SEKOLAH
KEBANGSAAN PAYA KELADI
JALAN
PAYA KELADI,
13200
KEPALA BATAS, SPU
RANCANGAN
PELAJARAN TAHUNAN
2018
MATEMATIK
TAHUN
1
BIDANG
PEMBELAJARAN : NOMBOR DAN OPERASI
|
|||||||
TAJUK : 1 .0 NOMBOR BULAT HINGGA 100
|
|||||||
MINGGU
|
STANDARD KANDUNGAN
|
STANDARD PEMBELAJARAN
|
CATATAN
|
STANDARD
PRESTASI
|
|||
TAHAP
PENGUASAAN
|
TAFSIRAN
|
||||||
M1 & M2
2 – 12
JAN
2018
M3 & M4
15 – 26
JAN
2018
|
1.1
Kuantiti secara intuitif.
|
1.1.1 Menyatakan kuantiti melalui
Perbandingan
|
Banyak atau sedikit, sama banyak
atau tidak sama
banyak dan lebih atau kurang secara:
·
kumpulan
objek,
·
padanan
satu-satu,
· pola.
Sifar diperkenalkan selepas
Memperkenalkan nombor
satu digit.
Nombor 11 hingga 19
diperkenalkan sebagai 10 dan 1
hingga 10 dan 9.
Menentukan
kumpulan lebih atau kurang satu hingga sembilan.
Menggunakan
objek sebenar, gambar, garis nombor dan abakus 4:1.
Menyatakan hubungannya
‘lebih daripada’ dan ‘kurang
daripada’.
Sebarang nombor yang
terletak di antaranya, sebelum dan selepas.
Latih murid
menulis dengan
cara yang betul.
|
1
2
3
4
5
6
|
Menyatakan
sebarang nombor hingga 100.
Menentukan
nilai
nombor dan
menyusun nombor
dalam
tertib.
Menganggar dan
Membundar sebarang nombor
Melengkapkan
rangkaian dan pola nombor
Menyelesaikan
masalah harian yang rutin bagi sebarang nombor
Menyelesaikan
masalah harian yang
rutin bagi sebarang
nombor
dengan
pelbagai strategi.
Menyelesaikan
masalah harian yang bukan rutin bagi sebarang nombor dengan kreatif dan
inovatif.
|
||
1.2 Nilai Nombor.
|
1.2.1 Menamakan nombor hingga 100:
(i) Membilang objek dalam
kumpulan.
(ii) Menamakan nombor
bagi
kumpulan
objek sebagai mewakili kuantiti.
(iii) Membandingkan
kuantiti
dua kumpulan objek.
1.2.2 Menentukan nilai nombor hingga
100:
(i) Menunjukkan kuantiti bagi
Nombor
yang diberi.
(ii)Memadankan kumpulan
Objek dengan nombor.
(iii) Membandingkan nilai dua
nombor.
(iv) Menyusun kumpulan
objek
mengikut tertib menaik dan tertib
menurun.
|
||||||
M5 & M6
29 JAN – 9
FEB
2018
|
|
|
|||||
1.3 Menulis nombor.
|
1.3.1
Menulis nombor dalam angka dan perkataan.
|
||||||
1.4 Kombinasi nombor.
|
1.4.1
Menyatakan kombinasi nombor satu digit.
|
8
ialah 7 dan 1, 6 dan 2, 5 dan 3, 4 dan 4.
Kombinasi melibatkan dua
nombor.
Membilang satu-satu, dua-
dua, lima-lima, sepuluh-
sepuluh dan empat-empat
secara tertib menaik dan
menurun dengan
menggunakan pelbagai objek, gambar dan garis
nombor.
Menggunakan pelbagai
perwakilan nilai tempat dan
abakus 4:1
bagi menyatakan nilai tempat dan nilai digit.
Anggaran dibuat dengan
menyatakan kuantiti
berdasarkan set rujukan dan
menggunakan perkataan ‘lebih kurang’,
‘kurang
daripada’ dan ‘lebih daripada’.
