RANCANGAN PELAJARAN
TAHUNAN 2018
MATEMATIK
TAHUN
5
BIDANG
: NOMBOR DAN OPERASI TAJUK : 1. NOMBOR
BULAT HINGGA 1 000 000
|
|||||||||||
MINGGU
|
STANDARD
KANDUNGAN
|
STANDARD
PEMBELAJARAN
|
STANDARD
PRESTASI
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
|||||||
TP
|
TAFSIRAN
|
||||||||||
1 – 2
2 – 12
JAN
|
1.1 Nilai nombor.
1.2 Anggaran bagi sesuatu kuantiti.
1.3 Nombor dalam bentuk pola.
1.4 Aplikasi sebarang nombor.
|
(i) Membaca, menyebut dan menulis sebarang nombor hingga 1 000 000 yang diberi dalam perkataan dan angka.
(ii) Menamakan
nilai tempat dan nilai digit bagi
sebarang nombor.
(iii) Mencerakinkan sebarang nombor mengikut nilai tempat dan nilai
digit.
(iv) Menyusun
nombor hingga
1 000 000 mengikut tertib menaik dan tertib menurun.
(i) Menganggar bilangan objek
dengan menyatakan kuantiti yang munasabah berdasarkan set rujukan yang
diberi.
(i) Mengelaskan pola bagi urutan nombor genap dan nombor ganjil.
(ii) Melengkapkan pola bagi nombor
genap dan nombor ganjil.
(i) Membundarkan sebarang nombor hingga ratus ribu yang terdekat.
(ii) Mengenal pasti nombor yang boleh mewakili suatu nombor yang telah
dibundarkan hingga ratus ribu terdekat.
|
1
|
Menyatakan sebarang
nombor hingga
1 000 000.
|
KREATIVITI
DAN INOVASI:
Membuat perbandingan melalui pemerhatian dan menyusun
mengikut kriteria. Menghubungkait, menyusun maklumat serta membuat
penghampiran dan membina pemahaman melalui alat yang bersesuaian dan pemerhatian
situasi sekeliling.
NILAI
MURNI DAN SIKAP KEUSAHAWANAN:
Bekerjasama dalam kumpulan dan berani menyatakan idea,
yakin
TMK:
Murid menggunakan abakus bagi mewakilkan nombor
BBB:
Guli, kad gambar, kad nombor, garis nombor dan lembaran
kerja
i-THINK
Peta Bulatan, Peta Buih, Peta Buih Berganda, Peta
Pokok, Peta Dakap, Peta Alir, Peta Pelbagai Alir, Peta Titi
KEM. ABAD
KE-21
Kemahiran Komunikasi, Belajar sepanjang hayat
|
||||||
2
|
Menentukan
nilai tempat dan nilai digit bagi sebarang nombor hingga 1 000 000
|
||||||||||
3
|
Menganggar dan membundarkan sebarang nombor hingga
ratus ribu yang terdekat.
|
||||||||||
4
|
Mengelas dan melengkapkan pola nombor.
|
||||||||||
5
|
Menyelesaikan masalah harian yang rutin bagi sebarang nombor dengan
pelbagai strategi.
|
||||||||||
6
|
Menyelesaikan masalah harian yang bukan rutin bagi sebarang nombor dengan
kreatif dan inovatif.
|
||||||||||
BIDANG : NOMBOR DAN OPERASI
TAJUK : 2. TAMBAH DALAM
LINGKUNGAN 1 000 000
|
|||||||||||
MINGGU
|
STANDARD
KANDUNGAN
|
STANDARD
PEMBELAJARAN
|
STANDARD
PRESTASI
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
|||||||
TP
|
TAFSIRAN
|
||||||||||
3
15 – 19
JAN
|
2.1 Penambahan sebarang dua
hingga lima nombor.
2.2 Penyelesaian masalah.
|
(i) Menambah
sebarang dua, tiga, empat dan lima nombor hingga enam digit hasil tambahnya
hingga 1 000 000 termasuk
membuat anggaran.
(ii) Menyelesaikan
ayat matematik yang melibatkan anu dalam penambahan hingga tiga nombor.
(i) Menyelesaikan masalah harian melibatkan penambahan hingga tiga nombor.
|
1
|
Membaca
ayat matematik dan menambah sebarang dua nombor tanpa mengumpul semula.
|
KREATIVITI
DAN INOVASI:
Menghasilkan idea daripada pemerhatian, praktikkan
proses kreatif untuk menghasilkan idea secara berterusan. Membuat simulasi,
membuat perkaitan dan mengubah suai idea
TMK:
Penggunaan power point bagi penambahan, kalkulator
NILAI
MURNI DAN SIKAP KEUSAHAWANAN:
Kesungguhan,
yakin diri dan sifat tidak putus asa, yakin, ketelitian,
BBB:
Kad nombor, kad gambar
lembaran
kerja
i-THINK
Peta Bulatan, Peta Buih, Peta Buih Berganda, Peta
Pokok, Peta Dakap, Peta Alir, Peta Pelbagai Alir, Peta Titi
KEMAHIRAN
ABAD KE-21
Kemampuan
menyesuaikan diri, keluwesan
|
||||||
2
|
Menyatakan bilangan
digit yang mungkin untuk hasil tambah.
|
||||||||||
3
|
Menambah sebarang dua, tiga, empat
dan lima nombor hingga enam digit hasil tambahnya hingga 1 000 000, termasuk
melibatkan anu dan menentukan kewajaran jawapan.
|
||||||||||
4
|
Menyelesaikan
masalah harian yang rutin melibatkan penambahan.
|
||||||||||
5
|
Menyelesaikan
masalah harian yang rutin melibatkan penambahan dengan pelbagai strategi.
|
||||||||||
6
|
Menyelesaikan masalah harian yang bukan rutin
melibatkan penambahan secara kreatif dan inovatif.
|
||||||||||
BIDANG
: NOMBOR DAN OPERASI TAJUK : 3. TOLAK DALAM
LINGKUNGAN 1 000 000
|
|||||||||||
MINGGU
|
|
STANDARD
PEMBELAJARAN
|
STANDARD
PRESTASI
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
|||||||
TP
|
TAFSIRAN
|
||||||||||
4 – 5
22 JAN –
2 FEB
|
3.1 Penolakan sebarang dua nombor.
3.2 Penolakan berturut-turut dua
nombor daripada sebarang nombor.
3.3 Penyelesaian masalah.
|
(i) Menolak sebarang dua nombor hingga 1 000 000 termasuk
membuat anggaran.
(ii) Menentukan
nilai anu bagi ayat matematik yang melibatkan penolakan dua nombor.
(i) Menolak
berturut-turut dua nombor daripada sebarang nombor hingga
1 000 000 termasuk membuat anggaran.
(i) Menyelesaikan masalah harian melibatkan penolakan.
|
1
|
Membaca
ayat matematik dan menolak dua nombor tanpa mengumpul semula.
|
KREATIVITI
DAN INOVASI:
Mengimbas kembali idea praktikkan proses kreatif untuk
menghasilkan idea secara berterusan, Membuat simulasi, membuat pemerhatian
dan analisis idea untuk mengenalpasti masalah dan menyelesaikannya.
