RANCANGAN PENGAJARAN TAHUNAN BAHASA MALAYSIA TAHUN 6 (KSSR )
MINGGU / TARIKH
|
TEMA / TAJUK
|
STANDARD KANDUNGAN
|
STANDARD PEMBELAJARAN
|
STANDARD PRESTASI
|
CATATAN
| |||||||||||||
MINGGU 1
|
Tema 1 :
ISTIMEWANYA KELUARGAKU
Tajuk 1 :
Bakat Istimewa
|
1.2
|
Mendengar, mengecam dan menyebut bunyi bahasa, iaitu abjad, suku kata, perkataan , frasa dan ayat dengan betul.
|
1.2.6
|
Mendengar, memahami, dan menyebut jenis ayat dan ragam ayat dengan struktur binaan ayat yang betul dan tepat.
|
|
Buku teks
ms 2-6
| |||||||||||
2.2
|
Membaca dan memahami perkataan, frasa dan ayat daripada pelbagai sumber dengan sebutan yang betul.
|
2.2.3
|
Membaca dan memahami ayat yang mengandungi perkataan berimbuhan dalam bahan bacaan prosa dan puisi dengan sebutan yang betul.
| |||||||||||||||
3.2
|
Menulis huruf, suku kata, perkataan, frasa, dan ayat secara meknis (menyalin) dengan betul dan kemas.
|
3.2.6
|
Menulis teks prosa dan puisi secara mekanis dengan betul dan kemas.
| |||||||||||||||
MINGGU / TARIKH
|
TEMA / TAJUK
|
STANDARD KANDUNGAN
|
STANDARD PEMBELAJARAN
|
STANDARD PRESTASI
|
CATATAN
| |||||||||||||
MINGGU 2
|
Tema 1 :
ISTIMEWANYA KELUARGAKU
Tajuk 2 :
Satu Keluarga Dua Budaya
|
1.3
|
Mengengar, memahami dan memberikan respon terhadap sesuatu arahan, soalan, dan pesanan uyang didengar dengan betul.
|
1.3.1
|
Mendengar, memahami dan memberikan respons terhadap sesuatu arahan berdasarkan ayat perintah dalam pelbagai situasi dengan betul.
|
|
Buku teks
ms 7 – 10
| |||||||||||
2.3
|
Membaca kuat pelbagai bahan bacaan dengan lancer, sebutan yang jelas dan intonasi yang betul.
|
2.3.1
|
Membaca sesuatu bahan yang mengandungi pelbagai jenis ayat dan ragam ayat secara mekanis.
| |||||||||||||||
3.2
|
Menulis huruf, suku kata, perkataan, frasa, dan ayat secara meknis (menyalin) dengan betul dan kemas
|
3.2.7
|
Menulis teks prosa dan puisi secara mekanis (menyalin) dalam bentuk tulisan berangkai dengan betul dan kemas.
| |||||||||||||||
4.1.
|
Menyebut dan memahami unsur seni dalam lagu melalui nyanyian secara didik hibur.
|
4.1.2
|
Memahami dan mengubah suai seni kata lagu secara bebas dan mempersembahkannya melalui nyanyian secara didik hibur.
| |||||||||||||||
MINGGU / TARIKH
|
TEMA / TAJUK
|
STANDARD KANDUNGAN
|
STANDARD PEMBELAJARAN
|
STANDARD PRESTASI
|
CATATAN
| |||||||||||||
MINGGU 3
|
Tema 1 :
ISTIMEWANYA KELUARGAKU
Tajuk 3 :
Jauh di Mata Dekat di Hati
|
1.3
|
Mengengar, memahami dan memberikan respon terhadap sesuatu arahan, soalan, dan pesanan uyang didengar dengan betul.
|
1.3.2
|
Mendengar, memahami dan memberikan respons terhadap ayat Tanya dengan betul.
|
|
Buku teks
ms 14- 20
| |||||||||||
2.3
|
Membaca kuat pelbagai bahan bacaan dengan lancer, sebutan yang jelas dan intonasi yang betul.
|
2.3.2
|
Membaca pelbagai bahan yang mengandungi ayat tunggal, dan ayat majmuk dengan pelbagai keterangan secara mekanis.
| |||||||||||||||
3.4
|
Menulis imlak dengan tepat.
|
3.4.1
|
Menulis perkataan dan frasa dengan menggunakan ejaan yang tepat secara imlak.
| |||||||||||||||
5.1
|
Memahami dan menggunakan golongan kata dengan betul mengikut konteks.
|
5.1.2
|
Memahami dan menggunakan pelbagai kata nama khas mengikut konteks dengan betul.
| |||||||||||||||
MINGGU / TARIKH
|
TEMA / TAJUK
|
STANDARD KANDUNGAN
|
STANDARD PEMBELAJARAN
|
STANDARD PRESTASI
|
CATATAN
| |||||||||||||
MINGGU 4
|
Tema 2 :
KESIHATAN MENTAL DAN EMOSI
Tajuk 4 :
Minda, Oh, Minda!
|
1.3
|
Mengengar, memahami dan memberikan respon terhadap sesuatu arahan, soalan, dan pesanan uyang didengar dengan betul.
|
1.3.3
|
Mendengar, memahami, memberikan respons terhadap pesanan dan menyampaikan pesanan dengan menggunakan bahasa yang santun dalam pelbagai situasi.
|
|
Buku teks
ms 18 - 22
| |||||||||||
2.4
|
Memabaca dan memahami maklumat yang tersurat dan tersirat daripada pelbagai bahan untuk memberikan respons dengan betul.
|
2. 4.1
|
Membaca dan memahami maklumat yang tersurat dan tersirat untuk membuat ulasan dengan betul.
| |||||||||||||||
3.3
|
Membina dan menulis perkataan, frasa, dan ayat dengan betul.
|
3.3.4
|
Membina kerangka dan menulis pelbagai jenis karangan.
| |||||||||||||||
4.2
5.1
|
Mengujarkan bahasa yang indah dan menggunkan bahasa badan secara kreatif semasa bercerita secara didik hibur.
Memahami dan menggunakan golongan kata dengan betul mengikut konteks.
|
4.2.1
5.1.3
|
Mengujarkan cerita menggunakan bahasa yang indah dengan sebutan dan intonasi yang betul dan jelas.
