MINGGU
|
TEMA / TAJUK
|
STANDARD KANDUNGAN
|
STANDARD PEMBELAJARAN
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
1 DAN 2
4 – 15 Jan 2016
|
TEMA
1:
AKTIVITI KELUARGA
TAJUK :
BERKHEMAH DI LAMAN IDAMAN
|
1.2
Mendengar, mengecam dan menyebut bunyi
bahasa, iaitu abjad, suku kata, perkataan, frasa dan ayat dengan betul.
2.2
Membaca dan memahami perkataan, frasa
dan ayat daripada pelbagai sumber
dengan sebutan yang betul.
3.2
Menulis huruf, suku kata, perkataan,
frasa dan ayat secara mekanis dengan
betul dan
kemas.
4.1
Menyebut dan memahami unsur seni dalam lagu melalui nyanyian secara didik
hibur.
5.1
Memahami dan menggunakan golongan kata dengan betul mengikut konteks.
|
1.2.6
Mendengar, memahami dan menyebut
jenis-jenis ayat dengan
struktur
binaan ayat yang betul
dan tepat.
2.2.3
Membaca dan memahami ayat yang
mengandungi perkataan
berimbuhan
apitan daripada pelbagai sumber dengan
sebutan yang betul.
3.2.6
Menulis ayat dalam perenggan secara
mekanis dengan betul dan kemas.
4.1.1 Menyebut dan memahami lirik lagu yang mengandungi nilai dan pengajaran yang dipersembahkan melalui nyanyian secara didik hibur.
5.1.1
Memahami dan menggunakan kata nama am
konkrit dan penjodoh bilangan dengan betul
mengikut konteks.
5.1.3 Memahami dan menggunakan
kata ganti nama tunjuk dengan
betul mengikut konteks.
|
ILMU
Kajian Tempatan
NILAI
MURNI
Kasih sayang
EMK
Pendidikan Alam Sekitar
KB
Menjanakan idea
Kontekstual
-Menghubungkaitkan
Mengkategorikan
KP
Interpersonal
Verbal-linguistik
BCB
Bacaan intensif
|
MINGGU
|
TEMA / TAJUK
|
STANDARD KANDUNGAN
|
STANDARD PEMBELAJARAN
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
3
18 – 22 Jan 2016
|
TEMA 1 :
AKTIVITI KELUARGA
TAJUK :
SERONOKNYA MEMBACA
|
1.3 Mendengar, memahami dan memberi respons terhadap sesuatu arahan, soalan dan pesanan yang didengar dengan betul.
2.3 Membaca kuat pelbagai bahan bacaan dengan lancar, sebutan yang jelas dan
intonasi yang betul.
3.2
Menulis huruf, suku kata, perkataan,
frasa dan ayat secara mekanis dengan
betul dan kemas.
4.1 Menyebut
dan memahami unsur seni dalam lagu melalui nyanyian secara didik hibur.
5.1
Memahami dan menggunakan golongan
kata dengan betul mengikut konteks.
|
1.3.1 Mendengar, memahami dan
memberikan respons yang
sesuai secara lisan atau gerak laku terhadap arahan berdasarkan ayat perintah dengan betul.
2.3.1 Membaca pelbagai bahan yang
mengandungi pelbagai jenis ayat secara
mekanis dengan lancar, sebutan yang jelas dan intonasi yang betul.
3.2.7 Menulis ayat majmuk secara
mekanis dalam bentuk tulisan
berangkai dengan betul dan kemas.
4.1.2 Memahami dan menghasilkan lirik lagu
yang mengandungi nilai dan pengajaran secara berpandu dan disampaikan melalui
nyanyian
secara didik hibur.
5.1.1.
Memahami dan
menggunakan kata nama am konkrit dan penjodoh bilangan dengan betul mengikut
konteks.
|
ILMU
Pendidikan Moral
NILAI
MURNI
Kerajinan
Kerjasama
EMK
:
TMK
KB
:
Mengecam
Kontekstual – Menghubungkaitkan
Menjanakan idea
KP
:
Interpersonal
Visual ruang
Muzik
|
MINGGU
|
TEMA / TAJUK
|
STANDARD KANDUNGAN
|
STANDARD PEMBELAJARAN
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
4
25 – 29 Jan 2016
|
TEMA 1 :
AKTIVITI KELUARGA
TAJUK :
MELANCONG DENGAN KELUARGA
|
1.3 Mendengar, memahami dan memberi
respons terhadap sesuatu arahan,
soalan dan pesanan yang didengar
dengan betul.
2.3 Membaca kuat pelbagai bahan bacaan dengan lancar, sebutan yang jelas dan intonasi yang betul.
3.3
Membina dan menulis perkataan, frasa dan
ayat dengan betul.
4.2 Mengujarkan bahasa yang indah
dan
menggunakan bahasa badan secara
kreatif
semasa bercerita secara didik
hibur.
5.1 Memahami dan menggunakan
golongan kata dengan betul mengikut konteks.
|
1.3.1
Mendengar, memahami dan memberikan respons
yang sesuai secara lisan atau gerak laku terhadap arahan berdasarkan ayat
perintah dengan betul.
2.3.2
Membaca pelbagai bahan yang mengandungi
ayat tunggal dan ayat majmuk berbilang subjek secara mekanis dengan lancar,
sebutan yang jelas dan intonasi yang betul.
3.3.3
Membina dan menulis jawapan pemahaman
berdasarkan soalan yang bertumpu dan bercapah dengan betul.
4.2.1
Mengujarkan ayat yang gramatis
dengan sebutan yang betul dan
intonasi yang jelas serta susunan idea yang tepat semasa bercerita
secara didik hibur.
5.1.2
Memahami dan
menggunakan kata nama khas tak hidup dengan betul mengikut konteks.
|
ILMU
Sejarah
NILAI
MURNI
Kasih sayang
Patriotisme
EMK
Kreativiti dan inovasi
TMK
KB
Membuat gambaran mental
Mengenal pasti
Menghubungkaitkan
Menyusun urutan
Menjanakan idea
KP
Kinestetik
Verbal-linguistik
|
MINGGU
|
TEMA / TAJUK
|
STANDARD KANDUNGAN
|
STANDARD PEMBELAJARAN
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
5
1 – 5 Feb 2016
|
TEMA 2 :
AMALAN KESIHATAN & KEBERSIHAN
TAJUK :
AMALAN
HIDUP SIHAT
|
1.3 Mendengar, memahami dan memberi
respons terhadap sesuatu arahan,
soalan dan pesanan yang didengar
dengan betul.
2.4 Membaca dan memahami maklumat
yang tersurat dan tersirat daripada
pelbagai bahan untuk memberi respons
dengan betul
3.4 Menulis imlak dengan tepat.
4.1
Menyebut dan
memahami unsur seni dalam lagu melalui nyanyian secara didik hibur.
5.1
Memahami dan menggunakan golongan kata dengan betul mengikut konteks.
|
1.3.2.
Mendengar,
memahami dan memberikan respons terhadap soalan tanpa kata tanya secara lisan
dengan betul.
2.4.1
Membaca dan memahami
maklumat untuk mengenal pasti idea
utama dan idea sampingan
dalam pelbagai bahan bagi membuat ramalan dengan tepat.
3.4.1
Menulis
perkataan berimbuhan pinjaman dengan ejaan yang tepat secara imlak
4.1.2
Memahami dan
menghasilkan lirik lagu yang mengandungi nilai dan pengajaran secara berpandu
dan disampaikan melalui nyanyian secara didik hibur.
5.1.3
Memahami dan
menggunakan kata ganti nama tunjuk dengan betul mengikut konteks.
|
ILMU
Pendidikan Kesihatan
NILAI
MURNI
Kesihatan
Kebersihan
EMK
Kreativiti dan inovasi
TMK
KB
Menghubungkaitkan
Menganalisis
Mengecam
Menjanakan idea
KP
Verbal-linguistik
Meramal
Muzik
BCB
Mendengar dengan cekap
|
MINGGU
|
TEMA / TAJUK
|
STANDARD KANDUNGAN
|
STANDARD PEMBELAJARAN
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
6 & 7
8 – 19 Feb 2016
|
TEMA 2 :
AMALAN
KESIHATAN & KEBERSIHAN
TAJUK :
BERSIH
& SIHAT
|
1.3
Mendengar, memahami dan memberi respons
terhadap sesuatu arahan, soalan dan pesanan yang didengar dengan betul.
