MINGGU
|
TEMA / TAJUK /
|
STANDARD KANDUNGAN
|
STANDARD
PEMBELAJARAN
|
PENGISIAN
KURIKULUM
|
1
5
- 9
JAN
2
12 - 16
JAN
|
Tema:
Aktiviti Keluarga
Tajuk:
Berkhemah di Laman Idaman
|
1.2 Mendengar, mengecam dan menyebut
bunyi bahasa, iaitu abjad, suku kata, perkataan, frasa dan ayat dengan betul.
2.2 Membaca dan memahami perkataan, frasa dan ayat
daripada pelbagai sumber dengan
sebutan yang betul.
3.2 Menulis huruf, suku kata, perkataan,
frasa dan ayat secara mekanis dengan betul
dan kemas.
5.1 Memahami dan menggunakan golongan kata dengan
betul mengikut konteks.
|
1.2.6 Mendengar, memahami dan
menyebut jenis-jenis ayat dengan struktur binaan ayat yang betul dan tepat.
2.2.3 Membaca dan memahami ayat yang mengandungi perkataan berimbuhan apitan daripada pelbagai sumber dengan sebutan yang betul.
3.2.6 Menulis ayat dalam perenggan secara mekanis dengan betul dan kemas.
5.1.1 Memahami dan menggunakan kata nama am konkrit dan penjodoh
bilangan dengan betul mengikut konteks.
5.1.3 Memahami dan menggunakan kata ganti nama tunjuk dengan betul
mengikut konteks.
|
EMK
Pendidikan Alam Sekitar
Nilai
murni:
-Kasih sayang
-Bekerjasama
STRATEGI PdP
KB:
-Menjana idea
-Menghubung kait
-Mengkategorikan
KP:
-Interpersonal
-Verbal linguistik
Kontekstual:
-Menghubungkaitkan
BCB:
-Bacaan Intensif
Sistem Bahasa:
- Kata Nama Am Konkrit
- Kata Ganti Nama Tunjuk
|
MINGGU
|
TEMA / TAJUK /
|
STANDARD KANDUNGAN
|
STANDARD PEMBELAJARAN
|
PENGISIAN
KURIKULUM
|
3
19 - 23
JAN
4
26 - 30 JAN
|
Tema:
Aktiviti Keluarga
Tajuk:
Seronoknya Membaca
|
1.3 Mendengar, memahami dan memberi
respons terhadap sesuatu arahan, soalan dan pesanan yang didengar dengan
betul.
2.3 Membaca kuat pelbagai bahan bacaan dengan lancar, sebutan yang jelas dan
intonasi yang betul.
3.2 Menulis huruf, suku kata, perkataan,
frasa dan ayat secara mekanis dengan betul dan kemas.
4.1 Menyebut dan memahami unsur seni dalam
lagu melalui nyanyian secara didik hibur.
5.1 Memahami dan menggunakan golongan kata dengan betul mengikut konteks.
|
1.3.1 Mendengar, memahami dan memberikan respons yang sesuai secara lisan atau gerak laku terhadap arahan berdasarkan ayat perintah
dengan betul.
2.3.1 Membaca pelbagai bahan yang mengandungi pelbagai jenis ayat
secara mekanis dengan lancar, sebutan yang jelas dan intonasi yang betul.
3.2.7 Menulis ayat majmuk secara mekanis dalam bentuk tulisan berangkai dengan betul dan kemas.
4.1.2 Memahami dan menghasilkan lirik lagu yang
mengandungi nilai dan pengajaran
secara berpandu dan
disampaikan melalui nyanyian secara didik hibur.
5.1.1 Memahami dan menggunakan kata nama am konkrit dan penjodoh
bilangan dengan betul mengikut konteks
|
EMK
Ilmu
:
- Pendidikan Alam Sekitar
Nilai
Murni:
- Kerajinan
-Hemah tinggi
STRATEGI PdP
KB :
-Menghubungkaitkan
-Mengecam
BCB:
-Bacaan Intensif
Kontekstual:
-Menghubungkaitkan
KP:
-Interpersonal
-Visual Ruang
-Muzik
Sistem Bahasa:
- Penjodoh bilangan
|
...hjhsamiah
MINGGU
|
TEMA / TAJUK /
|
STANDARD KANDUNGAN
|
STANDARD
PEMBELAJARAN
|
PENGISIAN
KURIKULUM
|
5
2 - 6
FEB
6
9 - 13
FEB
|
Tema:
Aktiviti Keluarga
Tajuk:
Melancong dengan Keluarga
|
1.3 Mendengar,
memahami dan memberi respons terhadap sesuatu arahan, soalan
dan pesanan yang didengar dengan betul.
2.3 Membaca kuat pelbagai bahan bacaan
dengan lancar, sebutan yang jelas dan intonasi yang betul.
3.3 Membina dan menulis perkataan, frasa dan ayat dengan betul.
4.2 Mengujarkan bahasa yang indah dan menggunakan bahasa badan secara kreatif
semasa bercerita secara didik hibur.
5.1 Memahami dan menggunakan golongan kata dengan
betul mengikut konteks.
|
1.3.1 Mendengar, memahami dan memberikan respons yang sesuai
secara lisan atau gerak laku terhadap arahan berdasarkan ayat perintah dengan betul.
2.3.2 Membaca
pelbagai bahan yang mengandungi ayat tunggal dan ayat majmuk berbilang subjek
secara mekanis dengan lancar, sebutan yang jelas dan intonasi yang betul.
3.3.3 Membina dan menulis jawapan pemahaman
berdasarkan soalan yang bertumpu dan bercapah dengan betul.
4.2.1 Mengujarkan ayat yang gramatis dengan sebutan
yang betul dan intonasi yang jelas serta susunan idea yang tepat semasa
bercerita secara didik hibur.
5.1.2 Memahami dan
menggunakan kata nama khas tak hidup dengan betul mengikut konteks
|
EMK
Ilmu:
- Sejarah
Nilai
Murni:
Kasih
sayang
Bekerjasama
STRATEGI PdP:
KB :
-Membuat gambaran mental
-Mengenal pasti
-Menghubungkaitkan
-Menyusun urutan
-Menjanakan idea
Kontekstual:
-Menghubungkaitkan
KP:
-Kinestetik
-Verbal Linguistik
PM:
-Bacaan
BCB:
-Bacaan Intensif
Sistem Bahasa:
-Kata Nama Khas Tak Hidup
|
...hjhsamiah
MINGGU
|
TEMA / TAJUK /
SISTEM BAHASA
|
STANDARD KANDUNGAN
|
STANDARD
PEMBELAJARAN
|
PENGISIAN
KURIKULUM
|
7
16 - 18
FEB
8
23 - 27
FEB
|
Tema:
Amalan Kesihatan dan Kebersihan
Tajuk:
Amalan Hidup Sihat
|
1.3 Mendengar, memahami dan memberi respons terhadap
sesuatu arahan, soalan dan pesanan yang didengar dengan betul.
2.4 Membaca dan memahami maklumat yang tersurat dan tersirat daripada pelbagai
bahan untuk memberi respons dengan betul
3.4 Menulis imlak dengan tepat.
4.1 Menyebut dan
memahami unsur seni dalam lagu melalui nyanyian secara didik hibur.
5.1 Memahami
dan menggunakan golongan kata dengan betul mengikut konteks.
|
1.3.2 Mendengar, memahami dan memberikan respons terhadap soalan tanpa kata tanya secara lisan dengan
betul.
2.4.1 Membaca dan memahami maklumat untuk mengenal pasti idea
utama dan idea sampingan dalam pelbagai bahan bagi membuat ramalan dengan
tepat.
3.4.1 Menulis perkataan
berimbuhan pinjaman dengan ejaan yang tepat secara imlak.
4.1.2 Memahami dan
menghasilkan lirik lagu yang mengandungi nilai dan pengajaran secara berpandu
dan disampaikan melalui nyanyian secara didik hibur.
