RANCANGAN TAHUNAN BAHASA MALAYSIA (SK)
TAHUN 1
MINGGU
|
TEMA / UNIT
|
STANDARD
KANDUNGAN
|
STANDARD
PEMBELAJARAN
|
CATATAN
|
1
|
TEMA 1 :
KELUARGA
UNIT 1 :
Cerita Huda
|
1.1
Asas mendengar dan memberikan respons dengan betul terhadap pelbagai bunyi
dalam persekitaran.
2.1 Asas membaca dengan
sebutan yang betul.
|
1.1.1 Mengecam pelbagai bunyi
dalam persekitaran dengan teliti dan betul.
1.1.2 Mengecam dan mengajuk
pelbagai bunyi dalam persekitaran yang didengar dengan betul.
1.1.3 Mendengar dan
menentukan arah bunyi dalam persekitaran dengan betul.
2.1.1 Membaca bentuk-bentuk,
abjad dan membunyikan huruf vokal dengan sebutan yang betul.
|
|
2
|
TEMA 1 :
KELUARGA
UNIT 1 :
Cerita Huda
|
1.1
Asas mendengar dan memberikan respons dengan betul terhadap pelbagai bunyi
dalam persekitaran.
2.1 Asas membaca dengan
sebutan yang betul.
3.1
Asas menulis dengan cara yang betul.
|
1.1.2 Mengecam dan mengajuk
pelbagai bunyi dalam persekitaran yang didengar dengan betul.
2.1.1 Membaca bentuk-bentuk,
abjad dan membunyikan huruf vokal dengan sebutan yang betul.
3.1.1 Melakar pelbagai bentuk
atau corak dengan kemas dan jelas.
3.1.2 Membentuk garisan yang
menyerupai bentuk huruf dengan kemas dan jelas.
|
|
3
|
TEMA 1 :
KELUARGA
UNIT 2 :
Keluarga Huda
|
1.2
Mendengar, mengecam, dan menyebut bunyi bahasa, iaitu abjad, suku kata,
perkataan, frasa dan ayat dengan betul.
2.1 Asas membaca dengan
sebutan yang betul.
|
1.2.1 Mendengar, mengecam dan
menyebut nama abjad dengan betul dan tepat.
1.2.2 Mendengar dan menyebut
bunyi vokal dan suku kata terbuka dengan betul dan tepat.
2.1.1 Membaca bentuk-bentuk,
abjad dan membunyikan huruf vokal dengan sebutan yang betul.
|
|
4
|
UNIT 2 :
Keluarga Huda
|
1.2
Mendengar, mengecam, dan menyebut bunyi bahasa, iaitu abjad, suku kata,
perkataan, frasa dan
ayat
dengan betul.
2.1 Asas membaca dengan
sebutan yang betul.
4.1
Menyebut dan memahami unsur seni dalam lagu melalui nyanyian secara didik
hibur.
|
1.2.2 Mendengar dan menyebut
bunyi vokal dan suku kata terbuka dengan betul dan tepat.
2.1.2 Mengeja dan membatang
suku kata terbuka dengan sebutan yang betul.
4.1.1 Menyebut seni kata lagu
melalui nyanyian secara didik hibur.
|
|
5
|
TEMA 1 :
KELUARGA
UNIT 3 :
Kasih Ibu
|
2.1 Asas membaca dengan
sebutan yang betul.
3.2
Menulis secara mekanis berdasarkan bahan yang diberi dengan betul dan kemas
|
2.1.1 Membaca bentuk-bentuk,
abjad dan membunyikan huruf vokal dengan sebutan yang betul.
2.1.2 Mengeja dan membatang
suku kata terbuka dengan sebutan yang betul.
3.2.1 Menulis dan membentuk
huruf besar dan huruf kecil dengan cara yang betul serta tulisan yang kemas.
3.2.2 Menulis suku kata
terbuka dengan cara yang betul dan tulisan yang kemas.
|
|
6
|
TEMA 1 :
KELUARGA
UNIT 4 :
Sayang Ayah
|
1.2
Mendengar, mengecam, dan menyebut bunyi bahasa, iaitu abjad, suku kata,
perkataan, frasa dan ayat dengan betul.
2.1 Asas membaca dengan
sebutan yang betul.
3.2
Menulis secara mekanis berdasarkan bahan yang diberi dengan betul dan kemas.
|
1.2.3 Mendengar dan menyebut
bunyi vokal dan suku kata tertutup dengan betul dan tepat.
2.1.3 Mengeja dan membatang
suku kata tertutup dengan sebutan yang betul.
3.2.3 Menulis suku kata
tertutup dengan cara yang betul dan tulisan yang kemas.
|
|
7
|
TEMA 1 :
KELUARGA
UNIT 4 :
Sayang Ayah
|
2.2
Membaca dan memahami perkataan, frasa dan ayat daripada pelbagai sumber
dengan sebutan yang betul.
3.2
Menulis secara mekanis berdasarkan bahan yang diberi dengan betul dan kemas.
3.4
Menulis imlak dengan tepat.
4.1
Menyebut dan memahami unsur seni dalam lagu melalui nyanyian secara didik
hibur.
5.1
Memahami dan menggunakan golongan kata dengan betul mengikut konteks.
|
2.2.1 Membaca dan memahami
perkataan yang mengandungi dua atau tiga suku kata, diftong, vokal berganding,
digraf dan konsonan bergabung dengan sebutan yang betul.
3.2.3 Menulis suku kata
tertutup dengan cara yang betul dan tulisan yang kemas.
3.4.1 Menulis imlak perkataan
yang mengandungi suku kata terbuka dan suku kata tertutup dengan tepat.
4.1.1 Menyebut seni kata lagu
melalui nyanyian secara didik hibur.
5.1.1 Memahami dan
menggunakan kata nama am yang mudah dengan betul mengikut konteks.
|
|
8
|
TEMA 1 :
KELUARGA
UNIT 5 :
Saudara-Mara Huda
|
1.2
Mendengar, mengecam, dan menyebut bunyi bahasa, iaitu abjad, suku kata,
perkataan, frasa dan ayat dengan betul.
2.2
Membaca dan memahami perkataan, frasa dan ayat daripada pelbagai sumber
dengan sebutan yang betul.
3.2
Menulis secara mekanis berdasarkan bahan yang diberi dengan betul dan kemas.
|
1.2.4 Mendengar, memahami,
menyebut, dan mengeja perkataan yang mengandungi suku kata terbuka dan
tertutup dengan betul dan tepat
1.2.6 Mendengar, memahami,
dan menyebut frasa dan ayat tunggal dengan betul dan tepat.
2.2.1 Membaca dan memahami
perkataan yang mengandungi dua atau tiga suku kata, diftong, vokal
berganding, digraf dan konsonan bergabung dengan sebutan yang betul.
3.2.4 Menulis perkataan yang
mengandungi dua atau tiga suku kata, diftong , vokal bergading, digraf dan
konsonan bergabung dengan betul dan tulisan yang kemas.
|
|
9
|
TEMA 1 :
KELUARGA
UNIT 5 :
Saudara-Mara Huda
|
2.2
Membaca dan memahami perkataan, frasa dan ayat daripada pelbagai sumber
dengan sebutan yang betul.
3.2
Menulis secara mekanis berdasarkan bahan yang diberi dengan betul dan kemas.
