RANCANGAN TAHUNAN BAHASA MELAYU
TAHUN 6
SK/SJK
RANCANGAN
PENGAJARAN TAHUNAN BAHASA MALAYSIA TAHUN 6 SK/ SJK
MINGGU/
TARIKH
|
TEMA / TAJUK
|
STANDARD KANDUNGAN
|
STANDARD PEMBELAJARAN
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
CATATAN
|
1
|
Tema 1:
ISTIMEWANYA KELUARGAKU
Tajuk :
BAKAT ISTIMEWA
|
1.2 Mendengar, mengecam dan menyebut
bunyi bahasa, iaitu abjad, suku kata,
perkataan, frasa dan ayat dengan betul.
2.2 Membaca dan memahami
perkataan, frasa dan ayat daripada pelbagai sumber dengan sebutan yang betul.
3.2 Menulis huruf, suku kata,
perkataan, frasa dan ayat secara mekanis dengan betul dan kemas.
4.1 Menyebut dan memahami unsur
seni dalam lagu melalui nyanyian secara didikhibur.
5.1 Memahami dan
menggunakangolongan kata dengan
betul mengikut konteks.
|
1.2.6 Mendengar, memahami dan menyebut pelbagai ragam ayat dengan
struktur binaan ayat yangbetul dan tepat.
2.2.3 Membaca sesuatu bahan yang
mengandungi pelbagai jenis ayat dan ragam ayat secara mekanis.
3.2.6 Menulis teks prosa dan puisi
secara mekanis dengan betul dan kemas.
4.1.1 Menyebut dengan melahirkan
imaginasi melalui penghasilan karya sastera.
5.1.1 Memahami dan
menggunakan pelbagai kata nama danpenjodoh
bilangan mengikut konteks dengan betul.
|
EMK:
Nilai
Murni
-kesyukuran
-kasih
sayang
-menjaga
kesihatan
-menghargai
jasa
Ilmu
Pendidikan
Moral
Sejarah
Pendidikan
Muzik
KP:
Interpersonal
Verbal-linguistik
Kontekstual
BCB
-bacaan
intensif
Strategi pdp:
KB
-menjana
idea
-menghubung
kait
-mengkategorikan
KBAT
Peta
Buih
BBM:
Gambar
Cd
slaid
|
|
MINGGU/
TARIKH
|
TEMA / TAJUK
|
STANDARD KANDUNGAN
|
STANDARD PEMBELAJARAN
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
CATATAN
|
2
|
Tema 1: ISTIMEWANYA KELUARGAKU
Tajuk :
SATU KELUARGA DUA BUDAYA
|
1.3 Mendengar, memahami danmemberi
responsterhadap sesuatuarahan, soalan
dan pesanan yangdidengar dengan betul.
2.3 Membaca kuat pelbagai bahan
bacaandengan lancar, sebutan yang jelas dan
intonasi yang betul.
3.2 Menulis huruf, suku kata,
perkataan, frasa dan ayatsecara mekanis dengan betul dan kemas.
4.1 Menyebut dan memahami unsur
seni dalam lagu melalui nyanyian secara didik hibur.
5.1 Memahami
danmenggunakangolongan kata dengan
betul mengikut konteks.
|
1.3.1 Mendengar, memahami dan memberikan responsterhadap sesuatu arahan
berdasarkan ayat perintah dalam pelbagai situasi dengan betul.
2.3.1 Membaca sesuatu bahan
yangmengandungi pelbagai jenis dan ragam ayat secara mekanis.
3.2.7 Menulis teks prosa dan puisi
secara mekanis dalam bentuk tulisan berangkai dengan betul dan kemas.
4.1.2 Memahami dan mengubah
suai seni kata lagu secara bebas danmempersembahkannya
melaluinyanyian secara didik hibur.
5.1.2 Memahami dan menggunakan
pelbagai kata nama khas mengikut konteks dengan betul.
|
EMK:
Nilai
Murni
-kesyukuran
-kasih
sayang
-menjaga
kesihatan
-menghargai
jasa
Ilmu
sosiobudaya
KP:
Interpersonal
Verbal-linguistik
Kontekstual
BCB
-bacaan
intensif
Strategi pdp:
KB
-menjana
idea
-menghubung
kait
-mengkategorikan
mengecam
KBAT
Peta
Buih
Peta
Bulatan
BBM
Gambar
Cd
slaid
|
|
MINGGU/
TARIKH
|
TEMA / TAJUK
|
STANDARD KANDUNGAN
|
STANDARD PEMBELAJARAN
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
CATATAN
|
3
|
Tema 1:
ISTIMEWANYA KELUARGAKU
Tajuk:
JAUH DI MATA DEKAT DI HATI
|
1.3 Mendengar,memahami dan
memberikan respons terhadap sesuatu arahan, soalan dan pesanan yang didengar dengan
betul.
2.3 Membaca kuat pelbagai bahan
bacaandengan lancar, sebutan yang jelas dan
intonasi yang betul.
3.4 Menulis imlak dengan
tepat.
5.1 Memahamidanmenggunakan
golongankata dengan betul mengikut konteks.
|
1.3.2 Mendengar, memahami dan memberikan respons terhadap ayat tanya dengan betul.
2.3.2 Membaca pelbagai bahan yang mengandungi ayat tunggal dan ayat
majmuk dengan pelbagai keterangan secara mekanis.
3.4.1 Menulis perkataan dan frasa dengan menggunakan
ejaan yang tepat secara imlak.
5.1.2 Memahami dan
menggunakan pelbagai kata nama
khas mengikut konteks dengan betul.
|
EMK:
Nilai
Murni
-kesyukuran
-kasih
sayang
-menjaga
kesihatan
-menghargai
jasa
Ilmu
TMK
KP:
Interpersonal
Verbal-linguistik
Kontekstual
BCB
-bacaan
intensif
Strategi pdp:
KB
-menjana
idea
-menghubung
kait
-mengkategorikan
KBAT
Peta
Buih
BBM:
Komputer
Gambar
Kad ucapan
|
|
MINGGU/
TARIKH
|
TEMA / TAJUK
|
STANDARD KANDUNGAN
|
STANDARD PEMBELAJARAN
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
CATATAN
|
4
|
Tema 2 :
KESIHATAN MENTAL DAN EMOSI
Tajuk:
MINDA OH MINDA
|
1.3Mendengar,memahami dan
memberikan respons terhadap sesuatu arahan, soalan dan pesanan yang didengar dengan
betul.
2.4 Membaca dan memahami
maklumatyang tersurat dan tersirat daripada pelbagai bahan untuk memberi
respons dengan betul.
3.3 Membina dan menulis
perkataan, frasa, dan ayat dengan betul.
4.2 Mengujarkan bahasa
yang indah dan menggunakan bahasa badan secara kreatif semasa bercerita
secara didik hibur.
5.1 Memahamidanmenggunakan
golongan kata denganbetul mengikutkonteks.
|
1.3.3
Mendengar, memahami, memberikan respon terhadap pesanan dan menyampaikan
pesanan dengan menggunakan bahasa yang santun dalam pelbagai situasi.
2.4.1
Membaca dan memahami maklumat yang tersurat dan tersirat untuk membuat ulasan
dengan betul.
3.3.4
Membina kerangka dan menulis pelbagai jenis karangan.
4.2.1
Mengujarkan cerita menggunakan bahasa yang indah dengan sebutan dan intonasi
yang betul dan jelas.
5.1.3
Memahami dan menggunakan pelbagai kata ganti nama mengikut konteks dengan
betul.
|
EMK:
Ilmu
-Sejarah
Pendidikan
kesihatan
Nilai
Murni
-bersyukur
-kesungguhan
-gigih
KP:
Kinestetik
Verbal-linguistik
BCB
-bacaan
intensif
Strategi
pdp:
KB
-membuat
gambaran
mental
-mengenal
pasti
-menghubungkaitkan
-menyusun
urutan
-menjanakan
idea
KBAT
Peta
Buih
Peta
Bulatan
BBM
Brosur
Keratan
akhbar
Carta
|
|
MINGGU/
TARIKH
|
TEMA / TAJUK
|
STANDARD KANDUNGAN
|
STANDARD PEMBELAJARAN
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
CATATAN
|
5
|
Tema 2:
KESIHATAN MENTAL DAN EMOSI
Tajuk :
USAHLAH
STRES
|
1.4
Bertutur, berbual dan menyatakan permintaan tentang sesuatu perkara daripada pelbagai
sumber dalam situasi formal dan tidak formal secara bertatasusila.
2.4
Membaca dan memahami maklumat yang tersurat dan tersirat daripada pelbagai
bahan untuk memberikan respons dengan betul.
