RANCANGAN PENGAJARAN
TAHUNAN
BAHASA MALAYSIA TAHUN
3
KURIKULUM STANDARD
SEKOLAH RENDAH (KSSR)

| 
MINGGU / TARIKH | 
TEMA /
  TAJUK | 
STANDARD KANDUNGAN | 
STANDARD PEMBELAJARAN | 
PENGISIAN KURIKULUM | 
STANDARD PRESTASI | |
| 
Minggu
  1 
2.1.13 
- 
4.1.13 | 
TEMA
  1 
SEKOLAH 
Unit
  1 
Mari
  Bekerjasama | 
1.2 Mendengar,
  mengecam dan menyebut bunyi bahasa, iaitu abjad, suku kata, perkataan, frasa
  dan ayat dengan betul. 
2.2
  Membaca dan memahami perkataan, frasa dan ayat daripada pelbagai sumber
  dengan sebutan yang 
betul. 
3.2
  Menulis huruf, suku kata, perkataan, frasa dan ayat secara mekanis dengan
  betul dan kemas. 
5.2
  Memahami dan 
menggunakan
  pembentukan 
kata
  yang sesuai dalam 
pelbagai
  situasi dengan 
betul. | 
1.2.6
  mendengar, memahami dan menyebut frasa dan ayat dengan struktur binaan ayat
  yang betul dan tepat 
2.2.1
  Membaca dan memahami 
perkataan
  berimbuhan awalan dan berimbuhan akhiran dalam ayat daripada pelbagai bahan
  bacaan 
dengan
  sebutan yang betul 
3.2.6
  Menulis ayat tunggal dan ayat 
majmuk
  secara mekanis dengan betul dan kemas. 
5.2.1
  Memahami dan menggunakan kata terbitan awalan beR, meN,teR dan di… dengan
  betul dalam pelbagai situasi. | 
Contoh: 
Sistem
  Bahasa 
:-kata
  nama  
-
  frasa dan ayat 
-imbuhan
  awalan dan akhiran 
-ayat
  tunggal 
EMK: 
-kreativiti
  dan inovasi-TMK –belajar melalui TMK | 
Cadangan 
B1DL1E1
  (1.2.6) 
Mendengar
  dan menyebut frasa ayat | |
| 
Minggu
  2 
7.1.13 
- 
11.1.13 | 
Unit
  2 
Bantu-membantu
  Amalan Murni | 
1.3
  Mendengar, memahami dan memberi respons 
terhadap
  sesuatu arahan, soalan dan pesanan yang didengar dengan betul. 
1.4
  Bertutur, berbual dan menyatakan permintaan tentang sesuatu perkara 
daripada
  pelbagai sumber. 
2.2
  Membaca dan memahami perkataan, frasa dan ayat daripada pelbagai sumber
  dengan sebutan yang 
betul. 
2.3
  Membaca kuat pelbagai bahan bacaan dengan lancar, sebutan yang jelas dan
  intonasi yang betul. 
2.6 Membaca pelbagai bahan 
sastera dan bukan sastera 
yang sesuai bagi memupuk minat membaca. 
3.2
  Menulis huruf, suku kata, perkataan, frasa dan ayat secara mekanis dengan
  betul dan kemas. 
3.5 Mencatat maklumat yang 
betul tentang sesuatu 
perkara daripada pelbagai 
sumber. 
4.1 Menyebut
  dan memahami unsur seni dalam lagu 
melalui
  nyanyian secara didik hibur. 
5.1
  Memahami dan 
menggunakan
  golongan 
kata
  dengan betul mengikut 
konteks. 
5.3 Memahami dan membina 
ayat yang betul dalam pelbagai situasi. | 
1.3.1 Mendengar, memahami,dan memberikan respons yang
  sesuai secara lisan atau gerak laku terhadap 
arahan berdasarkan ayat perintah jenis ayat permintaan dan
  ayat perintah jenis ayat suruhan dengan betul. 
1.4.1
  Bertutur tentang sesuatu perkara daripada pelbagai sumber dengan 
menggunakan
  pelbagai ayat dalam pelbagai situasi secara bertatasusila. 
2.2.2
  Membaca dan memahami 
frasa
  yang mengandungi diftong, vokal berganding,digraf dan konsonan 
bergabung
  dalam perenggan daripada pelbagai bahan bacaan dengan sebutan yang betul 
2.2.3 Membaca dan memahami 
ayat majmuk daripada 
pelbagai bahan bacaan 
dengan sebutan yang betul. 
2.3.1
  Membaca kuat pelbagai bahan bacaan yang mengandungi pelbagai pola ayat dengan
  lancar, sebutan dan intonasi yang betul dan jelas. 
2.6.1 Membaca dan memahami 
pelbagai bahan kreatif yang 
sesuai untuk menambah kosa 
kata umum dan kosa kata istilah. 
3.2.7 Menulis frasa dan ayat 
tunggal secara mekanis 
dalam bentuk tulisan 
berangkai dengan betul dan 
kemas. 
3.5.2 Mencatat maklumat yang 
betul untuk membuat carta alir daripada pelbagai 
sumber. 
4.1.1 Menyebut dan memahami 
lirik lagu yang mengandungi 
mesej dalam nyanyian yang 
dipersembahkan secara 
didik hibur. 
5.1.1 Memahami dan 
menggunakan kata nama am 
hidup yang merujuk bukan 
manusia dan penjodoh 
bilangan dengan betul. 
5.3.2 Memahami dan membina 
ayat penyata, ayat tanya 
dengan kata tanya dan tanpa 
kata tanya, ayat seru dan 
ayat perintah dengan betul 
dalam pelbagai situasi. | 
Sistem
  Bahasa 
:-
  ayat perintah 
-Diftong,
  vokal   
  berganding 
-
  Penjodoh bilangan 
-
  Frasa nama 
-
  Frasa kerja 
-
  Frasa adjektif 
-
  kata nama am hidup bukan manusia 
Kosa
  kata 
EMK: 
-kreativiti
  dan inovasi-TMK –belajar melalui TMK |  | |
| 
Minggu
  3 
14.1.13 
-
   
18.1.13 | 
Unit
  3 
Muafakat
  Membawa Berkat | 
1.3
  Mendengar, memahami dan memberi respons 
terhadap
  sesuatu arahan, soalan dan pesanan yang didengar dengan betul. 
1.5
  Bercerita dan 
menceritakan
  sesuatu 
perkara
  semula dengan 
tepat
  menggunakan 
sebutan
  yang jelas dan 
intonasi yang betul. 
2.2
  Membaca dan memahami perkataan, frasa dan ayat daripada pelbagai sumber
  dengan sebutan yang 
betul. 
3.3 Membina dan menulis perkataan, frasa dan ayat
  dengan betul. 
4.2 Mengujarkan
  bahasa yang indah dan menggunakan bahasa badan secara kreatif semasa
  bercerita secara didik hibur. 
5.1
  Memahami dan 
menggunakan
  golongan 
kata
  dengan betul mengikut 
konteks. | 
1.3.2 Mendengar,
  memahami dan memberikan respons dengan betul secara lisan terhadap soalan
  yang 
mengandungi
  kata tanya 
1.5.2 Menceritakan sesuatu 
perkara yang diibaca 
dengan tepat , sebutan 
yang jelas dan intonasi 
yang betul menggunakan 
ayat tunggal dan ayat 
majmuk dengan betul. 
2.2.3 Membaca dan memahami 
ayat dalam perenggan 
daripada pelbagai bahan 
bacaan dengan sebutan yang 
betul. 
3.3.3 Membina dan menulis 
jawapan pemahaman 
berdasarkan soalan 
bertumpu dengan betul. 
3.3.4 Membina dan menulis 
pelbagai jenis ayat 
berdasarkan bahan grafik 
dalam satu perenggan 
dengan betul. 
4.2.1 Mengujarkan ayat dengan 
sebutan yang betul, intonasi 
yang jelas dan susunan idea 
yang tepat melalui 
penceritaan secara didik 
hibur. 
5.1.2 Memahami dan 
menggunakan kata nama 
khas hidup yang merujuk 
bukan manusia dengan betul 
mengikut konteks. | 
Sistem
  Bahasa 
:-kata
  tanya 
-ayat
  seruan 
-ayat
  perintah 
-kata
  nama khas hidup manusia 
Aspek
  seni bahasa 
EMK: 
-kreativiti
  dan inovasi-TMK –belajar melalui TMK |  | |
| 
Minggu
  4 
21.1.13 
- 
25.1.13 | 
TEMA
  2 
KESELAMATAN 
Unit
  4 
Jaga
  keselamatan Diri | 
1.3
  Mendengar, memahami dan memberi respons 
terhadap
  sesuatu arahan, soalan dan pesanan yang didengar dengan betul. 
2.2
  Membaca dan memahami perkataan, frasa dan ayat daripada pelbagai sumber
  dengan sebutan yang 
betul. 
3.2 Menulis huruf, suku kata, perkataan, frasa dan ayat
  secara mekanis dengan betul dan kemas. 
3.5
  Mencatat maklumat yang betul tentang sesuatu perkara daripada pelbagai 
sumber. 
5.1
  Memahami dan 
menggunakan
  golongan 
kata
  dengan betul mengikut 
konteks. | 
1.3.3
  Mendengar, memahami dan memberikan respons dengan menyampaikan pesanan dengan
  betul. 
2.2.2
  Membaca dan memahami 
frasa
  yang mengandungi diftong, vokal berganding,digraf dan konsonan 
bergabung
  dalam perenggan daripada pelbagai bahan bacaan dengan sebutan yang betul 
2.2.3 Membaca dan memahami 
ayat dalam perenggan 
daripada pelbagai bahan 
bacaan dengan sebutan yang 
betul 
3.2.6 Menulis ayat tunggal dan ayat 
majmuk secara mekanis 
dengan betul dan kemas. 
3.5.1 Mencatat maklumat yang 
betul mengikut susunan 
daripada pelbagai sumber. 
5.1.4 Memahami dan 
menggunakan kata kerja 
aktif transitif dan tak transitif 
dengan betul mengikut 
konteks. | 
Sistem
  Bahasa 
:-kata
  kerja aktif tak transitif 
-digraf 
-konsonan
  bergabung 
EMK: 
-kreativiti
  dan inovasi-TMK –belajar melalui TMK | 
B2 DL1 E1 (1.3.3) 
Mendengar
  dan memberikan respons terhadap arahan, soalan dan pesanan  
B1 DT1 E1 (3.2.6) 
Menulis
  ayat tunggal  
B1 DT1 E2 (3.2.6) 
Menulis
  ayat majmuk |  | 
| 
Minggu
  5 
28.1.13 
 – 
1.2.13 | 
Unit
  5 
Panduan
  Keselamatan | 
1.3
  Mendengar, memahami dan memberi respons 
terhadap
  sesuatu arahan, soalan dan pesanan yang didengar dengan betul. 
2.2
  Membaca dan memahami perkataan, frasa dan ayat daripada pelbagai sumber
  dengan sebutan yang 
betul. 
2.3
  Membaca kuat pelbagai bahan bacaan dengan lancar, sebutan yang jelas dan
  intonasi yang betul. 
3.3
  Membina dan menulis perkataan, frasa dan ayat dengan betul. 
3.4
  Menulis imlak dengan tepat. 
4.1 Menyebut
  dan memahami unsur seni dalam lagu 
melalui
  nyanyian secara didik hibur. 
4.2 Mengujarkan
  bahasa yang indah dan menggunakan bahasa badan secara kreatif semasa
  bercerita secara didik hibur 
5.1
  Memahami dan 
menggunakan
  golongan 
kata
  dengan betul mengikut 
konteks. 
5.3
  Memahami dan membina 
ayat
  yang betul dalam pelbagai situasi. | 
1.3.1 Mendengar, memahami, 
dan memberikan respons 
yang sesuai secara lisan 
atau gerak laku terhadap 
arahan berdasarkan ayat 
perintah jenis ayat 
permintaan dan ayat 
perintah jenis ayat suruhan 
dengan betul. 
