SOALAN
7
PENDEKATAN,
STRATEGIK DAN KAEDAH PENGAJARAN
7.1 PENDEKATAN DAN KAEDAH PENGAJARAN
Pengenalan
Pendekatan
adalah merujuk kepada cara bagaimana sesuatu mata pelajaran diajarkan
berdasarkan kepada objektifnya (Edward M. Anthony 1963). Ianya merupakan satu set andaian yang saling
berkaitan dengan proses pengajaran dan pembelajaran serta mempunyai unsur-unsur
aksiomatik (kenyataan yang dianggap benar tanpa memerlukan sebarang bukti atau
alasan).
Model
pembelajaran diperlukan sebagai rujukan untuk menentukan pendekatan yang
dijalankan sesuai digunakan dan mendatangkan keberkesanan. Pendekatan ini berteraskan kepada prinsip
atau teori pembelajaran.
Semasa
pengajaran dan pembelajaran seseorang guru boleh menggunakan kaedah-kaedah yang
telah dipelajari. Kaedah yang dipilih
haruslah bersesuaian dengan tahap kognitif dan psikomotor pelajar. Bagi memudahkan pengajaran dan pembelajaran
dicadangkan guru mengaplikasikan strategi, kaedah, teknik dan pengajaran dan
pembelajaran yang sesuai dengan perkembangan murid. Pendekatan pengajaran
berpusatkan guru, pelajar dan berpusatkan bahan.
Kaedah
merupakan satu tatacara atau organisasi bagaimana aktiviti pengajaran
pembelajaran dapat dilaksanakan dengan berkesan. Ia merupakan satu siri
tindakan guru yang sistematik untuk mencapai objektf pembelajaran khusus dalam
jangka pendek. Ianya juga adalah sebagai
satu cara mendekati sesuatu objektif pelajaran dan langkah-langkah penyampaian
yang tersusun. “Merujuk kepada satu ikhtiar keseluruhan yang dikehendaki dalam
satu set prosedur yang tersusun berdasarkan kepada sesuatu pendekatan yang
dipilih (Edward M. Anthony 1963).
Pendekatan Berpusatkan Pelajar
Di dalam pendekatan ini, murid
memainkan peranan penting dalam pengajaran dan pembelajaran. Murid-murid
digalakkan melibatkan diri secara aktif dalam pengajaran dan pembelajaran.
Peranan guru hanyalah sebagai pembimbing kepada murid yang menjalankan aktiviti
pembelajaran. Komunikasi dan interaksi di antara guru dan murid adalah dua
hala. Guru menggunakan kaedah menyoal dan membimbing murid supaya murid
berfikir dan bertindakbalas dengan memberikan jawapan. Di dalam pendekatan ini,
guru akan bersifat demokratik.
Kaedah Berkumpulan / Perbincangan
Kaedah pengajaran yang berkesan
apabila menggunakan pendekatan berpusatkan murid ialah kaedah pengajaran
berkumpulan. Pendekatan ini juga menggalakkan murid memberi pendapat mereka. Guru
banyak menggunakan kaedah berbincang dalam aktiviti pengajaran dan
pembelajaran. Strategik pengajaran dan pembelajaran lebih mengutamakan
pencapaian objektif pembelajaran murid.
Di dalam pendekatan berkumpulan ini, penyampaian guru ditumpukan kepada
pengajaran yang bermakna supaya murid-murid memahami fakta-fakta yang di
sampaikan dan mereka berupaya membuat kesimpulan sendiri. Peluang interaksi
diantara murid adalah banyak dan sifat sosial yang positif seperti tolong
menolong, bekerjasama dan bertolak ansur selalu dipupuk. Di dalam kaedah ini,
murid dapat menunjukkan sifat kreatif dan berinisiatif.
Pendekatan berkumpulan atau
perbincangan ini bertujuan untuk melatih murid membiasakan diri bercakap dalam
situasi formal, iaitu memberi peluang kepada mereka untuk menyuarakan pendapat.