.
2.4
Membaca dan memahami maklumat yang
tersurat dan tersirat daripada pelbagai bahan untuk memberi respons dengan
betul.
3.3
Membina dan
menulis perkataan, frasa dan ayat dengan betul.
4.3 Mengujarkan bahasa yang indah dan menggunakan bahasa badan dengan kreatif melalui lakonan secara didik hibur.
5.1
Memahami dan menggunakan golongan
kata dengan betul mengikut konteks.
|
1.3.3
Mendengar, memahami dan memberikan respons
dengan menyampaikan pesanan yang betul mengikut urutan.
2.4.2 Membaca dan
memahami maklumat daripada bahan untuk menjana idea dengan betul.
3.3.4
Membina kerangka untuk menulis pelbagai
jenis karangan dengan betul.
4.3.1 Mengujarkan dialog
dengan
sebutan dan intonasi yang
betul dan jelas, dan bahasa badan yang sesuai melalui lakonan secara didik
hibur.
5.1.6
Memahami dan menggunakan kata hubung
pancangan keterangan dengan betul mengikut konteks.
5.1.4
Memahami dan menggunakan kata kerja pasif
dengan betul mengikut konteks.
|
ILMU
Pendidikan Kesihatan
NILAI MURNI
Kebersihan
Kerjasama
Cinta akan alam
sekitar
EMK
Kreativiti dan inovasi
KB
Membuat urutan
Kontekstual -
Mengaplikasikan
Membuat andaian
Konstruktivisme –
Menerangkan dan menjanakan idea
Menganalisis
Menjanakan idea
Kontekstual
- Memindahkan
|
MINGGU
|
TEMA / TAJUK
|
STANDARD KANDUNGAN
|
STANDARD PEMBELAJARAN
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
8 & 9
22 Feb – 4 Mac 2016
|
TEMA 2 :
AMALAN
KESIHATAN & KEBERSIHAN
TAJUK :
PENDIDIKAN
KESIHATAN
|
1.4 Bertutur, berbual dan menyatakan
permintaan tentang sesuatu perkara
daripada pelbagai sumber dalam situasi
formal dan tidak formal secara
bertatasusila.
2.2
Membaca dan
memahami perkataan, frasa dan ayat daripada pelbagai sumber dengan sebutan
yang betul.
2.4
Membaca dan memahami maklumat yang
tersurat dan tersirat daripada pelbagai bahan untuk memberi respons dengan
betul.
3.5
Mencatat maklumat yang betul tentang
sesuatu perkara daripada pelbagai sumber.
3.9
Menulis
ulasan tentang pelbagai bahan sastera dan bukan sastera yang didengar,
ditonton atau dibaca dengan betul.
4.3 Mengujarkan bahasa yang indah dan
menggunakan bahasa badan dengan kreatif melalui lakonan secara didik hibur.
5.1
Memahami dan menggunakan golongan kata dengan betul mengikut konteks.
|
1.4.1
Bertutur tentang
sesuatu perkara daripada pelbagai sumber dengan menggunakan ayat yang
gramatis dalam situasi formal dan tidak formal secara bertatasusila.
2.2.3
Membaca dan memahami ayat yang mengandungi
perkataan berimbuhan apitan daripada pelbagai sumber dengan sebutan yang
betul.
2.4.3
Membaca dan memahami maklumat yang tersurat
dan tersirat dengan tepat daripada pelbagai bahan untuk membuat penilaian
dengan betul.
3.5.2
Mencatat
maklumat yang betul mengikut urutan untuk membuat carta daripada pelbagai
sumber.
3.9.1
Menulis ulasan
tentang bahan bukan sastera yang didengar, ditonton atau dibaca dengan jelas
dan menggunakan bahasa yang gramatis.
4.3.2 Mengujarkan dialog yang dihasilkan daripada bahan
rangsangan untuk menyampaikan
nilai dan pengajaran dengan
bahasa badan yang sesuai.
5.1.5
Memahami dan
menggunakan kata adjektif dan kata penguat dengan betul mengikut konteks.
|
ILMU
Pendidikan Kesihatan
NILAI MURNI
Kebersihan Fizikal
& Mental
KB
Menghubungkaitkan
Mengecam
Menaakul
Konstruktivisme –
Menghubungkaitkan
Menyusun mengikut
urutan
Mengitlak
Memadankan
Kontekstual -
Menghubungkaitkan
KP
Interpersonal
BCB
Bacaan intensif
Mencatat
nota
|
MINGGU
|
TEMA / TAJUK
|
STANDARD KANDUNGAN
|
STANDARD PEMBELAJARAN
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
10 DAN 11
7 – 25 Mac 2016
|
TEMA 3 :
SENTIASA
SELAMAT
TAJUK :
SENTIASA
AWASI DIRI
|
1.4 Bertutur, berbual dan menyatakan permintaan
tentang sesuatu perkara
daripada pelbagai sumber dalam situasi
formal dan tidak formal secara
bertatasusila.
2.5
Membaca, memahami dan menaakul untuk
memindahkan maklumat yang terdapat
dalam pelbagai bahan dengan betul.
3.4
Menulis imlak dengan tepat.
4.4 Melafazkan dan memahami puisi
dengan intonasi yang betul
menggunakan bahasa yang indah
secara didik hibur.
5.1 Memahami dan menggunakan golongan kata
dengan betul mengikut konteks
|
1.4.2
Berbual tentang sesuatu perkara menggunakan
kata gelaran yang sesuai dalam situasi tidak formal secara bertatasusila.
2.5.1 Membaca dan
memahami
maklumat yang tersurat dan
tersirat daripada bahan prosa
dengan betul
3.4.2
Menulis frasa
dan ayat yang ada perkataan berimbuhan pinjaman dengan ejaan dan tanda baca
yang tepat secara imlak
4.4.1 Mendeklamasi sajak dengan sebutan
dan intonasi yang
betul dan jelas secara didik hibur
serta memahami maksud sajak
tersebut
5.1.2
Memahami dan
menggunakan kata nama khas tak hidup dengan betul mengikut konteks.
5.1.5
Memahami dan
menggunakan kata adjektif dan kata penguat dengan betul mengikut konteks.
|
ILMU
Pendidikan Moral
NILAI
MURNI
Keberanian
EMK
Sains dan Teknologi
KB
Menghubungkaitkan
Menganalisis
Konstruktivisme – Menghubungkaitkan
Mengecam
Memadankan
Kontekstual – Menghubungkaitkan
KP
Interpersonal
BCB
Mendengar aktif
Bacaan
intensif
|
MINGGU
|
TEMA / TAJUK
|
STANDARD KANDUNGAN
|
STANDARD PEMBELAJARAN
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
12
28
Mac – 1 Apr 2016
|
TEMA 3 :
SENTIASA SELAMAT
TAJUK :
SEDIAKAN PAYUNG SEBELUM HUJAN
|
1.4
Bertutur, berbual dan menyatakan
permintaan tentang sesuatu perkara
daripada pelbagai sumber dalam situasi
formal dan tidak formal secara
bertatasusila.
2.5
Membaca, memahami dan menaakul untuk memindahkan maklumat yang terdapat dalam pelbagai bahan dengan betul.
3.3
Membina dan menulis perkataan, frasa dan ayat
dengan betul.
4.4 Melafazkan
dan memahami puisi
dengan intonasi yang betul
menggunakan bahasa yang indah
secara didik hibur.
5.1
Memahami dan menggunakan golongan kata dengan
betul mengikut konteks.
|
1.4.3
Berbual tentang sesuatu perkara menggunakan kata
ganti nama diri orang dan kata ganti nama diri tanya dengan betul dalam
situasi formal dan tidak formal secara bertatasusila.