2.2.1 Membaca dan memahami 
perkataan berimbuhan 
awalan dan berimbuhan 
akhiran dalam ayat daripada 
pelbagai bahan bacaan 
dengan sebutan yang betul. 
2.3.1
  Membaca kuat pelbagai bahan bacaan yang mengandungi pelbagai pola ayat dengan
  lancar, sebutan dan intonasi yang betul dan jelas. 
2.3.2 Membaca kuat pelbagai bahan 
bacaan yang mengandungi 
ayat tunggal sususan biasa 
dan susunan songsang 
dengan lancar, sebutan dan 
intonasi yang betul dan jelas. 
3.3.3 Membina dan menulis 
jawapan pemahaman 
berdasarkan soalan 
bertumpu dengan betul. 
3.4.1 Menulis imlak perkataan 
berimbuhan dengan tepat. 
4.1.1 Menyebut dan memahami 
lirik lagu yang mengandungi 
mesej dalam nyanyian yang 
dipersembahkan secara 
didik hibur. 
4.2.1 Mengujarkan ayat dengan 
sebutan yang betul, intonasi 
yang jelas dan susunan idea 
yang tepat melalui 
penceritaan secara didik 
hibur. 
5.1.3 Memahami dan 
menggunakan kata ganti 
nama diri sebagai kata 
sapaan dengan betul 
mengikut konteks. 
5.3.1
  Memahami dan membina ayat tunggal sususan biasa dan ayat majmuk dengan betul
  dalam pelbagai situasi. 
5.3.2 Memahami dan membina 
ayat penyata, ayat tanya 
dengan kata tanya dan tanpa 
kata tanya, ayat seru dan 
ayat perintah dengan betul 
dalam pelbagai situasi. | 
Sistem
  Bahasa 
ayat
  tanya 
-kata
  tanya 
-imbuhan
  akhiran 
-ayat
  tunggal susunan biasa 
-ayat
  tunggal susunan songsang 
-kata
  ganti nama 
Aspek
  Seni Bahasa 
EMK: 
-kreativiti
  dan inovasi-TMK –belajar melalui TMK | 
B1
  DT2 E1 (3.4.1) 
Menulis
  imlak ayat yang mengandungi perkataan imbuhan | |
| 
Minggu
  6 
4.2.13 
 – 
8.2.13 | 
Unit
  6 
Berwaspada
  Selalu | 
1.4
  Bertutur, berbual dan menyatakan permintaan tentang sesuatu perkara 
daripada
  pelbagai sumber. 
1.5
  Bercerita dan 
menceritakan
  sesuatu 
perkara
  semula dengan 
tepat menggunakan 
sebutan
  yang jelas dan 
intonasi yang betul. 
2.3
  Membaca kuat pelbagai bahan bacaan dengan lancar, sebutan yang jelas dan
  intonasi yang betul. 
2.5
  Membaca, memahami dan menaakul untuk 
Memindahkan maklumat yang terdapat dalam pelbagai bahan
  dengan betul. 
3.2 Menulis huruf, suku kata, perkataan, frasa dan ayat
  secara mekanis dengan betul dan kemas. 
3.4 Menulis imlak dengan tepat. 
4.2 Mengujarkan
  bahasa yang indah dan menggunakan bahasa badan secara kreatif semasa
  bercerita secara didik hibur 
5.1
  Memahami dan 
menggunakan
  golongan 
kata
  dengan betul mengikut 
konteks. | 
1.4.2
  Berbual tentang sesuatu 
perkara
  menggunakan kata panggilan yang sesuai bagi kalangan bukan ahli keluarga
  dalam pelbagai situasi secara 
bertatasusila. 
1.5.1 Bercerita tentang sesuatu 
perkara dengan tepat, 
sebutan yang jelas dan 
intonasi yang betul 
menggunakan ayat 
tunggal dan ayat majmuk 
dengan betul. 
1.5.2 Menceritakan sesuatu 
perkara yang diibaca 
dengan tepat , sebutan 
yang jelas dan intonasi 
yang betul menggunakan 
ayat tunggal dan ayat 
majmuk dengan betul. 
2.3.2 Membaca kuat pelbagai bahan 
bacaan yang mengandungi 
ayat tunggal sususan biasa 
dan susunan songsang 
dengan lancar, sebutan dan 
intonasi yang betul dan jelas. 
2.5.1 Membaca dan memahami 
bahan grafik yang 
mengandungi ayat dengan 
betul. 
3.2.6 Menulis ayat tunggal dan ayat 
majmuk secara mekanis 
dengan betul dan kemas. 
3.4.2 Menulis imlak frasa dan ayat 
yang mengandungi perkataan 
berimbuhan dengan tanda 
baca dan ejaan yang tepat. 
4.2.1 Mengujarkan ayat dengan 
sebutan yang betul, intonasi 
yang jelas dan susunan idea 
yang tepat melalui 
penceritaan secara didik 
hibur. 
5.1.2 Memahami dan 
menggunakan kata nama 
khas hidup yang merujuk 
bukan manusia dengan betul 
mengikut konteks. 
5.1.3 Memahami dan 
menggunakan kata ganti 
nama diri sebagai kata 
sapaan dengan betul 
mengikut konteks. 
5.1.4 Memahami dan 
menggunakan kata kerja 
aktif transitif dan tak transitif 
dengan betul mengikut 
konteks. | 
Sistem
  Bahasa 
:-kata
  panggilan 
-kata
  kerja aktif transitif 
EMK: 
-kreativiti
  dan inovasi-TMK –belajar melalui TMK |  | |
| 
Minggu
  7  
11.2.13 (Cuti Tahun
  Baru Cina) 
12.2.13
   
– 
15.2.13 
Minggu
  8  
18.2.13 
- 
22.2.13
   | 
TEMA
  3 
KESIHATAN
  DAN KEBERSIHAN 
Unit
  7  
Sihatkan
  Tubuh Kita 
Unit
  8 
Jaga
  Kesihatan Diri | 
1.4
  Bertutur, berbual dan menyatakan permintaan tentang sesuatu perkara 
daripada
  pelbagai sumber. 
1.5
  Bercerita dan 
menceritakan
  sesuatu 
perkara
  semula dengan 
tepat
  menggunakan 
sebutan
  yang jelas dan 
intonasi yang betul. 
1.6
  Berbicara untuk 
menyampaikan
  maklumat tentang sesuatu perkara 
daripada pelbagai sumber dengan tepat secara
  bertatasusila. 
2.3
  Membaca kuat pelbagai bahan bacaan dengan lancar, sebutan yang jelas dan
  intonasi yang betul. 
2.4
  Membaca dan memahami maklumat yang tersurat dan tersirat daripada 
pelbagai
  bahan untuk 
memberi respons dengan betul. 
2.5
  Membaca, memahami dan menaakul untuk 
Memindahkan maklumat yang terdapat dalam pelbagai bahan
  denganbetul. 
3.3 Membina dan menulis perkataan, frasa dan ayat
  dengan betul. 
3.4 Menulis imlak dengan tepat. 
3.5
  Mencatat maklumat yang betul tentang sesuatu perkara daripada pelbagai 
sumber. 
4.1 Menyebut
  dan memahami unsur seni dalam lagu 
melalui nyanyian secara didik hibur. 
4.3 Mengujarkan
  bahasa yang indah dan menggunakan bahasa badan dengan kreatif melalui lakonan
  secara didik hibur 
5.1
  Memahami dan 
menggunakan
  golongan 
kata
  dengan betul mengikut 
konteks. | 
1.4.1 Bertutur tentang sesuatu 
perkara daripada pelbagai 
sumber dengan 
menggunakan pelbagai 
ayat dalam pelbagai 
situasi secara 
bertatasusila 
1.4.3
  Berbual tentang sesuatu perkara menggunakan kata ganti nama diri 
dengan
  betul dalam pelbagai situasi secara bertatasusila. 
1.5.1 Bercerita tentang sesuatu 
perkara dengan tepat, 
sebutan yang jelas dan 
intonasi yang betul 
menggunakan ayat 
tunggal dan ayat majmuk 
dengan betul. 
1.6.1 Berbicara untuk 
mendapatkan maklumat 
yang tersurat dengan 
tepat tentang sesuatu 
perkara daripada pelbagai 
sumber secara 
bertatasusila. 
1.6.3 Berbicara untuk 
menyampaikan maklumat 
dengan tepat tentang 
sesuatu perkara dengan 
menggunakan ayat yang 
mengandungi frasa yang 
sesuai secara 
bertatasusila. 
2.3.2 Membaca kuat pelbagai bahan 
bacaan yang mengandungi 
ayat tunggal sususan biasa 
dan susunan songsang 
dengan lancar, sebutan dan 
intonasi yang betul dan jelas. 
2.4.1 Membaca dan memahami 
maklumat untuk mengenal 
pasti pertautan idea dalam 
bahan multimedia bagi 
membuat ramalan dengan 
tepat. 
2.4.2
  Membaca dan memahami 
maklumat
  daripada bahan multimedia untuk membuat penilaian dengan betul. 
2.4.3 Membaca dan memahami 
maklumat yang tersirat 
dengan tepat daripada bahan 
multimedia yang sesuai untuk 
membuat penilaian dengan 
betul. 
2.5.2 Membaca , memahami dan menaakul maklumat dalam 
bahan grafik dan bahan bukan 
grafik dengan betul. 
3.3.4 Membina dan menulis 
pelbagai jenis ayat 
berdasarkan bahan grafik 
dalam satu perenggan 
dengan betul. 
3.4.1 Menulis imlak perkataan 
berimbuhan dengan tepat. 
3.5.2
  Mencatat maklumat yang betul untuk membuat carta alir daripada pelbagai
  sumber. 
4.1.1 Menyebut dan memahami 
lirik lagu yang mengandungi 
mesej dalam nyanyian yang 
dipersembahkan secara 
didik hibur. 
4.3.1 Mengujarkan dialog dengan 
sebutan yang betul, intonasi 
yang jelas dan bahasa badan 
yang sesuai melalui lakonan 
secara didik hibur. 
5.1.4 Memahami dan 
menggunakan kata kerja 
aktif transitif dan tak transitif 
dengan betul mengikut 
konteks. 
5.1.5 Memahami dan 
menggunakan pelbagai jenis 
kata adjektif dengan betul 
mengikut konteks. | 
Sistem
  Bahasa 
:-ayat
  tunggal susunan biasa 
-ayat
  tunggal susunan songsang 
-kata
  adjektif 
Aspek
  Seni Bahasa 
EMK: 
-kreativiti
  dan inovasi-TMK –belajar melalui TMK | 
B3 DL1 E1(1.4.3) 
Berkomunikasi
  menggunakan kata panggilan dan kata ganti nama diri dalam pelbagai
  situasi   
B1 DT2 E1 (3.4.1) 
Menulis
  imlak ayat yang mengandungi perkataan berimbuhan  | |
| 
Minggu
  9 
25.2.13 
- 
1.3.13 | 
Unit
  9 
Badan
  Sihat Badan Cergas | 
1.4
  Bertutur, berbual dan menyatakan permintaan tentang sesuatu perkara 
daripada
  pelbagai sumber. 
1.5
  Bercerita dan 
menceritakan
  sesuatu 
perkara
  semula dengan 
tepat
  menggunakan 
sebutan
  yang jelas dan 
intonasi yang betul. 
2.2
  Membaca dan memahami perkataan, frasa dan ayat daripada pelbagai sumber
  dengan sebutan yang 
betul. 
2.5
  Membaca, memahami dan menaakul untuk 
Memindahkan maklumat yang terdapat dalam pelbagai bahan
  denganbetul. 
2.6 Membaca pelbagai bahan sastera dan bukan sastera
  yang sesuai bagi memupuk minat membaca. 
3.3 Membina dan menulis perkataan, frasa dan ayat
  dengan betul. 
3.4 Menulis imlak dengan tepat. 
3.7 Menghasilkan penulisan kreatif dalam pelbagai genre
  dengan betul. 
