RANCANGAN PELAJARAN
TAHUNAN 2018
MATEMATIK
TAHUN 4
BIDANG
: NOMBOR DAN OPERASI TAJUK : 1. NOMBOR BULAT HINGGA 100 000
|
|||||||||||
MINGGU
|
STANDARD
KANDUNGAN
|
STANDARD
PEMBELAJARAN
|
STANDARD
PRESTASI
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
|||||||
TP
|
TAFSIRAN
|
||||||||||
1 – 2
2 – 12
JAN
|
1.1 Nilai nombor.
1.2 Anggaran bagi sesuatu kuantiti.
1.3 Nombor dalam bentuk pola.
1.4 Aplikasi sebarang nombor.
|
(i) Membaca, menyebut dan menulis sebarang nombor hingga 100 000 yang diberi dalam perkataan dan angka.
(ii) Menamakan
nilai tempat dan nilai digit bagi
sebarang nombor.
(iii) Mencerakinkan sebarang nombor mengikut nilai tempat dan nilai
digit.
(iv) Menentukan
nilai nombor hingga
100 000 dengan menyusun nombor mengikut tertib menaik dan tertib
menurun.
(i) Menganggar bilangan objek
dengan menyatakan kuantiti yang munasabah berdasarkan set rujukan yang
diberi.
(i) Mengelaskan pola bagi urutan nombor yang diberi.
(ii) Melengkapkan pola nombor yang
diberi.
(i) Membundarkan sebarang nombor hingga puluh ribu terdekat.
(ii) Mengenal pasti nombor yang boleh mewakili suatu nombor yang telah
dibundarkan hingga puluh ribu terdekat.
|
1
|
Menyatakan sebarang
nombor hingga
100 000.
|
KREATIVITI
DAN INOVASI:
Membuat perbandingan melalui pemerhatian dan menyusun
mengikut kriteria. Menghubungkait, menyusun maklumat serta membuat
penghampiran dan membina pemahaman melalui alat yang bersesuaian dan
pemerhatian situasi sekeliling.
NILAI
MURNI DAN SIKAP KEUSAHAWANAN:
Bekerjasama dalam kumpulan dan berani menyatakan idea,
yakin
TMK:
Murid menggunakan abakus bagi
mewakilkan nombor
BBB:
Guli, kad gambar, kad nombor, garis nombor dan lembaran
kerja
i-THINK
Peta Bulatan, Peta Buih, Peta Buih Berganda, Peta
Pokok, Peta Dakap, Peta Alir, Peta Pelbagai Alir, Peta Titi
KEM. ABAD
KE-21
Kemahiran Komunikasi, Belajar sepanjang hayat
|
||||||
2
|
Menentukan
nilai tempat dan nilai digit bagi sebarang nombor hingga 100 000.
|
||||||||||
3
|
Menganggar dan membundarkan sebarang kepada puluh,
ratus, ribu dan puluh ribu yang terdekat.
|
||||||||||
4
|
Mengelas dan melengkapkan pola nombor.
|
||||||||||
5
|
Menyelesaikan masalah yang rutin bagi sebarang nombor dengan pelbagai
strategi.
|
||||||||||
6
|
Menyelesaikan masalah harian yang bukan rutin bagi sebarang nombor dengan
kreatif dan inovatif.
|
||||||||||
BIDANG : NOMBOR DAN OPERASI
TAJUK : 2. TAMBAH DALAM LINGKUNGAN 100
000
|
|||||||||||
MINGGU
|
STANDARD
KANDUNGAN
|
STANDARD
PEMBELAJARAN
|
STANDARD
PRESTASI
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
|||||||
TP
|
TAFSIRAN
|
||||||||||
3 ̶ 4
15 – 24
JAN
|
2.1 Penambahan sebarang dua
hingga empat nombor.
2.2 Penyelesaian masalah.
2.3 Penggunaan anu dalam
penambahan
|
(i) Menambah
sebarang dua, tiga, empat nombor hingga lima digit hasil tambahnya hingga 100
000 dengan menggunakan pelbagai strategi termasuk membuat anggaran.
(i) Menyelesaikan masalah harian melibatkan penambahan hingga tiga nombor
dengan menggunakan pelbagai strategi.
(i) Mengenal pasti anu yang
melibatkan penambahan dua nombor.
(ii) Membentuk ayat Matematik
yang melibatkan penambahan dua nombor.
|
1
|
Mengenal
pasti anu dan menulis ayat Matematik.
|
KREATIVITI
DAN INOVASI:
Menghasilkan idea daripada pemerhatian, praktikkan
proses kreatif untuk menghasilkan idea secara berterusan. Membuat simulasi, membuat
perkaitan dan mengubah suai idea
TMK:
Penggunaan power point bagi penambahan, kalkulator
NILAI
MURNI DAN SIKAP KEUSAHAWANAN:
Kesungguhan,
yakin diri dan sifat tidak putus asa, yakin, ketelitian,
BBB:
Kad nombor, kad gambar
lembaran
kerja
i-THINK
Peta Bulatan, Peta Buih, Peta Buih Berganda, Peta
Pokok, Peta Dakap, Peta Alir, Peta Pelbagai Alir, Peta Titi
KEMAHIRAN
ABAD KE-21
Kemampuan
menyesuaikan diri, keluwesan
|
||||||
2
|
Menambah sebarang dua hingga empat
nombor hingga lima digit tanpa mengumpul semula.
|
||||||||||
3
|
Menambah sebarang dua hingga empat
nombor hingga lima digit dengan mengumpul semula.
|
||||||||||
4
|
Menyelesaikan
masalah harian yang rutin melibatkan penambahan hingga tiga nombor.
|
||||||||||
5
|
Menyelesaikan
masalah harian yang rutin melibatkan penambahan dengan pelbagai strategi.
|
||||||||||
6
|
Menyelesaikan masalah harian yang bukan rutin
melibatkan penambahan secara kreatif dan inovatif.
|
||||||||||
BIDANG
: NOMBOR DAN OPERASI TAJUK : 3. TOLAK DALAM LINGKUNGAN 100 000
|
|||||||||||
MINGGU
|
|
STANDARD
PEMBELAJARAN
|
STANDARD
PRESTASI
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
|||||||
TP
|
TAFSIRAN
|
||||||||||
5 & 6
29 JAN –
9 FEB
|
3.1 Penolakan sebarang dua nombor.
3.2 Penolakan berturut-turut dua
nombor daripada sebarang nombor.
3.3 Penyelesaian masalah.
3.4 Penggunaan anu dalam penolakan.
|
(i) Menolak sebarang dua nombor hingga 100 000 dengan
menggunakan pelbagai strategi.
(i) Menolak
berturut-turut dua nombor daripada sebarang nombor hingga
100 000 menggunakan pelbagai strategi.
(i) Menyelesaikan masalah harian melibatkan penolakan dua nombor dengan
menggunakan pelbagai strategi.
(i)
Mengenal pasti anu yang melibatkan
penolakan dua nombor.
(ii) Membentuk ayat matematik yang
melibatkan
penolakan dua nombor.
|
1
|
Mengenal
pasti anu dan menulis ayat matematik.
|
KREATIVITI
DAN INOVASI:
Mengimbas kembali idea praktikkan proses kreatif untuk
menghasilkan idea secara berterusan, Membuat simulasi, membuat pemerhatian
dan analisis idea untuk mengenalpasti masalah dan menyelesaikannya.
TMK:
Penggunaan power point dan kalkulator
NILAI
MURNI DAN SIKAP KEUSAHAWANAN:
Kesungguhan, ketelitian dan sabar, Mengaitkan penolakan
dalam aktiviti jual beli barang, berani mencuba, sifat tidak putus asa.