TMK:
Penggunaan power point dan kalkulator
NILAI
MURNI DAN SIKAP KEUSAHAWANAN:
Kesungguhan, ketelitian dan sabar, Mengaitkan penolakan
dalam aktiviti jual beli barang, berani mencuba, sifat tidak putus asa.
BBB:
Kad
nombor, kad gambar dan lembaran kerja
i-THINK
Peta Bulatan, Peta Buih, Peta Buih Berganda, Peta
Pokok, Peta Dakap, Peta Alir, Peta Pelbagai Alir, Peta Titi
KEMAHIRAN
ABAD KE-21
Kepimpinan,
Menaakul
|
||||||
2
|
Menyatakan
bilangan digit yang mungkin untuk baki.
|
||||||||||
3
|
Menolak sehingga dua nombor daripada satu nombor hingga 1 000 000, termasuk melibatkan
anu dan menentukan kewajaran jawapan.
|
||||||||||
4
|
Menyelesaikan masalah harian yang rutin
melibatkan penolakan.
|
||||||||||
5
|
Menyelesaikan masalah harian yang rutin
melibatkan penolakan dengan pelbagai strategi.
|
||||||||||
6
|
Menyelesaikan masalah harian yang bukan
rutin melibatkan penolakan secara kreatif dan inovatif.
|
||||||||||
BIDANG : NOMBOR DAN OPERASI
TAJUK
: 4. DARAB HINGGA 1 000 000
|
|||||
MINGGU
|
STANDARD
KANDUNGAN
|
STANDARD
PEMBELAJARAN
|
STANDARD
PRESTASI
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
|
TP
|
TAFSIRAN
|
||||
6 – 8
5 – 23 FEB
|
4.1 Pendaraban dua nombor.
4.2 Penyelesaian masalah.
4.3 Penggunaan anu dalam
pendaraban.
|
(i) Mendarab
sebarang nombor dengan nombor hingga dua digit, 100 dan 1000 dan hasil
darabnya hingga 1 000 000
termasuk membuat anggaran.
(i) Menyelesaikan masalah harian melibatkan pendaraban dua nombor.
(i) Mengenal pasti anu yang
melibatkan pendaraban dua nombor.
(ii) Membentuk
ayat matematik yang melibatkan situasi harian pendaraban dua nombor.
(iii) Menyelesaikan
ayat matematik yang melibatkan anu dalam pendaraban dua nombor.
|
1
|
Membaca
ayat matematik dan mendarab sebarang nombor dengan nombor satu digit tanpa
mengumpul semula.
|
KREATIVITI
DAN INOVASI:
Menghasilkan idea dari pemerhatian, menilai idea secara
kritis, fenomena dapatan makna.
TMK:
Penggunaan power point, kalkulator
NILAI
MURNI DAN SIKAP KEUSAHAWANAN:
Rajin, teliti, berusaha, bekerjasama, yakin
BBB:
Pensel,
gula-gula, daun, kad simbol dan lembaran kerja.
i-THINK
Peta Bulatan, Peta Buih, Peta Buih Berganda, Peta
Pokok, Peta Dakap, Peta Alir, Peta Pelbagai Alir, Peta Titi
KEMAHIRAN
ABAD KE-21
Kritis,
Penyelesaian masalah
|
2
|
Menyatakan
bilangan digit yang mungkin untuk hasil darab.
|
||||
3
|
Mendarab sebarang nombor dengan nombor hingga dua
digit, 100 dan 1000 dan hasil darabnya hingga 1 000 000, termasuk melibatkan
anu dan menentukan kewajaran jawapan.
|
||||
4
|
Menyelesaikan masalah harian yang rutin melibatkan
pendaraban dua nombor
|
||||
5
|
Menyelesaikan masalah harian yang rutin melibatkan
pendaraban dengan pelbagai strategi.
|
||||
6
|
Menyelesaikan masalah harian yang bukan rutin
melibatkan pendaraban secara kreatif dan inovatif.
|
||||
15 - 19 FEBRUARI (KHAMIS – ISNIN) CUTI TAHUN BARU CINA
|
|||||
BIDANG : NOMBOR DAN OPERASI
TAJUK
: 5. BAHAGI HINGGA 1 000 000
|
|||||
MINGGU
|
STANDARD
KANDUNGAN
|
STANDARD
PEMBELAJARAN
|
STANDARD
PRESTASI
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
|
TP
|
TAFSIRAN
|
||||
9 – 12
26 FEB
–
30 MAC
|
5.1 Pembahagian nombor.
5.2 Penyelesaian masalah.
5.3 Penggunaan anu dalam
pembahagian.
|
(i) Membahagi
sebarang nombor hingga 1 000 000 dengan nombor satu digit, dua digit, 100 dan
1000 termasuk membuat anggaran.
(i)
Menyelesaikan masalah harian melibatkan pembahagian
dua nombor.
(i) Mengenal pasti anu yang
melibatkan pembahagian dua nombor.
(ii) Membentuk ayat matematik
yang melibatkan situasi harian pembahagian dua nombor.
(ii) Menentukan nilai anu bagi
ayat matematik yang melibatkan pembahagian dua nombor.
|
1
|
Membaca
ayat matematik dan membahagi sebarang nombor dengan nombor satu digit tanpa
mengumpul semula.
|
KREATIVITI
DAN INOVASI:
Menghasilkan idea dari pemerhatian, menilai idea secara
kritis, fenomena dapatan makna, Mengimbas kembali idea, membuat perkaitan,
mengubahsuai idea
TMK:
penggunaan Power Point, kalkulator
NILAI
MURNI DAN SIKAP KEUSAHAWANAN:
Kerjasama, tolong-menolong, rajin, yakin, adil, fokus
BBB:
Kad
soalan, guli, kotak, pensel, straw, gula-gula dan lembaran kerja
i-THINK
Peta Bulatan, Peta Buih, Peta Buih Berganda, Peta
Pokok, Peta Dakap, Peta Alir, Peta Pelbagai Alir, Peta Titi
KEMAHIRAN
ABAD KE-21
Membuat keputusan, Bekerjasama
|
2
|
Menyatakan
bilangan digit yang mungkin untuk bahagi.
|
||||
3
|
Membahagi sebarang nombor hingga 1 000 000 dengan
nombor satu digit, dua digit, 100 dan 1000, termasuk melibatkan anu dan menentukan kewajaran jawapan.
|
||||
4
|
Menyelesaikan masalah harian yang rutin melibatkan
pembahagian dua nombor.
|
||||
5
|
Menyelesaikan masalah harian yang rutin melibatkan
pembahagian dengan pelbagai strategi.
|
||||
6
|
Menyelesaikan masalah harian yang bukan rutin
melibatkan pembahagian secara kreatif dan inovatif.
|
||||
10
|
( 5 – 9 MAC) UJIAN PRESTASI 1
|
||||
MENYEMAK
KERTAS PEPERIKSAAN
PERBINCANGAN
JAWAPAN PEPERIKSAAN
|
|||||
17 - 25 MAC CUTI PERTENGAHAN PENGGAL PERTAMA
|
BIDANG : NOMBOR DAN OPERASI
TAJUK
: 6. OPERASI BERGABUNG
|
||||||||
MINGGU
|
STANDARD
KANDUNGAN
|
STANDARD
PEMBELAJARAN
|
STANDARD
PRESTASI
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
||||
TP
|
TAFSIRAN
|
|||||||
13 & 14
2 – 13
APRIL
|
6.1 0perasi bergabung.