4.2 Mengujarkan
  bahasa yang indah dan menggunakan bahasa badan secara kreatif semasa
  bercerita secara didik hibur 
5.3
  Memahami dan membina 
ayat yang betul dalam pelbagai situasi. | 
1.4.4
  Bertutur dan menyatakan 
permintaan
  dengan menggunakan kata dan ayat yang sesuai tentang 
sesuatu
  perkara dalam pelbagai situasi secara bertatasusila. 
1.5.1 Bercerita tentang sesuatu 
perkara dengan tepat, 
sebutan yang jelas dan 
intonasi yang betul 
menggunakan ayat 
tunggal dan ayat majmuk 
dengan betul. 
2.2.1 Membaca dan memahami 
perkataan berimbuhan 
awalan dan berimbuhan 
akhiran dalam ayat daripada 
pelbagai bahan bacaan 
dengan sebutan yang betul. 
2.2.2
  Membaca dan memahami 
frasa
  yang mengandungi diftong, vokal berganding,digraf dan konsonan 
bergabung
  dalam perenggan daripada pelbagai bahan bacaan dengan sebutan yang betul. 
2.5.1 Membaca dan memahami 
bahan grafik yang 
mengandungi ayat dengan 
betul. 
2.5.3 Membaca, memahami dan 
menaakul bahan grafik untuk 
memindahkan maklumat 
kepada bentuk bukan grafik 
dengan betul. 
2.6.2 Membaca dan memahami 
pelbagai bahan bacaan bukan 
sastera untuk mendapat ilmu 
pengetahuan. 
3.3.3 Membina dan menulis 
jawapan pemahaman 
berdasarkan soalan 
bertumpu dengan betul. 
3.4.2 Menulis imlak frasa dan ayat 
yang mengandungi perkataan 
berimbuhan dengan tanda 
baca dan ejaan yang tepat. 
3.7.1 Menghasilkan penulisan 
pelbagai genre kreatif secara 
berpandu dengan betul. 
4.2.2 Mengujarkan idea yang tepat 
dengan menggunakan 
bahasa yang indah serta 
gaya yang sesuai untuk 
menyampaikan mesej 
melalui penceritaan secara 
didik hibur. 
5.3.1
  Memahami dan membina ayat tunggal sususan biasa dan ayat majmuk dengan betul
  dalam pelbagai situasi. | 
Kosa
  kata 
EMK: 
-kreativiti
  dan inovasi-TMK –belajar melalui TMK | 
B3 DL1 E2 (1.4.4) 
Menyatakan
  permintaan dalam pelbagai situasi  
B3 DB1 E1 (2.2.2) 
Membaca
  dan memahami frasa  yang mengandungi
  diftong, vokal berganding, digraf dan konsonan bergabung dalam perenggan  dengan sebutan yang betul  | |
| 
Minggu
   
10 
4.3.13 
- 
8.3.13 | 
TEMA
  4 
PERPADUAN 
Unit
  10 
Hubungan
  Harmoni | 
1.5
  Bercerita dan 
menceritakan
  sesuatu 
perkara
  semula dengan 
tepat
  menggunakan 
sebutan
  yang jelas dan 
intonasi yang betul. 
2.4
  Membaca dan memahami maklumat yang tersurat dan tersirat daripada 
pelbagai
  bahan untuk 
memberi respons dengan betul. 
3.2 Menulis huruf, suku kata, perkataan, frasa dan ayat
  secara mekanis dengan betul dan kemas. 
4.2 Mengujarkan
  bahasa yang indah dan menggunakan bahasa badan secara kreatif semasa
  bercerita secara didik hibur 
5.1
  Memahami dan 
menggunakan
  golongan 
kata
  dengan betul mengikut 
konteks. | 
1.5.1
  Bercerita tentang sesuatu 
perkara
  dengan tepat, sebutan yang jelas dan intonasi yang betul 
menggunakan
  ayat tunggal dan ayat majmuk dengan betul. 
2.4.3 Membaca dan memahami 
maklumat yang tersirat 
dengan tepat daripada bahan 
multimedia yang sesuai untuk 
membuat penilaian dengan 
betul. 
3.2.6 Menulis ayat tunggal dan ayat 
majmuk secara mekanis 
dengan betul dan kemas. 
4.2.2 Mengujarkan idea yang tepat 
dengan menggunakan 
bahasa yang indah serta 
gaya yang sesuai untuk 
menyampaikan mesej 
melalui penceritaan secara 
didik hibur. 
5.1.6 Memahami dan 
menggunakan kata hubung 
gabungan dengan betul 
mengikut konteks. | 
Sistem
  Bahasa 
:-kata  hubung 
EMK: 
-kreativiti
  dan inovasi-TMK –belajar melalui TMK | 
B4 DL1 E1(1.5.1) 
Bercerita
  tentang  sesuatu perkara dengan tepat,
  sebutan yang jelas dan  intonasi yang
  betul | |
| 
Minggu
  11  
11.3.13 
- 
15.3.13 
Minggu
  12  
18.3.13 
- 
22.3.13 
23.3.13- 
31.3.13 (Cuti
  Pertengahan Penggal Pertama) | 
Unit
  11 
Bertolak
  Ansur Amalan Kita | 
1.5
  Bercerita dan 
menceritakan
  sesuatu 
perkara
  semula dengan 
tepat
  menggunakan 
sebutan
  yang jelas dan 
intonasi yang betul. 
2.4
  Membaca dan memahami maklumat yang tersurat dan tersirat daripada 
pelbagai
  bahan untuk 
memberi respons dengan betul. 
2.5
  Membaca, memahami dan menaakul untuk 
Memindahkan maklumat yang terdapat dalam pelbagai bahan
  dengan 
betul. 
2.6 Membaca pelbagai bahan sastera dan bukan sastera
  yang sesuai bagi memupuk minat membaca. 
3.5
  Mencatat maklumat yang betul tentang sesuatu perkara daripada pelbagai 
sumber. 
3.6
  Menulis untuk 
Menyampaikan
  maklumat tentang sesuatu perkara 
dengan
  menggunakan 
bahasa yang santun. 
4.3 Mengujarkan
  bahasa yang indah dan menggunakan bahasa badan dengan kreatif melalui lakonan
  secara didik hibur 
4.4 Melafazkan dan
  memahami puisi dengan intonasi yang betul menggunakan bahasa yang indah
  secara didik hibur. 
5.1
  Memahami dan 
menggunakan
  golongan 
kata
  dengan betul mengikut 
konteks. | 
1.5.2
  Menceritakan sesuatu perkara yang diibaca dengan tepat , sebutan 
yang
  jelas dan intonasi yang betul menggunakan ayat tunggal dan ayat 
majmuk
  dengan betul. 
2.4.2
  Membaca dan memahami 
maklumat
  daripada bahan multimedia untuk membuat penilaian dengan betul. 
2.5.2
  Membaca , memahami dan 
menaakul
  maklumat dalam bahan grafik dan bahan bukan grafik dengan betul. 
2.6.1 Membaca
  dan memahami 
pelbagai
  bahan kreatif yang sesuai untuk menambah kosa kata umum dan kosa kata
  istilah. 
3.5.1
  Mencatat maklumat yang betul mengikut susunan daripada pelbagai sumber. 
3.6.1
  Menulis untuk menyampaikan maklumat yang betul menggunakan 
idea
  utama dan idea sampingan dengan bahasa yang santun. 
4.3.1
  Mengujarkan dialog dengan sebutan yang betul, intonasi yang jelas dan bahasa
  badan yang sesuai melalui lakonan secara didik hibur. 
4.4.1
  Melafazkan dan memahami pantun empat kerat dengan sebutan dan intonasi yang
  betul dan jelas menggunakan bahas yang indah secara didik hibur 
5.1.7
  Memahami dan menggunakan kata sendi nama dan kata seru dengan betul mengikut
  konteks | 
Sistem
  bahasa 
-kata
  sendi nama 
Kosa
  kata umum 
Kosa
  kata istilah 
Aspek
  Seni Bahasa 
EMK: 
-kreativiti
  dan inovasi-TMK –belajar melalui TMK | 
B4 DL1 E2 (1.5.2) 
Menceritakan
  sesuatu perkara  yang dibaca dengan
  tepat, sebutan yang jelas dan intonasi yang betul  | |
| 
Minggu
  13  
1.4.13 
- 
5.4.13 
Minggu
  14 
8.4.13 
- 
12.4.13 | 
Unit
  12 
Amalan
  Murni Hidup Sejahtera | 
1.6
  Berbicara untuk 
menyampaikan
  maklumat tentang sesuatu perkara 
daripada
  pelbagai sumber dengan tepat secara bertatasusila. 
1.7
  Berbincang dan 
mengemukakan
  pendapat tentang sesuatu perkara 
daripada pelbagai sumber secara bertatasusila. 
2.2
  Membaca dan memahami perkataan, frasa dan ayat daripada pelbagai sumber
  dengan sebutan yang 
betul. 
2.4
  Membaca dan memahami maklumat yang tersurat dan tersirat daripada 
pelbagai
  bahan untuk 
memberi
  respons dengan betul. 
2.5
  Membaca, memahami dan menaakul untuk 
Memindahkan
  maklumat yang terdapat dalam pelbagai bahan denganbetul. 
2.6
  Membaca pelbagai bahan sastera dan bukan sastera yang sesuai bagi memupuk
  minat membaca. 
3.2
  Menulis huruf, suku kata, perkataan, frasa dan ayat secara mekanis dengan
  betul dan kemas. 
4.3 Mengujarkan
  bahasa yang indah dan menggunakan bahasa badan dengan kreatif melalui lakonan
  secara didik hibur 
5.2
  Memahami dan 
menggunakan
  pembentukan 
kata
  yang sesuai dalam 
pelbagai
  situasi dengan 
betul. | 
1.6.1
  Berbicara untuk mendapatkan maklumat yang tersurat dengan 
tepat
  tentang sesuatu perkara daripada pelbagai sumber secara 
bertatasusila. 
1.7.1
  Berbincang dan mengemukakan 
pandangan
  tentang sesuatu perkara 
menggunakan
  perkataan frasa dan ayat yang sesuai daripada pelbagai sumber secara
  bertatasusila. 
1.7.2
  Berbincang dan mengemukakan pendapat tentang sesuatu perkara 
dengan
  menggunakan perkataan, frasa dan ayat yang betul daripada 
pelbagai
  sumber secara bertatasusila. 
2.2.1
  Membaca dan memahami 
perkataan
  berimbuhan awalan dan berimbuhan akhiran dalam ayat daripada pelbagai bahan
  bacaan 
dengan
  sebutan yang betul 
2.4.3
  Membaca dan memahami 
maklumat
  yang tersirat dengan tepat daripada bahan multimedia yang sesuai untuk
  membuat penilaian dengan betul. 
2.5.1
  Membaca dan memahami bahan grafik yang mengandungi ayat dengan 
betul. 
2.5.2
  Membaca , memahami dan 
menaakul
  maklumat dalam bahan grafik dan bahan bukan grafik dengan betul. 
2.6.2
  Membaca dan memahami 
pelbagai
  bahan bacaan bukan sastera untuk mendapat ilmu pengetahuan. 
3.2.6
  Menulis ayat tunggal dan ayat 
majmuk
  secara mekanis dengan betul dan kemas. 
4.3.2
  Mengujarkan dialog secara spontan berpandukan bahan rangsangan dengan bahasa
  badan yang sesuai untuk menyampaikan pengajaran melalui aktiviti lakonan
  secara didik hibur. 
5.2.1
  Memahami dan menggunakan Kata Terbitan Awalan beR , meN, PeN, teR dan di...
  dengan betul dalam pelbagai situasi. 