3.8
Mengedit dan memurnikan hasil penulisan dengan betul.
4.2
Mengujarkan bahasa yang indah dan menggunakan bahasa badan secara kreatif
semasa bercerita secara didik hibur.
|
1.4.1 Bertutur tentang
sesuatu perkara daripada pelbagai sumber dengan menggunakan ayat yang
gramatis dalam situasi formal dan tidak formal secara bertatasusila.
2.4.2 Membaca dan
memahami maklumat yang tersurat dan tersirat untuk membuat rumusan dengan
betul.
3.8.2 Mengedit dan
memurnikan hasil penulisan.
4.2.2 Mengujarkan
ceritamenggunakan bahasa yang indah dan ayat yang gramatis untuk menyampaikan
idea dengan bahasa badan yang kreatif.
|
EMK:
Nilai
Murni
-
bersyukur
-kesungguhan
-gigih
Ilmu
Pendidikan
kesihatan
KP:
KMD
-Meramal
Verbal-linguistik
Muzik
Kontekstual
-mengalami
BCB
-mendengar
dengan
cekap
Strategi pdp:
KB
-menghubungkaitkan
-menganalisis
-mengecam
-menjanakan
idea
KBAT
Peta
Titi
BBM
Poster
Petikan
akhbar
internet
|
|
MINGGU/
TARIKH
|
TEMA / TAJUK
|
STANDARD KANDUNGAN
|
STANDARD PEMBELAJARAN
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
CATATAN
|
6
|
Tema 2 :
KESIHATAN MENTAL DAN EMOSI
Tajuk :
TERIMA KASIH CIKGU
|
1.4
Bertutur, berbual dan menyatakan permintaan tentang sesuatu perkara daripada
pelbagai sumber dalam situasi formal dan tidak formal secara bertatasusila.
2.4
Membaca dan memahami maklumat yang tersurat dan tersirat daripada pelbagai
bahan untuk memberikan respons dengan betul.
3.3
Membina dan menulis perkataan, frasa, dan ayat dengan betul.
5.1
Memahami dan menggunakan golongan kata dengan betul mengikut konteks.
|
1.4.1 Bertutur tentang
sesuatu perkara daripada pelbagai sumber dengan menggunakan ayat yang
gramatis dalam situasi formal dan tidak formal secara bertatasusila.
2.4.3 Membaca dan
memahami maklumat yang tersurat dan tersirat untuk membuat keputusan dengan
memberikan alasan.
3.3.3 Membina dan menulis
jawapan secara kritis dan kreatif dengan betul.
5.1.4 Memahami dan
menggunakan pelbagai kata kerja dan kata bantu mengikut konteks dengan betul.
|
EMK:
Nilai
Murni
-kasih
sayang
-kesopanan
-keprihatinan
-bekerjasama
Ilmu
Pendidikan
Kesihatan
KP:
Kontekstual
-mengaplikasikan
-memindahkan
Konstruktivisme
-menerangkan
dan
menjelaskan idea
Strategi pdp:
KB
-membuat
urutan
-membuat
andaian
-menganalisis
-menjanakan
idea
KBAT
Peta
Buih
BBM
Carta
|
|
MINGGU/
TARIKH
|
TEMA / TAJUK
|
STANDARD KANDUNGAN
|
STANDARD PEMBELAJARAN
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
CATATAN
|
7
|
Tema 3:
KOMUNITI PRIHATIN
Tajuk:
PROGRAM SARANA
|
1.4
Bertutur, berbual dan menyatakan permintaan tentang sesuatu perkara daripada pelbagai
sumber dalam situasi formal dan tidak formal secara bertatasusila.
2.5
Membaca, memahami dan menaakul untuk memindahkan maklumat yang terdapat dalam
pelbagai bahan dengan betul.
3.3 Membina dan menulis perkataan, frasa,
dan ayat dengan betul.
4.3
Mengujarkan bahasa yang indah dan menggunakan bahasa badan dengan kreatif
melalui lakonan secara didik hibur.
5.1
Memahami dan menggunakan golongan kata dengan betul mengikut konteks.
|
1.4.3
Berbual tentang sesuatu perkara menggunakan kata ganti nama yang sesuai
dengan betul secara bertatasusila.
2.5.1
Membaca dan memahami bahan untuk memindahkan maklumat dalam bentuk grafik.
3.3.4
Membina kerangka dan menulis pelbagai jenis karangan.
4.3.1
Mengujarkan dialog dengan sebutan dan intonasi yang betul, dan jelas, bahasa
yang indah serta bahasa badan yang kreatif melalui lakonan.
5.1.5 Memahami dan menggunakan pelbagai jenis
kata adjektif, kata adverba, kata penguat dan kata penegas mengikut konteks
dengan betul
|
EMK:
Nilai
Murni
-amanah
-keprihatinan
-berhemah
tinggi
Ilmu
Pendidikan
Islam/Moral
sejarah
KP:
Interpersonal
Kontekstual
-menghubungkaitkan
BCB
-bacaan
intensif
Strategi pdp:
KB
-menghubungkaitkan
-mengecam
KBAT
Peta
Bulatan
Peta
Alir
BBM
Gambar
bersiri
Internet/vle-frog
Petikan
|
|
MINGGU/
TARIKH
|
TEMA / TAJUK
|
STANDARD KANDUNGAN
|
STANDARD PEMBELAJARAN
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
CATATAN
|
8
|
Tema:
KOMUNITI PRIHATIN
Tajuk: Kelab Alumni
|
1.4 Bertutur, berbualdan menyatakanpermintaan
tentang
sesuatu perkara
daripada pelbagai
sumber dalam
situasi formal dan
tidak formal secara
bertatasusila.
2.5 Membaca, memahami
dan menaakul untuk
memindahkan
maklumat yang
terdapat dalam
pelbagai bahan
dengan betul.
3.5 Mencatat maklumat
yang betul tentang
sesuatu perkara
daripada pelbagai
sumber.
4.3
Mengujarkan
bahasa
yang indah dan
menggunakan bahasa
badan dengan kreatif
melalui lakonan secara
didik hibur.
|
1.4.4
Menyatakan permintaan tentang
sesuatu
perkara dengan
memberikan
alasan yang sesuai
dalam
situasi formal dan tidak
formal
secara bertatasusila.
2.5.2
Membaca, memahami dan
menaakul
bahan untuk
memindahkan
maklumat
mengikut
keutamaan ke dalam
bentuk
prosa
3.5.2
Mencatat maklumat daripada
pelbagai
sumber dalam bentuk
grafik
4.3.2
Mengujarkan dialog yang dihasilkan untuk menyampaikan
mesej
menggunakan bahasa yang indah serta bahasa
badan
yang kreatif melalui lakonan.
|
EMK:
Ilmu
-Reka
bentuk teknologi
-Kemasyarakatan
-
Bembelajaran Kontruktisme
-
Sejarah
-
Pendidikan Moral
Nilai
Murni
-keprihatinan
-rasioanal
-kesyukuran
KP:
-
interpersonal
-pembelajaran
kontekstual
-kinestetik
BCB
-bacaan
intensif
-mencatat
nota
Strategi pdp:
KB
-menjanakan
idea
-menaakul
-membanding
bezakan
-menilai
KBAT
Peta
Buih
Peta
Buih Berganda
BBM
Gambar
Dialog
|
|
MINGGU/
TARIKH
|
TEMA / TAJUK
|
STANDARD KANDUNGAN
|
STANDARD PEMBELAJARAN
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
CATATAN
|
9
|
Tema:KOMUNITI PRIHATIN
Tajuk:Perkongsian Pintar
|
1.6 Berbicara untuk
menyampaikan
maklumat tentang
sesuatu perkara
daripada pelbagai
sumber dengan
tepat secara
bertatasusila.
2.5 Membaca, memahami
dan menaakul untuk
memindahkan
maklumat yang
terdapat dalam
pelbagai bahan
dengan betul.
3.9 Menulis ulasan
tentang pelbagai
bahan sastera dan
bukan sastera yang
didengar, ditonton
atau dibaca dengan
betul.
5.1 Memahami dan
menggunakan golongan
kata dengan betul
mengikut
konteks.
|
1.6.2
Berbicara dengan menerapkan
bahasa
yang indah untuk menyampaikan maklumat dengan
tepat
secara bertatasusila.
2.5.3
Membaca, memahami, dan
menaakul
bahan untuk
memindahkan
maklumat kepada
bentuk
grafik, puisi atau prosa.
3.9.1
Menulis ulasan tentang bahan
sastera
dan bukan sastera
dengan
menggunakan ayat
yang
gramatis.