6.2 Penyelesaian masalah.
6.3 Operasi bergabung melibatkan
tanda kurung.
|
(i) Mengira bagi operasi bergabung:
(a) Menambah dan mendarab,
(b) Menolak dan mendarab,
(c) Menambah dan membahagi,
(d) Menolak dan membahagi
hasilnya
dalam lingkungan 1 000 000.
(i) Menyelesaikan masalah harian yang melibatkan operasi bergabung dan
hasilnya dalam lingkungan 1 000 000.
(i) Menyelesaikan
ayat matematik operasi bergabung termasuk yang melibatkan tanda kurung
hasilnya dalam lingkungan 1 000 000.
|
1
|
Menyatakan urutan operasi bergabung.
|
KREATIVITI
DAN INOVASI:
Menghasilkan idea melalui pemerhatian,
dan menyatakan idea secara lisan,
Mengimbas kembali idea praktikkan proses kreatif untuk
menghasilkan idea secara berterusan
TMK:
Penggunaan power point, kalkulator
NILAI
MURNI DAN SIKAP KEUSAHAWANAN:
Kesungguhan, ketelitian, dan sabar. Mengaitkan
penolakan dalam aktiviti jual beli barang
BBB:
Kad nombor, bahan maujud dan lembaran kerja
i-THINK
Peta Bulatan, Peta Buih, Peta Buih Berganda, Peta
Pokok, Peta Dakap, Peta Alir, Peta Pelbagai Alir, Peta Titi
KEMAHIRAN
ABAD KE-21
Berinisiatif dan terarah kendiri, Bekerjsama
|
|||
2
|
Mengira operasi bergabung.
|
|||||||
3
|
Menentukan kewajaran jawapan operasi bergabung.
|
|||||||
4
|
Menyelesaikan masalah harian yang rutin melibatkan
operasi bergabung.
|
|||||||
5
|
Menyelesaikan masalah harian yang rutin melibatkan
operasi bergabung dengan pelbagai strategi.
|
|||||||
6
|
Menyelesaikan masalah harian yang bukan rutin melibatkan operasi bergabung
secara kreatif dan inovatif.
|
|||||||
BIDANG : NOMBOR DAN OPERASI
TAJUK
: 7. PECAHAN
|
||||||||
MINGGU
|
STANDARD
KANDUNGAN
|
STANDARD
PEMBELAJARAN
|
STANDARD
PRESTASI
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
||||
TP
|
TAFSIRAN
|
|||||||
15 & 16
16 – 27
APRIL
|
7.1 Penambahan
pecahan.
7.2 Penolakan
pecahan.
7.3 Penambahan
dan penolakan pecahan.
7.4 Konsep
‛daripada’ dalam pecahan.
|
(i) Menambah
hingga tiga nombor melibatkan nombor bulat, pecahan wajar dan nombor bercampur yang penyebutnya
hingga 10.
(i) Menolak sebarang dua nombor melibatkan nombor bulat,
pecahan wajar dan nombor bercampur yang
penyebutnya hingga 10.
(ii) Menolak
sebarang dua nombor daripada satu nombor melibatkan nombor bulat, pecahan
wajar dan nombor bercampur yang penyebutnya hingga 10.
(i) Menambah dan menolak nombor melibatkan nombor bulat,
pecahan wajar dan nombor bercampur yang
penyebutnya hingga 10.
(i) Menentukan nilai bagi pecahan wajar dan nombor bercampur daripada sesuatu
kuantiti.
|
1
|
Membaca ayat matematik pecahan dan menyatakan maksud
‘daripada’ dalam pecahan.
|
KREATIVITI DAN INOVASI:
Kenal pasti ciri, menterjemah idea, mnghubung kait dan
menganalisis persamaan dan perbezaan
TMK:
Penggunaan power point
NILAI MURNI DAN SIKAP KEUSAHAWANAN:
Kesungguhan, ketelitian, dan sabar., Menghubungkait, bekerjasama, adil, prihatin, menghargai masa
dan tolong-menolong
BBB:
Kertas A4, pensel warna, buah-buahan, kad
pecahan, gunting, kertas dan lembaran kerja
i-THINK
Peta Bulatan, Peta Buih, Peta Buih Berganda, Peta
Pokok, Peta Dakap, Peta Alir, Peta Pelbagai Alir, Peta Titi
KEMAHIRAN
ABAD KE-21
Menaakul, Penyelesaian masalah
|
|||
2
|
Menyatakan langkah-langkah penyelesaian melibatkan
pecahan.
|
|||||||
3
|
Menyelesaikan ayat matematik yang melibatkan pecahan.
|
|||||||
4
|
Menentukan kewajaran jawapan bagi penyelesaian ayat matematik yang melibatkan pecahan.
|
|||||||
5
|
Menyelesaikan masalah harian yang rutin melibatkan
pecahan dengan menggunakan pelbagai strategi.
|
|||||||
6
|
Menyelesaikan masalah harian yang bukan rutin
melibatkan pecahan secara kreatif dan inovatif.
|
|||||||
BIDANG : NOMBOR DAN OPERASI
TAJUK : 8. PERPULUHAN
|
||||||||
MINGGU
|
STANDARD
KANDUNGAN
|
STANDARD
PEMBELAJARAN
|
STANDARD
PRESTASI
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
||||
TP
|
TAFSIRAN
|
|||||||
17
30 APRIL – 4 MEI
|
8.1 Penambahan perpuluhan.
8.2 Penolakan perpuluhan.
8.3 Penambahan dan penolakan perpuluhan.
8.4 Pendaraban
perpuluhan.
8.5 Pembahagian
perpuluhan.
8.6 Penyelesaian
masalah.
|
(i) Menambah
tiga nombor perpuluhan hingga tiga tempat perpuluhan.
(i) Menolak berturut-turut dua nombor daripada sebarang nombor hingga tiga tempat perpuluhan.
(i) Menambah
dan menolak nombor perpuluhan hingga tiga tempat perpuluhan.
(i) Mendarab nombor perpuluhan hingga tiga tempat perpuluhan dengan nombor
hingga dua digit, 100 dan 1000.
(i) Membahagi
nombor dengan nombor hingga dua digit,100, 1000 dan
hasilnya hingga tiga tempat
perpuluhan.
(i) Menyelesaikan masalah harian
melibatkan perpuluhan dan hasilnya hingga tiga tempat perpuluhan.
|
1
|
Membaca
ayat matematik dan menyelesaikan operasi asas melibatkan perpuluhan tanpa
mengumpul semula.
|
KREATIVITI
DAN INOVASI:
Mengimbas
kembali idea, menghubungkait dan menganalisis, menghasilkan idea melalui pemerhatian,
dan menyatakan idea secara lisan.
