sesuatu nombor yang diberi.
|
B1
|
KREATIVITI DAN INOVASI:
menghasilkan idea melalui pemerhatian,
dan menyatakan idea secara lisan.
NILAI MURNI DAN SIKAP KEUSAHAWANAN:
bekerjasama dalam kumpulan dan berani
membuat keputusan
BBB:
objek sebenar, kad gambar dan lembaran
kerja muka surat 3-4 (rujuk Modul)
TMK:
Murid menggunakan abakus bagi
mewakilkan nombor
i-THINK
Peta Bulatan, Peta Buih, Peta Buih
Berganda, Peta Pokok, Peta Dakap, Peta Alir, Peta Pelbagai Alir, Peta Titi
KEM.
ABAD KE-21
Kemahiran Komunikasi, Belajar
sepanjang hayat
|
BIDANG : NOMBOR DAN
OPERASI TAJUK : 1. NOMBOR BULAT
DALAM LINGKUNGAN 10 000
|
||||||
MINGGU / TARIKH
|
STANDARD KANDUNGAN
Murid dibimbing untuk...
|
STANDARD PEMBELAJARAN
Murid berupaya untuk…
|
BAND
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
||
1 – 3
2 – 19
JAN
|
1.2
Menulis nombor.
1.3
Melengkapkan
sebarang rangkaian nombor
|
(i) Menulis sebarang nombor hingga 10 000 apabila diberi nombor itu dalam
perkataan.
(ii)
Menulis dalam perkataan sebarang nombor hingga 10 000 yang diberi dalam bentuk angka.
(i) Membilang nombor dalam lingkungan 10 000 secara:
(a) seribu-seribu
(b) seratus-seratus
(c) sepuluh-sepuluh
(d) satu-satu,
dua-dua, tiga-tiga hingga sembilan-sembilan secara tertib menaik dan menurun.
(ii) Melengkapkan sebarang rangkaian nombor dalam lingkungan 10 000 secara:
(a) seribu-seribu
(b) seratus-seratus
(c) sepuluh-sepuluh
(d) satu-satu,
dua-dua, tiga-tiga hingga sembilan-sembilan secara tertib menaik dan menurun.
|
B1
B2
|
KREATIVITI DAN INOVASI:
menghasilkan idea melalui pemerhatian, dan menyatakan idea
secara lisan, menghasilkan idea melalui perbincangan.
NILAI MURNI DAN SIKAP KEUSAHAWANAN:
rasional dan berkeyakinan dalam membuat keputusan
BBB:
kad nombor, kad perkataan blok grid, dan
lembaran kerja.
TMK:
Murid
menggunakan abakus bagi mewakilkan nombor
i-THINK
Peta
Bulatan, Peta Buih, Peta Buih Berganda, Peta Pokok, Peta Dakap, Peta Alir,
Peta Pelbagai Alir, Peta Titi
KEM. ABAD KE-21
Kemahiran
Komunikasi, Belajar sepanjang hayat
|
||
BIDANG :
NOMBOR DAN OPERASI TAJUK : 1. NOMBOR BULAT
DALAM LINGKUNGAN 10 000
|
||||||
MINGGU / TARIKH
|
STANDARD KANDUNGAN
Murid dibimbing untuk...
|
STANDARD PEMBELAJARAN
Murid berupaya untuk…
|
BAND
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
||
1 – 3
2 – 19
JAN
|
1.4
Menentukan nilai tempat.
|
(i) Menamakan nilai tempat bagi setiap digit dalam sebarang nombor hingga 10
000.
(ii) Menyatakan nilai digit bagi sebarang nombor hingga 10 000.
(iii)
Menyatakan nilai tempat dan nilai
digit bagi sebarang nombor dengan menggunakan abakus 4:1.
(iv)
Mencerakinkan sebarang nombor dalam:
(a) sebutan ribu, ratus, puluh dan sa,
(b) bentuk panjang yang menunjukkan
nilai setiap digit.
|
B2
|
KREATIVITI DAN INOVASI:
menghasilkan idea melalui pemerhatian,
dan menyatakan idea secara lisan.
NILAI MURNI DAN SIKAP KEUSAHAWANAN:
rasional dalam membuat keputusan
BBB:
kad gambar dan lembaran kerja (rujuk
Modul, buku aktiviti)
TMK:
Menerangkan menggunakan komputer dan
LCD, MS Power point
i-THINK
Peta Bulatan, Peta Buih, Peta Buih
Berganda, Peta Pokok, Peta Dakap, Peta Alir, Peta Pelbagai Alir, Peta Titi
KEM.
ABAD KE-21
Kemahiran Komunikasi, Belajar
sepanjang hayat
|
||
1.5
Melengkapkan pola nombor.
|
(i) Menerangkan pola bagi satu urutan nombor yang diberi.
(ii) Melengkapkan pelbagai pola nombor
yang diberi.
|
*B2
|
||||
BIDANG :
NOMBOR DAN OPERASI TAJUK : 1. NOMBOR BULAT
DALAM LINGKUNGAN 10 000
|
||||
MINGGU / TARIKH
|
STANDARD KANDUNGAN
Murid dibimbing untuk...
|
STANDARD PEMBELAJARAN
Murid berupaya untuk…
|
BAND
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
1 – 3
2 – 19
JAN
|
1.6
Membundarkan sebarang nombor.
|
(i) Membundarkan sebarang nombor hingga 10 000 kepada puluh, ratus dan ribu
yang terdekat.
(ii) Mengenal pasti nombor yang mungkin diwakili oleh suatu nombor hinggga 10
000 yang telah dibundarkan kepada puluh, ratus dan ribu terdekat.
|
B2
|
KREATIVITI DAN INOVASI:
menghasilkan idea melalui pemerhatian,
dan menyatakan idea secara lisan.
NILAI MURNI DAN SIKAP KEUSAHAWANAN:
bekerjasama dalam kumpulan dan berani
membuat keputusan
BBB:
kad gambar, dan lembaran kerja (rujuk
Modul, buku aktiviti)
TMK:
Menerangkan menggunakan komputer dan
LCD, MS Power point
i-THINK
Peta Bulatan, Peta Buih, Peta Buih
Berganda, Peta Pokok, Peta Dakap, Peta Alir, Peta Pelbagai Alir, Peta Titi
KEM.
ABAD KE-21
Kemahiran Komunikasi, Belajar
sepanjang hayat
|
1.7
Menganggar.
|
(i) Memberi anggaran bilangan objek yang munasabah dengan:
(a)
menyatakan kuantiti,
(b)
menggunakan perkataan “lebih kurang” dan “kurang daripada”.
|
*B2
|
BIDANG :
NOMBOR DAN OPERASI TAJUK : 2.
TAMBAH DALAM LINGKUNGAN 10 000
|
||||
MINGGU / TARIKH
|
STANDARD KANDUNGAN
Murid dibimbing untuk...
|
STANDARD PEMBELAJARAN
Murid berupaya untuk…
|
BAND
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
4 – 5
22 JAN –
3 FEB
|
2.1
Menambah sebarang dua nombor
|
(i) Menambah sebarang dua
nombor hingga empat digit tanpa mengumpul semula.