5.2.3
  Memahami dan menggunakan kata majmuk rangkai kata bebas dengan betul dalam pelbagai
  situasi. | 
Sistem
  Bahasa 
:-imbuhan
  awalan teR,di 
-ayat
  majmuk 
-ayat
  tunggal 
Aspek
  Seni Bahasa 
EMK: 
-kreativiti
  dan inovasi-TMK –belajar melalui TMK | 
B6 DL1 E1 (1.7.1) 
Berbincang
  dan menyatakan pandangan  tentang
  sesuatu perkara yang dapat mempengaruhi khalayak secara bertatasusila 
B2 DB1 E1(2.2.1) 
Membaca
  dan memahami perkataan berimbuhan awalan dan berimbuhan akhiran dalam
  ayat   
B4
  DB1 E2 (2.6.2)      
Membaca
  dan memahami bahan bukan sastera serta menyatakan ilmu pengetahuan   dengan betul    | |
| 
Minggu
  15 
15.4.13
   
- 
19.4.13 | 
TEMA
  5 
EKONOMI
  KITA 
Unit
  13 
Pembeli
  Bijak | 
1.6
  Berbicara untuk 
menyampaikan
  maklumat tentang sesuatu perkara 
daripada pelbagai sumber dengan tepat secara
  bertatasusila. 
2.3
  Membaca kuat pelbagai bahan bacaan dengan lancar, sebutan yang jelas dan
  intonasi yang betul. 
2.5
  Membaca, memahami dan menaakul untuk 
Memindahkan maklumat yang terdapat dalam pelbagai bahan
  denganbetul. 
2.6 Membaca pelbagai bahan sastera dan bukan sastera
  yang sesuai bagi memupuk minat membaca. 
3.5
  Mencatat maklumat yang betul tentang sesuatu perkara daripada pelbagai 
sumber. 
3.7 Menghasilkan penulisan kreatif dalam pelbagai genre
  dengan betul. 
4.1 Menyebut dan
  memahami unsur seni dalam lagu 
melalui nyanyian secara didik hibur. 
4.3 Mengujarkan
  bahasa yang indah dan menggunakan bahasa badan dengan kreatif melalui lakonan
  secara didik hibur 
5.2
  Memahami dan 
menggunakan
  pembentukan 
kata
  yang sesuai dalam 
pelbagai
  situasi dengan 
betul. | 
1.6.2
  Berbicara untuk menyampaikan maklumat tentang sesuatu perkara 
2.3.2
  Membaca kuat pelbagai bahan 
bacaan
  yang mengandungi ayat tunggal sususan biasa dan susunan songsang dengan
  lancar, sebutan dan intonasi yang betul dan jelas. 
2.5.1
  Membaca dan memahami bahan grafik yang mengandungi ayat dengan 
betul. 
2.6.1
  Membaca dan memahami 
pelbagai
  bahan kreatif yang sesuai untuk menambah kosa kata umum dan kosa kata
  istilah. 
3.5.2
  Mencatat maklumat yang betul untuk membuat carta alir daripada pelbagai
  sumber 
3.7.1
  Menghasilkan penulisan 
pelbagai
  genre kreatif secara berpandu dengan betul. 
4.1.2 Memahami dan 
menghasilkan lirik lagu yang 
mengandungi mesej secara 
terkawal dan menyampaikan 
melalui nyanyian secara 
didik hibur. 
4.3.1 Mengujarkan dialog dengan 
sebutan yang betul, intonasi 
yang jelas dan bahasa badan 
yang sesuai melalui lakonan 
secara didik hibur. 
5.2.2 Memahami dan 
menggunakan kata ganda 
penuh sebagai penanda 
nama haiwan, makna 
kesamaan atau keserupaan 
dengan betul dalam pelbagai 
situasi. | 
Sistem
  Bahasa 
:-tanda
  baca 
-ayat
  tunggal susunan biasa 
-ayat
  tunggal susunan songsang 
-kata
  ganda penuh 
Kosa
  kata umum 
Kosa
  kata istilah 
Aspek Seni Bahasa 
EMK: 
-kreativiti
  dan inovasi-TMK –belajar melalui TMK | 
B5 DL1 E1 (1.6.2) 
Berbicara
  untuk menyampaikan maklumat  yang
  tersurat dengan tepat  
B1 DB1 E2 (2.3.2) 
Membaca
  ayat tunggal susunan biasa dan susunan songsang dengan sebutan dan intonasi
  yang betul  
B4
  DB1 E1 (2.6.1)      
Membaca
  dan memahami bahan kreatif serta menyatakan kosa kata umum dan kosa kata
  istilah dengan betul  | |
| 
Minggu
  16 
22.4.13 
- 
26.4.13 | 
Unit
  14 
Berjimat
  Amalan Mulia | 
1.2
  Mendengar, mengecam dan menyebut bunyi bahasa, iaitu abjad, suku kata,
  perkataan, frasa dan ayat dengan betul. 
1.5
  Bercerita dan 
menceritakan
  sesuatu 
perkara
  semula dengan 
tepat
  menggunakan 
sebutan
  yang jelas dan 
intonasi yang betul. 
2.3
  Membaca kuat pelbagai bahan bacaan dengan lancar, sebutan yang jelas dan
  intonasi yang betul. 
2.4
  Membaca dan memahami maklumat yang tersurat dan tersirat daripada 
pelbagai
  bahan untuk 
memberi respons dengan betul. 
2.5
  Membaca, memahami dan menaakul untuk 
Memindahkan maklumat yang terdapat dalam pelbagai bahan
  denganbetul. 
3.5
  Mencatat maklumat yang betul tentang sesuatu perkara daripada pelbagai 
sumber. 
3.6
  Menulis untuk 
Menyampaikan
  maklumat tentang sesuatu perkara 
dengan
  menggunakan 
bahasa yang santun. 
3.7 Menghasilkan penulisan kreatif dalam pelbagai genre
  dengan betul. 
4.3 Mengujarkan
  bahasa yang indah dan menggunakan bahasa badan dengan kreatif melalui lakonan
  secara didik hibur 
5.1
  Memahami dan 
menggunakan
  golongan 
kata
  dengan betul mengikut 
konteks. 
5.2
  Memahami dan 
menggunakan
  pembentukan 
kata
  yang sesuai dalam 
pelbagai
  situasi dengan 
betul. | 
1.2.6Mendengar
  , memahami dan menyebut frasa dan ayat dengan struktur binaan ayat yang betul
  dan tepat. 
1.5.1
  Bercerita tentang sesuatu 
perkara
  dengan tepat, sebutan yang jelas dan intonasi yang betul 
menggunakan
  ayat tunggal dan ayat majmuk dengan betul. 
2.3.1
  Membaca kuat pelbagai bahan bacaan yang mengandungi pelbagai pola ayat dengan
  lancar, sebutan dan intonasi yang betul dan jelas. 
2.4.1
  Membaca dan memahami maklumat untuk mengenal pasti pertautan idea dalam bahan
  multimedia bagi membuat ramalan dengan tepat 
2.5.1
  Membaca dan memahami bahan grafik yang mengandungi ayat dengan 
Betul. 
2.5.2
  Membaca , memahami dan 
menaakul
  maklumat dalam bahan grafik dan bahan bukan grafik dengan betul. 
3.5.1
  Mencatat maklumat yang betul mengikut susunan daripada pelbagai sumber 
3.6.2 Menulis
  untuk menyampaikan maklumat berbentuk pengumuman 
dengan
  betul menggunakan bahasa yang santun  
3.7.1
  Menghasilkan penulisan 
pelbagai
  genre kreatif secara berpandu dengan betul. 
3.7.2
  Menghasilkan penulisan kreatif berbentuk imaginative dan deskriptif secara
  berpandu dengan betul. 
4.3.2Mengujarkan
  dialog secara spontan berpandukan bahan rangsangan dengan bahasa badan yang
  sesuai untuk menyampaikan pengajaran melalui aktiviti lakonan secara didik
  hibur. 
5.1.6
  Memahami dan menggunakan kata hubung 
gabungan
  dengan betul mengikut konteks. 
5.2.2
  Memahami dan menggunakan kata ganda penuh sebagai penanda nama haiwan, makna 
kesamaan
  atau keserupaan dengan betul dalam pelbagai situasi. | 
Sistem
  Bahasa 
:-
  frasa dan ayat 
-kata
  hubung gabungan 
Kosa
  kata 
EMK: 
-kreativiti
  dan inovasi-TMK –belajar melalui TMK |  | |
| 
Minggu
   
17 
29.4.13 
- 
3.5.13 
1.5.13 (Cuti Hari
  Pekerja) | 
Unit
  15 
Usaha
  Jaya | 
1.5
  Bercerita dan 
menceritakan
  sesuatu 
perkara
  semula dengan 
tepat
  menggunakan 
sebutan
  yang jelas dan 
intonasi yang betul. 
1.6
  Berbicara untuk 
menyampaikan
  maklumat tentang sesuatu perkara 
daripada
  pelbagai sumber dengan tepat secara bertatasusila. 
2.2
  Membaca dan memahami perkataan, frasa dan ayat daripada pelbagai sumber
  dengan sebutan yang 
betul. 
2.5
  Membaca, memahami dan menaakul untuk 
Memindahkan
  maklumat yang terdapat dalam pelbagai bahan dengan betul. 
2.6
  Membaca pelbagai bahan sastera dan bukan sastera yang sesuai bagi memupuk
  minat membaca. 
3.3
  Membina dan menulis perkataan, frasa dan ayat dengan betul. 
3.7
  Menghasilkan penulisan kreatif dalam pelbagai genre dengan betul. 
4.3 Mengujarkan
  bahasa yang indah dan menggunakan bahasa badan dengan kreatif melalui lakonan
  secara didik hibur 
5.1
  Memahami dan 
menggunakan
  golongan 
kata
  dengan betul mengikut 
konteks. 
5.3
  Memahami dan membina 
ayat
  yang betul dalam pelbagai situasi. | 
1.5.2
  Menceritakan sesuatu perkara yang diibaca dengan tepat , sebutan 
yang
  jelas dan intonasi yang betul menggunakan ayat tunggal dan ayat 
majmuk
  dengan betul 
1.6.2
  Berbicara untuk menyampaikan maklumat tentang sesuatu perkara 
daripada
  pelbagai sumber secara bertatasusila. 
2.2.3
  Membaca dan memahami ayat dalam perenggan daripada pelbagai bahan bacaan
  dengan sebutan yang 
betul. 
2.5.3
  Membaca, memahami dan 
menaakul
  bahan grafik untuk memindahkan maklumat kepada bentuk bukan grafik dengan
  betul. 
2.6.2
  Membaca dan memahami 
pelbagai
  bahan bacaan bukan sastera untuk mendapat ilmu pengetahuan. 
3.3.3
  Membina dan menulis jawapan pemahaman berdasarkan soalan 
bertumpu
  dengan betul. 
3.7.1
  Menghasilkan penulisan 
pelbagai
  genre kreatif secara berpandu dengan betul. 
4.3.1Mengujarkan
  dialog dengan sebutan yang  betul,
  intonasi yang jelas dan bahasa badan yang sesuai melalui lakonan secara didik
  hibur, 
5.1.5
  Memahami dan menggunakan pelbagai jenis 
kata
  adjektif dengan betul mengikut konteks. 
5.3.2
  Memahami dan membina ayat penyata, ayat Tanya dengan kata tanya dan tanpa
  kata tanya, ayat seru dan ayat perintah dengan betuldalam pelbagai situasi. | 
Sistem
  Bahasa 
:-ayat
  penyata 
Aspek
  Seni Bahasa 
EMK: 
-kreativiti
  dan inovasi-TMK –belajar melalui TMK | 
B5 DB1 E1(2.5.3) 
Membaca
  dan memindahkan maklumat daripada bahan grafik kepada bahan bukan grafik
  dengan tepat   
B2 DT1 E1(3.3.3) 
Membina
  dan menulis jawapan pemahaman 
  berdasarkan soalan bertumpu   | |
| 
Minggu
  18 
6.5.13 
- 
10.5.13 
7.5.13 (Cuti Hari
  Hol Pahang) | 
TEMA
  6 
PERTANIAN
  DAN PENTERNAKAN 
Unit
  16 
Tanaman
  Hiasan | 
1.7
  Berbincang dan 
mengemukakan
  pendapat tentang sesuatu perkara 
daripada pelbagai sumber secara bertatasusila. 
