SEKOLAH KEBANGSAAN PAYA KELADI
JALAN PAYA KELADI,
13200 KEPALA BATAS, SPU
RANCANGAN PELAJARAN
TAHUNAN 2018
MATEMATIK
TAHUN 2
P
ANITIA
MATEMATIK SKPK
BIDANG PEMBELAJARAN : NOMBOR DAN
OPERASI TAJUK : 1.0
NOMBOR BULAT HINGGA 1 000
|
|||||||||
MINGGU
|
STANDARD
KANDUNGAN
|
STANDARD
PEMBELAJARAN
|
STANDARD
PRESTASI
|
CATATAN
|
|||||
TP
|
TAFSIRAN
|
||||||||
M1
2 – 5
JAN
M2
8 – 12
JAN
M3
15 – 19
JAN
|
1.1 Nilai nombor.
1.2 Menulis nombor
1.3 Rangkaian ombor.
|
1.1.1 Menamakan nombor hingga 1000:
(i) Membaca sebarang nombor yang diberi
dalam perkataan.
(ii) Menyebut sebarang nombor yang diberi
dalam bentuk angka.
(iii)
Memadan angka
dengan namanya dalam perkataan.
1.1.2 Menentukan nilai
nombor hingga 1000:
(i) Menunjukkan kuantiti bagi nombor yang
diberi.
(ii)
Memadankan
kumpulan objek dengan nombor.
(iii) Membandingkan nilai dua nombor.
(iv) Menyusun kumpulan objek mengikut tertib
menaik dan tertib menurun.
1.2.1 Menulis nombor dalam angka dan perkataan.
1.3.1
Membilang nombor.
1.3.2 Melengkapkan sebarang rangkaian nombor.
|
1
|
Menyatakan
sebarang nombor hingga 1000.
|
Sebutkan nombor secara betul. 235
disebut sebagai ’dua ratus tiga puluh lima’ bukan ’dua tiga lima’.
Gunakan
perwakilan objek, gambar, garis nombor dan abakus 4:1.
Membilang satu-satu hingga sepuluh-sepuluh dan seratus-seratus secara tertib menaik
dan menurun dengan menggunakan pelbagai objek, gambar, garis nombor dan
abakus 4:1.
|
||||
2
|
Menentukan nilai
nombor dan menyusun nombor dalam tertib.
|
||||||||
3
|
Menganggar dan membundar sebarang nombor.
Melengkapkan rangkaian dan pola nombor.
|
||||||||
4
|
Menyelesaikan
masalah harian yang rutin melibatkan nombor.
|
||||||||
5
|
Menyelesaikan
masalah harian yang rutin melibatkan nombor dengan pelbagai strategi.
|
||||||||
6
|
Menyelesaikan
masalah harian yang bukan rutin melibatkan nombor dengan kreatif dan
inovatif.
|
||||||||
BIDANG PEMBELAJARAN : NOMBOR DAN
OPERASI TAJUK : 1.0
NOMBOR BULAT HINGGA 1 000
|
|||||||||
MINGGU
|
STANDARD
KANDUNGAN
|
STANDARD
PEMBELAJARAN
|
STANDARD
PRESTASI
|
CATATAN
|
|||||
TP
|
TAFSIRAN
|
||||||||
M4
22 – 26
JAN
M5
29 JAN –
2 FEB
|
1.4 Nilai tempat.
1.5 Menganggar.
1.6 Membundarkan
nombor
|
1.4.1 Menyatakan nilai tempat dan nilai
digit bagi sebarang nombor.
1.4.2 Mencerakin sebarang nombor mengikut nilai
tempat dan nilai digit.
1.5.1 Memberi
anggaran bilangan objek yang munasabah.
1.6.1 Membundarkan nombor bulat hingga ratus
terdekat.
|
1
|
Menyatakan
sebarang nombor hingga 1000.
|
Menggunakan pelbagai perwakilan nilai tempat dan abakus
4:1 bagi menyatakan nilai tempat dan nilai digit.
Anggaran dibuat dengan
menyatakan kuantiti berdasarkan set rujukan dan menggunakan perkataan ‘lebih
kurang’, ‘kurang daripada’ dan
‘lebih daripada’.
Pembundaran
boleh dilakukan dengan menggunakan garis nombor dan pelbagai strategi.
|
||||
2
|
Menentukan nilai
nombor dan menyusun nombor dalam tertib.
|
||||||||
3
|
Menganggar dan membundar sebarang nombor.