(ii) Menambah sebarang dua
nombor hingga empat digit dengan mengumpul semula dari:
(a) sa ke puluh,
(b) puluh ke ratus,
(c) ratus ke ribu,
(d)
sa ke puluh, puluh ke ratus dan ratus ke ribu, hasil tambahnya hingga
1000.
(iii) Menambah sebarang dua nombor dengan menggunakan abakus 4:1.
(iv) Menambah sebarang dua nombor dengan menggunakan pelbagai strategi.
|
B3
|
KREATIVITI DAN INOVASI:
menghasilkan idea melalui pemerhatian, dan menyatakan idea secara lisan.
NILAI MURNI DAN SIKAP KEUSAHAWANAN:
bekerjasama dalam kumpulan dan berani membuat keputusan
BBB:
objek sebenar, abakus, kad gambar dan lembaran kerja.
TMK:
Penggunaan power point bagi
penambahan, kalkulator
i-THINK
Peta Bulatan, Peta Buih, Peta Buih
Berganda, Peta Pokok, Peta Dakap, Peta Alir, Peta Pelbagai Alir, Peta Titi
KEMAHIRAN
ABAD KE-21
Kemampuan menyesuaikan diri,
keluwesan
|
BIDANG :
NOMBOR DAN OPERASI TAJUK : 2.
TAMBAH DALAM LINGKUNGAN 10 000
|
||||
MINGGU / TARIKH
|
STANDARD KANDUNGAN
Murid dibimbing untuk...
|
STANDARD PEMBELAJARAN
Murid berupaya untuk…
|
BAND
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
6 – 7
5 – 14 FEB
|
2.2
Menambah sebarang tiga nombor.
|
(i) Menambah sebarang tiga nombor hingga empat digit tanpa mengumpul semula.
(ii) Menambah sebarang tiga nombor hingga empat digit dengan mengumpul semula
dari:
(a) sa ke puluh,
(b) puluh ke ratus,
(c) ratus ke ribu,
(d) sa ke puluh, puluh ke ratus dan ratus ke ribu dan hasil tambahnya
hingga 10 000.
(iii) Menambah sebarang tiga nombor
dengan menggunakan abakus 4:1.
(iv) Menambah sebarang tiga nombor dengan pelbagai strategi pengiraan.
|
B3
|
KREATIVITI DAN INOVASI:
menghasilkan idea melalui pemerhatian, dan menyatakan idea secara lisan,
menghasilkan idea melalui situasi yang diberi.
NILAI MURNI DAN SIKAP KEUSAHAWANAN:
bekerjasama dalam kumpulan dan berani membuat keputusan
BBB:
gambar, kad cerita, main peranan (role-play)
TMK:
Penggunaan power point bagi penambahan,
kalkulator
i-THINK
Peta Bulatan, Peta Buih, Peta Buih
Berganda, Peta Pokok, Peta Dakap, Peta Alir, Peta Pelbagai Alir, Peta Titi
KEMAHIRAN
ABAD KE-21
Kemampuan menyesuaikan diri,
keluwesan
|
2.3
Menyelesaikan masalah tambah.
|
(i)
Mereka cerita berdasarkan ayat Matematik
tambah yang diberi.
(ii)
Menyelesaikan masalah harian yang
melibatkan penambahan hingga tiga nombor.
|
B4
B5
B6
|
||
15 - 19 FEBRUARI (KHAMIS – ISNIN) CUTI TAHUN BARU CINA
|
BIDANG :
NOMBOR DAN OPERASI TAJUK
: 3. TOLAK DALAM LINGKUNGAN 10 000
|
|||||
MINGGU / TARIKH
|
STANDARD KANDUNGAN
Murid dibimbing untuk...
|
STANDARD PEMBELAJARAN
Murid berupaya untuk…
|
BAND
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
|
8 – 9
20 FEB – 2 MAC
|
3.1
Menolak sebarang dua nombor.
3.2
Menolak berturut-turut dua nombor
daripada sebarang nombor.
|
(i)
Menolak sebarang dua nombor hingga
empat digit tanpa mengumpul semula.
(ii)
Menolak sebarang dua nombor hingga
empat digit dengan mengumpul semula dari:
(a) puluh ke sa,
(b) ratus ke puluh,
(c) ribu ke ratus,
(d) puluh ke sa, ratus ke puluh dan ribu ke ratus.
(iii)
Menolak sebarang dua nombor dengan
menggunakan abakus 4:1.
(iv)
Menolak sebarang dua nombor dengan
pelbagai strategi pengiraan.
(i) Menolak berturut-turut dua nombor daripada sebarang nombor hingga 10 000
tanpa dan dengan mengumpul semula.
(ii) Menolak berturut-turut dua nombor daripada sebarang nombor hingga 10 000
dengan menggunakan abakus 4:1.
(iii) Menolak berturut-turut dua nombor dengan pelbagai strategi pengiraan.
|
B3
|
KREATIVITI DAN INOVASI:
menghasilkan idea melalui pemerhatian,
dan menyatakan idea secara lisan.
NILAI DAN SIKAP
teliti, bekerjasama, saling membantu,
berhati-hati, kejujuran, berdisplin
BBB:
guli, blok asas, blok abakus, lembaran
kerja
TMK:
Penggunaan power point dan
kalkulator
i-THINK
Peta Bulatan, Peta Buih, Peta Buih
Berganda, Peta Pokok, Peta Dakap, Peta Alir, Peta Pelbagai Alir, Peta Titi
KEMAHIRAN
ABAD KE-21
Kepimpinan, Menaakul
|
|
BIDANG :
NOMBOR DAN OPERASI TAJUK : 3. TOLAK DALAM LINGKUNGAN 10 000
|
|||||
MINGGU / TARIKH
|
STANDARD KANDUNGAN
Murid dibimbing untuk...
|
STANDARD PEMBELAJARAN
Murid berupaya untuk…
|
BAND
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
|
8 – 9
20 FEB – 2 MAC
|
3.3
Menyelesaikan masalah tolak sebarang
dua nombor.
|
(i) Mereka cerita berdasarkan ayat Matematik tolak yang diberi.
(ii) Menyelesaikan masalah harian yang melibatkan penolakan dua nombor.
|
B4
B5
B6
|
KREATIVITI DAN INOVASI:
menghasilkan idea melalui pemerhatian,
dan menyatakan idea secara lisan.
BBB:
bahan maujud (blok asas), lirik lagu “anaklah ayam”, kotak beracun,
lembaran kerja
NILAI DAN SIKAP
Teliti, bekerjasama, saling membantu,
berhati-hati, kejujuran, berdisplin
TMK:
Penggunaan power point dan
kalkulator
i-THINK
Peta Bulatan, Peta Buih, Peta Buih
Berganda, Peta Pokok, Peta Dakap, Peta Alir, Peta Pelbagai Alir, Peta Titi
KEMAHIRAN
ABAD KE-21
Kepimpinan, Menaakul
|
|
10
|
( 5 – 9 MAC) UJIAN PRESTASI 1
|
||||
BIDANG :
NOMBOR DAN OPERASI
TAJUK : 4. DARAB
|
|||||
MINGGU / TARIKH
|
STANDARD KANDUNGAN
Murid dibimbing untuk...
|
STANDARD PEMBELAJARAN
Murid berupaya untuk…
|
BAND
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
|
11
13 – 17 MAC
2017
|
4.1
Menulis ayat Matematik bagi operasi darab.
|
(i)
Membina dan menyebut kumpulan sama
banyak menggunakan:
(a) objek,
(b) gambar,
(c) garis nombor.