5.1.6
Memahami dan menggunakan pelbagai kata hubung
mengikut
konteks dengan betul.
|
EMK:
Ilmu
-Kemasyarakatan
-Sosial
budaya
Nilai
Murni
-kesyukuran
-kegigihan
-prihatin
KP:
-Interpersonal
-Pembelajaran
Konstruktivisme
Pembelajaran
Konstektual
BCB
-bacaan
intensif
Strategi pdp:
KB
-menjana
idea
-mengitlak
-menghubungkaitkan
KBAT
Peta
Buih
Peta
Buih Berganda
BBM
Dialog
Gambar
Lirik lagu
|
|
MINGGU/
TARIKH
|
TEMA / TAJUK
|
STANDARD KANDUNGAN
|
STANDARD PEMBELAJARAN
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
CATATAN
|
10
|
Tema:
KESELAMATAN DIUTAMAKAN
Tajuk:Selamat Dalam Perjalanan
|
1.6 Berbicara untuk
menyampaikan
maklumat tentang
sesuatu perkara
daripada pelbagai
sumber dengan
tepat secara
bertatasusila.
2.6 Membaca pelbagai
bahan sastera dan
bukan sastera yang
sesuai bagi memupuk
minat membaca.
3.6 Menulis untuk
menyampaikan
maklumat tentang
sesuatu perkara
dengan menggunakan
bahasa yang
santun.
4.4
Melafazkan dan
memahami puisi
dengan intonasi yang
betul menggunakan
bahasa yang indah
secara didik
hibur.
5.1 Memahami dan
menggunakan golongan
kata dengan betul
mengikut
konteks.
|
1.6.1
Berbicara untuk mendapatkan
maklumat
yang tersurat dan
tersirat
untuk membuat rumusan
dengan betul secara bertatasusila.
2.6.1
Membaca bahan sastera untuk
menghasilkan idea baharu
3.6.1
Menulis untuk menyampaikan
maklumat
dengan
menggunakan
idea utama dan
idea
sampingan secara kohesi
dan koheren.
4.4.1
Melafazkan puisi dengan sebutan yang jelas dan intonasi
yang
betul serta memahami puisi tersebut.
5.1.7
Memahami dan menggunakan pelbagai kata tugas
mengikut konteks dengan betul.
|
EMK:
Ilmu
-Pendidikan
Kesalamatan Jalan Raya
-Pendidikan
Moral
Nilai
Murni
-mematuhi
peraturan
-menjaga
keselamatan diri
-berwaspada
-menghargai
keselamatan
KP:
-Pembelajaran
Konstektual
-memindah
maklumat
-mengaplikasikan
Verbal-linguistik
BCB
-bacaan
intensif
Strategi pdp:
KB
-menganalisis
-menjanakan
idea
-menghubungkaitkan
-membuat
insferens
TMK
-aplikasi
KBAT
Peta
Bulatan
BBM
Gambar
Brosur
Puisi
|
|
MINGGU/
TARIKH
|
TEMA / TAJUK
|
STANDARD KANDUNGAN
|
STANDARD PEMBELAJARAN
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
CATATAN
|
11
|
Tema:
KESELAMATAN DIUTAMAKAN
Tajuk : Pastikan Selamat
|
1.7 Berbincang dan mengemukakan
pendapat tentang sesuatu perkara daripada pelbagai sumber secara
bertatasusila.
2.6 Membaca
pelbagai bahan sastera dan bukan sastera yang sesuai bagi memupuk minat
membaca.
3.6 Menulis
untuk menyampaikan maklumat tentang sesuatu perkara dengan menggunakan bahasa
yang santun.
4.4 Melafazkan
dan memahami puisi dengan intonasi yang betul menggunakan bahasa yang indah
secara didik hibur.
|
1.7.2 Berbincang dan mengemukakan
pendapat secara kritis dan kreatif
dengan menggunakan ayat yang
gramatis secara bertatasusila.
2.6.2 Membaca bahan bukan sastera untuk menghasilkan idea baharu.
3.6.2
Menulis untuk menyampaikan maklumat dalam bentuk karangan berformat dengan
menggunakan bahasa yang santun.
4.4.2 Mencipta
puisi menggunakan bahasa yang indah dan melafazkannya dengan sebutan yang
jelas dan intonasi yang betul serta memahami puisi tersebut.
|
EMK:
ilmu
-Pendidikan
moral
-Pendidikan
Keselamatan Jalan Raya
Nilai
Murni
-mementingkan
keselamatan
-berhati-hati
-prihatin
-mengutamakan
keselamatan
KP:
Verbal
linguistk
BCB
-bacaan
imbasan dan lunjuran
-mencatat
Strategi pdp:
KB
-menganalisis
-mereka
cipta
-menjanakan
idea
KBAT
Peta
Pokok
BBM:
Petikan
Gambar
|
|
MINGGU/
TARIKH
|
TEMA / TAJUK
|
STANDARD KANDUNGAN
|
STANDARD PEMBELAJARAN
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
CATATAN
|
12
|
Tema : KESELAMATAN DIUTAMAKAN
Tajuk : Fikir Sebelum Klik
|
1.4 Bertutur,
berbual dan menyatakan permintaan tentang sesuatu perkara daripada pelbagai
sumber dalam situasi formal dan tidak formal secara bertatasusila.
2.5 Membaca,
memahami dan menaakul untuk memindahkan maklumat yang terdapat dalam pelbagai
bahan dengan betul.
3.3 Membina
dan menulis perkataan, frasa, dan ayat dengan betul.
5.1 Memahami
dan menggunakan golongan kata dengan betul mengikut konteks.
|
1.4.1 Bertutur tentang sesuatu
perkara daripada pelbagai sumber dengan menggunakan ayat yang gramatis dalam
situasi formal dan tidak formal secara bertatasusila.
2.5.1 Membaca
dan memahami bahan
untuk
memindahkan maklumat
dalam
bentuk grafik.
3.3.3
Membina dan menulis jawapan
secara
kritis dan kreatif dengan
betul.
5.1.4
Memahami dan menggunakan pelbagai kata kerja dan kata bantu mengikut konteks
dengan betul.
|
EMK:
ilmu
Teknologi
maklumat dan komunikasi
Nilai
Murni
-berhati-hati
-berwaspada
-bertindak
bijak
-prihatin
KP:
Interpersonal
Verbal-linguistik
BCB
-bacaan
intensif
Strategi pdp:
KB
-menjana
idea
-menilai
-membuat
gambaran mental
KBAT
Peta
alir
BBM
Petikan
Gambar
|
|
MINGGU/
TARIKH
|
TEMA / TAJUK
|
STANDARD KANDUNGAN
|
STANDARD PEMBELAJARAN
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
CATATAN
|
13
|
Tema: PUPUK PERPADUAN
Tajuk: Formula Perpaduan
|
1.5 Bercerita
dan menceritakan sesuatu perkara semula dengan tepat menggunakan sebutan yang
jelas dan intonasi yang betul.
2.2 Membaca
dan memahami perkataan, frasa dan ayat daripada pelbagai sumber dengan
sebutan yang betul.
3.7 Menghasilkan
penulisan kreatif dalam pelbagai genre dengan betul.
4.1 Menyebut
dan memahami unsur seni dalam lagu melalui nyanyian secara didik hibur.
5.2 Memahami dan menggunakan pembentukan kata
yang sesuai dalam pelbagai situasi dengan betul.
|
1.5.1 Bercerita
dengan sebutan dan intonasi yang betul dengan menggunakan pelbagai ayat yang
mengandungi bahasa yang indah.
2.2.3 Membaca
dan memahami ayat yang mengandungi perkataan berimbuhan dalam bahan bacaan
prosa dan puisi dengan sebutan yang betul.
3.7.1 Menghasilkan
perenggan yang kohesi dan koheran dengan betul.
4.1.1 Menyebut
dan memahami seni kata lagu dengan melahirkan imaginasi melalui penghasilan
karya sastera.
5.2.2
Memahami dan menggunakan pelbagai jenis kata ganda dalam pelbagai situasi
dengan betul.
|
EMK:
Ilmu
-kemasyarakatan
-sosial
budaya
-pendidikan
muzik
Nilai
Murni
-keberanian
-perpaduan
-toleransi
-hormat-menghormati
KP:
-Verbal
linguistic
Strategi pdp:
KB
-menaakul
-menganalisis
-menjanakan
idea
-mereka
cipta
BCB
-bacaan
intensif
KBAT
Peta
Pelbagai alir
BBM
Gambar
Petikan
Lagu
|
|
MINGGU/
TARIKH
|
TEMA / TAJUK
|
STANDARD KANDUNGAN
|
STANDARD PEMBELAJARAN
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
CATATAN
|
14
|
Tema :PUPUK PERPADUAN
Tajuk:Berkat Hidup Sepakat
|
1.5 Bercerita dan menceritakan
sesuatu perkara semula dengan tepat menggunakan sebutan yang jelas dan
intonasi yang betul.