2.5.2 Membaca, memahami dan
menaakul maklumat yang tersurat
dan tersirat daripada bahan prosa
dengan betul.
3.3.4
Membina kerangka untuk menulis pelbagai jenis
karangan dengan betul.
4.4.1
Mendeklamasi sajak dengan sebutan dan intonasi yang
betul dan jelas secara didik hibur serta memahami maksud sajak tersebut.
5.1.6
Memahami dan menggunakan kata hubung pancangan
keterangan dengan betul mengikut konteks.
|
ILMU
Pendidikan Moral
EMK: Nilai murni
Rasional
KB
Mengenal pasti
Kunstruktivisme
Mengembangkan idea
Menaakul
Membuat urutan
Menghubungkait
Kontekstual
KP
Verbal-linguistik
BCB
Bacaan intensif
|
MINGGU
|
TEMA / TAJUK
|
STANDARD KANDUNGAN
|
STANDARD PEMBELAJARAN
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
13 DAN 14
4 – 15 Apr 2016
|
TEMA 3 :
SENTIASA SELAMAT
TAJUK :
BERINGAT
SEBELUM KENA
|
1.4
Bertutur, berbual dan menyatakan
permintaan tentang sesuatu perkara daripada pelbagai sumber dalam situasi
formal dan tidak formal secara bertatasusila.
2.5
Membaca, memahami dan menaakul untuk
memindahkan maklumat yang terdapat dalam pelbagai bahan dengan betul.
3.6
Menulis untuk
menyampaikan maklumat tentang sesuatu perkara dengan menggunakan bahasa yang
santun.
4.1 Menyebut dan memahami unsur
seni dalam lagu melalui nyanyian secara didik hibur.
5.1
Memahami dan
menggunakan golongan kata dengan betul mengikut konteks.
.
|
1.4.3
Berbual tentang
sesuatu perkara menggunakan kata ganti nama diri orang dan kata ganti nama
diri tanya dengan betul dalam situasi formal dan tidak formal secara
bertatasusila.
1.4.4
Menyatakan
permintaan tentang sesuatu perkara dengan menggunakan kata dan bahasa badan
yang sesuai dalam situasi tidak formal secara bertatasusila
2.5.3
Membaca,
memahami dan menaakul bahan prosa untuk memindahkan maklumat kepada bentuk
puisi dengan betul.
3.6.2
Menulis untuk
menyampaikan maklumat berbentuk surat, laporan dan cerita dengan jelas serta
menggunakan bahasa yang santun.
4.1.1 Menyebut dan memahami lirik lagu yang mengandungi nilai dan pengajaran
yang dipersembahkan
melalui nyanyian secara didik hibur.
5.1.7
Memahami dan
menggunakan kata bantu, kata perintah dan kata pemeri dengan betul mengikut
konteks.
|
ILMU
Pendidikan Moral
EMK: Nilai
Murni
Keberanian
KB
Menghubungkaitkan
Menaakul
Kontekstual
Menjana idea
KP
Interpersonal
Verbal-linguistik
|
MINGGU
|
TEMA / TAJUK
|
STANDARD KANDUNGAN
|
STANDARD PEMBELAJARAN
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
15
18 – 22 Apr 2016
|
TEMA 4 :
MASYARAKAT
PENYAYANG
TAJUK :
PROGRAM
KHIDMAT MASYARAKAT
|
1.5
Bercerita dan
menceritakan sesuatu perkara semula dengan tepat menggunakan sebutan yang
jelas dan intonasi yang betul.
2.6 Membaca pelbagai bahan sastera dan
bukan sastera yang sesuai bagi
memupuk minat membaca.
3.3
Membina dan
menulis perkataan, frasa dan ayat dengan betul.
4.1 Menyebut dan memahami unsur
seni dalam lagu melalui nyanyian secara didik hibur
5.1
Memahami dan
menggunakan golongan kata dengan betul mengikut konteks.
|
1.5.1
Bercerita
tentang sesuatu perkara dengan tepat, sebutan yang jelas dan intonasi yang
betul menggunakan ayat yang mengandungi wacana.
2.6.1
Membaca dan
memahami pelbagai bahan sastera yang sesuai untuk meningkatkan daya berfikir
secara kreatif.
3.3.4
Membina kerangka
untuk menulis pelbagai jenis karangan dengan betul.
4.1.1
Menyebut dan
memahami lirik lagu yang mengandungi nilai dan pengajaran yang dipersembahkan
melalui nyanyian secara didik hibur.
5.1.7
Memahami dan
menggunakan kata bantu, kata perintah dan kata pemeri dengan betul mengikut
konteks.
|
ILMU
Pendidikan Moral
Pendidikan Alam Sekitar
NILAI
Kasih sayang
Semangat bermasyarakat
KB
Menghubungkaitkan
Membuat gambaran mental
Menjana idea
Kontekstual
Menganalisis
Menyesuaikan
KP
Verbal-linguistik
Muzik
Kinestetik
|
MINGGU
|
TEMA / TAJUK
|
STANDARD KANDUNGAN
|
STANDARD PEMBELAJARAN
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
16 DAN 17
25 Apr – 6 Mei 2016
|
TEMA 4 :
MASYARAKAT
PENYAYANG
TAJUK :
KHIDMAT
RAKAN SEBAYA
|
1.5
Bercerita dan menceritakan sesuatu
perkara semula dengan tepat menggunakan sebutan yang jelas dan intonasi yang
betul.
2.6
Membaca pelbagai bahan sastera dan bukan
sastera yang sesuai bagi memupuk minat membaca.
3.6
Menulis untuk menyampaikan maklumat
tentang sesuatu perkara dengan
menggunakan bahasa yang santun
4.2 Mengujarkan bahasa yang indah dan
menggunakan bahasa badan secara kreatif semasa bercerita secara didik hibur.
5.1
Memahami dan menggunakan golongan kata
dengan betul mengikut konteks.
|
1.5.2
Menceritakan sesuatu perkara yang dilihat
dan yang ditonton dengan tepat, sebutan yang jelas dan intonasi yang betul
menggunakan ayat yang mengandungi wacana.
2.6.2
Membaca dan memahami pelbagai bahan bukan
sastera untuk mengenal pasti nilai murni.
3.6.2 Menulis untuk menyampaikan maklumat berbentuk surat, laporan dan cerita dengan jelas serta menggunakan bahasa yang santun
4.2.1 Mengujarkan ayat
yang gramatis dengan sebutan yang betul dan intonasi yang jelas serta susunan
idea yang tepat semasa bercerita secara didik hibur.
5.1.7
Memahami dan
menggunakan kata bantu, kata perintah dan kata pemeri dengan betul mengikut
konteks.
5.1.4
Memahami dan
menggunakan kata kerja pasif dengan betul mengikut konteks.
|
ILMU
Pendidikan
Kesihatan
NILAI
Kerjasama
EMK
Peraturan
sosiobudaya
KB
Menjana
idea
Menilai
Kontekstual
Menganalisis
Konstruktivitisme
Menghubungkaitkan
KP
Verbal-linguistik
BCB
Bacaan intensif
|
MINGGU
|
TEMA / TAJUK
|
STANDARD KANDUNGAN
|
STANDARD PEMBELAJARAN
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
18
9 – 13 Mei 2016
|
TEMA 4 :
MASYARAKAT
PENYAYANG
TAJUK :
SKUAD
PRIHATIN
|
1.6
Berbicara untuk menyampaikan maklumat
tentang sesuatu perkara daripada pelbagai sumber dengan tepat secara
bertatasusila.
2.2
Membaca dan memahami perkataan, frasa
dan ayat daripada pelbagai sumber dengan sebutan yang betul.
3.6
Menulis untuk menyampaikan maklumat
tentang sesuatu perkara dengan menggunakan bahasa yang santun.
4.2 Mengujarkan bahasa yang indah dan
menggunakan bahasa badan secara kreatif semasa bercerita secara didik hibur
5.2
Memahami dan menggunakan pembentukan
kata yang sesuai dalam pelbagai situasi dengan betul.
|
1.6.1.