Melengkapkan rangkaian dan pola nombor.
|
||||||||
4
|
Menyelesaikan
masalah harian yang rutin melibatkan nombor.
|
||||||||
5
|
Menyelesaikan
masalah harian yang rutin melibatkan nombor dengan pelbagai strategi.
|
||||||||
6
|
Menyelesaikan
masalah harian yang bukan rutin melibatkan nombor dengan kreatif dan
inovatif.
|
||||||||
BIDANG PEMBELAJARAN : NOMBOR DAN
OPERASI TAJUK : 1.0
NOMBOR BULAT HINGGA 1 000
|
|||||
MINGGU
|
STANDARD
KANDUNGAN
|
STANDARD
PEMBELAJARAN
|
STANDARD
PRESTASI
|
CATATAN
|
|
TP
|
TAFSIRAN
|
||||
M6
5 – 9
FEB
M7
12 – 14
FEB
|
1.7 Pola nombor.
1.8 Penyelesaian
masalah.
|
1.7.1 Mengenal pasti pola bagi siri nombor yang
diberi.
1.7.2 Melengkapkan
pelbagai pola nombor yang mudah.
1.8.1 Menyelesaikan
masalah yang melibatkan situasi harian.
|
1
|
Menyatakan
sebarang nombor hingga 1000.
|
Pola nombor secara tertib menaik dan menurun satu-satu hingga
sepuluh-sepuluh dan seratus-seratus.
|
2
|
Menentukan nilai
nombor dan menyusun nombor dalam tertib.
|
||||
3
|
Menyelesaikan ayat
matematik dan menentukan kewajaran jawapan yang melibatkan operasi asas.
|
||||
4
|
Menyelesaikan
masalah harian yang rutin melibatkan nombor.
|
||||
5
|
Menyelesaikan
masalah harian yang rutin melibatkan nombor dengan pelbagai strategi.
|
||||
6
|
Menyelesaikan
masalah harian yang bukan rutin melibatkan nombor dengan kreatif dan
inovatif.
|
||||
15 - 19 FEBRUARI (KHAMIS – ISNIN) CUTI TAHUN BARU CINA
|
BIDANG PEMBELAJARAN : NOMBOR DAN
OPERASI TAJUK : 2.0
OPERASI ASAS
|
||||||||
MINGGU
|
STANDARD
KANDUNGAN
|
STANDARD
PEMBELAJARAN
|
STANDARD
PRESTASI
|
CATATAN
|
||||
TP
|
TAFSIRAN
|
|||||||
M8 & M9
20 FEB -
2 MAC
|
2.1 Tambah dalam
lingkungan 1000
|
2.1.1 Menambah dua nombor hasil tambah dalam lingkungan 1000.
2.1.2
Menambah tiga nombor hasil tambah
dalam lingkungan 1000.
|
1
|
Membaca ayat
matematik yang melibatkan operasi asas.
|
Gunakan pelbagai strategi pengiraan bagi melakukan proses penambahan.
Gunakan objek, gambar, garis nombor, abakus 4:1 dan
pengiraan secara mental untuk mewakilkan pengiraan tambah.
|
|||
2
|
Menentukan dan
menerangkan ayat matematik yang melibatkan operasi asas.
|
|||||||
3
|
Menyelesaikan ayat
matematik dan menentukan kewajaran jawapan yang melibatkan operasi asas.
|
|||||||
4
|
Menyelesaikan
masalah harian yang rutin melibatkan operasi asas.
|
|||||||
5
|
Menyelesaikan
masalah harian yang rutin melibatkan operasi asas dengan pelbagai strategi.
|
|||||||
6
|
Menyelesaikan
masalah harian yang bukan rutin melibatkan operasi asas dengan kreatif dan
inovatif.
|
|||||||
M10
|
( 5 – 9 MAC) UJIAN PRESTASI 1
|
|||||||
MENYEMAK
KERTAS PEPERIKSAAN PERBINCANGAN JAWAPAN PEPERIKSAAN
|
||||||||
17 - 25 MAC CUTI PERTENGAHAN PENGGAL PERTAMA
|
||||||||
BIDANG PEMBELAJARAN : NOMBOR DAN
OPERASI TAJUK : 2.0
OPERASI ASAS
|
||||||||
MINGGU
|
STANDARD
KANDUNGAN
|
STANDARD
PEMBELAJARAN
|
STANDARD
PRESTASI
|
CATATAN
|
||||
TP
|
TAFSIRAN
|
|||||||
M12
26 ̶ 30
MAC
M13
2 ̶ 6
APRIL
|
2.2 Tolak dalam lingkungan 1000.
2.3 Darab dalam lingkungan 1000.
|
2.2.1 Menolak
dua nombor dalam lingkungan 1000.
2.2.2 Menolak dua nombor dari satu nombor dalam
lingkungan 1000.
2.3.1 Mendarab dalam lingkungan fakta asas.
2.3.2 Mendarab nombor satu digit dengan 10.
|
1
|
Membaca ayat
matematik yang melibatkan operasi asas.
|
Gunakan pelbagai
strategi pengiraan bagi melakukan proses penolakan.