Pembundaran boleh dilakukan dengan
menggunakan
garis
nombor.
|
|||||
M7
12 – 14
FEB
2018
|
1.5 Rangkaian nombor.
|
1.5.1
Membilang nombor.
1.5.2
Melengkapkan sebarang rangkaian nombor.
|
|||||
1.6 Nilai tempat.
|
1.6.1
Menyatakan nilai tempat dan nilai digit bagi sebarang nombor.
|
||||||
15 - 16 FEB 2018 (KHAMIS – JUMAAT)
CUTI TAHUN BARU CINA 2018
|
|||||||
M8
19 – 23
FEB
2018
|
1.7 Menganggar.
|
1.7.1
Memberi anggaran bilangan objek yang munasabah.
|
|||||
1.8 Membundarkan nombor.
|
1.8.1
Membundarkan nombor bulat kepada puluh terdekat.
|
||||||
M9
26 FEB –
2 MAC
2018
|
1.9 Pola nombor.
*TMK
|
1.9.1
Mengenal pasti pola bagi siri nombor yang diberi.
1.9.2
Melengkapkan pelbagai pola nombor yang mudah.
|
|||||
M10
|
(5 – 9 MAC 2018) UJIAN PRESTASI 1 2018
|
||||||
M11
12 – 16
MAC
2018
|
1.10 Penyelesaian masalah
|
1.10.1
Menyelesaikan masalah yang
melibatkan situasi
harian.
|
|||||
17 - 25 MAC 2018 CUTI PERTENGAHAN PENGGAL
PERTAMA 2018
|
|||||||
BIDANG
PEMBELAJARAN : NOMBOR DAN OPERASI
|
|||||||
TAJUK : 2.0 OPERASI ASAS
|
|||||||
MINGGU
|
STANDARD KANDUNGAN
|
STANDARD PEMBELAJARAN
|
CATATAN
|
STANDARD
PRESTASI
|
|||
TAHAP
PENGUASAAN
|
TAFSIRAN
|
||||||
M12
26 – 30
MAC
2018
|
2.1
Konsep tambah dan tolak.
|
2.1.1 Menggguna dan perbendaharaan kata yang
relevan dalam konteks tambah dan
tolak.
2.1.2
Memperkenalkan simbol bagi tambah, tolak dan sama dengan.
2.1.3 Menggunakan simbol tambah, tolak dan sama
dengan bagi menulis ayat matematik berdasarkan situasi yang diberi.
|
Wujudkan situasi yang
membawa maksud tambah
, tolak dan sama dengan.
Menyebut
jumlah dua nombor seperti 6 dan 3 ialah 9, 1 dan 4 ialah 5
|
1
2
3
4
5
6
|
Menyatakan
perbendaharaan kata dan simbol yang membawa maksud tambah, tolak dan sama
dengan.
Menyatakan
secara spontan fakta asas tambah dan tolak.
Menambah dan menolak hingga dua
nombor dalam lingkungan 100, menulis ayat matematik tambah berulang
dan tolak
berturut-turut serta menentukan kewajaran jawapan.
Menyelesaikan
masalah harian yang rutin melibatkan penambahan dan penolakan dua nombor.
Menyelesaikan masalah harian yang
rutin melibatkan penambahan dan penolakan dua nombor dengan
pelbagai
strategi.
Menyelesaikan masalah harian yang
bukan rutin melibatkan penambahan dan penolakan dua nombor secara
kreatif dan
inovatif.
|
||
M13
2 – 6
APR
2018
|
2.2
Tambah dalam
lingkungan 100.
|
2.2.1 Menambah dalam lingkungan
fakta asas.
2.2.2 Menambah dua nombor hasil
tambah dalam lingkungan 100.
|
Menyatakan
secara spontan fakta asas tambah.
Menggunakan pelbagai strategi bagi
membina dan
menyatakan fakta asas tambah.
Gunakan objek, gambar, garis nombor,
abakus 4:1 dan pengiraan secara mental untuk mewakilkan pengiraan
tambah.
|
||||
M14
9 – 13
APR
2018
|
2.3 Tolak dalam lingkungan 100.
|
2.3.1 Menolak dalam lingkungan fakta
asas.