Memahami dan menggunakan pelbagai kata nama ganti nama mengikut konteks dengan betul.
| |||||||||||||||
MINGGU / TARIKH
|
TEMA / TAJUK
|
STANDARD KANDUNGAN
|
STANDARD PEMBELAJARAN
|
STANDARD PRESTASI
|
CATATAN
| |||||||||||||
MINGGU 5
|
Tema 2 :
KESIHATAN MENTAL DAN EMOSI
Tajuk 5 :
Usah;ah Stres
|
1.4
|
Bertutur, berbual dan menyatakan permintaan tentang sesuatu perkara daripada pelbagai sumber dalam situasi formal dan tidak formal secara bertatasusila.
|
1.4.1
|
Bertutur tentang sesuatu perkara daripada pelbagai sumber dengan menggunakan ayat yang gramatis dalam situasi formal dan tidak formal secara bertatasusila.
|
|
Buku teks
ms 23 – 26
| |||||||||||
2.4
|
Memabaca dan memahami maklumat yang tersurat dan tersirat daripada pelbagai bahan untuk memberikan respons dengan betul.
|
2.4.2
|
Membaca dan memahami maklumat yang tersurat dan tersirat untuk membuat rumusan dengan betul.
| |||||||||||||||
3.8
|
Mengedit dan memurnikan hasil penulisan dengan betul.
|
3.8.2
|
Mengedit dan memurnikan hasil penulisan.
| |||||||||||||||
4.2
|
Mengujarkan bahasa yang indah dan menggunakan bahasa badan secara kreatif semasa bercerita secara didik hibur.
|
4.2.2
|
Menujarkan cerita menggunakan bahasa yang indah dan ayat yang gramatis untuk menyampaiakn idea dengan bahasa badan yangkreatif.
| |||||||||||||||
MINGGU / TARIKH
|
TEMA / TAJUK
|
STANDARD KANDUNGAN
|
STANDARD PEMBELAJARAN
|
STANDARD PRESTASI
|
CATATAN
| |||||||||||||
MINGGU 6
|
Tema 2 :
KESIHATAN MENTAL DAN EMOSI
Tajuk 6 :
Terima Kasih, Cikgu
|
1.4
|
Bertutur, berbual dan menyatakan permintaan tentang sesuatu perkara daripada pelbagai sumber dalam situasi formal dan tidak formal secara bertatasusila.
|
1.4.2
|
Berbual tentang sesuatu perkara menggunakan kata gelaran yang sesuai secara bertatasusila.
|
-
|
Buku teks
ms 27 - 30
| |||||||||||
2.4
|
Memabaca dan memahami maklumat yang tersurat dan tersirat daripada pelbagai bahan untuk memberikan respons dengan betul.
|
2.4.3
|
Membaca dan memahami maklumat yang tersurat dan tersirat untuk membuat keputusan dengan memberikan alas an.
| |||||||||||||||
3.3
|
Membina dan menulis perkataan, frasa, dan ayat dengan betul.
|
3.3.3
|
Membina dan menulis jawapan secara kritis dan kreatif dengan betul.
| |||||||||||||||
5.1
|
Memahami dan menggunakan golongan kata dengan betul mengikut konteks.
|
5.1.4
|
Memahami dan menggunakan pelbagai kata kerja dan kata bantu mengikut konteks dengan betul.
| |||||||||||||||
MINGGU / TARIKH
|
TEMA / TAJUK
|
STANDARD KANDUNGAN
|
STANDARD PEMBELAJARAN
|
STANDARD PRESTASI
|
CATATAN
| |||||||||||||
MINGGU 7
|
Tema 3 :
KOMUNITI PRIHATIN
Tajuk 7 :
Program Sarana
|
1.4
|
Bertutur, berbual dan menyatakan permintaan tentang sesuatu perkara daripada pelbagai sumber dalam situasi formal dan tidak formal secara bertatasusila.
|
1.4.3
|
Berbual tentang sesuatu perkara menggunakan kata ganti nama yang sesuai dengan betul secara bertatasusila.
|
|
Buku teks
ms 38 - 42
| |||||||||||
2.5
|
Memabaca, memahami dan menaakul untuk memindahkan maklumat yangterdapat dalam pelbagai bahan dengan betul.
|
2.5.1
|
Memabaca dan memahami bahan untuk memindahkan maklumat dalam bentuk grafik.
| |||||||||||||||
3.3
|
Membina dan menulis perkataan, frasa, dan ayat dengan betul.
|
3.3.4
|
Membina kerangka dan menulis pelbagai jenis karangan.
| |||||||||||||||
4.3
5.1
|
Menujarkan bahasa yang indah dan menggunakan bahasa badan dengan kreatif melalui lakonan secara didik hibur.
Memahami dan menggunakan golongan kata dengan betul mengikut konteks.
|
4.3.1
5.1.5
|
Mengujarkan dialog dengan sebutan dan intonasi yang betul, dan jelas, bahasa yang indah serta bahasa badan yang kreatif melalui lakonan.
Memahami dan menggunakan pelbagai jenis kata adjektif, kata adverb, kata penguat, dan kata penegas mengikut konteks dengan betul.
| |||||||||||||||
MINGGU / TARIKH
|
TEMA / TAJUK
|
STANDARD KANDUNGAN
|
STANDARD PEMBELAJARAN
|
STANDARD PRESTASI
|
CATATAN
| |||||||||||||
MINGGU 8
|
Tema 3 :
KOMUNITI PRIHATIN
Tajuk 8 :
Kelab Alumni
|
1.4
|
Bertutur, berbual dan menyatakan permintaan tentang sesuatu perkara daripada pelbagai sumber dalam situasi formal dan tidak formal secara bertatasusila.
|
1.4.4
|
Menyatakan permintaan tentang sesuatu perkara dengan memberikan alas an yang sesuai dalam situasi formal dan tidak formal secara bertatasusila.
|
|
Buku teks
ms 43-46
| |||||||||||
2.5
|
Memabaca, memahami dan menaakul untuk memindahkan maklumat yangterdapat dalam pelbagai bahan dengan betul.
|
2.5.2
|
Memabaca, memahami dan menaakul bahan untuk memindahkan maklumat.
| |||||||||||||||
3.5
|
Mencatat maklumat yang betul tentang sesuatu perkara daripada pelbagai sumber.
|
3.5.2
|
Mencatat maklumat daripada pelbagai sumber dalam bentuk grafik.
| |||||||||||||||
4.3
|
Mengujarkan bahasa yang indah dan menggunakan bahasa badan dengan kratif melalui lakonan secara didik hibur.
|
4.3.2
|
Mengujarkan dialog yang dihasilkan untuk menyampaikan mesej menggunakan bahasa yang indah serta bahasa badan yang kreatif melalui lakonan.
| |||||||||||||||
MINGGU / TARIKH
|
TEMA / TAJUK
|
STANDARD KANDUNGAN
|
STANDARD PEMBELAJARAN
|
STANDARD PRESTASI
|
CATATAN
| |||||||||||||
MINGGU 9
|
Tema 3 :
KOMUNITI PRIHATIN
Tajuk 9 :
Perkongsian Pintar
|
1.6
|
Berbicara untuk menyampaikan maklumat tentang sesuatu perkara daripada pelbagai sumber dengan tepat secara bertatasusila.
|
1.6.2
|
Berbicara dengan menerapkan bahasa yang indah untuk menyampaikan maklumat dengan tepat secara bertatasusila.
|
|
Buku teks
ms 47 - 52
| |||||||||||
2.5
|
Memabaca, memahami dan menaakul untuk memindahkan maklumat yangterdapat dalam pelbagai bahan dengan betul.