4.4
Melafaz dan memahami puisi dengan intonasi yang betul menggunakan bahasa yang
indah secara didik hibur.
5.1
Memahami dan menggunakan golongan kata dengan betul mengikut konteks.
|
2.2.1 Membaca dan memahami
perkataan yang mengandungi dua atau tiga suku kata, diftong, vokal
berganding, digraf dan konsonan bergabung dengan sebutan yang betul.
3.2.6 Menulis ayat tunggal
dengan betul dan tulisan yang kemas.
4.4.1 Melafazkan pantun dua
kerat dengan intonasi yang betul secara didik hibur.
5.1.2 Memahami dan
menggunakan kata nama khas yang mudah dengan betul mengikut konteks.
|
|
10
|
TEMA 2 :
BERSIH DAN SIHAT
UNIT 6 :
Bersihkan Diri
|
1.2
Mendengar, mengecam, dan menyebut bunyi bahasa, iaitu abjad, suku kata, perkataan,
frasa dan ayat dengan betul.
2.2
Membaca dan memahami perkataan, frasa dan ayat daripada pelbagai sumber
dengan sebutan yang betul.
3.2
Menulis secara mekanis berdasarkan bahan yang diberi dengan betul dan kemas.
|
1.2.5 Mendengar, memahami, menyebut,
dan mengeja perkataan yang mengandungi dua atau tiga suku kata, diftong,
vokal berganding, digraf dan konsonan bergabung dengan betul dan tepat.
2.2.2 Membaca dan memahami
frasa yang mengandungi perkataan dua atau tiga suku kata, diftong, vokal
berganding, digraf dan konsonan bergabung dengan sebutan yang betul.
3.2.5 Menulis frasa yang
mengandungi perkataan dua atau tiga suku kata, diftong, vokal berganding,
digraf dan konsonan bergabung dengan betul dan tulisan yang kemas.
|
|
11
|
TEMA 2 :
BERSIH DAN SIHAT
UNIT 6 :
Bersihkan Diri
|
1.4
Bertutur, berbual dan menyatakan permintaan tentang sesuatu perkara daripada
pelbagai sumber dalam situasi formal dan tidak formal secara bertatasusila.
2.2
Membaca dan memahami perkataan, frasa dan ayat daripada pelbagai sumber
dengan sebutan yang betul.
4.4
Melafaz dan memahami puisi dengan intonasi yang betul menggunakan bahasa yang
indah secara didik hibur.
5.1
Memahami dan menggunakan golongan kata dengan betul mengikut konteks.
|
1.4.3 Berbual tentang sesuatu
perkara menggunakan kata ganti nama diri pertama dan kedua dengan betul dalam
situasi tidak formal secara bertatasusila.
2.2.1 Membaca dan memahami
perkataan yang mengandungi dua atau tiga suku kata, diftong, vokal
berganding, digraf dan konsonan bergabung dengan sebutan yang betul.
4.4.1 Melafazkan pantun dua
kerat dengan intonasi yang betul secara didik hibur.
5.1.3 Memahami dan
menggunakan kata ganti nama diri pertama dan kedua
dalam pelbagai konteks dengan betul.
|
|
12
|
TEMA 2 :
BERSIH DAN SIHAT
UNIT 7 :
Rumah Bersih
|
1.2
Mendengar, mengecam, dan menyebut bunyi bahasa, iaitu abjad, suku kata,
perkataan, frasa dan ayat dengan betul.
2.2
Membaca dan memahami perkataan, frasa dan ayat daripada pelbagai sumber
dengan sebutan yang betul.
3.2
Menulis secara mekanis berdasarkan bahan yang
diberi
dengan betul dan kemas.
5.1
Memahami dan menggunakan golongan kata dengan betul mengikut konteks.
|
1.2.5 Mendengar, memahami,
menyebut, dan mengeja perkataan yang mengandungi dua atau tiga suku kata,
diftong, vokal berganding, digraf dan konsonan bergabung dengan betul dan
tepat.
2.2.2 Membaca dan memahami
frasa yang mengandungi perkataan dua atau tiga suku kata, diftong, vokal
berganding, digraf dan konsonan bergabung dengan sebutan yang betul
3.2.5 Menulis frasa yang
mengandungi perkataan dua atau tiga suku kata, diftong, vokal berganding,
digraf dan konsonan bergabung dengan betul dan tulisan yang kemas.
5.1.4 Memahami dan
menggunakan kata kerja dengan betul mengikut konteks.
|
|
13
|
TEMA 2 :
BERSIH DAN SIHAT
UNIT 7 :
Rumah Bersih
|
1.4
Bertutur, berbual dan menyatakan permintaan tentang sesuatu perkara daripada
pelbagai sumber dalam situasi formal dan tidak formal secara bertatasusila.
2.2
Membaca dan memahami perkataan, frasa dan ayat daripada pelbagai sumber
dengan sebutan yang betul.
3.2
Menulis secara mekanis berdasarkan bahan yang diberi dengan betul dan kemas.
5.1
Memahami dan menggunakan golongan kata dengan betul mengikut konteks.
|
1.4.2 Berbual tentang sesuatu
perkara menggunakan kata panggilan dengan tepat bagi ahli keluarga asas dalam
situasi tidak formal secara bertatasusila.
2.2.2 Membaca dan memahami
frasa yang mengandungi perkataan dua atau tiga suku kata, diftong, vokal
berganding, digraf dan konsonan bergabung dengan sebutan yang betul.
3.2.5 Menulis frasa yang
mengandungi perkataan dua atau tiga suku kata, diftong, vokal berganding,
digraf dan konsonan bergabung dengan betul dan tulisan yang kemas
5.1.4 Memahami dan
menggunakan kata kerja dengan betul mengikut konteks.
|
|
14
|
TEMA 2 :
BERSIH DAN SIHAT
UNIT 8 :
Kelas Ceria
|
1.2
Mendengar, mengecam, dan menyebut bunyi bahasa, iaitu abjad, suku kata,
perkataan, frasa dan ayat dengan betul.
2.2
Membaca dan memahami perkataan, frasa dan ayat daripada pelbagai sumber
dengan sebutan
yang
betul.
2.3
Membaca kuat pelbagai bahan bacaan dengan lancar, sebutan yang jelas dan
intonasi yang betul.
3.2
Menulis secara mekanis berdasarkan bahan yang diberi dengan betul dan kemas.
4.3 Mengujarkan bahasa yang indah dan menggunakan bahasa badan dengan
kreatif melalui lakonan secara didik hibur.
|
1.2.6 Mendengar, memahami,
dan menyebut frasa dan ayat tunggal dengan betul dan tepat.
2.2.3 Membaca dan memahami
ayat tunggal daripada pelbagai bahan bacaan dengan sebutan yang betul.
2.3.1 Membaca kuat ayat
tunggal dengan lancar, sebutan yang jelas dan intonasi yang betul.
3.2.6 Menulis ayat tunggal
dengan betul dan tulisan yang kemas
4.3.1 Mengujarkan dialog
dengan sebutan dan intonasi yang betul dan jelas tentang sesuatu perkara
melalui lakonan secara didik hibur.
|
|
15
|
TEMA 2 :
BERSIH DAN SIHAT
UNIT 9 :
Badan Cergas
|
1.3
Mendengar, memahami dan memberi respons terhadap sesuatu arahan, soalan dan
pesanan yang didengar dengan betul.
