RANCANGAN
PENGAJARAN HARIAN
MATEMATIK
TAHUN
3
Tarikh
|
|
Kelas
|
|
Masa
|
|
Bidang
|
Nombor
dan Operasi
|
Tajuk
|
Nombor
hingga 10 000
|
Standard Kandungan
|
1.1
Menama dan menentukan nilai nombor
|
Standard Pembelajaran
|
(i) Menamakan
nilai nombor hingga 10000
a. Membaca
sebarang nombor yang diberi dalam perkataan
b. Menyebut
sebarang nombor yang diberidalam bentuk angka
c. Memadan
angka dengan namanya dalam perkataan
e. Menyatakan nombor sebelum dan selepas bagi sesuatu nombor yang diberi.
|
Objektif Pembelajaran
|
Di akhir pengajaran dan pembelajaran, murid akan dapat:-
|
Aktiviti
|
Kenal
nombor (Buku teks – Muka
surat 1-3)
1.
Murid mendengar
penerangan guru tentang isi pelajaran dan kaitannya dengan tajuk pelajaran.
2.
Murid menyebut nombor
pada papan mata dan nombor peserta sukan.
3.
Murid memadankan angka
dengan perkataan menggunakan kad angka dan perkataan.
4.
Menyatakan nombor yang
diwakilkan oleh pembilang atau abacus.
5.
Murid melengkapkan
latihan yang diberi oleh guru. (Buku
aktiviti – Muka surat 1-2)
6.
Murid mendengar guru
membuat kesimpulan tentang isi
pelajaran.
|
EMK
|
Nilai
Murni: Mendengar arahan guru, keyakinan
EMK:
Keusahawanan
|
BBB
|
Buku teks, buku aktiviti
|
Penilaian P&P
|
Soalan
(Lisan dan bertulis)
|
Refleksi
|
Pada akhir pengajaran;
______ murid dapat mencapai objektif yang ditetapkan
dan ______ murid yang tidak mencapai objektif akan diberi bimbingan khas
dalam sesi akan datang.
PdP ditunda
kerana………………………………………….............................................................
………………………………………………………………………………………………………………….
|
RANCANGAN
PENGAJARAN HARIAN
MATEMATIK
TAHUN
3
Tarikh
|
|
Kelas
|
|
Masa
|
|
Bidang
|
Nombor
dan Operasi
|
Tajuk
|
Nombor
hingga 10 000
|
Standard Kandungan
|
1.2
Menulis nombor
|
Standard Pembelajaran
|
(i) Menulis
sebarang nombor hingga 10000 apabila diberi nombor itu dalam perkataan
(ii) Menulis
dalam perkataan sebarang nombor hingga 10000
|
Objektif Pembelajaran
|
Di akhir pengajaran dan pembelajaran, murid akan dapat:-
|
Aktiviti
|
Tulis nombor (Buku
teks – Muka surat 3)
1.
Murid menulis nombor
dalam angka dan perkataan dengan betul.
2.
Murid mendengar
penerangan guru tentang isi pelajaran dan kaitannya dengan tajuk pelajaran.
3.
Murid melengkapkan
latihan yang diberi oleh guru. (Buku
aktiviti – Muka surat 3)
4.
Murid mendengar guru
membuat kesimpulan tentang isi
pelajaran.
|
EMK
|
Nilai
Murni: Mendengar arahan guru, keyakinan
EMK:
Keusahawanan
|
BBB
|
Buku teks, buku
aktiviti
|
Penilaian P&P
|
Soalan
(Lisan dan bertulis)
|
Refleksi
|
Pada akhir pengajaran;
______ murid dapat mencapai objektif yang ditetapkan
dan ______ murid yang tidak mencapai objektif akan diberi bimbingan khas
dalam sesi akan datang.
PdP ditunda
kerana………………………………………….............................................................
………………………………………………………………………………………………………………….
|
RANCANGAN
PENGAJARAN HARIAN
MATEMATIK
TAHUN
3
Tarikh
|
|
Kelas
|
|
Masa
|
|
Bidang
|
Nombor
dan Operasi
|
Tajuk
|
Nombor
hingga 10000
|
Standard Kandungan
|
1.1
Nilai nombor
|
Standard Pembelajaran
|
(ii) Menentukan
nilai nombor hingga 10000
(c) Menyusun
kumpulan objek, kad gambar dan kad angka mengikut tertib menaik dan tertib menurun.
(d)
Membandingkan dua nombor dan menyebut sebarang nombor yang terletak di
antaranya.
|
Objektif Pembelajaran
|
Di akhir pengajaran dan pembelajaran, murid akan dapat:-
1.