|
2.5.3
|
Memabaca, memahami, dan menaakul bahan untuk memindahkan maklumat kepada bentuk grafik, puisi atau prosa.
| |||||||||||||||
3.9
|
Menulis ulasan tentang pelbagai bahan sastera dan bukan sastera yang didengar, ditonton atau dibaca dengan betul.
|
3.9.1
|
Menulis ulasa tentang bahan sastera dan bukan sastera degan menggunakan ayat yang gramatis.
| |||||||||||||||
5.1.
|
Memahami dan menggunakan golongan kata dengan betul mengikut konteks.
|
5.1.6
|
Memahami dan menggunakan pelbagai kata hubung mengikut konteks dengan betul.
| |||||||||||||||
MINGGU / TARIKH
|
TEMA / TAJUK
|
STANDARD KANDUNGAN
|
STANDARD PEMBELAJARAN
|
STANDARD PRESTASI
|
CATATAN
| |||||||||
MINGGU 10
|
Tema 4 :
KESELAMATAN DIUTAMAKAN
Tajuk 10 :
Selamat dalam Perjalanan
|
1.6
|
Berbicara untuk menyampaikan maklumat tentang sesuatu perkara daripada pelbagai sumber dengan tepat secara bertatasusila.
|
1.6.1
|
Berbicara untuk mendapatkan maklumat yang tersurat dan tersirat untuk membuat rumusan dengan betul secara bertatasusila.
|
|
Buku teks
ms 54-58
| |||||||
2.6
|
Membaca pelbagai bahan sastera dan bukan sastera yang sesuai bagi memupuk minat membaca.
|
2.6.1
|
Memabaca bahan sastera untuk menghasilkan idea baharu.
| |||||||||||
3.6
|
Menulis untuk menyampaikan maklumat tentang sesuatu perkara dengan menggunakan bahasa yang santun.
|
3.6.1
|
Menulis untuk menyampaikan maklumat dengan menggunakan idea utama dan idea sampingan secara kohesi dan koheren.
| |||||||||||
4.4
5.1
|
Melafazkan dan memahami puisi dengan intonasi yang betul menggunakan bahasa yang indah secara didik hibur.
Memahami dan menggunakan golongan kata dengan betul mengikut konteks.
|
4.4.1
5.1.7
|
Melafazkan puisi dengan sebutan yang jelas dan intonasi yang betul serta memahami puisi tersebut.
Memahami dan menggunakan pelbagai kata tugas mengikut konteks dengan betul.
| |||||||||||
MINGGU / TARIKH
|
TEMA / TAJUK
|
STANDARD KANDUNGAN
|
STANDARD PEMBELAJARAN
|
STANDARD PRESTASI
|
CATATAN
| |||||||||
MINGGU 11
|
Tema 5 :
KESELAMATAN DIUTAMAKAN
Tajuk 11 :
Pastikan Selamat
|
1.7
|
Berbincang dan mengemukakan pendapat secara kritis dan kreatif dengan menggunakan ayat yang gramatis secara bertatasusila.
|
1.7.2
|
Berbincang dan mengemukakan pendapat secara kritis dan kreatif dengan menggunakan ayat yang gramatis secara bertatasusila.
|
|
Buku teks
ms 59 – 62
| |||||||
2.6
|
Membaca pelbagai bahan sastera dan bukan sastera yang sesuai bagi memupuk minat membaca.
|
2.6.2
|
Memabaca bahan bukan sastera untuk menghasilkan idea baharu.
| |||||||||||
3.6
|
Menulis untuk menyampaikan maklumat tentang sesuatu perkara dengan menggunakan bahasa yang santun.
|
3.6.2
|
Menulis untuk menyampaikan maklumat dalam bentuk karangan berformat dengan menggunakan bahasa yang santun.
| |||||||||||
4.4
|
Melafazkan dan memahami puisi dengan intonasi yang betul menggunakan bahasa yang indah secara didik hibur.
|
4.4.2
|
Mencipta puisi menggunakan bahasa yang indah dan melafazkannya dengan sebutan yang jelas dan intonasi yang betul serta memahami puisi tersebut.
| |||||||||||
MINGGU / TARIKH
|
TEMA / TAJUK
|
STANDARD KANDUNGAN
|
STANDARD PEMBELAJARAN
|
STANDARD PRESTASI
|
CATATAN
| |||||||||
MINGGU 12
|
Tema 4 :
KESELAMATAN DIUTAMAKAN
Tajuk 12 :
Fikir sebelum Klik
|
1.4
|
Bertutur, berbual dan menyatakan permintaan tentang sesuatu perkara daripada pelbagai sumber dalam situasi formal dan tidak formal secara bertatasusila.
|
1.4.1
|
Bertutur tentang sesuatu perkara daripada pelbagai sumber dengan menggunakan ayat yang gramatis dalam situasi formal dan tidak formal secara bertatasusila.
|
|
Buku teks
ms 63 - 72
| |||||||
2.5
|
Memabaca, memahami dan menaakul untuk memindahkan maklumat yang terdapat dalam pelbagai bahan degan betul.
|
2.5.1
|
Memabaca dan memahami bahan untuk memindahkan maklumat dalam bentuk grafik.
| |||||||||||
3.3
|
Membina dan menulis perkataan, frasa, dan ayat dengan betul.
|
3.3.3
|
Membina dan menulis jawapan secara kritis dan kreatif dengan betul.
| |||||||||||
5.1
|
Memahami dan menggunakan golongan kata dengan betul mengikut konteks.
|
5.1.4
|
Memahami dan menggunakan pelbagai kata kerja dan kata bantu mengikut konteks dengan betul.
| |||||||||||
MINGGU / TARIKH
|
TEMA / TAJUK
|
STANDARD KANDUNGAN
|
STANDARD PEMBELAJARAN
|
STANDARD PRESTASI
|
CATATAN
| |||||||||
MINGGU 13
|
Tema 5 :
PUPUK PERPADUAN
Tajuk 13 :
Formula Perpaduan
|
1.5
|
Bercerita dan menceritakan sesuatu perkara semula dengan tepat menggunakan sebutan yang jelas dan intonasi yang betul.
|
1.5.1
|
Bercerita dengan sebutan dan intonasi yang betul dengan menggunakan pelbagai ayat yang mengandungi bahasa yang indah.
|
|
Buku teks
ms 74 - 78
| |||||||
2.2
|
Memabaca dan memahami perkataan, frasa dan ayat daripada pelbagai sumber dengan sebutan yang betull.
|
2.2.3
|
Memabaca dan memahami ayat yang mengandungi perkataan berimbuhan dalam bahan bacaan prosa dan puisi dengan sebutan yang betul.
| |||||||||||
3.7
|
Menghasilkan penulisan kreatif dalam pelbagai genre dengan betul.
|
3..7.1
|
Menghasilkan perenggan yang kohesi dan koheran dengan betul.