2.3
  Membaca kuat pelbagai bahan bacaan dengan lancar, sebutan yang jelas dan
  intonasi yang betul. 
2.4
  Membaca dan memahami maklumat yang tersurat dan tersirat daripada 
pelbagai
  bahan untuk 
memberi respons dengan betul. 
2.5
  Membaca, memahami dan menaakul untuk 
Memindahkan
  maklumat yang terdapat dalam pelbagai bahan denganbetul. 
2.6 Membaca pelbagai bahan sastera dan bukan sastera
  yang sesuai bagi memupuk minat membaca. 
3.5
  Mencatat maklumat yang betul tentang sesuatu perkara daripada pelbagai 
sumber. 
3.6
  Menulis untuk 
Menyampaikan
  maklumat tentang sesuatu perkara 
dengan
  menggunakan 
bahasa yang santun. 
4.4 Melafazkan dan
  memahami puisi dengan intonasi yang betul menggunakan bahasa yang indah
  secara didik hibur. 
5.3
  Memahami dan membina 
ayat yang betul dalam pelbagai situasi. | 
1.7.2
  Berbincang dan mengemukakan pendapat tentang sesuatu perkara 
dengan
  menggunakan perkataan, frasa dan ayat yang betul daripada 
pelbagai
  sumber secara bertatasusila. 
2.3.1
  Membaca kuat pelbagai bahan bacaan yang mengandungi pelbagai pola ayat dengan
  lancar, sebutan dan intonasi yang betul dan jelas. 
2.4.3Membaca
  dan memahami maklumat yang tersirat dengan tepat daripada bahan multimedia
  yang sesuai untuk membuat penilaian dengan betul. 
2.5.2Membaca,
  memahami dan menaakul maklumat dalam bahan grafik dan bahan bukan grafik
  dengan betul. 
2.5.3Membaca,
  memahami dan menaakul bahan grafik untuk memindahkan maklumat kepada bentuk
  bukan gafik dengan betul. 
2.6.1Membaca
  dan memahami pelbagai bahan kreatif yang sesuai dengan menambah kosa kata
  umum dan kosa kata istilah. 
3.5.2Mencatat
  maklumat yang betul untuk membuat carta alir daripada pelbagai sumber. 
3.6.2Menulis
  untuk menyampaikan maklumat berbentuk pengumuman dengan betul menggunakan
  bahasa yang santun. 
4.4.2Membina
  pantun empat kerat secara berpandu dan melafazkannya dengan sebutan dan
  intonasi yang betul dan jelas secara didik hibur. 
5.3.1Memahami
  dan membina ayat tunggal susunan biasa dan ayat majmuk dengan betul dalam
  pelbagai situasi | 
Sistem
  Bahasa 
-frasa 
-imbuhan
  akhiran 
-ayat
  majmuk 
-ayat
  tunggal 
Kosa
  kata 
EMK: 
-kreativiti
  dan inovasi-TMK –belajar melalui TMK | 
B6 DL1 E2 (1.7.2) 
Berbincang
  dan menyatakan pendapat  tentang
  sesuatu perkara yang dapat mempengaruhi khalayak secara bertatasusila 
B1 DB1 E1(2.3.1) 
Membaca
  pelbagai pola ayat dengan sebutan yang jelas dan intonasi yang betul | |
| 
Minggu
  19  
12.5.13 
- 
17.5.13 | 
Unit
  17  
Nelayan | 
1.6
  Berbicara untuk 
menyampaikan
  maklumat tentang sesuatu perkara 
daripada
  pelbagai sumber dengan tepat secara bertatasusila. 
2.6 Membaca pelbagai bahan sastera dan bukan sastera
  yang sesuai bagi memupuk minat membaca. 
3.2
  Menulis huruf, suku kata, perkataan, frasa dan ayat secara mekanis dengan
  betul dan kemas. 
3.3 Membina
  dan menulis perkataan, frasa dan ayat dengan betul. 
5.2
  Memahami dan 
menggunakan
  pembentukan 
kata
  yang sesuai dalam 
pelbagai
  situasi dengan 
betul. | 
1.6.3Berbicara
  untuk menyampaikan maklumat dengan tepat tentang sesuatu  perkara dengan menggunakan ayat yang
  mengandugi frasayang sesuai secara bertatasusila. 
2.6.1
  Membaca dan memahami 
pelbagai
  bahan kreatif yang sesuai untuk menambah kosa kata umum dan kosa kata istilah
   
2.6.2
  Membaca dan memahami 
pelbagai
  bahan bacaan bukan sastera untuk mendapat ilmu pengetahuan. 
3.2.6
  Menulis ayat tunggal dan ayat 
majmuk
  secara mekanis dengan betul dan kemas. 
3.3.3
  Membina dan menulis jawapan pemahaman berdasarkan soalan 
bertumpu
  dengan betul. 
5.2.3
  Memahami dan menggunakan kata majmuk 
rangkai
  kata bebas dengan betul dalam pelbagai situasi. | 
Sistem
  Bahasa 
:-kata
  majmuk 
-ayat
  tunggal 
Kosa
  kata umum 
Kosa
  kata istilah 
EMK: 
-kreativiti
  dan inovasi-TMK –belajar melalui TMK |  | |
| 
Minggu
  20 
20.5.13 
- 
24.5.13 
25.5.13 
-9.6.13  
(Cuti Pertengahan
  Tahun) | 
Unit
  18  
Hasil
  Tani | 
1.6
  Berbicara untuk 
menyampaikan
  maklumat tentang sesuatu perkara 
daripada
  pelbagai sumber dengan tepat secara bertatasusila. 
2.4
  Membaca dan memahami maklumat yang tersurat dan tersirat daripada 
pelbagai
  bahan untuk 
memberi respons dengan betul. 
2.5
  Membaca, memahami dan menaakul untuk 
Memindahkan
  maklumat yang terdapat dalam pelbagai bahan denganbetul. 
3.5
  Mencatat maklumat yang betul tentang sesuatu perkara daripada pelbagai 
sumber. 
3.7 Menghasilkan penulisan kreatif dalam pelbagai genre
  dengan betul. 
4.2 Mengujarkan
  bahasa yang indah dan menggunakan bahasa badan secara kreatif semasa
  bercerita secara didik hibur 
5.1
  Memahami dan 
menggunakan
  golongan 
kata
  dengan betul mengikut 
konteks. | 
1.6.1
  Berbicara untuk mendapatkan maklumat yang tersurat dengan 
tepat
  tentang sesuatu perkara daripada pelbagai sumber secara 
bertatasusila 
1.6.2
  Berbicara untuk menyampaikan maklumat tentang sesuatu perkara 
daripada
  pelbagai sumber secara bertatasusila. 
2.4.2
  Membaca dan memahami 
maklumat
  daripada bahan multimedia untuk membuat penilaian dengan betul 
2.5.2
  Membaca , memahami dan 
menaakul
  maklumat dalam bahan grafik dan bahan bukan grafik dengan betul. 
2.5.3
  Membaca, memahami dan 
menaakul
  bahan grafik untuk memindahkan maklumat kepada bentuk bukan grafik dengan
  betul. 
3.5.2
  Mencatat maklumat yang betul untuk membuat carta alir daripada pelbagai
  sumber. 
3.7.1
  Menghasilkan penulisan 
pelbagai
  genre kreatif secara berpandu dengan betul. 
4.2.1Mengujarkan
  ayat dengan sebutan yang betul ,intonasi yang jelas dan susunan idea yang
  tepat melalui penceritaan secara didik hibur. 
5.1.4
  Memahami dan menggunakan kata kerja aktif transitif dan tak transitif dengan
  betul mengikut 
konteks. 
5.1.7
  Memahami dan menggunakan kata sendi nama dan kata seru dengan betul mengikut
  konteks  | 
Sistem
  Bahasa 
:-kata
  seru 
-tanda
  baca 
-frasa
  kata 
-kata
  kerja aktif transitif dan tak transitif 
Menaakul 
EMK: 
-kreativiti
  dan inovasi-TMK –belajar melalui TMK | 
B6 DT1 E1(3.7.1) 
Menghasilkan
  penulisan kreatif secara berpandu yang dapat mempengaruhi khalayak dengan
  bertatasusila     | |
| 
Minggu
  21 
10.6.13 
- 
14.6.13 | 
TEMA
  7 
TRADISI
  KITA 
Unit
  19 
Budaya
  Bangsa | 
1.7
  Berbincang dan 
mengemukakan
  pendapat tentang sesuatu perkara 
daripada pelbagai sumber secara bertatasusila. 
2.2
  Membaca dan memahami perkataan, frasa dan ayat daripada pelbagai sumber
  dengan sebutan yang 
betul. 
2.6 Membaca pelbagai bahan sastera dan bukan sastera
  yang sesuai bagi memupuk minat membaca. 
3.7
  Menghasilkan penulisan kreatif dalam pelbagai genre dengan betul. 
4.1 Menyebut
  dan memahami unsur seni dalam lagu 
melalui nyanyian secara didik hibur. 
4.2 Mengujarkan
  bahasa yang indah dan menggunakan bahasa badan secara kreatif semasa
  bercerita secara didik hibur | 
1.7.1
  Berbincang dan mengemukakan 
pandangan
  tentang sesuatu perkara 
menggunakan
  perkataan frasa dan ayat yang sesuai daripada pelbagai sumber secara
  bertatasusila. 
2.2.3
  Membaca dan memahami ayat dalam perenggan daripada pelbagai bahan bacaan
  dengan sebutan yang 
betul 
2.6.1
  Membaca dan memahami 
pelbagai
  bahan kreatif yang sesuai untuk menambah kosa kata umum dan kosa kata istilah 
3.7.1
  Menghasilkan penulisan 
pelbagai
  genre kreatif secara berpandu dengan betul. 
4.1.2
  Memahami dan 
menghasilkan
  lirik lagu yang 
mengandungi
  mesej secara 
terkawal
  dan menyampaikan 
melalui
  nyanyian secara 
didik
  hibur 
4.2.1Mengujarkan
  ayat dengan sebutan yang betul ,intonasi yang jelas dan susunan idea yang
  tepat melalui penceritaan secara didik hibur. | 
Sistem
  Bahasa 
:- 
Kosa
  kata umum 
Kosa
  kata istilah 
Aspek
  Seni Bahasa 
EMK: 
-kreativiti
  dan inovasi-TMK –belajar melalui TMK |  | |
| 
Minggu
  22  
17.6.13 
- 
21.6.13 
Minggu
  23 
24.6.13 
- 
28.6.13 | 
Unit
  20 
Produk
  Seni | 
1.3
  Mendengar, memahami dan memberi respons 
terhadap
  sesuatu arahan, soalan dan pesanan yang didengar dengan betul. 
1.7
  Berbincang dan 
mengemukakan
  pendapat tentang sesuatu perkara 
daripada pelbagai sumber secara bertatasusila. 
2.3
  Membaca kuat pelbagai bahan bacaan dengan lancar, sebutan yang jelas dan
  intonasi yang betul. 
2.5
  Membaca, memahami dan menaakul untuk 
Memindahkan
  maklumat yang terdapat dalam pelbagai bahan denganbetul. 
2.6 Membaca pelbagai bahan sastera dan bukan sastera
  yang sesuai bagi memupuk minat membaca. 
3.6
  Menulis untuk 
Menyampaikan
  maklumat tentang sesuatu perkara 
dengan
  menggunakan 
bahasa yang santun. 
3.7 Menghasilkan penulisan kreatif dalam pelbagai genre
  dengan betul. 
3.8 Mengedit dan memurnikan hasil penulisan dengan
  betul. 