Kaedah ini juga dapat membina keyakinan diri dan konsep kendiri murid. Guru
harus menggalakkan murid mengembangkan kemahiran dalam mengemukakan hujah,
pendapat, menyoal serta menyelesaikan masalah. Topik perbincangan haruslah
sesuai dengan objektif dan minat murid-murid. Guru perlu menentukan objektif
perbincangan iaitu samaada perbincangan itu adalah mengumpulkan fakta atau
untuk menyelesaikan sesuatu masalah. Pada akhir perbincangan, guru bersama
murid harus merumuskan isi-isi penting terhadap penyelesaian masalah dalam
perbincangan.
Kaedah Main Peranan
Main peranan merupakan satu aktiviti
pembelajaran yang melibatkan murid memainkan sesuatu peranan sama ada sebagai
dirinya atau individu lain. Murid berpeluang beraksi sebagaimana yang dikendaki
oleh situasi yang ditentukan oleh guru. Aktiviti main peranan boleh dijalankan
dalam bilik darjah dengan melibatkan kesemua murid atau sebahagian murid. Murid
yang tidak melakonkan watak boleh menjadi pemerhati kepada situasi yang
dilakonkan. Kaedah ini lebih memberi penekanan kepada kualiti atau mutu aksi
yang dihasilkan oleh setiap peserta. Prinsip-prinsip main peranan ialah seperti
berikut :
- Memberikan
peluang kepada murid-murid untuk melahirkan idea, berbincang dan
memikirkan masalah diri sendiri dan memahami diri sendiri dengan lebih
mendalam.
- Melatih
murid melakonkan pelbagai watak dan mengalami sendiri semua situasi.
Main peranan
memberi peluang kepada murid melibatkan diri dalam lakonan dan perbincangan. Ia
juga membolehkan murid-murid yang pasif melibatkan diri dalam aktiviti
pengajaran dan . Ia membolehkan murid berinteraksi sesama mereka dan
berkomunikasi secara berkesan dalam watak-watak yang dimainkan. Di dalam
melaksanakan teknik main peranan perkara-perkara yang mesti di beri perhatian
ialah:
- Guru
mesti memilih tajuk yang sesuai dengan kebolehan dan minat murid
- Penerangan
guru mesti jelas /simulasi masalah yang perlu dilaksanakan
- Penentuan
peserta-peserta untuk memainkan peranan
- Murid-murid
lain diterangkan peranan sebagai pemerhati yang aktif.
- Peserta
memainkan peranan masing-masing. Masa yang diberikan antara 15 hingga 20
minit untuk sesuatu sesi main peranan.
- Selepas
itu, pemerhati akan berbincang tentang lakonan oleh para peserta
Kelebihan
teknik main peranan ialah ia meningkatkan penguasaan bahasa di kalangan
murid-murid. Teknik ini membantu murid meningkatkan kemahiran-kemahiran seperti
menyoal dan mendapatkan maklumat tambahan. Ia juga menolong murid melahirkan
perasaan dengan menggunakan bahasa dan aksi yang sesuai.
PENDEKATAN BERPUSATKAN GURU
Pendekatan berpusatkan guru
merupakan pendekatan pengajaran dan pembelajaran yang telah lama diamalkan di
dalam bilik darjah. Di dalam aktiviti ini, guru menguasai dan mengawal segala
aktiviti pembelajaran. Di dalam aktiviti pengajaran dan pembelajaran guru
memainkan peranan penting dan murid berperanan sebagai penonton sahaja.
Komunikasi dan interaksi di antara guru dan murid adalah sehala. Guru banyak
bercakap dan murid hanya mendengar. Ciir kepimpinan guru juga bersifat
autokratik. Murid-murid tidak berpeluang menyumbangkan pendapat mereka. Guru
yang banyak bertindak dan memberi arahan. Strategik pengajaran dan pembelajaran
lebih mengutamakan pencapaian objektif pengajaran guru. Pendekatan ini
mementingkan pencapaian murid-murid berdasarkan keputusan ujian dan
peperiksaan. Teknik mengajar guru tertumpu kepada penyampaian fakta-fakta.