2.2
Membaca dan memahami perkataan, frasa dan ayat daripada pelbagai sumber
dengan sebutan yang betul.
2.3
Membaca kuat pelbagai bahan bacaan dengan
lancar,
sebutan yang jelas dan intonasi yang betul.
3.2
Menulis secara mekanis berdasarkan bahan yang diberi dengan betul dan kemas.
3.3
Membina dan menulis perkataan, frasa, dan ayat
dengan
betul.
5.1
Memahami dan menggunakan golongan kata dengan betul mengikut konteks.
|
1.3.1 Mendengar, memahami dan
memberikan respons terhadap sesuatu arahan secara lisan atau gerak laku
dengan betul.
2.2.3 Membaca dan memahami
ayat tunggal daripada pelbagai bahan bacaan dengan sebutan yang betul.
2.3.1 Membaca kuat ayat
tunggal dengan lancar, sebutan yang jelas dan intonasi yang betu
3.2.6 Menulis ayat tunggal
dengan betul dan tulisan yang kemas.
3.3.1 Membina dan menulis
perkataan yang mengandungi suku kata terbuka dan tertutup dengan betul dan
kemas
5.1.4 Memahami dan
menggunakan kata kerja dengan betul mengikut konteks.
|
|
16
|
TEMA 2 :
BERSIH DAN SIHAT
UNIT 10 :
Makanan Berzat
|
1.3
Mendengar, memahami dan memberi respons terhadap sesuatu arahan, soalan dan
pesanan yang didengar dengan betul.
2.2
Membaca dan memahami perkataan, frasa dan ayat daripada pelbagai sumber
dengan sebutan yang betul.
2.3
Membaca kuat pelbagai bahan bacaan dengan lancar, sebutan yang jelas dan
intonasi yang betul.
3.3
Membina dan menulis perkataan, frasa, dan ayat dengan betul.
3.4
Menulis imlak dengan tepat.
4.2
Mengujarkan bahasa yang indah dan menggunakan bahasa badan secara kreatif
semasa bercerita secara didik hibur.
|
1.3.1 Mendengar, memahami dan
memberikan respons terhadap sesuatu arahan secara lisan atau gerak laku
dengan betul.
2.2.1 Membaca dan memahami
perkataan yang mengandungi dua atau tiga suku kata, diftong, vokal
berganding, digraf dan konsonan bergabung dengan sebutan yang bet
2.3.1 Membaca kuat ayat
tunggal dengan lancar, sebutan yang jelas dan intonasi yang betul.
3.3.1 Membina dan menulis
perkataan yang mengandungi suku kata terbuka dan tertutup dengan betul dan
kemas
3.4.1 Menulis imlak perkataan
yang mengandungi suku kata terbuka dan suku kata tertutup dengan tepat.
4.2.1 Mengujarkan ayat dengan
sebutan yang betul dan jelas tentang sesuatu perkara melalui penceritaan
secara didik hibur.
|
|
17
|
TEMA 3 :
HIDUP SELAMAT
UNIT 11 :
SIMPAN DENGAN SELAMAT
|
1.3
Mendengar, memahami dan memberi respons terhadap sesuatu arahan, soalan dan
pesanan yang didengar dengan betul.
1.5
Bercerita dan menceritakan sesuatu perkara semula dengan tepat menggunakan
sebutan yang jelas dan intonasi yang betul.
2.3
Membaca kuat pelbagai bahan bacaan dengan lancar, sebutan yang jelas dan
intonasi yang betul.
2.5
Membaca dan menaakul untuk memindahkan maklumat yang terdapat dalam pelbagai
bahan.
3.3
Membina dan menulis perkataan, frasa, dan ayat dengan betul.
|
1.3.1 Mendengar, memahami dan
memberikan respons terhadap sesuatu arahan secara lisan atau gerak laku
dengan betul.
1.5.1 Bercerita tentang
sesuatu perkara dengan tepat, sebutan yang jelas dan intonasi yang betul
menggunakan ayat tunggal.
2.3.1 Membaca kuat ayat
tunggal dengan lancar, sebutan yang jelas dan intonasi yang betul.
2.5.1 Membaca dan memahami
maklumat dalam bahan grafik dengan betul.
3.3.1 Membina dan menulis
perkataan yang mengandungi suku kata terbuka dan tertutup dengan betul dan
kemas
3.3.4 Membina dan menulis
ayat tunggal dan ayat majmuk dengan betul.
|
|
18
|
TEMA 3 :
HIDUP SELAMAT
UNIT 12 :
Pastikan Selamat
|
2.3
Membaca kuat pelbagai bahan bacaan dengan lancar, sebutan yang jelas dan
intonasi yang betul.
3.3
Membina dan menulis perkataan, frasa, dan ayat
dengan
betul.
5.1
Memahami dan menggunakan golongan kata dengan betul mengikut konteks.
|
2.3.2 Membaca kuat ayat
tunggal dan ayat majmuk dengan lancar, sebutan yang jelas dan intonasi yang
betul mengikut tanda baca.
3.3.2 Membina dan menulis
perkataan yang mengandungi diftong, vokal berganding, digraf dan konsonan
bergabung dengan betul.
5.1.6 Memahami dan
menggunakan kata hubung yang mudah dengan betul
mengikut konteks.
|
|
19
|
TEMA 3 :
HIDUP SELAMAT
UNIT 12 :
Pastikan Selamat
|
1.3
Mendengar, memahami dan memberi respons terhadap sesuatu arahan, soalan dan
pesanan yang didengar dengan betul.
2.3
Membaca kuat pelbagai bahan bacaan dengan lancar, sebutan yang jelas dan
intonasi yang betul.
3.3
Membina dan menulis perkataan, frasa, dan ayat dengan betul.
5.1
Memahami dan menggunakan golongan kata dengan betul mengikut konteks.
|
1.3.2 Mendengar, memahami dan
memberikan respons dengan betul secara lisan terhadap pelbagai soalan
bertumpu.
2.3.2 Membaca kuat ayat
tunggal dan ayat majmuk dengan lancar, sebutan yang jelas dan intonasi yang
betul mengikut tanda baca.
3.3.4 Membina dan menulis
ayat tunggal dan ayat majmuk dengan betul.
5.1.6 Memahami dan menggunakan
kata hubung yang mudah dengan betul
mengikut konteks.
|
|
20
|
TEMA 3 :
HIDUP SELAMAT
UNIT 13 :
Berhati-Hati Kawan
|
1.3
Mendengar, memahami dan memberi respons terhadap sesuatu arahan, soalan dan
pesanan yang didengar dengan betul.
2.3
Membaca kuat pelbagai bahan bacaan dengan lancar, sebutan yang jelas dan
intonasi yang betul.
2.4
Membaca dan memahami maklumat yang tersurat dan tersirat daripada pelbagai
bahan untuk memberi respons dengan betul.
3.3
Membina dan menulis perkataan, frasa, dan ayat dengan betul.
5.1
Memahami dan menggunakan golongan kata dengan betul mengikut konteks.
|
1.3.2 Mendengar, memahami dan
memberikan respons dengan betul secara lisan terhadap pelbagai soalan
bertumpu.
2.3.2 Membaca kuat ayat
tunggal dan ayat majmuk dengan lancar, sebutan yang jelas dan intonasi yang
betul mengikut tanda baca.