5.1.3 Memahami dan menggunakan kata ganti nama tunjuk dengan betul
mengikut konteks.
|
EMK
Ilmu:
-Pendidikan Kesihatan
Nilai
murni:
-Kerajinan
-Kebersihan fizikal dan mental
STRATEGI PdP
KB :
-Menjanakan idea
-Menganalisis
-Mengecam
Kontekstual:
-Mengalami
KP :
-Verbal Linguistik,
-Meramal
-Muzik
BCB:
-Mendengar dengan cekap
Sistem Bah
asa:
-Kata Ganti Nama Tunjuk
|
.hjhsamiah
MINGGU
|
TEMA / TAJUK /
|
STANDARD KANDUNGAN
|
STANDARD
PEMBELAJARAN
|
PENGISIAN
KURIKULUM
|
9
2 - 6
MAC
10
9 -13
MAC
|
Tema:
Amalan Kesihatan dan Kebersihan
Tajuk:
Bersih dan Sihat
|
1.3 Mendengar, memahami dan memberi respons terhadap
sesuatu arahan, soalan dan pesanan yang didengar dengan betul.
2.4 Membaca dan
memahami maklumat yang tersurat dan tersirat daripada pelbagai
bahan untuk memberi respons dengan betul.
3.3 Membina dan
menulis perkataa, frasa dan ayat dengan betul.
5.1 Memahami dan menggunakan golongan kata dengan
betul mengikut konteks.
|
1.3.3 Mendengar, memahami dan memberikan respons dengan menyampaikan pesanan yang betul mengikut
urutan.
2.4.2 Membaca dan memahami maklumat daripada bahan untuk
menjana idea dengan betul.
3.3.4 Membina
kerangka untuk menulis pelbagai jenis karangan dengan betul
5.1.4 Memahami dan menggunakan kata kerja pasif dengan betul
mengikut konteks.
5.1.6 Memahami dan
menggunakan kata hubung pancangan keterangan dengan betul mengikut konteks.
|
EMK
Nilai Murni:
- Kebersihan fizikal
dan mental
-Berdikari
STRATEGI PdP
KB:
-Membuat urutan
-Membuat andaian
-Menjanakan idea
Kontekstual:
-Mengaplikasikan
-Memindahkan
Konstruktivisme:
Menerangkan dan menjelaskan
idea
Sistem Bahasa:
-Kata Hubung Pancangan Keterangan
-Kata Kerja Pasif
|
...hjhsamiah
MINGGU
|
TEMA / TAJUK /
|
STANDARD KANDUNGAN
|
STANDARD
PEMBELAJARAN
|
PENGISIAN
KURIKULUM
|
11
16 - 20
MAC
12
30 MAC-
3 APRIL
|
Tema:
Amalan Kesihatan dan Kebersihan
Tajuk:
Pendidikan Kesihatan
|
1.4 Bertutur, berbual dan menyatakan permintaan tentang sesuatu perkara
daripada pelbagai sumber dalam situasi formal dan tidak formal secara bertatasusila.
2.2Membaca dan
memahami perkataan, frasa dan ayat daripada pelbagai sumber dengan sebutan yang betul.
2.4 Membaca dan memahami maklumat yang tersurat dan tersirat daripada pelbagai
bahan untuk memberi respons dengan betul.
3.5 Mencatat
maklumat yang betul tentang sesuatu
perkara daripada pelbagai sumber.
3.9Menulis ulasan tentang pelbagai bahan sastera dan bukan sastera
yang didengar, ditonton atau dibaca dengan betul.
5.1 Memahami dan menggunakan golongan kata dengan
betul mengikut konteks.
|
1.4.1 Bertutur tentang sesuatu perkara daripada pelbagai sumber dengan menggunakan
ayat yang gramatis dalam situasi formal dan tidak formal secara
bertatasusila.
2.2.3Membaca
dan memahami ayat yang
mengandungi perkataan
berimbuhan apitan daripada
pelbagai sumber dengan sebutan
yang betul.
2.4.3 Membaca dan memahami maklumat yang tersurat dan tersirat dengan tepat daripada pelbagai bahan untuk membuat penilaian dengan betul.
3.5.2 Mencatat
maklumat yang betul mengikut urutan untuk membuat carta daripada pelbagai
sumber.
3.9.1Menulis
ulasan tentang bahan bukan sastera yang didengar,
ditonton atau dibaca dengan jelas dan menggunakan bahasa yang
gramatis.
5.1.5 Memahami dan menggunakan kata adjektif dan kata penguat dengan betul mengikut konteks.
|
EMK
Ilmu:
- Pendidikan
Kesihatan
Nilai Murni:
- Kebersihan fizikal
dan mental
STRATEGI PdP
KB:
-Menghubungkaitkan
-Mengecam
-Menaakul
-Menyusun mengikut urutan
-Mengitlak
-Memadankan
KP
-Interpersonal
Konstruktivisme
-Menghubungkaitkan
BCB
-Bacaan Intensif
-Mencatan nota
Sistem Bahasa:
-Kata Adjektif
-Kata Penguat
|
...hjhsamiah
MINGGU
|
TEMA / TAJUK /
|
STANDARD KANDUNGAN
|
STANDARD
PEMBELAJARAN
|
PENGISIAN
KURIKULUM
|
13
6 - 10
APRIL
|
Tema:
Sentiasa Selamat
Tajuk:
Sentiasa Awasi Diri
|
1.4Bertutur, berbual
dan menyatakan permintaan tentang sesuatu perkara daripada pelbagai sumber
dalam situasi formal dan tidak formal secara bertatasusila.
2.5Membaca, memahami
dan menaakul untuk memindahkan maklumat yang terdapat
dalam pelbagai bahan dengan betul.
3.4 Menulis imlak dengan tepat.
5.1 Memahami dan menggunakan golongan kata
dengan betul mengikut konteks.
|
1.4.2Berbual tentang
sesuatu perkara menggunakan kata gelaran yang sesuai dalam situasi tidak
formal secara bertatasusila.
2.5.1Membaca dan
memahami maklumat yang
tersurat dan tersirat daripada
bahan prosa dengan betul
3.4.2Menulis frasa dan
ayat yang ada perkataan berimbuhan pinjaman dengan ejaan dan tanda baca yang tepat secara
imlak
5.1.2Memahami dan menggunakan
kata nama khas tak hidup dengan betul mengikut konteks
5.1.5Memahami dan menggunakan kata adjektif dan kata penguat dengan betul mengikut konteks.
|
EMK
Sains dan Teknologi
Nilai Murni:
-keberanian
-rasional
STRATEGI PdP
KB:
-menghubungkaitkan
-menganalisis
-mengecam
-memadankan
KP:
-interpersonal
Konstriktivisme:
-menghubungkaitkan
BCB:
-mendengar aktif
-bacaan intensif
Kontekstual:
Menghubungkaitkan
Sistem Bahasa:
-Kata Nama Khas Tak Hidup
-Kata Adjektif dan Kata Penguat
|
MINGGU
|
TEMA / TAJUK /
|
STANDARD KANDUNGAN
|
STANDARD
PEMBELAJARAN
|
PENGISIAN
KURIKULUM
|
14
13 - 17
APRIL
|
Tema:
Sentiasa Selamat
Tajuk:
Sediakan Payung Sebelum Hujan
|
1.4 Bertutur, berbual dan menyatakan permintaan tentang sesuatu perkara
daripada pelbagai sumber dalam situasi formal dan tidak formal secara
bertatasusila.
2.5 Membaca, memahami dan menaakul untuk memindahkan
maklumat yang terdapat dalam pelbagai bahan dengan betul.
3.3Membina dan menulis perkataan, frasa dan ayat dengan betul.
4.4 Melafazkan dan memahami puisi dengan intonasi
yang betul menggunakan bahasa yang
indah secara didik
hibur.
5.1Memahami dan
menggunakan golongan kata dengan betul mengikut konteks.
|
1.4.3 Berbual tentang
sesuatu perkara menggunakan kata ganti nama diri orang dan kata ganti nama diri tanya dengan
betul dalam situasi formal
dan tidak formal secara bertatasusila.