Gunakan
objek, gambar, garis nombor, abakus 4:1 dan pengiraan secara mental untuk
mewakilkan pengiraan tolak.
Fakta asas
melibatkan pendaraban nombor satu digit dengan satu digit..
Pendaraban sebagai
penambahan berulang,.
Gunakan pelbagai
strategi bagi membina dan menyatakan fakta asas darab.
Gunakan objek,
gambar, garis nombor, abakus 4:1 dan pengiraan secara mental untuk mewakilkan
pengiraan darab.
Mengaitkan
hukum kalis tukar tertib: a × b = b × a
|
|||
2
|
Menentukan dan
menerangkan ayat matematik yang melibatkan operasi asas.
|
|||||||
3
|
Menyelesaikan ayat
matematik dan menentukan kewajaran jawapan yang melibatkan operasi asas.
|
|||||||
4
|
Menyelesaikan
masalah harian yang rutin melibatkan operasi asas.
|
|||||||
5
|
Menyelesaikan
masalah harian yang rutin melibatkan operasi asas dengan pelbagai strategi.
|
|||||||
6
|
Menyelesaikan
masalah harian yang bukan rutin melibatkan operasi asas dengan kreatif dan
inovatif.
|
|||||||
BIDANG PEMBELAJARAN : NOMBOR DAN
OPERASI TAJUK : 2.0
OPERASI ASAS
|
||||||||
MINGGU
|
STANDARD
KANDUNGAN
|
STANDARD
PEMBELAJARAN
|
STANDARD
PRESTASI
|
CATATAN
|
||||
TP
|
TAFSIRAN
|
|||||||
M14
9 – 13
APRIL
M15
16 – 20
APRIL
|
2.4 Bahagi dalam lingkungan 1000.
2.5 Penyelesaian masalah.
|
2.4.1 Membahagi dalam lingkungan fakta asas.
2.4.2 Membahagi sebarang nombor dua digit dengan
10.
2.5.1 Mereka
cerita masalah tambah,
tolak, darab dan bahagi dalam lingkungan 1000.
2.5.2
Menyelesaikan masalah tambah, tolak, darab dan bahagi yang melibatkan situasi
harian.
|
1
|
Membaca ayat
matematik yang melibatkan operasi asas.
|
Fakta asas bahagi melibatkan
tanpa baki dan berbaki.
Membahagi
dengan nombor satu digit dan 10.
Pembahagian
sebagai pengongsian, pengumpulan, tolak berturut-turut dan songsangan darab.
Gunakan
pelbagai strategi bagi membina dan menyatakan fakta asas bahagi.
Gunakan objek, gambar, garis nombor, abakus 4:1
dan pengiraan secara mental untuk mewakilkan pengiraan bahagi
Menyelesaikan
masalah harian yang melibatkan dua nombor.
Menggunakan
langkah-langkah penyelesaian masalah seperti berikut:
Memahami masalah.
Merancang strategi penyelesaian.
Melaksanakan strategi.
Menyemak jawapan.
Gunakan simulasi atau model situasi.
|
|||
2
|
Menentukan dan
menerangkan ayat matematik yang melibatkan operasi asas.
|
|||||||
3
|
Menyelesaikan ayat
matematik dan menentukan kewajaran jawapan yang melibatkan operasi asas.
|
|||||||
4
|
Menyelesaikan
masalah harian yang rutin melibatkan operasi asas.
|
|||||||
5
|
Menyelesaikan
masalah harian yang rutin melibatkan operasi asas dengan pelbagai strategi.
|
|||||||
6
|
Menyelesaikan
masalah harian yang bukan rutin melibatkan operasi asas dengan kreatif dan
inovatif.
|
|||||||
BIDANG PEMBELAJARAN : NOMBOR DAN
OPERASI TAJUK : 3.0
PECAHAN DAN PERPULUHAN
|
||||||||
MINGGU
|
STANDARD
KANDUNGAN
|
STANDARD
PEMBELAJARAN
|
STANDARD
PRESTASI
|
CATATAN
|
||||
TP
|
TAFSIRAN
|
|||||||
M16 & M17
23 APRIL
–
4 MEI
|
3.1 Pecahan wajar.
|
3.1.1 Mengenal
pasti dan menyebut pecahan wajar yang pengangkanya 1 dan penyebutnya hingga
10.
3.1.2 Menamakan pecahan wajar yang pengangkanya
hingga 9 dan penyebutnya hingga 10.
3.1.3 Mewakilkan gambar rajah mengikut pecahan
yang diberi.
3.1.4
Menulis pecahan wajar yang
diberi.
3.1.5 Membanding nilai dua pecahan wajar yang
diberi
|
1
|
Menyatakan pecahan
wajar dan perpuluhan.
|
Gunakan bahan konkrit, gambar dan lipatan kertas bagi
menerangkan konsep pecahan.
Menentukan pecahan wajar daripada satu objek.