BBB:
Kad
nombor, kad gambar dan lembaran kerja
i-THINK
Peta Bulatan, Peta Buih, Peta Buih Berganda, Peta
Pokok, Peta Dakap, Peta Alir, Peta Pelbagai Alir, Peta Titi
KEMAHIRAN
ABAD KE-21
Kepimpinan,
Menaakul
|
||||||
2
|
Menolak sebarang dua nombor hingga 100
000.
|
||||||||||
3
|
Menolak berturut-turut dua nombor daripada sebarang
nombor hingga 100 000.
|
||||||||||
4
|
Menyelesaikan masalah harian yang rutin
melibatkan penolakan dua nombor.
|
||||||||||
5
|
Menyelesaikan masalah harian yang rutin
melibatkan penolakan dengan pelbagai strategi.
|
||||||||||
6
|
Menyelesaikan masalah harian yang bukan
rutin melibatkan penolakan secara kreatif dan inovatif.
|
||||||||||
BIDANG : NOMBOR DAN OPERASI
TAJUK : 4. DARAB HINGGA 100 000
|
|||||
MINGGU
|
STANDARD
KANDUNGAN
|
STANDARD
PEMBELAJARAN
|
STANDARD
PRESTASI
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
|
TP
|
TAFSIRAN
|
||||
7 & 8
12 – 23
FEB
|
4.1 Pendaraban dua nombor.
4.2 Penyelesaian masalah.
|
(i) Mendarab
sebarang nombor hingga empat digit dengan nombor satu digit dan hasil
darabnya hingga 100 000.
(ii) Mendarab
sebarang nombor hingga tiga digit dengan nombor dua digit dan hasil darabnya
hingga 100 000.
(iii) Mendarab
sebarang nombor dengan 100 dan 1000, hasil darabnya hingga 100 000
(iv) Mendarab
sebarang nombor dengan nombor hingga dua digit, 100 dan 1000 dan hasil
darabnya hingga 100 000 dengan
pelbagai strategi termasuk membuat anggaran.
(i) Menyelesaikan masalah harian melibatkan pendaraban dua nombor dengan
menggunakan pelbagai strategi.
|
1
|
Mendarab sebarang nombor hingga empat digit dengan satu
digit tanpa mengumpul semula.
|
KREATIVITI
DAN INOVASI:
Menghasilkan idea dari pemerhatian, menilai idea secara
kritis, fenomena dapatan makna.
TMK:
Penggunaan power point, kalkulator
NILAI
MURNI DAN SIKAP KEUSAHAWANAN:
Rajin, teliti, berusaha, bekerjasama, yakin
BBB:
Pensel,
gula-gula, daun, kad simbol dan lembaran kerja.
i-THINK
Peta Bulatan, Peta Buih, Peta Buih Berganda, Peta
Pokok, Peta Dakap, Peta Alir, Peta Pelbagai Alir, Peta Titi
KEMAHIRAN
ABAD KE-21
Kritis,
Penyelesaian masalah
|
2
|
Mendarab sebarang nombor hingga empat digit dengan satu
digit dengan mengumpul semula.
|
||||
3
|
Mendarab sebarang nombor hingga tiga digit dengan dua
digit, 100 dan.
|
||||
4
|
Menyelesaikan masalah harian yang rutin melibatkan
pendaraban dua nombor
|
||||
5
|
Menyelesaikan masalah harian yang rutin melibatkan
pendaraban dengan pelbagai strategi.
|
||||
6
|
Menyelesaikan masalah harian yang bukan rutin
melibatkan pendaraban secara kreatif dan inovatif.
|
||||
15 - 19 FEBRUARI (KHAMIS – ISNIN) CUTI TAHUN BARU CINA
|
BIDANG : NOMBOR DAN OPERASI
TAJUK
: 5. BAHAGI HINGGA 100 000
|
||||||||||||
MINGGU
|
STANDARD
KANDUNGAN
|
STANDARD
PEMBELAJARAN
|
STANDARD
PRESTASI
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
||||||||
TP
|
TAFSIRAN
|
|||||||||||
9
26 FEB –
2 MAC
|
5.1 Pembahagian dua nombor.
5.2 Penyelesaian masalah.
|
(i) Membahagi
sebarang nombor hingga 100 000 dengan nombor satu digit, dua digit, 100 dan
1000 menggunakan pelbagai strategi pengiraan.
(i)
Menyelesaikan masalah harian melibatkan pembahagian
dua nombor dengan menggunakan pelbagai strategi.
.
|
1
|
Membahagi sebarang nombor hingga 100 000 dengan satu digit tanpa baki.
|
KREATIVITI
DAN INOVASI:
Menghasilkan idea dari pemerhatian, menilai idea secara
kritis, fenomena dapatan makna, Mengimbas kembali idea, membuat perkaitan,
mengubahsuai idea
TMK:
penggunaan Power Point, kalkulator
NILAI
MURNI DAN SIKAP KEUSAHAWANAN:
Kerjasama, tolong-menolong, rajin, yakin, adil, fokus
BBB:
Kad
soalan, guli, kotak, pensel, straw, gula-gula dan lembaran kerja
i-THINK
Peta Bulatan, Peta Buih, Peta Buih Berganda, Peta
Pokok, Peta Dakap, Peta Alir, Peta Pelbagai Alir, Peta Titi
KEMAHIRAN
ABAD KE-21
Membuat keputusan, Bekerjasama
|
|||||||
2
|
Membahagi sebarang nombor hingga 100 000 dengan satu digit dan berbaki.
|
|||||||||||
3
|
Membahagi sebarang nombor hingga 100 000 dengan nombor dua digit, 100
dan 1000.
|
|||||||||||
4
|
Menyelesaikan masalah harian yang rutin melibatkan
pembahagian dua nombor.
|
|||||||||||
5
|
Menyelesaikan masalah harian yang rutin melibatkan
pembahagian dengan pelbagai strategi.
|
|||||||||||
6
|
Menyelesaikan masalah harian yang bukan rutin
melibatkan pembahagian secara kreatif dan inovatif.
|
|||||||||||
10
|
( 5 – 9 MAC) UJIAN PRESTASI 1
|
|||||||||||
MENYEMAK
KERTAS PEPERIKSAAN PERBINCANGAN JAWAPAN PEPERIKSAAN
|
||||||||||||
17 - 25 MAC CUTI PERTENGAHAN PENGGAL PERTAMA
|
||||||||||||
BIDANG : NOMBOR DAN OPERASI
TAJUK
: 6. OPERASI BERGABUNG
|
||||||||||||
MINGGU
|
STANDARD
KANDUNGAN
|
STANDARD
PEMBELAJARAN
|
STANDARD
PRESTASI
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
||||||||
TP
|
TAFSIRAN
|
|||||||||||
11 – 12
12 – 30
MAC
|
6.1 Penambahan dan penolakan.
6.2 Pendaraban dan pembahagian.
6.3 Penyelesaian masalah.
|
(i) Menambah dan menolak sebarang nombor dalam lingkungan 100 000.
(i) Mendarab dan membahagi sebarang nombor dengan nombor satu digit dan dua
digit dalam lingkungan 100 000.
(i) Menyelesaikan
masalah harian melibatkan penambahan dan penolakan dengan menggunakan
pelbagai strategi.
(ii) Menyelesaikan
masalah harian melibatkan pendaraban dan pembahagian dengan menggunakan
pelbagai strategi.
|
1
|
Operasi bergabung tambah dan tolak tanpa mengumpul
semula, darab dan bahagi sebarang nombor dengan satu digit tanpa baki dalam
lingkungan 100 000.
|
KREATIVITI
DAN INOVASI:
Menghasilkan idea melalui pemerhatian,
dan menyatakan idea secara lisan,
Mengimbas kembali idea praktikkan proses kreatif untuk
menghasilkan idea secara berterusan
TMK:
Penggunaan power point, kalkulator
NILAI
MURNI DAN SIKAP KEUSAHAWANAN:
Kesungguhan, ketelitian, dan sabar. Mengaitkan
penolakan dalam aktiviti jual beli barang
BBB:
Kad nombor, bahan maujud dan lembaran kerja
i-THINK
Peta Bulatan, Peta Buih, Peta Buih Berganda, Peta
Pokok, Peta Dakap, Peta Alir, Peta Pelbagai Alir, Peta Titi
KEMAHIRAN
ABAD KE-21
Berinisiatif dan terarah kendiri, Bekerjsama
|
|||||||
2
|
Operasi bergabung tambah dan tolak dengan mengumpul
semula, darab dan bahagi sebarang nombor dengan satu digit berbaki dalam
lingkungan 100 000.