4.3 Mengujarkan
  bahasa yang indah dan menggunakan bahasa badan dengan kreatif melalui lakonan
  secara didik hibur 
5.2
  Memahami dan 
menggunakan
  pembentukan 
kata
  yang sesuai dalam 
pelbagai
  situasi dengan 
betul. | 
1.3.2
  Mendengar, memahami dan memberikan respons dengan betul secara lisan terhadap
  soalan yang 
mengandungi
  kata tanya  
1.7.2
  Berbincang dan mengemukakan pendapat tentang sesuatu perkara 
dengan
  menggunakan perkataan, frasa dan ayat yang betul daripada 
pelbagai
  sumber secara bertatasusila. 
2.3.2
  Membaca kuat pelbagai bahan 
bacaan
  yang mengandungi ayat tunggal sususan biasa dan susunan songsang 
dengan
  lancar, sebutan dan intonasi yang betul dan jelas. 
2.5.1
  Membaca dan memahami bahan grafik yang mengandungi ayat dengan 
betul. 
 2.5.2 Membaca , memahami dan 
menaakul
  maklumat dalam bahan grafik dan bahan bukan grafik dengan betul 
2.6.1
  Membaca dan memahami 
pelbagai
  bahan kreatif yang sesuai untuk menambah kosa kata umum dan kosa kata istilah 
2.6.2
  Membaca dan memahami 
pelbagai
  bahan bacaan bukan sastera untuk mendapat ilmu pengetahuan. 
3.6.2
  Menulis untuk menyampaikan maklumat berbentuk pengumuman 
dengan
  betul menggunakan bahasa yang santun. 
3.7.2
  Menghasilkan penulisan kreatif berbentuk imaginative dan deskriptif secara
  berpandu dengan betul. 
3.8.1
  Mengedit dan memurnikan 
hasil
  penulisan daripada aspek penggunaan kata, imbuhan, kata majmuk dan tanda baca
  dengan betul. 
4.3.1Mengujarkan
  dialog dengan sebutan yang betul , intonasi yang jelas dan bahasa badan yang
  sesuai melalui lakonan secara didik hibur. 
5.2.3
  Memahami dan menggunakan kata majmuk 
rangkai
  kata bebas dengan betul dalam pelbagai situasi. | 
Sistem
  Bahasa 
:-kata
  imbuhan 
-kata
  majmuk 
-ayat
  tunggal susunan biasa 
-ayat
  tunggal susunan songsang 
-kata
  majmuk 
Kosa
  kata umum 
Kosa
  kata istilah 
Menaakul 
Aspek
  Seni Bahasa 
EMK: 
-kreativiti
  dan inovasi-TMK –belajar melalui TMK | 
B6 DT2 E1(3.8.1/3.8.2) 
Mengedit
  dan memurnikan hasil penulisan daripada 
  aspek imbuhan, kata majmuk dan tanda baca yang dapat mempengaruhi
  khalayak secara bertatasusila  | |
| 
Minggu
  24  
1.7.13 
- 
5.7.13 
Minggu
  25  
8.7.13 
- 
12.7.13 | 
Unit
  21 
Dengarlah
  Cerita | 
1.4
  Bertutur, berbual dan menyatakan permintaan tentang sesuatu perkara 
daripada
  pelbagai sumber. 
1.6
  Berbicara untuk 
menyampaikan
  maklumat tentang sesuatu perkara 
daripada
  pelbagai sumber dengan tepat secara bertatasusila. 
2.2
  Membaca dan memahami perkataan, frasa dan ayat daripada pelbagai sumber
  dengan sebutan yang 
betul. 
2.4
  Membaca dan memahami maklumat yang tersurat dan tersirat daripada 
pelbagai
  bahan untuk 
memberi respons dengan betul. 
2.5
  Membaca 
,
  memahami dan menaakul untuk 
Memindahkan
  maklumat yang terdapat dalam pelbagai bahan denganbetul. 
3.3
  Membina dan menulis perkataan, frasa dan ayat dengan betul. 
4.3 Mengujarkan
  bahasa yang indah dan menggunakan bahasa badan dengan kreatif melalui lakonan
  secara didik hibur 
5.1
  Memahami dan 
menggunakan
  golongan 
kata
  dengan betul mengikut 
konteks. 
5.3 Memahami
  dan membina 
ayat
  yang betul dalam pelbagai situasi. | 
1.4.1
  Bertutur tentang sesuatu perkara daripada pelbagai sumber dengan 
menggunakan
  pelbagai ayat dalam pelbagai situasi secara bertatasusila 
1.6.1
  Berbicara untuk mendapatkan maklumat yang tersurat dengan 
tepat
  tentang sesuatu perkara daripada pelbagai sumber secara 
bertatasusila. 
2.2.3
  Membaca dan memahami ayat dalam perenggan daripada pelbagai bahan bacaan
  dengan sebutan yang 
betul. 
2.4.3
  Membaca dan memahami 
maklumat
  yang tersirat dengan tepat daripada bahan multimedia yang sesuai untuk
  membuat penilaian dengan betul. 
2.5.3
  Membaca, memahami dan 
menaakul
  bahan grafik untuk memindahkan maklumat kepada bentuk bukan grafik dengan
  betul. 
3.3.4
  Membina dan menulis pelbagai jenis ayat berdasarkan bahan grafik 
dalam
  satu perenggan dengan betul. 
4.3.2
  Mengujarkan dialog secara spontan berpandukan bahan rangsangan dengan bahasa
  badan yang sesuai untuk menyampaikan pengajaran melalui aktiviti lakonan
  secara didik hibur. 
5.1.2
  Memahami dan menggunakan kata nama 
khas
  hidup yang merujuk bukan manusia dengan betul mengikut konteks. 
5.1.4
  Memahami dan menggunakan kata kerja aktif transitif dan tak transitif dengan
  betul mengikut 
konteks. 
5.3.1
  Memahami dan membina ayat tunggal sususan biasa dan ayat majmuk dengan betul
  dalam pelbagai situasi. | 
Sistem
  Bahasa 
:-kata
  nama khas hidup bukan manusia 
-kata
  kerja transitif dan kata kerja tak transitif 
-frasa
  dan ayat 
-ayat
  tunggal 
-ayat
  majmuk 
Aspek
  Seni Bahasa 
EMK: 
-kreativiti
  dan inovasi-TMK –belajar melalui TMK | 
B3 DT1 E1(3.3.4) 
Membina
  dan menulis pelbagai jenis ayat   | |
| 
Minggu
  26  
15.7.13 
- 
19.7.13 | 
TEMA
  8 
NEGARAKU
  TERCINTA 
Unit
  22 
Kebanggan
  Kita | 
1.5
  Bercerita dan 
menceritakan
  sesuatu 
perkara
  semula dengan 
tepat
  menggunakan 
sebutan
  yang jelas dan 
intonasi yang betul. 
1.6
  Berbicara untuk 
menyampaikan
  maklumat tentang sesuatu perkara 
daripada
  pelbagai sumber dengan tepat secara bertatasusila. 
2.3
  Membaca kuat pelbagai bahan bacaan dengan lancar, sebutan yang jelas dan
  intonasi yang betul. 
2.4
  Membaca dan memahami maklumat yang tersurat dan tersirat daripada 
pelbagai
  bahan untuk 
memberi respons dengan betul. 
3.4 Menulis imlak dengan tepat. 
4.2 Mengujarkan
  bahasa yang indah dan menggunakan bahasa badan secara kreatif semasa
  bercerita secara didik hibur | 
1.5.2
  Menceritakan sesuatu perkara yang diibaca dengan tepat , sebutan 
yang
  jelas dan intonasi yang betul menggunakan ayat tunggal dan ayat 
majmuk
  dengan betul. 
1.6.2 Berbicara
  untuk menyampaikan maklumat tentang sesuatu perkara 
daripada
  pelbagai sumber secara bertatasusila. 
2.3.1
  Membaca kuat pelbagai bahan bacaan yang mengandungi pelbagai pola ayat dengan
  lancar, sebutan dan intonasi yang betul dan jelas. 
2.4.2 Membaca
  dan memahami 
maklumat
  daripada bahan multimedia untuk membuat penilaian dengan betul. 
3.4.2
  Menulis imlak frasa dan ayat yang mengandungi perkataan 
berimbuhan
  dengan tanda baca dan ejaan yang tepat. 
4.2.2
  mengujarkan idea yang tepat dengan menggunakan bahasa yang indah serta gaya
  yang sesuai untuk menyampaikan mesej melalui penceritaan secara didik hibur. | 
Sistem
  Bahasa 
:-ayat
  tunggal 
-ayat
  majmuk 
Kosa
  kata 
Imlak
  frasa dan ayat, perkataan berimbuhan, tanda baca dan ejaan 
-pola
  ayat 
EMK: 
-kreativiti
  dan inovasi-TMK –belajar melalui TMK |  | |
| 
Minggu
  27  
22.7.13 
- 
26.7.13 
26.7.13 (Cuti Nuzul
  Al Quran) 
Minggu
  28 
29.7.13 
 - 
2.8.13 | 
Unit
  23 
Sejarah
  Negara Kita | 
1.4
  Bertutur, berbual dan menyatakan permintaan tentang sesuatu perkara 
daripada
  pelbagai sumber. 
1.5
  Bercerita dan 
menceritakan
  sesuatu 
perkara
  semula dengan 
tepat
  menggunakan 
sebutan
  yang jelas dan 
intonasi yang betul. 
2.2
  Membaca dan memahami perkataan, frasa dan ayat daripada pelbagai sumber
  dengan sebutan yang 
betul. 
2.3
  Membaca kuat pelbagai bahan bacaan dengan lancar, sebutan yang jelas dan
  intonasi yang betul. 
2.4
  Membaca dan memahami maklumat yang tersurat dan tersirat daripada 
pelbagai
  bahan untuk 
memberi respons dengan betul. 
2.6 Membaca pelbagai bahan sastera dan bukan sastera
  yang sesuai bagi memupuk minat membaca. 
3.3 Membina dan menulis perkataan, frasa dan ayat
  dengan betul. 
4.3 Mengujarkan
  bahasa yang indah dan menggunakan bahasa badan dengan kreatif melalui lakonan
  secara didik hibur 
5.2 Memahami
  dan 
menggunakan
  pembentukan 
kata
  yang sesuai dalam 
pelbagai
  situasi dengan 
betul. 
5.3
  Memahami dan membina 
ayat
  yang betul dalam pelbagai situasi. | 
1.4.1
  Bertutur tentang sesuatu perkara daripada pelbagai sumber dengan 
menggunakan
  pelbagai ayat dalam pelbagai situasi secara bertatasusila 
1.5.1
  Bercerita tentang sesuatu 
perkara
  dengan tepat, sebutan yang jelas dan intonasi yang betul 
menggunakan
  ayat tunggal dan ayat majmuk dengan betul. 
1.5.2
  Menceritakan sesuatu perkara yang diibaca dengan tepat , sebutan 
yang
  jelas dan intonasi yang betul menggunakan ayat tunggal dan ayat 
majmuk
  dengan betul. 
2.2.1
  Membaca dan memahami 
perkataan
  berimbuhan awalan dan berimbuhan akhiran dalam ayat daripada pelbagai bahan
  bacaan dengan sebutan yang betul. 
2.3.1
  Membaca kuat pelbagai bahan bacaan yang mengandungi pelbagai pola ayat dengan
  lancar, sebutan dan intonasi yang betul dan jelas. 
2.4.3
  Membaca dan memahami 
maklumat
  yang tersirat dengan tepat daripada bahan multimedia yang sesuai untuk
  membuat penilaian dengan betul. 
2.6.1
  Membaca dan memahami 
pelbagai
  bahan kreatif yang sesuai untuk menambah kosa kata umum dan kosa kata
  istilah. 
2.6.2
  Membaca dan memahami 
pelbagai
  bahan bacaan bukan sastera untuk mendapat ilmu pengetahuan. 
3.3.3
  Membina dan menulis jawapan pemahaman berdasarkan soalan 
bertumpu
  dengan betul. 
4.3.1
  Mengujarkan dialog dengan sebutan yang betul, intonasi yang jelas dan bahasa
  badan yang sesuai melalui lakonan secara didik hibur. 