Mewakilkan boleh dilaksanakan antaranya dengan cara
melukis, melorek, menampal dan mewarna.
Menulis
pecahan wajar apabila disebut dan mengikut lorekan gambar rajah yang diberi.
Membanding berpandukan lipatan kertas, papan pecahan
dan gambar rajah.
|
|||
2
|
Menulis pecahan wajar dan perpuluhan.
Mewakilkan gambar rajah bagi pecahan
wajar dan perpuluhan yang diberi.
|
|||||||
3
|
Membandingkan dua
nilai pecahan wajar, dua nilai perpuluhan dan nilai pecahan dengan nilai
perpuluhan yang diberi.
|
|||||||
4
|
Menyelesaikan
masalah harian yang rutin melibatkan pecahan dan perpuluhan.
|
|||||||
5
|
Menyelesaikan
masalah harian yang rutin melibatkan pecahan dan perpuluhan dengan pelbagai
strategi.
|
|||||||
6
|
Menyelesaikan
masalah harian yang bukan rutin melibatkan pecahan dan perpuluhan secara
kreatif dan inovatif.
|
|||||||
M18
|
PEPERIKSAAN PERTENGAHAN
TAHUN (7 – 11 MEI)
|
|||||||
M19
|
MENYEMAK
KERTAS PEPERIKSAAN
PERBINCANGAN JAWAPAN PEPERIKSAAN
PERTENGAHAN TAHUN
|
|||||||
BIDANG PEMBELAJARAN : NOMBOR DAN
OPERASI TAJUK : 3.0
PECAHAN DAN PERPULUHAN
|
||||||||
MINGGU
|
STANDARD
KANDUNGAN
|
STANDARD
PEMBELAJARAN
|
STANDARD
PRESTASI
|
CATATAN
|
||||
TP
|
TAFSIRAN
|
|||||||
M20 & M21
21 MEI
–
1 JUN
|
3.2
Perpuluhan
|
3.2.1
Menukar pecahan persepuluh
kepada perpuluhan.
3.2.2 Menyebut perpuluhan sifar perpuluhan satu
hingga sifar perpuluhan sembilan.
3.2.3 Menunjuk nombor perpuluhan 0.1 hingga 0.9.
3.2.4
Mewakilkan gambar rajah mengikut perpuluhan diberi.
3.2.5
Menulis perpuluhan yang diberi.
3.2.6 Membanding nilai dua perpuluhan yang
diberi
|
1
|
Menyatakan pecahan
wajar dan perpuluhan.
|
Gunakan gambar rajah dan garis nombor bagi menjelaskan
konsep perpuluhan.
Menulis perpuluhan apabila disebut, mengikut lorekan
pada gambar rajah dan pada garis nombor.
Membanding berpandukan
lipatan kertas, garis nombor dan gambar rajah.
Gunakan gambar rajah dan garis nombor bagi menjelaskan
konsep perpuluhan.
Menulis perpuluhan apabila disebut, mengikut lorekan
pada gambar rajah dan pada garis nombor.
Membanding
berpandukan lipatan kertas, garis nombor dan gambar rajah.
|
|||
2
|
Menulis pecahan wajar dan perpuluhan.
Mewakilkan gambar rajah bagi pecahan
wajar dan perpuluhan yang diberi.
|
|||||||
3
|
Membandingkan dua
nilai pecahan wajar, dua nilai perpuluhan dan nilai pecahan dengan nilai
perpuluhan yang diberi.
|
|||||||
4
|
Menyelesaikan
masalah harian yang rutin melibatkan pecahan dan perpuluhan.
|
|||||||
5
|
Menyelesaikan
masalah harian yang rutin melibatkan pecahan dan perpuluhan dengan pelbagai
strategi.
|
|||||||
6
|
Menyelesaikan
masalah harian yang bukan rutin melibatkan pecahan dan perpuluhan secara
kreatif dan inovatif.
|
|||||||
BIDANG PEMBELAJARAN : NOMBOR DAN
OPERASI TAJUK : 3.0
PECAHAN DAN PERPULUHAN
|
||||||||
MINGGU
|
STANDARD
KANDUNGAN
|
STANDARD
PEMBELAJARAN
|
STANDARD
PRESTASI
|
CATATAN
|
||||
TP
|
TAFSIRAN
|
|||||||
M22
4 – 8
JUN
|
3.3 Pecahan dan Perpuluhan.
3.4 Penyelesaian masalah.
|
3.3.1 Membanding nilai pecahan dan nilai
perpuluhan yang diberi.
3.4.1 Menyelesaikan masalah yang
melibatkan situasi harian.
|
1
|
Menyatakan pecahan
wajar dan perpuluhan.
|
Perbandingan berpandukan bahan konkrit dan, gambar rajah.
|
|||
2
|
Menulis pecahan wajar dan perpuluhan.