2.5.2 Membaca, memahami dan menaakul maklumat yang tersurat dan
tersirat daripada bahan prosa dengan betul.
3.3.4Membina kerangka dan menulis pelbagai jenis karangan dengan betul.
4.4.1Mendeklamasi sajak dengan sebutan dan intonasi yang betul dan jelas
secara didik hibur serta memahami maksud sajak tersebut.
5.1.6Memahami dan menggunakan kata hubung pancangan keterangan dengan betul
mengikut konteks.
|
EMK
Pendidikan Alam Sekitar
Nilai Murni:
-Rasional
-Semangat Bermasyarakat
STRATEGI PdP
KB:
-Mengenal pasti
-Menaakul
-Membuat urutan
-Menghubungkaitkan
-Menganalisis
Kontekstual:
-Mengaplikasikan
-Memindahkan maklumat
Konstruktivisme:
-Mengembangkan idea dengan
persekitaran
BCB:
-Bacaan INtensif
KP:
-Verbal-Linguistik
Sistem Bahasa:
-Kata Hubung Pancangan Keterangan
|
...hjhsamiah
MINGGU
|
TEMA / TAJUK /
|
STANDARD KANDUNGAN
|
STANDARD
PEMBELAJARAN
|
PENGISIAN
KURIKULUM
|
15
20 - 24
APRIL
|
Tema:
Sentiasa Selamat
Tajuk:
Beringat Sebelum Kena
|
1.4Bertutur, berbual dan menyatakan permintaan tentang sesuatu perkara
daripada pelbagai sumber dalam situasi formal dan tidak formal secara
bertatasusila.
2.5Membaca, memahami dan menaakul
untuk memindahkan maklumat yang terdapat dalam pelbagai bahan dengan
betul.
3.6Menulis untuk menyampaikan maklumat tentang sesuatu perkara dengan
menggunakan bahasa yang santun.
5.1 Memahami dan menggunakan golongan kata dengan betul
mengikut konteks.
|
1.4.3Berbual tentang sesuatu perkara menggunakan kata ganti nama diri orang dan kata ganti nama diri tanya dengan
betul dalam situasi formal
dan tidak formal secara bertatasusila.
1.4.4Bertutur tentang
sesuatu perkara daripada pelbagai sumber dengan menggunakan ayat yang gramatis dalam
situasi formal dan tidak formal secara bertatasusila.
2.5.3 Membaca, memahami dan
menaakul bahan prosa untuk memindahkan maklumat kepada bentuk puisi dengan
betul.
3.6.2Menulis untuk
menyampaikan maklumat berbentuk
surat, laporan dan berita dengan jelas
serta menggunakan bahasa yang santun.
5.1.7 Memahami dan menggunakan kata bantu,
kata perintah dan kata pemeri dengan betul mengikut konteks.
|
EMK
Peraturan Sosiobudaya
Nilai
Murni:
-Keberanian
STRATEGI PdP
KB:
-Menghubungkaitkan
-Menaakul
-Menjanakan idea
Kontekstual:
-Memindahkan maklumat
KP:
-Interpersonal
-Verbal-linguistik
Sistem Bahasa:
-Kata Bantu
|
...hjhsamiah
MINGGU
|
TEMA / TAJUK /
|
STANDARD KANDUNGAN
|
STANDARD
PEMBELAJARAN
|
PENGISIAN
KURIKULUM
|
16
27 - 30 APRIL
|
Tema:
Masyarakat Penyayang
Tajuk:
Program Khidmat Masyarakat
|
1.5Bercerita dan menceritakan
sesuatu perkara semula dengan
tepat menggunakan sebutan yang jelas dan intonasi yang betul.
2.6 Membaca pelbagai bahan sastera dan bukan sastera
yang sesuai bagi memupuk minat membaca.
3.3Membina dan menulis perkataan, frasa dan ayat dengan betul.
4.1 Menyebut dan memahami unsur seni dalam lagu
melalui nyanyian secara didik hibur
5.1 Memahami dan
menggunakan golongan kata dengan betul mengikut konteks.
|
1.5.1Bercerita tentang sesuatu perkara dengan tepat, sebutan yang jelas dan
intonasi yang betul menggunakan ayat yang
mengandungi wacana.
2.6.1Membaca dan memahami
pelbagai bahan sastera yang sesuai untuk meningkatkan daya berfikir secara
kreatif.
3.3.4Membina kerangka dan menulis pelbagai jenis karangan dengan betul.
4.1.1Menyebut dan
memahami lirik lagu yang mengandungi nilai dan pengajaran yang dipersembahkan
melalui nyanyian secara didik hibur.
5.1.7 Memahami dan menggunakan kata bantu, kata perintah dan kata pemeri
dengan betul mengikut konteks.
|
EMK
Pendidikan Alam Sekitar
Keusahawanan
Nilai
Murni:
-Kasih sayang
-Semangat bermasyarakat
STRATEGI PdP
KB:
-Menghubungkaitkan
-Membuat gambaran mental
-Menjanakan idea
-Menganalisis
-Menyesuaikan
KP:
-Verbal-linguistik
-Muzik
-Kinestetik
Kontekstual:
-Memindahkan maklumat
Sistem Bahasa:
-Kata Perintah
|
\
...hjhsamiah
MINGGU
|
TEMA / TAJUK /
|
STANDARD KANDUNGAN
|
STANDARD
PEMBELAJARAN
|
PENGISIAN
KURIKULUM
|
17
4 - 8
MEI
|
Tema:
Masyarakat Penyayang
Tajuk:
Khidmat Rakan Sebaya
|
1.5Bercerita dan menceritakan
sesuatu perkara semula dengan
tepat menggunakan sebutan yang jelas dan intonasi yang betul.
2.6Membaca pelbagai bahan sastera dan bukan sastera yang sesuai bagi memupuk
minat membaca.
3.6 Menulis untuk menyampaikan maklumat tentang
sesuatu perkara dengan menggunakan bahasa yang santun
5.1 Memahami dan menggunakan golongan kata dengan betul
mengikut konteks.
|
1.5.2 Menceritakan sesuatu
perkara yang dilihat dan yang
ditonton dengan tepat , sebutan yang jelas dan intonasi yang betul
menggunakan ayat yang mengandungi
wacana.
2.6.2 Membaca dan memahami
pelbagai bahan bukan sastera untuk
mengenal pasti nilai murni.
3.6.2 Menulis untuk menyampaikan maklumat berbentuk surat, laporan dan cerita dengan jelas
serta menggunakan bahasa yang santun
5.1.4Memahami dan menggunakan kata kerja pasif dengan betul mengikut konteks.
5.1.7 Memahami dan
menggunakan kata bantu, kata perintah
dan kata pemeri dengan betul
mengikut konteks.
|
EMK
Peraturan Sosiobudaya
Nilai
Murni
-Kerjasama
-Kebersihan fizikal dan mental
STRATEGI PdP
KB
-Menjanakan idea
-Menilai
-Menganalisis
-Menghubungkaitkan
Kontekstual
-Memindahkan maklumat
-Mengaplikasikan
KP:
-Verbal-linguistik
BCB:
-Bacaan intensif
Sistem Bahasa:
-Kata Pemeri
|
...hjhsamiah
MINGGU
|
TEMA / TAJUK /
|
STANDARD KANDUNGAN
|
STANDARD
PEMBELAJARAN
|
PENGISIAN
KURIKULUM
|
18
11 - 15 MEI
|
Tema:
Masyarakat Penyayang
Tajuk:
Skuad Prihatin
|
1.6 Berbicara untuk menyampaikan maklumat tentang sesuatu perkara daripada pelbagai sumber
dengan tepat secara bertatasusila.
2.2Membaca dan memahami perkataan, frasa dan ayat daripada pelbagai sumber
dengan sebutan yang betul.