2.4.1 Membaca dan memahami
maklumat untuk mengenal pasti idea utama dalam pelbagai bahan dengan tepat.
3.3.2 Membina dan menulis
perkataan yang mengandungi diftong, vokal berganding, digraf dan konsonan
bergabung dengan betul.
3.3.4 Membina dan menulis
ayat tunggal dan ayat majmuk dengan betul.
5.1.6 Memahami dan
menggunakan kata hubung yang mudah dengan betul
mengikut konteks.
|
|
21
|
TEMA 3 :
HIDUP SELAMAT
UNIT 14 :
Saya Selamat Di Sini
|
1.3
Mendengar, memahami dan memberi respons terhadap sesuatu arahan, soalan dan
pesanan yang didengar dengan betul.
2.3
Membaca kuat pelbagai bahan bacaan dengan lancar, sebutan yang jelas dan
intonasi yang betul
2.4
Membaca dan memahami maklumat yang tersurat dan tersirat daripada pelbagai
bahan untuk memberi respons dengan betul.
3.3
Membina dan menulis perkataan, frasa, dan ayat dengan betul.
3.5
Mencatat maklumat yang betul tentang sesuatu perkara daripada pelbagai
sumber.
3.6
Menulis untuk menyampaikan maklumat tentang sesuatu perkara dengan
menggunakan bahasa yang santun.
4.1
Menyebut dan memahami unsur seni dalam lagu melalui nyanyian secara didik
hibur.
|
1.3.3 Mendengar, memahami
pesanan dan memberikan respons secara gerak laku yang betul.
2.3.2 Membaca kuat ayat
tunggal dan ayat majmuk dengan lancar, sebutan yang jelas dan intonasi yang
betul mengikut tanda baca.
2.4.1 Membaca dan memahami
maklumat untuk mengenal pasti idea utama dalam pelbagai bahan dengan tepat.
3.3.3 Membina dan menulis
frasa dengan betul.
3.5.1 Mencatat maklumat yang
betul daripada pelbagai sumbr.e
3.6.1 Menulis untuk
menyampaikan maklumat yang betul berdasarkan bahan yang diberi dengan
menggunakan bahasa yang santun.
4.1.2 Menyebut dengan jelas
dan memahami seni kata lagu melalui nyanyian dan gerak laku secara didik
hibur.
|
|
22
|
TEMA 3 :
HIDUP SELAMAT
UNIT 15 :
Berhati-Hati Di Jalan Raya
|
1.4
Bertutur, berbual dan menyatakan permintaan tentang sesuatu perkara daripada
pelbagai sumber dalam situasi formal dan tidak formal secara bertatasusila.
2.4
Membaca dan memahami maklumat yang tersurat dan tersirat daripada pelbagai
bahan untuk memberi respons dengan betul.
3.3
Membina dan menulis perkataan, frasa, dan ayat dengan betul
3.5
Mencatat maklumat yang betul tentang sesuatu perkara daripada pelbagai
sumber.
5.1
Memahami dan menggunakan golongan kata dengan betul mengikut konteks.
|
1.4.1 Bertutur menggunakan
diksi yang betul secara bertatasusila.
2.4.1 Membaca dan memahami
maklumat untuk mengenal pasti idea utama dalam pelbagai bahan dengan tepat.
3.3.4 Membina dan menulis
ayat tunggal dan ayat majmuk dengan betul.
3.5.1 Mencatat maklumat yang
betul daripada pelbagai sumber.
5.1.6 Memahami dan menggunakan
kata hubung yang mudah dengan betul
mengikut konteks.
|
|
23
|
TEMA 3 :
HIDUP SELAMAT
UNIT 15 :
Berhati-Hati Di Jalan Raya
|
2.6
Membaca pelbagai bahan sastera dan bukan sastera yang sesuai bagi memupuk
minat membaca.
3.4
Menulis imlak dengan tepat.
4.3 Mengujarkan bahasa yang indah dan menggunakan bahasa badan dengan
kreatif melalui lakonan secara didik hibur.
5.1
Memahami dan menggunakan golongan kata dengan betul mengikut konteks.
|
2.6.1 Membaca dan memahami
pelbagai bahan bacaan secara didik hibur untuk memperkaya kosa kata.
3.4.1 Menulis imlak perkataan
yang mengandungi suku kata terbuka dan suku kata tertutup dengan tepat.
3.4.2 Menulis imlak frasa
yang mengandungi perkataan suku kata terbuka dan suku kata tertutup dengan
tepat.
4.3.1 Mengujarkan dialog
dengan sebutan dan intonasi yang betul dan jelas tentang sesuatu perkara
melalui lakonan secara didik hibur.
5.1.5 Memahami dan menggunakan kata adjektif
warna dengan betul mengikut konteks.
|
|
24
|
TEMA :
HIDUP BAHAGIA
UNIT 16:
Taman Kita
|
1.3
Mendengar, memahami dan memberi respons terhadap sesuatu arahan, soalan dan
pesanan yang didengar dengan betul.
1.4
Bertutur, berbual dan menyatakan permintaan tentang sesuatu perkara daripada
pelbagai sumber dalam situasi formal dan tidak formal secara bertatasusila.
2.2
Membaca dan memahami perkataan, frasa dan ayat daripada pelbagai sumber
dengan sebutan yang betul.
2.3
Membaca kuat pelbagai bahan bacaan dengan lancar, sebutan yang jelas dan
intonasi yang betul
2.4
Membaca dan memahami maklumat yang tersurat dan tersirat daripada pelbagai
bahan untuk memberi respons dengan betul.
2.6
Membaca pelbagai bahan sastera dan bukan sastera yang sesuai bagi memupuk
minat membaca.
3.4
Menulis imlak dengan tepat.
3.5
Mencatat maklumat yang betul tentang sesuatu perkara daripada pelbagai
sumber.
4.3 Mengujarkan bahasa yang indah dan menggunakan bahasa badan dengan
kreatif melalui lakonan secara didik hibur
5.1
Memahami dan menggunakan golongan kata dengan betul mengikut konteks.
|
1.3.2 Mendengar, memahami dan
memberikan respons dengan betul secara lisan terhadap pelbagai soalan
bertumpu.
1.4.1 Bertutur menggunakan
diksi yang betul secara bertatasusila.
2.2.2 Membaca dan memahami
frasa yang mengandungi perkataan dua atau tiga suku kata, diftong, vokal
berganding, digraf dan konsonan bergabung dengan sebutan yang betul.
2.3.2 Membaca kuat ayat
tunggal dan ayat majmuk dengan lancar, sebutan yang jelas dan intonasi yang
betul mengikut tanda baca.
2.4.2 Membaca dan memahami
maklumat daripada pelbagai bahan bacaan untuk membuat klasifikasi dengan
betul.
2.6.1 Membaca dan memahami
pelbagai bahan bacaan secara didik hibur untuk memperkaya kosa kata.
3.4.1 Menulis imlak perkataan
yang mengandungi suku kata terbuka dan suku kata tertutup dengan tepat.
3.5.2
Mencatat maklumat yang betul untuk diklasifikasikan daripada pelbagai sumber.
4.3.2
Mengujarkan dialog dengan sebutan dan intonasi yang betul dan jelas tentang
sesuatu perkara serta menggunakan bahasa badan dengan kreatif melalui lakonan
secara didik hibur.