(ii) Menulis ayat Matematik tambah berulang:
(a) tiga-tiga,
(b) enam-enam,
(c) tujuh-tujuh,
(d) lapan-lapan,
(e) sembilan-sembilan.
(iii) Menulis ayat Matematik darab apabila
diberi kumpulan tiga-tiga, enam-enam, tujuh-tujuh, lapan-lapan,
sembilan-sembilan berbantukan:
(a) objek,
(b) gambar,
(c) garis nombor.
(iv) Menulis
operasi darab yang sama jawapannya dengan operasi darab yang diberi dengan
mengubah susunan nombor yang didarabkan.
|
B3
|
KREATIVITI
DAN INOVASI:
menghasilkan idea dari pemerhatian,
menilai idea secara kritis, fenomena dapatan makna.
NILAI
MURNI DAN SIKAP KEUSAHAWANAN:
berhati-hati, bekerjasama,
BBB:
kad nombor, kad gambar
TMK:
Penggunaan power point, kalkulator
i-THINK
Peta Bulatan, Peta Buih, Peta Buih
Berganda, Peta Pokok, Peta Dakap, Peta Alir, Peta Pelbagai Alir, Peta Titi
KEMAHIRAN
ABAD KE-21
Kritis,
Penyelesaian masalah
|
|
17 - 25 MAC CUTI PERTENGAHAN PENGGAL PERTAMA
|
|||||
BIDANG :
NOMBOR DAN OPERASI TAJUK
: 4. DARAB
|
|||||
MINGGU / TARIKH
|
STANDARD KANDUNGAN
Murid dibimbing untuk...
|
STANDARD PEMBELAJARAN
Murid berupaya untuk…
|
BAND
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
|
12 –
14
26 MAC –
13 APRIL
|
4.2
Melengkap ayat Matematik darab.
4.3
Menyatakan operasi darab secara
spontan.
|
(i) Membina sifir tiga, enam, tujuh, lapan,
sembilan, 100 dan 1000 dengan berpandukan:
(a) objek,
(b) gambar,
(c) garis nombor.
(ii) Melengkapkan ayat Matematik darab yang
melibatkan sifir tiga, enam, tujuh, lapan,
sembilan, 100 dan 1000.
(i) Menyatakan secara spontan sifir tiga,
enam, tujuh, lapan, sembilan, 100 dan 1000
mengikut:
(a) tertib menaik,
(b) rawak,
(c) salah satu daripada dua nombor yang
didarab untuk memberi hasil darab tertentu.
(ii)
Menunjukkan hasil darab dengan menggunakan abakus 4:1
|
B3
*B3
|
KREATIVITI
DAN INOVASI:
menghasilkan idea dari pemerhatian,
menilai idea secara kritis, fenomena dapatan makna.
NILAI
MURNI DAN SIKAP KEUSAHAWANAN:
berani, tolong-menolong, berdisiplin
BBB :
kad nombor, kad gambar
TMK:
Penggunaan power point, kalkulator
i-THINK
Peta Bulatan, Peta Buih, Peta Buih
Berganda, Peta Pokok, Peta Dakap, Peta Alir, Peta Pelbagai Alir, Peta Titi
KEMAHIRAN
ABAD KE-21
Kritis, Penyelesaian masalah
|
|
BIDANG :
NOMBOR DAN OPERASI
TAJUK : 4. DARAB
|
|||||
MINGGU / TARIKH
|
STANDARD KANDUNGAN
Murid dibimbing untuk...
|
STANDARD PEMBELAJARAN
Murid berupaya untuk…
|
BAND
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
|
12 –
14
26 MAC –
13 APRIL
|
4.4
Mendarab dua nombor
|
(i)
Mendarab sebarang dua nombor, dua
digit dan satu digit:
(a)
tanpa mengumpul semula,
(b)
dengan mengumpul semula
(ii) Mendarab sebarang dua
nombor, tiga digit dan satu digit:
(a) tanpa mengumpul
semula,
(b)
dengan mengumpul semula.
(iii)
Mendarab sebarang nombor hingga tiga
digit, dengan 10, 100 dan 1000 dan
hasil darabnya tidak lebih 10 000.
(iv)
Mendarab sebarang dua nombor dengan
pelbagai strategi pengiraan.
|
*B3
|
KREATIVITI
DAN INOVASI:
menghasilkan idea dari pemerhatian,
menilai idea secara kritis, fenomena dapatan makna.
NILAI
MURNI DAN SIKAP KEUSAHAWANAN:
bertanggungjawab, berhati-hati, jujur, bekerjasama, mengikut arahan
BBB :
kad nombor, kad gambar, abakus 4:1, kad
ayat matematik,
TMK:
Penggunaan power point, kalkulator
i-THINK
Peta Bulatan, Peta Buih, Peta Buih
Berganda, Peta Pokok, Peta Dakap, Peta Alir, Peta Pelbagai Alir, Peta Titi
KEMAHIRAN
ABAD KE-21
Kritis, Penyelesaian masalah
|
|
4.5
Menyelesaikan masalah harian.
|
(i)
Mereka cerita berdasarkan ayat Matematik
darab yang diberi.
(ii)
Menyelesaikan masalah harian yang
melibatkan pendaraban dua nombor.
|
B4
B5
B6
|
|||
BIDANG :
NOMBOR DAN OPERASI TAJUK : 5. BAHAGI
|
||||
MINGGU / TARIKH
|
STANDARD KANDUNGAN
Murid dibimbing untuk...
|
STANDARD PEMBELAJARAN
Murid berupaya untuk…
|
BAND
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
15 –
17
16 APRIL – 4 MEI
|
5.1
Menulis ayat Matematik bagi operasi bahagi.
5.2
Melengkap ayat Matematik bahagi
|
(i) Mengelaskan kepada kumpulan
tiga-tiga, enam-enam, tujuh-tujuh, lapan-lapan dan sembilan-sembilan dengan
menyatakan kumpulan yang
diperoleh dengan menggunakan:
(a) objek.
(b) gambar.
(ii) Menulis ayat Matematik berdasarkan aktiviti:
(a) pengumpulan.
(b) pengongsian.
(c ) tolak berturut-turut.
(d) sonsangan operasi darab.
(i) Melengkapkan ayat Matematik
yang melibatkan pembahagian dengan tiga, enam, tujuh, lapan dan sembilan
berpandukan:
(a) objek ,
(b) gambar,
(c) garis nombor.