2.3.2 Menolak dua nombor dalam
lingkungan 100.
|
Menyatakan
secara spontan fakta asas tolak.
Menggunakan pelbagai strategi bagi
membina dan
menyatakan fakta asas tolak.
Menggunakan objek, gambar, garis
nombor, abakus 4:1dan pengiraan secara mental untuk mewakilkanpengiraan
tolak.
|
||||
M15
16 – 20
APR
2018
|
2.4 Penyelesaian masalah.
|
2.4.1 Mereka cerita masalah tambah
dan tolak dalam lingkungan 100.
2.4.2 Menyelesaikan masalah tambah dan tolak yang
melibatkan situasi harian.
|
Kemahiran menyelesaikan masalah
melibatkan langkah langkah-
langkah seperti berikut:
· Memahami dan
mentafsirkan masalah.
· Merancang strategi
penyelesaian.
· Melaksanakan strategi.
· Melaksanakan refleksi.
Gunakan simulasi atau model situasi.
|
||||
M16
23 – 27
APR
2018
|
2.5
Tambah berulang.
|
2.5.1Menulis ayat matematik tambah berulang dua-dua, lima-lima,
sepuluh-sepuluh dan empat-empat.
|
Gunakan
objek, gambar dan garis nombor.
Memahami tambah berulang
sebagai konsep darab.
|
||||
M17
30 APR
–
4 MEI
2018
|
2.6 Tolak berturut-turut.
|
2.6.1 Menulis ayat matematik tolak
berturut-turut dua-dua, lima-lima, sepuluh sepuluh dan empat-empat.
|
Gunakan
objek, gambar dan garis nombor.
Memahami tolak
berturut-turut sebagai konsep bahagi.
|
||||
M18
|
PEPERIKSAAN
PERTENGAHAN TAHUN ( 7 – 11 MEI )
|
||||||
M19
14 – 18
MEI
2018
|
MENYEMAK KERTAS
PEPERIKSAAN
MENYEDIAKAN MARKAH PEPERIKSAAN
PERBINCANGAN JAWAPAN PEPERIKSAAN PERTENGAHAN TAHUN
|
||||||
BIDANG
PEMBELAJARAN :
NOMBOR
DAN OPERASI
|
|||||||
TAJUK: 3.0
PECAHAN
|
|||||||
MINGGU
|
STANDARD KANDUNGAN
|
STANDARD PEMBELAJARAN
|
CATATAN
|
STANDARD
PRESTASI
|
|||
TAHAP
PENGUASAAN
|
TAFSIRAN
|
||||||
M20
21 – 25
MEI
2018
|
3.1
Konsep perdua dan perempat pecahan wajar.
|
3.1.1
Mengenal pasti satu perdua, satu perempat, dua perempat dan tiga perempat.
|
Memahami pecahan merupakan bahagian
yang sama dan menjelaskan pecahan perdua dan perempat daripada satu objek.
Menggunakan perkataan ‘setengah’,
‘separuh’, ‘suku’
dan ‘tiga suku’ dengan menggunakan
objek, lipatan
kertas dan gambar.
Pembentukan satu perempat daripada
pelbagai variasi
perlu
diberi penekanan.
|
1
2
3
4
5
6
|
Menyatakan satu perdua, satu perempat, dua perempat dan
tiga perempat.
Melorek satu perdua, satu perempat, dua perempat dan
tiga perempat.
Membentuk
satu perdua, satu perempat, dua perempat dan tiga perempat dengan menggunakan
objek dan lipatan kertas.
Menyelesaikan
masalah harian yang rutin melibatkan pecahan.
Menyelesaikan masalah harian yang rutin melibatkan pecahan
dengan pelbagai strategi.