Menyusun
kumpulan objek, kad gambar dan kad angka mengikut tertib menaik dan tertib menurun.
2.
Membandingkan
dua nombor dan menyebut sebarang nombor yang terletak di antaranya.
|
Aktiviti
|
Susun
dan banding nombor (Buku teks – Muka surat 5-6)
1.
Murid mendengar
penerangan guru tentang isi pelajaran dan kaitannya dengan tajuk pelajaran.
2.
Murid melengkapkan
latihan yang diberi oleh guru. (Buku
aktiviti – Muka surat 4)
3.
Murid mendengar guru
membuat kesimpulan tentang isi
pelajaran.
|
EMK
|
Nilai
Murni: Mendengar arahan guru, keyakinan
EMK:
Keusahawanan
|
BBB
|
Buku teks, buku
aktiviti
|
Penilaian P&P
|
Soalan
(Lisan dan bertulis)
|
Refleksi
|
Pada akhir pengajaran;
______ murid dapat mencapai objektif yang ditetapkan
dan ______ murid yang tidak mencapai objektif akan diberi bimbingan khas
dalam sesi akan datang.
PdP ditunda
kerana………………………………………….............................................................
………………………………………………………………………………………………………………….
|
RANCANGAN
PENGAJARAN HARIAN
MATEMATIK
TAHUN
3
Tarikh
|
|
Kelas
|
|
Masa
|
|
Bidang
|
Nombor
dan Operasi
|
Tajuk
|
Nombor
hingga 10000
|
Standard Kandungan
|
1.3 Melengkapkan sebarang rangkaian nombor
|
Standard Pembelajaran
|
(i) Membilang nombor dalam lingkungan 10 000
secara:
(a)
seribuseribu,
(b)
seratusseratus,
(c)
sepuluhsepuluh,
(ii) Membilang nombor dalam
lingkungan 10 000 secara:
(a)
seribuseribu,
(b)
seratusseratus,
(c)
sepuluhsepuluh,
|
Objektif Pembelajaran
|
Di akhir pengajaran dan pembelajaran, murid akan dapat:-
1.
Membilang
nombor dalam lingkungan 10 000
2.
Membilang
nombor dalam lingkungan 10 000
|
Aktiviti
|
Bilang
nombor (Buku
teks – Muka surat 7-8)
1.
Murid mendengar
penerangan guru tentang isi pelajaran dan kaitannya dengan tajuk pelajaran.
2.
Murid membilang secara
tertib menaik dan menurun menggunakan garis nombor atau kad angka.
3.
Murid melengkapkan
rangkaian nombor menggunakan kad imbasan.
4.
Murid melengkapkan
latihan yang diberi oleh guru. (Buku
aktiviti – Muka surat 5)
5.
Murid mendengar guru
membuat kesimpulan tentang isi
pelajaran.
|
EMK
|
Nilai
Murni: Mendengar arahan guru, keyakinan
EMK:
Keusahawanan
|
BBB
|
Buku teks, buku
aktiviti
|
Penilaian P&P
|
Soalan
(Lisan dan bertulis)
|
Refleksi
|
Pada akhir pengajaran;
______ murid dapat mencapai objektif yang ditetapkan
dan ______ murid yang tidak mencapai objektif akan diberi bimbingan khas
dalam sesi akan datang.
PdP ditunda
kerana………………………………………….............................................................
………………………………………………………………………………………………………………….
|
RANCANGAN
PENGAJARAN HARIAN
MATEMATIK
TAHUN
3
Tarikh
|
|
Kelas
|
|
Masa
|
|
Bidang
|
Nombor
dan Operasi
|
Tajuk
|
Nombor
hingga 10000
|
Standard Kandungan
|
1.4
Menentukan nilai tempat bagi sebarang nombor
|
Standard Pembelajaran
|
(i)
Menamakan nilai tempat bagi setiap digit dalam
sebarang nombor hingga 10000
(ii)
Menyatakan nilai digit bagi sebarang nombor
hingga 10000
(iii)
Menyatakan nilai tempat dan nilai digit bagi
sebarang nombor dengan menggunakan abakus 4:1
|
Objektif Pembelajaran
|
Di akhir pengajaran dan pembelajaran, murid akan dapat:-
1.
Menamakan nilai tempat bagi setiap digit dalam sebarang
nombor hingga 10000
2.
Menyatakan nilai digit bagi sebarang nombor
hingga 10000
3.