| |||||||||||
4.1
|
Menyebut dan memahami unsur seni dalam lagu melalui nyanyian secara didik hibur.
|
4.1.1
|
Menyebut dan memahami seni kata lagu dengan melahirkan imaginasi melalui penghasilan karja sastera.
| |||||||||||
5.2
|
Memahami dan menggunakan pembentukan kata yang sesuai dalam pelbagai situasi dengan betul.
|
5.2.2
|
Memahami dan menggunakan pelbagai jenis kata ganda dalam pelbagai situasi denga betul.
| |||||||||||
MINGGU / TARIKH
|
TEMA / TAJUK
|
STANDARD KANDUNGAN
|
STANDARD PEMBELAJARAN
|
STANDARD PRESTASI
|
CATATAN
| |||||||||
MINGGU 14
|
Tema 5 :
PUPUK PERPADUAN
Tajuk 14 :
Berkat Hidup Sepakat
|
1.5
|
Bercerita dan menceritakan sesuatu perkara semula dengan tepat menggunakan sebutan yang jelas dan intonasi yang betul.
|
1.5.2
|
Menceritakan sesuatu perkara dengan sebutan dan intonasi yang betul menggunakan pelbagai ayat yang mengandungi bahasa yang indah.
|
|
Buku teks
Ms 79 - 82
| |||||||
2.3
|
Memabaca kuat pelbagai bahan bacaan dengan lancer, sebutan yang jelas dan intonasi yang betul.
|
2.3.1
|
Memabaca sesuatu bahan yang mengandungi pelbagai jenis ayat dan ragam ayat secara mekanis.
| |||||||||||
3.7
|
Menghasilkan penulisan kreatif dalam pelbagai genre dengan betul.
|
3.7.2
|
Menghasilkan penulisan imaginatif dan deskriptif dengan bahasa yang menarik.
| |||||||||||
4.1
|
Menyebut dan memahami unsur seni dalam lagu melalui nyanyian secara didik hibur.
|
4.1.2
|
Memahami dan mengubah suai seni kata lagu secara bebas dan mempersembahkannya melalui nyanyian secara didik hibur.
| |||||||||||
MINGGU / TARIKH
|
TEMA / TAJUK
|
STANDARD KANDUNGAN
|
STANDARD PEMBELAJARAN
|
STANDARD PRESTASI
|
CATATAN
| |||||||||
MINGGU 15
|
Tema 5 :
PUPUK PERPADUAN
Tajuk 15 :
Perpaduan Memajukan Negara
|
1.3
|
Mendengar, memahami dan memberikan respons terhadap sesuatu arahan, soalan, dan pesanan yang didengar dengan betul.
|
1.3.2
|
Mendengar, memahami dan memberikan respons terhadap ayat tanya dengan betul.
|
|
Buku teks
ms 83 - 88
| |||||||
2.4
|
Memabaca dan memahami maklumat yang tersurat dan tersirat daripada pelbagai bahan untuk memberikan respons dengan betul.
|
2.4.3
|
Memabaca dan memahami maklumat yang tersurat dan tersirat untuk membuat keputusan dengan memberikan alas an.
| |||||||||||
3.8
|
Mengedit dan memurnikan hasil penulisan dengan betul.
|
3.8.2
|
Mengedit dan memurnikan hasil penulisan.
| |||||||||||
5.2
|
Memahami dan menggunakan pembentukan kata yang sesuai dalam pelbagai situasi dengan betul.
|
5.2.3
|
Memahami dan menggunakan pelbagai kata majmuk dalam pelbagai situasi dengan betul.
| |||||||||||
5.3.
|
Memahami dan membina ayat yang betul dalam pelbagai situasi.
|
5.3.2
|
Memahami dan membina ayat dalam teks menggunakan penanda wacana dengan betul.
| |||||||||||
MINGGU / TARIKH
|
TEMA / TAJUK
|
STANDARD KANDUNGAN
|
STANDARD PEMBELAJARAN
|
STANDARD PRESTASI
|
CATATAN
| |||||||||
MINGGU 16
|
Tema 6 :
SEMANGAT CINTA AKAN NEGARA
Tajuk 16 :
Perkasakan Bahasa Kita
|
1.3
|
Mendengar, memahami dan memberikan respons terhadap sesuatu arahan, soalan, dan pesanan yang didengar dengan betul.
|
1.3.1
|
Mendengar, memahami dan memberikan respons terhadap sesuatu arahan berdasarkan ayat perintah dalam pelbagai situasi dengan betul.
|
|
Buku teks
ms 89 – 94
| |||||||
2.3
|
Membaca kuat pelbagai bahan bacaan dengan lancar, sebutan yang jelas dan intonasi yang betul.
|
2.3.2
|
Membaca pelbagai bahan yang mengandungi ayat tunggal, dan ayat majmuk dengan pelbagai keterangan secara mekanis.
| |||||||||||
3.4
|
Menulis imlak degan tepat.
|
3.4.1
|
Menulis perkataan dan frasa dengan menggunakan ejaan yang tepat secara imlak.
| |||||||||||
4.2
|
Mengujarkan bahasa yang indah dan menggunakan bahasa badan dengan kreatif melalui lakonan secara didik hibur.
|
4.2.1
|
Mengujarkan cerita menggunakan bahasa yang indah dengan sebutan dan intonasi yang betul dan jelas.
| |||||||||||
5.1
|
Memahami dan menggunakan pembentukan kata yang sesuai dalam pelbagai situasi dengan betul.
|
5.1.5
|
Memahami dan menggunkan pelbagai jenis kata ganda dalam pelbagai situasi dengan betul.
| |||||||||||
MINGGU / TARIKH
|
TEMA / TAJUK
|
STANDARD KANDUNGAN
|
STANDARD PEMBELAJARAN
|
STANDARD PRESTASI
|
CATATAN
| |||||||||
MINGGU 17
|
Tema 6 :
SEMANGAT CINTA AKAN NEGARA
Tajuk 17 :
Budi yang Baik Dikenang Jua
|
1.3
|
Mendengar, memahami dan memberikan respons terhadap sesuatu arahan, soalan, dan pesanan yang didengar dengan betul.
|
1.3.2
|
Mendengar, memahami dan memberikan respons terhadap ayat tanya dengan betul.
|
|
Buku teks
ms 95 - 98
| |||||||
2.4
|
Membaca dan memahami maklumat yang tersurat dan tersirat daripada pelbagai bahan untuk memberikan respons dengan betul.
|
2.4.2
|
Membaca dan memahami maklumat yang tersurat dan tersirat untuk membuat rumusan dengan betul.
| |||||||||||
3.4
|
Menulis imlak dengan tepat.
|
3.4.2
|
Menulis pelbagai teks prosa dengan ejaan dan tanda baca yang tepat secara imlak.
| |||||||||||
5.1
|
Memahami dan menggunakan pembentukan kata yang sesuai dalam pelbagai situasi dengan betul.