Berbicara untuk mendapatkan maklumat yang
tersirat dengan tepat tentang sesuatu perkara secara bertatasusila.
2.2.3
Membaca dan memahami ayat yang mengandungi
perkataan berimbuhan apitan daripada pelbagai sumber dengan sebutan yang
betul.
3.6.1
Menulis untuk menyampaikan maklumat yang
betul dengan menggunakan idea utama dan idea sampingan serta menegaskan
kesantunan berbahasa.
4.2.2 Mengujarkan idea
yang tepat
menggunakan bahasa yang
indah
dan ayat yang gramatis
serta
bahasa badan yang sesuai
semasa bercerita secara
didik hibur
5.2.1
Memahami dan menggunakan imbuhan akhiran
–an, -kan, –i, imbuhan apitan pada kata kerja, kata nama dan kata adjektif
serta imbuhan pinjaman dengan betul dalam pelbagai situasi.
|
ILMU
Pendidikan Moral
EMK: Nilai Murni
Kerjasama
Kebersihan fizikal
KB
Menghubungkaitkan
Membuat gambaran mental
Menghubungkaitkan
Menjana idea
Konstruktivisme
Kontekstual
KP
Verbal-linguistik
Bacaan intensif
|
MINGGU
|
TEMA / TAJUK
|
STANDARD KANDUNGAN
|
STANDARD PEMBELAJARAN
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
19
16 – 20 Mei 2016
|
TEMA 5 :
KENALI
WARISAN BANGSA
TAJUK :
IRAMA
WARISAN
|
1.6
Berbicara untuk menyampaikan maklumat
tentang sesuatu perkara daripada pelbagai sumber dengan tepat secara
bertatasusila.
2.3 Membaca kuat pelbagai bahan bacaan dengan lancar, sebutan yang jelas dan
intonasi yang betul
3.7
Menghasilkan penulisan kreatif dalam pelbagai genre dengan betul.
4.3 Mengujarkan bahasa yang indah dan
menggunakan bahasa badan dengan kreatif melalui lakonan secara didik hibur
5.2
Memahami dan menggunakan pembentukan
kata yang sesuai dalam pelbagai situasi dengan betul.
|
1.6.2
Menyampaikan maklumat tentang sesuatu
perkara daripada media cetak dalam bentuk pengumuman dengan menggunakan ayat
yang gramatis secara bertatasusila.
2.3.1
Membaca pelbagai bahan yang mengandungi
pelbagai jenis ayat secara mekanis dengan lancar, sebutan yang jelas dan
intonasi yang betul.
3.7.1
Menghasilkan rangka pendahuluan, isi dan
penutup dalam penulisan kreatif dengan betul.
4.3.1 Mengujarkan dialog dengan
sebutan dan intonasi yang betul
dan jelas, dan bahasa badan
yang sesuai melalui lakonan
secara didik hibur
5.2.1
Memahami dan
menggunakan imbuhan akhiran –an, -kan, –i, imbuhan apitan pada kata kerja,
kata nama dan kata adjektif serta imbuhan pinjaman dengan betul dalam
pelbagai situasi.
|
ILMU
Pendidikan Muzik
NILAI
Patriotisme
EMK
Peraturan sosiobudaya
KB
Mensintesis
Mengenal pasti
Menganalisis
Kontekstual
PM
Main peranan
Bacaan
|
MINGGU
|
TEMA / TAJUK
|
STANDARD KANDUNGAN
|
STANDARD PEMBELAJARAN
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
20
23 – 27 Mei 2016
|
TEMA 5 :
KENALI
WARISAN BANGSA
TAJUK :
SERUPA
TETAPI BERBEZA
|
1.6
Berbicara untuk menyampaikan maklumat
tentang sesuatu perkara daripada pelbagai sumber dengan tepat secara
bertatasusila.
2.3
Membaca kuat pelbagai bahan bacaan
dengan lancar, sebutan yang jelas dan intonasi yang betul
3.8
Mengedit dan memurnikan hasil penulisan
dengan betul.
4.4
Melafazkan dan memahami puisi dengan
intonasi yang betul menggunakan bahasa yang indah secara didik hibur.
5.2
Memahami dan menggunakan pembentukan
kata yang sesuai dalam pelbagai situasi dengan betul.
|
1.6.1
Berbicara untuk mendapatkan maklumat yang
tersirat dengan tepat tentang sesuatu perkara secara bertatasusila.
2.3.2
Membaca pelbagai
bahan yang mengandungi ayat tunggal dan ayat majmuk berbilang subjek secara
mekanis dengan lancar, sebutan yang jelas dan intonasi yang betul.
3.8.2
Mengedit dan memurnikan hasil penulisan
daripada aspek ejaan, tanda baca, penggunaan kata, imbuhan dan struktur ayat.
4.4.2
Membina dan
memahami sajak secara terkawal dan mendeklamasikannya dengan sebutan dan
intonasi yang betul dan jelas secara didik hibur.
5.2.1
Memahami dan
menggunakan imbuhan akhiran –an, -kan, –i, imbuhan apitan pada kata kerja,
kata nama dan kata adjektif serta imbuhan pinjaman dengan betul dalam
pelbagai situasi.
|
ILMU
Kajian
Tempatan
EMK
Peraturan
sosiobudaya
KB
Mengitlak
Mengenal
pasti
Menganalisis
Menjana
idea
Mengecam
Konstruktivisme
KP
Verbal-linguistik
BCB
Bacaan
intensif
|
MINGGU
|
TEMA / TAJUK
|
STANDARD KANDUNGAN
|
STANDARD PEMBELAJARAN
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
21 DAN 22
13 – 24 Jun 2016
|
TEMA 5 :
KENALI
WARISAN BANGSA
TAJUK :
UNIK &
KREATIF
|
1.7
Berbincang dan mengemukakan pendapat
tentang sesuatu perkara daripada pelbagai sumber secara bertatasusila.
2.4
Membaca dan memahami maklumat
yang
tersurat dan tersirat daripada
pelbagai
bahan untuk memberi respons dengan
betul
3.7
Menghasilkan penulisan kreatif dalam
pelbagai genre dengan betul.
3.9
Menulis ulasan tentang pelbagai bahan
sastera dan bukan sastera yang didengar, ditonton atau dibaca dengan betul.
4.4 Melafazkan dan memahami puisi
dengan intonasi yang betul
menggunakan bahasa yang indah
secara didik hibur
5.1
Memahami dan menggunakan golongan kata dengan betul mengikut konteks
5.2
Memahami dan menggunakan pembentukan
kata yang sesuai dalam pelbagai situasi dengan betul.
|
1.7.2
Berbincang dan
mengemukakan pendapat tentang sesuatu perkara daripada pelbagai sumber dengan
menggunakan ayat yang gramatis secara bertatasusila.
2.4.1
Membaca dan
memahami maklumat untuk mengenal pasti idea utama dan idea sampingan dalam
pelbagai bahan bagi membuat ramalan dengan tepat.
3.7.2
Menghasilkan
penulisan kreatif berbentuk imaginatif dan deskriptif dengan betul.
3.9.1
Menulis ulasan
tentang bahan bukan sastera yang didengar, ditonton atau dibaca dengan jelas
dan menggunakan bahasa yang gramatis.
4.4.1 Mendeklamasi sajak dengan sebutan dan intonasi yang betul
dan jelas secara didik hibur serta
memahami maksud sajak tersebut.
5.1.5
Memahami dan
menggunakan kata adjektif dan kata penguat dengan betul mengikut konteks.
5.2.2
Memahami dan
menggunakan kata ganda separa dengan betul dalam pelbagai situasi.
|
ILMU
Kajian
Tempatan
EMK
Peraturan
sosiobudaya
Kreativiti
dan Inovasi
KB
Mensintesis
Menganalisis
Menaakul
Konstruktivisme
Mengumpul
dan mengelas
PAK
Mengakses
KMD
Meramal
BCB
Bacaan
intensif
|
MINGGU
|
TEMA / TAJUK
|
STANDARD KANDUNGAN
|
STANDARD PEMBELAJARAN
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
23
27 Jun – 1 Jul 2016
|
TEMA 6 :
PERTANIAN
& PENTERNAKAN
TAJUK :
KEMAJUAN
PERTANIAN
|
1.3
Mendengar, memahami dan memberi
respons terhadap sesuatu arahan,
soalan dan pesanan yang didengar
dengan betul.