Menyatakan nilai tempat dan nilai digit bagi
sebarang nombor dengan menggunakan abakus 4:1
|
Aktiviti
|
Nilai
tempat dan nilai digit (Buku teks – Muka surat 9-11)
1.
Murid memahami nilai
tempat dengan menggunakan dekak-dekak dan carta nilai tempat.
2.
Murid memahani nilai
digit dengan menggunakan dekak-dekak.
3.
Murid mendengar
penerangan guru tentang isi pelajaran dan kaitannya dengan tajuk pelajaran.
4.
Murid melengkapkan
latihan yang diberi oleh guru. (Buku
aktiviti – Muka surat 6)
5.
Murid mendengar guru
membuat kesimpulan tentang isi
pelajaran.
|
EMK
|
Nilai
Murni: Mendengar arahan guru, keyakinan
EMK:
Keusahawanan
|
BBB
|
Buku teks, buku
aktiviti
|
Penilaian P&P
|
Soalan
(Lisan dan bertulis)
|
Refleksi
|
Pada akhir pengajaran;
______ murid dapat mencapai objektif yang ditetapkan
dan ______ murid yang tidak mencapai objektif akan diberi bimbingan khas
dalam sesi akan datang.
PdP ditunda
kerana………………………………………….............................................................
|
RANCANGAN
PENGAJARAN HARIAN
MATEMATIK
TAHUN
3
Tarikh
|
|
Kelas
|
|
Masa
|
|
Bidang
|
Nombor
dan Operasi
|
Tajuk
|
Nombor
hingga 10000
|
Standard Kandungan
|
1.4
Menentukan nilai tempat bagi sebarang nombor
|
Standard Pembelajaran
|
(iv)Mencerakinkan
sebarang nombor dalam:
a. sebutan
ratus, puluh dan sa
b. bentuk
panjang yang menunjukkan nilai setiap digit
|
Objektif Pembelajaran
|
Di akhir pengajaran dan pembelajaran, murid akan dapat:-
1.
Mencerakinkan sebarang nombor
|
Aktiviti
|
Cerakinkan
nombor (Buku teks – Muka surat 12)
1.
Murid mencerakinkan
nombor dengan mengasingkan nombor mengikut nilai tempat atau nilai digitnya.
2.
Murid mendengar
penerangan guru tentang isi pelajaran dan kaitannya dengan tajuk pelajaran.
3.
Murid melengkapkan
latihan yang diberi oleh guru. (Buku
aktiviti – Muka surat 7)
4.
Murid mendengar guru
membuat kesimpulan tentang isi
pelajaran.
|
EMK
|
Nilai
Murni: Mendengar arahan guru, keyakinan
EMK:
Keusahawanan
|
BBB
|
Buku teks, buku
aktiviti
|
Penilaian P&P
|
Soalan
(Lisan dan bertulis)
|
Refleksi
|
Pada akhir pengajaran;
______ murid dapat mencapai objektif yang ditetapkan
dan ______ murid yang tidak mencapai objektif akan diberi bimbingan khas
dalam sesi akan datang.
PdP ditunda
kerana………………………………………….............................................................
|
RANCANGAN
PENGAJARAN HARIAN
MATEMATIK
TAHUN
3
Tarikh
|
|
Kelas
|
|
Masa
|
|
Bidang
|
Nombor
dan Operasi
|
Tajuk
|
Nombor
hingga 10000
|
Standard Kandungan
|
1.5
Membundarkan sebarang nombor kepada puluh dan ratus terdekat
|
Standard Pembelajaran
|
(i)
Membundarkan sebarang nombor hingga 10000
kepada puluh dan ratus yang terdekat
(ii) Melengkapkan pelbagai pola
nombor yang diberi
|
Objektif Pembelajaran
|
Di akhir pengajaran dan pembelajaran, murid akan dapat:-
1.
Membundarkan sebarang nombor hingga 10000
kepada puluh dan ratus yang terdekat
2.
Melengkapkan pelbagai pola nombor yang diberi
|
Aktiviti
|
Pola
nombor (Buku teks – Muka surat 13)
1.
Murid mendengar
penerangan guru tentang isi pelajaran dan kaitannya dengan tajuk pelajaran.
2.
Murid melakukan aktiviti
simulasi yang melibatkan pelbagai pola nombor, sama ada disusun berulang
dalam tertib menaik atau menurun.
3.
Murid melengkapkan
latihan yang diberi oleh guru. (Buku
aktiviti – Muka surat 8)
4.