|
5.1.7
|
Memahami dan menggunakan pelbagai kata tugas mengikut konteks dengan betul.
| |||||||||||
MINGGU / TARIKH
|
TEMA / TAJUK
|
STANDARD KANDUNGAN
|
STANDARD PEMBELAJARAN
|
STANDARD PRESTASI
|
CATATAN
| |||||||||||||
MINGGU 18
|
Tema 6 :
SEMANGAT CINTA AKAN NEGARA
Tajuk 18 :
Bersyukurlah
|
1.4
|
Bertutur, berbual dan menyatakan permintaan tentang sesuatu perkara daripada pelbagai sumber dalam situasi formal dan tidak formal secara bertatasusila.
|
1.4.3
|
Berbual tentang sesuatu perkara menggunakan kata ganti nama yang sesuai dengan betul secara bertatasusila.
|
|
Buku teks
ms 99 - 108
| |||||||||||
2.4
|
Membaca dan memahami maklumat yang tersurat dan tersirat daripada pelbagai bahan untuk memberikan respons dengan betul.
|
2. 4.2
|
Membaca dan memahami maklumat yang tersurat dan tersirat untuk membuat rumusan dengan betul.
| |||||||||||||||
3.7
|
Menghasilkan penulisan kreatif dalam pelbagai genre dengan betul.
|
3.7.1
|
Menghasilkan peranggan yang kohesi dan koheran dengan betul.
| |||||||||||||||
5.1
|
Memahami dan menggunakan pembentukan kata yang sesuai dalam pelbagai situasi dengan betul.
|
5.1.6
|
Memahami dan menggunakan pelbagai kata hubung mengikut konteks dengan betul.
| |||||||||||||||
MINGGU / TARIKH
|
TEMA / TAJUK
|
STANDARD KANDUNGAN
|
STANDARD PEMBELAJARAN
|
STANDARD PRESTASI
|
CATATAN
| |||||||||||||
MINGGU 19
|
Tema 7 :
INDAHNYA WARISAN KITA
Tajuk 19 :
Khazanah Kesenian Bangsa
|
1.4
|
Bertutur, berbual dan menyatakan permintaan tentang sesuatu perkara daripada pelbagai sumber dalam situasi formal dan tidak formal secara bertatasusila.
|
1.4.1
|
Bertutur tentang sesuatu perkara daripada pelbagai sumber dengan menggunakan ayat yang gramatis dalam situasi formal dan tidak formal secara bertatasusila.
|
|
Buku teks
ms 110 - 114
| |||||||||||
2.4
|
Membaca dan memahami maklumat yang tersurat dan tersirat daripada pelbagai bahan untuk memberikan respons dengan betul.
|
2.4.3
|
Membaca dan memahami maklumat yang tersurat dan tersirat untuk membuat keputusan dengan memberikan alas an.
| |||||||||||||||
3.3
|
Membina dan menulis perkataan, frasa, dan ayat dengan betul.
|
3.3.3
|
Membina dan menulis jawapan secara kritis dan kreatif dengan betul.
| |||||||||||||||
4.2
|
Mengujarkan bahasa yang indah dan menggunakan bahasa badan secara kreatif semasa bercerita secara didik hibur.
|
4.2.2
|
Mengujarkan cerita menggunakan bahasa yang indah dan ayat yang gramatis untuk menyampaiakn idea dengan bahasa badan yang kreatif.
| |||||||||||||||
5.2
|
Memahami dan menggunakan pembentukan kata yang sesuai dalam pelbagai situasi dengan betul.
|
5.2.3
|
Memahami dan menggunkan pelbagai kata majmuk dalam pelbagai situasi dengan betul.
| |||||||||||||||
MINGGU / TARIKH
|
TEMA / TAJUK
|
STANDARD KANDUNGAN
|
STANDARD PEMBELAJARAN
|
STANDARD PRESTASI
|
CATATAN
| |||||||||||||
MINGGU 20
|
Tema 7 :
INDAHNYA WARISAN KITA
Tajuk 20 :
Warisan Berharga
|
1.4
|
Bertutur, berbual dan menyatakan permintaan tentang sesuatu perkara daripada pelbagai sumber dalam situasi formal dan tidak formal secara bertatasusila.
|
1.4.2
|
Berbual tentang sesuatu perkara menggunakan kata gelaran yang sesuai secara bertatasusila.
|
|
Buku teks
ms 115 - 118
| |||||||||||
2.4
|
Membaca dan memahami maklumat yang tersurat dan tersirat daripada pelbagai bahan untuk memberikan respons dengan betul.
|
2.4.1
|
Memabaca dan memahami maklumat yang tersurat dan tersirat untuk membuat ulasan dengan betul.
| |||||||||||||||
3.3
|
Membina dan menulis perkataan, frasa, dan ayat dengan betul.
|
3.3.4
|
Membina kerangka dan menulis pelbagai jenis karangan.
| |||||||||||||||
4.3
|
Mengujarkan bahasa yang indah dan menggunakan bahasa badan dengan kreatif melalui lakonan secara didik hibur.
|
4.3.1
|
Mengujarkan dialog dengan sebutan dan intonasi yang betul, dan jelas, bahasa yang indah serta bahasa badan yang kreatif melalui lakonan.
| |||||||||||||||
MINGGU / TARIKH
|
TEMA / TAJUK
|
STANDARD KANDUNGAN
|
STANDARD PEMBELAJARAN
|
STANDARD PRESTASI
|
CATATAN
| |||||||||||||
MINGGU 21
|
Tema 7 :
INDAHNYA WARISAN KITA
Tajuk 21 :
Indahnya Budaya Kita
|
1.4
|
Bertutur, berbual dan menyatakan permintaan tentang sesuatu perkara daripada pelbagai sumber dalam situasi formal dan tidak formal secara bertatasusila.
|
1.4.3
|
Berbual tentang sesuatu perkara menggunakan kata ganti nama yang sesuai dengan betul secara bertatasusila.
|
|
Buku teks
ms 119 - 124
| |||||||||||
2.5
|
Membaca, memahami dan menaakul untuk memindahkan maklumat yang terdapat dalam pelbagai bahan dengan betul.
|
2.5.2
|
Membaca, memahami dan menaakul bahan untuk memindahkan maklumat mengikut keutamaan ke dalm bentuk prosa.
| |||||||||||||||
3.5
|
Mencatat meklumat yang betul tentang sesuatu perkara daripada pelbagai sumber.
|
3.5.2
|
Mencatat maklumat daripada pelbagai sumber dalam bentuk grafik.
| |||||||||||||||
5.3
|
Memahami dan mebina ayat yang betul dalam pelbagai situasi.
|
5.3.1
|
Memahami dan membina ayat songsang yan g betul dalam pelbagai situasi.
| |||||||||||||||
.