2.4
Membaca dan memahami maklumat
yang
tersurat dan tersirat daripada
pelbagai
bahan untuk memberi respons
dengan
betul.
3.5
Mencatat maklumat yang betul tentang
sesuatu perkara daripada pelbagai sumber.
4.4 Melafazkan dan memahami puisi dengan intonasi yang betul menggunakan
bahasa yang indah
secara
didik hibur.
5.2
Memahami dan menggunakan pembentukan
kata yang sesuai dalam pelbagai situasi dengan betul.
|
1.3.1
Mendengar, memahami dan memberikan respons
yang sesuai secara lisan atau gerak laku terhadap arahan berdasarkan ayat
perintah dengan betul.
2.4.2
Membaca dan memahami maklumat daripada
bahan untuk menjana idea dengan betul.
3.5.2
Mencatat maklumat yang betul mengikut
urutan untuk membuat carta daripada pelbagai sumber.
4.4.2 Membina dan memahami
sajak secara terkawal dan
mendeklamasikannya dengan
sebutan dan intonasi yang
betul
dan jelas secara didik
hibur.
5.2.3
Memahami dan menggunakan kata majmuk bentuk
yang telah mantap dengan betul dalam pelbagai situasi.
|
ILMU
Pertanian
Pendidkan
Alam Sekitar
EMK
Keusahawanan
KB
Menjana
idea
Kontruktivisme
Menyusun
urutan
Kontekstual
Mengenal
pasti
BCB
Bacaan
intensif
|
MINGGU
|
TEMA / TAJUK
|
STANDARD KANDUNGAN
|
STANDARD PEMBELAJARAN
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
24
4 – 8 Jul 2016
|
TEMA 6 :
PERTANIAN
& PENTERNAKAN
TAJUK :
KAMBING
TENUSU BIOTEKNOLOGI
|
1.3
Mendengar, memahami dan memberi respons terhadap sesuatu arahan, soalan dan
pesanan yang didengar dengan betul.
2.4
Membaca dan memahami maklumat yang
tersurat dan tersirat daripada pelbagai bahan untuk memberi respons dengan
betul.
3.7
Menghasilkan penulisan kreatif dalam
pelbagai genre dengan betul.
4.3
Mengujarkan bahasa yang indah dan
menggunakan bahasa badan dengan kreatif melalui lakonan secara didik hibur.
5.3
Memahami dan membina ayat yang betul
dalam pelbagai situasi.
|
1.3.2
Mendengar, memahami dan memberikan respons
terhadap soalan tanpa kata tanya secara lisan dengan betul.
2.4.3.
Membaca dan memahami maklumat yang tersurat
dan tersirat dengan tepat daripada pelbagai bahan untuk membuat penilaian
dengan betul.
3.7.2
Menghasilkan penulisan kreatif berbentuk
imaginatif dan deskriptif dengan betul.
4.3.2
Mengujarkan dialog yang dihasilkan daripada
bahan rangsangan untuk menyampaikan nilai dan pengajaran dengan bahasa badan
yang sesuai
5.3.1
Memahami dan membina ayat tunggal dengan
peluasan subjek dan predikat yang betul dalam pelbagai situasi.
|
ILMU
Sains dan Teknologi
EMK
Keusahawanan
KB
Menghubungkaitkan
Menilai
Konstruktivisme
Menjana idea
Mengumpul dan mengelas
KP
Interpersonal
BCB
Perbincangan
Bacaan intensif
|
MINGGU
|
TEMA / TAJUK
|
STANDARD KANDUNGAN
|
STANDARD PEMBELAJARAN
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
25 DAN 26
11 – 22 Jul 2016
|
TEMA 6 :
PERTANIAN
& PENTERNAKAN
TAJUK :
HASIL SERBA
GUNA
|
1.4
Bertutur, berbual dan menyatakan permintaan tentang sesuatu perkara
daripada
pelbagai sumber dalam situasi
formal
dan tidak formal secara
bertatasusila.
2.5
Membaca, memahami dan menaakul untuk memindahkan maklumat yang terdapat dalam pelbagai bahan dengan betul.
3.3
Membina dan menulis perkataan, frasa dan
ayat dengan betul.
3.9
Menulis ulasan tentang pelbagai bahan
sastera dan bukan sastera yang didengar, ditonton atau dibaca dengan betul.
4.1 Menyebut dan memahami unsur seni dalam lagu melalui nyanyian secara didik hibur.
5.1
Memahami dan menggunakan golongan kata dengan betul mengikut konteks.
5.3
Memahami dan membina ayat yang betul
dalam pelbagai situasi.
|
1.4.1 Bertutur tentang
sesuatu perkara daripada pelbagai
sumber dengan menggunakan ayat yang gramatis dalam situasi formal dan tidak formal secara
bertatasusila.
2.5.1
Membaca dan memahami maklumat yang tersurat
dan tersirat daripada bahan prosa dengan betul.
3.3.3
Membina dan menulis jawapan pemahaman
berdasarkan soalan yang bertumpu dan bercapah dengan betul.
3.9.1
Menulis ulasan tentang bahan bukan sastera
yang didengar, ditonton atau dibaca dengan jelas dan menggunakan bahasa yang
gramatis.
4.1.2 Memahami dan
menghasilkan lirik lagu yang
mengandungi nilai dan pengajaran secara berpandu dan disampaikan melalui nyanyian
secara didik hibur.
5.1.7
Memahami dan menggunakan kata bantu, kata
perintah dan kata pemeri dengan betul mengikut konteks.
5.3.1
Memahami dan membina ayat tunggal dengan
peluasan subjek dan predikat yang betul dalam pelbagai situasi.
|
ILMU
Pendidikan Alam sekitar
EMK
Keusahawanan
Kreativiti dan Inovasi
KB
Mengitlak
Menghubungkaitkan
Mensintesis
Menganalisis
Kontekstual
KP
Interpersonal
BCB
Bacaan intensif
Bacaan mentalis
|
MINGGU
|
TEMA / TAJUK
|
STANDARD KANDUNGAN
|
STANDARD PEMBELAJARAN
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
27 DAN 28
25 Jul – 5 Ogos 2016
|
TEMA 7:
POTRET
MALAYSIA
TAJUK :
PEKERTI
MULIA AMALAN KITA
|
1.4
Bertutur, berbual dan menyatakan
permintaan
tentang sesuatu perkara
daripada
pelbagai sumber dalam situasi formal dan tidak formal secara bertatasusila.
2.5
Membaca, memahami dan menaakul untuk memindahkan maklumat yang terdapat dalam pelbagai bahan dengan betul.
3.3
Membina dan menulis perkataan, frasa dan ayat dengan betul.
4.2 Mengujarkan bahasa yang indah dan
menggunakan bahasa badan secara kreatif semasa bercerita secara didik hibur.
5.1
Memahami dan menggunakan golongan kata
dengan betul mengikut konteks.
5.3
Memahami dan membina ayat yang betul
dalam pelbagai situasi.
|
1.4.2 Berbual tentang
sesuatu perkara menggunakan kata gelaran yang sesuai dalam situasi tidak
formal secara bertatasusila.
2.5.2
Membaca, memahami dan menaakul maklumat
yang tersurat dan tersirat daripada bahan prosa dengan betul.
3.3.4
Membina kerangka untuk menulis pelbagai
jenis karangan dengan betul.
4.2.1 Mengujarkan ayat
yang gramatis dengan sebutan yang betul dan intonasi yang jelas serta susunan idea yang
tepat semasa bercerita secara didik hibur.
5.1.5
Memahami dan menggunakan kata adjektif dan
kata penguat dengan betul mengikut konteks.