Menyelesaikan masalah harian yang bukan rutin
melibatkan pecahan secara kreatif dan inovatif.
|
||
M21 & M22
28 MEI – 8
JUN
2018
|
3.2 Penyelesaian masalah.
|
3.2.1
Menyelesaikan masalah yang melibatkan situasi harian.
|
|||||
|
|
|
|||||
|
|
||||||
11 - 24 JUN 2018 CUTI PERTENGAHAN TAHUN 2018
HARI RAYA PUASA
|
|||||||
BIDANG
PEMBELAJARAN :
NOMBOR
DAN OPERASI
|
|||||||
TAJUK : 4.0 WANG
|
|||||||
MINGGU
|
STANDARD KANDUNGAN
|
STANDARD PEMBELAJARAN
|
CATATAN
|
STANDARD
PRESTASI
|
|||
TAHAP
PENGUASAAN
|
TAFSIRAN
|
||||||
M23
25 – 29
JUN
2018
|
4.1
Wang kertas dan duit syiling.
|
4.1.1 Mengenal pasti mata wang
Malaysia dalam bentuk syiling dan wang kertas.
4.1.2
Mewakilkan nilai wang:
(i)
Sen hingga RM1.
(ii) Ringgit hingga RM10.
4.1.3
Menukar wang:
(i) Syiling hingga RM1.
(ii) Ringgit hingga RM10.
|
Menggunakan wang semasa dalam
situasi harian.
Mewakilkan nilai wang dengan
menggunakan abacus 4:1.
Menggunakan gabungan wang dalam
bentuk syiling dan wang kertas.
Mengunakan
situasi yang sesuai.
|
1
2
3
4
5
6
|
Menyatakan:
Mata wang Malaysia dalam bentuk
duit syiling dan wang kertas,
Sumber kewangan dan
simpanan.
Menyelesaikan ayat
matematik melibatkan wang.
Menentukan Kewajaran jawapan bagi
penyelesaian ayat matematik melibatkan wang.
Merekod simpanan dan
perbelanjaan daripada sumber kewangan.
Menyelesaikan
masalah harian yang rutin melibatkan wang.
Menyelesaikan masalah harian yang
rutin melibatkan wang dengan pelbagai strategi.
Menyelesaikan
masalah harian yang bukan rutin melibatkan wang secara kreatif dan inovatif.
|
||
M24
2 – 6
JULAI
2018
|
4.2
Sumber kewangan dan
simpanan.
|
4.2.1 Mengenal pasti sumber kewangan
dan simpanan.
4.2.2 Merekod simpanan dan
perbelanjaan daripada sumber kewangan.
|
|||||
M25
9 – 13
JULAI
2018
|
4.3 Penyelesaian masalah.
*TMK
|
4.3.1 Menyelesaikan masalah harian melibatkan penambahan dan penolakan
wang.
|
Sebelum menyelesaikan masalah proses
penyelesaian
secara mekanikal boleh dilakukan
bagi menerangkan
penambahan dan penolakan yang
melibatkan:
(a) Sen hingga RM1.
(b) Ringgit hingga RM10
Tambah dan tolak melibatkan wang
dengan menggunakan abakus 4:1.
|
||||
BIDANG
PEMBELAJARAN :
SUKATAN
DAN GEOMETRI
|
|||||||
TAJUK :
5.0 MASA DAN WAKTU
|
|||||||
MINGGU
|
STANDARD KANDUNGAN
|
STANDARD PEMBELAJARAN
|
CATATAN
|
STANDARD
PRESTASI
|
|||
TAHAP
PENGUASAAN
|
TAFSIRAN
|
||||||
M26
16 – 20
JULAI
2018
|
5.1 Hari dan bulan.
|
5.1.1 Menyatakan waktu dalam sehari.
5.1.2 Menyatakan dalam urutan
peristiwa dalam sehari.
5.1.3 Menamakan hari dalam seminggu.
5.1.4
Menamakan bulan dalam setahun.
|
Situasi
kehidupan harian.
Penggunaan
perbendaharaan kata bagi menunjukkan hari tertentu esok, hari ini, semalam
dan lain-lain.
|
1
2
3
4
5
6
|
Menyatakan
waktu dan urutan peristiwa dalam sehari.
Menamakan
hari dalam seminggu dan bulan dalam setahun.
Menyebut
dan menulis waktu dalam jam dan pecahan jam.
Menyelesaikan
masalah harian yang rutin melibatkan masa dan waktu.
Menyelesaikan
masalah harian yang rutin melibatkan masa dan waktu dengan pelbagai strategi.