5.1.7
Memahami dan menggunakan kata tanya merujuk manusia dan benda
dengan
betul.
|
|
25
|
TEMA :
HIDUP BAHAGIA
UNIT 17 :
Rakan Karib
|
1.4
Bertutur, berbual dan menyatakan permintaan tentang sesuatu perkara daripada
pelbagai sumber dalam situasi formal dan tidak formal secara bertatasusila.
2.4
Membaca dan memahami maklumat yang tersurat dan tersirat daripada pelbagai
bahan untuk memberi respons dengan betul.
3.5
Mencatat maklumat yang betul tentang sesuatu perkara daripada pelbagai
sumber.
|
1.4.2 Berbual tentang sesuatu
perkara menggunakan kata panggilan dengan tepat bagi ahli keluarga asas dalam
situasi tidak formal secara bertatasusila.
2.4.2 Membaca dan memahami
maklumat daripada pelbagai bahan bacaan untuk membuat klasifikasi dengan
betul.
3.5.1 Mencatat maklumat yang
betul daripada pelbagai sumber.
3.5.2 Mencatat maklumat yang
betul untuk diklasifikasikan daripada pelbagai sumber.
|
|
26
|
TEMA :
HIDUP BAHAGIA
UNIT 17 :
Rakan Karib
|
2.3
Membaca kuat pelbagai bahan bacaan dengan lancar, sebutan yang jelas dan
intonasi yang betul.
3.3 Membina dan menulis perkataan, frasa,
dan ayat dengan betul.
3.4
Menulis imlak dengan tepat.
4.2
Mengujarkan bahasa yang indah dan menggunakan bahasa badan secara kreatif
semasa bercerita secara didik hibur.
4.4
Melafaz dan memahami puisi dengan intonasi yang betul menggunakan bahasa yang
indah secara didik hibur.
5.2
Memahami dan menggunakan pembentukan kata yang sesuai dalam pelbagai situasi
dengan betul.
|
2.3.2 Membaca kuat ayat
tunggal dan ayat majmuk dengan lancar, sebutan yang jelas dan intonasi yang
betul mengikut tanda baca.
3.3.4 Membina dan menulis
ayat tunggal dan ayat majmuk dengan betul.
3.4.2 Menulis imlak frasa yang
mengandungi perkataan suku kata terbuka dan suku kata tertutup dengan tepat.
4.2.2 Mengujarkan ayat dengan
sebutan dan intonasi yang betul dan jelas tentang sesuatu perkara serta
menggunakan bahasa badan yang kreatif melalui penceritaan secara didik hibur.
4.4.1 Melafazkan pantun dua
kerat dengan intonasi yang betul secara didik hibur.
5.2.1 Memahami dan
menggunakan imbuhan awalan dan akhiran dengan betul dalam pelbagai konteks.
|
|
27
|
TEMA :
HIDUP BAHAGIA
UNIT 18 :
Jiran Huda
|
1.4
Bertutur, berbual dan menyatakan permintaan tentang sesuatu perkara daripada
pelbagai sumber dalam situasi formal dan tidak formal secara bertatasusila.
1.5
Bercerita dan menceritakan sesuatu perkara semula dengan tepat menggunakan
sebutan yang jelas dan intonasi yang betul.
1.6
Berbicara untuk menyampaikan maklumat tentang sesuatu perkara daripada
pelbagai sumber dengan tepat secara bertatasusila.
2.4
Membaca dan memahami maklumat yang tersurat dan tersirat daripada pelbagai
bahan untuk memberi respons dengan betul.
3.4
Menulis imlak dengan tepat.
3.5
Mencatat maklumat yang betul tentang sesuatu perkara daripada pelbagai
sumber.
5.2
Memahami dan menggunakan pembentukan kata yang sesuai dalam pelbagai situasi
dengan betul.
|
1.4.1 Bertutur menggunakan
diksi yang betul secara bertatasus
1.4.2 Berbual tentang sesuatu
perkara menggunakan kata panggilan dengan tepat bagi ahli keluarga asas dalam
situasi tidak formal secara bertatasusila
1.5.1 Bercerita tentang
sesuatu perkara dengan tepat, sebutan yang jelas dan intonasi yang betul
menggunakan ayat tunggal.
1.6.3 Berbicara untuk
menyampaikan maklumat dengan tepat tentang sesuatu perkara dengan menggunakan
perkataan yang sesuai secara bertatasusila.
2.4.3 Membaca dan memahami
maklumat yang tersurat dengan tepat daripada pelbagai bahan.
3.4.2 Menulis imlak frasa
yang mengandungi perkataan suku kata terbuka dan suku kata tertutup dengan
tepat.
3.5.1 Mencatat maklumat yang
betul daripada pelbagai sumber
5.2.1 Memahami dan
menggunakan imbuhan awalan dan akhiran dengan betul dalam pelbagai konteks.
|
|
28
|
TEMA :
HIDUP BAHAGIA
UNIT 19 :
Hidup Saling Membantu
|
1.4
Bertutur, berbual dan menyatakan permintaan tentang sesuatu perkara daripada
pelbagai sumber dalam situasi formal dan tidak formal secara bertatasusila.
1.5
Bercerita dan menceritakan sesuatu perkara semula dengan tepat menggunakan
sebutan yang jelas dan intonasi yang betul.
2.4
Membaca dan memahami maklumat yang tersurat dan tersirat daripada pelbagai
bahan untuk memberi respons dengan betul.
3.5
Mencatat maklumat yang betul tentang sesuatu perkara daripada pelbagai
sumber.
4.3 Mengujarkan bahasa yang indah dan menggunakan bahasa badan dengan
kreatif melalui lakonan secara didik hibur.
5.1
Memahami dan menggunakan golongan kata dengan betul mengikut konteks.
|
1.4.3 Berbual tentang sesuatu
perkara menggunakan kata ganti nama diri pertama dan kedua dengan betul dalam
situasi tidak formal secara bertatasusila
1.4.4 Bertutur dan menyatakan
permintaan untuk melakukan sesuatu perkara dalam situasi tidak formal secara
bertatasusila.
1.5.1 Bercerita tentang
sesuatu perkara dengan tepat, sebutan yang jelas dan intonasi yang betul
menggunakan ayat tunggal.
2.4.3 Membaca dan memahami
maklumat yang tersurat dengan tepat daripada pelbagai bahan.
3.5.1 Mencatat maklumat yang
betul daripada pelbagai sumber.
4.3.2 Mengujarkan dialog
dengan sebutan dan intonasi yang betul dan jelas tentang sesuatu perkara
serta menggunakan bahasa badan dengan kreatif melalui lakonan secara didik
hibur.
5.1.3 Memahami dan
menggunakan kata ganti nama diri pertama dan kedua
dalam pelbagai konteks dengan
betul.
|
|
29
|
TEMA :
HIDUP BAHAGIA
UNIT 20 :
Meriahnya
|
1.4
Bertutur, berbual dan menyatakan permintaan tentang sesuatu perkara daripada
pelbagai sumber dalam situasi formal dan tidak formal secara bertatasusila.
2.3
Membaca kuat pelbagai bahan bacaan dengan lancar, sebutan yang jelas dan
intonasi yang betul.
