RANCANGAN
PENGAJARAN HARIAN
MATEMATIK
TAHUN 5
Tarikh
|
|
Kelas
|
|
Masa
|
|
Bidang
|
Nombor
dan Operasi
|
Tajuk
|
1)
Nombor Bulat hingga 100
000
|
Standard Kandungan
|
1.1
|
Standard Pembelajaran
|
1.1.1
dan 1.1.2
|
Objektif Pembelajaran
|
Pada akhir
pembelajaran,murid berupaya untuk :-
a)
Menama dan menulis nombor bulat sehingga 1 000
000
b)
Menyatakan nilai tempat dan nilai digit pada
digit yang digariskan
|
Aktiviti
|
1) Tuliskan tajuk
bagi suatu artikel , jadual statistic kaum di Sabah dan satu cek
2) Bincangkan
bagaimana nombor boleh digunakan dalam perlbagai cara
3) Gunakan nombor
dalam tajuk artikel , jadual dan cek untuk memberikan satu gambaran yang
lebih jelas kepada murid.
4) Dengan
menggunakan cara nilai tempat , bimbing murid menuliskan nombor dalamnya dan
seterusnya menamakan nombor tersebut berdasarkan nilai tempatnya
5) Bimbing murid
menulis nombor dalam perkataan dan angka
6) Berdasarkan
carta nilai tempat, bimbing murid dalam menentukan nilai tempat dan nilai
digit berdasarkan digit yang digariskan.
7) Latihan KBAT –
“Bina satu nombor di mana ia memenuhi kriteria seperti:
a)Digit 6 mesti berada pada nilai tempat ratus ribu
b)Digit 3 mesti mempunyai nilai digit 300
Nyatakan nombor tersebut dalam perkataan.
8) Instrumen
pentaksiran diberikan kepada murid
9) Latihan kerja
rumah – buku teks.
|
EMK
|
1.
Nilai Murni: Mendengar
arahan guru, keyakinan
2.
EMK: Keusahawanan
|
BBB
|
Buku teks, buku
latihan.
|
Pentaksiran
|
Ditafsir
melalui aktiviti secara individu bagi mengelas mengikut tahap penguasaan yang
ditetapkan dalam DSKP.
|
Refleksi
|
Pada akhir pengajaran;
______ murid dapat mencapai objektif yang ditetapkan
dan ______ murid yang tidak mencapai objektif akan diberi bimbingan khas
dalam sesi akan datang.
PdP ditunda
kerana………………………………………….............................................................
………………………………………………………………………………………………………………….
|
RANCANGAN
PENGAJARAN HARIAN
MATEMATIK
TAHUN 5
Tarikh
|
|
Kelas
|
|
Masa
|
|
Bidang
|
Nombor
dan Operasi
|
Tajuk
|
1)Nombor
Bulat hingga 100 000
|
Standard Kandungan
|
1.1
|
Standard Pembelajaran
|
1.1.3
dan 1.1.4
|
Objektif Pembelajaran
|
Pada akhir
pembelajaran,murid berupaya untuk :-
a) Mencerakinka nombor mengikut nilai tempat dan nilai digit
b) Menyusun nombor mengikut tertib menaik dan menurun
|
Aktiviti
|
1)
Tuliskan dua nombor seperti 860 187 dan 806 187
pada papan putih dan soalkan murid mana nombor lebih besar atau kecil
2)
Dengan menggunakan carta nilai tempat, masukkan
nombor ke dalam carta tersebut dan menunjukkan murid cara membezakan nilai
besar atau kecil
3)
Terangkan kepada murid maksud susunan tertib
menaik dan menurun selepas membezakan nilai nombor-nombor
4)
Bimbing murid mencerakinkan nombor tersebut
mengikut nilai tempat dan nilai digit
5)
2contoh
diberikan kepada murid
6)
Latihan KBAT – “Bina satu susunan nombor tertib
menaik yang merangkumi 3 nombor di
mana dua nombor telah diberikan seperti:
Nombor 1-3 ratus ribu + 5 puluh ribu + 2 ratus + 4 sa
Nombor 2-400 000 + 4000 + 300 +
80 “
7)
Latihan kerja rumah – Buku Teks
|
EMK
|
1.Nilai
Murni: Mendengar arahan guru, keyakinan
2.EMK:
Keusahawanan
|
BBB
|
Buku teks, buku
latihan.
|
Pentaksiran
|
Ditafsir
melalui aktiviti secara individu bagi mengelas mengikut tahap penguasaan yang
ditetapkan dalam DSKP.
|
Refleksi
|
Pada akhir pengajaran;
______ murid dapat mencapai objektif yang ditetapkan
dan ______ murid yang tidak mencapai objektif akan diberi bimbingan khas
dalam sesi akan datang.
PdP ditunda
kerana………………………………………….............................................................