Mewakilkan gambar rajah bagi pecahan
wajar dan perpuluhan yang diberi.
|
|||||||
3
|
Membandingkan dua
nilai pecahan wajar, dua nilai perpuluhan dan nilai pecahan dengan nilai
perpuluhan yang diberi.
|
|||||||
4
|
Menyelesaikan
masalah harian yang rutin melibatkan pecahan dan perpuluhan.
|
|||||||
5
|
Menyelesaikan
masalah harian yang rutin melibatkan pecahan dan perpuluhan dengan pelbagai
strategi.
|
|||||||
6
|
Menyelesaikan
masalah harian yang bukan rutin melibatkan pecahan dan perpuluhan secara
kreatif dan inovatif.
|
|||||||
9 – 24
JUN CUTI PERTENGAHAN TAHUN ( 15 & 16 JUN
HARI RAYA PUASA)
|
||||||||
BIDANG
PEMBELAJARAN : NOMBOR DAN OPERASI
TAJUK : 4.0
WANG
|
||||||||||
MINGGU
|
STANDARD
KANDUNGAN
|
STANDARD
PEMBELAJARAN
|
STANDARD
PRESTASI
|
CATATAN
|
||||||
TP
|
TAFSIRAN
|
|||||||||
M23 & M24
2 – 13
JULAI
|
4.1 Wang kertas dan duit syiling.
4.2 Tambah wang.
4.3 Tolak wang
|
4. 1.1 Mengenal pasti mata wang Malaysia hingga
RM100.
4.1.2 Menentukan nilai wang hingga RM100.
4.2.1 Menambah dua nilai wang hasil tambahnya hingga
RM100.
4.2.2 Menambah tiga nilai wang hasil tambahnya hingga
RM100.
4.3.1 Menolak dua nilai wang dalam lingkungan RM100.
4.3.2 Menolak dua nilai wang dari satu nilai wang dalam
lingkungan RM100.
|
1
|
Menyatakan wang
hingga RM100.
|
Menggunakan wang dalam situasi harian.
Mewakilkan nilai
wang dengan menggunakan abakus 4:1.
Menggunakan
gabungan wang dalam duit syiling dan wang kertas.
|
|||||
2
|
Menentukan nilai
wang hingga RM100.
|
|||||||||
3
|
Menentukan kewajaran jawapan bagi penyelesaian ayat matematik melibatkan
wang.
Menjelaskan pengurusan kewangan yang
efektif.
|
|||||||||
4
|
Menyelesaikan
masalah harian yang rutin melibatkan wang.
|
|||||||||
5
|
Menyelesaikan
masalah harian yang rutin melibatkan wang dengan pelbagai strategi.
|
|||||||||
6
|
Menyelesaikan
masalah harian yang bukan rutin melibatkan wang secara kreatif dan inovatif.
|
|||||||||
BIDANG
PEMBELAJARAN : NOMBOR DAN OPERASI
TAJUK : 4.0
WANG
|
||||||||||
MINGGU
|
STANDARD
KANDUNGAN
|
STANDARD
PEMBELAJARAN
|
STANDARD
PRESTASI
|
CATATAN
|
||||||
TP
|
TAFSIRAN
|
|||||||||
M25
25 JUN –
6 JULAI
M26
16 – 20
JULAI
|
4.4 Darab wang
4.5 Bahagi wang
|
4.4.1 Mendarab nilai wang dan hasil darabnya hingga
RM100.
4.5.1 Membahagi nilai wang dalam
lingkungan RM100
|
1
|
Menyatakan wang
hingga RM100.
|
Mendarab dan membahagi nilai wang.dengan nombor satu digit dan 10
|
|||||
2
|
Menentukan nilai
wang hingga RM100.
|
|||||||||
3
|
Menentukan kewajaran jawapan bagi penyelesaian ayat matematik melibatkan
wang.
Menjelaskan pengurusan kewangan yang
efektif.
|
|||||||||
4
|
Menyelesaikan
masalah harian yang rutin melibatkan wang.
|
|||||||||
5
|
Menyelesaikan
masalah harian yang rutin melibatkan wang dengan pelbagai strategi.
|
|||||||||
6
|
Menyelesaikan
masalah harian yang bukan rutin melibatkan wang secara kreatif dan inovatif.
|
|||||||||
M27
|
(23 – 27 JULAI ) UJIAN PRESTASI 2
|
|||||||||
BIDANG
PEMBELAJARAN : NOMBOR DAN OPERASI
TAJUK : 4.0
WANG
|
||||||||||
MINGGU
|
STANDARD
KANDUNGAN
|
STANDARD
PEMBELAJARAN
|
STANDARD
PRESTASI
|
CATATAN
|
||||||
TP
|
TAFSIRAN
|
|||||||||
M28
30 JULAI – 3 OGOS
|
4.6 Simpanan dan pelaburan
4.7 Penyelesaian masalah.
|
4.6.1 Menguruskan kewangan secara efektif
sebagai asas kepada simpanan dan perbelanjaan.