|
|||||||||||
3
|
Operasi bergabung tambah dan tolak tanpa dan dengan
mengumpul semula, darab dan bahagi sebarang nombor dengan nombor hingga dua
digit tanpa dan berbaki dalam lingkungan 100 000.
|
|||||||||||
4
|
Menyelesaikan masalah harian yang rutin melibatkan
operasi bergabung tambah dan tolak, darab dan bahagi.
|
|||||||||||
5
|
Menyelesaikan masalah harian yang rutin melibatkan
operasi bergabung tambah dan tolak, darab dan bahagi dengan pelbagai
strategi.
|
|||||||||||
6
|
Menyelesaikan masalah harian yang bukan rutin melibatkan operasi bergabung
tambah dan tolak, darab dan bahagi secara kreatif dan inovatif.
|
|||||||||||
BIDANG : NOMBOR DAN OPERASI
TAJUK
: 7. PECAHAN
|
||||||||||||
MINGGU
|
STANDARD
KANDUNGAN
|
STANDARD
PEMBELAJARAN
|
STANDARD
PRESTASI
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
||||||||
TP
|
TAFSIRAN
|
|||||||||||
13 – 14
2 – 13
APRIL
|
7.1 Pecahan
tak wajar dan nombor bercampur.
7.2 Penambahan
pecahan.
7.3 Penolakan
pecahan.
|
(i) Mengenal,
menamakan dan menulis pecahan tak wajar dan nombor bercampur yang penyebutnya
hingga 10 dengan menggunakan :
(a) Objek
(b) gambar
rajah.
(ii) Menukar
pecahan tak wajar
penyebutnya hingga 10 kepada
nombor
bercampur dan sebaliknya.
(i) Menambah
hingga tiga pecahan
wajar :
(a) penyebut
sama,
(b) penyebut
tak sama,
hingga 10 dengan menggunakan pelbagai strategi.
(i) Menolak
sehingga dua pecahan
wajar
daripada satu pecahan wajar :
(a) penyebut
sama,
(b) penyebut
tak sama,
hingga 10 dengan menggunakan pelbagai strategi.
|
1
|
Menyatakan pecahan tak wajar dan nombor bercampur
penyebutnya hingga 10.
|
KREATIVITI DAN INOVASI:
Kenal pasti ciri, menterjemah idea, mnghubung kait dan
menganalisis persamaan dan perbezaan
TMK:
Penggunaan power point
NILAI MURNI DAN SIKAP KEUSAHAWANAN:
Kesungguhan, ketelitian, dan sabar., Menghubungkait, bekerjasama, adil, prihatin, menghargai masa
dan tolong-menolong
BBB:
Kertas A4, pensel warna, buah-buahan, kad
pecahan, gunting, kertas dan lembaran kerja
i-THINK
Peta Bulatan, Peta Buih, Peta Buih Berganda, Peta
Pokok, Peta Dakap, Peta Alir, Peta Pelbagai Alir, Peta Titi
KEMAHIRAN
ABAD KE-21
Menaakul, Penyelesaian masalah
|
|||||||
2
|
Menukar pecahan tak wajar penyebutnya hingga 10 kepada
nombor bercampur dan sebaliknya.
|
|||||||||||
3
|
Menambah hingga tiga pecahan wajar, menolak hingga dua
pecahan dan melakukan operasi bergabung tambah dan tolak melibatkan penyebut
sama hingga 10.
|
|||||||||||
4
|
Menambah hingga tiga pecahan wajar, menolak hingga dua
pecahan dan melakukan operasi bergabung tambah dan tolak melibatkan penyebut
tak sama hingga 10.
|
|||||||||||
5
|
Menyelesaikan masalah harian yang rutin melibatkan
pecahan dengan menggunakan pelbagai strategi.
|
|||||||||||
6
|
Menyelesaikan masalah harian yang bukan rutin
melibatkan pecahan secara kreatif dan inovatif.
|
|||||||||||
BIDANG : NOMBOR DAN OPERASI
TAJUK : 7. PECAHAN
|
||||||||||||
MINGGU
|
STANDARD
KANDUNGAN
|
STANDARD
PEMBELAJARAN
|
STANDARD
PRESTASI
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
||||||||
TP
|
TAFSIRAN
|
|||||||||||
15
16 – 20
APRIL
|
7.4 Penambahan
dan penolakan pecahan..
7.5 Penyelesaian
masalah melibatkan pecahan.
|
i) Menambah dan
menolak pecahan
wajar :
(a) penyebut
sama,
(b) penyebut
tak sama,
hingga 10 dengan menggunakan pelbagai strategi.
(i) Menyelesaikan masalah harian melibatkan penambahan dan penolakan
dua pecahan wajar dengan menggunakan pelbagai
|
1
|
Menyatakan pecahan tak wajar dan nombor bercampur
penyebutnya hingga 10.
|
KREATIVITI DAN INOVASI:
Kenal pasti ciri, menterjemah idea, mnghubung kait dan
menganalisis persamaan dan perbezaan
TMK:
Penggunaan power point
NILAI MURNI DAN SIKAP KEUSAHAWANAN:
Kesungguhan, ketelitian, dan sabar., Menghubungkait, bekerjasama, adil, prihatin, menghargai masa
dan tolong-menolong
BBB:
Kertas A4, pensel warna, buah-buahan, kad
pecahan, gunting, kertas dan lembaran kerja
i-THINK
Peta Bulatan, Peta Buih, Peta Buih Berganda, Peta
Pokok, Peta Dakap, Peta Alir, Peta Pelbagai Alir, Peta Titi
KEMAHIRAN
ABAD KE-21
Menaakul, Penyelesaian masalah
|
|||||||
2
|
Menukar pecahan tak wajar penyebutnya hingga 10 kepada
nombor bercampur dan sebaliknya.
|
|||||||||||
3
|
Menambah hingga tiga pecahan wajar, menolak hingga dua
pecahan dan melakukan operasi bergabung tambah dan tolak melibatkan penyebut
sama hingga 10.
|
|||||||||||
4
|
Menambah hingga tiga pecahan wajar, menolak hingga dua
pecahan dan melakukan operasi bergabung tambah dan tolak melibatkan penyebut
tak sama hingga 10.
|
|||||||||||
5
|
Menyelesaikan masalah harian yang rutin melibatkan
pecahan dengan menggunakan pelbagai strategi.
|
|||||||||||
6
|
Menyelesaikan masalah harian yang bukan rutin
melibatkan pecahan secara kreatif dan inovatif.
|
|||||||||||
BIDANG : NOMBOR DAN OPERASI
TAJUK
: 8. PERPULUHAN
|
||||||||||||
MINGGU
|
STANDARD
KANDUNGAN
|
STANDARD
PEMBELAJARAN
|
STANDARD
PRESTASI
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
||||||||
TP
|
TAFSIRAN
|
|||||||||||
16 – 17
23
APRIL –
4 MEI
|
8.1 Nombor
perpuluhan hingga tiga tempat perpuluhan.
8.2 Nilai
nombor perpuluhan.
8.3 Penambahan nombor perpuluhan.
8.4 Penolakan nombor perpuluhan.
8.5 Pendaraban nombor
perpuluhan.
|
(i) Mengenal,
menamakan dan menulis perpuluhan menggunakan gambar rajah.
(ii) Menyebut
dan menulis nombor perpuluhan sehingga tiga tempat perpuluhan dalam perkataan
dan angka.
(i) Menukar
pecahan perseribu kepada
perpuluhan dan sebaliknya.
(ii)
Membandingkan nilai dua nombor
perpuluhan hingga tiga tempat
perpuluhan.
(i) Menambah dua
nombor perpuluhan
hingga
tiga tempat perpuluhan.
(i) Menolak dua nombor perpuluhan hingga
tiga tempat perpuluhan.
(i) Mendarab nombor perpuluhan dengan nombor satu digit dan hasilnya hingga
tiga tempat perpuluhan.