3.6Menulis untuk menyampaikan maklumat tentang sesuatu perkara dengan
menggunakan bahasa yang santun.
4.2 Mengujarkan bahasa yang indah dan menggunakan
bahasa badan secara kreatif semasa bercerita secara didik hibur
5.2Memahami dan menggunakan pembentukan kata yang sesuai dalam pelbagai
situasi dengan betul.
|
1.6.1 Berbicara untuk
mendapatkan maklumat yang tersirat
dengan tepat tentang sesuatu
perkara secara bertatasusila.
2.2.3Membaca dan
memahami ayat yang mengandungi
perkataan berimbuhan apitan
daripada pelbagai sumber
dengan sebutan yang betul.
3.6.1Menulis untuk
menyampaikan maklumat yang betul
dengan menggunakan idea utama dan idea sampingan serta menegaskan kesantunan
berbahasa
4.2.2 Mengujarkan idea yang tepat menggunakan bahasa yang indah dan
ayat yang gramatis serta bahasa badan yang sesuai semasa bercerita secara
didik hibur
5.2.1 Memahami dan menggunakan imbuhan akhiran –an, -kan, –i,
imbuhan apitan pada kata kerja, kata nama dan kata adjektif serta
imbuhan pinjaman dengan betul dalam pelbagai
situasi.
|
EMK
Pendidikan Alam Sekitar
Nilai
Murni:
-Kerjasama
-Kebersihan Fizikal
-Kasih sayang
STRATEGI PdP
KB:
-Menghubungkaitkan
-Membuat gambaran mental
-Menjanakan idea
KP:
-Verbal-linguistik
BCB:
-Bacaan Intensif
Konstruktivisme:
-Menyampaikan idea baharu
Kontekstual:
-Mengaplikasikan
Sistem Bahasa:
Imbuhan Akhiran dan Imbuhan
Apitan pada Kata Kerja
|
MINGGU
|
TEMA / TAJUK /
SISTEM BAHASA
|
STANDARD KANDUNGAN
|
STANDARD
PEMBELAJARAN
|
PENGISIAN
KURIKULUM
|
19
18 - 22 MEI
|
Tema:
Kenali Warisan Bangsa
Tajuk:
Irama Warisan
|
1.6Berbicara untuk menyampaikan maklumat tentang
sesuatu perkara daripada pelbagai sumber dengan tepat secara bertatasusila.
2.3 Membaca kuat pelbagai bahan bacaan dengan
lancar, sebutan yang jelas dan intonasi yang betul
3.7 Menghasilkan penulisan kreatif dalam pelbagai
genre dengan betul.
4.4Melafazkan dan memahami puisi dengan intonasi yang betul menggunakan
bahasa yang indah secara didik hibur.
5.2Memahami dan menggunakan pembentukan kata yang sesuai dalam pelbagai
situasi dengan betul.
|
1.6.2Menyampaikan maklumat
tentang sesuatu perkara daripada media cetak dalam bentuk pengumuman dengan menggunakan ayat yang gramatis
secara bertatasusila.
2.3.1 Membaca pelbagai
bahan yang mengandungi pelbagai jenis
ayat secara mekanis dengan lancar,
sebutan yang jelas dan intonasi yang
betul.
3.7.1Menghasilkan rangka pendahuluan, isi dan penutup dalam penulisan kreatif dengan betul.
4.4.2 Membina dan memahami sajak
secara
terkawal dan mendeklamasikannya dengan sebutan dan intonasi yang betul dan
jelas secara didik hibur.
5.2.1 Memahami dan
menggunakan imbuhan akhiran –an, -kan, –i, imbuhan apitan pada kata
kerja, kata nama dan kata adjektif serta imbuhan pinjaman dengan betul dalam
pelbagai situasi.
|
EMK
Patriotisme
Peraturan Sosiobudaya
STRATEGI PdP
KB:
-mensintesis
-mengenal pasti
-menganalisis
PM:
-main peranan
-bacaan
Kontekstual:
-memindahkan
Konstruktivisme
-mengaplikasikan
Sistem Bahasa:
-Imbuhan Apitan pada Kata Nama dan Kata Kerja
|
...hjhsamiah
MINGGU
|
TEMA / TAJUK /
|
STANDARD KANDUNGAN
|
STANDARD
PEMBELAJARAN
|
PENGISIAN
KURIKULUM
|
20
8 - 12
JUN
|
Tema:
Kenali Warisan Bangsa
Tajuk:
Serupa tetapi Berbeza
|
1.6Berbicara untuk menyampaikan maklumat tentang
sesuatu perkara daripada pelbagai sumber dengan tepat secara bertatasusila.
2.3Membaca kuat pelbagai bahan bacaan dengan lancar, sebutan yang jelas dan
intonasi yang betul.
3.8Mengedit dan memurnikan hasil penulisan dengan betul.
4.4Melafazkan dan memahami puisi dengan intonasi yang betul menggunakan
bahasa yang indah secara didik hibur.
5.2Memahami dan menggunakan pembentukan kata yang sesuai dalam pelbagai
situasi dengan betul.
|
1.6.1 Berbicara untuk mendapatkan
maklumat yang tersirat dengan
tepat tentang sesuatu perkara
secara bertatasusila.
2.3.2 Membaca
pelbagai bahan yang mengandungi ayat tunggal dan ayat majmuk berbilang subjek
secara mekanis dengan lancar, sebutan yang jelas dan intonasi yang betul.
3.8.2Mengedit dan memurnikan hasil penulisan
daripada aspek ejaan, tanda baca, penggunaan kata, imbuhan dan struktur ayat.
4.4.2Membina dan memahami
sajak secara terkawal dan mendeklamasikannya dengan sebutan dan intonasi yang
betul dan jelas secara didik hibur.
5.2.1 Memahami dan menggunakan imbuhan akhiran –an, -kan, –i, imbuhan apitan pada kata
kerja, kata nama dan kata adjektif serta imbuhan pinjaman dengan betul dalam
pelbagai situasi.
|
EMK
Peraturan Sosiobudaya
Keusahawanan
Nilai Murni:
-semangat bermasyarakat
STRATEGI PdP
KB:
-mengitlak
-mengenal pasti
-menganalisis
-menjanakan idea
-mengecam
KP:
-verbal-linguistik
BCB:
-bacaan intensif
Konstruktivisme:
-mengembangkan idea
Sistem Bahasa:
-Imbuhan Apitan pada Kata Adjektif
|
...hjhsamiah
MINGGU
|
TEMA / TAJUK /
|
STANDARD KANDUNGAN
|
STANDARD
PEMBELAJARAN
|
PENGISIAN
KURIKULUM
|
21
15 - 19 JUN
|
Tema:
Kenali Warisan Bangsa
Tajuk:
Unik dan Kreatif
|
1.7Berbincang dan mengemukakan pendapat tentang sesuatu perkara daripada pelbagai sumber secara
bertatasusila.
2.4 Membaca dan memahami maklumat yang tersurat dan
tersirat daripada pelbagai bahan untuk memberi respons dengan betul
3.7Menghasilkan penulisan kreatif dalam pelbagai
genre dengan betul.
3.9 Menulis ulasan
tentang pelbagai bahan sastera dan
bukan sastera yang didengar, ditonton atau dibaca dengan betul.
5.1 Memahami dan
menggunakan golongan kata dengan betul mengikut konteks
5.2Memahami dan
menggunakan pembentukan kata yang sesuai dalam pelbagai situasi dengan betul.
|
1.7.2Berbincang dan mengemukakan pendapat tentang sesuatu perkara daripada
pelbagai sumber dengan menggunakan
ayat yang gramatis secara bertatasusila.
2.4.1 Membaca dan memahami maklumat untuk mengenal pasti idea
utama dan idea sampingan dalam pelbagai bahan bagi membuat ramalan dengan
tepat.
3.7.2 Menghasilkan penulisan kreatif berbentuk imaginatif dan deskriptif
dengan betul.
3.9.1Menulis
ulasan tentang bahan bukan sastera yang didengar, ditonton atau dibaca dengan jelas dan
menggunakan bahasa yang gramatis.