Menyelesaikan masalah
harian yang bukan rutin melibatkan masa dan waktu secara kreatif dan
inovatif.
|
||
M27
|
(23 – 27 JULAI 2018)
UJIAN PRESTASI 2 2018
|
||||||
M28
30 JULAI –
3 OGOS
2018
|
5.2 Muka jam.
|
5.2.1 Mengenal pasti jarum jam pada
muka jam.
5.2.2
Mengenal pasti dan menyatakan ‘setengah’, ‘satu perempat‘ dan ‘tiga perempat’
berdasarkan muka jam.
5.2.3 Menyebut dan menulis waktu
dalam jam, setengah dan satu perempat jam sahaja dengan menggunakan jam
analog.
|
|||||
M29
6
– 10
OGOS
2018
|
5.3
Penyelesaian masalah.
|
5.3.1 Menyelesaikan masalah yang
melibatkan situasi harian.
|
|
||||
BIDANG PEMBELAJARAN
:
SUKATAN DAN GEOMETRI
|
|||||||
TAJUK :
6.0 UKURAN DAN SUKATAN
|
|||||||
MINGGU
|
STANDARD KANDUNGAN
|
STANDARD PEMBELAJARAN
|
CATATAN
|
STANDARD
PRESTASI
|
|||
TAHAP
PENGUASAAN
|
TAFSIRAN
|
||||||
M30
13
– 17
OGOS
2018
|
6.1 Unit relatif untukmengukur panjang, jisim dan isi padu
cecair.
|
6.1.1Mengggunakan
dan mempelbagaikanperbendahaaan kata ukuran panjang, jisim dan isi padu
cecair dalam konteks.
6.1.2
Membuat pengukuran, jisim dan menyukat objek menggunakan unit bukan piawai.
6.1.3
Membanding dua atau lebih ukuran, jisim dan isi padu cecair objek menggunakan
unit bukan piawai.
|
Menggunakan
objek, gambar bagi mengukur dan menyukat serta membuat perbandingan.
|
1
2
3
4
5
|
Menyatakan perbendaharaan
kata yang membawa maksud berkaitan ukuran.
Membuat Pengukuran,
timbangan dan menyukat objek.
Membanding dua atau lebih
ukuran, timbangan dan isi padu cecair serta menentukan kewajaran jawapan.
Menyelesaikan masalah
harian yang rutin melibatkan ukuran.
Menyelesaikan masalah
harian yang rutin melibatkan ukuran dengan pelbagai strategi.
|
||
|
|
|
|
||||
20 – 24 OGOS
2018 CUTI
PERTENGAHAN PENGGAL KEDUA 2018
|
|||||||
M31
27
– 31
OGOS
2018
|
6.2 Penyelesaian masalah.
|
6.2.1
Menyelesaikan masalah yang melibatkan situasi harian.
|
|
6
|
Menyelesaikan masalah harian
yang bukan rutin melibatkan ukuran secara kreatif dan inovatif.
|
||
BIDANG PEMBELAJARAN
: SUKATAN DAN GEOMETRI
|
|||||||
TAJUK :
7.0 RUANG
|
|||||||
MINGGU
|
STANDARD KANDUNGAN
|
STANDARD PEMBELAJARAN
|
CATATAN
|
STANDARD
PRESTASI
|
|||
TAHAP
PENGUASAAN
|
TAFSIRAN
|
||||||
M32
3
– 7
SEPT
2018
|
7.1 Bentuk
tiga dimensi.
|
7.1.1 Menamakan bentuk
kuboid, kubus, kon, piramid tapak segiempat sama, silinder dan sfera.
7.1.2 Memperihalkan permukaan, sisi dan bucu bagi
bentuk tiga dimensi.
7.1.3 Menyusun objek mengikut
pola.
7.1.4 Menghasilkan
bentuk baru dari gabungan bentuk tiga dimensi.
|
Gunakan
objek untuk memahami bentuk tiga dimensi.
Susun
bentuk tiga dimensi bagi menghasilkan bentuk
tertentu seperti robot,
kapal, rumah.
|
1
2
3
4
5
6
|
Menamakan
bentuk tiga dimensi dan dua dimensi.