………………………………………………………………………………………………………………….
|
RANCANGAN
PENGAJARAN HARIAN
MATEMATIK
TAHUN 5
Tarikh
|
|
Kelas
|
|
Masa
|
|
Bidang
|
Nombor
dan Operasi
|
Tajuk
|
1)Nombor
Bulat hingga 100 000
|
Standard Kandungan
|
1.2
|
Standard Pembelajaran
|
1.2.1
|
Objektif Pembelajaran
|
Pada akhir
pembelajaran,murid berupaya untuk :-
a)
Menganggar bilangan objek dengan menyatakan
kuantiti yang munasabah berdasarkan set rujukan yang diberi
|
Aktiviti
|
1)
Dengan bantuan gambar rajah gula dalam botol,
murid mengira bilangan gula dalamnya
2)
Bimbing murid menganggar bilangan-bilangan gula
sekiranya ia menjadi separuh atau satu suku daripadanya
3)
Seterusnya , guna gambar rajah yang berlainan
di mana nombornya adalah lebih besar nilainya.
4)
Galakkan murid menganggar menggunakan kemahiran
menganggar yang telah dipelajri
5)
2 contoh daripada buku teks dibincangkan
bersama murid
6)
Latihan KBAT – menganggar bilangan kacang untuk
botol ketiga sekiranya botol pertama dan kedua telah diketahui
7)
Latihan kerja rumah – Buku Teks
|
EMK
|
1.Nilai
Murni: Mendengar arahan guru, keyakinan
2.EMK:
Keusahawanan
|
BBB
|
Buku teks, buku
latihan.
|
Pentaksiran
|
Ditafsir
melalui aktiviti secara individu bagi mengelas mengikut tahap penguasaan yang
ditetapkan dalam DSKP.
|
Refleksi
|
Pada akhir pengajaran;
______ murid dapat mencapai objektif yang ditetapkan
dan ______ murid yang tidak mencapai objektif akan diberi bimbingan khas
dalam sesi akan datang.
PdP ditunda
kerana………………………………………….............................................................
………………………………………………………………………………………………………………….
|
RANCANGAN
PENGAJARAN HARIAN
MATEMATIK
TAHUN 5
Tarikh
|
|
Kelas
|
|
Masa
|
|
Bidang
|
Nombor
dan Operasi
|
Tajuk
|
1)
Nombor Bulat hingga 100
000
|
Standard Kandungan
|
1.3
|
Standard Pembelajaran
|
1.3.1
dan 1.3.2
|
Objektif Pembelajaran
|
Pada akhir
pembelajaran,murid berupaya untuk :-
a)mengelaskan pola bagi urutan nombor genap dan nombor ganjil
b)melengkapkan pola bagi nombor genap dan nombor genap
|
Aktiviti
|
1)
Tuliskan satu urutan nombor bermula daripada 1
hingga 10
2)
10 orang murid dipilih untuk membahagikan
nombor-nombor tersebut dengan 2 dan kumpulkan nombor-nombor mengikut
ciri-ciri yang sama
3)
Bincangkan cirri-ciri yang didapati dan seterusnya
memperkenalkan nombor genap dan nombor ganjil
4)
Bimbing
murid membina pola urutan genap dan ganjil dan bincangkan suatu urutan
pola nombor mesti mempunyai sekurang-kurangnya 3 nombor
5)
Latihan pentaksiran melengkapkan pola nombor
berdasarkan urutan yang diberikan
6)
Latihan KBAT – “ bandingkan dan bina urutan
pola nombor genap dan nombor ganjil dengan menggunakan nombor yang diberikan:
728 621 , 623 146
Pola nombor genap :
Pola nombor ganjil :
7)
Latihan kerja rumah – buku teks
|
EMK
|
1.Nilai
Murni: Mendengar arahan guru, keyakinan
2.EMK:
Keusahawanan
|
BBB
|
Buku teks, buku
latihan.
|
Pentaksiran
|
Ditafsir
melalui aktiviti secara individu bagi mengelas mengikut tahap penguasaan yang
ditetapkan dalam DSKP.
|
Refleksi
|
Pada akhir pengajaran;
______ murid dapat mencapai objektif yang ditetapkan
dan ______ murid yang tidak mencapai objektif akan diberi bimbingan khas
dalam sesi akan datang.
PdP ditunda
kerana………………………………………….............................................................
………………………………………………………………………………………………………………….
|
RANCANGAN
PENGAJARAN HARIAN
MATEMATIK
TAHUN 5
Tarikh
|
|
Kelas
|
|
Masa
|
|
Bidang
|
Nombor
dan Operasi
|
Tajuk
|
1)Nombor
Bulat hingga 100 000
|
Standard Kandungan
|
1.4
|
Standard Pembelajaran
|
1.4.1
dan 14.2
|
Objektif Pembelajaran
|
Pada akhir
pembelajaran,murid berupaya untuk :-
a)
Membundarkan sebarang nombor hingga ratus
terdekat
b)
Mengenal pasti nombor yang boleh mewakili suatu
nombor yang telah dibundarkan hingga ratus yang terdekat
|
Aktiviti
|
1)
Bincangkan bagaimana pembundaran nombor
digunakan dalam kehidupan harian.