(ii) Mendarab nombor perpuluhan tiga tempat perpuluhan dengan 10, 100 dan 1000.
|
1
|
Menyatakan
sebarang nombor perpuluhan berdasarkan bahan konkrit dan gambar rajah.
|
KREATIVITI
DAN INOVASI:
Mengimbas
kembali idea, menghubungkait dan menganalisis, menghasilkan idea melalui pemerhatian,
dan menyatakan idea secara lisan.
TMK:
Penggunaan power point
NILAI MURNI DAN SIKAP KEUSAHAWANAN:
Bekerjasama,teliti,yakin,
berani membuat keputusan
BBB:
Garis
nombor, Kad Nombor, buku teks, gambarajah. dan
Lembaran kerja
i-THINK
Peta Bulatan, Peta Buih, Peta Buih Berganda, Peta
Pokok, Peta Dakap, Peta Alir, Peta Pelbagai Alir, Peta Titi
KEMAHIRAN
ABAD KE-21
Kemahiran komunikasi, Kepimpinan
|
|||||||
2
|
Menukar pecahan perseribu kepada perpuluhan dan
sebaliknya.
|
|||||||||||
3
|
Menambah, menolak hingga tiga tempat perpuluhan dan
mendarab, membahagi dengan satu digit, 10, 100 dan 1000, hasilnya hingga tiga
tempat perpuluhan.
|
|||||||||||
4
|
Menyelesaikan
masalah harian yang rutin melibatkan nombor perpuluhan hingga tiga tempat
perpuluhan dalam penambahan, penolakan, pendaraban dan pembahagian.
|
|||||||||||
5
|
Menyelesaikan
masalah harian yang rutin melibatkan nombor perpuluhan hingga tiga tempat
perpuluhan dengan menggunakan pelbagai strategi.
|
|||||||||||
6
|
Menyelesaikan
masalah harian yang bukan rutin melibatkan nombor perpuluhan hingga tiga
tempat perpuluhan secara kreatif dan inovatif.
|
|||||||||||
BIDANG : NOMBOR DAN OPERASI
TAJUK
: 8. PERPULUHAN
|
||||||||||||
MINGGU
|
STANDARD
KANDUNGAN
|
STANDARD
PEMBELAJARAN
|
STANDARD
PRESTASI
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
||||||||
TP
|
TAFSIRAN
|
|||||||||||
16 – 17
23
APRIL –
4 MEI
|
8.6 Pembahagian
nombor perpuluhan.
8.7 Penyelesaian
masalah nombor perpuluhan.
|
(i) Membahagi
nombor perpuluhan
dengan
nombor satu digit dan
hasilnya hingga tiga tempat
perpuluhan.
(ii) Membahagi
nombor perpuluhan
dengan 10,
100 dan 1000, hasilnya
hingga tiga tempat perpuluhan.
(i) Menyelesaikan masalah harian
melibatkan penambahan, penolakan, pendaraban dan pembahagian.
|
1
|
Menyatakan
sebarang nombor perpuluhan berdasarkan bahan konkrit dan gambar rajah.
|
KREATIVITI
DAN INOVASI:
Mengimbas
kembali idea, menghubungkait dan menganalisis, menghasilkan idea melalui pemerhatian,
dan menyatakan idea secara lisan.
TMK:
Penggunaan power point
NILAI MURNI DAN SIKAP KEUSAHAWANAN:
Bekerjasama,teliti,yakin,
berani membuat keputusan
BBB:
Garis
nombor, Kad Nombor, buku teks, gambarajah. dan
Lembaran kerja
i-THINK
Peta Bulatan, Peta Buih, Peta Buih Berganda, Peta
Pokok, Peta Dakap, Peta Alir, Peta Pelbagai Alir, Peta Titi
KEMAHIRAN
ABAD KE-21
Kemahiran komunikasi, Kepimpinan
|
|||||||
2
|
Menukar pecahan perseribu kepada perpuluhan dan
sebaliknya.
|
|||||||||||
3
|
Menambah, menolak hingga tiga tempat perpuluhan dan
mendarab, membahagi dengan satu digit, 10, 100 dan 1000, hasilnya hingga tiga
tempat perpuluhan.
|
|||||||||||
4
|
Menyelesaikan
masalah harian yang rutin melibatkan nombor perpuluhan hingga tiga tempat
perpuluhan dalam penambahan, penolakan, pendaraban dan pembahagian.
|
|||||||||||
5
|
Menyelesaikan
masalah harian yang rutin melibatkan nombor perpuluhan hingga tiga tempat
perpuluhan dengan menggunakan pelbagai strategi.
|
|||||||||||
6
|
Menyelesaikan
masalah harian yang bukan rutin melibatkan nombor perpuluhan hingga tiga
tempat perpuluhan secara kreatif dan inovatif.
|
|||||||||||
18
|
PEPERIKSAAN PERTENGAHAN
TAHUN (7 – 11 MEI)
|
|||||||||||
MENYEMAK KERTAS
PEPERIKSAAN
PERBINCANGAN JAWAPAN PEPERIKSAAN
PERTENGAHAN TAHUN
|
||||||||||||
BIDANG : NOMBOR DAN OPERASI
TAJUK
: 9. PERATUS
|
||||||||||||
MINGGU
|
STANDARD
KANDUNGAN
|
STANDARD
PEMBELAJARAN
|
STANDARD
PRESTASI
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
||||||||
TP
|
TAFSIRAN
|
|||||||||||
19 & 20
14 – 25
MEI
|
9.1
Nilai peratus.
|
(i) Menukar
perpuluhan hingga dua tempat perpuluhan kepada peratus dan sebaliknya.
|
1
|
Menyatakan
perpuluhan dan peratus berdasarkan bahan konkrit dan gambar rajah.
|
KREATIVITI DAN INOVASI:
Menghasilkan idea melalui pemerhatian dan menyatakan idea
secara lisan.
TMK:
Penggunaan power point
NILAI MURNI DAN SIKAP KEUSAHAWANAN:
Bekerjasama dalam kumpulan, Berani membuat keputusan
BBB:
Petak seratus, kad peratus, buku teks dan lembaran kerja .
i-THINK
Peta Bulatan, Peta Buih, Peta Buih Berganda, Peta
Pokok, Peta Dakap, Peta Alir, Peta Pelbagai Alir, Peta Titi
KEMAHIRAN
ABAD KE-21
Belajar
sepanjang hayat, Keusahawanan, Kritis
|
|||||||
2
|
Menukar
peratus kepada perpuluhan.
|
|||||||||||
3
|
Menentukan
perpuluhan hingga dua tempat perpuluhan kepada peratus.
|
|||||||||||
4
|
Menyelesaikan
masalah harian yang rutin melibatkan penukaran perpuluhan kepada peratus dan
sebaliknya.
|
|||||||||||
5
|
Menyelesaikan
masalah harian yang rutin melibatkan penukaran perpuluhan kepada peratus dan
sebaliknya dengan pelbagai strategi.
|
|||||||||||
6
|
Menyelesaikan
masalah harian yang bukan rutin melibatkan penukaran perpuluhan kepada peratus
dan sebaliknya secara kreatif dan inovatif.
|
|||||||||||
BIDANG : NOMBOR DAN OPERASI
TAJUK : 10. WANG HINGGA RM100 000
|
|||||||||||
MINGGU
|
STANDARD
KANDUNGAN
|
STANDARD
PEMBELAJARAN
|
STANDARD
PRESTASI
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
|||||||
TP
|
TAFSIRAN
|
||||||||||
21 – 22
28 MEI
–
8 JUN
|
10.1 Nilai wang
hingga RM100 000
10.2 Penambahan
nilai wang.
10.3 Penolakan
nilai wang.
10.4 Penambahan dan penolakan nilai wang.
10.5 Pendaraban nilai wang.
10.6 Pembahagian nilai wang.
|
(i) Menyatakan gabungan wang dengan nilai hingga RM100 000
berdasarkan situasi harian.
(ii) Membundarkan wang kepada ringgit terdekat.
(i)
Menambah hingga tiga nilai wang dan
jumlahnya tidak melebihi RM100 000.