TMK:
Penggunaan power point
NILAI MURNI DAN SIKAP KEUSAHAWANAN:
Bekerjasama,teliti,yakin,
berani membuat keputusan
BBB:
Garis
nombor, Kad Nombor, buku teks, gambarajah. dan
Lembaran kerja
i-THINK
Peta Bulatan, Peta Buih, Peta Buih Berganda, Peta
Pokok, Peta Dakap, Peta Alir, Peta Pelbagai Alir, Peta Titi
KEMAHIRAN
ABAD KE-21
Kemahiran komunikasi, Kepimpinan
|
|||
2
|
Menyelesaikan ayat matematik melibatkan perpuluhan.
|
|||||||
3
|
Menyelesaikan ayat matematik melibatkan perpuluhan dan menentukan kewajaran jawapan
|
|||||||
4
|
Menyelesaikan
masalah harian yang rutin melibatkan nombor perpuluhan hingga tiga tempat
perpuluhan.
|
|||||||
5
|
Menyelesaikan
masalah harian yang rutin melibatkan nombor perpuluhan hingga tiga tempat
perpuluhan dengan menggunakan pelbagai strategi.
|
|||||||
6
|
Menyelesaikan
masalah harian yang bukan rutin melibatkan nombor perpuluhan hingga tiga
tempat perpuluhan secara kreatif dan inovatif.
|
|||||||
18
|
PEPERIKSAAN PERTENGAHAN
TAHUN (7 – 11 MEI)
|
|||||||
MENYEMAK
KERTAS PEPERIKSAAN
PERBINCANGAN JAWAPAN PEPERIKSAAN
PERTENGAHAN TAHUN
|
||||||||
BIDANG : NOMBOR DAN OPERASI
TAJUK
: 9. PERATUS
|
||||||||
MINGGU
|
STANDARD
KANDUNGAN
|
STANDARD
PEMBELAJARAN
|
STANDARD
PRESTASI
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
||||
TP
|
TAFSIRAN
|
|||||||
19 & 20
14 – 25
MEI
|
9.1
Nilai peratus.
9.2
Penyelesaian masalah
|
(i) Menukar
peratus kepada pecahan dan sebaliknya.
(ii) Menukar
nombor bercampur kepada peratus dan sebaliknya.
(iii) Mengira
peratus daripada suatu kuantiti.
(i) Menyelesaikan
masalah harian melibatkan peratus.
|
1
|
Menerangkan
langkah-langkah penyelesaian yang melibatkan peratus.
|
KREATIVITI DAN INOVASI:
Menghasilkan idea melalui pemerhatian dan menyatakan idea secara
lisan.
TMK:
Penggunaan power point
NILAI MURNI DAN SIKAP KEUSAHAWANAN:
Bekerjasama dalam kumpulan, Berani membuat keputusan
BBB:
Petak seratus, kad peratus, buku
teks dan lembaran kerja .
i-THINK
Peta Bulatan, Peta Buih, Peta Buih Berganda, Peta
Pokok, Peta Dakap, Peta Alir, Peta Pelbagai Alir, Peta Titi
KEMAHIRAN
ABAD KE-21
Belajar
sepanjang hayat, Keusahawanan, Kritis
|
|||
2
|
Menukar
pecahan dan nombor bercampur kepada peratus dan sebaliknya serta mengira
peratus daripada suatu kuantiti.
|
|||||||
3
|
Menentukan
kewajaran jawapan yang melibatkan peratus.
|
|||||||
4
|
Menyelesaikan
masalah harian yang rutin melibatkan peratus.
|
|||||||
5
|
Menyelesaikan
masalah harian yang rutin melibatkan peratus dengan pelbagai strategi.
|
|||||||
6
|
Menyelesaikan
masalah harian yang bukan rutin melibatkan peratus secara kreatif dan
inovatif.
|
|||||||
BIDANG : NOMBOR DAN OPERASI
TAJUK : 10. WANG HINGGA RM1 000 000
|
|||||||||
MINGGU
|
STANDARD
KANDUNGAN
|
STANDARD
PEMBELAJARAN
|
STANDARD
PRESTASI
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
|||||
TP
|
TAFSIRAN
|
||||||||
21 – 22
28 MEI
–
8
JUN
|
10.1 Penambahan
nilai wang.
10.2 Penolakan
nilai wang.
10.3 Penambahan dan penolakan nilai wang.
10.4 Pendaraban nilai wang.
10.5 Pembahagian nilai wang.
10.6
Pendaraban
dan
pembahagian nilai wang.
|
(i) Menambah hingga lima nilai wang melibatkan ringgit dan
sen.
(i) Menolak hingga dua nilai wang daripada sebarang nilai
wang melibatkan ringgit dan sen.
(i) Menambah dan menolak nilai wang melibatkan ringgit dan
sen.
(i) Mendarab nilai wang dengan nombor hingga dua digit, 100 dan 1000
melibatkan ringgit dan sen.
(i) Membahagi nilai wang dengan nombor hingga dua digit, 100 dan 1000
melibatkan ringgit dan sen.
(i) Mendarab dan membahagi nilai wang melibatkan ringgit
dan sen.
|
1
|
Membaca ayat matematik melibatkan wang dan
menerangkan langkah-langkah penyelesaianya.
|
KREATIVITI
DAN INOVASI:
Mengenalpasti
ciri, mewakilkan gabungan wang yang pelbagai
untuk membentuk satu nilai yang sama, menterjemah
idea, menghubungkait dan menganalisis
TMK:
Penggunaan Power Point, kalkulator
NILAI MURNI DAN SIKAP KEUSAHAWANAN:
Bekerjasama, jimat cermat, teliti, jujur, amanah, dan
penggunaan wang dalam aktiviti jual beli.
BBB:
Kad wang,
Catalog barang,
Lembaran
kerja.
i-THINK
Peta Bulatan, Peta Buih, Peta Buih Berganda, Peta
Pokok, Peta Dakap, Peta Alir, Peta Pelbagai Alir, Peta Titi
KEMAHIRAN
ABAD KE-21
Keusahawanan, Kemahiran komunikasi, Keluwesan
|
||||
2
|
Menyelesaikan ayat matemaik melibatkan
wang.
|
||||||||
3
|
Menentukan kewajaran jawapan bagi penyelesaian ayat matematik melibatkan wang.
|
||||||||
4
|
Menyelesaikan masalah harian yang rutin
melibatkan wang.
|
||||||||
5
|
Menyelesaikan masalah harian yang rutin
melibatkan wang dengan pelbagai strategi.
|
||||||||
6
|
Menyelesaikan masalah harian yang bukan
rutin melibatkan wang secara kreatif dan inovatif.
|
||||||||
9 – 24
JUN CUTI PERTENGAHAN TAHUN ( 15 & 16 JUN
HARI RAYA PUASA)
|
|||||||||
BIDANG : NOMBOR DAN OPERASI
TAJUK : 10.
WANG HINGGA RM1 000 000
|
|||||||||
MINGGU
|
STANDARD
KANDUNGAN
|
STANDARD
PEMBELAJARAN
|
STANDARD
PRESTASI
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
|||||
TP
|
TAFSIRAN
|
||||||||
23 - 24
25 JUN –
6 JULAI
|
10.7 Penyelesaian masalah melibatkan wang.
10.8 Faedah.
10.9 Pelan perbelanjaan dan
simpanan.
|
(i) Menyelesaikan masalah harian termasuk menggunakan pelbagai
instrumen pembayaran yang melibatkan penambahan, penolakan, pendaraban,
pembahagian, gabungan operasi tambah dan tolak, gabungan operasi darab dan
bahagi nilai wang.