2.3 Membaca kuat pelbagai bahan
bacaan dengan lancar, sebutan yang jelas dan intonasi yang betul
3.7
Menghasilkan
penulisan kreatif dalam pelbagai genre dengan betul.
4.1 Menyebut dan memahami unsur seni dalam lagu
melalui nyanyian secara didik hibur.
|
1.5.2
Menceritakan sesuatu perkara
dengan
sebutan dan intonasi yang
betul
menggunakan pelbagai ayat
yang
mengandungi bahasa yang
indah.
2.3.1
Membaca sesuatu bahan yang
mengandungi
pelbagai jenis ayat
dan ragam ayat secara
mekanis
3.7.2 Menghasilkan penulisan
imaginatif
dan deskriptif
dengan bahasa yang menarik.
4.1.2 Memahami dan
mengubah suai seni kata lagu secara bebas dan mempersembahkannya melalui
nyanyian secara didik hibur.
|
EMK:
Ilmu
-Pendidikan
Moral
-Pendidikan
Muzik
-Sejarah
Nilai
Murni
-semangat
bermasyarakat
-bekerjasama
-toleransi
-patriotisme
KP:
Verbal-linguistik
Interpesonal
BCB
-bacaan
intensif
Strategi
pdp:
KB
-menghubungkaitkan
-mengecam
-menganalisis
-mereka
cipta
KBAT
Peta
Buih
Peta
Bulatan
BBM
Video
Petikan
|
|
MINGGU
|
TEMA /
TAJUK
|
STANDARD
KANDUNGAN
|
STANDARD
PEMBELAJARAN
|
PENGISIAN
KURIKULUM
|
15
|
TEMA 5
PUPUK PERPADUAN
Unit 15
TAJUK : Perpaduan
Memajukan Negara .
|
1.3 Mendengar, memahami dan
memberi
respons terhadap sesuatu
arahan, soalan
dan pesanan yang
didengar dengan
betul.
2.4 Membaca dan
memahami maklumat
yang
tersurat dan tersirat daripada
pelbagai
bahan untuk memberi respons
dengan
betul.
3.8 Mengedit dan memurnikan
hasil
penulisan dengan betul.
5.2 Memahami dan menggunakan
pembentukan kata yang
sesuai dalam
pelbagai situasi dengan
betul
|
1.3.2 Mendengar, memahami dan
memberikan respons terhadap
ayat
tanya yang dengan
betul.
2.4.3 Membaca dan memahami
maklumat
yang tersurat dan
tersirat untuk membuat keputusan
dengan
memberikan alasan.
3.8.2 Mengedit dan memurnikan hasil
penulisan.
5.2.3 Memahami dan menggunakan
pelbagai
kata majmuk dalam
pelbagai
situasi dengan betul.
|
Ilmu
Pendidikan Moral
Sejarah
Nilai murni
Kerajinan
Keberanian
Hormat-menghormati
Rasional
KBT
Menjana idea
Kontekstual
Mengecam
Menghubungkait
Membuat gambaran mental
Kinestatik
Interpersonal
KBAT
Peta Buih
BBM
Petikan
Gambar
Risalah
Internet/vle-frog
|
MINGGU
|
TEMA /
TAJUK
|
STANDARD
KANDUNGAN
|
STANDARD
PEMBELAJARAN
|
PENGISIAN
KURIKULUM
|
16
|
TEMA 6
SEMANGAT CINTA AKAN NEGARA
Unit 16
TAJUK : Perkasakan Bahasa Kita
|
1.3 Mendengar, memahami dan
memberi respons terhadap
sesuatu
arahan, soalan
dan pesanan yang
didengar dengan
betul.
2.3 Membaca kuat pelbagai bahan bacaan
dengan
lancar, sebutan yang jelas dan
intonasi
yang betul.
3.4 Menulis imlak dengan tepat.
4.2Mengujarkan bahasa yang indah
dan
menggunakan bahasa badan secara
kreatif semasa bercerita secara
didik
hibur
5.1 Memahami dan menggunakan
golongan
kata dengan betul mengikut konteks.
|
1.3.1 Mendengar, memahami dan
memberikan respons
terhadap
sesuatu arahan
berdasarkan ayat perintah dalam
pelbagai
situasi dengan betul.
2.3.2 Membaca pelbagai bahan yang
mengandungi ayat tunggal dan
ayat
majmuk dengan pelbagai
keterangan secara mekanis
3.4.1 Menulis perkataan dan frasa
dengan
menggunakan ejaan yang
tepat
secara imlak
4.2.1Mengujarkan cerita menggunakan
bahasa
yang indah dengan
sebutan
dan intonasi yang betul
dan
jelas.
5.1.5 Memahami dan menggunakan
pelbagai jenis kata adjektif, kata
adverba, kata penguat, dan kata
penegas mengikut konteks
dengan betul.
|
Ilmu
Muzik
Kesusasteraan Melayu
Sejarah
Nilai murni
Hormat-menghormati
Kesyukuran
Kerajinan
Kasih Sayang
Patriotisme
KBT
Menghubungkait
Menganalisis
Mengecam
Menjana idea
Menaakul
BCB- Bacaan Luncuran
Bacaan
Imbasan
BBM
Brosur
Gambar
Seni kata lagu
|
MINGGU
|
TEMA /
TAJUK
|
STANDARD
KANDUNGAN
|
STANDARD
PEMBELAJARAN
|
PENGISIAN
KURIKULUM
|
17
|
TEMA 6
SEMANGAT CINTA
AKAN NEGARA
Unit 17
TAJUK : Budi
yang Baik Dikenang Jua
|
1.3 Mendengar, memahami dan memberi
respons
terhadap sesuatu arahan,
soalan dan
pesanan yang didengar
dengan
betul.
2.4 Membaca dan
memahami maklumat
yang
tersurat dan tersirat daripada
pelbagai
bahan untuk memberikan
respons
dengan betul.
3.4 Menulis
imlak dengan tepat
4.2 Mengujarkan bahasa yang
indah dan
menggunakan bahasa badan secara
kreatif secara didik hibur.
5.1 Memahami dan menggunakan
golongan
kata dengan betul mengikut konteks.
|
1.3.2 Mendengar, memahami dan
memberikan respons terhadap
ayat
tanya dengan betul.
2.4.1 Membaca dan memahami
maklumat
yang tersurat dan
tersirat
untuk membuat rumusan
dengan
betul.
3.4.1 Menulis perkataan dan frasa
dengan
menggunakan ejaan yang
tepat
secara imlak
.
4.2.1
Mengujarkan cerita menggunakan
bahasa yang indah dengan
sebutan dan intonasi yang betul
dan jelas
5.1.5 Memahami dan menggunakan
pelbagai jenis kata adjektif, kata
adverba, kata penguat, dan kata
penegas mengikut konteks
dengan betul.
|
Ilmu
Pendidikan Moral
Sejarah
Nilai murni
Menghargai
jasa
Kasih sayang
Bekerjasama
KBT:
Menjana idea
Mengecam
Membuat gambaran mental
Menilai
Menghubungkait
Interpersonal
KMD-meramal
BCB-Bacaan intensif
Kontekstual-mengaplikasikan
Memindahkan maklumat
|
MINGGU
|
TEMA /
TAJUK
|
STANDARD
KANDUNGAN
|
STANDARD
PEMBELAJARAN
|
PENGISIAN
KURIKULUM
|
18
|
TEMA 6
SEMANGAT CINTA
AKAN NEGARA
Unit 18 : Bersyukurlah
|
1.4Bertutur, berbual dan menyatakan
permintaan tentang sesuatu perkara
daripada pelbagai sumber dalam situasi
formal
dan tidak formal secara
bertatasusila.
2.4 Membaca dan memahami maklumat
yang
tersurat dan tersirat daripada
pelbagai bahan untuk memberi respons
dengan
betul.
3.7Menghasilkan penulisan
kreatif dalam
pelbagai genre dengan betul.
5.1 Memahami dan menggunakan golongan
kata
dengan betul mengikut konteks.
|
1.4.3
Berbual tentang sesuatu perkara
menggunakan kata ganti nama
yang sesuai dengan betul secara
bertatasusila.
2.4.2
Membaca dan memahami
maklumat yang tersurat dan
tersirat untuk membuat rumusan
dengan betul.