(i) Menolak hingga dua nilai wang daripada sebarang nilai
wang hingga RM100 000.
(i) Menambah dan menolak nilai wang hingga 100 000.
(i) Mendarab nilai wang dengan nombor hingga dua digit, 100 dan 1000 dalam
lingkungan RM100 000.
(i) Membahagi nilai wang dengan nombor hingga dua digit, 100 dan 1000 dalam
lingkungan RM100 000.
|
1
|
Menyatakan
(a) mata wang negara-negara ASEAN dan
mata wang negara utama dunia,
(b) instrumen pembayaran,
(c) nilai wang RM1 dengan nilai mata
wang
negara lain.
|
KREATIVITI
DAN INOVASI:
Mengenalpasti
ciri, mewakilkan gabungan wang yang pelbagai
untuk membentuk satu nilai yang sama, menterjemah
idea, menghubungkait dan menganalisis
TMK:
Penggunaan Power Point, kalkulator
NILAI MURNI DAN SIKAP KEUSAHAWANAN:
Bekerjasama, jimat cermat, teliti, jujur, amanah, dan
penggunaan wang dalam aktiviti jual beli.
BBB:
Kad wang,
Catalog barang,
Lembaran
kerja.
i-THINK
Peta Bulatan, Peta Buih, Peta Buih Berganda, Peta
Pokok, Peta Dakap, Peta Alir, Peta Pelbagai Alir, Peta Titi
KEMAHIRAN
ABAD KE-21
Keusahawanan, Kemahiran komunikasi, Keluwesan
|
||||||
2
|
Menyatakan sebarang nilai gabungan wang
hingga RM100 000.
|
||||||||||
3
|
Melakukan
(a) penambahan hingga tiga nilai wang,
hasil jumlah hingga RM100 000,
(b) penolakan hingga dua nilai daripada
sebarang nilai wang hingga
RM100 000,
(c) pendaraban dan pembahagian nilai
wang hingga dua digit, 100 dan 1000
(d) operasi bergabung tambah dan tolak
nilai wang hingga RM100 000.
|
||||||||||
4
|
Menyelesaikan masalah harian yang rutin
melibatkan penambahan, penolakan, pendaraban dan pembahagian wang.
|
||||||||||
5
|
Menyelesaikan masalah harian yang rutin
melibatkan penambahan, penolakan, pendaraban dan pembahagian wang dengan
pelbagai strategi.
|
||||||||||
6
|
Menyelesaikan masalah harian yang bukan
rutin melibatkan penambahan, penolakan, pendaraban dan pembahagian wang
secara kreatif dan inovatif.
|
||||||||||
9 – 24
JUN CUTI PERTENGAHAN TAHUN ( 15 & 16 JUN
HARI RAYA PUASA)
|
|||||||||||
BIDANG : NOMBOR DAN OPERASI
TAJUK : 10.
WANG HINGGA RM100 000
|
|||||||||||
MINGGU
|
STANDARD
KANDUNGAN
|
STANDARD
PEMBELAJARAN
|
STANDARD
PRESTASI
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
|||||||
TP
|
TAFSIRAN
|
||||||||||
23 - 24
25 JUN –
6 JULAI
|
10.7 Penyelesaian masalah.
10.8 Mata wang
asing.
10.9 Instrumen pembayaran.
|
(i) Menyelesaikan masalah harian termasuk transaksi barangan dan
perkhidmatan yang melibatkan penambahan,
penolakan, pendaraban dan pembahagian wang.
(i) Mengenal
mata wang negara-negara ASEAN dan mata negara utama dunia.
(ii) Menyatakan
nilai wang RM1 dengan nilai mata wang negara lain.
(i) Mengenal
pelbagai instrumen pembayaran.
|
1
|
Menyatakan
(a) mata wang negara-negara ASEAN dan
mata wang negara utama dunia,
(b) instrumen pembayaran,
(c) nilai wang RM1 dengan nilai mata
wang
negara lain.
|
KREATIVITI
DAN INOVASI:
Mengenalpasti
ciri, mewakilkan gabungan wang yang pelbagai
untuk membentuk satu nilai yang sama, menterjemah
idea, menghubungkait dan menganalisis
TMK:
Penggunaan Power Point, kalkulator
NILAI MURNI DAN SIKAP KEUSAHAWANAN:
Bekerjasama, jimat cermat, teliti, jujur, amanah, dan
penggunaan wang dalam aktiviti jual beli.
BBB:
Kad wang,
Catalog barang,
Lembaran
kerja,
i-THINK
Peta Bulatan, Peta Buih, Peta Buih Berganda, Peta
Pokok, Peta Dakap, Peta Alir, Peta Pelbagai Alir, Peta Titi
KEMAHIRAN
ABAD KE-21
Keusahawanan, Kemampuan menyesuaikan diri.
|
||||||
2
|
Menyatakan sebarang nilai gabungan wang
hingga RM100 000.
|
||||||||||
3
|
Melakukan
(a) penambahan hingga tiga nilai wang,
hasil jumlah hingga RM100 000,
(b) penolakan hingga dua nilai daripada
sebarang nilai wang hingga
RM100 000,
(c) pendaraban dan pembahagian nilai
wang hingga dua digit, 100 dan 1000
(d) operasi bergabung tambah dan tolak
nilai wang hingga RM100 000.
|
||||||||||
4
|
Menyelesaikan masalah harian yang rutin
melibatkan penambahan, penolakan, pendaraban dan pembahagian wang.
|
||||||||||
5
|
Menyelesaikan masalah harian yang rutin
melibatkan penambahan, penolakan, pendaraban dan pembahagian wang dengan
pelbagai strategi.
|
||||||||||
6
|
Menyelesaikan masalah harian yang bukan
rutin melibatkan penambahan, penolakan, pendaraban dan pembahagian wang
secara kreatif dan inovatif.
|
||||||||||
BIDANG : SUKATAN DAN GEOMETRI
TAJUK : 11. MASA DAN WAKTU
|
|||||||||||
MINGGU
|
STANDARD
KANDUNGAN
|
STANDARD
PEMBELAJARAN
|
STANDARD
PRESTASI
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
|||||||
TP
|
TAFSIRAN
|
||||||||||
25 – 26
9 – 20
JULAI
|
11.1 Perkaitan dalam masa.
11.2 Penambahan melibatkan masa.
11.3 Penolakan melibatkan masa.
11.4 Pendaraban melibatkan
masa.
11.5 Pembahagian melibatkan
masa.
|
(i) Menyatakan perkaitan antara unit masa melibatkan
(a)
hari dan jam,
(b)
minggu dan hari,
(c)
tahun dan bulan.
(i) Menambah hingga tiga masa melibatkan:
(a)
hari dan jam,
(b)
minggu dan hari,
(c)
tahun dan bulan,
tanpa dan dengan penukaran unit.
(i) Menolak hingga dua masa daripada satu masa melibatkan:
(a)
hari dan jam,
(b)
minggu dan hari,
(c)
tahun dan bulan,
tanpa dan dengan penukaran unit.
(i) Mendarab melibatkan:
(a)
hari dan jam,
(b)
minggu dan hari,
(c)
tahun dan bulan,
dengan nombor satu digit tanpa dan dengan penukaran unit.
(i) Membahagi melibatkan:
(a)
hari dan jam,
(b)
minggu dan hari,
(c)
tahun dan bulan,
dengan nombor satu digit tanpa dan dengan penukaran unit.
|
1
|
Menyatakan
perkaitan antara unit masa.
|
KREATIVITI
DAN INOVASI:
Mengenalpasti ciri dan situasi, menghasilkan idea melalui pemerhatian, dan menjana idea serta
membuat sekuen.
TMK:
Paparan Power Point, kalkulator
NILAI MURNI DAN SIKAP KEUSAHAWANAN:
Menghargai masa, disiplin, berdaya saing, menghormati orang tua dan melakukan kerja
yang berfaedah.