5.2.1
  Memahami dan menggunakan Kata TerbitanAwalan beR , meN, PeN, teR dan di...
  dengan betul dalam pelbagai situasi. 
5.3.2
  Memahami dan membina ayat penyata, ayat Tanya dengan kata tanya dan tanpa
  kata tanya, ayat seru dan ayat perintah dengan betuldalam pelbagai situasi | 
Sistem
  Bahasa 
:-pola
  ayat FN + FA 
-ayat
  tunggal 
-ayat
  majmuk 
-imbuhan
  awalan peN, 
-ejaan
  dan tanda baca 
-ayat
  tanya tanpa kata tanya 
-ayat
  penyata 
-perkataan
  dan frasa 
Kosa
  kata umum 
Kosa
  kata istilah 
EMK: 
-kreativiti
  dan inovasi-TMK –belajar melalui TMK |  | |
| 
Minggu
  29  
5.8.13 
- 
6.8.13 
7.8.13 
- 
18.8.13 
(Cuti Pertengahan
  Penggal kedua) 
Minggu
  30 
19.8.13 
- 
23.8.13 | 
Unit
  24 
Cintailah
  Negara Kita | 
1.5
  Bercerita dan 
menceritakan
  sesuatu 
perkara
  semula dengan 
tepat
  menggunakan 
sebutan
  yang jelas dan 
intonasi yang betul. 
1.6
  Berbicara untuk 
menyampaikan
  maklumat tentang sesuatu perkara 
daripada
  pelbagai sumber dengan tepat secara bertatasusila. 
2.3
  Membaca kuat pelbagai bahan bacaan dengan lancar, sebutan yang jelas dan
  intonasi yang betul. 
2.4
  Membaca dan memahami maklumat yang tersurat dan tersirat daripada 
pelbagai
  bahan untuk 
memberi respons dengan betul. 
2.5
  Membaca, memahami dan menaakul untuk 
Memindahkan
  maklumat yang terdapat dalam pelbagai bahan denganbetul. 
2.6 Membaca pelbagai bahan sastera dan bukan sastera
  yang sesuai bagi memupuk minat membaca. 
3.6
  Menulis untuk 
Menyampaikan
  maklumat tentang sesuatu perkara 
dengan
  menggunakan 
bahasa yang santun. 
4.4 Melafazkan dan
  memahami puisi dengan intonasi yang betul menggunakan bahasa yang indah
  secara didik hibur. 
5.3
  Memahami dan membina 
ayat
  yang betul dalam pelbagai situasi. | 
1.5.2
  Menceritakan sesuatu perkara yang diibaca dengan tepat , sebutan yang jelas
  dan intonasi yang betul menggunakan ayat tunggal dan ayat majmuk dengan
  betul. 
1.6.3
  Berbicara untuk menyampaikan maklumat dengan tepat tentang 
sesuatu
  perkara dengan menggunakan ayat yang mengandungi frasa yang sesuai secara
  bertatasusila. 
2.3.1
  Membaca kuat pelbagai bahan bacaan yang mengandungi pelbagai pola ayat dengan
  lancar, sebutan dan intonasi yang betul dan jelas. 
2.4.3
  Membaca dan memahami 
maklumat
  yang tersirat dengan tepat daripada bahan multimedia yang sesuai untuk
  membuat penilaian dengan betul. 
2.5.1
  Membaca dan memahami bahan grafik yang mengandungi ayat dengan 
betul. 
2.6.2
  Membaca dan memahami 
pelbagai
  bahan bacaan bukan sastera untuk mendapat ilmu pengetahuan. 
3.6.2
  Menulis untuk menyampaikan maklumat berbentuk pengumuman 
dengan
  betul menggunakan bahasa yang santun. 
4.4.2
  Membina pantun empat kerat secara berpandu dan melafazkannya dengan sebutan
  dan intonasi yang betul dan jelas secara didik hibur. 
5.3.1
  Memahami dan membina ayat tunggal sususan biasa dan ayat majmuk dengan betul
  dalam pelbagai situasi. 
5.3.2
  Memahami dan membina ayat penyata, ayat Tanya dengan kata tanya dan tanpa
  kata tanya, ayat seru dan ayat perintah dengan betuldalam pelbagai situasi | 
Sistem
  Bahasa 
:-ayat
  tunggal susunan biasa 
-ayat
  majmuk 
-frasa 
-ayat
  penyata 
-ayat
  tanya dengan kata tanya 
-ayat
  tanya tanpa kata tanya 
EMK: 
-kreativiti
  dan inovasi-TMK –belajar melalui TMK |  | |
| 
Minggu 
31 
26.8.13 
- 
30.8.13 | 
TEMA
  9 
ALAM
  CERIA HIDUP SEJAHTERA 
Unit
  25 
Mesra
  Alam | 
1.3
  Mendengar, memahami dan memberi respons 
terhadap sesuatu arahan, soalan dan pesanan yang
  didengar dengan betul. 
1.5
  Bercerita dan 
menceritakan
  sesuatu 
perkara
  semula dengan 
tepat
  menggunakan 
sebutan
  yang jelas dan 
intonasi yang betul. 
2.3
  Membaca kuat pelbagai bahan bacaan dengan lancar, sebutan yang jelas dan
  intonasi yang betul. 
2.4
  Membaca dan memahami maklumat yang tersurat dan tersirat daripada 
pelbagai
  bahan untuk 
memberi respons dengan betul. 
2.5
  Membaca, memahami dan menaakul untuk 
Memindahkan
  maklumat yang terdapat dalam pelbagai bahan denganbetul. 
3.5
  Mencatat maklumat yang betul tentang sesuatu perkara daripada pelbagai 
sumber. 
3.7 Menghasilkan penulisan kreatif dalam pelbagai genre
  dengan betul. 
4.3 Mengujarkan
  bahasa yang indah dan menggunakan bahasa badan dengan kreatif melalui lakonan
  secara didik hibur 
5.3
  Memahami dan membina 
ayat
  yang betul dalam pelbagai situasi. | 
1.3.1
  Mendengar, memahami,dan   memberikan
  respons yang    sesuai secara lisan
  atau gerak  laku terhadap arahan   berdasarkan ayat perintah jenisayat
  permintaan dan ayat perintah jenis ayat suruhan dengan betul. 
1.3.3
  Mendengar, memahami dan memberikan respons dengan menyampaikan pesanan dengan
  betul. 
1.5.1
  Bercerita tentang sesuatu 
perkara
  dengan tepat, sebutan yang jelas dan intonasi yang betul 
menggunakan
  ayat tunggal dan ayat majmuk dengan betul. 
2.3.2
  Membaca kuat pelbagai bahan 
bacaan
  yang mengandungi ayat tunggal sususan biasa dan susunan songsang dengan
  lancar, sebutan dan intonasi yang betul dan jelas. 
2.4.1
  Membaca dan memahami maklumat untuk mengenal pasti pertautan idea dalam bahan
  multimedia bagi membuat ramalan dengan tepat 
2.5.1
  Membaca dan memahami bahan grafik yang mengandungi ayat dengan 
betul. 
3.5.1
  Mencatat maklumat yang betul mengikut susunan daripada pelbagai sumber. 
3.7.1
  Menghasilkan penulisan 
pelbagai
  genre kreatif secara berpandu dengan betul. 
4.3.2
  Mengujarkan dialog secara spontan berpandukan bahan rangsangan dengan bahan
  badan yang sesuai untuk menyampaikan pengajaran melalui aktiviti lakonan
  secara didik hibur. 
5.3.2
  Memahami dan membina ayat penyata, ayat Tanya dengan kata tanya dan tanpa
  kata tanya, ayat seru dan ayat perintah dengan betuldalam pelbagai situasi | 
Sistem
  Bahasa 
:-ayat
  tunggal susunan biasa 
-ayat
  tunggal susunan songsang 
-ayat
  tunggal 
-ayat
  majmuk 
-ayat
  perintah jenis ayat permintaan 
-ayat
  perintah jenis ayat suruhan 
Menaakul 
EMK: 
-kreativiti
  dan inovasi-TMK –belajar melalui TMK | 
B6 DB1 E1(2.4.1) 
Membaca,
  memahami dan membuat ramalan  daripada
  bahan yang dibaca secara bertatasusila 
   
B4 DT1 E1 ( 3.5.1) 
Mencatat
  maklumat yang betul mengikut susunan daripada pelbagai sumber | |
| 
Minggu
   
32 
2.9.13 
- 
6.9.13 | 
Unit
  26 
Pendidikan
  Alam Sekitar | 
1.5
  Bercerita dan 
menceritakan
  sesuatu 
perkara
  semula dengan 
tepat
  menggunakan 
sebutan
  yang jelas dan 
intonasi yang betul. 
1.6
  Berbicara untuk 
menyampaikan
  maklumat tentang sesuatu perkara 
daripada
  pelbagai sumber dengan tepat secara bertatasusila. 
2.4
  Membaca dan memahami maklumat yang tersurat dan tersirat daripada 
pelbagai
  bahan untuk 
memberi respons dengan betul. 
2.5
  Membaca, memahami dan menaakul untuk 
Memindahkan maklumat yang terdapat dalam pelbagai bahan
  denganbetul. 
3.2 Menulis huruf, suku kata, perkataan, frasa dan ayat
  secara mekanis dengan betul dan kemas. 
3.5
  Mencatat maklumat yang betul tentang sesuatu perkara daripada pelbagai 
sumber. 
5.1
  Memahami dan 
menggunakan
  golongan 
kata
  dengan betul mengikut 
konteks. 
5.3
  Memahami dan membina 
ayat yang betul dalam pelbagai situasi. | 
1.5.2
  Menceritakan sesuatu perkara yang diibaca dengan tepat , sebutan 
yang
  jelas dan intonasi yang betul menggunakan ayat tunggal dan ayat 
majmuk
  dengan betul. 
1.6.3
  Berbicara untuk menyampaikan maklumat dengan tepat tentang 
sesuatu
  perkara dengan menggunakan ayat yang mengandungi frasa yang sesuai secara
  bertatasusila 
2.4.3
  Membaca dan memahami 
maklumat
  yang tersirat dengan tepat daripada bahan multimedia yang sesuai untuk
  membuat penilaian dengan betul. 
2.5.2
  Membaca , memahami dan 
menaakul
  maklumat dalam bahan grafik dan bahan bukan grafik dengan betul. 
3.2.7
  Menulis frasa dan ayat tunggal secara mekanis dalam bentuk tulisan 
berangkai
  dengan betul dan kemas. 
3.5.2
  Mencatat maklumat yang betul untuk membuat carta alir daripada pelbagai
  sumber. 
5.1.1
  Memahami dan menggunakan kata nama am 
hidup
  yang merujuk bukan manusia dan penjodoh 
bilangan
  dengan betul mengikut konteks. 
5.3.2
  Memahami dan membina ayat penyata, ayat Tanya dengan kata tanya dan tanpa
  kata tanya, ayat seru dan ayat perintah dengan betuldalam pelbagai situasi | 
Sistem
  Bahasa 
:-kata
  nama am hidup bukan manusia 
-ayat
  tanya  
-ayat
  penyata 
Kosa
  kata 
EMK: 
-kreativiti
  dan inovasi-TMK –belajar melalui TMK | 
B6 DB1 E2 (2.4.3) 
Membaca
  dan memahami maklumat yang tersirat serta membuat penilaian secara
  bertatasusila  | |
| 
Minggu
  33  
9.9.13 
- 
13.9.13 
Minggu
  34  
16.9.13 
- 
20.9.13 
16.9.13 (Cuti hari
  Malaysia) | 
Unit
  27 
Jagalah
  Alam Kita | 
1.6
  Berbicara untuk 
menyampaikan
  maklumat tentang sesuatu perkara 
daripada
  pelbagai sumber dengan tepat secara bertatasusila. 
2.2
  Membaca dan memahami perkataan, frasa dan ayat daripada pelbagai sumber
  dengan sebutan yang 
betul. 