(ii) Melengkapkan ayat Matematik bahagi yang melibatkan sifir tiga,
enam, tujuh, lapan, sembilan, 100 dan 1000.
|
B3
|
KREATIVITI DAN INOVASI:
menghasilkan idea melalui pemerhatian,
dan menyatakan idea secara lisan, menjana idea melalui aktiviti kumpulan, dan
menyatakan idea secara berkumpulan
NILAI MURNI DAN SIKAP KEUSAHAWANAN:
bekerjasama dalam kumpulan rajin dan
berani membuat keputusan
BBB:
sebalang gula-gula, kad gambar garis nombor, guli, cawan kertas,dan
lembaran kerja muka surat 163 - 166 dan muka surat 186-187 (rujuk Modul)
TMK:
Penggunaan Power Point, kalkulator
i-THINK
Peta Bulatan, Peta Buih, Peta Buih
Berganda, Peta Pokok, Peta Dakap, Peta Alir, Peta Pelbagai Alir, Peta Titi
KEMAHIRAN
ABAD KE-21
Membuat keputusan, Bekerjasama
|
BIDANG :
NOMBOR DAN OPERASI
TAJUK : 5. BAHAGI
|
||||
MINGGU / TARIKH
|
STANDARD KANDUNGAN
Murid dibimbing untuk...
|
STANDARD PEMBELAJARAN
Murid berupaya untuk…
|
BAND
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
15 –
17
16 APRIL – 4 MEI
|
5.3
Menyatakan operasi bahagi secara spontan
5.4
Membahagi dua nombor.
|
(i) Menyatakan operasi bahagi
secara spontan dengan tiga, enam, tujuh, lapan, sembilan, 100 dan 1000 mengikut:
(a) tertib menaik,
(b) rawak.
(c) salah satu daripada dua
nombor yang dibahagi untuk memberi hasil bahagi.
(ii) Membahagi dengan
menggunakan abakus 4:1.
(i) Membahagi sebarang dua
nombor, dua digit dengan satu digit:
(a) tanpa baki,
(b) berbaki.
(ii) Membahagi sebarang nombor
hingga 10 000 dengan satu digit:
(a) tanpa baki,
(b) berbaki.
(iii) Membahagi sebarang nombor
hingga 10 000 dengan 10, 100 dan 1000.
(iv) Membahagi sebarang dua nombor dengan pelbagai strategi pengiraan.
|
*B3
|
KREATIVITI DAN INOVASI:
menjana idea melalui aktiviti
kumpulan, dan menyatakan idea secara berkumpulan
NILAI MURNI DAN SIKAP KEUSAHAWANAN:
bekerjasama dan tekun, teliti, fokus
dan bertanggungjawab
BBB:
garis nombor, guli , kad imbasan, kertas A4, kad gambar dan lembaran
kerja muka surat 188 dan 192 (rujuk Modul)
TMK:
Menggunakan kalkulator untuk menyemak
jawapan, abakus
i-THINK
Peta Bulatan, Peta Buih, Peta Buih
Berganda, Peta Pokok, Peta Dakap, Peta Alir, Peta Pelbagai Alir, Peta Titi
KEMAHIRAN
ABAD KE-21
Membuat keputusan, Bekerjasama
|
BIDANG :
NOMBOR DAN OPERASI
TAJUK
: 5. BAHAGI
|
||||
MINGGU / TARIKH
|
STANDARD KANDUNGAN
Murid dibimbing untuk...
|
STANDARD PEMBELAJARAN
Murid berupaya untuk…
|
BAND
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
15 –
17
16 APRIL – 4 MEI
|
5.5
Menyelesaikan masalah harian
|
(i) Mereka cerita
berdasarkan ayat Matematik bahagi yang diberi.
(ii) Menyelesaiakn masalah harian yang melibatkan
pembahagian dua nombor.
|
B4
B5
B6
|
KREATIVITI DAN INOVASI:
mereka cerita daripada ayat Matematik
NILAI MURNI DAN SIKAP KEUSAHAWANAN:
bekerjasama dalam kumpulan dan rajin
BBB:
kad gambar dan lembaran kerja muka surat 205 (rujuk Modul)
TMK:
Menggunakan kalkulator untuk menyemak
jawapan
i-THINK
Peta Bulatan, Peta Buih, Peta Buih
Berganda, Peta Pokok, Peta Dakap, Peta Alir, Peta Pelbagai Alir, Peta Titi
KEMAHIRAN
ABAD KE-21
Membuat keputusan,
Bekerjasama
|
18
|
PEPERIKSAAN PERTENGAHAN TAHUN (7 – 11 MEI)
|
|||
19
|
MENYEMAK KERTAS PEPERIKSAAN
MENYEDIAKAN
MARKAH PEPERIKSAAN
PERBINCANGAN JAWAPAN PEPERIKSAAN
PERTENGAHAN TAHUN
|
BIDANG :
NOMBOR DAN OPERASI
TAJUK : 6. PECAHAN
|
||||
MINGGU / TARIKH
|
STANDARD KANDUNGAN
Murid dibimbing untuk...
|
STANDARD PEMBELAJARAN
Murid berupaya untuk…
|
BAND
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
20
21 – 25 MEI
|
6.1
Menamakan pecahan wajar.
|
(i) Mengenal
dan menentukan pecahan wajar, penyebutnya hingga 10.
(ii) Mengenal
dan menentukan sebagai sebahagian daripada satu kumpulan menggunakan:
(a) objek,
(b) gambar.
(iii) Menyatakan
pecahan setara bagi pecahan wajar yang penyebutnya hingga 10.
(iv) Menukar
pecahan wajar kepada bentuk termudah, penyebutnya hingga 10.
|
B3
|
KREATIVITI DAN INOVASI:
menghasilkan pelbagai bentuk pecahan
wajar.
NILAI MURNI DAN SIKAP KEUSAHAWANAN:
bekerjasama,adil dan tolong-menolong
BBB:
kertas A4, pensel warna, buah-buahan dan lembaran kerja muka surat 3-4
(rujuk Modul)
TMK:
Penggunaan power point
i-THINK
Peta Bulatan, Peta Buih, Peta Buih
Berganda, Peta Pokok, Peta Dakap, Peta Alir, Peta Pelbagai Alir, Peta Titi
KEMAHIRAN
ABAD KE-21
Menaakul, Penyelesaian masalah
|
BIDANG :
NOMBOR DAN OPERASI TAJUK : 7. PERPULUHAN
|
||||
MINGGU / TARIKH
|
STANDARD KANDUNGAN
Murid dibimbing untuk...
|
STANDARD PEMBELAJARAN
Murid berupaya untuk…
|
BAND
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
21 – 22
28 MEI –
8 JUN
|
7.1
Mengenal perpuluhan hingga dua tempat
perpuluhan.
7.2
Menulis perpuluhan.
7.3
Membandingkan nilai perpuluhan.
|
(i) Menamakan
pecahan perseratus.
(ii) Menukar
pecahan perseratus kepada perpuluhan.
(iii) Menyebut
sifar perpuluhan sifar satu hinggga sifar perpuluhan sembilan sembilan
apabila disebut, dan mengikut lorekan pada gambarajah.
(iv) Melorek
gambarajah mengikut perpuluhan yang diberi.
(i) Menulis
sifar perpuluhan sifar satu hingga sifar perpuluhan sembilan sembilan apabila
disebut dan mengikut lorekan pada
gambarajah.
(i) Membandingkan
nilai perpuluhan hingga dua tempat perpuluhan, dengan berpandukan petak
seratus, garis nombor dan gambarajah.
|
B3
|
KREATIVITI DAN INOVASI:
menghasilkan idea melalui pemerhatian, dan menyatakan idea
secara lisan.