(i) Menyatakan
keperluan memahami faedah mudah dan faedah kompaun dalam simpanan.
(ii) Merancang
bajet harian, mingguan dan bulanan bagi mencapai matlamat kewangan jangka
pendek.
(i) Menyediakan
rekod kewangan bagi mencapai matlamat kewangan.
|
1
|
Membaca ayat matematik melibatkan wang dan
menerangkan langkah-langkah penyelesaianya.
|
KREATIVITI
DAN INOVASI:
Mengenalpasti
ciri, mewakilkan gabungan wang yang pelbagai
untuk membentuk satu nilai yang sama, menterjemah
idea, menghubungkait dan menganalisis
TMK:
Penggunaan Power Point, kalkulator
NILAI MURNI DAN SIKAP KEUSAHAWANAN:
Bekerjasama, jimat cermat, teliti, jujur, amanah, dan
penggunaan wang dalam aktiviti jual beli.
BBB:
Kad wang,
Catalog barang,
Lembaran
kerja,
i-THINK
Peta Bulatan, Peta Buih, Peta Buih Berganda, Peta
Pokok, Peta Dakap, Peta Alir, Peta Pelbagai Alir, Peta Titi
KEMAHIRAN
ABAD KE-21
Keusahawanan, Kemampuan menyesuaikan diri.
|
||||
2
|
Menyelesaikan ayat matemaik melibatkan
wang.
|
||||||||
3
|
Menentukan kewajaran jawapan bagi penyelesaian ayat matematik melibatkan wang.
|
||||||||
4
|
Menyelesaikan masalah harian yang rutin
melibatkan wang.
|
||||||||
5
|
Menyelesaikan masalah harian yang rutin
melibatkan wang dengan pelbagai strategi.
|
||||||||
6
|
Menyelesaikan masalah harian yang bukan
rutin melibatkan wang secara kreatif dan inovatif.
|
||||||||
BIDANG : SUKATAN DAN GEOMETRI
TAJUK
: 11. MASA DAN WAKTU
|
||||||
MINGGU
|
STANDARD
KANDUNGAN
|
STANDARD
PEMBELAJARAN
|
STANDARD
PRESTASI
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
||
TP
|
TAFSIRAN
|
|||||
25 – 26
9 – 20
JULAI
|
11.1 Perkaitan dalam masa.
11.2 Penambahan masa.
11.3 Penolakan masa.
11.4 Pendaraban
masa.
11.5 Pembahagian
masa.
11.6 Penyelesaian
masalah melibatkan masa.
|
(i) Menyatakan perkaitan antara unit masa melibatkan tahun, dekad dan abad.
(i) Menambah hingga tiga masa melibatkan:
(a)
tahun dan dekad,
(b)
tahun dan abad.
(i) Menolak hingga dua masa daripada satu masa melibatkan:
(a)
tahun dan dekad,
(b)
tahun dan abad.
(i) Mendarab melibatkan:
(a)
tahun dan dekad,
(b)
tahun dan abad,
dengan nombor hingga dua digit.
(i) Membahagi melibatkan:
(a)
tahun dan dekad,
(b)
tahun dan abad,
dengan nombor hingga dua digit.
(i) Menyelesaikan masalah harian melibatkan penambahan, penolakan, pendaraban
dan pembahagian masa.
|
1
|
Menyatakan
perkaitan antara unit masa.
|
KREATIVITI
DAN INOVASI:
Mengenalpasti ciri dan situasi, menghasilkan idea melalui pemerhatian, dan menjana idea serta
membuat sekuen.
TMK:
Paparan Power Point, kalkulator
NILAI MURNI DAN SIKAP KEUSAHAWANAN:
Menghargai masa, disiplin, berdaya saing, menghormati orang tua dan melakukan kerja
yang berfaedah.
BBB:
Kad gambar, Petikan
Teks,
i-THINK
Peta Bulatan, Peta Buih, Peta Buih Berganda, Peta
Pokok, Peta Dakap, Peta Alir, Peta Pelbagai Alir, Peta Titi
KEMAHIRAN
ABAD KE-21
Belajar sepanjang hayat, Kemampuan menyesuaikan diri
|
|
2
|
Menerangkan langkah-langkah menyelesaikan ayat
matematik melibatkan unit masa.
|
|||||
3
|
Menentukan kewajaran jawapan bagi penyelesaian ayat
matematik melibatkan unit masa.
|
|||||
4
|
Menyelesaikan masalah harian yang rutin melibatkan unit
masa.
|
|||||
5
|
Menyelesaikan masalah harian yang rutin melibatkan unit
masa dengan menggunakan pelbagai strategi.
|
|||||
6
|
Menyelesaikan masalah harian yang bukan rutin
melibatkan unit masa secara kreatif dan inovatif.
|
|||||
27
|
(23 – 27 JULAI ) UJIAN PRESTASI 2
|
|||||
BIDANG : SUKATAN DAN GEOMETRI
TAJUK
: 12. PANJANG
|
||||||
MINGGU
|
STANDARD
KANDUNGAN
|
STANDARD
PEMBELAJARAN
|
STANDARD
PRESTASI
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
||
TP
|
TAFSIRAN
|
|||||
28 – 29
30 JULAI – 10 OGOS
|
12.1 Penukaran unit panjang dalam perpuluhan dan
pecahan.
12.2 Penambahan panjang.
12.3 Penolakan panjang.
|
(i) Menukar unit ukuran panjang melibatkan:
(a)
milimeter dan
sentimeter,
(b)
sentimeter dan meter,
(c)
meter dan kilometer
dalam perpuluhan hingga tiga tempat perpuluhan.
(ii) Menukar unit ukuran panjang melibatkan:
(a)
milimeter dan
sentimeter,
(b)
sentimeter dan meter,
(c)
meter dan kilometer
dalam pecahan.
(i) Menambah hingga tiga ukuran panjang melibatkan perpuluhan dan pecahan dengan tanpa dan penukaran unit.
(i)
Menolak dua ukuran panjang dari satu ukuran panjang melibatkan perpuluhan dan pecahan tanpa dan dengan penukaran unit.
|
1
|
Menukar unit ukuran panjang dalam perpuluhan dan
pecahan
|
KREATIVITI
DAN INOVASI:
Membuat perbandingan, membuat pemerhatian dengan
menggunakan alat dan prosedur tertentu
TMK:
Paparan Power Point serta murid membuat latihan Power
Point dan Word, kalkulator
NILAI MURNI
DAN SIKAP KEUSAHAWANAN:
Bekerjasama,teliti, berani, bekerjasama dalam kumpulan
BBB:
Pembaris,
pita ukur, dan lembaran kerja
i-THINK
Peta Bulatan, Peta Buih, Peta Buih Berganda, Peta
Pokok, Peta Dakap, Peta Alir, Peta Pelbagai Alir, Peta Titi
KEMAHIRAN
ABAD KE-21
Kepimpinan, Menaakul, Penyelesaian masalah
|
|
2
|
Menerangkan langkah-langkah menyelesaikan ayat
matematik melibatkan unit panjang.
|
|||||
3
|
Menentukan kewajaran jawapan bagi penyelesaian ayat
matematik melibatkan unit panjang.
|
|||||
4
|
Menyelesaikan masalah harian yang rutin melibatkan unit
panjang.
|
|||||
5
|
Menyelesaikan masalah harian yang rutin melibatkan unit
panjang dengan menggunakan pelbagai strategi.
|
|||||
6
|
Menyelesaikan masalah harian yang bukan rutin
melibatkan unit panjang secara kreatif dan inovatif.
|
|||||
BIDANG : SUKATAN DAN GEOMETRI
TAJUK
: 12. PANJANG
|
||||||
MINGGU
|
STANDARD
KANDUNGAN
|
STANDARD
PEMBELAJARAN
|
STANDARD
PRESTASI
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
||
TP
|
TAFSIRAN
|
|||||
30
13 – 17
OGOS
|
12.4 Pendaraban panjang.
12.5 Pembahagian
panjang.