4.7.1 Menyelesaikan masalah harian yang
melibatkan situasi harian.
|
1
|
Menyatakan wang
hingga RM100.
|
Menggunakan situasi yang sesuai bagi menjelaskan berkaitan pengurusan
kewangan dalam lingkungan RM1000.
|
|||||
2
|
Menentukan nilai
wang hingga RM100.
|
|||||||||
3
|
Menentukan kewajaran jawapan bagi penyelesaian ayat matematik melibatkan
wang.
Menjelaskan pengurusan kewangan yang
efektif.
|
|||||||||
4
|
Menyelesaikan
masalah harian yang rutin melibatkan wang.
|
|||||||||
5
|
Menyelesaikan
masalah harian yang rutin melibatkan wang dengan pelbagai strategi.
|
|||||||||
6
|
Menyelesaikan
masalah harian yang bukan rutin melibatkan wang secara kreatif dan inovatif.
|
|||||||||
BIDANG
PEMBELAJARAN : SUKATAN DAN GEOMETRI TAJUK : 5.0
MASA DAN WAKTU
|
||||||||||
MINGGU
|
STANDARD
KANDUNGAN
|
STANDARD
PEMBELAJARAN
|
STANDARD
PRESTASI
|
CATATAN
|
||||||
TP
|
TAFSIRAN
|
|||||||||
M29 & M30
6 – 17
OGOS
|
5.1 Waktu dalam jam dan minit.
5.2 Perkaitan dalam waktu.
5.3 Penyelesaian masalah.
|
5.1.1 Mengenal tanda senggatan minit pada
muka jam.
5.1.2 Menyatakan dan menunjukkan waktu
dalam jam dan minit.
5.1.3 Menukar waktu dalam jam dan minit
daripada perkataan kepada angka dan sebaliknya.
5.1.4 Merekod
waktu dalam jam dan minit.
5.2.1 Menyatakan perkaitan hari dengan
jam dan jam dengan minit.
5.3.1 Menyelesaikan masalah yang
melibatkan situasi harian.
|
1
|
Menyatakan tanda
senggatan lima minit pada muka jam dan boleh menyatakan waktu dalam jam dan
minit.
|
Mengenal tanda senggatan dan angka yang menandakan gandaan lima minit
pada jam analog.
Waktu dalam jam
dan gandaan lima minit diperkenalkan dahulu.
Perkenalkan juga
setengah dan suku jam.
Jam analog dan jam
digital boleh digunakan untuk mengenal jam dan minit.
Merekod termasuk aktiviti harian mengikut waktu dalam
jam dan minit.
|
|||||
2
|
Menukar waktu
dalam jam dan minit daripada perkataan dan angka dan sebaliknya serta
menyatakan hari dengan jam dan jam dengan minit.
|
|||||||||
3
|
Merekodkan waktu
dalam jam dan minit serta menentukan kewajaran jawapannya.
|
|||||||||
4
|
Menyelesaikan
masalah harian yang rutin melibatkan masa dan waktu.
|
|||||||||
5
|
Menyelesaikan
masalah harian yang rutin melibatkan masa dan waktu dengan pelbagai strategi.
|
|||||||||
6
|
Menyelesaikan
masalah harian yang bukan rutin melibatkan masa dan waktu secara kreatif dan
inovatif.
|
|||||||||
18 - 26 OGOS CUTI PERTENGAHAN PENGGAL 2
|
||||||||||
BIDANG
PEMBELAJARAN : SUKATAN DAN GEOMETRI TAJUK : 6.0
UKURAN DAN SUKATAN
|
||||||||||
MINGGU
|
STANDARD
KANDUNGAN
|
STANDARD
PEMBELAJARAN
|
STANDARD
PRESTASI
|
CATATAN
|
||||||
TP
|
TAFSIRAN
|
|||||||||
M31
27
– 31
OGOS
|
6.1 Panjang
|
6.1.1 Mengenal unit panjang.
6.1.2 Mengukur
panjang.
6.1.3
Menganggar panjang.
|
1
|
Mengenal ukuran
dan sukatan dalam sentimeter, meter, gram, kilogram, mililiter dan liter.
|
Mengenal unit sentimeter dan meter dengan memerhati senggatan pada
pembaris dan pita ukuran.
Menulis ukuran
panjang yang diberi dalam sentimeter dan meter dengan menggunakan simbol cm
dan m.
Mengukur dan
menandakan jarak dalam unit cm dan m.
Mengukur dan
merekod ukuran panjang objek dalam unit cm dan m.
Melakar dan
melukis garis lurus mengikut ukuran yang diberi dalam unit cm dan m.