5.1.3 Memahami dan menggunakan kata ganti nama tunjuk dengan betul mengikut konteks
5.1.5 Memahami dan
menggunakan kata adjektif dan kata penguat
dengan betul mengikut konteks.
5.2.2Memahami dan
menggunakan kata ganda separa dengan betul dalam pelbagai situasi.
|
EMK
Peraturan Sosiobudaya
Kreativiti dan Inovasi
STRATEGI PdP
KB:
-mensintesis
-menganalisis
-menjanakan idea
-menaakul
-mengumpul dan -mengelas
-mengecam
PAK:
-mengakses
KMD:
-meramal
Konstruktivisme:
-mengembangkan idea
BCB:
-bacaan intensif
Sistem Bahasa:
-Kata Adjektif dan Kata Penguat
|
MINGGU
|
TEMA / TAJUK /
|
STANDARD KANDUNGAN
|
STANDARD
PEMBELAJARAN
|
PENGISIAN
KURIKULUM
|
22
22 - 26
JUN
|
Tema:
Pertanian dan Penternakan
Tajuk:
Kemajuan Pertanian
|
1.3 Mendengar, memahami dan memberi respons terhadap
sesuatu arahan, soalan dan pesanan yang didengar dengan betul.
2.4 Membaca dan memahami maklumat yang tersurat dan
tersirat daripada pelbagai bahan untuk memberi respons dengan betul.
3.5Mencatat maklumat yang betul tentang sesuatu perkara daripada pelbagai sumber.
5.2Memahami dan menggunakan pembentukan kata yang sesuai dalam pelbagai
situasi dengan betul.
|
1.3.1Mendengar, memahami dan memberikan respons yang sesuai
secara lisan atau gerak laku terhadap arahan berdasarkan ayat perintah dengan
betul.
2.4.2Membaca dan memahami maklumat daripada bahan untuk
menjana idea dengan betul.
3.5.2Mencatat maklumat yang betul mengikut urutan untuk
membuat carta daripada pelbagai sumber
5.2.3Memahami dan menggunakan kata majmuk bentuk yang telah mantap dengan
betul dalam pelbagai situasi.
|
EMK
Keusahawanan
Pendidikan Alam Sekitar
Ilmu:
Pertanian
STRATEGI PdP
KB:
-menjanakan idea
-menyusun urutan
Konstruktivisme:
-menghubungkaitkan
BCB:
-bacaan intensif
Kontekstual:
-memindahkan
Sistem Bahasa:
-Kata Majmuk Bentuk Mantap
|
...hjhsamiah
MINGGU
|
TEMA / TAJUK /
|
STANDARD KANDUNGAN
|
STANDARD
PEMBELAJARAN
|
PENGISIAN
KURIKULUM
|
23
29 JUN -
3 JULAI
|
Tema:
Pertanian dan Penternakan
Tajuk:
Perkembangan Pertanian
|
1.3 Mendengar, memahami dan memberi respons terhadap
sesuatu arahan, soalan dan pesanan yang didengar dengan betul.
2.4 Membaca dan memahami maklumat
yang tersurat dan tersirat daripada pelbagai bahan untuk memberi respons dengan betul.
3.7Menghasilkan penulisan kreatif dalam pelbagai
genre dengan betul.
4.3Mengujarkan bahasa yang indah dan menggunakan bahasa badan dengan kreatif
melalui lakonan secara didik hibur.
5.3Memahami dan membina ayat yang
betul dalam pelbagai situasi.
|
1.3.2Mendengar, memahami dan memberikan respons terhadap soalan tanpa kata tanya secara lisan dengan
betul.
2.4.3 Membaca dan memahami maklumat yang tersurat dan tersirat dengan tepat daripada pelbagai bahan untuk membuat penilaian dengan betul.
3.7.2 Menghasilkan
penulisan kreatif berbentuk imaginatif dan deskriptif dengan betul.
4.3.2Mengujarkan dialog yang dihasilkan daripada bahan rangsangan untuk
menyampaikan nilai dan pengajaran dengan bahasa badan yang sesuai melalui lakonan secara didik hibur.
5.3.1Memahami dan
membina ayat tunggal dengan peluasan
subjek dan predikat yang betul dalam pelbagai situasi.
|
EMK
Sains dan Teknologi
Keusahawanan
STRATEGI PdP
KB:
-menghubungkaitkan
-menilai
-menjanakan idea
-mengumpul dan mengelas
KP:
-interpersonal
-verbal-linguistik
Konstruktivisme:
-menghubungkaitkan
BCB:
-perbincangan
-bacaan intensif
Sistem Bahasa:
-Ayat Tunggal Peluasan Subjek
|
...hjhsamiah
MINGGU
|
TEMA / TAJUK /
|
STANDARD KANDUNGAN
|
STANDARD
PEMBELAJARAN
|
PENGISIAN
KURIKULUM
|
24
6 - 10 JULAI
|
Tema:
Pertanian dan Penternakan
Tajuk:
Hasil Serba Guna
|
1.4 Bertutur, berbual dan menyatakan permintaan
tentang sesuatu perkara daripada pelbagai sumber dalam situasi formal dan tidak
formal secara bertatasusila.
2.5 Membaca, memahami dan menaakul untuk memindahkan
maklumat yang terdapat dalam pelbagai bahan dengan betul.
3.3Membina dan menulis perkataan, frasa dan ayat dengan betul.
3.9 Menulis ulasan
tentang pelbagai bahan sastera dan
bukan sastera yang didengar, ditonton atau dibaca dengan betul.
5.1 Memahami dan menggunakan golongan kata dengan
betul mengikut konteks.
5.3 Memahami dan membina
ayat yang betul dalam pelbagai
situasi.
|
1.4.1 Bertutur tentang sesuatu perkara daripada
pelbagai sumber dengan menggunakan ayat yang gramatis dalam situasi formal
dan tidak formal secara
bertatasusila.
2.5.1Membaca dan memahami maklumat yang tersurat dan tersirat daripada bahan prosa dengan betul
3.3.3Membina dan menulis jawapan pemahaman
berdasarkan soalan yang bertumpu dan bercapah dengan betul.
3.9.1Menulis
ulasan tentang bahan bukan sastera yang didengar, ditonton atau dibaca dengan jelas dan
menggunakan bahasa yang gramatis.
5.1.7 Memahami dan
menggunakan kata bantu, kata perintah dan kata pemeri dengan betul mengikut
konteks.
5.3.1Memahami dan membina ayat tunggal dengan
peluasan subjek dan predikat yang
betul dalam pelbagai situasi.
|
EMK
Keusahawanan
Pendidikan Alam Sekitar
Kreativiti dan Inovasi
STRATEGI PdP
KB:
-mengitlak
-menghubungkaitkan
-mensintesis
-menganalisis
BCB:
Bacaan intensif
-bacaan mentalis
KP:
-interpersonal
Kontekstual:
-menghubungkaitkan
-mengaplikasikan
Sistem Bahasa:
-Ayat Tunggal Peluasan Subjek
dan Predikat
-Kata Bantu, Kata Perintah dan
Kata Pemeri
|
...hjhsamiah
MINGGU
|
TEMA / TAJUK /
|
STANDARD KANDUNGAN
|
STANDARD
PEMBELAJARAN
|
PENGISIAN
KURIKULUM
|
25
13 - 16 JULAI
|
Tema:
Potret Malaysia
Tajuk:
Pekerti Mulia Amalan Kita
|
1.4 Bertutur, berbual dan menyatakan permintaan
tentang sesuatu perkara daripada pelbagai sumber dalam situasi formal dan
tidak formal secara bertatasusila.
2.5 Membaca, memahami dan menaakul untuk memindahkan
maklumat yang terdapat dalam pelbagai bahan dengan betul.
3.3 Membina dan menulis perkataan, frasa dan ayat
dengan betul.
5.1 Memahami dan menggunakan golongan kata dengan
betul mengikut konteks.