5.3.2
Memahami dan membina ayat aktif dan ayat
pasif dengan betul dalam pelbagai situasi.
|
ILMU
Pendidikan Moral
NILAI
Kerjasama
Kasih sayang
KB
Menjana idea
Mensintesis
Kontekstual
Konstruktivisme
Mengecam
KP
Verbal-linguistik
BCB
Bacaan imbasan
|
MINGGU
|
TEMA / TAJUK
|
STANDARD KANDUNGAN
|
STANDARD PEMBELAJARAN
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
29
8 – 12
Ogos 2016
|
TEMA 7:
POTRET
MALAYSIA
TAJUK :
CINTA AKAN
NEGARA
|
1.4
Bertutur, berbual dan menyatakan permintaan tentang sesuatu perkara daripada pelbagai sumber dalam situasi formal dan tidak formal secara
bertatasusila.
2.5
Membaca, memahami dan menaakul untuk
memindahkan maklumat yang terdapat dalam pelbagai bahan dengan betul.
3.6
Menulis untuk menyampaikan maklumat tentang
sesuatu perkara dengan menggunakan bahasa yang santun.
4.3
Mengujarkan bahasa yang indah dan
menggunakan bahasa badan dengan kreatif melalui lakonan secara didik hibur.
5.3
Memahami dan membina ayat yang betul
dalam pelbagai situasi.
|
1.4.3 Berbual tentang
sesuatu perkara menggunakan kata ganti nama diri orang dan kata ganti nama
diri tanya dengan betul dalam situasi formal dan tidak formal secara
bertatasusila.
2.5.3
Membaca, memahami dan menaakul bahan prosa
untuk memindahkan maklumat kepada bentuk puisi dengan betul.
3.6.2
Menulis untuk menyampaikan maklumat
berbentuk surat, laporan dan cerita dengan jelas serta menggunakan bahasa
yang santun.
4.3.1
Mengujarkan dialog dengan sebutan dan
intonasi yang betul dan jelas, dan bahasa badan yang sesuai melalui lakonan
secara didik hibur.
5.3.2
Memahami dan membina ayat aktif dan ayat
pasif dengan betul dalam pelbagai situasi.
|
ILMU
Kajian Tempatan
NILAI
Patriotisme
Hemah Tinggi
KB
Menjana idea
Mensintesis
Kontekstual
Membuat urutan
KP
Interpersonal
Verbal-linguistik
BCB
Mencatat nota
|
MINGGU
|
TEMA / TAJUK
|
STANDARD KANDUNGAN
|
STANDARD PEMBELAJARAN
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
30 & 31
15 – 26 Ogos 2016
|
TEMA 7:
POTERT MALAYSIA
TAJUK :
NEGARAKU GEMILANG
|
1.4 Bertutur, berbual dan menyatakan permintaan
tentang sesuatu perkara daripada pelbagai sumber dalam situasi formal dan tidak formal secara bertatasusila.
2.6 Membaca
pelbagai bahan sastera dan bukan sastera yang sesuai bagi memupuk minat membaca
2.2
Membaca dan memahami perkataan, frasa
dan ayat daripada pelbagai sumber dengan sebutan yang betul.
3.8
Mengedit dan memurnikan hasil penulisan
dengan betul.
4.3 Mengujarkan
bahasa yang indah dan menggunakan bahasa badan dengan kreatif melalui lakonan secara didik hibur.
5.1
Memahami dan menggunakan golongan kata
dengan betul mengikut konteks.
|
1.4.4 Bertutur tentang sesuatu perkara
daripada pelbagai sumber dengan menggunakan ayat yang gramatis dalam situasi formal dan tidak formal secara
bertatasusila.
2.6.1 Membaca dan memahami pelbagai bahan
sastera yang sesuai untuk meningkatkan daya berfikir secara kreatif.
2.2.3
Membaca dan memahami ayat yang mengandungi
perkataan berimbuhan apitan daripada pelbagai sumber dengan sebutan yang
betul.
3.8.2
Mengedit dan memurnikan hasil penulisan
daripada aspek ejaan, tanda baca, penggunaan kata, imbuhan dan struktur ayat.
4.3.1 Mengujarkan dialog dengan sebutan dan intonasi yang betul dan jelas, dan bahasa badan yang sesuai
melalui lakonan secara didik hibur.
5.1.4
Memahami dan menggunakan kata kerja pasif
dengan betul mengikut konteks.
|
ILMU
Pendidikan
Alam Sekitar
NILAI
Patriotisme
KB
Menjana
idea
Mengecam
Menganalisis
Kontekstual
KP
Verbal-linguistik
BCB
Bacaan
intensif
Bacaan
imbasan
|
MINGGU
|
TEMA / TAJUK
|
STANDARD KANDUNGAN
|
STANDARD PEMBELAJARAN
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
32 & 33
29 Ogos – 9 Sept 2016
|
TEMA 8 :
EKONOMI
BERWAWASAN
TAJUK :
SUMBER
PENDAPATAN
|
1.5
Bercerita dan menceritakan sesuatu
perkara semula dengan tepat menggunakan sebutan yang jelas dan intonasi yang
betul.
2.6 Membaca
pelbagai bahan sastera dan bukan
sastera yang sesuai bagi memupuk minat membaca.
3.5
Mencatat maklumat yang betul tentang
sesuatu perkara daripada pelbagai sumber.
4.3 Mengujarkan
bahasa yang indah dan menggunakan bahasa badan dengan kreatif melalui lakonan
secara didik hibur.
5.1
Memahami dan menggunakan golongan kata
dengan betul mengikut konteks.
5.2 Memahami
dan menggunakan pembentukan kata yang sesuai dalam pelbagai situasi dengan betul.
|
1.5.1
Bercerita tentang sesuatu perkara dengan
tepat, sebutan yang jelas dan intonasi yang betul menggunakan ayat yang
mengandungi wacana.
2.6.2 Membaca dan memahami pelbagai bahan
bukan sastera untuk mengenal pasti nilai murni.
3.5.2
Mencatat maklumat yang betul mengikut
urutan untuk membuat carta daripada pelbagai sumber.
4.3.2 Mengujarkan dialog yang dihasilkan
daripada bahan rangsangan untuk
menyampaikan nilai dan pengajaran
dengan bahasa badan yang sesuai
melalui lakonan secara didik hibur.
5.1.3
Memahami dan menggunakan kata ganti nama
tunjuk dengan betul mengikut konteks.
5.2.2
Memahami dan menggunakan kata ganda separa
dengan betul dalam pelbagai situasi.
|
ILMU
Ekonomi
NILAI
Kerajinan
EMK
Keusahawanan
KB
Membandingkan
dan membezakan
Kontekstual
Mengecam
Menyusun
urutan
Menjana
idea
BCB
Bacaan
imbasan
Mencatat
nota
Membuat
rujukan
|
MINGGU
|
TEMA / TAJUK
|
STANDARD KANDUNGAN
|
STANDARD PEMBELAJARAN
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
34 &
35
19 – 30 Sept 2016
|
TEMA 8 :
EKONOMI
BERWAWASAN
TAJUK :
PENGUSAHA
BERWAWASAN
|
1.5
Bercerita dan menceritakan sesuatu
perkara semula dengan tepat menggunakan sebutan yang jelas dan intonasi yang
betul.
2.3
Membaca kuat pelbagai bahan bacaan dengan
lancar, sebutan yang jelas dan
intonasi yang betul.
2.6
Membaca pelbagai bahan sastera dan bukan
sastera yang sesuai bagi memupuk minat membaca.
3.6
Menulis untuk
menyampaikan maklumat tentang sesuatu perkara dengan menggunakan bahasa yang
santun.
4.4
Melafazkan dan
memahami puisi dengan intonasi yang
betul menggunakan bahasa yang indah secara didik hibur.
5.1
Memahami dan menggunakan golongan kata
dengan betul mengikut konteks.
5.3
Memahami dan
membina ayat yang betul dalam pelbagai situasi.
|
1.5.2
Menceritakan sesuatu perkara yang dilihat
dan yang ditonton dengan tepat, sebutan yang jelas dan intonasi yang betul
menggunakan ayat yang mengandungi wacana.