2.4
  Membaca dan memahami maklumat yang tersurat dan tersirat daripada 
pelbagai
  bahan untuk 
memberi respons dengan betul. 
3.2 Menulis huruf, suku kata, perkataan, frasa dan ayat
  secara mekanis dengan betul dan kemas. 
3.3
  Membina dan menulis perkataan, frasa dan ayat dengan betul. 
3.6
  Menulis untuk 
Menyampaikan
  maklumat tentang sesuatu perkara 
dengan
  menggunakan 
bahasa yang santun. 
3.7 Menghasilkan penulisan kreatif dalam pelbagai genre
  dengan betul. 
4.2 Mengujarkan
  bahasa yang indah dan menggunakan bahasa badan secara kreatif semasa
  bercerita secara didik hibur 
4.3 Mengujarkan
  bahasa yang indah dan menggunakan bahasa badan dengan kreatif melalui lakonan
  secara didik hibur 
5.3
  Memahami dan membina 
ayat yang betul dalam pelbagai situasi. | 
1.6.1
  Berbicara untuk mendapatkan maklumat yang tersurat dengan 
tepat
  tentang sesuatu perkara daripada pelbagai sumber secara 
bertatasusila. 
2.2.1
  Membaca dan memahami 
perkataan
  berimbuhan awalan dan berimbuhan akhiran dalam ayat daripada pelbagai bahan
  bacaan 
dengan
  sebutan yang betul 
2.2.3
  Membaca dan memahami ayat dalam perenggan daripada pelbagai bahan bacaan
  dengan sebutan yang 
betul. 
2.4.1
  Membaca dan memahami maklumat untuk mengenal pasti pertautan idea dalam bahan
  multimedia bagi membuat ramalan dengan tepat 
2.4.2
  Membaca dan memahami 
maklumat
  daripada bahan multimedia untuk membuat penilaian dengan betul. 
3.2.6
  Menulis ayat tunggal dan ayat 
majmuk
  secara mekanis dengan betul dan kemas. 
3.3.3
  Membina dan menulis jawapan pemahaman berdasarkan soalan 
bertumpu
  dengan betul. 
3.6.2
  Menulis untuk menyampaikan maklumat berbentuk pengumuman 
dengan
  betul menggunakan bahasa yang santun. 
3.7.2
  Menghasilkan penulisan kreatif berbentuk imaginative dan deskriptif secara
  berpandu dengan betul. 
4.2.1 Mengujarkan ayat dengan 
sebutan yang betul, intonasi 
yang jelas dan susunan idea 
yang tepat melalui 
penceritaan secara didik 
hibur. 
4.3.2 Mengujarkan dialog secara 
spontan berpandukan bahan 
rangsangan dengan bahasa 
badan yang sesuai untuk 
menyampaikan pengajaran 
melalui aktiviti lakonan secara 
didik hibur. 
5.3.1
  Memahami dan membina ayat tunggal sususan biasa dan ayat majmuk dengan betul
  dalam pelbagai situasi. | 
Sistem
  Bahasa 
:-ayat
  tunggal 
-ayat
  majmuk 
-imbuhan 
EMK: 
-kreativiti
  dan inovasi-TMK –belajar melalui TMK |  | |
| 
Minggu
  35 
23.9.13 
- 
27.9.13 | 
TEMA
  10 
SAINS
  TEKNOLOGI DAN INOVASI 
Unit
  28 
Aktiviti
  Sains | 
1.7
  Berbincang dan 
mengemukakan
  pendapat tentang sesuatu perkara 
daripada pelbagai sumber secara bertatasusila. 
2.5
  Membaca, memahami dan menaakul untuk 
Memindahkan maklumat yang terdapat dalam pelbagai bahan
  denganbetul. 
3.2 Menulis huruf, suku kata, perkataan, frasa dan ayat
  secara mekanis dengan betul dan kemas. 
5.1
  Memahami dan 
menggunakan
  golongan 
kata
  dengan betul mengikut 
konteks. | 
1.7.1
  Berbincang dan mengemukakan 
pandangan
  tentang sesuatu perkara 
menggunakan
  perkataan frasa dan ayat yang sesuai daripada pelbagai sumber secara
  bertatasusila. 
2.5.1 Membaca dan memahami 
bahan grafik yang 
mengandungi ayat dengan 
betul. 
2.5.3 Membaca, memahami dan 
menaakul bahan grafik untuk 
memindahkan maklumat 
kepada bentuk bukan grafik 
dengan betul. 
3.2.6 Menulis ayat tunggal dan ayat 
majmuk secara mekanis 
dengan betul dan kemas. 
5.1.5 Memahami dan 
menggunakan pelbagai jenis 
kata adjektif dengan betul 
mengikut konteks. 
5.1.6 Memahami dan 
menggunakan kata hubung 
gabungan dengan betul 
mengikut konteks. | 
Sistem
  Bahasa 
:-kata
  hubung gabungan 
EMK: 
-kreativiti
  dan inovasi-TMK –belajar melalui TMK |  | |
| 
Minggu
  36  
30.9.13 
- 
4.10.13 
Minggu
  37 
7.10.13 
- 
11.10.13 | 
Unit
  29 
Sains
  dan Teknologi | 
1.2
  Mendengar, mengecam dan menyebut bunyi bahasa, iaitu abjad, suku kata,
  perkataan, frasa dan ayat dengan betul. 
1.6
  Berbicara untuk 
menyampaikan
  maklumat tentang sesuatu perkara 
daripada
  pelbagai sumber dengan tepat secara bertatasusila. 
2.3 Membaca kuat pelbagai bahan bacaan dengan lancar,
  sebutan yang jelas dan intonasi yang betul. 
2.4
  Membaca dan memahami maklumat yang tersurat dan tersirat daripada 
pelbagai
  bahan untuk 
memberi respons dengan betul. 
2.6 Membaca pelbagai bahan sastera dan bukan sastera
  yang sesuai bagi memupuk minat membaca. 
3.3 Membina dan menulis perkataan, frasa dan ayat
  dengan betul. 
3.6
  Menulis untuk 
Menyampaikan
  maklumat tentang sesuatu perkara 
dengan
  menggunakan 
bahasa yang santun. 
4.3 Mengujarkan
  bahasa yang indah dan menggunakan bahasa badan dengan kreatif melalui lakonan
  secara didik hibur 
5.3
  Memahami dan membina 
ayat yang betul dalam pelbagai situasi. | 
1.2.6
  mendengar, memahami dan menyebut frasa dan ayat dengan struktur binaan ayat
  yang betul dan tepat 
1.6.1
  Berbicara untuk mendapatkan maklumat yang tersurat dengan 
tepat
  tentang sesuatu perkara daripada pelbagai sumber secara 
bertatasusila. 
2.3.1
  Membaca kuat pelbagai bahan bacaan yang mengandungi pelbagai pola ayat dengan
  lancar, sebutan dan intonasi yang betul dan jelas. 
2.4.1
  Membaca dan memahami maklumat untuk mengenal pasti pertautan idea dalam bahan
  multimedia bagi membuat ramalan dengan tepat 
2.6.1 Membaca dan memahami 
pelbagai bahan kreatif yang 
sesuai untuk menambah kosa 
kata umum dan kosa kata istilah. 
3.3.3
  Membina dan menulis jawapan pemahaman berdasarkan soalan 
bertumpu
  dengan betul. 
3.6.1 Menulis untuk 
menyampaikan maklumat 
yang betul menggunakan 
idea utama dan idea 
sampingan dengan bahasa 
yang santun. 
4.3.1 Mengujarkan dialog dengan 
sebutan yang betul, intonasi 
yang jelas dan bahasa badan 
yang sesuai melalui lakonan 
secara didik hibur. 
5.3.1
  Memahami dan membina ayat tunggal sususan biasa dan ayat majmuk dengan betul
  dalam pelbagai situasi. 
5.3.2
  Memahami dan membina ayat penyata, ayat Tanya dengan kata tanya dan tanpa
  kata tanya, ayat seru dan ayat perintah dengan betuldalam pelbagai situasi | 
Sistem
  Bahasa 
-ayat
  tunggal susunan biasa dan ayat majmuk 
-ayat
  penyata 
-ayat
  tanya dengan kata tanya 
-ayat
  tanya tanpa kata tanya 
-ayat
  seruan 
-ayat
  perintah 
-pola
  ayat 
Kosa
  kata umum 
Kosa
  kata istilah 
Aspek
  Seni Bahasa-lakonan 
EMK: 
-kreativiti
  dan inovasi-TMK –belajar melalui TMK | 
B5 DT1 E1 (3.6.1) 
Menulis
  untuk menyampaikan maklumat dengan tepat menggunakan idea utama dan idea
  sampingan  | |
| 
Minggu
  38  
14.10.13 
- 
18.10.13 
15.10.13 (Cuti Hari
  Raya Haji) 
Minggu
  39 
21.10.13 
- 
25.10.13 
24.10.13 (Cuti
  Keputeraan Sultan Pahang) 
Minggu
  40 
28.10.13 
- 
1.11.13 | 
Unit
  30  
Inovasi
  dan Reka Cipta | 
1.5
  Bercerita dan 
menceritakan
  sesuatu 
perkara
  semula dengan 
tepat
  menggunakan 
sebutan
  yang jelas dan 
intonasi yang betul. 
1.7
  Berbincang dan 
mengemukakan
  pendapat tentang sesuatu perkara 
daripada pelbagai sumber secara bertatasusila. 
2.3 Membaca kuat pelbagai bahan bacaan dengan lancar,
  sebutan yang jelas dan intonasi yang betul. 
2.4
  Membaca dan memahami maklumat yang tersurat dan tersirat daripada 
pelbagai
  bahan untuk 
memberi respons dengan betul. 
2.5
  Membaca, memahami dan menaakul untuk 
Memindahkan maklumat yang terdapat dalam pelbagai bahan
  dengan betul. 
2.6 Membaca pelbagai bahan sastera dan bukan sastera
  yang sesuai bagi memupuk minat membaca. 
3.7 Menghasilkan penulisan kreatif dalam pelbagai genre
  dengan betul. 
5.1
  Memahami dan 
menggunakan
  golongan 
kata
  dengan betul mengikut 
konteks. | 
1.5.1
  Bercerita tentang sesuatu 
perkara
  dengan tepat, sebutan yang jelas dan intonasi yang betul 
menggunakan
  ayat tunggal dan ayat majmuk dengan betul. 
1.7.1
  Berbincang dan mengemukakan 
pandangan
  tentang sesuatu perkara 
menggunakan
  perkataan frasa dan ayat yang sesuai daripada pelbagai sumber secara
  bertatasusila 
1.7.2
  Berbincang dan mengemukakan pendapat tentang sesuatu perkara 
dengan
  menggunakan perkataan, frasa dan ayat yang betul daripada 
pelbagai
  sumber secara bertatasusila. 
2.3.1
  Membaca kuat pelbagai bahan bacaan yang mengandungi pelbagai pola ayat dengan
  lancar, sebutan dan intonasi yang betul dan jelas. 
2.4.2
  Membaca dan memahami 
maklumat
  daripada bahan multimedia untuk membuat penilaian dengan betul. 
2.5.1 Membaca dan memahami 
bahan grafik yang 
mengandungi ayat dengan 
betul. 
2.5.2
  Membaca , memahami dan 
menaakul
  maklumat dalam bahan grafik dan bahan bukan grafik dengan betul. 
2.6.2 Membaca dan memahami 
pelbagai bahan bacaan bukan 
sastera untuk mendapat ilmu 
pengetahuan. 
3.7.2
  Menghasilkan penulisan kreatif berbentuk imaginative dan deskriptif secara
  berpandu dengan betul. 
5.1.7 Memahami dan 
menggunakan kata sendi 
nama dan kata seru dengan 
betul mengikut konteks. | 
Sistem
  Bahasa 
:-pola
  ayat 
-kata
  sendi nama 
- 
EMK: 
-kreativiti
  dan inovasi-TMK –belajar melalui TMK |  | 
 
No comments:
Post a Comment