5.3Memahami dan membina
ayat yang betul dalam pelbagai
situasi.
|
1.4.2 Berbual tentang sesuatu perkara menggunakan
kata gelaran yang sesuai dalam situasi tidak formal secara bertatasusila.
2.5.2Membaca, memahami dan menaakul maklumat yang tersurat dan tersirat
daripada bahan prosa dengan betul.
3.3.4Membina kerangka dan menulis pelbagai jenis karangan dengan betul.
5.1.5 Memahami dan menggunakan kata adjektif dan kata penguat dengan betul mengikut konteks.
5.3.2Memahami dan membina
ayat aktif dan ayat pasif dengan betul dalam pelbagai situasi.
|
EMK
Nilai Murni:
-kerjasama
-kasiih sayang
-hormat-menghormati
STRATEGI PdP
KB:
-menjanakan idea
-mensintesis
-mengecam
KP:
-verbal-linguistik
Kontekstual:
-mengalami
-mengaplikasikan
Konstruktivisme:
-pengembangan idea
BCB:
-bacaan imbasan
Sistem Bahasa:
-Kata Adjektif dan Kata Penguat
-Ayat Aktif
|
...hjhsamiah
MINGGU
|
TEMA / TAJUK /
|
STANDARD KANDUNGAN
|
STANDARD
PEMBELAJARAN
|
PENGISIAN
KURIKULUM
|
26
20 - 24 JULAI
|
Tema:
Potret Malaysia
Tajuk:
Cinta akan Negara
|
1.4 Bertutur, berbual dan menyatakan permintaan
tentang sesuatu perkara daripada pelbagai sumber dalam situasi formal dan
tidak formal secara bertatasusila.
2.5Membaca, memahami dan menaakul
untuk memindahkan maklumat yang
terdapat dalam pelbagai bahan dengan betul.
3.6Menulis untuk menyampaikan maklumat tentang sesuatu perkara dengan
menggunakan bahasa yang santun.
4.3Mengujarkan bahasa yang indah dan menggunakan bahasa badan dengan kreatif melalui lakonan secara didik hibur.
5.3Memahami dan membina ayat yang
betul dalam pelbagai situasi.
|
1.4.3 Berbual tentang sesuatu perkara menggunakan
kata ganti nama diri orang dan kata ganti nama diri tanya dengan betul dalam
situasi formal dan tidak formal secara
bertatasusila.
2.5.3 Membaca,
memahami dan menaakul bahan prosa
untuk memindahkan maklumat kepada bentuk puisi dengan betul.
3.6.2 Menulis untuk
menyampaikan maklumat berbentuk surat, laporan dan berita dengan jelas
serta menggunakan bahasa yang santun.
4.3.1Mengujarkan dialog dengan sebutan dan intonasi yang betul dan jelas, dan
bahasa badan yang sesuai melalui lakonan secara didik hibur.
5.3.2Memahami dan membina ayat aktif dan ayat pasif dengan betul dalam
pelbagai situasi.
|
EMK
Patriotisme
Nilai Murni:
-hemah tinggi
STRATEGI PdP
KB:
-menjanakan idea
-mensintesis
-membuat urutan
-menganalisis
KP:
-interpersonal
-verbal-linguistik
Konstektual:
-memindahkan maklumat
BCB:
-mencatat nota
Sistem Bahasa:
-Ayat Pasif
|
...hjhsamiah
MINGGU
|
TEMA / TAJUK /
|
STANDARD KANDUNGAN
|
STANDARD
PEMBELAJARAN
|
PENGISIAN
KURIKULUM
|
27
27 - 31 JULAI
28
3 - 7
OGOS
|
Tema:
Potret Malaysia
Tajuk:
Negaraku Gemilang
|
1.4 Bertutur,
berbual dan menyatakan permintaan tentang sesuatu
perkara daripada pelbagai sumber dalam situasi formal dan tidak formal secara
bertatasusila.
2.2Membaca dan memahami perkataan, frasa dan ayat daripada pelbagai sumber
dengan sebutan yang betul.
2.6 Membaca pelbagai bahan sastera dan bukan sastera
yang sesuai bagi memupuk minat membaca.
3.8Mengedit dan memurnikan hasil penulisan
dengan betul.
5.1 Memahami dan menggunakan golongan kata dengan betul
mengikut konteks.
|
1.4.4
Bertutur tentang sesuatu perkara daripada pelbagai sumber dengan menggunakan ayat yang gramatis dalam
situasi formal dan tidak formal secara bertatasusila.
2.2.3Membaca dan memahami
ayat yang mengandungi perkataan
berimbuhan apitan daripada pelbagai sumber dengan sebutan yang betul.
2.6.1
Membaca dan memahami pelbagai
bahan sastera yang sesuai
untuk meningkatkan daya berfikir
secara kreatif.
3.8.2 Mengedit dan
memurnikan hasil penulisan daripada aspek
ejaan, tanda baca, penggunaan kata,
imbuhan dan struktur ayat.
5.1.4Memahami dan
menggunakan kata kerja pasif dengan betul mengikut konteks.
|
EMK
Pendidikan Alam Sekitar
Patriotisme
STRATEGI PdP
KB:
-menjanakan idea
-mengecam
-menganalisis
KP:
-verbal-linguistik
BCB:
-bacaan intensif
-bacaan imbasan
Kontekstual:
-mengaplikasikan
Sistem Bahasa:
-Kata Kerja Pasif
|
...hjhsamiah
MINGGU
|
TEMA / TAJUK /
|
STANDARD KANDUNGAN
|
STANDARD
PEMBELAJARAN
|
PENGISIAN
KURIKULUM
|
29
10 - 14
OGOS
30
17 - 21
OGOS
|
Tema:
Ekonomi Berwawasan
Tajuk:
Sumber Pendapatan
|
1.5Bercerita dan
menceritakan sesuatu perkara semula
dengan tepat menggunakan sebutan yang
jelas dan intonasi yang betul.
2.6
Membaca pelbagai bahan sastera dan bukan sastera yang sesuai bagi memupuk
minat membaca.
3.5Mencatat
maklumat yang betul tentang sesuatu
perkara daripada pelbagai sumber.
5.1 Memahami dan menggunakan golongan kata
dengan betul mengikut konteks.
5.2 Memahami dan
menggunakan pembentukan kata yang sesuai dalam pelbagai situasi dengan betul.
|
1.5.1 Bercerita tentang
sesuatu perkara dengan tepat, sebutan yang jelas dan intonasi yang betul
menggunakan ayat yang mengandungi
wacana.
2.6.2
Membaca dan memahami pelbagai
bahan bukan sastera untuk
mengenal pasti nilai murni.
3.5.2Mencatat
maklumat yang betul mengikut urutan untuk membuat carta daripada pelbagai
sumber
5.1.3Memahami dan menggunakan kata ganti nama tunjuk dengan betul
mengikut konteks.
5.2.2Memahami dan menggunakan
kata ganda separa dengan betul dalam pelbagai situasi.
|
EMK
Ilmu:
-ekonomi
Keusahawanan
Nilai Murni
-kerajinan
STRATEGI PdP
KB:
-membandingkan dan membezakan
-menyusun urutan
-menjanakan idea
-mengecam
Kontekstual:
-menghubungkaitkan
-mengecam
BCB:
-bacaan imbasan
-membaca nota
-membuat rujukan
Sistem Bahasa:
-Kata Ganti Namam Tunjuk
-Kata Ganda Spara
|
...hjhsamiah
MINGGU
|
TEMA / TAJUK /
|
STANDARD KANDUNGAN
|
STANDARD
PEMBELAJARAN
|
PENGISIAN
KURIKULUM
|
31
24 - 28
OGOS
32
1 - 4
SEPT
|
Tema:
Ekonomi Berwawasan
Tajuk:
Pengusaha Berwawasan
|
1.5Bercerita dan
menceritakan sesuatu perkara semula
dengan tepat menggunakan sebutan yang
jelas dan intonasi yang betul.