Murid mendengar guru
membuat kesimpulan tentang isi
pelajaran.
|
EMK
|
Nilai
Murni: Mendengar arahan guru, keyakinan
EMK:
Keusahawanan
|
BBB
|
Buku teks, buku
aktiviti
|
Penilaian P&P
|
Soalan
(Lisan dan bertulis)
|
Refleksi
|
Pada akhir pengajaran;
______ murid dapat mencapai objektif yang ditetapkan
dan ______ murid yang tidak mencapai objektif akan diberi bimbingan khas
dalam sesi akan datang.
PdP ditunda
kerana………………………………………….............................................................
|
RANCANGAN
PENGAJARAN HARIAN
MATEMATIK
TAHUN
3
Tarikh
|
|
Kelas
|
|
Masa
|
|
Bidang
|
Nombor
dan Operasi
|
Tajuk
|
Nombor
hingga 10000
|
Standard Kandungan
|
1.6
Membundarkan sebarang nombor
|
Standard Pembelajaran
|
(i)
Membundarkan
sebarang nombor hingga 10 000 kepada
puluh, ratus dan ribu yang terdekat.
(ii)
Mengenal
pasti nombor yang mungkin diwakili oleh suatu nombor hingga 10 000 yang telah
dibundarka kepada puluh, ratus dan ribu terdekat
|
Objektif Pembelajaran
|
Di akhir pengajaran dan pembelajaran, murid akan dapat:-
1.
Membundarkan
sebarang nombor hingga 10 000 kepada
puluh, ratus dan ribu yang terdekat.
2.
Mengenal
pasti nombor yang mungkin diwakili oleh suatu nombor hingga 10 000 yang telah
dibundarka kepada puluh, ratus dan ribu terdekat
|
Aktiviti
|
Bundarkan
nombor (Buku teks – Muka surat 17)
1.
Murid membundarkan
nombor kepada puluh, ratus dan ribu terdekat.
2.
Murid mendengar
penerangan guru tentang isi pelajaran dan kaitannya dengan tajuk pelajaran.
3.
Murid melengkapkan
latihan yang diberi oleh guru. (Buku
aktiviti – Muka surat 9)
4.
Murid mendengar guru
membuat kesimpulan tentang isi
pelajaran.
|
EMK
|
Nilai
Murni: Mendengar arahan guru, keyakinan
EMK:
Keusahawanan
|
BBB
|
Buku teks, buku
aktiviti
|
Penilaian P&P
|
Soalan
(Lisan dan bertulis)
|
Refleksi
|
Pada akhir pengajaran;
______ murid dapat mencapai objektif yang ditetapkan
dan ______ murid yang tidak mencapai objektif akan diberi bimbingan khas
dalam sesi akan datang.
PdP ditunda
kerana………………………………………….............................................................
|
RANCANGAN
PENGAJARAN HARIAN
MATEMATIK
TAHUN
3
Tarikh
|
|
Kelas
|
|
Masa
|
|
Bidang
|
Nombor
dan Operasi
|
Tajuk
|
Nombor
hingga 10000
|
Standard Kandungan
|
1.7
Menganggar
|
Standard Pembelajaran
|
(i) Memberi anggaran bilangan objek yang
munasabah dengan:
(a)
menyatakan kuantiti,
(b)
menggunakan perkataan “lebih daripada” dan ‘kurang daripada”.
|
Objektif Pembelajaran
|
Di akhir pengajaran dan pembelajaran, murid akan dapat:-
1.
Memberi
anggaran bilangan objek yang munasabah
|
Aktiviti
|
Anggar
bilangan objek (Buku teks – Muka surat 17)
1.
Murid membundarkan
nombor kepada puluh, ratus dan ribu terdekat.
2.
Murid mendengar
penerangan guru tentang isi pelajaran dan kaitannya dengan tajuk pelajaran.
3.
Murid melengkapkan
latihan yang diberi oleh guru. (Buku
aktiviti – Muka surat 10)
4.
Murid mendengar guru
membuat kesimpulan tentang isi
pelajaran.
|
EMK
|
Nilai
Murni: Mendengar arahan guru, keyakinan
EMK:
Keusahawanan
|
BBB
|
Buku teks, buku
aktiviti
|
Penilaian P&P
|
|
Refleksi
|
Pada akhir pengajaran;
______ murid dapat mencapai objektif yang ditetapkan
dan ______ murid yang tidak mencapai objektif akan diberi bimbingan khas
dalam sesi akan datang.
PdP ditunda
kerana………………………………………….............................................................
|
No comments:
Post a Comment