SIKAP KEUSAHAWANAN:
berani membuat keputusan
NILAI MURNI
bekerjasama dalam kumpulan
BBB:
petak seratus, kad nombor, buku teks, gambarajah.
TMK:
Penggunaan
power point
i-THINK
Peta
Bulatan, Peta Buih, Peta Buih Berganda, Peta Pokok, Peta Dakap, Peta Alir,
Peta Pelbagai Alir, Peta Titi
KEMAHIRAN ABAD KE-21
Kemahiran
komunikasi, Kepimpinan
|
9 – 24
JUN CUTI PERTENGAHAN TAHUN ( 15 & 16 JUN
HARI RAYA PUASA)
|
BIDANG :
NOMBOR DAN OPERASI TAJUK : 7. PERATUS
|
||||
MINGGU / TARIKH
|
STANDARD KANDUNGAN
Murid dibimbing untuk...
|
STANDARD PEMBELAJARAN
Murid berupaya untuk…
|
BAND
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
23
25 – 29
JUN
|
8.1
Mengenal peratus.
8.2
Menulis peratus.
|
(i)
Menama dan menyebut peratus.
(ii)
Mengenal simbol peratus.
(iii)
Menukar pecahan perseratus kepada
peratus.
(iv)
Melorek petak seratus mengikut peratus
yang diberi.
(i) Menulis satu hingga seratus peratus
mengikut sebutan dan lorekan petak seratus.
|
B1
B2
|
KREATIVITI DAN INOVASI:
menghasilkan idea melalui pemerhatian
dan menyatakan idea secara lisan.
SIKAP KEUSAHAWANAN:
berani membuat keputusan
NILAI MURNI:
bekerjasama dalam kumpulan
BBB:
petak seratus, kad peratus, buku teks dan
lembaran kerja .
TMK:
Penggunaan power point
i-THINK
Peta Bulatan, Peta Buih, Peta Buih
Berganda, Peta Pokok, Peta Dakap, Peta Alir, Peta Pelbagai Alir, Peta Titi
KEMAHIRAN
ABAD KE-21
Belajar sepanjang hayat,
Keusahawanan, Kritis
|
BIDANG :
NOMBOR DAN OPERASI TAJUK : 9. WANG
|
||||
MINGGU / TARIKH
|
STANDARD KANDUNGAN
Murid dibimbing untuk...
|
STANDARD PEMBELAJARAN
Murid berupaya untuk…
|
BAND
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
9 – 24
JUN CUTI PERTENGAHAN TAHUN ( 15 & 16 JUN
HARI RAYA PUASA)
|
||||
24
2 – 6 JULAI
|
9.1
Menentukan nilai wang hingga RM1000.
9.2
Menambah nilai wang.
|
(i) Menyatakan gabungan beberapa keping wang yang memberikan jumlah nilai
yang tertentu hingga RM1000.
(ii) Mewakilkan
nilai wang dengan menggunakan abakus 4:1.
(i) Menambah
dua nilai wang yang melibatkan:
(a) ringgit,
(b) ringgit dan sen,
dan
jumlahnya tidak melebihi RM1000.
(ii)
Menambah tiga nilai wang yang melibatkan:
(a) ringgit,
(b) ringgit dan sen,
dan
jumlahnya tidak melebihi RM1000.
|
B3
|
KREATIVITI DAN INOVASI:
mewakilkan gabungan wang yang pelbagai
untuk membentuk satu nilai yang sama.
NILAI MURNI DAN SIKAP KEUSAHAWANAN:
bekerjasama dalam kumpulan, berani
membuat keputusan, toleransi dan hormat menghormati,
bertanggung jawab, tolong menolong dan
berjimat cermat.
BBB:
wang permainan, , kad imbasan dan
lembaran kerja muka surat 290 dan 291,
muka surat 295 - 299 dan muka surat 303 dan 304 (rujuk Modul)
TMK:
Penggunaan Power Point, kalkulator ,
i-THINK
Peta Bulatan, Peta Buih, Peta Buih
Berganda, Peta Pokok, Peta Dakap, Peta Alir, Peta Pelbagai Alir, Peta Titi
KEMAHIRAN
ABAD KE-21
Keusahawanan, Kemahiran
komunikasi, Keluwesan
|
BIDANG :
NOMBOR DAN OPERASI TAJUK : 9. WANG
|
|||||
MINGGU / TARIKH
|
STANDARD KANDUNGAN
Murid dibimbing untuk...
|
STANDARD PEMBELAJARAN
Murid berupaya untuk…
|
BAND
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
|
25
9 – 13 JULAI
|
9.3
Menolak nilai wang.
9.4
Mendarab nilai wang.
9.5
Membahagi nilai
wang.
|
(i) Menolak
sebarang nilai hingga RM1 000 yang melibatkan:
(a) ringgit,
(b) ringgit dan sen,
(ii)
Menolak berturut-turut dua nilai wang daripada sebarang nilai wang
hingga RM1 000 yang melibatkan:
(a) ringgit,
(b) ringgit dan sen,
(i) Mendarab
nilai wang dengan nombor satu digit yang melibatkan:
(a) ringgit,
(b) ringgit dan sen,
dan
hasil darabnya dalam lingkungan RM1 000.
(i) Membahagi
nilai wang dengan nombor satu digit dalam lingkungan RM1000 yang melibatkan:
(a) ringgit,
(b) ringgit dan sen.
|
B3
|
KREATIVITI DAN INOVASI:
membayangkan pengurangan wang setelah berlaku penolakan
dengan mencongak, menggabungkan penambahan yang berulang menjadi satu proses
darab dan menghubungkait antara proses darab serta proses bahagi.
NILAI MURNI DAN SIKAP KEUSAHAWANAN:
kesabaran, ketelitian, berhati-hati, bersistematik,
mendengar arahan, berani mencuba, semangat keusahawanan, berjimat-cermat dan
bekerjasama
BBB:
Barang permainan bertanda harga,
Gambar barang yang bertanda harga, bekas, wang permainan wang permainan,
lembaran kerja 307 dan 308. 313, 317-319, 324-328 (rujuk modul).
TMK:
Penggunaan
Power Point, kalkulator
i-THINK
Peta
Bulatan, Peta Buih, Peta Buih Berganda, Peta Pokok, Peta Dakap, Peta Alir,
Peta Pelbagai Alir, Peta Titi
KEMAHIRAN ABAD KE-21
Keusahawanan,
Kemahiran komunikasi, Keluwesan
|
|
BIDANG :
NOMBOR DAN OPERASI
TAJUK : 9. WANG
|
|||||
MINGGU / TARIKH
|
STANDARD KANDUNGAN
Murid dibimbing untuk...
|
STANDARD PEMBELAJARAN
Murid berupaya untuk…
|
BAND
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
|
26
16 – 20 JULAI
|
9.6
Menyelesaikan masalah harian yang
melibatkan wang.
|
(i) Mereka
cerita berdasarkan ayat Matematik tambah,
tolak, darab dan bahagi yang melibatkan wang.