2.3
Membaca kuat pelbagai bahan bacaan dengan lancar, sebutan yang jelas dan
intonasi yang betul.
2.6Membaca pelbagai bahan sastera dan bukan sastera yang sesuai bagi memupuk
minat membaca.
3.6
Menulis untuk menyampaikan maklumat tentang sesuatu perkara dengan
menggunakan bahasa yang santun.
5.1 Memahami dan
menggunakan golongan kata dengan betul mengikut konteks.
5.3
Memahami dan membina ayat yang betul dalam pelbagai situasi.
|
1.5.2 Menceritakan sesuatu
perkara yang dilihat dan yang ditonton dengan tepat , sebutan yang jelas dan
intonasi yang betul menggunakan ayat yang
mengandungi wacana.
2.3.2 Membaca pelbagai bahan yang mengandungi ayat
tunggal dan ayat majmuk berbilang subjek secara mekanis dengan lancar,
sebutan yang jelas dan intonasi yang betul.
2.6.1Membaca dan memahami
pelbagai bahan sastera yang sesuai untuk meningkatkan daya berfikir secara
kreatif.
3.6.1
Menulis untuk menyampaikan
maklumat yang betul dengan
menggunakan idea utama dan
idea sampingan serta
menegaskan kesantunan
berbahasa.
5.1.6Memahami dan
menggunakan kata hubung pancangan keterangan dengan betul mengikut konteks.
5.3.2Memahami dan membina
ayat aktif dan ayat pasif dengan betul dalam pelbagai situasi.
|
EMK
Keusahawanan
Tekbologi Maklumat dan Komputer
Nilai Murni
-kerajinan
-kasih sayang
STRATEGI PdP
KB:
-menjanakan idea
-mengecam
-menaakul
-menganalisis
-menghubungkaitkan
KP:
-verbal-linguistik
PM:
-bacaan
KMD:
-menggunakan imaginasi dan kreativiti
Konstruktivisme:
-mengembangkan idea
-menghubungkaitkan
Sistem Bahasa:
-Kata Hubung Pancangan
Keterangan
-Ayat Aktif dan Ayat Pasif
|
...hjhsamiah
MINGGU
|
TEMA / TAJUK /
|
STANDARD KANDUNGAN
|
STANDARD
PEMBELAJARAN
|
PENGISIAN
KURIKULUM
|
33
7 - 11
SEPT
34
21 - 25
SEPT
|
Tema:
Ekonomi Berwawasan
Tajuk:
Mengurus Wang
|
1.6Berbicara untuk menyampaikan maklumat tentang sesuatu perkara daripada pelbagai sumber
dengan tepat secara bertatasusila.
2.3
Membaca kuat pelbagai bahan bacaan dengan lancar, sebutan yang jelas dan
intonasi yang betul.
3.6
Menulis untuk menyampaikan maklumat tentang
sesuatu perkara dengan menggunakan bahasa yang santun.
3.9
Menulis ulasan tentang pelbagai bahan
sastera dan bukan sastera yang didengar, ditonton atau dibaca dengan betul.
5.1
Memahami dan menggunakan golongan kata dengan betul mengikut konteks.
|
1.6.1 Berbicara untuk
mendapatkan maklumat yang tersirat
dengan tepat tentang sesuatu perkara
secara bertatasusila.
2.3.1
Membaca pelbagai bahan yang
mengandungi pelbagai jenis ayat secara
mekanis dengan lancar, sebutan yang jelas dan intonasi yang betul.
3.6.2
Menulis untuk menyampaikan
maklumat berbentuk surat,
laporan dan cerita dengan jelas serta menggunakan bahasa yang santun.
3.9.1Menulis
ulasan tentang bahan bukan sastera yang didengar, ditonton atau dibaca dengan jelas dan
menggunakan bahasa yang gramatis.
5.1.7 Memahami dan
menggunakan kata bantu, kata perintah dan kata pemeri dengan betul mengikut
konteks.
|
EMK
Nilai Murni
-berdikari
STRATEGI PdP
KB:
-menjanakan idea
-mengecam
-mengitlak
-mengecam
BCB:
-perbincangan
-bacaan luncuran
-bacaan imbasan
KP:
-interpersonal
Konstruktivisme:
-menilai dan menaksir
Sistem Bahasa:
-Kata Bantu
|
...hjhsamiah
MINGGU
|
TEMA / TAJUK /
|
STANDARD KANDUNGAN
|
STANDARD
PEMBELAJARAN
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
35
28 SEPT -
2 OKT
36
5 - 9
OKT
|
Tema:
Bumi Indah Rakyat Bertuah
Tajuk:
Manusia dan Alam Sekitar
|
1.6Berbicara untuk menyampaikan maklumat tentang sesuatu perkara daripada pelbagai sumber
dengan tepat secara bertatasusila.
2.3 Membaca kuat pelbagai bahan bacaan dengan lancar, sebutan yang jelas dan intonasi yang betul.
3.6Menulis
untuk menyampaikan maklumat tentang sesuatu perkara dengan menggunakan bahasa
yang santun.
5.2Memahami dan
menggunakan pembentukan kata yang sesuai dalam pelbagai situasi dengan betul.
|
1.6.2 Menyampaikan maklumat
tentang sesuatu perkara daripada media cetak dalam bentuk pengumuman dengan menggunakan ayat yang gramatis
secara bertatasusila.
2.3.2 Membaca pelbagai bahan yang mengandungi ayat
tunggal dan ayat majmuk berbilang subjek secara mekanis dengan lancar,
sebutan yang jelas dan intonasi yang betul.
3.6.2 Menulis untuk
menyampaikan maklumat berbentuk surat, laporan dan berita dengan jelas serta menggunakan bahasa yang santun.
5.2.1 Memahami dan menggunakan
imbuhan akhiran –an, -kan, –i, imbuhan apitan pada kata kerja, kata nama dan kata adjektif serta imbuhan
pinjaman dengan betul dalam pelbagai situasi.
|
EMK
Pendidikan Alam Sekitar
Patriotisme
Nilai Murni:
-kesyukuran
STRATEGI PdP
KB:
-menghubungkaitkan
-mengecam
-menjanakan idea
KP:
-verbal-linguistik
PB:
-bacaan
-bacaan intensif
Kontekstual:
-memindahkan
Sistem Bahasa:
-Imbuhan Apitan dan Imbuhan Pinjaman
|
...hjhsamiah
MINGGU
|
TEMA / TAJUK /
|
STANDARD KANDUNGAN
|
STANDARD PEMBELAJARAN
|
PENGISIAN
KURIKULUM
|
37
12 - 16
OKT
38
19 - 23
OKT
|
Tema:
Bumi Indah Rakyat Bertuah
Tajuk:
Lestarikan Alam Kita
|
1.6Berbicara untuk menyampaikan maklumat tentang sesuatu perkara daripada pelbagai sumber
dengan tepat secara bertatasusila.
2.4 Membaca dan memahami maklumat yang tersurat dan tersirat daripada pelbagai bahan
untuk memberi respons dengan betul.
3.7 Menghasilkan penulisan kreatif dalam pelbagai genre dengan betul.
5.1 Memahami dan menggunakan golongan kata dengan betul mengikut konteks.
5.2Memahami dan menggunakan pembentukan kata yang sesuai dalam pelbagai
situasi dengan betul.
|
1.6.1 Berbicara untuk mendapatkan maklumat yang tersirat dengan tepat tentang sesuatu
perkara secara bertatasusila.
2.4.3 Membaca dan memahami maklumat yang tersurat dan tersirat dengan tepat daripada pelbagai bahan untuk membuat penilaian dengan betul.
3.7.1Menghasilkan rangka
pendahuluan, isi dan penutup dalam penulisan kreatif dengan betul.
5.1.6Memahami dan menggunakan
kata hubung pancangan keterangan dengan betul mengikut konteks.