Pembelajaran murid banyak berbentuk mengingat dan menghafal. Justeru, murid
kurang berupaya membuat interpetasi.
Kaedah Bercerita
Di dalam kaedah bercerita, guru
mesti inovatif dalam mencari cerita yang sesuai dengan objektif pengajaran dan
pembelajaran. Guru juga mesti memastikan cerita yang dipilih sesuai dengan umur
murid-murid dan dapat menarik perhatian atau minat mereka. Guru juga boleh
mengunakan bahan-bahan sampingan yang dapat menarik lagi minat murid-murid
terhadap cerita yang disampaikan seperti boneka, tali binatang mainan, kertas
dan sebagainya. Pada masa yang sama guru perlulah mempelbagaikan suara dan nada
supaya cerita yang ingin disampaikan kepada murid-murid menjadi lebih menarik.
Kebaikan teknik bercerita ialah ia dapat melengkapkan murid dengan pelbagai
kemahiran dan kecekapan bahasa terutama kecekapan lisan. Kemahiran-kemahiran
yang guru perlu menggunakan dalam teknik bercerita ialah:
- Kemahiran
verbal seperti projeksi suara, penekanan frasa, atau bunyi dan penggunaan
ayat –ayat yang mudah
- Nada
suara yang sesuai untuk menggambarkan situasi tertentu dan memiliki
kebolehan memanipulasi mimik muka untuk menunjukkan emosi yang berlainan.
Aktiviti yang
paling penting di dalam kaedah bercerita ialah sesi perbincangan yang menyusuli
selepas guru habis bercerita. Dalam proses perbincangan, guru mesti memastikan
yang dia menguji kefahaman murid tentang cerita yang telah disampaikan oleh
guru. Guru juga dapat membina pelbagai aktiviti pengajaran dan pembelajaran
selepas satu sesi cerita iaitu:
- Kefahaman
- Latihan
tatabahasa
- Merumuskan
isi-isi penting dalam cerita.
Kaedah Demonstrasi / Tunjuk Cara
Tunjuk cara ialah satu kaedah untuk
melatih murid memerhati, dan melakukan sesuatu aktiviti mengikut prosedur –
prosedur yang tertentu. Ia melibatkan demonstrasi oleh guru di hadapan kelas
untuk menunjukkan sesuatu aktiviti atau langkah penajaran. Cara ini sesuai
untuk pengajaran tarian, olahraga, permainan dan membuat satu ujikaji. Kebaikan
tunjuk cara ialah ia memberi peluang kepada murid untuk benar-benar memahami
apa yang hendak dipelajari setelah melihat demonstrasi yang ditunjukkan oleh
guru. Semasa membuat demonstrasi, guru perlu memberi penerangan yang jelas
supaya murid-murid dapat memerhati dengan baik. Selepas membuat demonstrasi,
perbincangan tentang perkara-perkara yang ditujukcara mesti dijalankan oleh
guru. Murid-murid perlu menulis laporan ringkas mengenai tunjuk cara tersebut.
Dalam melaksanakan tunjukcara, guru hendaklah menentukan topik, objektif dan
menyediakan alatan atau bahan yang hendak digunakan dalam sesi pengajaran. Satu
kebaikan tunjukcara ialah ia memperkenalkan bahan pengajaran baru kepada
murid-murid melalui deria penglihatan dan pendengaran. Kelemahan dalam
penggunaan tunjukcara ialah ia memerlukan perancangan dan persediaan yang rapi
dan teliti oleh guru sebelum sesi tunjuk cara.
PENDEKATAN PEMUSATAN BAHAN
Pendekatan pemusatan bahan terbahagi
kepada dua kategori iaitu bahan pengajaran dan bahan pembelajaran. Bahan-bahan
yang digunakan ialah seperti carta, graf, peta, model, gambar, slaid video.
Pendekatan ini memupuk sifat- sifat sosial yang positif khasnya bila murid dan
guru berkongsi sumber dan bahan. Murid-murid mendapat pengalaman realistik
kerana dapat melihat situasi sebenar atau bahan maujud dan konkrik. Interaksi
yang berlaku dalam bilik darjah adalah banyak hala iaitu di antara guru dengan
bahan, bahan dengan murid dan guru dengan murid dan bahan. Pendekatan ini
menekankan perkembangan jasmani, kognitif dan rohani murid-murid.