(ii) Menyelesaikan
masalah harian yang melibatkan operasi tambah, tolak, darab dan bahagi yang
melibatkan wang.
|
B4
B5
B6
|
KREATIVITI DAN INOVASI:
menghubungkait antara proses darab
serta proses bahagi.
NILAI MURNI DAN SIKAP KEUSAHAWANAN:
ketelitian, berhati-hati, berjimat
cermat, kesabaran ,
menjalankan urusniaga kad ucapan dan pembalut hadiah
BBB:
kad imbasan yang melibatkan
penyelesaian masalah 331-333 (rujuk
modul).
TMK:
Penggunaan Power Point, kalkulator
i-THINK
Peta Bulatan, Peta Buih, Peta Buih
Berganda, Peta Pokok, Peta Dakap, Peta Alir, Peta Pelbagai Alir, Peta Titi
KEMAHIRAN
ABAD KE-21
Keusahawanan, Kemahiran
komunikasi, Keluwesan
|
|
27
|
( 23 – 27 JULAI ) UJIAN
PRESTASI 2
|
||||
BIDANG :
SUKATAN DAN GEOMETRI
TAJUK : 10. MASA DAN WAKTU
|
||||
MINGGU / TARIKH
|
STANDARD KANDUNGAN
Murid dibimbing untuk...
|
STANDARD PEMBELAJARAN
Murid berupaya untuk…
|
BAND
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
28 – 29
30 JULAI
–
10 OGOS
|
10.1
Menyatakan waktu dalam jam dan minit.
10.2
Mengenali kalendar.
10.3
Menyatakan perkaitan dalam waktu.
10.4
Menambah masa.
|
(i) Menyatakan waktu dalam jam dan minit.
(ii) Membaca dan merekod waktu semasa, sebelum dan selepas sesuatu aktiviti.
(iii) Membina jadual aktiviti harian.
(i) Membaca dan memahami kalendar
(i) Menyatakan perkaitan antara unit masa melibatkan:
(a) minit dengan saat,
(b) minggu dengan hari,
(c) bulan dengan tahun.
(i) Menambah hingga tiga masa melibatkan:
(a) jam dengan jam,
(b) minit dengan minit,
(c) jam dan minit,
(d) minit dan saat.
|
B1
|
KREATIVITI DAN INOVASI:
menghasilkan idea melalui pemerhatian, dan menyatakan idea
secara lisan.
NILAI MURNI DAN SIKAP KEUSAHAWANAN:
bekerjasama dalam kumpulan, menghargai masa,berdaya saing,
menghormati orang tua, melakukan kerja yang berfaedah, saling membantu,
rajin, saling membantu, menghargai masa, teliti dan menepati masa.
BBB:
kad gambar situasi, kad gambar aktiviti, jam, petikan teks
dan lembaran kerja , kad gambar
perayaan, kalendar, dan lembaran kerja muka surat 1- 20, 21-26
TMK:
Paparan Power Point, kalkulator
i-THINK
Peta Bulatan, Peta Buih, Peta Buih Berganda, Peta
Pokok, Peta Dakap, Peta Alir, Peta Pelbagai Alir, Peta Titi
KEMAHIRAN
ABAD KE-21
Belajar
sepanjang hayat, Kemampuan menyesuaikan diri
|
BIDANG :
SUKATAN DAN GEOMETRI
TAJUK : 10. MASA
DAN WAKTU
|
||||
MINGGU / TARIKH
|
STANDARD KANDUNGAN
Murid dibimbing untuk...
|
STANDARD PEMBELAJARAN
Murid berupaya untuk…
|
BAND
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
28 – 29
30 JULAI
–
10 OGOS
|
10.5
Menolak Masa
10.6
Mendarab Masa
10.7
Membahagi Masa
10.8
Menyelesaikan masalah harian
|
(i) Menolak masa
melibatkan:
(a) jam dengan jam,
(b) minit dengan minit,
(c) jam dan minit,
(d) minit dan saat.
(i) Mendarab
masa melibatkan:
(a) jam,
(b) minit,
dengan
nombor satu digit.
(i) Membahagi
masa melibatkan:
(a) jam,
(b) minit,
dengan
nombor satu digit.
(i)
Mereka
cerita berdasarkan ayat Matematik tambah, tolak, darab dan bahagi yang
melibatkan masa dan waktu.
(ii)
Menyelesaikan
masalah harian yang melibatkan operasi tambah, tolak,darab dan bahagi
berkaitan dengan masa dan waktu.
|
B3
B4
B5
B6
|
KREATIVITI DAN INOVASI:
menghasilkan idea melalui pemerhatian
dan menyatakan idea secara lisan.
NILAI MURNI DAN SIKAP KEUSAHAWANAN:
bekerjasama dalam kumpulan, teliti,
menepati masa, bertanggungjawab, tolong – menolong, adil, berkeyakinan dan
semangat kekitaan.
BBB:
jam, kad muka jam, kad imbasan, kad
aktiviti dan lembaran kerja muka surat 26-33, 34-40, 41- 45
TMK:
Paparan Power Point, kalkulator
i-THINK
Peta Bulatan, Peta Buih, Peta Buih
Berganda, Peta Pokok, Peta Dakap, Peta Alir, Peta Pelbagai Alir, Peta Titi
KEMAHIRAN
ABAD KE-21
Belajar sepanjang hayat, Kemampuan
menyesuaikan diri
|
BIDANG :
SUKATAN DAN GEOMETRI
TAJUK : 11. PANJANG
|
|||||
MINGGU / TARIKH
|
STANDARD KANDUNGAN
Murid dibimbing untuk...
|
STANDARD PEMBELAJARAN
Murid berupaya untuk…
|
BAND
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
|
30
13 – 17 OGOS
|
11.1
Menukar unit panjang
11.2
Menambah panjang
11.3
Menolak panjang
11.4
Mendarab panjang
11.5
Membahagi panjang
|
(i) Menukar unit melibatkan meter dan sentimeter.
(i) Menambah
hingga tiga ukuran panjang yang melibatkan:
(a) meter,
(b) sentimeter,
(c) meter dan sentimeter.
(i) Menolak panjang yang melibatkan:
(a) meter,
(b) sentimeter,
(c) meter dan sentimeter.
(i) Mendarab panjang yang
melibatkan
(a) meter,
(b) sentimeter,
(c) meter dan sentimeter,
dengan nombor satu digit.
(i) Membahagi panjang yang
melibatkan:
(a) meter,
(b) sentimeter,
(c) meter dan sentimeter,
dengan nombor satu digit.
|
B2
B3
|
KREATIVITI DAN INOVASI:
menghasilkan idea melalui pemerhatian, menyatakan idea
secara lisan, menyatakan idea secara bertulis, menghasilkan idea melalui
imaginasi dan menyatakan pendapat dalam kumpulan.
NILAI MURNI DAN SIKAP KEUSAHAWANAN:
bekerjasama, berani memberi pendapat, tekun, berhati-hati,
jujur dan teliti.
BBB:
pembaris panjang, kertas A4, sampul surat, kad soalan,
pensel, botol air, tali, kasut, kad gambar, klip kertas, paku, lidi mancis,
lampu suluh, kad nombor, tali kasut, pembaris panjang, bekas pensel, kad
imbasan dan lembaran kerja muka surat 50-51, 55-57, 61,62, 65 (rujuk modul).