2.3.2
Membaca pelbagai bahan yang mengandungi
ayat tunggal dan ayat majmuk berbilang subjek secara mekanis dengan lancar,
sebutan yang jelas dan intonasi yang betul.
2.6.1
Membaca dan memahami pelbagai bahan sastera
yang sesuai untuk meningkatkan daya berfikir secara kreatif.
3.6.1
Menulis untuk menyampaikan maklumat yang
betul dengan menggunakan idea utama dan
idea sampingan serta menegaskan kesantunan berbahasa.
4.4.1
Mendeklamasi sajak dengan sebutan dan intonasi yang betul dan jelas secara didik hibur serta memahami maksud saja tersebut.
5.1.6
Memahami dan menggunakan kata hubung
pancangan keterangan dengan betul mengikut konteks.
5.3.2
Memahami dan membina ayat aktif dan ayat
pasif dengan betul dalam pelbagai situasi.
|
ILMU
Ekonomi
NILAI
Kerajinan
EMK
Keusahawanan
Teknologi maklumat dan komunikasi
KB
Menjana idea
Mengecam
Menaakul
Menganalisis
Konstruktivisme
Menghubungkaitkan
KP
Verbal-linguistik
PM
Bacaan
KMD
Menggunakan imaginasi dan kreativiti
|
MINGGU
|
TEMA / TAJUK
|
STANDARD KANDUNGAN
|
STANDARD PEMBELAJARAN
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
36
3 – 7 Okt 2016
|
TEMA 8 :
EKONOMI
BERWAWASAN
TAJUK :
MENGURUS
WANG
|
1.6
Berbicara
untuk menyampaikan maklumat tentang sesuatu perkara daripada pelbagai sumber
dengan tepat secara bertatasusila.
2.3
Membaca kuat
pelbagai bahan bacaan dengan lancar, sebutan yang jelas dan intonasi yang betul.
3.6
Menulis untuk
menyampaikan maklumat tentang sesuatu perkara dengan menggunakan bahasa yang santun.
3.9
Menulis
ulasan tentang pelbagai bahan sastera dan bukan sastera yang didengar,
ditonton atau dibaca dengan betul.
4.4
Melafazkan dan
memahami puisi dengan intonasi yang
betul menggunakan bahasa yang indah
secara didik hibur.
5.1
Memahami dan
menggunakan golongan kata dengan betul mengikut konteks.
.
|
1.6.1
Berbicara untuk
mendapatkan maklumat yang tersirat dengan tepat tentang sesuatu perkara
secara bertatasusila.
2.3.1 Membaca pelbagai bahan yang mengandungi
pelbagai jenis ayat secara mekanis
dengan lancar, sebutan yang jelas dan intonasi yang betul.
3.6.2
Menulis untuk menyampaikan maklumat
berbentuk surat, laporan dan cerita dengan jelas serta menggunakan bahasa
yang santun.
3.9.1
Menulis ulasan
tentang bahan bukan sastera yang didengar, ditonton atau dibaca dengan jelas
dan menggunakan bahasa yang gramatis.
4.4.2
Membina dan memahami sajak secara terkawal
dan mendeklamasikannya dengan sebutan
dan intonasi yang betul dan jelas
secara didik hibur.
5.1.7
Memahami dan
menggunakan kata bantu, kata perintah dan kata pemeri dengan betul mengikut
konteks.
|
ILMU
Ekonomi
NILAI
Berdikari
EMK
Kreativiti dan inovasi
Keusahawanan
Teknologi maklumat dan komunikasi
KB
Menjana idea
Mengecam
Mengitlak
Konstruktivisme
KP
Interpersonal
BCB
Perbincangan
Bacaan luncuran
Bacaan imbasan
|
MINGGU
|
TEMA / TAJUK
|
STANDARD KANDUNGAN
|
STANDARD PEMBELAJARAN
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
37
10 - 14 Okt 2016
|
TEMA 9 :
BUMI INDAH
RAKYAT BERTUAH
TAJUK :
ALAM
SEKITAR TANGGUNGJAWAB KITA
|
1.6
Berbicara untuk menyampaikan maklumat
tentang sesuatu perkara daripada pelbagai sumber dengan tepat secara
bertatasusila.
2.3
Membaca kuat pelbagai bahan bacaan dengan lancar, sebutan yang jelas
dan intonasi yang betul.
3.6
Menulis untuk menyampaikan maklumat
tentang sesuatu perkara dengan menggunakan bahasa yang santun.
4.1
Menyebut dan memahami unsur seni dalam lagu melalui nyanyian
secara didik hibur.
5.2
Memahami dan menggunakan pembentukan
kata yang sesuai dalam pelbagai situasi dengan betul.
|
1.6.2
Menyampaikan maklumat tentang sesuatu
perkara daripada media cetak dalam bentuk pengumuman dengan menggunakan ayat
yang gramatis secara bertatasusila.
2.3.2
Membaca pelbagai
bahan yang mengandungi ayat tunggal dan ayat majmuk berbilang subjek secara
mekanis dengan lancar, sebutan yang jelas dan intonasi yang betul.
3.6.2.
Menulis untuk menyampaikan maklumat
berbentuk surat, laporan dan cerita dengan jelas serta menggunakan bahasa
yang santun.
4.1.1
Menyebut dan
memahami lirik lagu yang mengandungi nilai dan pengajaran yang dipersembahkan
melalui nyanyian secara didik hibur.
5.2.1
Memahami dan menggunakan imbuhan akhiran
–an, -kan, –i, imbuhan apitan pada kata kerja, kata nama dan kata adjektif
serta imbuhan pinjaman dengan betul dalam pelbagai situasi.
|
ILMU
Pendidikan
Alam Sekitar
NILAI
Kesyukuran
Patriotisme
KB
Menghubungkaitkan
Mengecam
Menjana
idea
Kontekstual
KP
Verbal-linguistik
BCB
Bacaan
intensif
|
MINGGU
|
TEMA / TAJUK
|
STANDARD KANDUNGAN
|
STANDARD PEMBELAJARAN
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
38
17 – 21 Okt 2016
|
TEMA 9 :
BUMI INDAH
RAKYAT BERTUAH
TAJUK :
LESTARIKAN
ALAM KITA
|
1.6
Berbicara untuk menyampaikan maklumat
tentang sesuatu perkara daripada pelbagai sumber dengan tepat secara
bertatasusila.
2.4
Membaca dan memahami maklumat yang tersurat dan tersirat daripada
pelbagai bahan untuk memberi respons dengan betul.
3.7
Menghasilkan penulisan kreatif dalam pelbagai genre dengan betul.
4.1
Menyebut dan memahami unsur seni dalam lagu melalui nyanyian secara
didik hibur.
5.2
Memahami dan menggunakan pembentukan
kata yang sesuai dalam pelbagai situasi dengan betul.
5.1
Memahami dan menggunakan golongan kata
dengan betul mengikut konteks.
|
1.6.1
Berbicara untuk mendapatkan maklumat yang
tersirat dengan tepat tentang sesuatu perkara secara bertatasusila.
2.4.3
Membaca dan memahami maklumat yang tersurat
dan tersirat dengan tepat daripada pelbagai bahan untuk membuat penilaian
dengan betul.
3.7.1
Menghasilkan rangka pendahuluan, isi dan
penutup dalam penulisan kreatif dengan betul.
4.1.2
Memahami dan
menghasilkan lirik lagu yang mengandungi nilai dan pengajaran secara berpandu
dan disampaikan melalui nyanyian secara didik hibur.
5.2.2
Memahami dan menggunakan kata ganda separa
dengan betul dalam pelbagai situasi.
5.1.6.