| ||||||||||||||||||
MINGGU / TARIKH
|
TEMA / TAJUK
|
STANDARD KANDUNGAN
|
STANDARD PEMBELAJARAN
|
STANDARD PRESTASI
|
CATATAN
| |||||||||||||
MINGGU 22
|
Tema 8 :
DAMAINYA BUMIKU
Tajuk 22 :
Bumiku Sejahtera
|
1.4
|
Bertutur, berbual dan menyatakan permintaan tentang sesuatu perkara daripada pelbagai sumber dalam situasi formal dan tidak formal secara bertatasusila.
|
1.4.4
|
Menyatakan permintaan tentang sesuatu perkara dengan memberikan alasan yang sesuai dalam situasi formal dan tidak formal secara bertatasusila.
|
|
Buku teks
ms 126 - 130
| |||||||||||
2.5
|
Membaca, memahami dan menaakul untuk memindahkan maklumat yang terdapat dalam pelbagai bahan dengan betul.
|
2.5.3
|
Membaca, memahami dan menaakul bahan untuk memindahkan maklumat kepada bentuk grafik, puisi atau prosa.
| |||||||||||||||
3.9
|
Menulis ulasan tentang pelbagai bahan sastera dan bukan sastera yang didengar, ditonton atau dibaca dengan betul.
|
3.9.1
|
Menulis ulasan tentang bahan sastera dan bukan sastera dengan menggunakan ayat yang gramatis.
| |||||||||||||||
4.4
|
Melafazkan dan memahami puisi dengan intonasi yang betul menggunakan bahasa yang indah secara didik hibur.
|
4.4.1
|
Melafazkan puisi dengan sebutan yang jelas dan intonasi yang betul serta memahami puisi tersebut.
| |||||||||||||||
5.3
|
Memahami dan membina ayat yang betul dalam pelbagai situasi.
|
5.3.2
|
Memahami dan membina pelbagai ayat dalam teks menggunakan penanda wacana dengan betul.
| |||||||||||||||
MINGGU / TARIKH
|
TEMA / TAJUK
|
STANDARD KANDUNGAN
|
STANDARD PEMBELAJARAN
|
STANDARD PRESTASI
|
CATATAN
| |||||||||||||
MINGGU 23
|
Tema 8 :
DAMAINYA BUMIKU
Tajuk 23 :
Pencinta Alam
|
1.6
|
Berbicara untuk menyampaikan maklumat tentang sesuatu perkara daripada pelbagai sumber dengan tepat secara bertatasusila.
|
1.6.1
|
Berbicara untuik mendapatkan maklumat yang tersurat dan tersirat untuk membuat rumusan dengan betul secara bertatasusila.
|
|
Buku teks
ms 131 - 134
| |||||||||||
2.6
|
Membaca pelbagai bahan sastera dan bukan sastera yang sesuai bagi memupuk minat membaca.
|
2.6.1
|
Membaca bahan sastera untuk menghasilkan idea baharu.
| |||||||||||||||
3.6
|
Menulis untuk menyampaikan maklumat tentang sesuatu perkara dengan menggunakan bahasa yang santun.
|
3.6.1
|
Menulis untuk menyampaikan maklumat dengan menggunakan idea utama dan idea sampingan secara kohesi dan koheren.
| |||||||||||||||
5.1
|
Memahami dan menggunakan golongan kata dengan betul mengikut konteks.
|
5.1.1
|
Memahami dan menggunakan pelbagai kata nam am dan penjodoh bilangan mengikut konteks dengan betul.
| |||||||||||||||
MINGGU / TARIKH
|
TEMA / TAJUK
|
STANDARD KANDUNGAN
|
STANDARD PEMBELAJARAN
|
STANDARD PRESTASI
|
CATATAN
| |||||||||||||
MINGGU 24
|
Tema 8 :
DAMAINYA BUMIKU
Tajuk 24 :
Lestrarikan Keindahan Alam
|
1.6
|
Berbicara untuk menyampaikan maklumat tentang sesuatu perkara daripada pelbagai sumber dengan tepat secara bertatasusila.
|
1.6.2
|
Berbicara dengan menerapkan bahasa yang indah untuk menyampaikan maklumat dengan tepat secara bertatasusila.
|
|
Buku teks
ms 135 - 140
| |||||||||||
2.6
|
Membaca pelbagai bahan sastera dan bukan sastera yang sesuai bagi memupuk minat membaca.
|
2.6.2
|
Membaca bahan bukan sastera untuk menghasilkan idea baharu.
| |||||||||||||||
3.6
|
Menulis untuk menyampaikan maklumat tentang sesuatu perkara dengan menggunakan bahasa yang santun.
|
3.6.2
|
Menulis untuk menyampaikan maklumat dalam bentuk karangan berformat dengan menggunakan bahasa yang santun.
| |||||||||||||||
5.1
|
Memahami dan menggunakan golongan kata dengan betul mengikut konteks.
|
5.1.5
|
Memahami dan menggunakan pelbagai jenis kata adjektif, kata adverb, kata penguat, dan kata penegas mengikut konteks dengan betul.
| |||||||||||||||
MINGGU / TARIKH
|
TEMA / TAJUK
|
STANDARD KANDUNGAN
|
STANDARD PEMBELAJARAN
|
STANDARD PRESTASI
|
CATATAN
| |||||||||||||
MINGGU 25
|
Tema 9 :
TEROKAI SAINS TERAJUI TEKNOLOGI DAN INOVASI
Tajuk 25 :
Keajaiban Sains
|
1.7
|
Berbincang dan mengemukan pendapat tentang sesuatu perkara daripada pelbagai sumber secara bertatasusila.
|
1.7.2
|
Berbincang dan mengemukan pendapat secara kritis dan kreatif dengan menggunakan ayat yang gramatis secara bertatasusila.
|
|
Buku teks
ms 146 - 150
| |||||||||||
2.2
|
Membaca dan memahami perkataan, frasa dan ayat daripada pelbagai sumber dengan sebutan yang betul.
|
2.2.3
|
Membaca dan memahami ayat yang mengandungi perkataan berimbuhan dalam bahan bacaan prosa dan puisi dengan sebutan yang betul.
| |||||||||||||||
3.7
|
Menghasilkan penulisan kreatif dalam pelbagai genre dengan betul.
|
3.7.1
|
Menghasilkan peranggan yang kohesi dan koheran degan betul.
| |||||||||||||||
4.3
|
Mengujarkan bahasa yang indah dan menggunakan bahasa badan dengan kreatif melalui lakonan secara didik hibur.
|
4.3.2
|
Mengujarkan dialog yang dihasilkan untuk menyampaikan mesej menggunakan bahasa yang indah serta bahasa badan yang kreatif melalui lakonan,
| |||||||||||||||
5.1
|
Memahami dan menggunakan golongan kata dengan betul mengikut konteks.
|
5.1.5
|
Memahami dan menggunakan pelbagai jenis kata adjektif, kata adverb, kata penguat, dan kata penegas mengikut konteks dengan betul.