12.6 Penyelesaian
masalah melibatkan panjang.
|
(i) Mendarab ukuran panjang melibatkan perpuluhan dan pecahan dengan nombor
satu digit, dua digit, 100 dan 1000 tanpa dan dengan penukaran unit.
(i)
Membahagi ukuran
panjang melibatkan perpuluhan dan pecahan dengan nombor satu digit, dua
digit, 100 dan 1000 tanpa dan dengan penukaran unit.
(i) Menyelesaikan
masalah harian melibatkan penambahan, penolakan, pendaraban dan pembahagian
panjang dalam perpuluhan dan pecahan.
|
1
|
Menukar unit ukuran panjang dalam perpuluhan dan
pecahan
|
KREATIVITI
DAN INOVASI:
Membuat perbandingan, membuat pemerhatian dengan
menggunakan alat dan prosedur tertentu, menjana idea dan menghubungkait idea
dengan pengetahuan sedia ada.
TMK:
Paparan Power Point serta murid membuat latihan Power
Point dan Word, kalkulator
NILAI
MURNI DAN SIKAP KEUSAHAWANAN:
Bekerjasama,teliti, berani, bekerjasama dalam kumpulan
BBB:
Pembaris,
pita ukur, dan lembaran kerja
i-THINK
Peta Bulatan, Peta Buih, Peta Buih Berganda, Peta
Pokok, Peta Dakap, Peta Alir, Peta Pelbagai Alir, Peta Titi
KEMAHIRAN
ABAD KE-21
Bekerjasama, Keluwesan, Membuat keputusan
|
|
2
|
Menerangkan langkah-langkah menyelesaikan ayat
matematik melibatkan unit panjang.
|
|||||
3
|
Menentukan kewajaran jawapan bagi penyelesaian ayat
matematik melibatkan unit panjang.
|
|||||
4
|
Menyelesaikan masalah harian yang rutin melibatkan unit
panjang.
|
|||||
5
|
Menyelesaikan masalah harian yang rutin melibatkan unit
panjang dengan menggunakan pelbagai strategi.
|
|||||
6
|
Menyelesaikan masalah harian yang bukan rutin
melibatkan unit panjang secara kreatif dan inovatif.
|
|||||
18 - 26 OGOS CUTI PERTENGAHAN PENGGAL 2
|
||||||
\
BIDANG : SUKATAN DAN GEOMETRI
TAJUK : 13. JISIM
|
||||||
MINGGU
|
STANDARD
KANDUNGAN
|
STANDARD
PEMBELAJARAN
|
STANDARD
PRESTASI
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
||
TP
|
TAFSIRAN
|
|||||
31 – 32
27 OGOS
–
7 SEPT
|
13.1 Penukaran
unit jisim dalam perpuluhan dan pecahan.
13.2 Penambahan
jisim.
13.3 Penolakan
jisim.
13.4 Pendaraban
jisim.
13.5
Pembahagian jisim.
13.6 Penyelesaian
masalah melibatkan jisim.
|
(i) Menukar
unit gram dan kilogram dalam perpuluhan dan pecahan.
(i) Menambah
hingga tiga jisim dalam perpuluhan dan pecahan tanpa dan dengan penukaran unit.
(i)
Menolak hingga dua jisim dari satu jisim dalam
perpuluhan dan pecahan tanpa dan dengan penukaran unit.
(i) Mendarab jisim dalam perpuluhan dan pecahan dengan nombor satu digit, dua
digit, 100 dan 1000 tanpa dan dengan penukaran unit hingga tiga tempat
perpuluhan.
(i) Membahagi jisim dalam perpuluhan dan pecahan dengan nombor satu digit,
dua digit, 100 dan 1000 tanpa dan dengan penukaran unit.
(i) Menyelesaikan
masalah harian melibatkan penambahan, penolakan, pendaraban dan pembahagian
jisim dalam perpuluhan dan pecahan.
|
1
|
Menukar
unit jisim dalam perpuluhan dan pecahan.
|
KREATIVITI
DAN INOVASI:
Membuat pemerhatian, menghubungkait idea dengan
pengetahuan sedia ada, mempraktikkan penyelesaian masalah dan membuat
keputusan tentang sintesis akhir.
TMK:
Paparan Power Point serta murid membuat latihan Power
Point dan Word, kalkulator
NILAI
MURNI DAN SIKAP KEUSAHAWANAN:
Jujur dan berhati-hati, ketelitian,
Bekerjasama, ketepatan, bertanggungjawab
BBB:
Alat penimbang, objek berlainan berat dan lembaran
kerja
i-THINK
Peta Bulatan, Peta Buih, Peta Buih Berganda, Peta
Pokok, Peta Dakap, Peta Alir, Peta Pelbagai Alir, Peta Titi
KEMAHIRAN
ABAD KE-21
Menaakul, Keusahawanan, Kemahiran komunikasi
|
|
2
|
Menerangkan
langkah-langkah menyelesaikan ayat matematik melibatkan unit jisim.
|
|||||
3
|
Menentukan
kewajaran jawapan bagi penyelesaian ayat matematik melibatkan unit jisim.
|
|||||
4
|
Menyelesaikan
masalah harian yang rutin melibatkan
unit jisim.
|
|||||
5
|
Menyelesaikan
masalah harian yang rutin melibatkan unit jisim dengan menggunakan pelbagai
strategi.
|
|||||
6
|
Menyelesaikan
masalah harian yang bukan rutin melibatkan unit jisim secara kreatif dan
inovatif
|
|||||
BIDANG : SUKATAN DAN GEOMETRI
TAJUK
: 14. ISI PADU CECAIR
|
||||||
MINGGU
|
STANDARD
KANDUNGAN
|
STANDARD
PEMBELAJARAN
|
STANDARD
PRESTASI
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
||
TP
|
TAFSIRAN
|
|||||
31 – 32
27 OGOS
–
7 SEPT
|
14.1 Penukaran
unit isi padu cecair dalam perpuluhan dan pecahan.
14.2 Penambahan isi
padu cecair.
14.3 Penolakan isi
padu cecair.
14.4 Pendaraban isi
padu cecair.
14.5 Pembahagian isi
padu cecair.
|
(i) Menukar
unit mililiter dan liter dalam perpuluhan dan pecahan.
(i) Menambah
hingga tiga isi padu cecair dalam perpuluhan dan
pecahan tanpa dan dengan penukaran unit.