5.2.2Memahami dan
menggunakan kata ganda separa dengan betul dalam pelbagai situasi.
|
EMK
Pendidikan Alam Sekitar
Kreativiti dan Inovasi
Ilmu:
-Sains
STRATEGI PdP
KB:
-mensintesis
-membuat inferens
-menjanakan idea
-mengecam
-memahami
KP:
-interpersonal
Konstruktivisme:
-mengembangkan idea dengan persekitaran
-mengaplikasikan
Konstektual:
-memindahkan
-mengaplikasikan
Sistem Bahasa:
-Kata Ganda Spara Berimbuhan
|
...hjhsamiah
MINGGU
|
TEMA / TAJUK /
|
STANDARD KANDUNGAN
|
STANDARD
PEMBELAJARAN
|
PENGISIAN
KURIKULUM
|
39
26 - 30 OKT
|
Tema:
Bumi Indah Rakyat Bertuah
Tajuk:
Sayangi Alam Sekitar
|
1.7Berbincang dan
mengemukakan pendapat tentang sesuatu perkara daripada pelbagai sumber secara
bertatasusila.
2.5Membaca, memahami dan
menaakul untuk memindahkan maklumat
yang terdapat dalam pelbagai bahan dengan betul.
3.7Menghasilkan penulisan kreatif dalam pelbagai genre
dengan betul.
5.2Memahami dan
menggunakan pembentukan kata yang sesuai dalam pelbagai situasi dengan betul.
|
1.7.2Berbincang
dan mengemukakan pendapat tentang sesuatu perkara daripada pelbagai sumber dengan menggunakan ayat
yang gramatis secara bertatasusila.
2.5.1Membaca dan memahami maklumat yang tersurat dan tersirat daripada bahan prosa dengan betul
3.7.2
Menghasilkan penulisan kreatif berbentuk imaginatif dan deskriptif
dengan betul.
5.2.3Memahami dan
menggunakan kata majmuk bentuk yang telah mantap dengan betul dalam pelbagai
situasi.
|
EMK
Pendidikan Alam Sekitra
STRATEGI PdP
KB:
-merumus
-menaakul
-menjanakan idea
-mengecam
BCB:
-perbincangan
-bacaan intensif
-menulis perenggan
-bacaan luncuran
Sistem Bahasa:
-Kata Majmuk Bentuk Mantap
|
...hjhsamiah
MINGGU
|
TEMA / TAJUK /
|
STANDARD KANDUNGAN
|
STANDARD
PEMBELAJARAN
|
PENGISIAN
KURIKULUM
|
40
2 - 6 NOV
|
Tema:
Meneroka Sains dan Teknologi
Tajuk:
Sains Dalam Kehidupan
|
1.6Berbicara untuk menyampaikan maklumat tentang sesuatu perkara daripada pelbagai sumber
dengan tepat secara bertatasusila.
2.5Membaca, memahami dan
menaakul untuk memindahkan maklumat yang terdapat dalam pelbagai bahan dengan
betul.
3.5Mencatat
maklumat yang betul tentang sesuatu
perkara daripada pelbagai sumber
5.1 Memahami dan menggunakan golongan kata dengan betul mengikut konteks.
|
1.6.1 Berbicara untuk
mendapatkan maklumat yang tersirat dengan
tepat tentang sesuatu perkara
secara bertatasusila.
2.5.2Membaca, memahami dan
menaakul maklumat yang
tersurat dan tersirat daripada bahan prosa dengan betul.
3.5.2Mencatat
maklumat yang betul mengikut urutan untuk membuat carta daripada pelbagai
sumber
5.1.5 Memahami dan
menggunakan kata adjektif dan kata penguat dengan betul mengikut konteks.
5.1.6Memahami dan menggunakan
kata hubung pancangan keterangan dengan betul mengikut konteks.
|
EMK
Teknologi Maklumat dan Komputer
STRATEGI PdP
KB:
-mensintesis
-menjanakan idea
-membuat urutan
-mengecam
-menganalisis
KMD:
-meramalkan
BCB:
-bacaan intensif
Kontekstual:
-memindahkan maklumat
Konstruktivisme:
-menghubungkaitkan
-mengaplikasikan
Sistem Bahasa:
-Kata Adjektif dan Kata Penguat
-Kata Hubung Pancangan Keterangan
|
...hjhsamiah
MINGGU
|
TEMA / TAJUK /
|
STANDARD KANDUNGAN
|
STANDARD
PEMBELAJARAN
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
41
9 - 13
NOV
|
Tema:
Meneroka Sains dan Teknologi
Tajuk:
Teknologi Semakin Canggih
|
1.6Berbicara untuk menyampaikan maklumat tentang sesuatu perkara daripada pelbagai sumber
dengan tepat secara bertatasusila.
2.5 Membaca, memahami dan menaakul untuk memindahkan
maklumat yang terdapat dalam pelbagai bahan dengan betul.
3.7Menghasilkan penulisan kreatif dalam pelbagai genre
dengan betul.
5.3 Memahami dan membina
ayat yang betul dalam pelbagai
situasi.
|
1.6.2Menyampaikan maklumat
tentang sesuatu perkara daripada media cetak dalam bentuk pengumuman dengan
menggunakan ayat yang gramatis secara bertatasusila.
2.5.3Membaca,
memahami dan menaakul bahan prosa untuk
memindahkan maklumat kepada bentuk puisi dengan betul.
3.7.2
Menghasilkan penulisan kreatif berbentuk imaginatif dan deskriptif dengan
betul.
5.3.1 Memahami
dan membina ayat tunggal dengan peluasan
subjek dan predikat yang betul dalam pelbagai situasi.
|
EMK
Kreativiti dan Inovasi
Ilmu:
-perbankan
STRATEGI PdP
KB:
-mengecam
-mereka cipta
-menjanakan idea
-menganalisis
KP:
-interpersonal
Kontekstual:
-memindahkan
BCB:
-perbincangan
Konstruktivisme:
-mengembangkan idea
Sistem Bahasa:
-Ayat Tunggal dengan Peluasan Subjek dan Predika
|
...hjhsamiah
MINGGU
|
TEMA / TAJUK /
|
STANDARD KANDUNGAN
|
STANDARD
PEMBELAJARAN
|
PENGISIAN
KURIKULUM
|
42
16 - 20
NOV
|
Tema:
Meneroka Sains dan Teknologi
Tajuk:
Bijak Mencipta
|
1.7Berbincang dan mengemukakan pendapat tentang sesuatu
perkara daripada pelbagai sumber
secara bertatasusila.
2.6Membaca pelbagai
bahan sastera dan bukan sastera yang
sesuai bagi memupuk minat membaca.
3.9
Menulis ulasan tentang pelbagai bahan
sastera dan bukan sastera yang
didengar, ditonton atau dibaca dengan betul.
4.3 Mengujarkan bahasa yang indah dan menggunakan bahasa badan dengan kreatif melalui lakonan secara didik
hibur.
|
1.7.2Berbincang
dan mengemukakan pendapat tentang sesuatu perkara daripada pelbagai sumber dengan
menggunakan ayat yang gramatis secara
bertatasusila.
2.6.2 Membaca dan memahami
pelbagai bahan bukan sastera untuk
mengenal pasti nilai murni.
3.9.1 Menulis ulasan
tentang bahan bukan sastera yang didengar,
ditonton atau dibaca dengan jelas dan menggunakan bahasa yang
gramatis.
4.3.2 Mengujarkan dialog yang dihasilkan daripada bahan
rangsangan untuk menyampaikan nilai dan pengajaran dengan bahasa badan yang
sesuai melalui lakonan secara didik hibur.
|
EMK
Pendidikan Alam Sekitar
Kreativiti dan Inovasi
Nilai Murni
-kasih sayang
STRATEGI PdP
KB:
-membandingkan dan
membezakan
-membuat inferens
-merumus
-menghubungkaitkan
BCB:
-perbincangan
Konstruktivisme:
-mengembangkan idea
dengan
persekitaran
-menilai
KP:
-interpersonal
|
No comments:
Post a Comment