Menganggar panjang objek dalam unit sentimeter dan
meter dan bandingkan anggaran dengan ukuran sebenar.
|
|||||
2
|
Mengukur panjang,
menimbang berat dan menyukat isi padu cecair.
|
|||||||||
3
|
Menganggar dan
membanding ukuran dan sukatan dan menentukan kewajaran jawapan.
|
|||||||||
4
|
Menyelesaikan
masalah harian yang rutin melibatkan ukuran dan sukatan.
|
|||||||||
5
|
Menyelesaikan
masalah harian yang rutin melibatkan ukuran dan sukatan dengan pelbagai
strategi.
|
|||||||||
6
|
Menyelesaikan
masalah harian yang bukan rutin melibatkan ukuran dan sukatan secara kreatif
dan inovatif.
|
|||||||||
BIDANG
PEMBELAJARAN : SUKATAN DAN GEOMETRI TAJUK : 6.0
UKURAN DAN SUKATAN
|
||||||||||
MINGGU
|
STANDARD
KANDUNGAN
|
STANDARD
PEMBELAJARAN
|
STANDARD
PRESTASI
|
CATATAN
|
||||||
TP
|
TAFSIRAN
|
|||||||||
M32
3 – 7
SEPT
|
6.2 Jisim
|
6.2.1 Mengenal unit jisim.
6.2.2 Menimbang
objek.
6.2.3
Menganggar jisim.
|
1
|
Mengenal ukuran
dan sukatan dalam sentimeter, meter, gram, kilogram, mililiter dan liter.
|
Mengenal unit kilogram dan unit gram dengan memerhati senggatan pada
alat penimbang.
Mengenal jisim
dalam unit gram dan kilogram.
Menulis jisim yang
diberi dalam gram dan kilogram dengan menggunakan simbol g dan kg.
Menimbang dan
merekod objek yang jisimnya dalam gram dan kilogram.
Menganggar jisim sesuatu objek dalam unit gram dan
kilogram dan bandingkan anggaran dengan timbangan sebenar.
|
|||||
2
|
Mengukur panjang,
menimbang berat dan menyukat isi padu cecair.
|
|||||||||
3
|
Menganggar dan
membanding ukuran dan sukatan dan menentukan kewajaran jawapan.
|
|||||||||
4
|
Menyelesaikan
masalah harian yang rutin melibatkan ukuran dan sukatan.
|
|||||||||
5
|
Menyelesaikan
masalah harian yang rutin melibatkan ukuran dan sukatan dengan pelbagai
strategi.
|
|||||||||
6
|
Menyelesaikan
masalah harian yang bukan rutin melibatkan ukuran dan sukatan secara kreatif
dan inovatif.
|
|||||||||
BIDANG
PEMBELAJARAN : SUKATAN DAN GEOMETRI TAJUK : 6.0
UKURAN DAN SUKATAN
|
||||||||||
MINGGU
|
STANDARD
KANDUNGAN
|
STANDARD
PEMBELAJARAN
|
STANDARD
PRESTASI
|
CATATAN
|
||||||
TP
|
TAFSIRAN
|
|||||||||
M33
10 – 14
SEPT
|
6.3 Isi padu cecair.
6.4 Penyelesaian masalah.
|
6.3.1 Mengenal unit isi padu cecair.
6.3.2 Menyukat isi
padu cecair.
6.3.3
Menganggar isi padu cecair.
6.4.1 Menyelesaikan masalah yang
melibatkan situasi harian.
|
1
|
Mengenal ukuran
dan sukatan dalam sentimeter, meter, gram, kilogram, mililiter dan liter.
|
Mengenal unit militer dan liter dengan memerhati senggatan pada
silinder penyukat.
Mengenal isi padu
cecair dalam unit militer dan liter.
Menulis isi padu
cecair yang diberi dalam mililiter dengan menggunakan simbol mâ„“ dan liter
dengan menggunakan simbol â„“.
Menyukat, menanda dan
merekodkan isi padu cecair yang ditentukan dalam mililiter dan liter.
Menganggar isi padu cecair dalam unit mililiter dan
liter dan bandingkan dengan sukatan sebenar.
|
|||||
2
|
Mengukur panjang,
menimbang berat dan menyukat isi padu cecair.
|
|||||||||
3
|
Menganggar dan
membanding ukuran dan sukatan dan menentukan kewajaran jawapan.
|
|||||||||
4
|
Menyelesaikan
masalah harian yang rutin melibatkan ukuran dan sukatan.
|
|||||||||
5
|
Menyelesaikan
masalah harian yang rutin melibatkan ukuran dan sukatan dengan pelbagai
strategi.
|
|||||||||
6
|
Menyelesaikan
masalah harian yang bukan rutin melibatkan ukuran dan sukatan secara kreatif
dan inovatif.
|
|||||||||
BIDANG
PEMBELAJARAN : SUKATAN DAN GEOMETRI
TAJUK : 7.0
RUANG
|
|||||
MINGGU
|
STANDARD
KANDUNGAN
|
STANDARD
PEMBELAJARAN
|
STANDARD
PRESTASI
|
CATATAN
|
|
TP
|
TAFSIRAN
|
||||
M34 & M35
17 – 28
SEPT
|
7.1 Bentuk tiga dimensi.
7.2 Bentuk dua dimensi.
7.3 Penyelesaian masalah.
|
7.1.1 Mengenal pasti bentuk tiga dimensi
berdasarkan huraian ciri-cirinya.