3.7.1 Menghasilkan
perenggan yang
kohesif dan koheran.
5.1.6Memahami
dan menggunakan
pelbagai kata hubung mengikut
konteks dengan betul.
|
Ilmu
Pendidikan Moral
Sejarah
Nilai Murni
Patriotisme
Kesyukuran
Kasih sayang
KBT
KP-Interpersonal
KB-membuat keputusan
KB-mengkonsepsikan idea
KB-Menjana idea
BCB-Bacaan intensif
Konstruktivisme-mengembangkan idea
Kontekstual-mengaplikasikan
|
MINGGU
|
TEMA / TAJUK
|
STANDARD KANDUNGAN
|
STANDARD PEMBELAJARAN
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
19
|
TEMA 7
INDAHNYA WARISAN KITA
Unit 19
TAJUK : Merdunya Alunan
|
1.4 Bertutur, berbual dan
menyatakan
permintaan tentang sesuatu perkara
daripada pelbagai sumber dalam situasi
formal dan tidak formal secara
bertatasusila.
2.4 Membaca dan memahami
maklumat
yang tersurat dan tersirat daripada
pelbagai bahan untuk memberi respons
dengan betul.
3.3 Membina dan menulis perkataan, frasa
dan
ayat dengan betul.
4.2
Mengujarkan bahasa yang indah dan
menggunakan bahasa badan secara
kreatif semasa bercerita secara didik
hibur.
5.2 Memahami dan menggunakan
pembentukankata yang sesuai dalam
pelbagai situasi dengan betul.
|
1.4.1 Bertutur tentang sesuatu perkara
daripada
pelbagai sumber dengan
menggunakan ayat yang gramatis
dalam
situasi formal dan tidak
formal
secara bertatasusila.
2.4.3
Membaca dan memahami
maklumat yang tersurat dan
tersirat
untuk membuat keputusan
dengan memberikan alasan.
3.3.3 Membina dan menulis jawapan
secara
kritis dan kreatif dengan
betul.
4.2.2 Mengujarkan cerita menggunakan
bahasa
yang indah dan ayat yang
gramatis
untuk menyampaikan
idea
dengan bahasa badan yang
kreatif.
.
5.2.3 Memahami dan menggunakan
pelbagai kata majmuk dalam
pelbagai
situasi dengan betul.
|
Ilmu
Pendidikan Muzik
Kesenian dan Kebudayaan
Nilai Murni
Hemah tinggi
Kesederhanaan
Rasional
KBT
KB, mengecam
KB-membuat kesimpulan
KB-menaakul
KP-interpersonal
KP-Verbal Linguistik
BCB-menulis perenggan
BCB-Bacaan imbasan
Konstruktivisme-membuat penilaian
|
MINGGU
|
TEMA / TAJUK
|
STANDARD KANDUNGAN
|
STANDARD PEMBELAJARAN
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
20
|
TEMA 7
INDAHNYA WARISAN KITA
Unit 20
TAJUK : Warisan Berharga
|
1.4 Bertutur, berbual dan
menyatakan
permintaan tentang sesuatu perkara
daripada pelbagai sumber dalam situasi
formal dan tidak formal secara
bertatasusila.
2.4 Membaca, dan memahami maklumat
yang
tersurat dan tersirat daripada
pelbagai bahan untuk memberikan
respons dengan betul.
3.3 Membina dan menulis perkataan, frasa,
dan
ayat dengan betul.
4.3. Mengujarkan bahasa yang
indah dan
menggunakan bahasa badan dengan
kreatif melalui lakonan secara didik
hibur.
|
1.4.2
Berbual tentang sesuatu perkara
menggunakan kata gelaran yang
sesuai secarabertatasusila.
2.4.1
Membaca dan memahami
maklumat yang tersurat dan
tersirat untuk membuat ulasan
dengan betul.
3.3.4 Membina kerangka dan menulis
pelbagai
jenis karangan.
4.3.1Mengujarkan dialog dengan
sebutan
dan intonasi yang betul,
dan
jelas, bahasa yang indah
serta
bahasa badan yang kreatif
melalui
lakonan.
|
Ilmu
Kesenian dan Kebudayaan
Sejarah
Nilai Murni
Menghargai
Kesyukuran
Semangat Bermasyarakat
KBT
KB-Mengecam
Menaakul
Menganalisis
KP-Interpersonal
Kontekstual-Menghubungkaitkan
Mengaplikasikan
BCB-Bacaan imbasan
|
MINGGU/
TARIKH
|
TEMA / TAJUK
|
STANDARD KANDUNGAN
|
STANDARD PEMBELAJARAN
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
CATATAN
|
21
|
Tema : INDAHNYA WARISAN KITA
Tajuk:
Budaya dan Adat Mekar di Hati
|
1.4
Bertutur, berbual dan menyatakan permintaan tentang sesuatu perkara daripada
sumber dalam situasi formal dan tidak formal secara bertatasusila.
2.5
Membaca, memahami dan menaakul untuk memindahkan maklumat yang terdapat dalam
pelbagai bahan dengan betul.
3.5
Mencatat maklumat yang betul tentang sesuatu perkara daripada pelbagai
sumber.
5.3
Memahami dan membina ayat yang betul dalam pelbagai situasi.
|
1.4.3 Berbual tentang sesuatu
perkara menggunakan kata ganti nama yang sesuai dengan betul secara
bertatasusila.
2.5.2 Membaca, memahami dan menaakul
bahan untuk memindahkan maklumat mengikut keutamaan ke dalam prosa.
3.5.2 Mencatat maklumat daripada
pelbagai sumber dalam bentuk grafik.
5.3.1 Memahami dan membina ayat
songsang yang betul dalam pelbagai situasi.
|
EMK:
Ilmu
Sejarah
Pendidikan seni
Pendidikan muzik
Nilai
Murni
Menghargai
Rasional
Kegigihan
Kesyukuran
Rendah
diri
KP:
Verbal linguistik
BCB
Bacaan
mekanis
Strategi pdp:
KB
Menjana
idea
Menyelesaikan
masalah
Merekacipta
KMD
meramal
KBAT
Peta
Dakap
BBM:
Komik
gambar
|
|
MINGGU/
TARIKH
|
TEMA / TAJUK
|
STANDARD KANDUNGAN
|
STANDARD PEMBELAJARAN
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
CATATAN
|
22
|
Tema : DAMAINYA BUMIKU
Tajuk :
Bumiku Sejahtera
|
1.4
Bertutur, berbual dan menyatakan permintaan tentang sesuatu perkara daripada
pelbagai sumber dalam situasi formal dan tidak formal secara bertatasusila.
2.5
Membaca, memahami dan menaakul untuk memindahkan maklumat yang terdapat dalam
pelbagai bahan dengan betul.
3.9 Menulis
ulasan tentang pebagai bahan sastera dan bukan sastera yang didengar,
ditonton atau dibaca dengan betul.
4.4
Melafazkan dan memahami puisi dengan intonasi yang betul menggunakan bahasa
indah secara didik hibur.
|
1.4.4 Menyatakan permintaan tentang
sesuatu perkara dengan memberikan alasan yang sesuai dalam situasi formal dan
tidak formal secara bertatasusila.
2.5.3 Membaca, memahami dan menaakul
bahan untuk memindahkan maklumat kepada bentuk grafik, puisi atau prosa.
3.9.1 Menulis ulasan tentang bahan
sastera dan dan bukan sastera dengan menggunakan ayat yang gramatis.
4.4.1 Melafazkan puisi dengan
sebutan yang jelas dan intonasi yang betul
serta memahami puisi tersebut.
|
EMK:
Ilmu
Sejarah
Pendidikan Moral
Nilai
Menghargai alam
sekitar
Semangat patriotism
bertanggungjawab
KP:
Verbal linguistik
BCB
Bacaan
luncuran
Strategi pdp:
KB
Menjana
idea
Menghubungkaitkan
Membanding
beza
KBAT
Peta
pelbagai alir
BBM
Poster
Carta
petikan
|
|
MINGGU/
TARIKH
|
TEMA / TAJUK
|
STANDARD KANDUNGAN
|
STANDARD PEMBELAJARAN
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
CATATAN
|
23
|
Tema : DAMAINYA BUMIKU
Tajuk:
Pencinta Alam
|
1.6
Berbicara untuk menyampaikan maklumat tentang sesuatu perkara daripada
pelbagai sumber dengan tepat secara bertatasusila.
2.6 Membaca
pelbagai bahan sastera dan bukan sastera yang sesuai bagi memupuk minat
membaca.