BBB:
Kad gambar, Petikan
Teks,
i-THINK
Peta Bulatan, Peta Buih, Peta Buih Berganda, Peta
Pokok, Peta Dakap, Peta Alir, Peta Pelbagai Alir, Peta Titi
KEMAHIRAN
ABAD KE-21
Belajar sepanjang hayat, Kemampuan menyesuaikan diri
|
||||||
2
|
Menambah, menolak, mendarab dan membahagi melibatkan
unit masa tanpa penukaran unit.
|
||||||||||
3
|
Menambah, menolak, mendarab dan membahagi melibatkan
unit masa dengan penukaran unit.
|
||||||||||
4
|
Menyelesaikan masalah harian yang rutin melibatkan unit
masa.
|
||||||||||
5
|
Menyelesaikan masalah harian yang rutin melibatkan unit
masa dengan menggunakan pelbagai strategi.
|
||||||||||
6
|
Menyelesaikan masalah harian yang bukan rutin
melibatkan unit masa secara kreatif dan inovatif.
|
||||||||||
BIDANG : SUKATAN DAN GEOMETRI
TAJUK
: 11. MASA DAN WAKTU
|
|||||||||||
MINGGU
|
STANDARD
KANDUNGAN
|
STANDARD
PEMBELAJARAN
|
STANDARD
PRESTASI
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
|||||||
TP
|
TAFSIRAN
|
||||||||||
25 – 26
9 – 20
JULAI
|
11.6 Penyelesaian
masalah melibatkan masa dan waktu.
|
(i) Menyelesaikan masalah harian melibatkan penambahan, penolakan, pendaraban
dan pembahagian masa dan waktu.
|
1
|
Menyatakan
perkaitan antara unit masa.
|
KREATIVITI
DAN INOVASI:
Mengenalpasti ciri dan situasi, menghasilkan idea melalui pemerhatian, dan menjana idea serta
membuat sekuen.
TMK:
Paparan Power Point, kalkulator
NILAI MURNI DAN SIKAP KEUSAHAWANAN:
Menghargai masa, disiplin, berdaya saing, menghormati orang tua dan melakukan kerja
yang berfaedah.
BBB:
Kad gambar, Petikan
Teks,
i-THINK
Peta Bulatan, Peta Buih, Peta Buih Berganda, Peta
Pokok, Peta Dakap, Peta Alir, Peta Pelbagai Alir, Peta Titi
KEMAHIRAN
ABAD KE-21
Belajar sepanjang hayat, Kemampuan menyesuaikan diri
|
||||||
2
|
Menambah, menolak, mendarab dan membahagi melibatkan
unit masa tanpa penukaran unit.
|
||||||||||
3
|
Menambah, menolak, mendarab dan membahagi melibatkan
unit masa dengan penukaran unit.
|
||||||||||
4
|
Menyelesaikan masalah harian yang rutin melibatkan unit
masa.
|
||||||||||
5
|
Menyelesaikan masalah harian yang rutin melibatkan unit
masa dengan menggunakan pelbagai strategi.
|
||||||||||
6
|
Menyelesaikan masalah harian yang bukan rutin
melibatkan unit masa secara kreatif dan inovatif.
|
||||||||||
27
|
(23 – 27 JULAI ) UJIAN PRESTASI 2
|
||||||||||
BIDANG : SUKATAN DAN GEOMETRI
TAJUK : 12. PANJANG
|
|||||||||||
MINGGU
|
STANDARD
KANDUNGAN
|
STANDARD
PEMBELAJARAN
|
STANDARD
PRESTASI
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
|||||||
TP
|
TAFSIRAN
|
||||||||||
28 – 29
30 JULAI – 10 OGOS
|
12.1 Unit panjang.
12.2 Mengukur dan
menganggar panjang.
12.3 Penambahan panjang.
12.4 Penolakan panjang.
|
(i) Mengenal unit panjang:
(a)
milimeter (mm),
(b)
kilometer.
(ii) Menyatakan hubungan melibatkan:
(a)
sentimeter dan milimeter,
(b)
kilometer dan meter,
dan sebaliknya.
(i) Mengukur objek dalam unit milimeter.
(ii) Menganggar jarak dalam kilometer.
(i) Menambah
hingga tiga ukuran
panjang
melibatkan:
(a)
sentimeter dan milimeter,
(b)
kilometer dan meter,
tanpa dan dengan penukaran unit.
(i)
Menolak dua ukuran panjang daripada satu ukuran panjang melibatkan:
(a)
sentimeter dan milimeter,
(b)
kilometer dan meter,
tanpa dan dengan penukaran unit.
|
1
|
Menyatakan perkaitan antara unit panjang.
|
KREATIVITI
DAN INOVASI:
Membuat perbandingan, membuat pemerhatian dengan
menggunakan alat dan prosedur tertentu
TMK:
Paparan Power Point serta murid membuat latihan Power
Point dan Word, kalkulator
NILAI
MURNI DAN SIKAP KEUSAHAWANAN:
Bekerjasama,teliti, berani, bekerjasama dalam kumpulan
BBB:
Pembaris,
pita ukur, dan lembaran kerja
i-THINK
Peta Bulatan, Peta Buih, Peta Buih Berganda, Peta
Pokok, Peta Dakap, Peta Alir, Peta Pelbagai Alir, Peta Titi
KEMAHIRAN
ABAD KE-21
Kepimpinan, Menaakul, Penyelesaian masalah
|
||||||
2
|
(a) Mengukur objek dalam unit milimeter.
(b) Menganggar jarak dalam kilometer.
|
||||||||||
3
|
Menambah, menolak, mendarab dan membahagi melibatkan
unit panjang.
|
||||||||||
4
|
Menyelesaikan masalah harian yang rutin melibatkan unit
panjang.
|
||||||||||
5
|
Menyelesaikan masalah harian yang rutin melibatkan unit
panjang dengan menggunakan pelbagai strategi.
|
||||||||||
6
|
Menyelesaikan masalah harian yang bukan rutin
melibatkan unit panjang secara kreatif dan inovatif.
|
||||||||||
BIDANG : SUKATAN DAN GEOMETRI
TAJUK
: 12. PANJANG
|
|||||||||||
MINGGU
|
STANDARD
KANDUNGAN
|
STANDARD
PEMBELAJARAN
|
STANDARD
PRESTASI
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
|||||||
TP
|
TAFSIRAN
|
||||||||||
28 – 29
30 JULAI – 10 OGOS
|
12.4 Pendaraban panjang.
12.5 Pembahagian
panjang.
12.6 Penyelesaian
masalah melibatkan panjang.
|
(i) Mendarab ukuran panjang melibatkan:
(a)
sentimeter dan
milimeter,
(b)
kilometer dan meter,
dengan nombor
satu digit tanpa dan dengan penukaran unit.
(i)
Membahagi panjang
melibatkan:
(a)
sentimeter dan
milimeter,
(b)
kilometer dan meter,
dengan nombor
satu digit tanpa dan dengan penukaran unit.
(i) Menyelesaikan
masalah harian melibatkan penambahan, penolakan, pendaraban dan pembahagian
panjang.
|
1
|
Menyatakan perkaitan antara unit panjang.
|
KREATIVITI
DAN INOVASI:
Membuat perbandingan, membuat pemerhatian dengan
menggunakan alat dan prosedur tertentu, menjana idea dan menghubungkait idea
dengan pengetahuan sedia ada.
TMK:
Paparan Power Point serta murid membuat latihan Power
Point dan Word, kalkulator
NILAI
MURNI DAN SIKAP KEUSAHAWANAN:
Bekerjasama,teliti, berani, bekerjasama dalam kumpulan
BBB:
Pembaris,
pita ukur, dan lembaran kerja
i-THINK
Peta Bulatan, Peta Buih, Peta Buih Berganda, Peta
Pokok, Peta Dakap, Peta Alir, Peta Pelbagai Alir, Peta Titi
KEMAHIRAN
ABAD KE-21
Bekerjasama, Keluwesan, Membuat keputusan
|
||||||
2
|
(a) Mengukur objek dalam unit milimeter.