TMK:
Paparan
Power Point serta murid membuat latihan Power Point dan Word, kalkulator
i-THINK
Peta
Bulatan, Peta Buih, Peta Buih Berganda, Peta Pokok, Peta Dakap, Peta Alir,
Peta Pelbagai Alir, Peta Titi
KEMAHIRAN ABAD KE-21
Kepimpinan,
Menaakul, Penyelesaian masalah
|
|
BIDANG :
SUKATAN DAN GEOMETRI TAJUK : 11. PANJANG
|
|||||
MINGGU / TARIKH
|
STANDARD KANDUNGAN
Murid dibimbing untuk...
|
STANDARD PEMBELAJARAN
Murid berupaya untuk…
|
BAND
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
|
18 - 26 OGOS CUTI PERTENGAHAN PENGGAL 2
|
|||||
31
27 – 31
OGOS
|
11.6
Menyelesaikan masalah harian yang
melibatkan panjang
|
(i) Mereka cerita berdasarkan ayat Matematik tambah, tolak, darab dan bahagi
yang melibatkan panjang.
(ii)
Menyelesaikan masalah harian yang melibatkan operasi tambah, tolak,
darab dan bahagi yang berkaitan dengan panjang.
|
B4
B5
B6
|
KREATIVITI DAN INOVASI:
menghasilkan idea melalui pemerhatian
dan imaginasi; dan menyatakan idea
secara lisan berkumpulan.
NILAI MURNI DAN SIKAP KEUSAHAWANAN:
bekerjasama, berhati-hati dan teliti.
BBB:
pembaris, pita pengukur, kad imbasan,
kad situasi, kad ayat matematik dan lembaran kerja muka surat 69-70 (rujuk modul).
TMK:
Paparan Power Point serta murid
membuat latihan Power Point dan Word, kalkulator
i-THINK
Peta Bulatan, Peta Buih, Peta Buih
Berganda, Peta Pokok, Peta Dakap, Peta Alir, Peta Pelbagai Alir, Peta Titi
KEMAHIRAN
ABAD KE-21
Kepimpinan, Menaakul,
Penyelesaian masalah
|
|
BIDANG :
SUKATAN DAN GEOMETRI
TAJUK : 12. JISIM
|
||||||
MINGGU / TARIKH
|
STANDARD KANDUNGAN
Murid dibimbing untuk...
|
STANDARD PEMBELAJARAN
Murid berupaya untuk…
|
BAND
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
||
32 –
34
3 – 21 SEPT
|
12.1
Menukar unit jisim
12.2
Menambah jisim
12.3
Menolak jisim
12.4
Mendarab jisim
12.5
Membahagi jisim
|
(i)
Menukar unit melibatkan kilogram dan gram.
(i) Menambah
hingga tiga jisim yang melibatkan:
(a) kilogram,
(b) gram,
(c) kilogram dan gram.
(ii) Menolak jisim yang melibatkan:
(a) kilogram,
(b) gram,
(c) kilogram dan gram.
(i) Mendarab jisim yang
melibatkan
(a) kilogram,
(b) gram,
(c) kilogram dan gram,
dengan nombor satu digit.
(ii) Membahagi jisim yang melibatkan:
(a) kilogram,
(b) gram,
(c) kilogram dan gram,
dengan nombor satu digit.
|
B2
B3
|
KREATIVITI DAN INOVASI:
membuat pemerhatian, menghubungkait
idea dengan pengetahuan sedia ada, mempraktikkan penyelesaian masalah dan
membuat keputusan tentang sintesis akhir.
NILAI MURNI DAN SIKAP KEUSAHAWANAN:
Jujur, berhati-hati, ketelitian, bekerjasama,
saling membantu, mendengar arahan, teliti, berani mencuba
BBB:
objek sebenar, penimbang, lembaran
kerja.
TMK:
Paparan Power Point serta murid
membuat latihan Power Point dan Word, kalkulator
i-THINK
Peta Bulatan, Peta Buih, Peta Buih
Berganda, Peta Pokok, Peta Dakap, Peta Alir, Peta Pelbagai Alir, Peta Titi
KEMAHIRAN
ABAD KE-21
Menaakul, Keusahawanan,
Kemahiran komunikasi
|
||
BIDANG :
SUKATAN DAN GEOMETRI TAJUK : 12. JISIM
|
||||||
MINGGU / TARIKH
|
STANDARD KANDUNGAN
Murid dibimbing untuk...
|
STANDARD PEMBELAJARAN
Murid berupaya untuk…
|
BAND
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
||
32 –
34
3 – 21 SEPT
|
12.6
Menyelesaikan masalah harian yang
melibatkan jisim
|
(i) Mereka cerita berdasarkan ayat Matematik tambah,
tolak, darab dan bahagi yang melibatkan jisim.
(ii)
Menyelesaikan masalah harian yang melibatkan operasi tambah, tolak,
darab dan bahagi yang berkaitan dengan jisim.
|
B4
B5
B6
|
KREATIVITI
DAN INOVASI:
mereka cerita secara lisan dan
tulisan, mengolah ayat matematik berdasarkan cerita yang diberi
NILAI MURNI DAN SIKAP KEUSAHAWANAN:
Bekerjasama dalam kumpulan, teliti,
berhati-hati
BBB:
kad imbasan, kad gambar, objek
sebenar, penimbang kad cerita, lembaran kerja
TMK:
Paparan Power Point serta murid
membuat latihan Power Point dan Word, kalkulator
i-THINK
Peta Bulatan, Peta Buih, Peta Buih
Berganda, Peta Pokok, Peta Dakap, Peta Alir, Peta Pelbagai Alir, Peta Titi
KEMAHIRAN
ABAD KE-21
Menaakul, Keusahawanan, Kemahiran
komunikasi
|
||
BIDANG :
SUKATAN DAN GEOMETRI
TAJUK : 13. ISI
PADU CECAIR
|
||||
MINGGU / TARIKH
|
STANDARD KANDUNGAN
Murid dibimbing untuk...
|
STANDARD PEMBELAJARAN
Murid berupaya untuk…
|
BAND
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
32 –
34
3 – 21 SEPT
|
13.1
Menukar unit isi padu cecair
13.2
Menambah isi padu cecair
13.3
Menolak isi padu cecair
13.4
Mendarab isi padu cecair
13.5
Membahagi isi padu cecair
|
(i) Menukar unit
melibatkan liter dan mililiter.
(i) Menambah hingga tiga isi padu cecair yang
melibatkan:
(a) liter,
(b) mililiter,
(c) liter dan mililiter.
(iii)
Menolak
isi padu cecair yang melibatkan:
(a) liter,
(b) mililiter,
(c) liter dan mililiter.
(i)
Mendarab isi padu cecair yang melibatkan
(a) liter,
(b) mililiter,
(c) liter dan mililiter,
dengan nombor satu digit.
(iii) Membahagi isi padu cecair yang
melibatkan:
(a) liter,
(b) mililiter,
(c) liter dan mililiter,
dengan nombor satu digit.
|
B2
B3
|
KREATIVITI DAN INOVASI:
membuat
pemerhatian, menghubungkait idea dengan pengetahuan sedia ada, mempraktikkan
penyelesaian masalah dan membuat keputusan tentang sintesis akhir.