(i) Menolak
hingga dua isi padu cecair daripada satu isi padu cecair dalam perpuluhan dan
pecahan tanpa dan dengan penukaran unit.
(i) Mendarab isi padu cecair dalam perpuluhan dan pecahan dengan nombor satu digit, dua digit, 100
dan 1000 tanpa dan dengan penukaran unit.
(i) Membahagi isi padu cecair dalam
perpuluhan dan pecahan dengan nombor satu digit, dua digit, 100 dan 1000
tanpa dan dengan penukaran unit.
|
1
|
Menukar
unit isi padu dalam perpuluhan dan pecahan.
|
KREATIVITI
DAN INOVASI:
Membuat pemerhatian, menghubungkait idea dengan
pengetahuan sedia ada, mempraktikkan penyelesaian masalah dan membuat
keputusan tentang sintesis akhir.
TMK:
Paparan Power Point serta murid membuat latihan Power
Point dan Word, kalkulator
NILAI
MURNI DAN SIKAP KEUSAHAWANAN:
Jujur dan berhati-hati, ketelitian,
Bekerjasama, ketepatan, bertanggungjawab
BBB:
Kad
imbasan, botol air pelbagai saiz, gelas, baldi, cawan, bikar, silinder
penyukat dan lembaran kerja
i-THINK
Peta Bulatan, Peta Buih, Peta Buih Berganda, Peta
Pokok, Peta Dakap, Peta Alir, Peta Pelbagai Alir, Peta Titi
KEMAHIRAN
ABAD KE-21
Inovatif, Menaakul, Keluwesan, Kemampuan menyesuaikan
diri
|
|
2
|
Menerangkan langkah-langkah menyelesaikan ayat
matematik melibatkan unit isi padu cecair.
|
|||||
3
|
Menentukan kewajaran jawapan bagi penyelesaian ayat
matematik melibatkan unit isi padu cecair.
|
|||||
4
|
Menyelesaikan masalah harian yang rutin melibatkan unit
isi padu.
|
|||||
5
|
Menyelesaikan masalah harian yang rutin melibatkan unit
isi padu dengan menggunakan pelbagai strategi.
|
|||||
6
|
Menyelesaikan masalah harian yang bukan rutin
melibatkan unit isi padu secara kreatif dan inovatif.
|
|||||
BIDANG : SUKATAN DAN GEOMETRI
TAJUK
: 14. ISI PADU CECAIR
|
|||||
MINGGU
|
STANDARD
KANDUNGAN
|
STANDARD
PEMBELAJARAN
|
STANDARD
PRESTASI
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
|
TP
|
TAFSIRAN
|
||||
31 – 32
27 OGOS
–
7 SEPT
|
14.6 Penyelesaian
masalah melibatkan isi padu cecair.
|
(i) Menyelesaikan
masalah harian melibatkan penambahan, penolakan, pendaraban, dan pembahagian
isi padu cecair yang melibatkan
perpuluhan dan pecahan.
|
1
|
Menukar
unit isi padu dalam perpuluhan dan pecahan.
|
KREATIVITI
DAN INOVASI:
Membuat pemerhatian, menghubungkait idea dengan
pengetahuan sedia ada, mempraktikkan penyelesaian masalah dan membuat
keputusan tentang sintesis akhir.
TMK:
Paparan Power Point serta murid membuat latihan Power
Point dan Word, kalkulator
NILAI
MURNI DAN SIKAP KEUSAHAWANAN:
Jujur dan berhati-hati, ketelitian,
Bekerjasama, ketepatan, bertanggungjawab
BBB:
Kad
imbasan, botol air pelbagai saiz, gelas, baldi, cawan, bikar, silinder penyukat
dan lembaran kerja
i-THINK
Peta Bulatan, Peta Buih, Peta Buih Berganda, Peta
Pokok, Peta Dakap, Peta Alir, Peta Pelbagai Alir, Peta Titi
KEMAHIRAN
ABAD KE-21
Inovatif,
Menaakul, Keluwesan, Kemampuan menyesuaikan diri
|
2
|
Menerangkan langkah-langkah menyelesaikan ayat
matematik melibatkan unit isi padu cecair.
|
||||
3
|
Menentukan kewajaran jawapan bagi penyelesaian ayat
matematik melibatkan unit isi padu cecair.
|
||||
4
|
Menyelesaikan masalah harian yang rutin melibatkan unit
isi padu.
|
||||
5
|
Menyelesaikan masalah harian yang rutin melibatkan unit
isi padu dengan menggunakan pelbagai strategi.
|
||||
6
|
Menyelesaikan masalah harian yang bukan rutin
melibatkan unit isi padu secara kreatif dan inovatif.
|
BIDANG : SUKATAN DAN GEOMETRI
TAJUK
: 15. RUANG
|
|||||
MINGGU
|
STANDARD
KANDUNGAN
|
STANDARD
PEMBELAJARAN
|
STANDARD
PRESTASI
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
|
TP
|
TAFSIRAN
|
||||
33
10 – 14
SEPT
|
15.1 Perimeter,
luas dan isipadu.
15.2
Sudut
15.3 Garis
selari dan garis serenjang.
|
(i) Menentukan perimeter gabungan dua bentuk:
segiempat tepat, segiempat sama dan segitiga.
(ii) Menentukan
luas gabungan dua bentuk: segiempat tepat, segiempat sama dan segitiga.
(iii) Menentukan
isi padu gabungan dua bentuk, kubus dan kuboid.
(i) Mengukur sudut pada poligon hingga lapan sisi.
(i) Melukis garis selari dan garis serenjang.
|
1
|
Mengenal dan menggunakan alat ukuran.
|
KREATIVITI
DAN INOVASI:
Mengenalpasti ciri, mengimbas kembali idea, beri
pelbagai contoh, mempraktikkan proses kreatif untuk menghasilkan idea secara
spontan.
TMK:
Jangka lukis, jangka sudut, dan bentuk 2D dengan
menggunakan perisian Word.
NILAI
MURNI DAN SIKAP KEUSAHAWANAN:
Kreatif, berani mencuba, tidak putus asa, peka terhadap
persekitaran.
BBB:
Kad
imbasan, objek 2D dan 3D, kad gambar dan lembaran kerja
i-THINK
Peta Bulatan, Peta Buih, Peta Buih Berganda, Peta
Pokok, Peta Dakap, Peta Alir, Peta Pelbagai Alir, Peta Titi
KEMAHIRAN
ABAD KE-21
Penyelesaian masalah, Kritis, Menaakul
|
2
|
(i) Menerangkan
langkah-langkah menentukan perimeter, luas dan isi padu gabungan dua bentuk.
(ii) Mengukur
sudut pada poligon.
|
||||
3
|
(i) Menghitung
perimeter, luas dan isi padu.
(ii) Melukis
garis selari dan garis serenjang.
|
||||
4
|
Menyelesaikan masalah harian yang rutin melibatkan garis, perimeter, luas dan isi padu.
|
||||
5
|
Menyelesaikan masalah harian yang rutin melibatkan garis, perimeter, luas dan isi padu dengan
pelbagai strategi.
|
||||
6
|
Menyelesaikan masalah harian yang bukan rutin
melibatkan garis, perimeter, luas dan
isipadu secara kreatif dan inovatif.
|
||||
BIDANG : PERKAITAN DAN ALGEBRA
TAJUK : 16. KOORDINAT
|
|||||
MINGGU
|
STANDARD
KANDUNGAN
|
STANDARD
PEMBELAJARAN
|
STANDARD
PRESTASI
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
|
TP
|
TAFSIRAN
|
||||
34
17 – 21
SEPT
|
16.1 Koordinat
pada sukuan pertama.
|
(i) Mengenal paksi-x, paksi-y dan asalan (0).