2.5
Membaca dan menaakul untuk memindahkan maklumat yang terdapat dalam pelbagai
bahan.
3.5
Mencatat maklumat yang betul tentang sesuatu perkara daripada pelbagai
sumber.
5.3
Memahami dan membina ayat yang betul dalam pelbagai situasi.
|
1.4.4 Bertutur dan menyatakan
permintaan untuk melakukan sesuatu perkara dalam situasi tidak formal secara
bertatasusila.
2.3.2 Membaca kuat ayat
tunggal dan ayat majmuk dengan lancar, sebutan yang jelas dan intonasi yang
betul mengikut tanda baca.
2.5.1 Membaca dan memahami
maklumat dalam bahan grafik dengan betul.
3.5.2 Mencatat maklumat yang
betul untuk diklasifikasikan daripada pelbagai sumber.
5.3.1 Memahami dan membina
ayat dasar menggunakan pola ayat FN + FN, FN + FK dengan betul dalam pelbagai
situasi.
|
|
30
|
TEMA 5 :
MARI BERTANI
UNIT 21:
Kebun Datuk Anas
|
1.5
Bercerita dan menceritakan sesuatu perkara semula dengan tepat menggunakan
sebutan yang jelas dan intonasi yang betul.
2.3
Membaca kuat pelbagai bahan bacaan dengan lancar, sebutan yang jelas dan
intonasi yang betul.
2.4
Membaca dan memahami maklumat yang tersurat dan tersirat daripada pelbagai
bahan untuk memberi respons dengan betul.
2.5
Membaca dan menaakul untuk memindahkan maklumat yang terdapat dalam pelbagai
bahan.
3.5
Mencatat maklumat yang betul tentang sesuatu perkara daripada pelbagai
sumber.
5.3
Memahami dan membina ayat yang betul dalam pelbagai situasi.
|
1.5.1 Bercerita tentang
sesuatu perkara dengan tepat, sebutan yang jelas dan intonasi yang betul
menggunakan ayat tunggal.
2.3.1 Membaca kuat ayat
tunggal dengan lancar, sebutan yang jelas dan intonasi yang betul.
2.4.2 Membaca dan memahami
maklumat daripada pelbagai bahan bacaan untuk membuat klasifikasi dengan
betul.
2.5.1 Membaca dan memahami
maklumat dalam bahan grafik dengan betul.
3.5.1 Mencatat maklumat yang
betul daripada pelbagai sumber.
3.5.2 Mencatat maklumat yang
betul untuk diklasifikasikan daripada pelbagai sumber.
5.3.1 Memahami dan membina
ayat dasar menggunakan pola ayat FN + FN, FN + FK dengan betul dalam pelbagai
situasi.
|
|
31
|
TEMA 5 :
MARI BERTANI
UNIT 22 :
Buah-Buahan Tempatan
|
1.5
Bercerita dan menceritakan sesuatu perkara semula dengan tepat menggunakan
sebutan yang jelas dan intonasi yang betul.
2.4
Membaca dan memahami maklumat yang tersurat dan tersirat daripada pelbagai
bahan untuk memberi respons dengan betul.
2.5
Membaca dan menaakul untuk memindahkan maklumat yang terdapat dalam pelbagai
bahan.
3.3
Membina dan menulis perkataan, frasa, dan ayat dengan betul.
3.4
Menulis imlak dengan tepat.
3.6
Menulis untuk menyampaikan maklumat tentang sesuatu perkara dengan
menggunakan bahasa yang santun.
4.1
Menyebut dan memahami unsur seni dalam lagu melalui nyanyian secara didik
hibur.
|
1.5.1 Bercerita tentang
sesuatu perkara dengan tepat, sebutan yang jelas dan intonasi yang betul menggunakan
ayat tunggal.
2.4.3 Membaca dan memahami
maklumat yang tersurat dengan tepat daripada pelbagai bahan.
2.5.1 Membaca dan memahami
maklumat dalam bahan grafik dengan betul.
3.3.4 Membina dan menulis
ayat tunggal dan ayat majmuk dengan betul.
3.4.1 Menulis imlak perkataan
yang mengandungi suku kata terbuka dan suku kata tertutup dengan tepat.
3.6.1 Menulis untuk
menyampaikan maklumat yang betul berdasarkan bahan yang diberi dengan
menggunakan bahasa yang santun.
4.1.2 Menyebut dengan jelas
dan memahami seni kata lagu melalui nyanyian dan gerak laku secara didik
hibur.
|
|
32
|
TEMA 5 :
MARI BERTANI
UNIT 23 :
Ternakan Ayam
|
1.4
Bertutur, berbual dan menyatakan permintaan tentang sesuatu perkara daripada
pelbagai sumber dalam situasi formal dan tidak formal secara bertatasusila.
1.5
Bercerita dan menceritakan sesuatu perkara semula dengan tepat menggunakan
sebutan yang jelas dan intonasi yang betul.
2.5
Membaca dan menaakul untuk memindahkan maklumat yang terdapat dalam pelbagai
bahan.
3.3
Membina dan menulis perkataan, frasa, dan ayat dengan betul.
3.4
Menulis imlak dengan tepat.
3.6
Menulis untuk menyampaikan maklumat tentang sesuatu perkara dengan
menggunakan bahasa
yang
santun.
4.2
Mengujarkan bahasa yang indah dan menggunakan bahasa badan secara kreatif
semasa bercerita secara didik hibur.
5.1
Memahami dan menggunakan golongan kata dengan betul mengikut konteks.
|
1.4.4 Bertutur dan menyatakan
permintaan untuk melakukan sesuatu perkara dalam situasi tidak formal secara bertatasusila.
1.5.2 Menceritakan sesuatu
perkara yang didengar dengan betul menggunakan ayat tunggal.
2.5.2 Membaca, memahami dan
menaakul maklumat dalam bahan grafik dengan betul.
3.3.4 Membina dan menulis
ayat tunggal dan ayat majmuk dengan betul.
3.4.1 Menulis imlak perkataan
yang mengandungi suku kata terbuka dan suku kata tertutup dengan tepat.
3.6.1 Menulis untuk
menyampaikan maklumat yang betul berdasarkan bahan yang diberi dengan
menggunakan bahasa yang santun.
4.2.1 Mengujarkan ayat dengan
sebutan yang betul dan jelas tentang sesuatu perkara melalui penceritaan
secara didik hibur.
5.1.4
Memahami dan menggunakan kata kerja dengan betul mengikut konteks.
|
|
33
|
TEMA 5 :
MARI BERTANI
UNIT 24 :
Ternakan Ikan
|
1.4
Bertutur, berbual dan menyatakan permintaan tentang sesuatu perkara daripada
pelbagai sumber dalam situasi formal dan tidak formal secara bertatasusila.
1.5
Bercerita dan menceritakan sesuatu perkara semula dengan tepat menggunakan
sebutan yang jelas dan intonasi yang betul.
2.3
Membaca kuat pelbagai bahan bacaan dengan lancar, sebutan yang jelas dan
intonasi yang betul.
2.5
Membaca dan menaakul untuk memindahkan maklumat yang terdapat dalam pelbagai
bahan.
3.6
Menulis untuk menyampaikan maklumat tentang sesuatu perkara dengan
menggunakan bahasa yang santun.