| |||||||||||||||
MINGGU / TARIKH
|
TEMA / TAJUK
|
STANDARD KANDUNGAN
|
STANDARD PEMBELAJARAN
|
STANDARD PRESTASI
|
CATATAN
| |||||||||||||
MINGGU 26
|
Tema 9 :
TEROKAI SAINS TERAJUI TEKNOLOGI DAN INOVASI
Tajuk 26 :
Masyarakat Kreatif dan Inovatif
|
1.5
|
Bercerita dan menceritakan sesuatu perkara semula dengan tepat menggunakan sebutan yang jelas dan intonasi yang betul.
|
1.5.1
|
Bercerita dengan sebutan dan intonasi yang betul dengan menggunakan pelbagai ayat yang mengandungi bahasa yang indah.
|
|
Buku teks
ms 151 - 154
| |||||||||||
2.4
|
Membaca dan memahami maklumat yang tersurat dan tersirat daripada pelbagai bahan untuk memberikan respons dengan betul.
|
2.4.1
|
Membaca dan memahami maklumat yang tersurat dan tersirat untuk membuat ulasan dengan betul.
| |||||||||||||||
3.6
|
Menulis untuk menyampaikan maklumat tentang sesuatu perkara dengan menggunakan bahasa yang santun.
|
3.6.1
|
Menulis untuk menyampaikan maklumat dengan menggunakan idea utama dan idea sampingan secara kohesi dan koheren.
| |||||||||||||||
4.4
|
Malafazkan dan memahami puisi dengan intonasi yang betul menggunakan bahasa yang indah secara didik hibur.
|
4.4.2
|
Mencipta puisi menggunakan bahasa yang indah dan melafazkannya dengan sebutan yang jelas dan intonasi yang betul serta memahami puisi tersebut.
| |||||||||||||||
MINGGU / TARIKH
|
TEMA / TAJUK
|
STANDARD KANDUNGAN
|
STANDARD PEMBELAJARAN
|
STANDARD PRESTASI
|
CATATAN
| |||||||||||||
MINGGU 27
|
Tema 9 :
TEROKAI SAINS TERAJUI TEKNOLOGI DAN INOVASI
Tajuk 27 :
Manfaatkan Kemajuan Teknologi
|
1.2
|
Mendengar, mengecam dan menyebut bunyi bahasa , iaitu abjad, suku kata, perkataan, frasa dan ayat dengan betul.
|
1.2.6
|
Mendengar, memahami, dan m,enyebut jenis ayat dan ragam ayat dengan struktur binaan nayat yang betul dan tepat.
|
|
Buku teks
ms 155 - 159
| |||||||||||
2.4
|
Membaca dan memahami maklumat yang tersurat dan tersirat daripada pelbagai bahan untuk memberikan respons dengan betul.
|
2.4.2
|
Membaca dan memahami maklumat yang tersurat dan tersirat untuk membuat rumusan dengan betul.
| |||||||||||||||
3.7
|
Menghasilkan penulisan kreatif dalam pelbagai genre dengan betul.
|
3.7.2
|
Menghasilkan penulisan imaginatif dan deskriptif dengan bahasa yang menarik.
| |||||||||||||||
5.1
|
Memahami dan menggunakan golongan kata dengan betul mengikut konteks.
|
5.1.6
|
Memahami dan menggunakan pelbagai kata hubung mengikut konteks dengan betul.
| |||||||||||||||
MINGGU / TARIKH
|
TEMA / TAJUK
|
STANDARD KANDUNGAN
|
STANDARD PEMBELAJARAN
|
STANDARD PRESTASI
|
CATATAN
| |||||||||||||
MINGGU 28
|
Tema 10 :
SEMARAKKAN PERTANIAN DAN PENTERNAKAN KITA
Tajuk 28 :
Hargailah Pokok
|
1.3
|
Mendengar, memahami dan memberikan respons terhadap sesuatu arahan, soalan, dan pesanan yang didengar dengan betul.
|
1.3.3
|
Mendengar, memahami, memberikan respons terhadap pesanan dan menyampaikan pesanan dengan menggunakan bahasa yang santun dalam pelbagai situasi.
|
|
Buku teks
ms 162 - 166
| |||||||||||
2.4
|
Membaca dan memahami maklumat yang tersurat dan tersirat daripada pelbagai bahan untuk memberiikan respons dengan betul.
|
2.4.3
|
Membaca dan memahami maklumat yang tersurat dan tersirat untuk membuat keputusan dengan memberikan alasan.
| |||||||||||||||
3.3
|
Membina dan menulis perkataan, frasa, dan ayat dengan betul.
|
3.3.3
|
Membina dan menulis jawapan secara kritis dan kreatif dengan betul.
| |||||||||||||||
4.1
5.1
|
Menyebut dan memahami unsur seni dalam lagu melalui nyanyian secara didik hibur.
Memahami dan menggunakan golongan kata dengan betul mengikut konteks.
|
4.1.1
5.1.4
|
Menyebut dan memahami seni kata lagu dengan melahirkan imaginasi melalui penghasilan karya sastera.
Memahami dan menggunakan pelbagai kata kerja dan kata bantu mengikut konteks dengan betul.
| |||||||||||||||
MINGGU / TARIKH
|
TEMA / TAJUK
|
STANDARD KANDUNGAN
|
STANDARD PEMBELAJARAN
|
STANDARD PRESTASI
|
CATATAN
| ||||||||||||||||
MINGGU 29
|
Tema 10 :
SEMARAKKAN PERTANIAN DAN PENTERNAKAN KITA
Tajuk 29 :
Penternakan Moden
|
1.6
|
Berbicara untuk menyampaikan maklumat tentang sesuatu perkara daripada pelbagai sumber dengan tepat secara bertatasusila.
|
1.6.2
|
Berbicara dengan menerapkan bahasa yang indah untuk menyampaikan maklumat dengan tepat secara bertatasusila.
|
|
Buku teks
ms 167 - 170
| ||||||||||||||
2.5
|
Membaca, memahami dan menaakul untuk memindahkan maklumat yang terdapat dalam pelbagai bahan dengan betul.
|
2.5.1
|
Membaca dan memahami bahan untuk memindahkan maklumat dalam bentuk grafik.
| ||||||||||||||||||
3.3
|
Membina dan menulis perkataan, frasa, dan ayat dengan betul.
|
3.3.4
|
Membina kerangka dan menulis pelbagai jenis karangan.
| ||||||||||||||||||
5.1
|
Memahami dan menggunakan golongan kata dengan betul mengikut konteks.
|
5.1.7
|
Memahami dan menggunakan pelbagai kata tugas mengikut konteks dengan betul.
| ||||||||||||||||||
MINGGU / TARIKH
|
TEMA / TAJUK
|
STANDARD KANDUNGAN
|
STANDARD PEMBELAJARAN
|
STANDARD PRESTASI
|
CATATAN
| ||||||||||||||||
MINGGU 30
|
Tema 10 :
SEMARAKKAN PERTANIAN DAN PENTERNAKAN KITA
Tajuk 30 :
Pertanian Sumber Rezeki
|
1.7
|
Berbincang dan mengemukakan pendapat tentang sesuatu perkara daripada pelbagai sumber secara bertatasusila.