7.2 KAEDAH
PERBINCANGAN DALAM KUMPULAN
Kaedah perbincangan merupakan satu
aktiviti berkumpulan di mana murid-murid berinteraksi sesama mereka dalam
membincangkan satu isu atau masalah. Di dalam menarik perhatian ahli kumpulan
untuk sama-sama bertindak aktif, guru perlu memainkan peranan dengan memberi
peluang murid mnegemukakan isu, pendapat dan idea mengenai sesuatu topik. Guru
harus menggalakkan murid mengembangkan kemahiran dalam mengemukakan hujah,
pendapat, menyoal serta menyelesaikan masalah. Perkara yang paling penting
untuk memupuk ahli terlibat secara menyeluruh ialah topik perbincangan mestilah
sesuai dengan objektif dan minat murid.
Peranan guru di dalam sesi
perbincangan kumpulan ialah sebagai pemudah cara dan membimbing murid sepanjang
sesi perbincangan. Guru perlu mengemukakan soalan divergen dan menggalakkan
murid-murid untuk menyoal idea-idea rakan mereka. Semasa perbincangan, guru
perlu mengawal aktiviti perbincangan supaya murid-murid menumpukan perhatian.
Di dalam menarik perhatian semua
murid bertindak dengan aktif, pendekatan pemusatan bahan juga perlu diterapkan.
Penggunaan bahan-bahan pengajaran seperti carta, graf, gambar dan slaid video
sebagai sumber perbincangan, ia akan menjadikan perbincangan lebih menarik dan
mendapat tumpuan semua pelajar. Pada akhir perbincangan, guru bersama murid
harus merumuskan isi-isi penting terhadap penyelesaian masalah dalam
perbincangan kumpulan.
7.3 STRATEGIK
PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN BESTARI
Strategik Direktif
Pembelajaran
secara direktif bermaksud, murid-murid belajar melalui penerangan tentang
konsep / kemahiran oleh guru dan diikuti oleh ujian kefahaman dan latihan yang
dibuat dengan bimbingan guru. Contoh strategi-strategi pengajaran yang boleh
digunakan oleh guru ialah kuliah dan latih-tubi.
Strategik Mediatif
Pembelajaran
secara mediatif pula, murid-murid diajar oleh guru untuk mengaplikasikan
pengetahuan untuk menyelesaikan masalah, membuat keputusan, mengenalpasti
andaian dan menilai kebenaran andaian, keputusan dan hipotesis. Contoh-contoh
aktiviti pengajaran yang boleh digunakan oleh guru dalam pendekatan mediatif
ialah seperti penaakulan dialektual, pemerolehan konsep, pembentukan konsep,
latihan inkuiri dan perbincangan terbuka.
Strategik Generatif
Dalam
strategik generatif, guru akan menggalakkan murid menjanakan idea-idea kritis
dan kreatif. Strategik ini membantu murid-murid menyelesaikan masalah secara
kritis dan kreatif dengan menggunakan idea-idea yang asli dan unik.
Contoh-contoh aktiviti sumbangsaran yang boleh digunakan oleh guru ialah
seperti pemetaan minda, pemikiran lateral dan kreatif.
Strategik Pemerhatian
Pendekatan
pemerhatian, murid-murid diajar mengikuti perbuatan guru atau memodelkan
perlakuan sesuatu kemahiran. Contoh aktiviti pengajaran dan pembelajaran yang
boleh digunakan oleh guru dalam kaedah pemerhatian ialah tunjuk cara.