Memahami dan menggunakan kata hubung
pancangan keterangan dengan betul mengikut konteks.
|
ILMU
Pendidikan
Alam Sekitar
Sains
EMK
Kreativiti
dan Inovasi
KB
Mensintesis
Membuat
inferens
Konstruktivisme
Menjana
idea
Kontekstual
Mengecam
KP
Interpersonal
|
MINGGU
|
TEMA / TAJUK
|
STANDARD KANDUNGAN
|
STANDARD PEMBELAJARAN
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
39
24 – 28 Okt 2016
|
TEMA 9 :
BUMI INDAH
RAKYAT BERTUAH
TAJUK :
SAYANGI
ALAM SEKITAR
|
1.7
Berbincang dan mengemukakan pendapat
tentang sesuatu perkara daripada pelbagai sumber secara bertatasusila.
2.5
Membaca, memahami dan menaakul untuk
memindahkan maklumat yang terdapat dalam pelbagai bahan dengan betul.
3.7
Menghasilkan penulisan kreatif dalam
pelbagai genre dengan betul.
4.2
Mengujarkan bahasa yang indah danmenggunakan bahasa badan secara
kreatif semasa bercerita secara didik hibur.
5.2
Memahami dan menggunakan pembentukan
kata yang sesuai dalam pelbagai situasi dengan betul.
|
1.7.2
Berbincang dan mengemukakan pendapat
tentang sesuatu perkara daripada pelbagai sumber dengan menggunakan ayat yang
gramatis secara bertatasusila.
2.5.1
Membaca dan memahami maklumat yang tersurat
dan tersirat daripada bahan prosa dengan betul.
3.7.2
Menghasilkan penulisan kreatif berbentuk
imaginatif dan deskriptif dengan betul.
4.2.1
Mengujarkan ayat
yang gramatis dengan sebutan yang betul dan intonasi yang jelas serta susunan
idea yang tepat semasa bercerita secara didik hibur.
5.2.3
Memahami dan menggunakan kata majmuk bentuk
yang telah mantap dengan betul dalam pelbagai situasi.
|
ILMU
Pendidikan
Alam Sekitar
Sains
EMK
Kreativiti
dan Inovasi
KB
Merumus
Menaakul
Menjana
idea
Mengecam
BCB
Perbincangan
Bacaan
intensif
Menulis
perenggan
Bacaan
luncuran
|
MINGGU
|
TEMA / TAJUK
|
STANDARD KANDUNGAN
|
STANDARD PEMBELAJARAN
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
40
1 – 4 Nov 2016
|
TEMA 10 :
MENEROKA
SAINS & TEKNOLOGI
TAJUK :
SAINS
DALAM KEHIDUPAN
|
1.6
Berbicara untuk menyampaikan maklumat
tentang sesuatu perkara daripada pelbagai sumber dengan tepat secara
bertatasusila.
2.5
Membaca, memahami dan menaakul untuk
memindahkan maklumat yang terdapat dalam pelbagai bahan dengan betul.
3.5
Mencatat maklumat yang betul tentang
sesuatu perkara daripada pelbagai sumber.
4.2 Mengujarkan bahasa yang indah dan menggunakan
bahasa badan secara kreatif semasa bercerita secara didik hibur.
5.1
Memahami dan menggunakan golongan kata dengan betul mengikut konteks.
|
1.6.1
Berbicara untuk mendapatkan maklumat yang
tersirat dengan tepat tentang sesuatu perkara secara bertatasusila.
2.5.2
Membaca, memahami dan menaakul maklumat
yang tersurat dan tersirat daripada bahan prosa dengan betul.
3.5.2
Mencatat maklumat yang betul mengikut
urutan untuk membuat carta daripada pelbagai sumber.
4.2.2
Mengujarkan idea
yang tepat menggunakan bahasa yang indah dan ayat yang gramatis serta bahasa
badan yang sesuai semasa bercerita secara didik hibur.
5.1.5
Memahami dan menggunakan kata adjektif dan
kata penguat dengan betul mengikut konteks.
5.1.6
Memahami dan menggunakan kata hubung
pancangan keterangan dengan betul mengikut konteks.
|
ILMU
Sains
EMK
Teknologi
Maklumat dan Komunikasi
KB
Mensintesis
Menjana
idea
Membuat
urutan
Mengecam
Konstruktivisme
Menganalisis
BCB
Bacaan
intensif
KMD
Meramalkan
|
MINGGU
|
TEMA / TAJUK
|
STANDARD KANDUNGAN
|
STANDARD PEMBELAJARAN
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
41
7 – 11 Nov 2016
|
TEMA 10 :
MENEROKA
SAINS & TEKNOLOGI
TAJUK :
TEKNOLOGI
SEMAKIN CANGGIH
|
1.6
Berbicara untuk menyampaikan maklumat
tentang sesuatu perkara daripada pelbagai sumber dengan tepat secara
bertatasusila.
2.5
Membaca, memahami dan menaakul untuk memindahkan maklumat yang terdapat
dalam pelbagai bahan dengan betul.
3.7
Menghasilkan penulisan kreatif dalam
pelbagai genre dengan betul.
4.3
Mengujarkan bahasa yang indah danmenggunakan bahasa badan dengan
kreatif melalui lakonan secara didik hibur.
5.3.
Memahami dan membina ayat yang betul
dalam pelbagai situasi.
|
1.6.2
Menyampaikan maklumat tentang sesuatu
perkara daripada media cetak dalam bentuk pengumuman dengan menggunakan ayat
yang gramatis secara bertatasusila.
2.5.3
Membaca, memahami dan menaakul bahan prosa
untuk memindahkan maklumat kepada bentuk puisi dengan betul.
3.7.2
Menghasilkan penulisan kreatif berbentuk
imaginatif dan deskriptif dengan betul.
4.3.1
Mengujarkan
dialog dengan sebutan dan intonasi yang betul dan jelas, dan bahasa badan
yang sesuai melalui lakonan secara didik hibur.
5.3.1
Memahami dan membina ayat tunggal dengan
peluasan subjek dan predikat yang betul dalam pelbagai situasi.
|
ILMU
Sains
EMK
Kreativiti dan inovasi
Teknologi maklumat dan komunikasi
KB
Mengecam
Mereka cipta
Kontekstual
Menjana idea
KP
Interpersonal
BCB
Perbincangan
|
MINGGU
|
TEMA / TAJUK
|
STANDARD KANDUNGAN
|
STANDARD PEMBELAJARAN
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
42
14 – 18 Nov 2016
|
TEMA 10 :
MENEROKA
SAINS & TEKNOLOGI
TAJUK :
BIJAK
MENCIPTA
|
1.7
Berbincang dan mengemukakan pendapat
tentang sesuatu perkara daripada pelbagai sumber secara bertatasusila.
2.6
Membaca pelbagai bahan sastera dan bukan
sastera yang sesuai bagi memupuk minat membaca.
3.9
Menulis ulasan tentang pelbagai bahan
sastera dan bukan sastera yang didengar, ditonton atau dibaca dengan betul.
4.3
Mengujarkan bahasa yang indah dan
menggunakan bahasa badan dengan kreatif melalui lakonan secara didik
hibur.
5.1 Memahami dan menggunakan golongan
kata dengan betul mengikut konteks.
|
1.7.2.
Berbincang dan mengemukakan pendapat
tentang sesuatu perkara daripada pelbagai sumber dengan menggunakan ayat yang
gramatis secara bertatasusila.
2.6.2
Membaca dan memahami pelbagai bahan bukan
sastera untuk mengenal pasti nilai murni.
3.9.1
Menulis ulasan tentang bahan bukan sastera
yang didengar, ditonton atau dibaca dengan jelas dan menggunakan bahasa yang
gramatis.
4.3.2
Mengujarkan
dialog yang dihasilkan daripada bahan rangsangan untuk menyampaikan nilai dan
pengajaran dengan bahasa badan yang sesuai melalui lakonan secara didik
hibur.
5.1.6 Memahami dan menggunakan kata hubung pancangan keterangan dengan betul
mengikut konteks.
|
ILMU
Pendidikan Alam Sekitar
NILAI
Kasih sayang
KB
Membandingkan dan membezakan
Membuat inferens
Konstruktivisme
Merumus
BCB
Perbinncangan
|
No comments:
Post a Comment