3.6 Menulis
untuk menyampaikan maklumat tentang sesuatu perkara dengan menggunakan bahasa
yang santun.
5.1
Memahami dan menggunakan golongan kata dengan betul mengikut konteks.
|
1.6.1
Berbicara untuk mendapatkan maklumat yang tersurat dan tersirat untuk membuat
rumusan dengan betul secara bertatasusila.
2.6.1
Membaca bahan sastera untuk menghasilkan idea baharu.
3.6.1
Menulis untuk menyampaikan maklumat dengan menggunakan idea utama dan idea
sampingan secara kohesi dan koheren.
5.1.1
Memahami dan menggunakan pelbagai kata nama am dan penjodoh bilangan mengikut
konteks dengan betul.
|
EMK:
Ilmu
Sejarah
Pendidikan Moral
Nilai
Menghargai alam
sekitar
Semangat patriotism
bertanggungjawab
KP:
Verbal linguistik
BCB
Bacaan
luncuran
Strategi pdp:
KB
Menjana
idea
Menghubungkaitkan
Membanding
beza
KBAT
Peta
pelbagai alir
BBM
Poster
Carta
petikan
|
|
MINGGU/
TARIKH
|
TEMA / TAJUK
|
STANDARD KANDUNGAN
|
STANDARD PEMBELAJARAN
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
CATATAN
|
24
|
Tema : DAMAINYA BUMIKU
Tajuk:
Bersama-sama Menjaga Alam
|
1.6 Berbicara untuk menyampaikan
maklumat tentang sesuatu perkara daripada pelbagai sumber dengan tepat secara
bertatasusila.
2.6 Membaca pelbagai bahan sastera
dan bukan sastera yang sesuai dengan memupuk minat membaca.
3.6 Menulis
untuk menyampaikan maklumat tentang sesuatu perkara dengan menggunakan bahasa
yang santun.
5.1 Memahami dan menggunakan
golongan kata dengan betul mengikut konteks.
|
1.6.2 Berbicara dengan menerapkan bahasa yang indah untuk menyampaikan
maklumat dengan tepat secara bertatasusila.
2.6.2 Membaca bahan bukan sastera untuk menghasilkan idea baharu.
3.6.2 Menulis untuk menyampaikan maklumat dalam bentuk karangan berformat
dengan menggunakan bahasa yang santun.
5.1.5 Memahami dan menggunakan pelbagai jenis kata adjektif, kata
adverb, kata penguat dan kata penegas mengikut konteks dengan betul.
|
EMK:
Ilmu
Sejarah
Pendidikan Moral
Nilai
Menghargai alam
sekitar
Semangat patriotism
bertanggungjawab
KP:
Verbal linguistik
BCB
Bacaan
luncuran
Strategi pdp:
KB
Menjana
idea
Menghubungkaitkan
Membanding
beza
KBAT
Peta
pelbagai alir
BBM
Poster
Carta
petikan
|
|
MINGGU/
TARIKH
|
TEMA / TAJUK
|
STANDARD KANDUNGAN
|
STANDARD PEMBELAJARAN
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
CATATAN
|
25
|
Tema:
TEROKAI SAINS TERAJUI TEKNOLOGI DAN
INOVASI
Tajuk:
Rahsia Keajaiban Sains
|
1.7
Berbincang dan mengemukakan pendapat tentang sesuatu perkara daripada
pelbagai sumber secara bertatasusila.
2.2 Membaca
dan memahami perkataan, frasa dan ayat daripada pelbagai sumber dengan
sebutan yang betul.
3.7
Menghasilkan penulisan kreatif dalam pelbagai genre dengan betul.
4.3
Mengujarkan bahasa yang indah dan menggunakan bahasa badan yang kreatif melalui
lakonan secara didik hibur.
5.1
Memahami dan menggunakan golongan kata dengan betul mengikut konteks.
|
1.7.2 Berbincang dan mengemukakan
pendapat secara kritis dan kreatif dengan menggunakan ayat yang gramatis
secara bertatasusila.
2.2.3 Membaca dan memahami ayat yang
mengandungi perkataan berimbuhan dalam bahan bacaan prosa dan puisi dengan
sebutan yang betul.
3.7.1 Menghasilkan perenggan yang
kohesi dan koheren dengan betul.
4.3.2 Mengujarkan dialog yang
dihasilkan untuk menyampaikan mesej menggunakan bahasa yang indah serta
bahasa badan yang kreatif melalui lakonan.
5.1.5 Memahami dan menggunakan
pelbagai jenis kata adjektif, kata adverb, kata penguat dan kata penegas
mengikut konteks dengan betul.
|
EMK:
Ilmu
Sains
TMK
RBT
Nilai
Murni
Menghargai
Bersyukur
Menjaga
keselamatan
bertanggungjawab
KP:
BCB
-mendengar
dengan
cekap
Strategi pdp:
KB
Menghubungkaitkan
Mengecam
Membanding
beza
KBAT
Peta
buih berganda
BBM
Petikan
Gambar
Internet/vle-frog
|
|
MINGGU/
TARIKH
|
TEMA / TAJUK
|
STANDARD KANDUNGAN
|
STANDARD PEMBELAJARAN
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
CATATAN
|
26
|
Tema:
TEROKAI SAINS TERAJUI TEKNOLOGI DAN
INOVASI
Tajuk: Masyarakat Kreatif dan
Inovatif
|
1.5
Bercerita dan menceritakan sesuatu perkara semula dengan tepat menggunakan sebutan
yang jelas dan intonasi yang betul.
2.4 Membaca
dan memahami maklumat yang tersurat dan tersirat daripada pelbagai bahan
untuk memberikan respons dengan betul.
3.6 Menulis
untuk menyampaikan maklumat tentang sesuatu perkara dengan menggunakan bahasa
yang santun.
4.4
Melafazkan dan memahami puisi dengan intonasi yang betul menggunakan bahasa
indah secara didik hibur.
|
1.5.1
Bercerita dengan sebutan dan intonasi yang betul dengan menggunakan pelbagai
ayat yang mengandungi bahasa yang indah.
2.4.1
Membaca dan memahami maklumat yang tersurat dan tersirat untuk membuat ulasan
dengan betul.
3.6.1
Menulis untuk menyampaikan maklumat dengan menggunakan idea utama dan idea
sampingan secara kohesi dan koheren.
4.4.2
Mencipta puisi menggunakan bahasa yang indah dan melafazkannya dengan sebutan
yang jelas dan intonasi yang betul serta memahami puisi tersebut.
|
EMK:
Ilmu
Sains
TMK
RBT
Nilai
Murni
Menghargai
Bersyukur
Menjaga
keselamatan
bertanggungjawab
KP:
BCB
-mendengar
dengan
cekap
Strategi pdp:
KB
Menghubungkaitkan
Mengecam
Membanding
beza
KBAT
Peta
buih berganda
BBM
Petikan
Gambar
Internet/vle-frog
|
|
MINGGU/
TARIKH
|
TEMA / TAJUK
|
STANDARD KANDUNGAN
|
STANDARD PEMBELAJARAN
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
CATATAN
|
27
|
Tema : TEROKAI SAINS TERAJUI
TEKNOLOGI DAN INOVASI
Tajuk:
Manfaatkan Kemajuan Teknologi
|
1.2
Mendengar, mengecam dan menyebut bunyi bahasa iaitu abjad, sukukata, frasa
dan ayat yang betul.
2.4 Membaca dan
memahami maklumat
yang tersurat dan
tersirat daripada
pelbagai bahan untuk
memberikan respons
dengan betul.
3.7 Menghasilkan
penulisan kreatif
dalam pelbagai
genre dengan
betul.
5.1 Memahami dan
menggunakan golongan
kata dengan betul
mengikut
konteks.
|
1.2.6 Mendengar, memahami dan menyebut
jenis ayat dan ragam ayat dengan struktur binaan ayat yang betul dan tepat.
2.4.2
Membaca dan memahami
maklumat
yang tersurat dan
tersirat
untuk membuat rumusan
dengan
betul.
3.7.2
Menghasilkan penulisan
imaginatif
dan deskriptif
dengan
bahasa yang menarik.
5.1.6
Memahami dan menggunakan pelbagai kata hubung
mengikut
konteks dengan betul.
|
EMK:
Nilai
Murni
-
menghargai alam sekitar
-
kesyukuran
-
prihatin
-
bertanggungjawab
KP:
Interpersonal
Verbal-linguistik
Kontekstual
BCB
-bacaan
intensif
Strategi pdp:
KB
-menjana
idea
-menghubung
kait
KBAT
Peta
Bulatan
Peta
Alir
BBM:
Poster
Internet/vle-frog
Permainan
bahasa
|
|
MINGGU/
TARIKH
|
TEMA / TAJUK
|
STANDARD KANDUNGAN
|
STANDARD PEMBELAJARAN
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
CATATAN
|
28
|
Tema : SEMARAKKAN PERTANIAN KITA
Tajuk : Hargailah Pokok
|
1.3 Mendengar,
memahami dan
memberikan
respons terhadap
sesuatu arahan,
soalan, dan
pesanan yang
didengar dengan
betul.
