RANCANGAN
PENGAJARAN HARIAN
MATEMATIK
TAHUN 4
Tarikh
|
|
Kelas
|
|
Masa
|
|
Bidang
|
Nombor
dan Operasi
|
Tajuk
|
Nombor
hingga 100 000
|
Standard Kandungan
|
1.1
Nilai nombor
|
Standard Pembelajaran
|
(i)
Membaca, menyebut dan
menulis sebarang nombor hingga 100 000 yang diberi dalam perkataan dan angka.
|
Objektif Pembelajaran
|
Di akhir pengajaran dan pembelajaran, murid akan dapat:-
1. Menyatakan
sebarang nombor hingga 100 000
2. Menulis nombor
hingga 100 000 dalam angka dan perkataan.
|
Aktiviti
|
1.
Guru menulis bebearapa nombor asas di papan
putih dan meminta murid menyebut nombor tersebut.
2.
Kemudian, guru menggabungkan dua nombor asas
dan meminta murid cuba menyebut apakah
nombot tersebut.
3.
Guru mengulangi penggabungan nombor sehingga
empat jenis nombor asas.
4.
Seterusnya, guru meminta seorang murid
menggabungkan lima jenis nombor asas dan meminta murid dalam kelas cuba
menyebut nombor tersebut.
5.
Guru turut menulis perkataannya apabila jawapan
disebut oleh murid.
6.
Dua contoh diambil daripada buku teks sebagi
rujukan.
7.
Guru membimbing murid mengenal pasti kata kunci
dalam perkataan seterusnya menulisnya dalam angka.
8.
Latihan
9.
Perbincangan jawapan dan perbincangan
pembelajaran hari ini.
|
EMK
|
1.
Nilai Murni: Mendengar
arahan guru, keyakinan
2.
EMK: Keusahawanan
|
BBB
|
Buku teks
|
Penilaian P&P
|
TP1:
Menyatakan sebarang nombor hingga 100 000
|
Refleksi
|
Pada akhir pengajaran;
______ murid dapat mencapai objektif yang ditetapkan
dan ______ murid yang tidak mencapai objektif akan diberi bimbingan khas
dalam sesi akan datang.
PdP ditunda kerana………………………………………….............................................................
………………………………………………………………………………………………………………….
|
RANCANGAN
PENGAJARAN HARIAN
MATEMATIK
TAHUN 4
Tarikh
|
|
Kelas
|
|
Masa
|
|
Bidang
|
Nombor
dan Operasi
|
Tajuk
|
Nombor
hingga 100 000
|
Standard Kandungan
|
1.1
Nilai nombor
|
Standard Pembelajaran
|
(i)
Membaca, menyebut dan
menulis sebarang nombor hingga 100 000 yang diberi dalam perkataan dan angka.
(ii)
Menamakan nilai tempat
dan nilai digi bagi sebarang nombor.
|
Objektif Pembelajaran
|
Di akhir pengajaran dan pembelajaran, murid akan dapat:-
1. Menyatakan
sebarang nombor hingga 100 000
2. Menulis nombor
hingga 100 000 dalam angka dan perkataan.
|
Aktiviti
|
1.
Guru mengulangkaji penyebutan nombor sehingga
100 000.
2.
Guru membimbing murid menulis angka daripada
kata kunci yang ada.
3.
Murid mencuba contoh-contoh dari buku teks.
4.
Guru menulis beberapa nombor seperti 10 000, 1
000, 100, 10 dan 1 dan meminta murid menyebut nombor tersebut.
5.
Guru memperkenalkan nilai tempat dan
nilai-nilai digit berdasarkan nombor yang di tulis.
6.
Beberapa contoh dari buku teks dibincangkan.
7.
Latihan
8.
Perbincangan jawapan dan perbincangan
pembelajaran hari ini.
9.
Kerja rumah – buku teks
|
EMK
|
1.
Nilai Murni: Mendengar
arahan guru, keyakinan
2.
EMK: Keusahawanan
|
BBB
|
Buku teks
|
Penilaian P&P
|
TP1:
Menyatakan sebarang nombor hingga 100 000
TP2:
Menentukan nilai tempat dan nilai digit bagi sebarang nombor sehingga 100
000.
|
Refleksi
|
Pada akhir pengajaran;
______ murid dapat mencapai objektif yang ditetapkan
dan ______ murid yang tidak mencapai objektif akan diberi bimbingan khas
dalam sesi akan datang.