7.1.2 Mengenal pasti bentuk asas bagi
bentuk tiga dimensi.
7.1.3
Mengenal pasti pelbagai bentangan bentuk tiga dimensi.
7.2.1 Mengenal pasti bentuk dua dimensi
berdasarkan huraian ciri-cirinya.
7.2.2
Melukis bentuk asas bagi bentuk dua dimensi.
7.3.1 Menyelesaikan masalah yang
melibatkan situasi harian.
|
1
|
Memperihalkan
bentuk dua dimensi dan tiga dimensi.
|
Bentuk tiga dimensi melibatkan kubus, kuboid, piramid tapak segi
empat sama, silinder dan kon.
Bentuk dua dimensi
melibatkan segi empat sama, segi empat tepat, segi tiga dan bulatan.
|
2
|
Mengenal pasti
bentuk asas dua dimensi dan tiga dimensi.
|
||||
3
|
Menentukan bentuk tiga dimensi
berdasarkan bentangan.
Melukis bentuk
asas dua dimensi.
menentukan
kewajaran jawapan.
|
||||
4
|
Menyelesaikan
masalah harian yang rutin melibatkan ruang.
|
||||
5
|
Menyelesaikan
masalah harian yang rutin melibatkan ruang dengan pelbagai strategi.
|
||||
6
|
Menyelesaikan
masalah harian yang bukan rutin melibatkan ruang secara kreatif dan inovatif.
|
BIDANG PEMBELAJARAN : STATISTIK DAN KEBARANGKALIAN
TAJUK : 8.0
PENGURUSAN DATA
|
|||||
MINGGU
|
STANDARD
KANDUNGAN
|
STANDARD
PEMBELAJARAN
|
STANDARD
PRESTASI
|
CATATAN
|
|
TP
|
TAFSIRAN
|
||||
36
1 – 5
OKT
|
8.1 Mengumpul, mengelas dan menyusun
data.
8.2 Carta palang.
8.3 Penyelesaian masalah.
|
8.1.1 Mengumpul data berdasarkan situasi
harian.
8.2.1 Membaca dan mendapatkan maklumat
dari carta palang.
8.3.1 Menyelesaikan masalah melibatkan
situasi harian.
|
1
|
Membaca maklumat
dari carta palang.
|
Gunakan pelbagai cara bagi menyusun data.
Mulakan satu
senggatan pada paksi mengufuk (paksi-x) dan paksi mencancang (paksi-y)
mewakili satu unit.
Gunakan
perbendaharaan kata yang mudah bagi menjelaskan tajuk, petunjuk, paksi
mengufuk dan paksi mencancang pada carta palang.
|
2
|
Mengumpul data
dari situasi harian.
|
||||
3
|
Menentukan
kewajaran jawapan bagi maklumat yang diberi pada carta palang.
|
||||
4
|
Menyelesaikan
masalah harian yang rutin melibatkan carta palang.
|
||||
5
|
Menyelesaikan
masalah harian yang rutin melibatkan carta palang dengan pelbagai strategi.
|
||||
6
|
Menyelesaikan
masalah harian yang bukan rutin melibatkan carta palang secara kreatif dan
inovatif.
|
MINGGU 37
( 8 – 12 OKTOBER )
|
PEPERIKSAAN AKHIR TAHUN
|
MINGGU 38 - 40
( 15 OKTOBER – 2
NOVEMBER)
|
MENYEMAK
KERTAS PEPERIKSAAN
PERBINCANGAN
JAWAPAN PEPERIKSAAN AKHIR TAHUN
AKTIVITI
SELEPAS PEPERIKSAAN
|
(3 –
7 NOVEMBER)
|
DEEPAVALI
|
MINGGU 41 – 43
( 8 – 23 NOVEMBER )
|
AKTIVITI
SELEPAS PEPERIKSAAN
HARI
ANUGERAH CEMERLANG 2018
PEMULANGAN
BUKU TEKS 2018
PENGAGIHAN
BUKU TEKS 2019
GOTONG
ROYONG PEMBERSIHAN KELAS
|
24 NOVEMBER 2018 –
1 JANUARI 2019
|
CUTI AKHIR TAHUN
|
No comments:
Post a Comment