2.4 Membaca dan
memahami maklumat
yang tersurat dan
tersirat daripada
pelbagai bahan untuk
memberikan respons
dengan betul.
3.3 Membina dan menulis
perkataan, frasa, dan
ayat dengan
betul.
4.1
Menyebut dan
memahami unsur seni
dalam lagu melalui
nyanyian secara
didik hibur.
5.1 Memahami dan
menggunakan golongan
kata dengan betul
mengikut
konteks.
|
1.3.3
Mendengar, memahami,
memberikan
respons terhadap
pesanan
dan menyampaikan
pesanan
dengan menggunakan
bahasa
yang santun dalam
pelbagai
situasi.
2.4.3
Membaca dan memahami
maklumat
yang tersurat dan
tersirat
untuk membuat
keputusan
dengan memberikan
alasan.
3.3.3
Membina dan menulis jawapan
secara
kritis dan kreatif dengan
betul.
4.1.1
Menyebut dan memahami seni kata lagu dengan
melahirkan
imaginasi melalui penghasilan karya sastera.
5.1.4
Memahami dan menggunakan pelbagai kata kerja dan kata
bantu
mengikut konteks dengan betul.
|
EMK:
Ilmu
Sains
Sejarah
Nilai
Murni
-kesyukuran
-menjaga
alam sekitar
-bertanggungjawab
-Keperimanusiaan
KP:
Interpersonal
Verbal-linguistik
Kontekstual
Muzik
BCB
-bacaan
intensif
Strategi pdp:
KB
-menjana
idea
-menghubung
kait
KBAT
Peta
Buih
Peta
Bulatan
BBM
Lembaran
kerja
Pantun
Petikan
Seni
kata lagu
|
|
MINGGU/
TARIKH
|
TEMA / TAJUK
|
STANDARD KANDUNGAN
|
STANDARD PEMBELAJARAN
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
CATATAN
|
29
|
Tema : SEMARAKKAN PERTANIAN KITA
Tajuk:
Pertanian dan penternakan moden
|
1.6
Berbicara untuk menyampaikan maklumat tentangsesuatu perkara
daripada
pelbagaisumber dengantepat secara bertatasusila
2.5
Membaca, memahami dan menaakul untuk memindahkan maklumat yang terdapat dalam
pelbagai bahan dengan betul
3.3 Membina
dan menulis perkataan, frasa dan ayat dengan betul
5.1
Memahami dan menggunakan golongan kata dengan betul mengikut konteks
|
1.6.2
Berbicara dengan menerapkan
bahasa
yang indah untuk menyampaikan maklumat dengan tepat secara bertatasusila.
2.5.1 Membaca dan memahami bahan
untuk memindahkan maklumat dan bentuk grafik
3.3.4 Membina kerangka dan menulis
pelbagai jenis karangan.
5.1.7 Memahami dan menggunakan
pelbagai kata tugas mengikut konteks dengan betul.
|
EMK:
Ilmu
Sains
Sejarah
Nilai
Murni
-kesyukuran
-Kerajinan
-menjaga
kesihatan
-bertanggungjawab
KP:
Interpersonal
Verbal-linguistik
Kontekstual
BCB
-bacaan
intensif
Strategi pdp:
KB
-menjana
idea
-menghubung
kait
-mengkategorikan
KBAT
Peta
Buih
BBM:
Internet
Brosur
gambar
|
|
MINGGU/
TARIKH
|
TEMA / TAJUK
|
STANDARD KANDUNGAN
|
STANDARD PEMBELAJARAN
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
CATATAN
|
30
|
Tema : SEMARAKKAN PERTANIAN KITA
Tajuk : Pertanian sumber rezeki
|
1.7
Berbincang dan mengemukakan pendapat tentang sesuatu perkara daripada
pelbagai sumber secara bertatasusila
2.3 Membaca
kuat pelbagai bahan bacaan dengan lancar, sebutan yang jelas dan intonasi
yang betul.
3.9 Menulis
ulasan tentang pelbagai bahan sastera dan bukan sastera yang didengar,
ditonton atau dibaca dengan betul.
5.3
Memahami dan membina ayat yang betul dalam pelbagai situasi
|
1.7.2 Berbincang dan mengemukakan
pendapat secara kritis dan kreatif dengan menggunakan ayat yang gramatis
secara bertatasusila.
2.3.2 Membaca pelbagai bahan yang
mengandungi ayat tunggal dan ayat majmuk dengan pelbagai keterangan secara
mekanis.
3.9.1 Menulis ulasan tentang bahan
sastera dan bukan sastera dengan menggunakan ayat yang gramatis.
5.3.1 Memahami dan membina ayat
songsang yang betul dalam pelbagai situasi.
|
EMK:
Ilmu
Sains
Sejarah
Nilai
Murni
-kesyukuran
-kerajinan
-Keberanian
-Semangat
Bermasyarakat
-Bertanggungjawab
KP:
Interpersonal
Verbal-linguistik
Kontekstual
BCB
-bacaan
mekanis
Strategi pdp:
KB
-menjana
idea
-menghubung
kait
-menilai
KBAT
Peta
Dakap
BBM
Brosur
Internet
petikan
|
|
MINGGU/
TARIKH
|
TEMA / TAJUK
|
STANDARD KANDUNGAN
|
STANDARD PEMBELAJARAN
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
CATATAN
|
31
|
Tema : RANCAKKAN EKONOMI KITA
Tajuk:
Bersama-sama Menjanakan Ekonomi
|
1.4
Bertutur, berbual dan menyatakan permintaan tentang sesuatu perkara daripada
sumber dalam situasi formal dan tidak formal secara bertatasusila.
2.5
Membaca, memahami dan menaakul untuk memindahkan maklumat yang terdapat.
3.6 Menulis untuk
menyampaikan
maklumat tentang
sesuatu perkara
dengan menggunakan
bahasa yang santun.
4.1 Menyebut dan
memahami unsur seni
dalam lagu melalui
nyanyian secara didik
hibur.
5.2 Memahami dan
menggunakan
pembentukan kata yang
sesuai dalam pelbagai
situasi dengan betul.
|
1.4.3 Berbual tentang sesuatu
perkara menggunakan kata ganti nama yang sesuai dengan betul secara
bertatasusila.
2.5.3 Membaca, memahami, dan
menaakul bahan untuk
memindahkan maklumat kepada
bentuk grafik, puisi atau prosa.
3.6.1 Menulis untuk menyampaikan
maklumat dengan
menggunakan idea utama dan
idea sampingan secara kohesi
dan koheren.
4.1.2 Memahami dan mengubah suai seni kata lagu
secara
bebas dan mempersembahkannya melalui nyanyian
secara didik hibur.
5.2.1 Memahami dan menggunakan pelbagai imbuhan
dalam
pelbagai situasi dengan betul.
|
EMK:
Ilmu
Matematik
TMK
Sains
Nilai
Murni
-kerajinan
-jimat
cermat
Kreativiti
dan inovasi
keusahawan
KP:
Interpersonal
Verbal-linguistik
Kontekstual
BCB
-bacaan
intensif
Strategi pdp:
KB
-menjana
idea
-menghubung
kait
-mengkategorikan
KBAT
Peta
Buih
BBM:
Seni
kata lagu
Petikan
iklan
|
|
MINGGU/
TARIKH
|
TEMA / TAJUK
|
STANDARD KANDUNGAN
|
STANDARD PEMBELAJARAN
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
CATATAN
|
32
|
Tema : RANCAKKAN EKONOMI KITA
Tajuk:
BERJIWA USAHAWAN
|
1.5 Bercerita dan
menceritakan sesuatu perkara semula dengan tepat menggunakan sebutan yang
jelas dan intonasi yangbetul.
2.6 Membaca pelbagai
bahan sastera dan bukan
sastera yang sesuai bagi memupuk minat membaca.
3.4 Menulis imlak dengan
tepat.
4.2 Mengujarkan bahasa
yang indah dan menggunakan
bahasa badan secara kreatif
semasa bercerita secara
didik hibur.
|
1.5.1 Bercerita dengan sebutan dan intonasi yang
betul dengan
menggunakan pelbagai ayat yang mengandungi bahasa
yang indah.