4.3 Mengujarkan bahasa yang indah dan menggunakan bahasa badan dengan
kreatif melalui lakonan secara didik hibur.
|
1.4.1 Bertutur menggunakan
diksi yang betul secara bertatasusila.
1.5.2 Menceritakan sesuatu
perkara yang didengar dengan betul menggunakan ayat tunggal.
2.3.2 Membaca kuat ayat
tunggal dan ayat majmuk dengan lancar, sebutan yang jelas dan intonasi yang
betul mengikut tanda baca.
2.5.2 Membaca, memahami dan
menaakul maklumat dalam bahan grafik dengan betul.
3.6.2 Menulis untuk
menyampaikan maklumat yang pelbagai dengan betul menggunakan bahasa yang
santun.
4.3.1 Mengujarkan dialog
dengan sebutan dan intonasi yang betul dan jelas tentang sesuatu perkara
melalui lakonan secara didik hibur.
|
|
34
|
TEMA 5 :
MARI BERTANI
UNIT 25 :
Seronoknya Bercucuk Tanam
|
1.5
Bercerita dan menceritakan sesuatu perkara semula dengan tepat menggunakan
sebutan yang jelas dan intonasi yang betul.
1.6
Berbicara untuk menyampaikan maklumat tentang sesuatu perkara daripada
pelbagai sumber dengan tepat secara bertatasusila.
2.5
Membaca dan menaakul untuk memindahkan maklumat yang terdapat dalam pelbagai
bahan.
3.6
Menulis untuk menyampaikan maklumat tentang sesuatu perkara dengan
menggunakan bahasa
yang
santun.
4.3 Mengujarkan bahasa yang indah dan menggunakan bahasa badan dengan
kreatif melalui lakonan secara didik hibur.
5.2
Memahami dan menggunakan pembentukan kata yang sesuai dalam pelbagai situasi
dengan betul.
|
1.5.1 Bercerita tentang
sesuatu perkara dengan tepat, sebutan yang jelas dan intonasi yang betul
menggunakan ayat tunggal.
1.5.2 Menceritakan sesuatu
perkara yang didengar dengan betul menggunakan ayat tunggal
1.6.1 Berbicara untuk
mendapatkan maklumat dengan tepat daripada pelbagai sumber secara
bertatasusila.
2.5.3 Membaca dan menaakul
untuk memindahkan maklumat daripada bahan grafik kepada bentuk bukan grafik
dengan betul.
3.6.2 Menulis untuk
menyampaikan maklumat yang pelbagai dengan betul menggunakan bahasa yang
santun.
4.3.2 Mengujarkan dialog
dengan sebutan dan intonasi yang betul dan jelas tentang sesuatu perkara
serta menggunakan bahasa badan dengan kreatif melalui lakonan secara didik
hibur.
5.2.1 Memahami dan
menggunakan imbuhan awalan dan akhiran dengan betul dalam pelbagai konteks.
|
|
35
|
TEMA 6 :
ALAM INDAH DAN SELAMAT
UNIT 26 :
Sungai Kita
|
1.6
Berbicara untuk menyampaikan maklumat tentang sesuatu perkara daripada
pelbagai sumber dengan tepat secara bertatasusila.
2.3
Membaca kuat pelbagai bahan bacaan dengan lancar, sebutan yang jelas dan
intonasi yang betul.
2.5
Membaca dan menaakul untuk memindahkan maklumat yang terdapat dalam pelbagai
bahan.
2.6
Membaca pelbagai bahan sastera dan bukan sastera yang sesuai bagi memupuk
minat membaca
3.3
Membina dan menulis perkataan, frasa, dan ayat dengan betul.
3.5
Mencatat maklumat yang betul tentang sesuatu perkara daripada pelbagai
sumber.
3.7
Menghasilkan penulisan kreatif dalam pelbagai genre dengan betul.
4.4
Melafaz dan memahami puisi dengan intonasi yang betul menggunakan bahasa yang
indah secara didik hibur.
5.2
Memahami dan menggunakan pembentukan kata yang sesuai dalam pelbagai situasi
dengan betul.
|
1.6.1 Berbicara untuk
mendapatkan maklumat dengan tepat daripada pelbagai sumber secara
bertatasusila.
2.3.2 Membaca kuat ayat
tunggal dan ayat majmuk dengan lancar, sebutan yang jelas dan intonasi yang
betul mengikut tanda baca.
2.5.3 Membaca dan menaakul
untuk memindahkan maklumat daripada bahan grafik kepada bentuk bukan grafik
dengan betul.
2.6.1 Membaca dan memahami
pelbagai bahan bacaan secara didik hibur untuk memperkaya kosa kata.
3.3.4 Membina dan menulis
ayat tunggal dan ayat majmuk dengan betul.
3.5.1 Mencatat maklumat yang
betul daripada pelbagai sumber.
3.7.1 Menghasilkan penulisan
berbentuk naratif secara terkawal dengan betul.
4.4.1 Melafazkan pantun dua
kerat dengan intonasi yang betul secara didik hibur.
5.2.1 Memahami dan
menggunakan imbuhan awalan dan akhiran dengan betul dalam pelbagai konteks
|
|
36
|
TEMA 6 :
ALAM INDAH DAN SELAMAT
UNIT 27 :
Mari Berkelah
|
1.6
Berbicara untuk menyampaikan maklumat tentang sesuatu perkara daripada
pelbagai sumber dengan tepat secara bertatasusila.
2.3
Membaca kuat pelbagai bahan bacaan dengan lancar, sebutan yang jelas dan
intonasi yang betul.
2.6
Membaca pelbagai bahan sastera dan bukan sastera yang sesuai bagi memupuk
minat membaca.
3.3
Membina dan menulis perkataan, frasa, dan ayat dengan betul.
3.7
Menghasilkan penulisan kreatif dalam pelbagai genre dengan betul.
4.3 Mengujarkan bahasa yang indah dan menggunakan bahasa badan dengan
kreatif melalui lakonan secara didik hibur.
|
1.6.2Berbicara untuk
menyampaikan maklumat dengan tepat daripada pelbagai sumber secara
bertatasusila.
2.3.2 Membaca kuat ayat
tunggal dan ayat majmuk dengan lancar, sebutan yang jelas dan intonasi yang
betul mengikut tanda baca.
2.6.1 Membaca dan memahami
pelbagai bahan bacaan secara didik hibur untuk memperkaya kosa kata.
3.3.4 Membina dan menulis
ayat tunggal dan ayat majmuk dengan betul.
3.7.2 Menghasilkan penulisan
naratif dan bukan naratif secara terkawal dengan betul.
4.3.1 Mengujarkan dialog
dengan sebutan dan intonasi yang betul dan jelas tentang sesuatu perkara
melalui lakonan secara didik hibur.
|
|
37
|
TEMA 6 :
ALAM INDAH DAN SELAMAT
UNIT 27 :
Mari Berkelah
|
2.4
Membaca dan memahami maklumat yang tersurat dan tersirat daripada pelbagai
bahan untuk memberi respons dengan betul.
2.5
Membaca dan menaakul untuk memindahkan maklumat yang terdapat dalam pelbagai
bahan.
3.7
Menghasilkan penulisan kreatif dalam pelbagai genre dengan betul.
4.4
Melafaz dan memahami puisi dengan intonasi yang betul menggunakan bahasa yang
indah secara didik hibur.