(b) Menganggar jarak dalam kilometer.
|
||||||||||
3
|
Menambah, menolak, mendarab dan membahagi melibatkan
unit panjang.
|
||||||||||
4
|
Menyelesaikan masalah harian yang rutin melibatkan unit
panjang.
|
||||||||||
5
|
Menyelesaikan masalah harian yang rutin melibatkan unit
panjang dengan menggunakan pelbagai strategi.
|
||||||||||
6
|
Menyelesaikan masalah harian yang bukan rutin
melibatkan unit panjang secara kreatif dan inovatif.
|
||||||||||
BIDANG : SUKATAN DAN GEOMETRI
TAJUK : 13. JISIM
|
|||||||||||
MINGGU
|
STANDARD
KANDUNGAN
|
STANDARD
PEMBELAJARAN
|
STANDARD
PRESTASI
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
|||||||
TP
|
TAFSIRAN
|
||||||||||
30
13 – 17
OGOS
|
13.1 Operasi
bergabung melibatkan jisim.
13.2 Penyelesaian masalah melibatkan jisim.
|
(i) Menambah dan
menolak jisim melibatkan kilogram dan gram, tanpa dan dengan penukaran unit.
(ii) Mendarab dan membahagi jisim melibatkan kilogram
dan gram, tanpa dan dengan penukaran unit.
(i) Menyelesaikan
masalah harian melibatkan operasi bergabung berkaitan jisim.
|
1
|
Menambah,
menolak, mendarab dan membahagi melibatkan jisim
|
KREATIVITI
DAN INOVASI:
Membuat pemerhatian, menghubungkait idea dengan
pengetahuan sedia ada, mempraktikkan penyelesaian masalah dan membuat
keputusan tentang sintesis akhir.
TMK:
Paparan Power Point serta murid membuat latihan Power
Point dan Word, kalkulator
NILAI
MURNI DAN SIKAP KEUSAHAWANAN:
Jujur dan berhati-hati, ketelitian,
Bekerjasama, ketepatan, bertanggungjawab
BBB:
Alat penimbang, objek berlainan berat dan lembaran
kerja
i-THINK
Peta Bulatan, Peta Buih, Peta Buih Berganda, Peta Pokok,
Peta Dakap, Peta Alir, Peta Pelbagai Alir, Peta Titi
KEMAHIRAN
ABAD KE-21
Menaakul, Keusahawanan, Kemahiran komunikasi
|
||||||
2
|
Melakukan
operasi bergabung tambah dan tolak, darab dan bahagi melibatkan kilogram dan
gram tanpa penukaran unit.
|
||||||||||
3
|
Melakukan
operasi bergabung tambah dan tolak, darab dan bahagi melibatkan kilogram dan
gram dengan penukaran unit.
|
||||||||||
4
|
Menyelesaikan
masalah harian yang rutin melibatkan operasi
bergabung berkaitan jisim.
|
||||||||||
5
|
Menyelesaikan
masalah harian yang rutin melibatkan operasi bergabung berkaitan jisim dengan
menggunakan pelbagai strategi.
|
||||||||||
6
|
Menyelesaikan
masalah harian yang bukan rutin melibatkan operasi bergabung berkaitan jisim
secara kreatif dan inovatif
|
||||||||||
BIDANG : SUKATAN DAN GEOMETRI
TAJUK :
14. ISI PADU CECAIR
|
|||||||||||
MINGGU
|
STANDARD
KANDUNGAN
|
STANDARD
PEMBELAJARAN
|
STANDARD
PRESTASI
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
|||||||
TP
|
TAFSIRAN
|
||||||||||
18 - 26 OGOS CUTI PERTENGAHAN PENGGAL 2
|
|||||||||||
31
27
– 31
OGOS
|
14.1 Operasi bergabung melibatkan isi padu cecair.
14.
2 Penyelesaian masalah melibatkan isi padu cecair.
|
(i) Menambah dan
menolak isi padu cecair melibatkan liter dan mililiter, tanpa dan dengan
penukaran unit.
(ii) Mendarab dan membahagi isi padu cecair melibatkan
liter dan mililiter, tanpa dan dengan penukaran unit.
(i)
Menyelesaikan masalah harian melibatkan operasi bergabung berkaitan
isi padu cecair.
|
1
|
Menambah,
menolak, mendarab dan membahagi melibatkan isi padu cecair.
|
KREATIVITI
DAN INOVASI:
Membuat pemerhatian, menghubungkait idea dengan
pengetahuan sedia ada, mempraktikkan penyelesaian masalah dan membuat
keputusan tentang sintesis akhir.
TMK:
Paparan Power Point serta murid membuat latihan Power
Point dan Word, kalkulator
NILAI
MURNI DAN SIKAP KEUSAHAWANAN:
Jujur dan berhati-hati, ketelitian,
Bekerjasama, ketepatan, bertanggungjawab
BBB:
Kad
imbasan, botol air pelbagai saiz, gelas, baldi, cawan, bikar, silinder
penyukat dan lembaran kerja
i-THINK
Peta Bulatan, Peta Buih, Peta Buih Berganda, Peta
Pokok, Peta Dakap, Peta Alir, Peta Pelbagai Alir, Peta Titi
KEMAHIRAN
ABAD KE-21
Inovatif, Menaakul, Keluwesan, Kemampuan menyesuaikan
diri
|
||||||
2
|
Operasi
bergabung tambah dan tolak, darab dan bahagi melibatkan liter dan mililiter
tanpa penukaran unit.
|
||||||||||
3
|
Operasi
bergabung tambah dan tolak, darab dan bahagi melibatkan liter dan mililiter
dengan penukaran unit.
|
||||||||||
4
|
Menyelesaikan
masalah harian yang rutin melibatkan
operasi bergabung berkaitan isi padu cecair.
|
||||||||||
5
|
Menyelesaikan
masalah harian yang rutin melibatkan operasi bergabung berkaitan isi padu cecair dengan menggunakan pelbagai
strategi.
|
||||||||||
6
|
Menyelesaikan
masalah harian yang bukan rutin melibatkan operasi bergabung berkaitan isi
padu cecair secara kreatif dan inovatif
|
||||||||||
BIDANG : SUKATAN DAN GEOMETRI
TAJUK : 15. RUANG
|
|||||||||||
MINGGU
|
STANDARD
KANDUNGAN
|
STANDARD
PEMBELAJARAN
|
STANDARD
PRESTASI
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
|||||||
TP
|
TAFSIRAN
|
||||||||||
32 – 33
3 – 14
SEPT
|
15.1 Sudut.
15.2
Garis selari dan garis serenjang.
15.3 Perimeter
dan luas.
15.4 Isi
padu pepejal.
|
(i) Mengenal dan menamakan sudut tegak, sudut
tirus dan sudut cakah pada bentuk segiempat tepat, segiempat sama dan segitiga
(i) Mengenal
dan menamakan :
(a) garis
selari,
(b) garis
serenjang,
pada bentuk
asas dua dimensi.
(i) Menentukan
perimeter segiempat tepat, segiempat sama, segitiga dan poligon.
(ii) Menentukan
luas segiempat tepat, segiempat sama, dan segitiga menggunakan petak
segiempat sama dan rumus.
(i) Menentukan
isi padu kubus dan kuboid menggunakan kubis unit 1 sentimeter padu dan rumus.
|
1
|
Menyatakan jenis-jenis sudut dan garis-garis pada
bentuk dua dimensi.
|
KREATIVITI
DAN INOVASI:
Mengenalpasti ciri, mengimbas kembali idea, beri
pelbagai contoh, mempraktikkan proses kreatif untuk menghasilkan idea secara
spontan.
TMK:
Jangka lukis, jangka sudut, dan bentuk 2D dengan
menggunakan perisian Word.
NILAI
MURNI DAN SIKAP KEUSAHAWANAN:
Kreatif, berani mencuba, tidak putus asa, peka terhadap
persekitaran.