(ii) Menentukan koordinat bagi sesuatu titik pada sukuan pertama.
(iii) Menanda titik pada sukuan pertama diberi koordinatnya.
|
1
|
Mengenal paksi-x, paksi-y dan asalan.
|
KREATIVITI
DAN INOVASI:
Membuat perbandingan, membuat pemerhatian dengan
menggunakan prosedur tertentu, menjana idea dan menghubungkait idea dengan
pengetahuan sedia ada.
TMK:
Menggunakan perisian Excel
NILAI
MURNI DAN SIKAP KEUSAHAWANAN:
Bekerjasama,teliti, berani, bekerjasama dalam kumpulan
BBB:
Kertas
berpetak, komputer dan lembaran kerja
i-THINK
Peta Bulatan, Peta Buih, Peta Buih Berganda, Peta
Pokok, Peta Dakap, Peta Alir, Peta Pelbagai Alir, Peta Titi
KEMAHIRAN
ABAD KE-21
Keluwesan, Kepimpinan, Keusahawanan
|
2
|
Menerangkan
langkah-langkah membaca koordinat titik dan menanda titik pada sukuan
pertama.
|
||||
3
|
Membaca
koordinat titik dan menanda titik diberi koordinat pada sukuan pertama.
|
||||
4
|
Menyelesaikan
masalah harian yang rutin melibatkan koordinat.
|
||||
5
|
Menyelesaikan
masalah harian yang rutin melibatkan koordinat dengan menggunakan pelbagai
strategi.
|
||||
6
|
Menyelesaikan
masalah harian yang bukan rutin melibatkan koordinat secara kreatif dan
inovatif.
|
BIDANG : PERKAITAN DAN ALGEBRA
TAJUK :
17. NISBAH DAN KADARAN
|
|||||
MINGGU
|
STANDARD
KANDUNGAN
|
STANDARD
PEMBELAJARAN
|
STANDARD
PRESTASI
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
|
TP
|
TAFSIRAN
|
||||
35
24– 28
SEPT
|
17.1
Nisbah.
|
(i) Menentukan
suatu nilai berdasarkan nisbah 1:1 hingga 1:10, 1:100 dan 1:1000.
|
1
|
Membaca
notasi nisbah dan menyatakan maksudnya.
|
KREATIVITI
DAN INOVASI:
Menghasilkan idea dari pemerhatian, menilai idea secara
kritis, fenomena dapatan makna, Mengimbas kembali idea, membuat perkaitan,
mengubahsuai idea
TMK:
penggunaan Power Point
NILAI
MURNI DAN SIKAP KEUSAHAWANAN:
Kerjasama, tolong-menolong, rajin, yakin, adil, fokus
BBB:
Kad
soalan, guli, kotak, pensel, straw, dan lembaran kerja
i-THINK
Peta Bulatan, Peta Buih, Peta Buih Berganda, Peta
Pokok, Peta Dakap, Peta Alir, Peta Pelbagai Alir, Peta Titi
KEMAHIRAN
ABAD KE-21
Keluwesan, Membuat keputusan, Kritis
|
2
|
Menerangkan
langkah-langkah menentukan nilai berdasarkan nisbah yang diberi.
|
||||
3
|
Menentukan
suatu nilai berdasarkan nisbah diberi.
|
||||
4
|
Menyelesaikan
masalah harian yang rutin melibatkan nisbah.
|
||||
5
|
Menyelesaikan
masalah harian yang rutin melibatkan
nisbah menggunakan pelbagai strategi.
|
||||
6
|
Menyelesaikan
masalah harian yang bukan rutin
melibatkan nisbah secara kreatif dan inovatif.
|
BIDANG : STATISTIK DAN KEBARANGKALIAN
TAJUK
: 18. PENGURUSAN DATA
|
|||||
MINGGU
|
STANDARD
KANDUNGAN
|
STANDARD
PEMBELAJARAN
|
STANDARD
PRESTASI
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
|
TP
|
TAFSIRAN
|
||||
36
1 – 5
OKT
|
18.1 Mod, median min
dan julat.
18.2 Data.
|
(i) Mengenal mod, median, min dan julat daripada data yang diberi.
(ii) Menentukan mod, median , min dan julat hingga 10 data yang diberi.
(i) Membina piktograf dan carta palang.
|
1
|
Menyatakan maksud mod,
median, min, julat piktograf dan carta palang.
|
KREATIVITI DAN INOVASI
Membuat pemerhatian, menghubungkait maklumat dengan
pengetahuan sedia ada, Kreatif mengelas dan membuat
perbandingan
TMK:
Perisian Power Point dan Excel, kalkulator
NILAI MURNI DAN SIKAP KEUSAHAWANAN
Bekerjasama, ketelitian, berani
mencuba, tidak putus asa
BBB
Kad gambar, Slaid Power point,
lembaran kerja
i-THINK
Peta Bulatan, Peta Buih, Peta Buih Berganda, Peta
Pokok, Peta Dakap, Peta Alir, Peta Pelbagai Alir, Peta Titi
KEMAHIRAN
ABAD KE-21
Belajar sepanjang hayat, inovatif, penyelesaian masalah
|
2
|
Menerangkan langkah-langkah membina piktograf dan carta palang.
|
||||
3
|
Menentukan mod, median, min dan julat
daripada data yang diberi dan menentukan kewajaran jawapan serta membina
piktograf dan carta palang.
|
||||
4
|
Menyelesaikan masalah harian yang rutin melibatkan perwakilan data.
|
||||
5
|
Menyelesaikan masalah harian yang rutin melibatkan perwakilan
data menggunakan pelbagai strategi.
|
||||
6
|
Menyelesaikan masalah harian yang bukan rutin yang melibatkan
perwakilan data secara kreatif dan inovatif.
|
MINGGU 37
( 8 – 12 OKTOBER )
|
PEPERIKSAAN AKHIR TAHUN
|
MINGGU 38 - 40
( 15 OKTOBER – 2
NOVEMBER)
|
MENYEMAK
KERTAS PEPERIKSAAN
PERBINCANGAN
JAWAPAN PEPERIKSAAN AKHIR TAHUN
AKTIVITI
SELEPAS PEPERIKSAAN
|
(3 –
7 NOVEMBER)
|
DEEPAVALI
|
MINGGU 41 – 43
( 8 – 23 NOVEMBER )
|
AKTIVITI
SELEPAS PEPERIKSAAN
HARI
ANUGERAH CEMERLANG 2018
PEMULANGAN
BUKU TEKS 2018
PENGAGIHAN
BUKU TEKS 2019
GOTONG
ROYONG PEMBERSIHAN KELAS
|
24 NOVEMBER 2018 –
1 JANUARI 2019
|
CUTI AKHIR TAHUN
|
No comments:
Post a Comment