Menyatakan
ciri-ciri bentuk tiga dimensi dan dua dimensi serta boleh menyusun objek
mengikut pola.
Menghasilkan bentuk baru
dari gabungan bentuk tiga dimensi dan menghasilkan corak bentuk dua dimensi
serta
menentukan kewajaran jawapan.
Menyelesaikan
masalah harian yang rutin melibatkan ruang.
Menyelesaikan
masalah harian yang rutin melibatkan ruang dengan pelbagai strategi.
Menyelesaikan
masalah harian yang bukan rutin melibatkan ruang secara kreatif dan inovatif.
|
||
M33
10
– 14
SEPT
2018
|
7.2 Bentuk
dua dimensi.
|
7.2.1 Menamakan bentuk segiempat
sama, segiempat tepat, segitiga dan bulatan.
7.2.2 Memperihalkan garis lurus,
sisi, bucu dan lengkung bagi bentuk dua dimensi.
7.2.3 Menyusun bentuk dua dimensi
mengikut pola.
7.2.4Menghasilkan corak berasaskan
bentuk dua dimensi.
|
Menyusun,
menampal dan mewarna bentuk boleh
dilakukan untuk
menghasilkan corak.
|
||||
34
17
– 21
SEPT
2018
|
7.3
Penyelesaian masalah.
|
7.3.1 Menyelesaikan masalah yang
melibatkan situasi harian.
|
|
||||
BIDANG PEMBELAJARAN
:
STATISTIK DAN KEBARANGKALIAN
|
|||||||
TAJUK :
8.0 PENGURUSAN DATA
|
|||||||
MINGGU
|
STANDARD KANDUNGAN
|
STANDARD PEMBELAJARAN
|
CATATAN
|
STANDARD
PRESTASI
|
|||
TAHAP
PENGUASAAN
|
TAFSIRAN
|
||||||
35
24
– 28
SEPT
2018
|
8.1Mengumpul, mengelas dan menyusun
data.
*TMK
|
8.1.1 Mengumpul data berdasarkan
situasi harian.
|
Gunakan gundalan untuk
mengumpul data yang mudah.
|
1
2
3
4
5
6
|
Menamakan
piktograf.
Mengumpul
data berdasarkan situasi harian.
Membaca dan
mendapatkan maklumat dari piktograf.
Menyelesaikan
masalah harian yang rutin melibatkan pengurusan data.
Menyelesaikan
masalah harian yang rutin melibatkan pengurusan data dengan pelbagai
strategi.
Menyelesaikan
masalah harian yang bukan rutin melibatkan pengurusan data secara kreatif dan
inovatif.
|
||
8.2 Piktograf.
*TMK
|
Petunjuk melibatkan satu
gambar satu nilai.
|
||||||
M36
1 – 5
OKT
2018
|
8.3
Penyelesaian masalah.
|
8.3.1 Menyelesaikan masalah yang
melibatkan situasi harian.
|
|
||||
MINGGU 37
(8 – 12 OKTOBER 2018)
|
PEPERIKSAAN AKHIR TAHUN 2018
|
MINGGU 38 - 40
(15 – 2 NOVEMBER 2018)
|
MENYEMAK
KERTAS PEPERIKSAAN
PERBINCANGAN JAWAPAN PEPERIKSAAN
AKHIR TAHUN
AKTIVITI
SELEPAS PEPERIKSAAN
|
MINGGU 41
(5 – 7
NOVEMBER 2018)
|
DEEPAVALI
|
MINGGU 42 – 43
( 12 –
23 NOVEMBER 2018)
|
PEMULANGAN BUKU TEKS 2018
STREAMING
KELAS 2019
PENGAGIHAN BUKU TEKS 2019
HARI ANUGERAH CEMERLANG 2018
GOTONG ROYONG PEMBERSIHAN KELAS
2018
SAMBUTAN MAULIDUR RASUL &
KHATAM AL QURAN
|
25 NOVEMBER 2018 –
1 JANUARI 2019
|
CUTI AKHIR TAHUN 2018
|
No comments:
Post a Comment