BBB:
Kad
imbasan, objek 2D dan 3D, kad gambar dan lembaran kerja
i-THINK
Peta Bulatan, Peta Buih, Peta Buih Berganda, Peta
Pokok, Peta Dakap, Peta Alir, Peta Pelbagai Alir, Peta Titi
KEMAHIRAN
ABAD KE-21
Penyelesaian masalah, Kritis, Menaakul
|
||||||
2
|
Menyatakan maksud perimeter, luas dan isi padu dengan
menggunakan rumus.
|
||||||||||
3
|
Menghitung perimeter, luas dan isi padu.
|
||||||||||
4
|
Menyelesaikan masalah harian yang rutin melibatkan
sudut, garis, perimeter, luas dan isi padu.
|
||||||||||
5
|
Menyelesaikan masalah harian yang rutin melibatkan sudut,
garis, perimeter, luas dan isi padu dengan pelbagai strategi.
|
||||||||||
6
|
Menyelesaikan masalah harian yang bukan rutin
melibatkan garis, perimeter, luas dan isipadu secara kreatif dan inovatif.
|
||||||||||
BIDANG : PERKAITAN DAN ALGEBRA
TAJUK : 16. KOORDINAT
|
|||||||||||
MINGGU
|
STANDARD
KANDUNGAN
|
STANDARD
PEMBELAJARAN
|
STANDARD
PRESTASI
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
|||||||
TP
|
TAFSIRAN
|
||||||||||
34
17 – 21
SEPT
|
16.1 Koordinat
pada sukuan pertama.
|
(i) Menyatakan perbendaharaan kata bagi menjelaskan maksud paksi mengufuk dan
paksi mencancang.
(ii) Menamakan objek berdasakan kedudukan pada paksi mengufuk dan paksi
mencancang di atas kertas berpetak.
(iii) Menentukan dan menyatakan kedudukan objek pada paksi mengufuk dan paksi
mencancang di atas kertas berpetak.
|
1
|
Menyatakan perbendaharaan kata berkaitan paksi mengufuk
dan paksi mencancang.
|
KREATIVITI
DAN INOVASI:
Membuat perbandingan, membuat pemerhatian dengan
menggunakan prosedur tertentu, menjana idea dan menghubungkait idea dengan
pengetahuan sedia ada.
TMK:
Menggunakan perisian Excel
NILAI
MURNI DAN SIKAP KEUSAHAWANAN:
Bekerjasama,teliti, berani, bekerjasama dalam kumpulan
BBB:
Kertas
berpetak, komputer dan lembaran kerja
i-THINK
Peta Bulatan, Peta Buih, Peta Buih Berganda, Peta
Pokok, Peta Dakap, Peta Alir, Peta Pelbagai Alir, Peta Titi
KEMAHIRAN
ABAD KE-21
Keluwesan, Kepimpinan, Keusahawanan
|
||||||
2
|
Menyatakan
objek berdasarkan kedudukan objek pada paksi mengufuk dan paksi mencancang.
|
||||||||||
3
|
Menentukan
kedudukan objek pada paksi mengufuk dan paksi mencancang.
|
||||||||||
4
|
Menyelesaikan
masalah harian yang rutin melibatkan koordinat.
|
||||||||||
5
|
Menyelesaikan
masalah harian yang rutin melibatkan koordinat dengan menggunakan pelbagai
strategi.
|
||||||||||
6
|
Menyelesaikan
masalah harian yang bukan rutin melibatkan koordinat secara kreatif dan
inovatif.
|
||||||||||
BIDANG : PERKAITAN DAN ALGEBRA
TAJUK :
17. NISBAH DAN KADARAN
|
|||||
MINGGU
|
STANDARD
KANDUNGAN
|
STANDARD
PEMBELAJARAN
|
STANDARD
PRESTASI
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
|
TP
|
TAFSIRAN
|
||||
35
24– 28
SEPT
|
17.1
Kadaran.
|
(i) Menentukan
suatu nilai menggunakan kaedah unitari dalam situasi harian.
|
1
|
Menyatakan
maksud unitari.
|
KREATIVITI
DAN INOVASI:
Menghasilkan idea dari pemerhatian, menilai idea secara
kritis, fenomena dapatan makna, Mengimbas kembali idea, membuat perkaitan,
mengubahsuai idea
TMK:
penggunaan Power Point
NILAI
MURNI DAN SIKAP KEUSAHAWANAN:
Kerjasama, tolong-menolong, rajin, yakin, adil, fokus
BBB:
Kad
soalan, guli, kotak, pensel, straw, dan lembaran kerja
i-THINK
Peta Bulatan, Peta Buih, Peta Buih Berganda, Peta
Pokok, Peta Dakap, Peta Alir, Peta Pelbagai Alir, Peta Titi
KEMAHIRAN
ABAD KE-21
Keluwesan, Membuat keputusan, Kritis
|
2
|
Membanding nilai
untuk satu unit.
|
||||
3
|
Mencari
nilai menggunakan kaedah unitari.
|
||||
4
|
Menyelesaikan
masalah harian yang rutin melibatkan kaedah unitari.
|
||||
5
|
Menyelesaikan
masalah harian yang rutin melibatkan kaedah
unitari menggunakan pelbagai strategi.
|
||||
6
|
Menyelesaikan
masalah harian yang bukan rutin
melibatkan kaedah unitari secara kreatif dan inovatif.
|
BIDANG : STATISTIK DAN KEBARANGKALIAN
TAJUK
: 18. PERWAKILAN DATA
|
|||||
MINGGU
|
STANDARD
KANDUNGAN
|
STANDARD
PEMBELAJARAN
|
STANDARD
PRESTASI
|
PENISIAN KURIKULUM
|
|
TP
|
TAFSIRAN
|
||||
36
1 – 5
OKT
|
18.1 Data.
|
(i) Membaca dan mendapat maklumat daripada :
(a) piktograf,
(b) carta palang,
(c) carta pai.
(ii)
Membandingkan maklumat daripada :
(a) piktograf,
(b) carta palang,
(c) carta pai.
|
1
|
Menamakan piktograf, carta palang dan carta pai.
|
KREATIVITI DAN INOVASI
Membuat pemerhatian, menghubungkait maklumat dengan
pengetahuan sedia ada, Kreatif mengelas dan membuat
perbandingan
TMK:
Perisian Power Point dan Excel, kalkulator
NILAI MURNI DAN SIKAP KEUSAHAWANAN
Bekerjasama, ketelitian, berani
mencuba, tidak putus asa
BBB
Kad gambar, Slaid Power point,
lembaran kerja
i-THINK
Peta Bulatan, Peta Buih, Peta Buih Berganda, Peta
Pokok, Peta Dakap, Peta Alir, Peta Pelbagai Alir, Peta Titi
KEMAHIRAN
ABAD KE-21
Belajar sepanjang
hayat, inovatif, penyelesaian masalah
|
2
|
Menyatakan maklumat daripada piktograf, carta palang dan carta
pai.
|
||||
3
|
Membandingkan maklumat daripada piktograf
atau carta palang atau carta pai.
|
||||
4
|
Menyelesaikan masalah harian yang rutin melibatkan perwakilan data.
|
||||
5
|
Menyelesaikan masalah harian yang rutin melibatkan perwakilan
data menggunakan pelbagai strategi.
|
||||
6
|
Menyelesaikan masalah harian yang bukan rutin yang melibatkan
perwakilan data secara kreatif dan inovatif.
|
MINGGU 37
( 8 – 12 OKTOBER )
|
PEPERIKSAAN AKHIR TAHUN
|
MINGGU 38 - 40
( 15 OKTOBER – 2
NOVEMBER)
|
MENYEMAK
KERTAS PEPERIKSAAN
PERBINCANGAN
JAWAPAN PEPERIKSAAN AKHIR TAHUN
AKTIVITI
SELEPAS PEPERIKSAAN
|
(3 –
7 NOVEMBER)
|
DEEPAVALI
|
MINGGU 41 – 43
( 8 – 23 NOVEMBER )
|
AKTIVITI
SELEPAS PEPERIKSAAN
HARI
ANUGERAH CEMERLANG 2018
PEMULANGAN
BUKU TEKS 2018
PENGAGIHAN
BUKU TEKS 2019
GOTONG
ROYONG PEMBERSIHAN KELAS
|
24 NOVEMBER 2018 –
1 JANUARI 2019
|
CUTI AKHIR TAHUN
|
No comments:
Post a Comment