5.2
Memahami dan menggunakan pembentukan kata yang sesuai dalam pelbagai situasi
dengan betul.
|
2.4.3 Membaca dan memahami
maklumat yang tersurat dengan tepat daripada pelbagai bahan.
2.5.1 Membaca dan memahami
maklumat dalam bahan grafik dengan betul.
3.7.2 Menghasilkan penulisan
naratif dan bukan naratif secara terkawal dengan betul.
4.4.2 Melafazkan pantun dua
kerat dengan intonasi yang betul serta memahami maksud pantun yang dilafaz
menggunakan bahasa yang indah secara didik hibur.
5.2.1 Memahami dan
menggunakan imbuhan awalan dan akhiran dengan betul dalam pelbagai konteks.
|
|
38
|
TEMA 6 :
ALAM INDAH DAN SELAMAT
UNIT 28 :
Fikir Dahulu Sebelum Buang
|
1.4
Bertutur, berbual dan menyatakan permintaan tentang sesuatu perkara daripada
pelbagai sumber dalam situasi formal dan tidak formal secara bertatasusila.
1.5
Bercerita dan menceritakan sesuatu perkara semula dengan tepat menggunakan
sebutan yang jelas dan intonasi yang betul.
1.6
Berbicara untuk menyampaikan maklumat tentang sesuatu perkara daripada
pelbagai sumber dengan tepat secara bertatasusila.
2.6
Membaca pelbagai bahan sastera dan bukan sastera yang sesuai bagi memupuk
minat membaca.
3.3
Membina dan menulis perkataan, frasa, dan ayat dengan betul.
3.6
Menulis untuk menyampaikan maklumat tentang sesuatu perkara dengan
menggunakan bahasa
yang
santun.
3.8
Mengedit dan memurnikan hasil penulisan.
5.2
Memahami dan menggunakan pembentukan kata yang sesuai dalam pelbagai situasi
dengan betul.
|
1.4.4 Bertutur dan menyatakan
permintaan untuk melakukan sesuatu perkara dalam situasi tidak formal secara
bertatasusila.
1.5.2 Menceritakan sesuatu
perkara yang didengar dengan betul menggunakan ayat tunggal.
1.6.2 Berbicara untuk
menyampaikan maklumat dengan tepat daripada pelbagai sumber secara
bertatasusila
2.6.1 Membaca dan memahami
pelbagai bahan bacaan secara didik hibur untuk memperkaya kosa kata.
3.3.4 Membina dan menulis
ayat tunggal dan ayat majmuk dengan betul.
3.6.1 Menulis untuk
menyampaikan maklumat yang betul berdasarkan bahan yang diberi dengan menggunakan
bahasa yang santun
3.8.1 Mengedit hasil
penulisan daripada aspek ejaan.
5.2.1 Memahami dan
menggunakan imbuhan awalan dan akhiran dengan betul dalam pelbagai konteks.
|
|
39
|
TEMA 6 :
ALAM INDAH DAN SELAMAT
UNIT 29 :
Cekap Dan Jimat
|
1.5
Bercerita dan menceritakan sesuatu perkara semula dengan tepat menggunakan
sebutan yang jelas dan intonasi yang betul.
1.6
Berbicara untuk menyampaikan maklumat tentang sesuatu perkara daripada
pelbagai sumber dengan tepat secara bertatasusila.
2.4
Membaca dan memahami maklumat yang tersurat dan tersirat daripada pelbagai
bahan untuk memberi respons dengan betul.
2.5
Membaca dan menaakul untuk memindahkan maklumat yang terdapat dalam pelbagai
bahan.
2.6
Membaca pelbagai bahan sastera dan bukan sastera yang sesuai bagi memupuk
minat membaca.
3.3
Membina dan menulis perkataan, frasa, dan ayat dengan betul.
3.5
Mencatat maklumat yang betul tentang sesuatu perkara daripada pelbagai
sumber.
3.7
Menghasilkan penulisan kreatif dalam pelbagai genre dengan betul.
3.8
Mengedit dan memurnikan hasil penulisan.
5.3
Memahami dan membina ayat yang betul dalam pelbagai situasi.
|
1.5.1 Bercerita tentang
sesuatu perkara dengan tepat, sebutan yang jelas dan intonasi yang betul
menggunakan ayat tunggal.
1.6.3 Berbicara untuk
menyampaikan maklumat dengan tepat tentang sesuatu perkara dengan menggunakan
perkataan yang sesuai secara bertatasusila.
2.4.1 Membaca dan memahami
maklumat untuk mengenal pasti idea utama dalam pelbagai bahan dengan tepat.
2.5.1 Membaca dan memahami
maklumat dalam bahan grafik dengan betul.
2.6.2 Membaca dan memahami
pelbagai bahan bacaan secara didik hibur untuk menambahkan pengetahuan.
3.3.4 Membina dan menulis
ayat tunggal dan ayat majmuk dengan betul.
3.5.1 Mencatat maklumat yang
betul daripada pelbagai sumber.
3.7.1 Menghasilkan penulisan
berbentuk naratif secara terkawal dengan betul.
3.8.1 Mengedit hasil
penulisan daripada aspek ejaan.
5.3.1 Memahami dan membina
ayat dasar menggunakan pola ayat FN + FN, FN + FK dengan betul dalam pelbagai
situasi.
|
|
40
|
TEMA 6 :
ALAM INDAH DAN SELAMAT
UNIT 30 :
Bercuti Di Kampung
|
1.6
Berbicara untuk menyampaikan maklumat tentang sesuatu perkara daripada
pelbagai sumber dengan tepat secara bertatasusila.
2.6
Membaca pelbagai bahan sastera dan bukan sastera yang sesuai bagi memupuk
minat membaca.
3.5
Mencatat maklumat yang betul tentang sesuatu perkara daripada pelbagai
sumber.
3.6
Menulis untuk menyampaikan maklumat tentang sesuatu perkara dengan
menggunakan bahasa
yang
santun.
3.7
Menghasilkan penulisan kreatif dalam pelbagai genre dengan betul.
3.8
Mengedit dan memurnikan hasil penulisan.
4.1
Menyebut dan memahami unsur seni dalam lagu melalui nyanyian secara didik
hibur.
|
1.6.3 Berbicara untuk
menyampaikan maklumat dengan tepat tentang sesuatu perkara dengan menggunakan
perkataan yang sesuai secara bertatasusila.
2.6.2 Membaca dan memahami
pelbagai bahan bacaan secara didik hibur untuk menambahkan pengetahuan.
3.5.1 Mencatat maklumat yang
betul daripada pelbagai sumber.
3.6.2 Menulis untuk
menyampaikan maklumat yang pelbagai dengan betul menggunakan bahasa yang
santun.
3.7.2 Menghasilkan penulisan
naratif dan bukan naratif secara terkawal dengan betul.
3.8.2 Mengedit dan memurnikan
hasil penulisan daripada aspek ejaan.
4.1.2 Menyebut dengan jelas
dan memahami seni kata lagu melalui nyanyian dan gerak laku secara didik
hibur.
|
|
CATATAN : Tatabahasa perlu diajar setiap minggu mulai
bulan Mac
Elemen
Merentas Kurikulum (EMK) perlu disisipkan mengikut kesesuaian tema / unit
Kemahiran
Bernilai Tambah (KBT) hendaklah ditulis seperti biasa
No comments:
Post a Comment