2)
Bimbing murid membundarkan nombor sehingga
ratus ribu yang terdekat dengan menggunakan 3 contoh
3)
Bincangkan nombor yang mewakili suatu nombor
yang telah dibundarkan sehingga ratus ribu yang terdekat seta lingkungannya.
4)
Latihan pentaksiran bagi membundarkan nombor
sehingga ratus ribu yang terdekat
5)
Latihan KBAT – “ tuliskan 3 nombor yang boleh
menjadi 400 000 apabila dibundarkan kepada ratus ribu yang terdekat”
6)
Latihan kerja rumah – Buku Teks
|
EMK
|
1.Nilai
Murni: Mendengar arahan guru, keyakinan
2.EMK:
Keusahawanan
|
BBB
|
Buku teks, buku
latihan.
|
Pentaksiran
|
Ditafsir
melalui aktiviti secara individu bagi mengelas mengikut tahap penguasaan yang
ditetapkan dalam DSKP.
|
Refleksi
|
Pada akhir pengajaran;
______ murid dapat mencapai objektif yang ditetapkan dan
______ murid yang tidak mencapai objektif akan diberi bimbingan khas dalam
sesi akan datang.
PdP ditunda
kerana………………………………………….............................................................
………………………………………………………………………………………………………………….
|
RANCANGAN
PENGAJARAN HARIAN
MATEMATIK
TAHUN 5
Tarikh
|
|
Kelas
|
|
Masa
|
|
Bidang
|
Nombor
dan Operasi
|
Tajuk
|
1)Nombor
Bulat hingga 100 000
|
Standard Kandungan
|
1.4
|
Standard Pembelajaran
|
1.4.1
dan 14.2
|
Objektif Pembelajaran
|
Pada akhir
pembelajaran,murid berupaya untuk :-
|
Aktiviti
|
1)
Bincangkan bagaimana pembundaran nombor
digunakan dalam kehidupan harian.
2)
Bimbing murid membundarkan nombor sehingga
ratus ribu yang terdekat dengan menggunakan 3 contoh
3)
Bincangkan nombor yang mewakili suatu nombor
yang telah dibundarkan sehingga ratus ribu yang terdekat seta lingkungannya.
4)
Latihan pentaksiran bagi membundarkan nombor
sehingga ratus ribu yang terdekat
5)
Latihan KBAT – “ tuliskan 3 nombor yang boleh
menjadi 400 000 apabila dibundarkan kepada ratus ribu yang terdekat”
6)
Latihan kerja rumah – Buku Teks
|
EMK
|
1.Nilai
Murni: Mendengar arahan guru, keyakinan
2.EMK:
Keusahawanan
|
BBB
|
Buku teks, buku
latihan.
|
Pentaksiran
|
Ditafsir
melalui aktiviti secara individu bagi mengelas mengikut tahap penguasaan yang
ditetapkan dalam DSKP.
|
Refleksi
|
Pada akhir pengajaran;
______ murid dapat mencapai objektif yang ditetapkan
dan ______ murid yang tidak mencapai objektif akan diberi bimbingan khas
dalam sesi akan datang.
PdP ditunda
kerana………………………………………….............................................................
………………………………………………………………………………………………………………….
|
RANCANGAN
PENGAJARAN HARIAN
MATEMATIK
TAHUN 5
Tarikh
|
|
Kelas
|
|
Masa
|
|
Bidang
|
Nombor
dan Operasi
|
Tajuk
|
1)Nombor
Bulat hingga 100 000
|
Standard Kandungan
|
1.1,
1.2, 1.4
|
Standard Pembelajaran
|
1.1.1,
1.1.2, 1.2.1, 1.4.1
|
Objektif Pembelajaran
|
Pada akhir
pembelajaran,murid berupaya untuk :-
a)
Menyelesaikan masalah yang rutin dengan
pelbagai strategi./
b)
Menyelesaikan masalah bukan rutin
|
Aktiviti
|
1)
Penerangan masalah bukan rutin dengan murid
2)
Carikan kata kunci yang penting untuk
penyelesaian
3)
Instrument pentaksiran diberikan
4)
Berbincang bersama murid untuk menyelesaikan
masalah dengan pelbagai kaedah
|
EMK
|
1.Nilai
Murni: Mendengar arahan guru, keyakinan
2.EMK:
Keusahawanan
|
BBB
|
Buku teks, buku
latihan.
|
Pentaksiran
|
Ditafsir
melalui aktiviti secara individu bagi mengelas mengikut tahap penguasaan yang
ditetapkan dalam DSKP.
|
Refleksi
|
Pada akhir pengajaran;
______ murid dapat mencapai objektif yang ditetapkan
dan ______ murid yang tidak mencapai objektif akan diberi bimbingan khas
dalam sesi akan datang.
………………………………………………………………………………………………………………….
|
No comments:
Post a Comment