NILAI MURNI DAN SIKAP KEUSAHAWANAN:
kerjasama, tolong-menolong, berhati-hati, teliti,
bekerjasama, disiplin, saling membantu, sistematik, jujur, adil
BBB:
Bikar, silinder penyukat, botol air mineral, air berwarna,
gelas, jag, kad imbasan operasi bahagi, lembaran kerja
TMK:
Paparan
Power Point serta murid membuat latihan Power Point dan Word, kalkulator
i-THINK
Peta
Bulatan, Peta Buih, Peta Buih Berganda, Peta Pokok, Peta Dakap, Peta Alir,
Peta Pelbagai Alir, Peta Titi
KEMAHIRAN
ABAD KE-21
Inovatif,
Menaakul, Keluwesan, Kemampuan menyesuaikan diri
|
BIDANG :
SUKATAN DAN GEOMETRI
TAJUK : 13. ISI
PADU CECAIR
|
||||
MINGGU / TARIKH
|
STANDARD KANDUNGAN
Murid dibimbing untuk...
|
STANDARD PEMBELAJARAN
Murid berupaya untuk…
|
BAND
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
32 –
34
3 – 21 SEPT
|
13.6
Menyelesaikan masalah harian yang
melibatkan isi padu cecair
|
(i) Mereka cerita berdasarkan ayat Matematik tambah,
tolak, darab dan bahagi yang melibatkan isi padu cecair.
(ii)
Menyelesaikan masalah harian yang melibatkan operasi tambah, tolak,
darab dan bahagi yang berkaitan dengan isi padu cecair.
|
B4
B5
B6
|
KREATIVITI
DAN INOVASI:
mereka cerita secara lisan dan
tulisan, mengolah ayat matematik berdasarkan cerita yang diberi
NILAI MURNI DAN SIKAP KEUSAHAWANAN:
bekerjasama dalam kumpulan, teliti,
berhati-hati
BBB:
kad imbasan operasi tolak, tambah,
darab dan bahagi, lembaran kerja
TMK:
Paparan Power Point serta murid membuat
latihan Power Point dan Word, kalkulator
i-THINK
Peta Bulatan, Peta Buih, Peta Buih
Berganda, Peta Pokok, Peta Dakap, Peta Alir, Peta Pelbagai Alir, Peta Titi
KEMAHIRAN ABAD KE-21
Inovatif, Menaakul, Keluwesan,
Kemampuan menyesuaikan diri
|
BIDANG :
SUKATAN DAN GEOMETRI
TAJUK : 14. RUANG
|
||||
MINGGU / TARIKH
|
STANDARD KANDUNGAN
Murid dibimbing untuk...
|
STANDARD PEMBELAJARAN
Murid berupaya untuk…
|
BAND
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
35
24– 28
SEPT
|
14.1
Mengenal pelbagai jenis prisma
14.2
Membandingkan prisma dan bukan prisma
14.3
Mengenal bentuk dua dimensi
14.4
Mengenal pasti paksi simetri
|
(i)
Mengenal jenis prisma segiempat sama, prisma segiempat tepat dan
prisma segitiga.
(ii) Melabelkan
dan mencirikan bahagian-bahagian
prisma:
permukaan, tapak, bucu dan sisi.
(i) Membandingkan prisma dengan bukan prisma berdasarkan ciri-cirinya.
(i) Mengenal pasti bentuk separuh bulatan dan bentuk poligon sekata:
pentagon, heksagon, heptagon dan oktagon.
(ii)
Menghasilkan corak berasaskan bentuk separuh bulatan dan bentuk
poligon sekata.
(i)
Mengenal pasti dan melukis paksi
simetri bagi bentuk dua dimensi.
|
B3
|
KREATIVITI DAN INOVASI
menghasilkan pelbagai corak daripada bentuk-bentuk 2D untuk
dijadikan kertas pembalut hadiah/kad ucapan, menjana idea untuk menghasilkan
bentuk dengan menggunakan gabungan tangram, menghasilkan corak bersimetri
dengan menggunakan warna air
NILAI MURNI DAN SIKAP KEUSAHAWANAN
bekerjasama, menumpukan perhatian, teliti, berkeyakinan,
bertanggungjawab, berhati-hati
BBB:
model prisma, objek sebenar 3D, kad gambar, kad perkataan
prisma, kad label, bentuk 2D, objek sebenar 2D, kertas lukisan, kertas warna,
kad manila, pensel warna, krayon, warna air, cap bentuk 2D, lembaran tangram,
warna air, komputer, lembaran kerja
TMK:
Melukis paksi simetri menggunakan komputer
i-THINK
Peta
Bulatan, Peta Buih, Peta Buih Berganda, Peta Pokok, Peta Dakap, Peta Alir,
Peta Pelbagai Alir, Peta Titi
KEMAHIRAN ABAD KE-21
Penyelesaian
masalah, Kritis, Menaakul
|
BIDANG :
STATISTIK DAN KEBARANGKALIAN
TAJUK : 15. PERWAKILAN DATA
|
||||
MINGGU / TARIKH
|
STANDARD KANDUNGAN
Murid dibimbing untuk...
|
STANDARD PEMBELAJARAN
Murid berupaya untuk…
|
BAND
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
36
1 – 5
OKT
|
15.1
Mengumpul, mengelas dan menyusun data
|
(i) Mengumpul data berdasarkan situasi harian.
(ii) Mengelas dan menyusun data menggunakan jadual.
|
B3
|
KREATIVITI DAN INOVASI
kreatif mengelas dan menyusun data
dalam jadual
NILAI MURNI DAN SIKAP KEUSAHAWANAN
bekerjasama, ketelitian
BBB
objek sebenar, kad gambar, lembaran
kerja
TMK:
Perisian
Power Point dan Excel, kalkulator
i-THINK
Peta
Bulatan, Peta Buih, Peta Buih Berganda, Peta Pokok, Peta Dakap, Peta Alir,
Peta Pelbagai Alir, Peta Titi
KEMAHIRAN ABAD KE-21
Belajar sepanjang hayat, inovatif,
penyelesaian masalah
|
MINGGU 37
( 8 – 12 OKTOBER )
|
PEPERIKSAAN AKHIR TAHUN
|
|||
MINGGU 38 - 40
( 15 OKTOBER – 2
NOVEMBER)
|
MENYEMAK KERTAS PEPERIKSAAN
PERBINCANGAN
JAWAPAN PEPERIKSAAN AKHIR TAHUN
AKTIVITI SELEPAS PEPERIKSAAN
|
|||
(3 – 7
NOVEMBER)
|
DEEPAVALI
|
|||
MINGGU 41 – 43
( 8 – 23 NOVEMBER )
|
AKTIVITI
SELEPAS PEPERIKSAAN
HARI ANUGERAH
CEMERLANG 2018
PEMULANGAN
BUKU TEKS 2018
PENGAGIHAN
BUKU TEKS 2019
GOTONG
ROYONG PEMBERSIHAN KELAS
|
|||
24 NOVEMBER 2018 – 1 JANUARI 2019
|
CUTI AKHIR TAHUN
|
No comments:
Post a Comment