2.6.1 Membaca bahan sastera untuk
menghasilkan idea baharu.
3.4.2 Menulis pelbagai teks prosa
dengan ejaan dan tanda baca yang tepat secara imlak.
4.2.2 Mengujarkan cerita menggunakan bahasa yang
indah dan
ayat yang gramatis untuk menyampaikan idea dengan
bahasa badan yang kreatif.
|
EMK:
Ilmu
Matematik
Sains
TMK
Nilai
Murni
-kerajinan
-berusaha
-kesyukuran
-kepimpinan
keusahawan
kreativiti
dan inovasi
KP:
Interpersonal
Verbal-linguistik
Kontekstual
BCB
-bacaan
intensif
Strategi pdp:
KB
-menjana
idea
-menghubung
kait
-mengkategorikan
-mengaplikasikan
idea
KBAT
Peta
Pokok
BBM:
Gambar
|
|
MINGGU/
TARIKH
|
TEMA / TAJUK
|
STANDARD KANDUNGAN
|
STANDARD PEMBELAJARAN
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
CATATAN
|
33
|
Tema : Rancakkan Ekonomi Kita
Tajuk :
Kad dan Diriku
|
1.5 Bercerita dan menceritakan sesuatu perkara
semula dengan tepat menggunakan sebutan yang jelas dan intonasi yang betul.
2.6 Membaca pelbagai bahan sastera dan bukan
sastera yang sesuai bagi memupuk minat membaca
3.3 Membina dan menulis perkataan, frasa dan
ayat dengan betul.
5.3 Memahami dan membina ayat yang betul dalam
pelbagai situasi.
|
1.5.2 Menceritakan sesuatu perkara dengan sebutan
dan intonasi yang betul dengan menggunakan pelbagai ayat yang mengandungi
bahasa yang indah.
2.6.2 Membaca bahan bukan sastera untuk
menghasilkan idea baharu.
3.3.3 Membina dan menulis jawapan secara kritis
dan kreatif dengan betul.
5.3.2 memahami dan membina pelbagai ayat dalam
teks menggunakan penanda wacana dengan betul.
|
EMK:
Ilmu
: Sejarah
Keusahawanan
Nilai
Murni
-rajin
-bersyukur
-rasional
-bekerjasama
-berjimat-cermat
KP:
Verbal-linguistik
BCB
-bacaan
intensif
Strategi pdp:
KB
-mengecam
-menghubung
kait
-menjanakan
idea
-mensintesis
KBAT
Peta
Buih
Peta
Bulatan
BBM
Contoh kad
ucapan
Rakaman
video
|
|
MINGGU/
TARIKH
|
TEMA / TAJUK
|
STANDARD KANDUNGAN
|
STANDARD PEMBELAJARAN
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
CATATAN
|
34
|
Tema :
Kesihatan mental dan Emosi
Tajuk :
Minda dan Emosi yang Sihat
|
1.4 Bertutur,berbual dan menyatakan permintaan
tentang sesuatu perkara daripada pelbagai sumber dalam situasi formal dan
tidak formal secara bertatasusila
2.4 Membaca dan memahami maklumat yang tersurat
dan tersirat daripada pelbagai bahan untuk memberikan respons dengan betul.
3.3 Membina dan menulis perkataan frasa dan
ayat dengan betul.
5.1 Memahami dan menggunakan golongan kata
dengan betul mengikut konteks.
|
1.4.1 Bertutur tentang sesuatu perkara daripada
pelbagai sumber dengan menggunakan ayat yang gramatis dalam situasi formal
dan tidak formal secara bertatasusila
2.4.3 Membaca dan memahami maklumat yang tersurat
dan tersirat untuk membuat keputusan dengan memberikan alasan.
3.3.3 Membina dan menulis jawapan secara kritis
dan kreatif dengan betul.
5.1.4 Memahami dan menggunakan pelbagai kata
kerja dan kata bantu mengikut konteks dengan betul.
|
EMK:
Pendidikan
Kesihatan
Ilmu
-Sains
-Pendidikan
Agama Islam/Pendidikan Moral
Nilai murni
-menghargai
-rasional
-kesyukuran
-kerajinan
-bertanggungjawab
-rasional
KP:
Konstruktivisme
-mengaplikasikan
BCB
-perbincangan
-menulis
perenggan
Strategi pdp:
KB
-merumus
-memahami
-menaakul
-mengecam
KBAT
Peta
Dakap
Peta
Bulatan
BBM
Rakaman
video
Slide
gambar
|
|
MINGGU/
TARIKH
|
TEMA / TAJUK
|
STANDARD KANDUNGAN
|
STANDARD PEMBELAJARAN
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
CATATAN
|
35
|
Tema :
Damainya Bumiku
Tajuk :
Bersama-sama Menjaga Alam
|
1.6
Berbicara untuk menyampaikan maklumat tentang sesuatu perkara daripada
pelbagai sumber dengan tepat secara bertatasusila.
2.6 Membaca
pelbagai bahan sastera dan bukan sastera yang sesuai bagi memupuk minat
membaca.
3.6 Menulis
untuk menyampaikan maklumat tentang sesuatu perkara dengan menggunakan bahasa
yang santun.
5.1
Memahami dan menggunakan golongan kata dengan betul mengikut konteks.
|
1.6.2
Berbicara dengan menerapkan bahasa yang indah untuk menyampaikan maklumat
dengan tepat secara bertatasusila.
2.6.2
Membaca bahan bukan sastera untuk menghasilkan idea baharu.
3.6.2
Menulis untuk menyampaikan maklumat dalam bentuk karangan berformat dengan
menggunakan bahasa yang santun.
5.1.5
Memahami dan menggunakan pelbagai jenis kata adjektif, kata adverba, kata
penguat dan kata penegas mengikut konteks dengan betul.
|
EMK:
Ilmu
-Pendidikan
Alam Sekitar
-
Sains
Nilai
murni
-
kerjasama
-menghargai
-menjaga
kebersihan
-bertanggungjawab
KP:
Konstruktivisme
-mengaplikasikan
BCB
-perbincangan
-menulis
perenggan
-bacaan
intensif
-bacaan
luncuran
Strategi pdp:
KB
-merumus
-menaakul
-menjanakan
idea
-mengecam
KBAT
Peta
Alir
BBM
Peta,
carta bergambar
|
|
MINGGU/
TARIKH
|
TEMA / TAJUK
|
STANDARD KANDUNGAN
|
STANDARD PEMBELAJARAN
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
CATATAN
|
36
|
Tema :
Istimewanya Keluagaku
Tajuk :
Bakat Istimewa
|
1.2
Mendengar, mengecam dan menyebut bunyi bahasa, iaitu abjad, suku kata,
perkataan, frasa dan ayat dengan betul.
2.2
Membaca dan memahami perkataan, frasa dan ayat daripada pelbagai sumber
dengan sebutan yang betul.
3.2
Menulis huruf, suku kata, perkataan, frasa dan ayat secara mekanis dengan
betul dan kemas.
4.1
Menyebut dan memahami unsur seni dalam lagu melalui nyanyian secara didik
hibur.
5.1
Memahami dan menggunakan golongan kata dengan betul mengikut konteks.
|
1.2.6
Mendengar, memahami dan menyebut jenis ayat dan ragam ayat dengan struktur
binaan ayat yang betul dan tepat.
2.2.3
Membaca dan memahami ayat yang mengandungi perkataan berimbuhan dalam bahan
bacaan prosa dan puisi dengan sebutan yang betul.
3.2.6
Menulis teks prosa dan puisi secara mekanis dengan betul dan kemas.
4.1.1
Menyebut dan memahami seni kata lagu dengan melahirkan imaginasi melalui
penghasilan karya sastera.
5.1.1
Memahami dan menggunakan pelbagai kata nama am dan penjodoh bilangan mengikut
konteks dengan betul.
|
EMK:
Ilmu
-
Pendidikan Moral
-
Pendidikan Seni Visual
-
Pendidikan Muzik
Nilai
murni
-
kasih saying
-
bertanggungjawab
-
kesungguhan
-berhemah
-kerajinan
-
bersopan santun
-
hormat-menghormati
KP:
-
visual ruang
-
verbal-linguistik
-
interpersonal
BCB
-Bacaan
mekanis
Kontekstual
-memindahkan
maklumat Konstruktivisme
-menghubungkitkan
Strategi pdp:
KB
-mensintesis
-menjanakan
idea
-membuat
urutan
-mengecam
-menganalisis
KBAT
Peta
Alir
Peta
Bulatan
BBM
Gambar,
carta salasilah keluarga
|
|
No comments:
Post a Comment