|
1.7.2
|
Berbincang dan mengemukakan pendapat secara kritis dan kreatif dengan menggunakan ayat yang gramatis secara bertatasusila.
|
|
Buku teks
ms 171 - 174
| ||||||||||||||
2.3
|
Membaca kuat pelbagai bahan bacaan dengan lancar, sebutan yang jelas dan intonasi yang betul.
|
2.3.2
|
Membaca pelbagai bahan yang mengandungi ayat tunggal, dan ayat majmuk dengan pelbagai keterangan secara mekanis.
| ||||||||||||||||||
3.9
|
Menulis ulasan tentang pelbagai bahan sastera dan bukan sastera yang didengar, ditonton atau dibaca dengan betul.
|
3.9.1
|
Menulis ulasan tentang bahan sastera dan bukan sastera dengan menggunakan ayat yang gramatis.
| ||||||||||||||||||
5.3
|
Memahami dan membina ayat yang betul dalam pelbagai situasi.
|
5.3.1
|
Memahami dan menggunakan pelbagai kata majmuk dalam pelbagai situasi dengan betul.
| ||||||||||||||||||
MINGGU / TARIKH
|
TEMA / TAJUK
|
STANDARD KANDUNGAN
|
STANDARD PEMBELAJARAN
|
STANDARD PRESTASI
|
CATATAN
| ||||||||||||||||
MINGGU 31
|
Tema 11 :
RANCAKKAN EKONOMI KITA
Tajuk 31 :
Bersama-sama Menjanakan Ekonomi
|
1.4
|
Bertutur, berbual dan menyatakan permintaan tentang sesuatu perkara daripada pelbagai sumber dalam situasi formal dan tidak formal secara bertatasusila.
|
1.4.3
|
Berbual tentang sesuatu perkara menggunakan kata ganti nama yang sesuai dengan betul secara bertatasusila.
|
|
Buku teks
ms 178 - 182
| ||||||||||||||
2.5
|
Membaca, memahami dan menaakul untuk memindahkan maklumat yang terdapat dalam pelbagai bahan dengan betul
|
2.5.3
|
Membaca, memahami dan menaakul bahan untuk memindahkan maklumat kepada bentuk grafik, puisi atau prosa.
| ||||||||||||||||||
3.6
|
Menulis untuk menyampaikan maklumat tentang sesuatu perkara dengan menggunakan bahasa yang santun.
|
3.6.1
|
Menulis untuk menyampaikan maklumat dengan menggunakan idea utama dan idea sampingan secara kohesi dan koheren.
| ||||||||||||||||||
4.1
|
Menyebut dan memahami unsur seni dalam lagu melalui nyanyian secara didik hibur.
|
4.1.2
|
Memahami dan mengubah suai seni kata lagu secara bebas dan mempersembahkannya melalui nyanyian secara didik hibur.
| ||||||||||||||||||
5.2
|
Memahami dan menggunakanpembentukan kata yang sesuai dalam pelbagai situasi dengan betul.
|
5.2.1
|
Memahami dan menggunakan pelbagai imbuhan dalam pelbagai situasi dengan betul.
| ||||||||||||||||||
MINGGU / TARIKH
|
TEMA / TAJUK
|
STANDARD KANDUNGAN
|
STANDARD PEMBELAJARAN
|
STANDARD PRESTASI
|
CATATAN
| ||||||||||||||||
MINGGU 32
|
Tema 11 :
RANCAKKAN EKONOMI KITA
Tajuk 32 :
Berjiwa Usahawan
|
1.5
|
Bercerita dan menceritakan sesuatu perkara semula dengan tepat menggunakan sebutan yang jelas dan intonasi yang betul.
|
1.5.1
|
Bercerita dengan sebutan dan intonasi yang betul dengan menggunakan pelbagai ayat yang mengandungi bahasa yang indah.
|
|
Buku teks
ms 183 - 186
| ||||||||||||||
2.6
|
Membaca pelbagai bahan sastera dan bukan sastera yang sesuai bagi memupuk minat membaca.
|
2. 6.1
|
Membaca bahan sastera untuk menghasilkan idea baharu.
| ||||||||||||||||||
3.4
|
Menulis imlak dengan tepat.
|
3.4.2
|
Menulis perkataan dan frasa dengan menggunakan ejaan yang tepat secara imlak.
| ||||||||||||||||||
4.2
|
Mengujarkan bahasa yang indah dan menggunakan bahasa badan secara kratif semasa bercerita secara didik hibur.
|
4.2.2
|
Mengujarkan cerita menggunakan bahasa yang indah dan ayat yang gramatis untuk menyampaikan idea dengan bahasa badan yang kfeatif.
| ||||||||||||||||||
MINGGU / TARIKH
|
TEMA / TAJUK
|
STANDARD KANDUNGAN
|
STANDARD PEMBELAJARAN
|
STANDARD PRESTASI
|
CATATAN
| ||||||||||||||||
MINGGU 33
|
Tema 11 :
RANCAKKAN EKONOMI KITA
Tajuk 33 :
Kad dan Diriku
|
1.5
|
Bercerita dan menceritakan sesuatu perkara semula dengan tepat menggunakan sebutan yang jelas dan intonasi yang betul.
|
1.5.2
|
Menceritakan sesuatu perkara dengan sebutan dan intonasi yang betul menggunakan pelbagai ayat yang mengandungi bahasa yang indah.
|
|
Buku teks
ms 187 - 190
| ||||||||||||||
2.6
|
Membaca pelbagai bahan sastera dan bukan sastera yang sesuai bagi memupuk minat membaca.
|
2. 6.2
|
Membaca bahan bukan sastera untuk menghasilkan idea baharu.
| ||||||||||||||||||
3.3
|
Membina dan menulis perkataan, frasa, dan ayat dengan betul.
|
3.3.3
|
Membina dan menulis jawapan secara kritis dan kreatif dengan betul.
| ||||||||||||||||||
5.3
|
Memahami dan membina ayat yang betul dalam pelbagai situasi.
|
5.3.2
|
Memahami dan membina pelbagai ayat dalam teks menggunakan penanda wacana dengan betul.
| ||||||||||||||||||
MINGGU / TARIKH
|
TEMA / TAJUK
|
STANDARD KANDUNGAN
|
STANDARD PEMBELAJARAN
|
STANDARD PRESTASI
|
CATATAN
| ||||||||||||||||
MINGGU 42
|
PENILAIAN BERASASKAN SEKOLAH (PBS )
AKHIR TAHUN
| ||||||||||||||||||||
MINGGU 42
|
PERSIAPAN AKHIR TAHUN 2016
| ||||||||||||||||||||
========================================================== TAMAT ====================================================================
No comments:
Post a Comment