PdP ditunda
kerana………………………………………….............................................................
………………………………………………………………………………………………………………….
|
RANCANGAN
PENGAJARAN HARIAN
MATEMATIK
TAHUN 4
Tarikh
|
|
Kelas
|
|
Masa
|
|
Bidang
|
Nombor
dan Operasi
|
Tajuk
|
Nombor
hingga 100 000
|
Standard Kandungan
|
1.1
Nilai nombor
|
Standard Pembelajaran
|
(iii)
Mencerakinkan sebarang
nombor mengikut nilai tempat dan nilai digit.
(iv)
Menentukan nilai nombor
mengikut tertib menaik.
|
Objektif Pembelajaran
|
Di akhir pengajaran dan pembelajaran, murid akan dapat:-
1. Mencerakinkan
nombor mengikut nilai dan tempat dan digit.
2. Menyusun nombor
mengikut tertib menaik dan menurun.
|
Aktiviti
|
1.
Guru mengulangkaji nilai tempat yang dipelajari
pada pengajaran lepas.
2.
Guru menulis ayat matematik seperti 10 + 5 = ?
3.
Guru turut mengulangkaji 200 + 20 + 5 = ?
4.
Murid cuba mencerakinkan 15671 mengikut nilai
digit.
5.
Guru menulis cerakinan dalam nilai tempat.
6.
Beberapa contoh dari buku teks dibincangkan.
7.
Guru meminta membandingkan dua nombor iaitu 11
000 dan 12 000.
8.
Murid menyusun dalam tertib menaik dan menurun
selepas guru memberikan arahan.
9.
Beberapa contoh dari buku teks dibincangkan.
10.
Latihan
11.
Perbincangan jawapan dan perbincangan
pembelajaran hari ini.
12.
Kerja rumah – buku teks
|
EMK
|
Nilai
Murni: Mendengar arahan guru, keyakinan
EMK:
Keusahawanan
|
BBB
|
Buku teks
|
Penilaian P&P
|
-
|
Refleksi
|
Pada akhir pengajaran;
______ murid dapat mencapai objektif yang ditetapkan
dan ______ murid yang tidak mencapai objektif akan diberi bimbingan khas dalam
sesi akan datang.
PdP ditunda
kerana………………………………………….............................................................
………………………………………………………………………………………………………………….
|
RANCANGAN
PENGAJARAN HARIAN
MATEMATIK
TAHUN 4
Tarikh
|
|
Kelas
|
|
Masa
|
|
Bidang
|
Nombor
dan Operasi
|
Tajuk
|
Nombor
hingga 100 000
|
Standard Kandungan
|
1.4
Aplikasi sebarang nombor
|
Standard Pembelajaran
|
(i)
Membundarkan sebarang
nombor hingga puluh ribu terdekat.
|
Objektif Pembelajaran
|
Di akhir pengajaran dan pembelajaran, murid akan dapat:-
1. Membundarkan
nombor sehingga puluh ribu yang terdekat.
|
Aktiviti
|
1.
Guru melukis gambarajah yang menunjukkan
penghampiran. Satu garis lurus dari 0 hingga 9.
2.
Guru menanyakan objek yang berdekatan
berdasarkan gambar yang dilukis.
3.
Guru melukiskan sebuah garis bukit di mana
nilai kecil terdiri daripada 0,1,2,3,4,dan nilai besar ialah 5,6,7,8 dan 9.
4.
Guru menekankan nilai kecil ialah +0 dan nilai
besar ialah +1 berdasarkan nilai tempat yang hendak dibundarkan.
5.
Beberapa contoh dari buku teks dibincangkan.
6.
Latihan
7.
Perbincangan jawapan dan perbincangan
pembelajaran hari ini.
8.
Kerja rumah – buku teks
|
EMK
|
Nilai
Murni: Mendengar arahan guru, keyakinan
EMK:
Keusahawanan
|
BBB
|
Buku teks
|
Penilaian P&P
|
-
|
Refleksi
|
Pada akhir pengajaran;
______ murid dapat mencapai objektif yang ditetapkan
dan ______ murid yang tidak mencapai objektif akan diberi bimbingan khas
dalam sesi akan datang.
PdP ditunda
kerana………………………………………….............................................................
………………………………………………………………………………………………………………….
|
RANCANGAN
PENGAJARAN HARIAN
MATEMATIK
TAHUN 4
No comments:
Post a Comment