Strategik Kontekstual
Untuk
strategik yang seterusnya, guru boleh menggunakan kaedah kontekstual yang
mengaitkan bahan pengajaran dan pembelajaran kepada situasi dunia yang
sebenarnya. Kaedah ini memotivasikan murid-murid untuk membuat kaitan antara ilmu
pengetahuan dengan pengaplikasiannya kepada kehidupan mereka sebagai ahli
keluarga dan rakyat. Pembelajaran kontekstual penting kerana ia mengaitkan
pembelajaran kepada realiti kehidupan. Jenis pembelajaran lain yang boleh
dikaitkan kepada pembelajaran kontekstual ialah pembelajaran ’eksperential’,
pengalaman hidup sebenar, pembelajaran aktiviti dan pembelajaran berpusatkan
murid. Pembelajaran ini mementingkan penyelesaian masalah. Ia memberikan
pengakuan bahawa situasi pengajaran dan pembelajaran boleh berlaku juga di
dalam rumah dan masyarakat. Ia mengajar murid untuk memantau dan mengarah
pembelajaran sendiri supaya mereka lebih berdikari. Prinsip-prinsip penting
dalam pembelajaran kontekstual ialah seperti:
a. guru
menggalakkan murid untuk belajar daripada satu sama lain
b. guru
menggunakan penilaian sebenar
c. pembelajaran
kontekstual bergantung kepada ingatan spatial
d. guru
dapat menyepadukan mata pelajaran-mata pelajaran yang berlainan
e. penilaian
autentik melalui pengalaman praktikal.
Strategik Metakognitif
Dalam
strategi metakognitif, murid-murid memikirkan tentang proses pembelajaran,
rancangan pembelajaran, pemantauan dan penilaian kendiri. Contoh-contoh soalan
yang boleh diberikan oleh guru kepada murid-muridnya dalam strategi
metakognitif ialah Apakah yang saya telah belajar? Bagaimana saya boleh
mempertingkatkan prestasi saya? Apakah bantuan yang saya perlu? Murid-murid
dapat mempraktikkan strategi metakognitif semasa mereka menjalani latihan
praktikum atau membuat journal refleksi. Pemikiran metakognitif ialah pemikiran
aras tinggi yang boleh dipraktikkan oleh murid-murid
Strategik Konteks Luar
Kaedah
konteks luar ialah aktiviti pengajaran dan pembelajaran yang dilaksanakan oleh
guru di luar bilik darjah atau di makmal sains. Dalam kaedah ini, peranan guru
sebagai seorang fasilitator di mana dia akan cuba menyelesaikan semua masalah
yang dihadapi oleh murid. Guru akan memberikan satu aktiviti penyelesaian
masalah dan murid mesti berada di luar bilik darjah untuk menyelesaikan masalah
ini. Selepas menyelesaikan aktiviti yang diberikan oleh guru, murid akan
menyediakan laporan secara individu atau mengikut kumpulan.
Strategik Kajian Masa Depan
Dalam
kaedah kajian masa depan, guru membolehkan murid-murid mengambil bahagian dalam
penciptaan masa depan. Dalam konteks persekolahan, kajian masa depan adalah
amat penting untuk golongan remaja dan murid. Kaedah ini dapat membantu murid
untuk melihat manusia berfikiran jauh dan untuk menyelesaikan masalah-masalah
yang mungkin dihadapi pada masa akan datang. Dua prinsip dalam kajian masa
depan ialah masa depan sahajalah merupakan ruang di mana kita mempunyai kuasa
atau pilihan untuk bertindak atau melakukan sesuatu, terdapat bukan hanya satu
masa depan tetapi beberapa dan pelbagai masa depan. Oleh itu, pemilihan soalan
kajian masa depan perlu dilakukan dengan beretika dan bertanggungjawab oleh
guru. Contoh-contoh soalan yang boleh dikemukakan oleh guru dalam kaedah ini
ialah seperti bagaimana keadaan lalu lintas pada satu hari nanti di Malaysia?
Apakah kemungkinan-kemungkinan yang akan berlaku pada masa depan? Apakah
kesan-kesan daripada penebangan hutan? Guru boleh menanya soalan sama ada murid
pernah melihat hutan? Apakah yang akan berlaku pada haiwan-haiwan bila hutan
ditebang dan apakah akibat-akibatnya apabila tiada lagi tumbuhan hijau di
dunia?
No comments:
Post a Comment